Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door Polaroyd7 »

Deel 2 met het Schwarzwald staat hier.

Een week na terugkomst uit het Zwarte Woud was het alweer tijd om kilometers te maken in den vreemde, en wel in Frankrijk, in het kader van de wraakreizen. Het perfecte excuus hiervoor was een bedrijfsexcursie naar een werkgerelateerd festival in de hoofdstadregio Île-de-France en omdat we donderdag weer naar huis toe zouden gaan, besloot ik om wat langer in Frankrijk te blijven en dan meteen maar de tweede en derde dag van mijn Interrail-pass te gebruiken voor een tocht naar Bretagne.

Bretagne is een uithoek in Frankrijk die al vrij lang op de lijst staat van te bezoeken plaatsen, in het bijzonder omdat ik überhaupt nooit in het westen van Frankrijk ben geweest (wel in het noordwesten, maar dat ligt dicht tegen België aan ligt en als je een streep vanuit Boulogne-sur-Mer recht naar beneden moet trekken, kom je eerder uit in Andorra en da's eerder net iets ten westen van het midden). Ik ben er nooit geweest omdat het simpelweg op een awkward plek ligt. De locatie is awkward omdat je relatief lang onderweg bent en je dit niet in een weekendje kan doen zonder het gevoel te hebben dat je 'er bent en eigenlijk vrij snel alweer weg moet' aangezien je dan gevoelsmatig net zo lang onderweg bent als dat je er effectief bent. Dat gevoel van 'alles moet in een weekend' is iets wat is blijven hangen van de studententijd, waarin alles óf in een dag ging, of in een weekend.

Los van de duur van het verblijf is er nog een ander soort duur: vaak raak je niet echt voordelig in Bretagne (Thalys + TGV is een duur grapje) en als je dan eenmaal ergens bent aangekomen met de hogesnelheidstrein, heb je ook nog het vervoer naderhand en aangezien er in Frankrijk zelden een dagkaart is in een bepaald gebied en losse ritten veelal toch prijzig zijn, is dat, los van de veelal karige dienstregeling, soms een afknapper.

Met Interrail ben je veelal iets minder kwijt voor het geheel en dat geldt ook voor de TGV omdat een reservering voor een binnenlandse TGV 10 euro kost, maar de Interrail-pass kost zelf al een klein vermogen, alhoewel je dat kunt negeren als je in totaal net zo veel bij elkaar reist met de pass als dat de pass zelf kost (ik kijk jou aan Zwitserland, want jij maakt dingen op dat vlak wel makkelijker). Deze reserveringen voor de TGV kun je niet meer online doen en daar moet je nu voor in Frankrijk zijn aan een Grandes Lignes SNCF-automaat, of een loket, of je moet telefonisch vaardig genoeg zijn in het Frans om iets op die manier te bestellen (er schijnt echter ook een Engels nummer te zijn), of je moet Interrail zelf tegen extra kosten de reservering voor jou laten maken. De keer dat ik naar de Pyreneeën, Catalonië en Aragon toe ging in 2018, kon je nog wel TGV-reserveringen online maken, maar goed... Als er nou toch eens een nachttrein zou zijn naar zo'n uithoek zou alles zo veel interessanter worden vandaag de dag. Er zijn (waren?) nachtbussen van Amsterdam of Brussel naar Brest, maar zelfs dat heb ik eigenlijk niet ernstig overwogen omdat zo'n busrit langer duurt dan überhaupt comfortabel kan zijn, in hoeverre zoiets comfortabel is. Maakt het er in ieder geval niet voordeliger op.

Enfin, een hele hoop geleuter, laten we maar eens richting Frankrijk gaan.

Aperitief

1. Met collega's gingen we per gehuurd busje naar Frankrijk toe, deels over de E19 met ernaast de HSL. Onderweg passeren we de snelbus 641 van De Lijn.

Afbeelding

2. Onderweg, diep in Île-de-France, volgen we een tijdje deze streekbus.

Afbeelding

3. Locatie van het festival in kwestie was een afgelegen kasteel, waar je met het OV in ieder geval niet eenvoudig komt...

Afbeelding

Trip 4: Bretagne

Dag 0, 9 september 2021

4. Op de laatste dag van het festival vinden we ons allen een weg naar huis, waarbij ik en een andere collega besluiten tot het einde van het weekend in Frankrijk te blijven en eerst naar Parijs te rijden. Daarvoor werden we in Étampes afgezet, de één na laatste halte van een tak van het RER C-netwerk. Op de achtergrond rechts is de Tour Guinette te zien.

Afbeelding

5. Los van de grote bussen rijden hier ook wat stadsbusjes rond zoals deze dingen hier.

Afbeelding

6. Station Étampes, gezien aan de rand van de bushalte, met blik op de mooie marquise (stationsoverkapping) die ik hier eigenlijk niet verwacht heb, maar ja, ik wist eigenlijk ook helemaal niks van dit station totdat ik hier aankwam.

Afbeelding

7. Tijd om naar Parijs te gaan (rechter beeldscherm), met de RER C op de relatie SARA. Het kaartje dat we kopen gebruiken we vanzelfsprekend op de RER, maar ik wist op dat moment niet dat je deze kaartjes ook in de TER kunt gebruiken, alhoewel dat an sich al geen issue was aangezien er op dit tijdstip toch geen TER's naar Parijs reden en we naar het centrum van Parijs toe gingen rijden.

Afbeelding

8. Erg rustige perrons op station Étampes.

Afbeelding

9. De TER's die op dat moment wel voorbij kwamen, gingen allemaal naar Orléans, met getrokken materieel, Corail. Dat dat hier nog niet vervangen was, vond ik ergens wel verrassend.

Afbeelding

10. De trein naar Parijs komt eindelijk aan, dan het oudere soort dubbeldekkers in de oude Transilien-livrei. Er zijn er nog best veel die nog niet de Carmillon- of Île-de-France Mobilités-livrei gekregen hebben, al is het interieur in alle gevallen hetzelfde gebleven, zij het met wat andere kleuren.

Afbeelding

11. We verlaten de trein in de ondergrondse halte Saint-Michel - Notre Dame, een halte met een kleurrijk mozaïek.

Afbeelding

12. De Notre Dame. Ontoegankelijk vanwege de brand, maar als je het aan de andere kant van de Seine bekijkt, is het desondanks nog steeds een mooi uitzicht.

Afbeelding

13. We eten wat en na een tijdje begint het te hozen. Wat overblijft is de nakende duisternis, de reflecterende stenen door de regen en diverse verlichtingen. Zo is Châtelet een toch wel knus plekje, midden in Parijs.

Afbeelding

14. Tijd om onder de grond te gaan. Onlangs is er al een post geweest dat uitgebreid de metro in Parijs behandelt, maar toch wil ik deze paar foto's delen: hierzie een corridor in de wandelroute die je af moet leggen om over te stappen van lijn 4 naar 13 op Montparnasse-Bienvenüe. Links is wat afgebeeld is opgebouwd uit allemaal kleine rode, gele en blauwe bolletjes die al dan niet over elkaar heen liggen om nieuwe kleuren te vormen. Rechts (niet goed zichtbaar) is de geschiedenis van de RATP afgebeeld.

Afbeelding

15. Eenmaal aan de buis van lijn 13 aangekomen tref ik het oude SNCF-logo nog aan.

Afbeelding

16. Een klein stukje met lijn 13 later en ik ben aangekomen op de halte Plaisance, aangezien daar mijn hotel in de buurt bij is. Ik blijf er nog een tijdje proberen om metro's vast te leggen. Deze foto vond ik nog wel vrij aardig gelukt.

Afbeelding

Dag 1, 10 september 2021

17. Vandaag ga ik naar Bretagne toe met de tweede dag van mijn Interrail-pass en ik wandel daarvoor als eerst van het hotel naar station Montparnasse. Onderweg koop ik ontbijt bij een bakker die schijnbaar op dinsdag dicht is. Na dat gedaan te hebben, kom ik uit bij een park, vlak langs het spoor dat op dat punt boven de grond komt en ook bij deze enorme mozaïek. Ik weet dat er Sovjet-mozaïek-connoisseurs bestaan, maar deze rakkers moeten toch ook wel goed kunnen smaken.

Afbeelding

18. Ik ben hiervoor slechts éénmaal in de Franse hoofdstad geweest en ik weet niet hoe het toen was, maar ik denk dat het betrekkelijk vreemd is dat hier opeens fietspaden liggen en dat er ook echt fietsers zijn.

Afbeelding

19. Ontbijt doe je bij dit restaurantje naast een enorme knuffelbeer.

Afbeelding

20. Ik moet goed zoeken, maar ik heb de ingang van station Montparnasse gevonden en - zonder dat ik het zelf verwachtte - ook nog de Big Ben.

Afbeelding

21. Wat een verwelkomende ingang heeft station Paris-Montparnasse toch. Het lijkt net een nucleaire ondergrondse bunker zo.

Afbeelding

22. In de hal, schijnbaar zijn er meerdere van, zijn er poortjes. Ik probeer met de QR-code van mijn Interrail-pass de poortjes te openen, maar dat werkt niet. Blijkbaar moet je de barcode van je reservering tegen de lezer houden. Ook apart: ik las verhalen dat je je moet inchecken voor je reis op het langeafstandsverkeer (TGV, IC(N) etc.) maar ik heb geen van dat alles meegekregen, dus ben ik ook nergens op getest en heb ik ook geen 'en train tous responsables'-armbandje gezien. Whatever.

Afbeelding

23. De reservering in kwestie is een kaartje als deze die ik heb laten maken in Strasbourg, zoals ik heb weergegeven in deel 2 van deze serie. Je kunt niet zelf je plek kiezen terwijl je de reservering maakt, maar je kunt wel met een beetje achtergrondkennis van hoe compartimenten in de trein heten net zo lang reserveringen aanmaken, vóór bevestigen inzien en bij een ongewenste plek verwijderen en opnieuw aanmaken, net zo lang tot er iets acceptabels tussen zit. Een kutwerk, maar uiteindelijk heb ik een coupé ('club') gevonden en dat leek me eens grappig om te doen, omdat ik niet eerder in een hogesnelheidstrein in een coupé heb gezeten.

Afbeelding

24. Mijn trein staat aangekondigd als de TGV 8151 naar St Brieuc van 09:57. Deze trein rijdt gekoppeld met een ander treindeel dat verder rijdt naar de haven- en vestingstad Brest. Los van mijn trein heb je nog de eveneens gekoppelde TGV's naar Tarbes/Hendaye die zo ongeveer bijna tegelijk met mijn trein zullen vertrekken.

Afbeelding

25. Mijn trein staat links: de enkeldeks TGV in de Atlantique-livrei.

Afbeelding

26. Op verbindingen naar Bretagne en het westen van het land rijden dacht ik geen TGV's van het type Réseau waar bijvoorbeeld de Thalys mee rijdt, maar TGV's van het type Atlantique. Deze treinen zijn zo goed als identiek aan de Réseau-TGV's, maar wel is het grootste verschil dat de TGV Atlantique langer is: daar de Réseau 'slechts' acht bakken heeft voor reizigers en twee motorwagens, heeft een TGV Atlantique wel tien bakken voor reizigers. Dat betekent dat deze trein waar ik zo in ga stappen, op volle oorlogssterkte is met wel 24 bakken! 20 bakken voor reizigers en 4 motorwagens. Dat bij elkaar is bijna een halve kilometer lang en Paris-Montparnasse is het enige station in Parijs dat perrons heeft die lang genoeg zijn waar dat alles nog net aan past...

Afbeelding

27. Tijd om het van tevoren gekochte ontbijt te gaan consumeren in de bar met wat thee.

Afbeelding

28. Dit is dan hoe een coupé ('club') er in een TGV Atlantique eruit ziet in de eerste klas. Zalig zachte, ruime zetels met grote tafels en een stopcontact. Aan beide kanten is een spiegel gemonteerd, dus is het niet zo dat je door andere coupés door kunt kijken.

Afbeelding

29. De stoelen aan het gangpad zijn niet gelegen in zo'n coupé.

Afbeelding

30. Aangekomen in Saint-Brieuc, of St-Brieuc, want anders vinden de meeste reisplanners het hele station niet. Boeoeoe!

Afbeelding

31. Mijn treindeel (de 392) wordt afgerangeerd terwijl het andere deel vanaf hier verder zal rijden naar Brest.

Afbeelding

32. Het stationsgebouw van St-Brieuc ziet er vast interessant uit.

Afbeelding

33. Ja hoor. Er moet weer zo'n selfienaambord in iedere zichzelf interessant vindende stad zijn, zelfs hier vlak voor het station. Een ideale hangplek voor blowende jongeren dus.

Afbeelding

34. Ik heb er iets meer dan een uur om rond te wandelen en zo een beetje de eerste dingen die ik tegenkom zijn deze urban-art-werken die iets 'Breizh' hebben. Breizh is Bretagne in het Bretons, de taal die hier, naast het Frans, wordt gesproken/gebruikt. Het is een ernstig bedreigde taal met een paar honderdduizend sprekers, waarbij opgemerkt moet worden dat het Bretons geen officieel erkende taal is binnen Frankrijk.

Afbeelding

35. De stad heeft heel veel bouwputten en werkzaamheden op het moment dat ik er ben geweest, maar over het algemeen heeft de stad een oud centrum met daarin vakwerkhuizen die allerlei kleuren en kleine grappige details hebben.

Afbeelding

36. Details zijn bijvoorbeeld deze uitgehalte figuurtjes in hout.

Afbeelding

37. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Chaumont (Haute-Marne) breek je je hier niet je nek over het asfalt in de binnenstad.

Afbeelding

38. Terug op het station waar ik wacht op de TER naar Dinan (niet Dinant met een t, want dat ligt in België), maar de trein die uit Dinan komt is opgeheven. Dat belooft niet veel goeds, vooral niet omdat er de komende uren geen treinen meer rijden vanuit hier naar Dinan toe.

Afbeelding

39. Terwijl ik afwacht totdat er wat meer bekend wordt loop ik wat rond en zie ik mijn afgerangeerde TGV staan, alhoewel die slechts naar een ander perron toe is gereden. In de Franse traditie moet er een rood vlaggetje in de zijkant geplempt worden.

Afbeelding

40. Kenmerkend aan de Region Bretagne is de huisstijl van de regionale TER, die leeft onder de noemer TER Breizhgo. Het zwart met de witte strepen doet me denken aan Adidas met de drie witte strepen op een zwarte achtergrond, alhoewel deze treinen vier witte strepen hebben, conform de Bretonse vlag. Deze 'Bootleg-Adidastrein' of de 'Четыре Полоски Экспресс / Chetire Poloski Express' heeft Brest als eindbestemming.

Afbeelding

41. Ik blijf het knap vinden hoe de Fransen hun dienstregelingen zo vreemd invullen dat op sommige momenten ze zowat (bijna) alle sporen van het station op één moment vol kunnen krijgen, alhoewel niet alle treinen op dat moment dan ook reizigers accepteren... Mijn trein naar Dinan zou op het meest rechter spoor al moeten staan, maar deze is aangekondigd met meer dan een kwartier vertraging.

Afbeelding

42. De trein die me naar Dinan zou moeten brengen, die opgeheven is, heeft de geest gegeven, dus heeft men hier een reservewalvis opgetrommeld om dan toch maar een rit te kunnen verzekeren.

Afbeelding

43. Een tochtje verder over een matig onderhouden spoorlijn dat nog een ouderwets kadeng-kadeng geluid produceert, is de donkerblauwe walvis aangekomen in Dinan, een apart station waar alle treinen eindigen en niks doorrijdt, terwijl vanaf hier wel treinen los naar St-Brieuc in het westen of naar Dol-de-Bretagne in het oosten rijden. Links in beeld vermoedelijk de gestrande walvis in TER Pays de la Loire kleurstelling. Merk het stationsgebouw op: wat een pareltje, met (weliswaar half in beeld) een toren die de letters van Dinan afbeelden, een klok die het al jaren niet meer doet en diverse ornamenten.

Afbeelding

44. Los van dat stelt dit station op het oog eigenlijk niet veel voor.

Afbeelding

45. Van binnen echter kun je je ogen uitkijken naar deze pracht van een architectuur en wandbeschilderingen van zowel de stad Dinan...

Afbeelding

46. ...en van omliggende plaatsen, zoals Saint-Malo, Dinard en Rennes en alle spoorlijnen die er toen waren. Het grootste deel is vandaag de dag gesloopt of heeft al decennia geen rijdende trein meer gezien. Aan deze zijde is de ingang te vinden van een klein spoorwegmuseum (Musée du Rail) dat een bezoek waard is voor wie oude Franse spoorwegposters en -borden en miniatuurtreinen interessant vindt om te bekijken.

Afbeelding

47. De dienstregeling hier is hypermodern weergegeven op papier, met Comic Sans MS als titellettertype. Sporen en dienstregelingwijzigingen voor de dag worden door de stationschef met magneetjes aangekondigd op dit bord, zo is te zien dat er zowat een hele ochtend aan treinen naar Dol opgeheven is. Ocharme.

Afbeelding

48. Dan de stad zelf. Zoals vaker, als er een grote stadsmuur is, is er een grote parkeerplaats net buiten die stadsmuur die grotendeels het zicht belemmert.

Afbeelding

49. Haal je die auto's weg, dan krijg je eerder iets als dit. Een stuk appetijtelijker om te zien.

Afbeelding

50. Binnen de vesting tref ik een quaint centrum aan.

Afbeelding

51. Het is dat de dienstregeling van Dinan zo brak is.

Afbeelding

52. Niet te druk, ook niet bepaald uitgestorven. Ik heb wel een paar Nederlanders hier aangetroffen, dus ook hier zijn we niet veilig voor landgenoten.

Afbeelding

53. Dinan heeft een enorm viaduct, dat geen spoorviaduct is maar echt bedoeld is voor auto's.

Afbeelding

54. Een stuk beneden heb je 'Bas-ville' (het deel van de plaats beneden), ook een bezoek waard. Vanaf de vesting kun je daar zo naartoe lopen.

Afbeelding

55. Nee, we zijn niet in Groot-Brittannië; we zijn in 'klein Brittannië'.

Afbeelding

56. Aan de oever van de rivier hebben ze enige moeite gedaan om de boel op te fleuren.

Afbeelding

57. Je kunt met een gratis stadsbus (Dinamo lijn 4) weer naar boven toe, maar het loont zich om hoe dan ook de Rue du Petit Fort af te lopen naar boven toe (alhoewel je deze weg natuurlijk ook kunt nemen naar beneden toe).

Afbeelding

58. In deze straat zijn een aantal ateliers te vinden, maar het is de algemene uitstraling van deze straat die mensen aantrekt natuurlijk.

Afbeelding

59. Het is jammer dat aan deze kant de vestingwallen afgesloten waren door werkzaamheden. Door de toren kom je weer in het hooggelegen centrum.

Afbeelding

60. Terug op station Dinan tref ik een bus aan in Breizhgo-livrei.

Afbeelding

61. Het gebouw van het busstation is toch wel een gedrocht, vergeleken met het gebouw van het treinstation. Het lijkt wel op twee zandkastelen waar een zootje hout op gepleurd is. Één van die 'kastelen' bevat een toilet.

Afbeelding

62. Tijd om verder te rijden richting Dol-de-Bretagne met dezelfde trein waarmee ik naar Dinan ben gekomen.

Afbeelding

63. Dol-de-Bretagne is het eindpunt van de dag.

Afbeelding

64. Een momentopname van vertrektijden. Merk op dat er een zekere synergie is op dit tijdstip met de trein naar Dinan.

Afbeelding

65. Even treintjes kijken vanop een brug in de buurt van het station.

Afbeelding

66. Ik overnacht in een hostel met uitzicht op het station. Ik heb ingeschat dat ik in mijn eentje een hele gedeelde slaapzaal kon claimen en dat bleek inderdaad het geval te zijn: er waren geen andere gasten in mijn ruimte. Privacy voor een bodemprijs.

Afbeelding

67. Een aantal uur verder, hetzelfde beeld, maar dan in het donker.

Afbeelding

Ik raak in gesprek met een paar jongedames die hier ook verblijven en zo werd het een gezellige avond. Wel heb ik onderhuids een probleem: de dag van morgen, want ik wist nog niet wat ik eigenlijk zou gaan doen. Het plan was geweest om le Mont-Saint-Michel te bezoeken (dat apart genoeg nèt aan in Normandië ligt) en als het kan ook Saint-Malo, maar het OV is een bitch in dit land en zo ben ik nadat iedereen is wezen aftaaien nog de rest van de avond bezig geweest om een plan te bedenken van wat ik uiteindelijk zou gaan doen. Dat heb ik de dagen vóór deze reis ook al proberen te doen, maar nu had ik iets meer informatie tot mijn beschikking.

Wat is het geval: morgen is het zaterdag en dat betekent dat dienstregelingen wat matiger worden. Je kunt over het algemeen in le Mont-Saint-Michel komen met de trein als je naar station Pontorson - Mont-Saint-Michel rijdt en daarna een pendelbus neemt naar Mont-Saint-Michel. Deze bus rijdt niet helemaal naar het kloostereiland toe, maar tot een parkeerplaats in de buurt, waar je als het ware over kunt stappen op een andere, frequent rijdende pendelbus naar het bekende kloostereiland. Het probleem is echter dat op zaterdag het onwerkbaar is vanuit Dol-de-Bretagne. In het hoogseizoen heb je al geen trein die naar Pontorson toe rijdt op een beetje gezond tijdstip (de eerste trein van de dag vertrekt om, jawel, 14:39!), maar wèl een reguliere lijnbus van lijn 17a die vertrekt om 11:01. Da's ideaal, want dat sluit perfect aan op een pendelbus die het mogelijk maakt om een rustige wandeling te maken op het kloostereiland; om daarna nog Saint-Malo te bezoeken en om uiteindelijk in Rennes te belanden voor de overnachting. Buiten het hoogseizoen, echter, heeft een dienstregelingmaker besloten om deze bus op lijn 17a een half uur later te laten vertrekken om zo die aansluiting op de pendelbus te verbreken... Het erge daaraan is dat de eerstvolgende pendelbus naar le Mont-Saint-Michel dan pas weer om 14:xx gaat terwijl de eerstvolgende lijnbus van lijn 17a pas weer om 16:xx gaat. Huilen. Wat is nu het geval uiteindelijk? Die pendelbussen rijden eigenlijk alleen op basis van aankomst- en vertrektijden van treinen en dus niet van deze ene lijnbus. Zonde.

Wat zijn dan alternatieven? Op dat moment reden er nog zogenaamde 'Nomad'-treinen vanuit Paris Austerlitz naar Pontorson, die een stuk duurder zijn dan reguliere TER-treinen omdat ze speciale toeristentreinen zijn. Deze rakkers hebben hun eigen pendelbussen en dergelijke, maar deze trein komt vanuit het oosten aangereden, via Avranches, terwijl Dol-de-Bretagne ten westen van Pontorson ligt, zij het zo'n 21 kilometer verwijderd. Ik heb daar geen drol aan. Ik zou het oorspronkelijke plan kunnen omdraaien en eerst naar Saint-Malo kunnen rijden om daarna met die schandalig late eerste trein van de dag naar Pontorson kunnen rijden. Zou eigenlijk ook prima geweest zijn: 14:39 vertrek Dol-de-Bretagne en aankomst 14:56; vertrek pendelbus naar le Mont-Saint-Michel 15:18; vertrek pendelbus vanuit le Mont-Saint-Michel terug naar Pontorson 17:24/17:43, maar gek genoeg kan ik na aankomst onmogelijk in Rennes raken, omdat er dan al simpelweg geen treinen meer rijden richting Dol-de-Bretagne. Wel is er een trein naar Avranches in het oosten èn er is een directe Car TER naar Rennes vanaf daar, maar la tristesse is dat deze Car TER vertrekt om 18:17... terwijl die klote-trein pas om 18:20 aankomt. 3 minuten te laat voor mij om nuttig te zijn. Putain, putain ! Wie bedènkt zoiets??

Taxi dan maar van Dol-de-Bretagne naar Pontorson? Liever niet, maar 'gelukkig' is er nog één andere optie: BlaBlaCar. Er zijn effectief ritten beschikbaar geweest van Dol-de-Bretagne naar Pontorson, maar de aanvragen die ik geprobeerd heb te doen lukten allemaal jammer genoeg niet omdat één al erg vlot vol raakte en een andere chauffeur simpelweg niet reageerde. Andere optie was een zootje chauffeurs die een rit aanboden van Avranches naar Rennes ná de aankomst van de trein uit Pontorson en één was ook zowaar bereid om me te brengen, maar daar kwam onverwacht iets anders tussen...

68. Een bordje van de dienstregeling van de nutteloze lijnbus. Vanzelfsprekend gaat de maandelijkse Award van Teleurstelling naar het karige OV in Bretagne dat totáál niet aansluit buiten het hoogseizoen.

Afbeelding

Dag 2, 11 september 2021

69. Plot twist: ik begin de dag in een auto.

Afbeelding

Heb ik dan tóch een taxi geboekt of een BlaBlaCar gevonden tussen Dol-de-Bretagne en Pontorson? Geen van dat alles: uit het niets, net nadat ik heb uitgecheckt en de hoop op heb gegeven dat ik überhaupt in le Mont-Saint-Michel zou komen, komt een vraag van twee Zwitserse jongedames of ik toevallig ook naar le Mont-Saint-Michel toe ga en of ik mee wil rijden. Na sicher möchte ich gärn mitfahren!

70. En zo sta ik dan opeens op de Pont Passerelle met de toch wel bijzonder vreemd uitziende passeur op de voorgrond en le Mont-Saint-Michel op de achtergrond, het op één na meest bezochte toeristische hol van Frankrijk, of eh, berg. Verder rijdt de bus niet. Het is geen elektrische bus of zo, ook al ziet deze bus er apart uit, alsof het wel eens volgestouwd zou kunnen zijn met batterijen. Het is een ordinaire vervuilende dieselbus, maar wel eentje die twee richtingen op kan op een zelfde tempo. Deze 'voorkant' is dezelfde aan de andere kant.

Afbeelding

Goed om te weten overigens: deze pendelbus is gratis tussen hier en de centrale parkeerplaats een stuk landinwaarts. Pendelbussen die rijden van die parkeerplaats naar het station in Pontorson, zijn niet gratis, maar goed, 3,10 euro voor een rit van 25 minuten... Ook moet je weten dat deze pendelbussen niet rijden als er hoogwater is. De dienstregeling van deze bussen kun je terugvinden als je zoekt naar "horaires bus shuttle pontorson mont saint michel" en dan kom je waarschijnlijk een PDF tegen van de site bienvenueaumontsaintmichel.com.

71. Het eiland (eigenlijk een schiereiland strikt genomen) heb je in een paar uur wel doorwandeld. Een bezoek aan het klooster is een semi-duur grapje, maar de echte grap was dat ik niet naar binnen mocht vanwege mijn backpack, die ik nergens kwijt kon. Nou ja, dan toch niet... ook had ik an sich geen zin om 22 euro te moeten gaan betalen voor een omelet met patat.

Afbeelding

72. Het is moeilijk te geloven dat in het midden van een zo goed als vlak landschap er opeens, uit het niets, een berg staat. Alsof we in Nederland geprobeerd hebben om toch op Flevoland een berg te bouwen.

Afbeelding

73. Er is bijna niks anders hier in de buurt.

Afbeelding

74. Het water stijgt alweer geleidelijk...

Afbeelding

75. Mochten mensen toch niet weg kunnen komen, dan zijn deze patsers er ook nog.

Afbeelding

76. Mocht je geen zin hebben in de pendelbus, dan is er natuurlijk nog zoiets als dit...

Afbeelding

77. Ik spoel even een stuk door: ik ben intussen in Saint-Malo. Ik ben ook nu weer meegereden met dezelfde dames, dus tot nog toe heb ik geen ander OV gezien. We hebben drie kwartier rondjes gereden in een aantal pogingen om de auto kwijt te kunnen. Tja. Er zijn redenen om met de trein te komen, maar tegelijk moeten er wel treinen rijden. Nu is dat tussen Saint-Malo en Rennes best goed te noemen, maar het is nog steeds geen uurdienst...

Afbeelding

78. Saint-Malo is een vestingstad, en wel een fraaie.

Afbeelding

79. Hier eet ik een pan mosselen leeg, waarbij gezegd moet worden dat mijn bestelling kwijt raakte en zo bleef ik wel erg lang wachten op mijn geliefde oppeuzelschelpdieren. Een straf was het niet echt, want hoe vaak heb je nou een uitzicht als dit? Wel bestraf ik gepast door iets van minder dan 20 euro te betalen met een 50 euro-biljet. Zo heb ik ook weer wat meer 'bakker-bestendig' geld.

Afbeelding

80. In de binnenstad van Saint-Malo hangen overal vlaggetjes, al dan niet toevallig in dezelfde kleuren als die standaard mondkapjes, die hier in de binnenstad overigens verplicht zijn...

Afbeelding

81. Dan is het tijd om afscheid te nemen van mijn reisgezelschap dat toch el mijn dag planmatig gered heeft. Het is tijd voor de trein, maar ik moet haasten, want ik heb nog geen ticket en de eerstvolgende trein, een TGV, vertrekt al over 6 minuten. Hierzie de façade van station Saint-Malo (ook hier: op sncf.com voer je Saint-Malo in en op bahn.de voer je St-Malo in, want anders vind je het echt niet).

Afbeelding

82. Ik heb een kaartje gekocht naar Dol-de-Bretagne voor de TGV met zitplaatsreservering, die grappig genoeg even goedkoop was als een rit met een TER. Vreemd genoeg is het een 'e-billet'.

Afbeelding

83. Even snel een plaatje van een TER aan het perron in Saint-Malo, vlak voor vertrek.

Afbeelding

84. Na een kort ritje rijdt de TGV met stel 888 weer verder naar Parijs... merk op dat het geen TGV Atlantique-stel is maar een Duplex.

Afbeelding

85. Ik heb tot dan toe nog niet het stadje Dol-de-Bretagne bezocht, ook al heb ik er overnacht. Dat moest nog wel even gebeuren. Ik begin wel met deze foto van een bushaltebord dat een shuttledienst aanprijst tussen Dol-de-Bretagne en le Mont-Saint-Michel. Zoals wellicht te zien is, is het alweer een beste tijd geleden dat hier zo'n soort bus gereden heeft... Overige info is ofwel verouderd ofwel meldt dat wegens Covid bussen die er al dan niet waren opgeheven zijn tot nader order.

Afbeelding

86. Dol-de-Bretagne heeft een centrum met mooie huizen in een Fachwerk-stijl, maar het wordt onherstelbaar ontsierd door de vele auto's die hier geparkeerd staan. Bespaar je de moeite, er zijn mooiere oorden te bezoeken.

Afbeelding

87. Iets vroeger dan voorzien terug op het station en ik zie dat er het één en ander vertraagd is. De trein uit Rennes naar Saint-Malo is vertraagd met een half uur en omdat er zo weinig treinen rijden naar Dinan, blijft de trein naar Dinan, die feitelijk een aansluiting aanbiedt op precies deze trein, gewoon wachten. Ergens is het wel aandoenlijk.

Afbeelding

88. Het maakt echt niet uit hoe mooi ze die automaten opmaken met allemaal kitsch van de eigen regio, maar het draaiwiel blijft hopeloos ouderwets en het zorgt er evenmin voor dat deze automaten mijn bankpas eindelijk gaan accepteren. Ook dit kreng gaf de frustrerende 'PAIEMENT REFUSE' terug. Het is dat er een loket open is zeg... Uiteindelijk heb ik een kaartje via de SNCF-app gekocht omdat die ook nog eens goedkoper zijn. Ik wilde alleen een kaartje aan de automaat voor de verzameling.

Afbeelding

89. Op naar Rennes in zo'n Gopnik-trein.

Afbeelding

90. Eerste klas, want online krijg je een zekere korting die je met papier niet krijgt. Heel bijzonder is deze eerste klas echter niet. Het is eigenlijk het geld ook niet waard, maar ach.

Afbeelding

91. Rennes dan, de hoofdstad van de regio Bretagne. Ik check meteen in na aankomst en ik ga alvast een wandeling doen, totdat het donker wordt.

Afbeelding

92. Ik vind Rennes wel een gezellig oord. Niet chaotisch, wel levendig.

Afbeelding

93. Rennes wil graag benadrukken dat het Bretons is, dus hebben ze op veel plekken in de binnenstad tweetalige borden, of beter gezegd, er zijn twee borden, waarvan één in het Frans en de ander in het Bretons. Ik moest deze avond echter de eerste persoon nog tegenkomen die ook echt Bretons sprak... Echt een uitstervende taal.

Afbeelding

94. Onderweg kom ik wat bussen tegen. Deze Chronostar bijvoorbeeld.

Afbeelding

95. Ook deze iets oudere rakker.

Afbeelding

96. Mijn hotel is vlak bij het treinstation en ik kijk hier nog even snel naar de diensten. Mwja, veel is hier niet te beleven. Om kwart voor tien is het alweer gedaan, alhoewel het praktisch al vanaf half acht gedaan is voor de meeste diensten, zo lijkt het. Merk de vertraging van drie kwartier op van de sneltrein naar Nantes. Één van de weinige, overigens, wat intussen niet verrassend is, maar ook de directe trein naar Brussel die vertrekt op het onzalige tijdstip 06:23. Dat op een zondag, zeg.

Afbeelding

Dag 3, 12 september 2021

97. In plaats van dat ik mezelf ga pijnigen met die trein van half zeven, ga ik pas naar het noorden met de trein van 11:53 naar Lille Europe. Tot die tijd ga ik nog even een ritje maken met de metro hier, want inderdaad, hier is een metro.

Afbeelding

98. De metro hier is een bandenmetro, zoals je die ook in Lille hebt.

Afbeelding

99. De deuren aan de perrons, met dezelfde tint cyaan/turkoois als de bussen.

Afbeelding

100. Ik loop nog een keer door het centrum, op zoek naar wat dingen die ik mee wil nemen van Frankrijk (ik ben op deze site geattendeerd op de aanwezigheid van een zekere soort chips), om daarna uit te komen op het treinstation. Het is zondag en het is weer zo'n moment waarop zowat alle perronsporen bezet zijn, om te suggereren dat het hier altijd enorm levendig is.

Afbeelding

101. Voor het betreden van een poortje die je toegang verschaft tot het perron ben ik ook nu weer niet gecontroleerd op eender welk coronabewijs dan ook. Het zal allemaal wel; het is tijd voor deze Duplex.

Afbeelding

102. Vandaag heb ik de derde Interrail-dag gemaakt en dus betekent het dat ik in deze allerzaligste eerste klas mag plaatsnemen, in een trein die om Parijs heen rijdt, maar wel onderweg stopt in Laval, Le Mans, Massy TGV, Marne la Vallée-Chessy (a.k.a. Disneyland) en Aeroport Paris-Charles de Gaulle TGV.

Afbeelding

103. Ik zag bibimbap staan op het menu, wat ik een grappige naam vond waar ik nog nooit van gehoord had, maar er was geen bibimbap aanwezig. Alors je ne dimdamdam pas avec le bibimbap. Dan maar zo'n broodje en wat andere dingen vanuit de restauratiewagen.

Afbeelding

104. Na een stipte aankomst in Lille Europe zal ik moeten wandelen naar het naburige station Lille Flandres, voor een trein naar België, maar voordat ik instap, even een snel kijkje onder de centrale overkapping.

Afbeelding

105. Een nez danois staat klaar voor vertrek naar Kortrijk. Ik bedenk me: in dit deel van Frankrijk is de eerste klas formeel afgeschaft, dus kun je binnen Frankrijk fijn met je tweedeklaskaartje in de eerste plaatsnemen. Een recalcitrante reiziger wordt tweemaal door de treinbegeleidster gewaarschuwd om het mondkapje goed op te doen en om de voeten van de bank te halen, maar wat ik helaas wel vaker merk bij de NMBS: een onwil om op te treden en te straffen.

Afbeelding

106. Moeskroen/Mouscron. Ô Quai/OK.

Afbeelding

107. De overstap in Kortrijk op een trein naar Brussel duurt lang, maar wel lang genoeg om een dagkaartje voor De Lijn voor een nader te bepalen datum te kopen aan een automaat aldaar, en om op te merken dat hier niet fijnstof maar fijn stof niet fijn is.

Afbeelding

108. België. Ik wil hier eigenlijk wel weer snel vandaan. Dat zal ook zeker gebeuren met drie stammen Break die me naar Brussel zal gaan brengen.

Afbeelding

109. Intussen ben ik en een in Brussel erbij gekomen reisgenoot overgestapt op de intercity naar Amsterdam en we rijden een tijdje gelijk met deze 'Europa' ICE 3.

Afbeelding

De rit naar huis verloopt geschiedenisloos. We stappen nog een keer over in Rotterdam op een snellere intercity direct naar Amsterdam en daarna volgt voor mij nog de half uur durende tocht naar huis vanuit Amsterdam Centraal.

Daarmee komt de excursion naar Bretagne ten einde. Ik heb intussen een redelijk goede indruk gekregen van de werking van de Interrail-pass op de telefoon en ik heb een indruk gekregen van Bretagne. Er is hier nog genoeg dat nog niet bezocht is, maar ik weet in ieder geval dat het wel een bezoek waard is.

Deze tochten naar Duitsland en Frankrijk waren een paar voorproeven op de twee hoofdreizen van dit jaar die dan nog zouden volgen, van respectievelijk bijna twee weken en iets langer dan een week en dat zou al zeer binnenkort zijn na terugkomst van Bretagne. Met deze paar dagen al vrij lang, ben ik zelf ook benieuwd geworden hoe ik hierin hele Interrail-tochten zou moeten verwerken tot een verhaal. In het verleden zijn die al uitgevallen in meerdere delen. Zodra ik dit verslag verstuurd heb, moet ik nog beginnen aan dat gebeuren, maar dat komt nog wel een keer.

Post scriptum voetnoot

Blijkbaar heeft er een trein in het verleden naar le Mont-Saint-Michel gereden.

Deel 4.1 met de eerste langere Interrailtocht naar de Alpen en de Côte d'Azur is hier te vinden.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op zo 28 nov 2021, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door umbusko »

Ik val in herhaling, maar wat een verhaal weer! Dat puzzelen met dienstregelingen is wel herkenbaar trouwens, en dan die teleurstelling als werkelijk álles ergens in de soep loopt. :mrgreen: Dank voor dit leuke verslag! *zet Bretagne op het lijstje*
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door diederickx »

Polaroyd7 schreef: di 23 nov 2021, 23:00 20. Ik moet goed zoeken, maar ik heb de ingang van station Montparnasse gevonden en - zonder dat ik het zelf verwachtte - ook nog de Big Ben.
21. Wat een verwelkomende ingang heeft station Paris-Montparnasse toch. Het lijkt net een nucleaire ondergrondse bunker zo.
22. In de hal, schijnbaar zijn er meerdere van, [...]
Gare Montparnasse heeft meerdere ingangen, op meerdere niveaus (Montparnasse is niet voor niets naar een berg genoemd), en meerdere stationshallen. De grote meute komt binnen via het stationsplein of de metro; op straatniveau ligt daar hal 4, zonder directe toegang naar de sporen. Twee trappen op en je bent in de grote hal 1, die (vergelijkbaar met Den Haag Centraal) aan de kopse kant van spoor 1 t/m 24 loopt, en de belangrijkste faciliteiten heeft.
Als je daarentegen, zoals Roy, vanaf de Boulevard Pasteur komt, bevind je je in hal 2, die (vergelijkbaar met Utrecht Centraal) boven op de sporen 1 t/m 24 ligt, en ook kaartverkoop en andere faciliteiten kent. Tenslotte is er nog een soort vleugelstation voor de sporen 25 t/m 28, Montparnasse-Vaugirard genoemd, met een kleine hal 3. De ingang ervan ligt, verwarrend genoeg, niet aan de Boulevard Vaugirard, maar aan de Rue du Cotentin; hal 3 is ook bereikbaar vanaf hal 1 en 2 via het perron van spoor 24.
Polaroyd7 schreef: di 23 nov 2021, 23:00 54. Een stuk beneden heb je 'Bas-ville' (het deel van de plaats beneden), [...]
Dat heet in goed Nederlands de benedenstad.
Polaroyd7 schreef: di 23 nov 2021, 23:00 63. Dol-de-Bretagne is het eindpunt van de dag.
Foto 63 ontbreekt of is kapot.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door waldo79 »

Fraaie foto's van een regio, die voor mij op Dol de Bretagne na onbekend is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door ODRAIL »

Samen met de delen een en twee een leuk verslag ;) .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door Z2N »

Fraai verslag! Saint Malo en omgeving komt erg bekend voor, net als de grootse moeite om de Mont Saint-Michel per trein te bereiken (in de zomer is dat nauwelijks beter vrees ik).

En wat betreft het Bretons: daarvoor zul je meer naar het westen moeten, richting Brest, Quimper en Lorient. Die laatste plaats heeft in de zomer een groot Keltisch festival, waarin de Bretonse taal veel aandacht krijgt. De lokale versie van France 3 heeft bovendien in heel Bretagne een dagelijks programma in het Bretons, 12/13 An Taol Lagad.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door Timon91 »

Mooi(e) verslag(en)! Ik heb ze allemaal met plezier gelezen, had alleen nog niet gereageerd. Zo'n tripje over Nebenbahnen in Frankrijk vereist toch wel aardig wat planning zeg, zeker als de treinen dan ook nog eens uit gaan vallen :')
Mijn Flickr account.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Wraakreizen 2021, deel 3: Bretagne (Breizh) [109f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk dat jij delen van Bretagne hebt bezocht waar ik niet was. Saint brieuc een dagje wel maar niet het station. Ik zat meet in paimpol en Guingamp. Ile de brehat is geweldig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten