Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door Z2N »

Salut les biloutes! Het einde van de dienstregeling 2021 bij NS brengt veel grote wijzigingen. Naast ETMET RoSA, de terugkeer van DDZ en de Nightjet naar Zwitserland zijn er ook nadelen voor hobbyisten, zo houdt over 10 dagen houdt SGM op met rijden. En dat is droevig, maar zeker niet het enige relevante dat verandert. Den Haag, de hofstad, zetel van de overheid én internationale stad van de vrede en rechtstaat, verliest namelijk op 11 december de laatste reguliere internationale NS-treinen. Als kind heb ik nog regelmatig gebruik gemaakt van deze verbindingen, voor de opening van de HSL stopte Thalys in Den Haag HS, en daarvoor was het een stopplaats van de nachttreinen tussen Nederland en Parijs. Met uitzondering van de Fyra-fase heeft Den Haag vrijwel altijd internationale treinen gekend, en zelfs voor de Fyra was het volledig overslaan van Den Haag niet de bedoeling. Dus daarom vond ik het wel passend om toch maar wat aandacht te geven aan de laatste dagen van het internationale NS-verkeer naar Den Haag. Ik reisde op 29 november mee, en hield me daarbij aan alle geldende corona-maatregelen.

Mijn dag begon in Utrecht, en hoe kan dat ook anders: beginnend met een trein naar Den Haag Centraal. :p
Afbeelding

Op Den Haag Centraal stap ik snel over op de sprinter naar station Hollands Spoor...
Afbeelding

... waar ik vijf minuten later mijn tweede trein van de dag op de foto zet. Dat SGM verdwijnt is ook noemenswaardig. :Y
Afbeelding

Maar daarvoor was ik niet naar Den Haag gekomen vandaag, de Beneluxtrein 9694 staat op het verder niet gebruikte spoor 1. :)
Afbeelding

Daar is die dan: De Beneluxtrein Den Haag HS - Brussel Zuid. Voor de 38-na-laatste keer een kerende internationale NS-trein in Den Haag. :o
Afbeelding

Afbeelding

Nou zeg ik wel specifiek "NS-trein", sinds kort is Den Haag aangesloten op het netwerk van Green City Trip en in 2022 zou de Regiojet naar Praag moeten volgen. De GCT stond niet in de reisinformatie, een toevalstreffer dus. :mrgreen:
Afbeelding

Maar: 10:40, tijd om mijn laatste internationale treinreis met NS vanuit Den Haag te maken. *O*
Afbeelding

Onderweg is het grijs, zoals hier bij het verlaten van de Provincie Zuid-Holland.
Afbeelding

1,5 uur later staat de trein in Antwerpen, en hou ik het voor nu even gezien met de Beneluxtrein. :)
Afbeelding

12:15, en het drukste treinstation van Vlaanderen oogt vrijwel verlaten (op de rij voor het Corona-testcentrum na). :o
Afbeelding

Dus voor het avontuur moeten we verder, op maar naar spoor 2! *O*
Afbeelding

Gent Sint Pieters wordt nog steeds verbouwd, dus we reizen door. :mrgreen:
Afbeelding

En dat voor reizen naar Lille tegenwoordig in Kortrijk moet worden overgestapt is best wel jammer. (A)
Afbeelding

Dus dan gaat het maar naar Lille Flandres. Je moet iets op een maandag. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Ook station Lille Flandres is uitgestorven op deze maandag. :')
Afbeelding

Gelukkig zijn we nu in Frankrijk. Lokale coronaregels: mondkapje dragen op drukke plekken, pass sanitaire op veel plekken verplicht, maar in ruil daarvoor is vrijwel alles gewoon open. Zo ook de kerstmarkt van Lille. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Maar ook de rest van de stad is best gezellig, een paar prima uurtjes vermaak. :Y
Afbeelding

Afbeelding

Terug op het station is er nog even tijd om wat treintjes te spotten voor het boodschappen doen:
Afbeelding

En een halfuurtje later is het tijd om maar weer eens naar huis te gaan, het is ten slotte al 17:45.
Afbeelding

Aangezien Eurostar, noch NS International, noch NMBS in staat is om treintickets te verkopen voor de rechtstreekse Eurostar Lille - Rotterdam gaat de terugweg per TGV tot Brussel-Zuid. Gelukkig is dat ook goedkoper, SNCF verkoopt tot vrijwel het laatste moment kaartjes Lille - Brussel voor 9,00. *O*
Afbeelding

Afbeelding

35 minuten na vertrek uit Lille is de TGV alweer in België, op het Brusselse Zuidstation.
Afbeelding

De aankomsttijd van de TGV (18:43) is heel irritant, aangezien de Beneluxtrein om :45 vertrekt. Gelukkig heeft de NMBS de Beneluxtrein zo langzaam mogelijk gemaakt, waardoor de terugreis naar Den Haag alsnog mogelijk gemaakt kan worden: met een overstap van 6 minuten op Brussel Zuid kan in Antwerpen alsnog de Beneluxtrein genomen worden. Althans, theoretisch, want de IC-trein heeft +19 opgelopen en dus is de laatste aansluiting van de dag naar Den Haag HS vervallen.
Afbeelding

De wachttijd wordt dan ook maar besteed aan het avondeten in Brussel, daarna pak ik de beste trein die de NMBS mij kon geven als wachtverzachter tot aan Mechelen.
Afbeelding

Een uurtje later dan gehoopt: de Beneluxtrein. *O*
Afbeelding

In Breda biedt NS een half uur minder reistijd aan, de 3600 is met 2 minuten overstap te halen. De SprinterCity neem ik maar voor lief. :p
Afbeelding

Tegen 21:50 ben ik vier minuten in het liefdevolle Bois-le-Duc... _O-
Afbeelding

En nog een halfuur later stap ik dan weer in de roze bus naar huis. :)
Afbeelding

Persoonlijk vind ik het echt jammer dat de derde stad van Nederland niet meer past in de dienstregeling van NS International. Het gebruik van de trein was dan wel beperkt, maar dat lag ook aan de idiote dienstregeling met lange stops in Rotterdam, het feit dat Den Haag Centraal sneller af was door in Breda over te stappen vanuit de 1100, en het feit dat Den Haag Centraal niet bediend werd. Zoals bij wel meer dingen rond de Beneluxtrein waren de ritten naar Den Haag op het einde niets meer dan onbenutte potentie, er had méér gemaakt van kunnen worden. Dat gebeurde niet, en dus sluit op 11 december het hoofdstuk 'internationale NS-treinen in Den Haag' definitief. Met alle andere zaken die veranderen is het niet het meest noemenswaardige punt, maar ik wou het toch even genoemd hebben. Zoals altijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag, leest lekker weg. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door Daniel »

Leuk inderdaad :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door Cookie »

Daar sluit ik me bij aan, leuk verslag! :pos:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door Etienne »

Prima verslag weer :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door Milco »

Leuk verslag inderdaad en leuke plaatjes! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]

Bericht door umbusko »

Ha, ik had moeten weten dat het niet alleen foto's uit Den Haag zouden worden maar dat je er ook nog een dagje uit naar Frankrijk in zou fietsen. :mrgreen: _O- Leuk gedaan! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten