Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Polaroyd7 »

Deel 1 met de Ardennen en Oost-Duitsland staat hier.

Tijd voor deel 2 van de in 2021 gemaakte wraakreizen, of revangereizen, wat dan ook. Laatstgenoemde was al eens gecoind, dan maar de eerste. In het wraakjaar 2021, terwijl stilaan alles weer in een lockdown lijkt te manoeuvreren.

Aperitief

1. Voordat ik met het eerste verslag begin, hier eens wat willekeurige foto's van het afgelopen halfjaar. Ten eerste: een RandstadRail-tram heeft me in Lansingerland-Zoetermeer afgezet. Ik was daar nog nooit; ik had een dagkaart voor de regio en nou ja, waarom dan ook niet. Prima plek om over te stappen op een bus naar Rotterdam Nesselande.

Afbeelding

2. Als je dan toch een dagkaart hebt en geen idee wat je moet met je leven, neem je de Waterbus, helemaal van Rotterdam naar Sliedrecht, met overstap in Dordrecht, gewoon omdat je anders toch nooit in Sliedrecht komt als vreemdeling. Hier ben ik net aangekomen in Sliedrecht en is het begonnen met regenen.

Afbeelding

Trip 3: de Elzas en het Schwarzwald

Al een week na het bezoek aan Oost-Duitsland was het tijd om nog een weekend weg te gaan, en dit keer heb ik niet het oosten, maar juist het westen gekozen, want afwisseling moet er zijn. Ik ga eens kennis maken met het Schwarzwald terwijl ik wat bijzondere lijntjes aftik en tegelijk ook mijn laatste reisdag van het onfortuinlijk uitgevallen DB Sommerticket ga gebruiken. Ik zal tijdens de trip naar het Schwarzwald niet alleen binnen Duitsland onderweg zijn, want ook Frankrijk moet er aan geloven, omdat ik nog wat grenstrajecten wil doen die ik tot dan toe nog niet heb gedaan. Voortwaarts, los geht's, allez en.

Deze post gaat over zaken als Frankrijk, de Elzas, Lauterbourg, Mülheim, Schwarzwald en de Schwarzwaldbahn.

Dag 0, 27 augustus

3. Een na-aperetiefje, als een soort limoncello na het lichte ontbijt en de espresso omdat je zin hebt op de maandag: een SGMm in Haarlem. Over een maand is dit verleden tijd. Ik wacht (helaas) op een andere trein.

Afbeelding

Op deze dag begeef ik me na het werk richting het zuiden, richting het diepst denkbare stuk Limburg, en zelfs verder dan dat, maar vandaag spelen de railgoden niet mee; er rijdt niks tussen Venlo - Roermond; Roosendaal - Goes; Weert - Roermond; Utrecht - Den Bosch en er rijden minder treinen tussen Breda - Tilburg en Dordrecht - Breda. Allemaal vanwege aanrijdingen, defecten en werkzaamheden. Hoe kom je dan in hemelsnaam in Heerlen? Wel, via Leiden, Den Haag, Rotterdam en Breda en dan maar hopen of je doorgelaten wordt tussen Weert en Roermond.

4. Als een dubbele regenboog geluk brengt, zal ik die zeker nodig hebben.

Afbeelding

5. Tijdens een overstap in Breda is de lucht onheilspellend. Ook onheilspellend is dat er diverse treinen vertraagd zijn op dit moment. Er is een intercity naar Eindhoven die aangekondigd is met +5 omdat de trein uit Brussel - zelf in vertraging - tijdens het kopmaken het vertrekspoor ophield. Het is vrijdagavondlijk druk en de eerstvolgende trein de andere kant op heeft geen aansluitingen meer op de trein naar Groningen.

Afbeelding

In Eindhoven heb ik mazzel, want er is een trein naar Maastricht. Het is de eerste na de storing en de trein is vol. De eerste klas is zelfs vol en dat heb ik in twee jaar nog niet meegemaakt. Wel heerst er een gemoedelijke sfeer. We rijden langzaam tussen Weert en Roermond en ook al kon ik niet zien of de Maaslijnstoptrein naar Nijmegen nog stond te wachten in Roermond, ik ging er al van uit dat A. die trein allang weg was en B. dat mijn volgende trein, de RS naar Kerkrade, ook al foetsie was, want wachten op aansluitingen gebeurt immers niet in deze uithoek van de wereld. Fok de reiziger. Er is wel een intercity naar Heerlen op dat moment; het ding rijdt om het uur in de avond en het komt me eigenlijk wel net goed uit op dat moment. Tegelijk vind ik die IC wat betreft de dienstregeling maar een rare eend in de bijt. Als de IC rijdt, heb je er eigenlijk alleen wat aan als je slechts naar Heerlen toe moet en je de stoptrein net gemist hebt in Sittard (zoals ik). De veilige aansluiting die je normaal gesproken hebt op de sneltrein naar Aachen is met de intercity gekrompen tot slechts 1 minuut en ik herinner me dat de laatste trein van de dag naar Aachen is blijven wachten op de IC op de dag van Kilometerkampioen 2019. Met die hoop stap ik in, maar de hoop gaat al snel in duigen, want 'ze' krijgen het weer voor elkaar om tóch met nèt genoeg vertraging aan te komen in Heerlen waardoor ik de sneltrein naar Aachen net zie aanzetten terwijl de deuren van de IC open gaan.

6. Zoals de het in het Fins zo mooi zegen: haista vittu! De Award van Treurnis van deze maand gaat uit naar de overstap tussen de IC Sittard - Heerlen en de RE Heerlen - Aachen in de avond.

Afbeelding

Ik heb geen zin om nog een uur te moeten gaan wachten in het winderige Heerlen. Als Arriva niet wacht op mij, dan wacht ik ook niet op Arriva, dus voel ik me gelukkig als er nog een ASEAG-snelbus is naar het Aachen Bushof. Dan maar een los kaartje kopen en een leuk gesprek hebben met een mede-lotgenoot.

7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed. De details bespaar ik je, maar hou het er maar op dat het niet leuk is om in een klein zaaltje met kneuzen te slapen. Ik heb op het moment van schrijven het commentaar gelezen dat ik nog steeds reis als een student zonder geld. Ik voel me nog wel zo eigenlijk, behalve dat ik intussen wat dikke ben geworden, ik voltijds werk en ik toch niet vindt dat ik per se nu opeens me blauw moet gaan betalen aan hotels of zo.

Afbeelding

Dag 1, 28 augustus

8. Zo'n zes uur later is het alweer treintijd...

Afbeelding

9. Het is tijd voor de RE 1, maar heu, eerste klas? Dat klopt. Vandaag is geheel ontoevallig mijn eerste Interrail-dag en ik heb in december, nog vlak voor het nieuwe jaar, een pass gekocht in de eerste klas. Ik had los van bestaande plannen nog een paar dagen los over en zo kon ik gemoedelijk deze tocht maken, een keer zonder treinbinding ook.

Afbeelding

10. In Köln Hbf stap ik uit de RE 1 om over te stappen op de ICE 513 naar Stuttgart die met ICE 4 gereden zal worden.

Afbeelding

Als ik uit moest gaan van een eerdere ervaring in een ICE vanuit NRW naar Stuttgart, is dit een doemtrein die nooit op tijd rijdt en al je aansluitingen naar de knoppen helpen. Dat zou vandaag inderdaad niet anders zijn, want 'wir haben eine technische Störung am Triebfahrzeug' en na vijf minuten staan we nog steeds in Köln Hbf. De aansluiting die ik op een volgende trein heb in Mannheim is 8 minuten en het is net Stuttgart in 2017 all over again: ik moet het halve station door rennen, maar de trein rijdt weg en ik kan fijn een uur op Mannheim Hbf wachten, het prachtoord waar iedereen eens (bijna) een trein gemist moet hebben eer diegene zich wat mij betreft die-hard reiziger mag noemen.

11. Trams.

Afbeelding

12. Ook heb je elektrische stepjes, zowaar met stickers van het lokale Verkehrsverbund VRN. Ik vraag me af wat daar achter steekt.

Afbeelding

13. Duitsland is gonna be Duitsland.

Afbeelding

14. Daar komt dan de volgende trein aan... Een ICE 3 naar Karlsruhe.

Afbeelding

15. In Karlsruhe lukt de volgende aansluiting wel: die op RE 6 naar Neustadt an der Weinstraße.

Afbeelding

16. In de eerste klas van deze Desiro staat dit gekke ding. Het lijkt op een rek voor kleerhangers.

Afbeelding

17. De RE6 neem ik tot aan Wörth am Rhein, waar ik overstap op RB 52 naar Lauterbourg in Frankrijk, één van de grensoverschrijdende lijnen tussen Duitsland en Frankrijk die ik nog niet heb gedaan. Het is intussen vrij hevig gaan regenen.

Afbeelding

18. We steken de grens over, de omroeper noemt nog eens wat regels op voor grensovergang, om daarna op te roepen om in Lauterbourg aan beide kanten uit te stappen. Jaja. Hoe dan ook: bienvenue en France. Een regenachtig Frankrijk wel.

Afbeelding

19. Het stationsgebouw is niet dichtgetimmerd en wordt gebruikt. Het ziet er qua voorzieningen, ondanks het weinig voorstellende perron, er wel degelijk uit. De dienstregeling is naar Franse rurale begrippen eigenlijk best ok. Er is net geen uurdienst naar Wörth in Duitsland en naar Strasbourg is het in het weekend uitkijken of er eigenlijk wel een trein rijdt, want het wil eens voorkomen dat er drie uur lang geen treinen rijden.

Afbeelding

20. Er is een busstrook, maar ik heb twijfels of die eigenlijk gebruikt wordt.

Afbeelding

21. Ik heb een uur voordat de volgende trein naar Strasbourg vertrekt en ik ga eens op zoek naar een bakker terwijl ik het stadje kort verken. Hier tref ik de Porte de Landau aan.

Afbeelding

22. Église de la Trinité. Ik heb intussen wat broodjes gescoord en pourquoi-pas een smoothie met ananas, kokos, appel en geen idee wat nog meer. Een erg toepasselijk drankje voor een regenachtige zomerse dag.

Afbeelding

23. Ik ben weer terug aan de spoorwegovergang ten noorden van het treinstation en daar zie ik een soort corridor die je kunt gebruiken om naar het station te lopen, zonder over de weg te hoeven lopen langs dat stationsgebouw. Het ziet er wat krap uit, alsof je hier een soort landsgrens overgaat. Merk de armseinen en het seinhuis op.

Afbeelding

24. De armseinen en het seinhuis wat beter in beeld.

Afbeelding

25. Je kunt wel zien dat er een zorgvuldige analyse gedaan is over de toestand van de bielzen. De houten bielzen die nèt aan te veel aan de verrotte kant waren, zijn vervangen met betonnen bielzen en de rest is maar zo gelaten of zo.

Afbeelding

26. Mijn trein staat geparkeerd, voor wat komen gaat.

Afbeelding

27. Op dit station staat naast een TER-kaartautomaat ook een DB-kaartautomaat. Ik reis op een Interrail-pass, dus ik heb eigenlijk niks nodig, maar een Franse vrouw (van het type stressvol en een emmertje vol tabak) heeft wel een ticket nodig naar Strasbourg, maar het lukt haar niet om een kaartje te kopen aan de TER-kaartautomaat, omdat ze een Duitse bankkaart heeft en zoals bekend weigeren de meeste TER automaten buitenlandse bankkaarten omdat ze achterlijk zijn. Ze kan nu simpelweg geen ticket kopen, mede omdat deze automaten geen muntjes slikken. Eigenlijk is het verwerpelijk dat automaten als deze in de EU kaarten weigeren die niet Frans zijn. Het is ook niet mogelijk om een ticket van hier naar Strasbourg te kopen aan de DB-automaat omdat ze geen binnenlandse tickets mogen verkopen, maar uiteindelijk kan ze wel een ticket kopen door aan de DB-automaat een ticket te kopen vanaf het eerste station over de grens in Duitsland (in dit geval Berg(Pfalz)) naar Strasbourg te kopen. Het kost weliswaar iets meer, maar dan nog... er is een ticket.

Afbeelding

28. Uit Wörth am Rhein komt een dubbele Walvis aangereden voor de dienst naar Strasbourg.

Afbeelding

29. De dieselwalvissen rijden eigenlijk best lekker voor een dieseltrein, maar de stoelen spelen er ook een rol in natuurlijk. Geen harde kutstoelen of zo.

Afbeelding

30. Onderweg passeren we enkele onmiskenbaar Duitse haltes, zoals Munchhausen, Beinheim Roppenheim, Herrlisheim en Hoenheim.

Afbeelding

31. Eindpunt: Strasbourg. Diverse TGV's staan hier klaar voor vertrek.

Afbeelding

32. Mede ben ik in Frankrijk om vast wat reserveringen te regelen voor reizen in de nabije toekomst... Online gaat dat niet meer omdat een paar figuren aan de top zoiets hadden van: laten we treinreizen maar nog wat lastiger maken voor Interrail-reizigers om zo de treinen minder vol te krijgen met van die Interrail-figuren die zo belachelijk goedkoop onze landgenoten en overige vollemepbetalers een beetje in de weg lopen en omdat we zo inkomsten mislopen, dus moet het maar zo, met de extra bureaucratische stap...

Afbeelding

33. Ik heb oorspronkelijk een plan staan met een bezoek aan Sélestat, maar een onvoorzien probleem is dat er werkzaamheden zijn en daarom is de dienstregeling aangepast met veel minder treinen tussen Strasbourg en Mulhouse en geen getrokken treinen (en zodoende geen eerste klas). Hier komt dan de enige trein die ik nemen kan om nog een aansluiting te verzekeren op mijn volgende trein terug naar Duitsland.

Afbeelding

34. Mijn volgende trein in Mulhouse, het enorme krot dat wat mij betreft helemaal plat mag en opnieuw opgebouwd moet worden, is een déjà-vu, want wederom wordt op een grensoverschrijdende rit, als ze door de Fransen wordt uitgevoerd, een walvis ingezet. Het betreft de exotische lijn Mulhouse - Müllheim, waar enkele jaren terug zelfs ook TGV's over reden om vanuit Freiburg (Breisgau) naar Parijs te rijden.

Afbeelding

35. Mü`llheim in Baden. De trein komt aan op een soort zakspoor, afgelegen van de uitgang, waar te zien is dat in het verleden een trein al door het stootblok is gestoten.

Afbeelding

36. Best een stuk lopen wel, naar de uitgang of andere treinen...

Afbeelding

37. Het was in de verte te zien: een Mireo.

Afbeelding

38. Gelukkig kan ik al vrij vlot Müllheim verlaten, maar heel lang onderweg ben ik hier: ik verlaat deze Bwegt-getooide Desiro HC in Denzlingen.

Afbeelding

39. In Denzlingen stap ik over op de S2 tussen Freiburg (Breisgau) en Waldkirch die op dat moment met vervangend materieel reed in de vorm van gehuurde wagens die qua comfort ontelbaar beter zijn dan de gemiddelde S-Bahn tegenwoordig. Oorspronkelijk werden RegioShuttles ingezet op deze route, maar vanwege een reden die mij onbekend is, konden/mochten deze niet meer ingezet worden, wat zorgde voor een probleem, want de nieuwe treinen die hier eigenlijk zouden moeten rijden, Talent 3, waren nog altijd niet geleverd. Dat zijn ze vandaag de dag nog altijd niet, overigens.

Afbeelding

40. Het interieur van de vervangende treinen. Luxe!

Afbeelding

41. In andere wagons zijn er coupés te vinden met deze mooie zetels, een grote tafel en (hier niet zichtbaar door de gordijnen) stopcontacten.

Afbeelding

42. Waldkirch, eindpunt van de Elztalbahn voor vandaag vanwege werkzaamheden, die eigenlijk nog doorloopt tot Elzach.

Afbeelding

43. Een half uur later komt een andere vervangende stam aan, met een rode kopbak, niet zoals de blauwe op de trein die ik op de heenweg gebruikte.

Afbeelding

44. Fenster auf!

Afbeelding

45. Freiburg (Breisgau). Het is tijd om richting het Schwarzwald te gaan met een Grinzekatze zoals er rechts een staat.

Afbeelding

46. Het wordt donker en aangezien de ramen toch niet open kunnen, zijn enige foto's op deze route derhalve matig.

Afbeelding

47. Dit heeft ergens nog wel wat interessants.

Afbeelding

48. Laatste tussenstop van de dag is in Titisee. Nu is het rustig, maar deze toeristische trekpleister is geregeld drukker op andere dagen.

Afbeelding

49. Goh, zou het een toeristisch oord zijn?

Afbeelding

50. Kalmte. Ademen. Denken. Niet te veel, dus snel hier ook weer vandaan. Het wordt ook donker en kouder.

Afbeelding

51. Eindpunt voor vandaag: Neustadt am Titisee. Hier overnacht ik in een mooi verblijf, maar voordat ik het verblijf opzoek, hier twee Grinzekatzen die elkaar kruisen. Jawel, nog een Neustadt afgevinkt! ✅

Afbeelding

52. Als onderdeel van mijn verblijf is een dagkaart voor het OV voor de dag erna. Voor mij gunstig, aangezien ik van mijn verblijf naar Villingen, van waar mijn laatste reis met het Sommerticket loopt, nog geen kaartje had. Ik kreeg het voor elkaar om Villingen - Offenburg aan de route naar Emmerich-Elten toe te voegen, wat maakte dat ik geen treinbinding had tot aan Offenburg, waardoor ik praktisch al een soort dagkaart had. Nu kon ik wel ander opties verkennen, maar heel veel gekke dingen zou ik niet gaan doen.

Afbeelding

53. Het boekje weer tevoorschijn...

Afbeelding

Dag 2, 29 augustus

54. Even vooruit gespoeld: Donaueschingen, met deze 218 431.

Afbeelding

55. Donaueschingen is bekend omdat het aangegeven is als de bron van de Donau.

Afbeelding

56. Met deze RegioShuttle van de HzL ben ik in Villingen aanbeland.

Afbeelding

57. Villingen op een zondag is wat aan de dode kant, maar dat is niets nieuws in Duitsland.

Afbeelding

58. Dan is het tijd voor de Schwarzwaldbahn. Er is een audioguide gemaakt door DB voor deze route die ik helemaal vergeten ben, maar de trein was nogal druk en ik had geen andere optie dan op een klapstoeltje te zitten, waar ik prompt in slaap viel en het grootste deel van de route gemist heb.

Afbeelding

59. Bomen.

Afbeelding

60. Om uit de vicieuze cirkel te komen van knikkebollerij stap ik uit in Haslach.

Afbeelding

61. Ik laat me graag verrassen en dit is alvast interessant.

Afbeelding

62. Een gek driewielig karretje tegen een groene achtergrond.

Afbeelding

63. Haslach is inderdaad een mooi oord om tussendoor even uit te stappen.

Afbeelding

64. Een RE komt in Haslach aan, richting Konstanz aan de Bodensee.

Afbeelding

Ik had overwogen om ook nog een wandeling te maken bij Triberg, maar ik had daar de kracht niet voor, wat maakte dat ik maar wat andere oorden bezocht en daarnaast kan ik altijd deze route nog opnieuw doen, met audioguide, met beter weer. Nu is het ook zo dat ik op tijd in Offenburg moest zijn om de ICE 276 naar Berlin te nemen. Dat betekent: een overstap in Mannheim. Bibberdebibber, maar dit keer ging het gelukkig wel goed.

65. Nog voor vertrek even een blik op de trein die de verbinding tussen Offenburg en Strasbourg vormt. Een RegioShuttle, maar wel zonder die extra koplampen die die andere RegioShuttle wel had.

Afbeelding

66. Ik krijg trek. Zin om dat masker af te trekken. Eten dus! Ook nu als ik dit schrijf. Er was alleen geen patat aanwezig.

Afbeelding

67. Duisburg Hbf. Het is dat ik er moet overstappen.

Afbeelding

68. Een keer het station bekeken vanaf de andere uitgang. Ik zou ook hier zeggen: platgooien die handel en opnieuw beginnen!

Afbeelding

69. Een rit in de RE 19 met een vent met Gilles de la Tourettes en een overstap op station Arnhem met spinnen aan de chipkaartpalen later, bijna thuis, op station Haarlem. Zie hier de Dixie-express.

Afbeelding

70. Laatste foto: een blik op een bladzijde van DB Mobil. Al dan niet op lauter toeval berustend met een boodschap van auteur dezes.

Afbeelding

Ik heb eigenlijk niet verwacht dat dit verslag zo uitvoerig zou worden, dat ik hier nog een tweede deel aan kon plakken; die van het Schwarzwald duurde toch immers even lang als die van Oost-Duitsland.

Deel 3 met Bretagne staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op di 23 nov 2021, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Philip »

Erg interessant verslag. En dank voor de praktische tips over TER-automaten en Interrail.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag weer. En trouwens, een mooie weerfoto van de dubbele regenboog. :p
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Karl »

Blijf je verslagen van je reizen met ons delen. :pos:
Het is een spectrum.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door diederickx »

Foto 8 is een kopie van foto 7, ik neem aan dat dat niet je bedoeling was.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Polaroyd7 »

diederickx schreef: zo 21 nov 2021, 22:20 Foto 8 is een kopie van foto 7, ik neem aan dat dat niet je bedoeling was.
Dat zou wat bijzonders zijn, zes uur later dezelfde locatie met dezelfde klok die dan defect zou moeten zijn. Nee, was het inderdaad niet. Nu toont foto 8 een overzicht van vertrektijden in Aachen Hbf.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Etienne »

Het Schwarzwald is sowiso een mooi gebied om doorheen te treinen, heb dat zelf ook gedaan in 2019. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Stefan »

Heerlijk verslag zo weer, ik hou wel van de manier van schrijven.

En uiteraard fijn om een foto uit mijn thuisstad te zien, Ducktape Hauptbahnhof. :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door waldo79 »

Ha ha. Leuk verslag ja.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door ICE11 »

Polaroyd7 schreef: zo 21 nov 2021, 19:40 7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed.
Eigenlijk had je kunnen blijven zitten, want de bus van de laatste rit op lijn 44 vanuit Heerlen gaat op vrijdag qua omloop vanaf Aachen Bushof door op lijn 14 naar Eynatten via Aachen Hbf.! ;)
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door Polaroyd7 »

ICE11 schreef: ma 22 nov 2021, 19:52
Polaroyd7 schreef: zo 21 nov 2021, 19:40 7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed.
Eigenlijk had je kunnen blijven zitten, want de bus van de laatste rit op lijn 44 vanuit Heerlen gaat op vrijdag qua omloop vanaf Aachen Bushof door op lijn 14 naar Eynatten via Aachen Hbf.! ;)
Klopt helemaal, dat heb ik ook overwogen, maar ik had eerder zin om het laatste stukje te lopen for some reason.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door ICE11 »

Polaroyd7 schreef: zo 21 nov 2021, 19:40 12. Ook heb je elektrische stepjes, zowaar met stickers van het lokale Verkehrsverbund VRN. Ik vraag me af wat daar achter steekt.
Ik denk dat je de stepjes via een App van het VRN kan boeken of zoiets.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door umbusko »

Inspirerend wel, maar ik blijf het knap vinden hoe je altijd in hachelijke situaties terechtkomt. :Y Leuk verslag! :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Vraagje: maak het je niet te vermoeiend voor jezelf? Lees geregeld in je verslagen dat je vermoeid bent, geen fut etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten