Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door Polaroyd7 »

Deel 4.1 met de heenreis staat hier.

Halverwege en nog steeds veel te zien en nog veel afstand af te leggen. Ik ben aanbeland in het uiterste Franse oord aan de Côte d'Azur, Menton, en vanaf daar gaat de tocht zowel west- als oostwaarts. Apart genoeg heb de helft van de dagen zonder Interrail-pass gereisd omdat Italië nu eenmaal verhoudingsgewijs best wel goedkoop is.

De route: 🇫🇷 Menton - 🇲🇨 Monaco - 🇫🇷 Nice - 🇮🇹 Genova - Cinque Terre - Pisa - Firenze - Imola - Bologna - Venezia - Bassano del Grappa - Trento - Peschiera del Garda - 🇦🇹 Wien - 🇩🇪 München - 🇦🇹 Innsbruck - 🇳🇱 Amsterdam

Dag 7

De zon komt op en het is tijd om weer een nieuw land op de bezochte-landen-lijst af te tikken: Monaco.

1. Station Monaco Monte-Carlo. Tweemaal is het enige treinstation van de dwergstaat Monaco van locatie veranderd: van boven de grond; dwars door het dwergstaatje heen naar onder de grond in een doolhof (waarna de locatie onder de grond nog eens veranderd werd). Als je naar de plattegrond van Monaco kijkt, kun je de loop van het oude spoor nog goed volgen.

Afbeelding

2. De hoofdingang met de grote belettering was afgesloten.

Afbeelding

3. De weg naar buiten is maar gissen, maar er zijn genoeg tunnels die uiteindelijk naar buiten leiden. Je bevindt je immers in een paradijs voor de rijken en dat moet ingepeperd worden.

Afbeelding

4. Ondanks dat Monaco een paradijs voor de rijken is, heb je ook nog mensen die hier werken maar geen fortuin en/of een auto hebben. Voor hen rijden er Monegaskische stads(?)bussen. Hier heb je er zo eentje.

Afbeelding

5. Aan alles is te zien dat dit ook soms een racebaan is. Hierzie de Grand Hôtel Hairpin, onderweg naar Mirabeau Basse. Een aantal lijnen volgen deze route, maar alleen lijn 1 rijdt ook door de befaamde tunnel, in één richting.

Afbeelding

6. Dezelfde bus, iets later geschoten, alleen om te vertellen dat je ook in de buitenlucht hier een mondkapje moet dragen.

Afbeelding

7. Het eindpunt van een paar lijnen is aan de voet van het Prinselijk Paleis (Palais Princier).

Afbeelding

8. De Irisbus probeert ook zijn weg te vinden tussen het drukke verkeer.

Afbeelding

9. Alleen maar bussen van het lokale Monegaskische busbedrijf zijn hier niet: ook zijn er bussen vanuit Frankrijk die een grensoverschrijdende dienst vormen. Je kunt vanuit Menton ook bijvoorbeeld naar Monaco toe rijden met de bus.

Afbeelding

10. Even een tijdje weer opgeschoten: Nice Ville.

Afbeelding

11. En Voyage... ze rijden nog.

Afbeelding

12. Die overkapping blijft toch machtig.

Afbeelding

13. In de binnenstad heb je een tramlijn die dwars door de stad heenloopt, maar niet vlak langs het station; daarvoor zul je nog een stuk moeten lopen.

Afbeelding

Ik loop nu een beetje vlot door de boel heen zonder al te veel van Monaco en Nice te laten zien en dat zal in de loop van deze post ook een beetje de leidraad worden. Dat heeft in dit geval ermee te maken dat ik er van uit ga dat jullie al weten hoe de meeste bestemmingen (waaronder Monaco en Nice) onderweg er uit zien en als dat nog niet het geval was heb je nog je favoriete zoekmachine om dat wel uit te zoeken. Ik laat nog wel dingen zien waarvan ik denk dat het minder bekend is en de moeite waard is om te delen.

14. Terug op Ventimiglia ga ik aanstonds deze Intercity nemen naar Genova (Genua). Tickets hiervoor heb ik online gekocht (dat was nog wel een klein omslachtig gedoe) en voor een rit in de eerste klas was het geloof ik slechts iets van 12 euro of zo. Not too bad. Tot vorig jaar had je op dit stuk een Eurocity die door Thello werd uitgevoerd, maar die kapte ermee en die trein kon ik niet meer gebruiken vanaf Nice. Ik moest zodoende per TER naar Ventimigila en vanaf daar op de Intercity stappen.

Afbeelding

15. Op zich prima interieur met stopcontacten en een joviale conducteur. De trein maakte helaas wel een kwartier vertraging op, maar ach.

Afbeelding

16. Deze lange route is eigenlijk heel raar. Een groot deel van de route gaat letterlijk door kilometers aan tunnels...

Afbeelding

17. ...terwijl een ander deel weer uitzichten als deze oplevert.

Afbeelding

18. Andorra heeft een treinstation gekregen? Nee, Andora.

Afbeelding

19. Aangekomen op station Genova Piazza Principe. Ik had dit station eigenlijk wel verwacht met een enorme overkapping, maar ja, ik wist eerlijk gezegd ook niet wat ik van deze plek moest verwachten.

Afbeelding

20. Hier de hoofdingang van het station Piazza Principe. Ik zie hier dat aan deze ingang er op ieders temperatuur wordt gecontroleerd en ergens vind ik dat aanstotelijk. Helemaal als je bedenkt dat aan de zij-ingangen helemaal geen controle plaatsvindt.

Afbeelding

Het verblijf (een soort van gedeeld appartement, best gek ingericht met een zee aan trappen en een hele gebruiksaanwijzing) is bij station Brignole, maar de intercity komt daar niet omdat die na Piazza Principe afbuigt naar Milaan. Je kunt een stoptrein nemen, maar ook de metro, want ja, hier is een metro. Die is hier wat verstopt, want in het treinstation kun je die alvast niet vinden. Als je het eenmaal gevonden hebt in een shady uithoek, moet je vooral niet zonder ticket de lift naar beneden nemen, want daarmee raak je gek genoeg áchter de poortjes terecht, waar dus de kaartautomaten níét staan... Ik voel een Brussels-Airport-complex opkomen waarbij het in de beginjaren ook mogelijk was om op het perron te komen/het station te verlaten zonder Diabolo-toeslag omdat je de poortjes vermeed door simpelweg de lift te nemen. Hoe dan ook: ik weer terug naar boven met de lift en weer met de trap omlaag... och, toegankelijkheid. Wat een prioriteit. Nog iets gaars: de kaartautomaat slikt bankbiljetten, maar geld terug? Ho maar. Je krijgt een bonnetje terug met een 'tegoed' erop die je kunt terugvragen bij een kantoor van de plaatselijke vervoersonderneming. Niks natuurlijk open, want het is avond en het kantoor dat dit soort zaken doet is midden in het centrum en waar kom ik nu precies niet... juist. Dus zit ik tot op de dag van vandaag nog met een bonnetje waarop staat dat ik nog steeds 6,40 van ze krijg.

21. De metro zelf dan. Je hebt de nieuwe variant...

Afbeelding

22. ...en er is de oude variant. Het kan erger in dit land.

Afbeelding

Dag 8

23. Lang blijf ik hier niet en die 6 euro nog wat blijft voorlopig nog altijd een tegoed... Comunque, hier ben ik op het andere grote station van Genova: Brignole. Het station waarvan enkelen eigenlijk vinden dat dit het echte hoofdstation moet zijn.

Afbeelding

24. Het vervolg van de tocht gaat verder via de kustlijn.

Afbeelding

25. Daar is Cinque Terre: station Vernazza. Het is een best maf station, dat voor drie kwart onder de grond ligt.

Afbeelding

26. Cinque Terre kennen we allemaal de kleurrijke, schilderachtige dorpjes aan de rotsen, maar ook van de spoorlijn die er dwars doorheen loopt.

Afbeelding

27. Het station, vanaf het pad gezien dat naar het water leidt.

Afbeelding

28. Een eindje opgeschoten: Riomaggiore.

Afbeelding

29. Om vanaf het station in het centrum te komen, moet je door deze aparte voetgangerstunnel lopen.

Afbeelding

30. Riomaggiore is het laatste station in Cinque Terre, waarna een lange tunnel volgt met het station La Spezia Centrale. Ik heb niet alle stations aan Cinque Terre bezocht; zo blijft er nog wat over voor een volgende keer. In La Spezia stap ik over op een trein naar een andere bekende plek...

Afbeelding

31. Komt bekend voor, niet?

Afbeelding

32. Station Pisa S. Rossore, het station dat het dichtst bij de Scheve Toren van Pisa, maar vanaf nu is de stad ook bekend van de Scheve Trein van Pisa...

Afbeelding

33. Ook hebben we de Scheef Geparkeerde Auto in Pisa... (in de achtergrond staat de toren).

Afbeelding

34. Ook hebben we het Scheve Stationsbord van Pisa Centrale.

Afbeelding

Dag 9

35. Intussen ben ik opgeschoten naar Firenze (Florence). Hier is al menig reisverslag over gegaan, dus ik kan hier ook relatief kort over zijn. Een paar dingen toch: de stad heeft een tram.

Afbeelding

36. In de binnenstad tref je kleine kneuterige busjes aan...

Afbeelding

37. Old-school.

Afbeelding

38. Een apart weetje: aan een buitenmuur van het Palazzo Vecchio heb je aan de zijde waar een replica van het standbeeld van David staat van Michelangelo, een klein stukje 'vandalisme'. Volgens een legende zou de Grote Meester Michelangelo hemzelf dit gedaan hebben, om zichzelf af te beelden.

Afbeelding

39. Op station Firenze Santa Maria Novella pak ik een regionale trein naar Faenza, die eens per twee uur rijdt. Op Italiaanse stations worden treinen pas ongeveer een kwartier voor vertrek weergegeven op de schermen, maar achter de schermen zijn die sporen allang bekend. Je kunt ze terugvinden op viaggiatreno.it, zodat je vaak alvast kan anticiperen.

Afbeelding

40. 'Even een kaartje kopen naar Imola.' Krijg je een klein boekwerk voor terug.

Afbeelding

41. In Faenza stap ik gelijk over op een trein naar Imola, dat apart genoeg ook de laatste halte is van die specifieke trein is, vanuit Rimini. Imola is bekend van het circuit en de autosport-identiteit is hier al op het station te bespeuren.

Afbeelding

42. Ik was eigenlijk wel verrast dat hier vrij frequent bussen rondrijden, ook als er geen raceweekend is.

Afbeelding

43. Flirts in Italië. Deze neem ik naar Bologna, waar ik nog een keertje overstap.

Afbeelding

44. Het station Bologna Centrale heeft wat mij betreft vier zones. Je hebt het ondergrondse gedeelte waar hogesnelheidstreinen stoppen; je hebt het hoofdgedeelte boven de grond waar doorgaande regionale treinen stoppen en je hebt een aantal kopsporen aan zijdes die Est en Ovest heten. Als je dus naar 'binario 3Ovest' moet, moet je niet zoeken op het perron van spoor '3' naar een westelijk deel, wat wij bijvoorbeeld 3a of 3b zouden noemen, nee, je moet dan naar perron 1 en dan helemaal naar het uiteinde lopen aan de westelijke kant, waar je onder meer spoor 1Ovest, 2Ovest, 3 Ovest etc. aantreft. Dat kreeg ik relatief laat door en ik wist nog helemaal niet hoe ik moest lopen, dus werd een comfortabele overstap van 7 minuten toch een haastwerk, mede omdat het toch een behoorlijk stuk lopen is van spoor 4 ter hoogte van Ovest naar Est, moest ik toch een beetje opschieten... Eerst door wat tunnels naar spoor 1...

Afbeelding

45. ...waarna een vlotte pas gezet kon worden naar 'piazzale Est'.

Afbeelding

46. Ik heb het uiteindelijk wel gehaald. Dit is een voorstadhalte van Bologna, waar net treinen elkaar kruisen, zoals ze dat elk uur doen.

Afbeelding

47. Mooi zeg.

Afbeelding

Dag 10

De volgende dag is het tijd om naar Venetië te togen. Heel lang wil ik niet blijven, maar mijn reisgenoot was er nog nooit geweest en wilde daar unbedingt naartoe. Het is nog steeds niet druk op het oude niveau, dus het kan ergens nog wel ook.

48. Onderweg naar Venetië rijden we langs dit treintje van Pools fabricaat.

Afbeelding

49. Op het water is het zelfs relatief rustig, met eigenlijk voornamelijk postvervoer; passagiersschepen (de vaporetto) en soms een toeristisch gondeltje.

Afbeelding

50. Ik blijf Venetië maar een onleefbaar toeristisch hol vinden met overal restaurants en toeristische dingen. Het is prachtig maar tegelijkertijd ook verschrikkelijk. Samen met de warmte en een langzaam toenemende mensendrukte (en het lange wandelen) ga ik er alweer vandaan met deze Flirt hier rechts richting Bassano del Grappa. Ik had eigenlijk een plan om nu naar Verona te gaan en daar door de stad te gaan wandelen, maar ik ben wat opgebrand vandaag en dus opteer ik maar voor rustig zitten en het landschap maar bekijken.

Afbeelding

51. Slingerend en klimmend door de bergen een weg banend.

Afbeelding

52. San Marino heeft een station! Nee, niet dat San Marino...

Afbeelding

53. Na aankomst in Bassano del Grappa wilde ik verder gaan naar Trento, maar het scheelde weinig of deze route was niet mogelijk geweest: de trein na de trein die ik plande te nemen viel uit en dat zou problematisch geweest zijn voor het verloop van de dag. Er moet opgemerkt worden dat vandaag weer een Interrail-dag is, aangezien ik aan het einde van de dag met de Nightjet meega, maar ik zou hoe dan ook niet met mijn Interrail-pass mee mogen met deze uitgevallen trein omdat die van Trentino Trasporti is, en de pass is, net als bij treinen van SAD in Zuid-Tirol, niet geldig.

Afbeelding

54. De Trenitalia-draculadiesel staat klaar voor vertrek richting de hoofdstad van de autonome provincie Trentino.

Afbeelding

55. De centrale stationshal van station Trento.

Afbeelding

56. Voor het eerst zie ik een trein in Südtiroler kleurstelling en zo ook tweetaligheid: de bestemming in Bolzano/Bozen.

Afbeelding

Op het perron loopt een vent rond met een Trenitalia-hesje die van alle wachtenden de temperatuur opmeet. Ik weet niet hoe dat met de rest is, maar zoiets vind ik erg onaangenaam. Alsof je in je persoonlijke zone wordt binnen gedrongen of zo.

57. De dienstregeling is niet bepaald regelmatig hier op deze route, met tijden waarop onbegrijpelijkerwijs niks rijdt voor een paar uur. Om een laatste plan niet in het water te laten vallen moest ik in Bassano tijdens de overstap daar een reservering regelen voor een Frecciargento tot aan Verona.

Afbeelding

58. Gek beeld, tussen twee toppen een heuvel met een kasteel erbovenop.

Afbeelding

59. In Verona Porta Nuova heb ik een erg krappe overstap en dingen worden niet beter als de Frecciargento zelf ook met lichte vertraging rijdt, maar na aankomst is er weinig te vrezen: de trein in kwestie staat aan de andere kant van het perron.

Afbeelding

60. Kijk nou, een oud dieselmotorstel! Daar moet ik ook nog eens mee reizen en ik weet nu ongeveer waar ik die kan vinden...

Afbeelding

61. De volgende tocht zal met oude rijtuigen van Trenord gaan. Lang blijf ik hier niet in zitten, want in Peschiera del Garda ga ik er alweer uit.

Afbeelding

62. In Peschiera del Garda is het tijd voor avondeten in iets uitgebreidere vorm van normaal, maar ja, het is het Gardameer waar je het over hebt... en een vesting.

Afbeelding

63. Stilaan wordt het donker, wat dit oord ergens ook mooier maakt.

Afbeelding

64. Geen aanvullende beschrijving nodig.

Afbeelding

65. Terug op station Peschiera del Garda, nu in het donker.

Afbeelding

66. Wien Hauptbahnhof! Hier stap ik op de Nightjet naar Oostenrijk. Hier nog op tijd, maar uiteindelijk komt de trein met +15 aan.

Afbeelding

67. Je zou hier maar met de laatste trein naar Verona willen.

Afbeelding

68. Hallo Nightjet!

Afbeelding

Dag 11

69. Helemaal tot aan Wenen rijden betekent: de tijd nemen voor het ontbijt.

Afbeelding

70. Ik heb vandaag geen plannen en ik wil ergens wat aan schadeherstel doen: met de RailjetXpress naar München en dan alsnog proberen in Innsbruck te komen via Garmisch-Partenkirchen. Het is flink druk aan boord en ik laat me een kruidig soepje bezorgen na deze op mijn telefoon besteld te hebben.

Afbeelding

71. Terug op München Hbf. Hier een nieuweling: de SBB-Astoro voor de ECE naar Zürich.

Afbeelding

72. Hier stap ik niet over op zo'n kantelgeval, maar wel op een ICE T die een directe dienst vormt naar Innsbruck Hbf. Deze trein is eigenlijk een grap, daar deze trein er langer over doet om in Innsbruck te komen dan een Hamster op de RB 6 (met overstap waar van toepassing).

Afbeelding

73. Daar zul je de ICE T hebben, tijdens een erg lang oponthoud in Mittenwald.

Afbeelding

74. En daar zijn we dan in Innsbruck...

Afbeelding

Vandaag is de laatste dag onderweg en ik had de Nightjet geboekt vanuit Wenen naar Amsterdam, maar ik heb de reis met een week moeten opschuiven door omstandigheden. Dat had wel als gevolg dat een week later ik de Nightjet niet meer kon boeken vanaf Wenen, maar wel vanaf Innsbruck. Ik ging er van uit dat ik vandaag zou spenderen rond Wenen en dat ik in de avond naar die lijn toe zou rijden en zodoende heb ik de Nightjet 420 geboekt vanaf Kufstein. Eigenlijk wat ongemakkelijk, nu je toch in Innsbruck bent met een boeking in een slaaprijtuig.

75. Nu was ik eenmaal in Innsbruck en zou ik hier nog wat rond willen lopen, om daarna naar Kufstein te rijden... maar alles moest op pauze nadat ik dit zag. Ultiem schadeherstel zeg ik: daar zie ik nondeju alsnóg de VSOE in Innsbruck, nadat dat een week eerder niet lukte, zij het met wat mazzel, want het zou nu allang al vertrokken moeten zijn...

Afbeelding

76. Daar ha' je 'm, na die al eens in Haarlem en Amsterdam gezien te hebben!

Afbeelding

77. Alpenstofzuiger, Taurus, VSOE-rijtuigen.

Afbeelding

78. Na even door de stad gelopen te hebben en wat gegeten te hebben zit er weinig anders op dan te wachten op de Nightjet en de trein die ervoor rijdt naar Kufstein. De Nightjet komt echter meer dan een kwartier voor vertrek aanrijden om alvast reiziger binnen te laten. Ik vraag toch maar of ik hier alvast naar binnen mag en dat is gelukkig geen probleem.

Afbeelding

79. Het bed moet nog uitgeklapt worden, maar het is nog 'vroeg' en dus is er nog ruimte om nog wat versnaperingen weg te werken.

Afbeelding

Dag 12

80. Met een uurtje vertraging: ontbijt.

Afbeelding

81. En toen was daar weer Amsterdam Centraal, het einde van deze reis. Een kleine maand later zou ik weer gaan, want ik had nog wat Interrail-dagen die ik op moest maken.

Afbeelding

Random dingen

82. Kentekenplaat van het jaar. Met je Panda.

Afbeelding

83. RailjetXpr666.

Afbeelding

84. Het moet ook allemaal moeilijk gemaakt worden.

Afbeelding

85. In de traditie van TER-automaten die geen buitenlandse bankkaarten accepteren. Gelukkig slikt deze wel muntjes.

Afbeelding

86. Geef me ooit mijn geld terug, Genua!

Afbeelding

87. Herinneren jullie je de Duomo van Pisa nog met die zwarte lijnen op wit? De kathedraal in Firenze kan daar ook wat van...

Afbeelding

88. En dan nu, vlaggen. Eeuwige glorie voor wie ze allemaal meteen herkent, maar een andere vraag is, waar zouden toch zo veel vlaggen hangen?

Afbeelding

89. Het is in het Parco delle Acque Minerali, in Imola: het monument van wijlen autocoureur Aytron Senna. Intussen alweer meer dan 25 jaar geleden, maar de gedachtenis leeft hier blijkbaar nog steeds. Ik als autosportfan moest hier nog eens naartoe.

Afbeelding

90. ÖBB heeft de neiging met veel bestemmingen die per Nightjet worden aangedaan, om de laatste letters weg te laten. Dan vul ik ze toch aan... Ik reserveer ze overigens online via de ÖBB zelf en laat ze dan vervolgens op een station in Oostenrijk uitprinten zodat ik weer een papieren ticket heb voor in de verzameling.

Afbeelding

91. Ik denk niet dat mensen hier veel boodschap aan hebben.

Afbeelding

92. Prego.

Afbeelding

De volgende Interrail-tocht naar onder meer Denemarken, Hessen en zelfs Hongarije staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op zo 26 dec 2021, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door waldo79 »

Erg vermakelijk _O_
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door Mikos »

Een mooie serie, je hebt veel gezien en laten zien, waarvoor dank! Je was slechts twee dagen later in Wenen dan ik; op de 24e reed ik Nederland weer binnen. Die reis maakte ik terug met NightJet vanuit Wenen, omdat er geen heenreis naar Wenen meer beschikbaar was (en ik dus naar Innsbruck ben gereisd) en terug niks uit Innsbruck. Met wat passen en meten kom je daar verder mee als flexibel bent in je plan.

Wat die tegoedbon van de Italiaanse automaat betreft; tijdens een Italiaanse rondreis met mijn ouders hadden wij ruzie met een kaartautomaat in Rome die 10 euro inslikte om nooit meer terug te geven. Een medewerker die ik daarop aansprak vulde een officieel formulier in, handtekening erop en die moesten we dan maar opsturen. Daar hoor je natuurlijk nooit meer wat van, dachten we toen. Anderhalve maand na terugkeer ontvingen mijn ouders een brief dat het bedrag overgemaakt zou worden en twee dagen later stond die 10 euro bij mijn ouders op de rekening. Ik zou een poging wagen voor die 6,40 ;)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door Cookie »

Mooie reis en leuke bestemmingen weer! :)

Ik kan me voorstellen dat er met zoveel bezochte plekken aardig wat voorbereiding in zo'n reis zit?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door ODRAIL »

Samen met deel 4.1 een leuk verslag ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door ZO6176 »

Geweldige foto's weer. Mooi verslag. Op naar wraakreis 5, 6 en 7
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door umbusko »

Ik wist dat dit verslag niet zou teleurstellen, en inderdaad, het is weer prachtig! Geweldig dat je die Oriënt Express nog tegenkwam, met mazzel. :D
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 4.2: Interrail van Monaco weer naar de Alpen, via Toscane

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik ben achtergekomen dat ik dit verslag nog niet heb gelezen. :oops: Aangezien ik in quarantaine zit heb ik lekker de tijd voor genomen.

Een erg vermakelijk en leuk verslag. :trein:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten