Salut les biloutes! Het einde van de dienstregeling 2021 bij NS brengt veel grote wijzigingen. Naast ETMET RoSA, de terugkeer van DDZ en de Nightjet naar Zwitserland zijn er ook nadelen voor hobbyisten, zo houdt over 10 dagen houdt SGM op met rijden. En dat is droevig, maar zeker niet het enige relevante dat verandert. Den Haag, de hofstad, zetel van de overheid én internationale stad van de vrede en rechtstaat, verliest namelijk op 11 december de laatste reguliere internationale NS-treinen. Als kind heb ik nog regelmatig gebruik gemaakt van deze verbindingen, voor de opening van de HSL stopte Thalys in Den Haag HS, en daarvoor was het een stopplaats van de nachttreinen tussen Nederland en Parijs. Met uitzondering van de Fyra-fase heeft Den Haag vrijwel altijd internationale treinen gekend, en zelfs voor de Fyra was het volledig overslaan van Den Haag niet de bedoeling. Dus daarom vond ik het wel passend om toch maar wat aandacht te geven aan de laatste dagen van het internationale NS-verkeer naar Den Haag. Ik reisde op 29 november mee, en hield me daarbij aan alle geldende corona-maatregelen.
Mijn dag begon in Utrecht, en hoe kan dat ook anders: beginnend met een trein naar Den Haag Centraal.
Op Den Haag Centraal stap ik snel over op de sprinter naar station Hollands Spoor...
... waar ik vijf minuten later mijn tweede trein van de dag op de foto zet. Dat SGM verdwijnt is ook noemenswaardig.
Maar daarvoor was ik niet naar Den Haag gekomen vandaag, de Beneluxtrein 9694 staat op het verder niet gebruikte spoor 1.
Daar is die dan: De Beneluxtrein Den Haag HS - Brussel Zuid. Voor de 38-na-laatste keer een kerende internationale NS-trein in Den Haag.
Nou zeg ik wel specifiek "NS-trein", sinds kort is Den Haag aangesloten op het netwerk van Green City Trip en in 2022 zou de Regiojet naar Praag moeten volgen. De GCT stond niet in de reisinformatie, een toevalstreffer dus.
Maar: 10:40, tijd om mijn laatste internationale treinreis met NS vanuit Den Haag te maken.
Onderweg is het grijs, zoals hier bij het verlaten van de Provincie Zuid-Holland.
1,5 uur later staat de trein in Antwerpen, en hou ik het voor nu even gezien met de Beneluxtrein.
12:15, en het drukste treinstation van Vlaanderen oogt vrijwel verlaten (op de rij voor het Corona-testcentrum na).
Dus voor het avontuur moeten we verder, op maar naar spoor 2!
Gent Sint Pieters wordt nog steeds verbouwd, dus we reizen door.
En dat voor reizen naar Lille tegenwoordig in Kortrijk moet worden overgestapt is best wel jammer.
Dus dan gaat het maar naar Lille Flandres. Je moet iets op een maandag.
Ook station Lille Flandres is uitgestorven op deze maandag.
Gelukkig zijn we nu in Frankrijk. Lokale coronaregels: mondkapje dragen op drukke plekken, pass sanitaire op veel plekken verplicht, maar in ruil daarvoor is vrijwel alles gewoon open. Zo ook de kerstmarkt van Lille.
Maar ook de rest van de stad is best gezellig, een paar prima uurtjes vermaak.
Terug op het station is er nog even tijd om wat treintjes te spotten voor het boodschappen doen:
En een halfuurtje later is het tijd om maar weer eens naar huis te gaan, het is ten slotte al 17:45.
Aangezien Eurostar, noch NS International, noch NMBS in staat is om treintickets te verkopen voor de rechtstreekse Eurostar Lille - Rotterdam gaat de terugweg per TGV tot Brussel-Zuid. Gelukkig is dat ook goedkoper, SNCF verkoopt tot vrijwel het laatste moment kaartjes Lille - Brussel voor 9,00.
35 minuten na vertrek uit Lille is de TGV alweer in België, op het Brusselse Zuidstation.
De aankomsttijd van de TGV (18:43) is heel irritant, aangezien de Beneluxtrein om :45 vertrekt. Gelukkig heeft de NMBS de Beneluxtrein zo langzaam mogelijk gemaakt, waardoor de terugreis naar Den Haag alsnog mogelijk gemaakt kan worden: met een overstap van 6 minuten op Brussel Zuid kan in Antwerpen alsnog de Beneluxtrein genomen worden. Althans, theoretisch, want de IC-trein heeft +19 opgelopen en dus is de laatste aansluiting van de dag naar Den Haag HS vervallen.
De wachttijd wordt dan ook maar besteed aan het avondeten in Brussel, daarna pak ik de beste trein die de NMBS mij kon geven als wachtverzachter tot aan Mechelen.
Een uurtje later dan gehoopt: de Beneluxtrein.
In Breda biedt NS een half uur minder reistijd aan, de 3600 is met 2 minuten overstap te halen. De SprinterCity neem ik maar voor lief.
Tegen 21:50 ben ik vier minuten in het liefdevolle Bois-le-Duc...
En nog een halfuur later stap ik dan weer in de roze bus naar huis.
Persoonlijk vind ik het echt jammer dat de derde stad van Nederland niet meer past in de dienstregeling van NS International. Het gebruik van de trein was dan wel beperkt, maar dat lag ook aan de idiote dienstregeling met lange stops in Rotterdam, het feit dat Den Haag Centraal sneller af was door in Breda over te stappen vanuit de 1100, en het feit dat Den Haag Centraal niet bediend werd. Zoals bij wel meer dingen rond de Beneluxtrein waren de ritten naar Den Haag op het einde niets meer dan onbenutte potentie, er had méér gemaakt van kunnen worden. Dat gebeurde niet, en dus sluit op 11 december het hoofdstuk 'internationale NS-treinen in Den Haag' definitief. Met alle andere zaken die veranderen is het niet het meest noemenswaardige punt, maar ik wou het toch even genoemd hebben. Zoals altijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd.
Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Leuk verslag, leest lekker weg.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Leuk inderdaad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Daar sluit ik me bij aan, leuk verslag!
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Een leuk verslag .
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Prima verslag weer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8679
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Leuk verslag inderdaad en leuke plaatjes!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Z2N en de internationale treinen op Hollands Spoor [33f]
Ha, ik had moeten weten dat het niet alleen foto's uit Den Haag zouden worden maar dat je er ook nog een dagje uit naar Frankrijk in zou fietsen. Leuk gedaan!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten