Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Bericht door Daniel »

Na vele jaren trouwe dienst was het gisteren dan zover: de allerlaatste dag met SGMm in reizigersdienst. En met zo'n kenmerkend treinstel dat buiten dienst gaat, de naamgever van het treintype Sprinter, liet ik dat uiteraard niet ongemerkt voorbij gaan: gisteren stond zodoende in het teken van een afscheidsrondje.

Uiteraard begon dat op z'n Daniels met een gebrek aan een plan en een blundertje... maargoed, voor mijn doen was het dan ook wel vroeg dat ik de deur uit ging :p Zo begon ik dus met de IC van Amersfoort naar Amsterdam Zuid met de bedoeling een SGMm-IC in Leiden te onderscheppen, totdat ik me realiseerde dat dat helemaal niet haalbaar was :p Vooruit, een ander plan dus maar en per metro ging het naar Sloterdijk waar ik mooi op tijd bleek om al met de Sprinter uit Zandvoort richting Amsterdam Centraal te reizen...
Afbeelding
NS 2962+2979 - Amsterdam Sloterdijk by Daniël Bleumink, on Flickr

Op Amsterdam Centraal aangekomen was vanaf het puntje perron precies de binnenkomst van 7 bakken SGMm als Intercity uit Den Haag Centraal vast te leggen...
Afbeelding
NS 2143+2992+2136 - Amsterdam Centraal by Daniël Bleumink, on Flickr

...en altijd leuk natuurlijk, Sprintertjes als IC. Met deze trein ging het dus mee naar Den Haag, het RIS wist niet geheel wat het met dat treinnummer aan moest...
Afbeelding

Vanaf Den Haag kon het vrij vlot weer verder door wat voorheen het voornaamste inzetgebied was: de Sprinter naar Dordrecht. Een voordeeltje: die trein was gelijk ook stukken rustiger, dat reist toch een stuk lekkerder.
In Rotterdam aangekomen was er nog iets in beeld te vangen wat slechts een weekje ofzo gelijktijdig voorgekomen is: een SGMm naast een treinlengte-aanduiding op de TBP...
Afbeelding

Daarna was het tijd voor wat afwisseling in de vorm van de Sprintercity (een 2800 met SLT) naar Utrecht, ook iets wat gisteren voor het laatst planmatig gebeurde. Vanaf Utrecht Centraal ging het door naar Utrecht Overvecht waar na kort wachten de Sprinter uit Almere mooi in het zonnetje langskwam...
Afbeelding
NS 2993 - Utrecht Overvecht by Daniël Bleumink, on Flickr

Nadat die trein in Utrecht gekeerd was stapte ik in voor een ritje naar Diemen Zuid. Een ritje met wat humor zo bleek later... in het betreffende stel bleek het toilet op slot te zitten, waarop een van de passagiers even de HC opzocht om het open te laten maken. Waarop de HC nadat dat gebeurt was opmerkte "Alles laten zitten hè, niet de toiletpot meenemen" :mrgreen: Geen overbodige opmerking, de naastgelegen coupé miste al een stelnummer en een prullenbak.
Op Naarden-Bussum volgde nog wat verwarring nadat het RIS van mening was dat dit de eindbestemming was en niemand de handmatige omroep van de machinist gehoord bleek te hebben, maar uiteindelijk ging het gewoon door naar Diemen Zuid waar het stel nog mooi vanaf het metroperron vast te leggen bleek...
Afbeelding
NS 2993 - Diemen Zuid by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanaf dat metroperron ging het vervolgens naar Amsterdam Bijlmer ArenA, want ondertussen bleek ook een setje SGMm in de 4000 actief te zijn geworden. Na een sanitaire stop en het stillen van m'n honger stond het langste setje SGMm van de dag inmiddels op de borden...
Afbeelding

Inmiddels was de schemering al aardig aan het intreden, koos ik dit keer voor wat bewegende beelden van de binnenkomst van de 8 bakken SGMm richting Uitgeest...
Wat volgde was een mooie afsluiter van de dag met een ritje door de duisternis over de Zaanlijn. Een ritje met een wel heel toevallig einde ook: door de vertraging werd de trein in Uitgeest gewijzigd naar spoor 4 en precies dat spoor was ook de plek waar ik jaren terug voor het eerst in een gereviseerd SGMm-stel stapte om ze eens te proberen. Waarom ik me dat nog herinner, geen idee, da's blijkbaar een eigenaardigheid van m'n hersenen :p Al waren 8 bakken eigenlijk wat teveel van het goeie voor dit station, dus het uitstappen vereiste nog wat lopen door de trein...
Afbeelding

Met dezelfde trein ging het daarna weer terug naar Amsterdam om daar de IC naar Amersfoort Centraal weer te pakken. Al met al een leuk slotdagje geworden zo, de eerste dag ook dat ik SGMm in het Engels heb horen omroepen trouwens.

Dag SGMm!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag is dit! Misschien dat ik ook eens verslag ga maken op kort termijn, aangezien ik morgen naar diverse steden ga reizen... :trein:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Bericht door waldo79 »

Prachtig :D
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Bericht door umbusko »

Leuk rondje en mooie plaatjes! *O* Ik ga de SGMm wel missen, niet zoveel als Plan V, maar toch.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Bericht door Milco »

Leuk verslag inderdaad!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #136: De laatste loodjes voor de eerste Sprinter

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag.
In de 2990 was het toilet overigens ook afgesloten (of heel erg lang bezet :mrgreen: ), waardoor ik geen afscheids-plasje kon doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten