Uiteraard begon dat op z'n Daniels met een gebrek aan een plan en een blundertje... maargoed, voor mijn doen was het dan ook wel vroeg dat ik de deur uit ging Zo begon ik dus met de IC van Amersfoort naar Amsterdam Zuid met de bedoeling een SGMm-IC in Leiden te onderscheppen, totdat ik me realiseerde dat dat helemaal niet haalbaar was Vooruit, een ander plan dus maar en per metro ging het naar Sloterdijk waar ik mooi op tijd bleek om al met de Sprinter uit Zandvoort richting Amsterdam Centraal te reizen...
NS 2962+2979 - Amsterdam Sloterdijk by Daniël Bleumink, on Flickr
Op Amsterdam Centraal aangekomen was vanaf het puntje perron precies de binnenkomst van 7 bakken SGMm als Intercity uit Den Haag Centraal vast te leggen...
NS 2143+2992+2136 - Amsterdam Centraal by Daniël Bleumink, on Flickr
...en altijd leuk natuurlijk, Sprintertjes als IC. Met deze trein ging het dus mee naar Den Haag, het RIS wist niet geheel wat het met dat treinnummer aan moest...
Vanaf Den Haag kon het vrij vlot weer verder door wat voorheen het voornaamste inzetgebied was: de Sprinter naar Dordrecht. Een voordeeltje: die trein was gelijk ook stukken rustiger, dat reist toch een stuk lekkerder.
In Rotterdam aangekomen was er nog iets in beeld te vangen wat slechts een weekje ofzo gelijktijdig voorgekomen is: een SGMm naast een treinlengte-aanduiding op de TBP...
Daarna was het tijd voor wat afwisseling in de vorm van de Sprintercity (een 2800 met SLT) naar Utrecht, ook iets wat gisteren voor het laatst planmatig gebeurde. Vanaf Utrecht Centraal ging het door naar Utrecht Overvecht waar na kort wachten de Sprinter uit Almere mooi in het zonnetje langskwam...
NS 2993 - Utrecht Overvecht by Daniël Bleumink, on Flickr
Nadat die trein in Utrecht gekeerd was stapte ik in voor een ritje naar Diemen Zuid. Een ritje met wat humor zo bleek later... in het betreffende stel bleek het toilet op slot te zitten, waarop een van de passagiers even de HC opzocht om het open te laten maken. Waarop de HC nadat dat gebeurt was opmerkte "Alles laten zitten hè, niet de toiletpot meenemen" Geen overbodige opmerking, de naastgelegen coupé miste al een stelnummer en een prullenbak.
Op Naarden-Bussum volgde nog wat verwarring nadat het RIS van mening was dat dit de eindbestemming was en niemand de handmatige omroep van de machinist gehoord bleek te hebben, maar uiteindelijk ging het gewoon door naar Diemen Zuid waar het stel nog mooi vanaf het metroperron vast te leggen bleek...
NS 2993 - Diemen Zuid by Daniël Bleumink, on Flickr
Vanaf dat metroperron ging het vervolgens naar Amsterdam Bijlmer ArenA, want ondertussen bleek ook een setje SGMm in de 4000 actief te zijn geworden. Na een sanitaire stop en het stillen van m'n honger stond het langste setje SGMm van de dag inmiddels op de borden...
Inmiddels was de schemering al aardig aan het intreden, koos ik dit keer voor wat bewegende beelden van de binnenkomst van de 8 bakken SGMm richting Uitgeest...
Wat volgde was een mooie afsluiter van de dag met een ritje door de duisternis over de Zaanlijn. Een ritje met een wel heel toevallig einde ook: door de vertraging werd de trein in Uitgeest gewijzigd naar spoor 4 en precies dat spoor was ook de plek waar ik jaren terug voor het eerst in een gereviseerd SGMm-stel stapte om ze eens te proberen. Waarom ik me dat nog herinner, geen idee, da's blijkbaar een eigenaardigheid van m'n hersenen Al waren 8 bakken eigenlijk wat teveel van het goeie voor dit station, dus het uitstappen vereiste nog wat lopen door de trein...
Met dezelfde trein ging het daarna weer terug naar Amsterdam om daar de IC naar Amersfoort Centraal weer te pakken. Al met al een leuk slotdagje geworden zo, de eerste dag ook dat ik SGMm in het Engels heb horen omroepen trouwens.
Dag SGMm!