Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Ardan »

Hoi, het jaar 2021 is bijna voorbij en ik zou poffemedikke haast nog iets vergeten. Er moeten nog twee delen van mijn Emmer-lijst-serie geschreven worden! Dus dat ga ik voor het einde van het jaar nog even doen, zodat dat ook weer van de bucketlist afgestreept kan worden.

Want het is helaas alweer / nog steeds niet zo'n goed idee om uitgebreid het land uit te gaan. Daarom heb ik een lijst samengesteld van 13 fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.

In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
7 - Nuth
8 - Anna Paulowna
9 - Waddinxveen Triangel
10 - Almere Prakwijk
11 - Koudum-Molkwerum
In de aflevering van vandaag gaan we naar Amsterdam!

Met meer dan 4000 inwoners is Amsterdam de grootste plaats van de gemeente Amsterdam, in het zuiden van Noord-Holland. De plaats heeft een station, van waar uit je makkelijk naar het centrum kunt lopen. Ook komen er wel eens wat toeristen.

Eerst maar eens wat treintoestelletjes op station Amsterdam. Ook zie je dat er een dak over het perron is gebouwd zodat je droog kunt wachten. Slim!
Afbeelding

Verlaten we het station en kijken we achterom, dan zien we het ruim opgezette stationsgebouwtje uit 1889.
Afbeelding

Om het station is best wel wat te zien. Zo zien we op het pleintje aan de voorkant een soort treinen die over de stoep rijden. Er zijn best veel van die 'stoeptreinen', dus door middel van een A4-papiervel wordt duidelijk gemaakt welke route de desbetreffende stoeptrein rijdt.
Afbeelding

Ik besluit een eindje te gaan wandelen door het centrum. Daar zien we een museumpje, gewijd aan de schilder Van Gogh. Misschien ken je hem wel.
Afbeelding

Ook heb je hier best wel leuke watertjes met pittoreske huisjes eraan en zo.
Afbeelding

En nog meer water...
Afbeelding

Grappig bruggetje.
Afbeelding

Na een leuk wandelingetje was ik weer terug op station Amsterdam. Hier kun je met trappen naar beneden..
Afbeelding

..en beneden heb je nog meer stoeptreinen, maar dan in een tunnel. Ik denk dat ze ondergrondtreinen heten of zo. Of buistreinen.
Afbeelding
Grappig: lokaal wordt er gesproken over 'Centraal Station'. What's next, Mariënberg Centraal Station? Hou toch op zeg :') :')

Aan de achterkant van station Amsterdam is nog een water, die je kunt oversteken met een soort dobberende drijftreinen.
Afbeelding

Ja, Amsterdam is wel een leuke plaats waar je je best een middagje kunt vermaken.

Gaan we nog even kijken hoe station Amsterdam scoort op de faciliteiten!
Bin Bag blowing in the breeze: er blowden wel wat mensen in the breeze
TBP-schermen: ja
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ja
Gemoderniseerd perronmeubilair: ja
Toilet: zelfs twee!
Rondje om de kerk: om een heleboel kerken
Zen geworden door serene rust: nee, maar er zijn wel wat mensen die daar iets voor verkopen
Overstap op overig OV: op stoeptreinen, rubberbandtreinen, ondergrondtreinen én drijftreinen!
Overpad beveiligd: viaductstation
Overdekte wachtruimte: ja, en zo'n dak over het perron
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: ja
Extra spitstreinen: ja! Het zal wel nodig zijn.
Perronlengte in Vicki Feet: zo veel dat ze nog aan het tellen is
Schaapjes: nee, wel duifjes
Brievenbus: ik heb het gevraagd, maar niemand wist wat ik bedoelde met een 'brief'
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: er zijn zelfs loketten voor! Er zullen vast veel aangelegenheden zijn.

Wij danken U weer voor de aandacht! Hierna komt er nog één deel, het slot!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Daniel »

Lol, geniaal geschreven deze :pos: :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk geschreven man! _O_
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5259
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Lijn 45 »

Geweldig! :D
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Anne »

Top verhaal :pos:
Ardan schreef: vr 24 dec 2021, 18:15 Gaan we nog even kijken hoe station Amsterdam scoort op de faciliteiten!

Brievenbus: ik heb het gevraagd, maar niemand wist wat ik bedoelde met een 'brief'
Daar hadden de Amsterdammers in het verleden wat opgewonden.
Zelfs nog bij de gelede wagens.
Maar door jouw uitleg weet ik nu waarom ze weg zijn.
Ardan schreef: vr 24 dec 2021, 18:15 Wij danken U weer voor de aandacht! Hierna komt er nog één deel, het slot!
Deventer Centraal :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8664
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Milco »

Geweldig :trein:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Meltrain »

Geweldig verslag. _O-
Het deed me een beetje denken aan "Least used Waterloo station". :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk.
Dat het volgende deel Amsterdam zou zijn zag ik niet aankomen.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Willem »

In het Afrikaans heet een metro een moltrein. Dat past goed in je tekst.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door ODRAIL »

Wederom een leuk verslag ;) .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Wubbo »

Hoe kom je in dat "Amsterdam"? Moet je daar inentingen voor hebben, of een visum? Zwemdiploma's?
en-es
Berichten: 4449
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door en-es »

Inentingen zijn wel aangeraden ja _O_
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Ardan »

Er is wel een ondoordringbare barrière om Amsterdam heen dat 'de Ring' wordt genoemd. Ondoordringbaar voor wie binnen de Ring woont tenminste, wie er buiten woont kan wel vrijelijk erdoorheen. En er zijn een paar Hobbits naar op zoek. Als je ze tegenkomt, wijs ze maar even de weg.
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5310
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door umbusko »

Amsterdam lijkt me niet zo geschikt voor hobbits. Als ze daar holen gaan graven, stromen die meteen vol met water. :mrgreen:

Leuk verslag! Mooi ook dat je daadwerkelijk een stoeptrein met een A4'tje hebt gevonden. _O-
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door nvdw »

Ardan schreef: zo 26 dec 2021, 20:28 Er is wel een ondoordringbare barrière om Amsterdam heen dat 'de Ring' wordt genoemd. Ondoordringbaar voor wie binnen de Ring woont tenminste, wie er buiten woont kan wel vrijelijk erdoorheen. En er zijn een paar Hobbits naar op zoek. Als je ze tegenkomt, wijs ze maar even de weg.
Volgens de overlevering grossiert dit zo lieflijk ogende plaatsje met zijn evenzo wonderlijke stoeptreinen nochtans in liederlijke en onzedelijke praktijken, heer Ardan: misbruik van en handel in verdovende middelen van uiteenlopend allooi, bijvoorbeeld, om van de achter vensters bedreven beroepsmatige ontucht maar te zwijgen.

Een Sodom en Gomorra, wat ik u brom. Desondanks niets van dat alles in het door u te boek gestelde.

Zijn de tot mij gekomen verhalen eenvoudigweg uit fantasierijke geesten ontsproten, heer Ardan, of heeft U uit moedwil de andere kant opgekeken, teneinde een al te rooskleurig beeld van dit rovershol te kunnen schetsen...?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Mikos »

Geachte Redactie, L.S.,

Na het lezen van uw artikel over een klein dorpje in het zuiden van Noord-Holland en vooral de ingezonden reacties van lezers daarop, wilde ik toch van de gelegenheid gebruik maken hier zelf op te reageren.

Het Sodom en Gomorra waartoe een andere lezer dit dorpje reeds bombardeerde, kan ik enkel onderschrijven. Het doet mij dan ook niets dan deugd hier verre van te blijven. Helaas blijft mijn werkgever mij, ondanks herhaaldelijk te hebben aangegeven mijn heil liever elders te zoeken, steeds weer richting deze onheilsplaats sturen.

Edoch, mijn Vader heeft ooit eens tegen mij gezegd dat er in dat Amsterdam van u op zeer simplistische wijze veel geld te verdienen valt. Een tip die ik uw andere lezers niet wilde onthouden in deze economisch barre tijden. Ik citeer hem: "Door enkel over de Wallen te lopen, met de handen in de jaszak en nergens naar binnen te gaan, valt binnen enkele minuten gemakkelijk 50 Florijnen te verdienen!" Ik kan U mededelen dat deze monetaire tip uiterst effectief is!

Conducteur M., te R.
(Volledige naam bekend bij de Redactie)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Ardan »

Waarde heren,

In de boeken staat geschreven dat binnen het oord Amsterdam een gebied bestaat dat 'de Oudezijds' heet, onder sommigen beter bekend als de voornoemde Wallen. Het is een gebied waar zelfs de Amsterdammers zelf niet vaak komen, daar het wordt bevolkt door vreemde wezens uit Brittanica. Het zijn zij die zich onophoudelijk tegoed doen aan de verdovende middelen en de aangeboden onzedelijkheden, en vervolgens luidkeels lallend niet alleen de bevolking, maar ook zichzelf groot gevaar aandoen. Het is een oord waar niet alleen ik, uit zelfbescherming, mijn blik van heb afgewend, maar ook de Grote Man (of Vrouw?) Daarboven heeft alle hoop opgegeven. Sodom en Gomorra is nog een understatement.

Weest paraat en behoedzaam wanneer u zich in de tunneltrein bevindt die halt houdt aan de rand van dit gebied: wanneer er spelen zijn in de Arena zullen de wezens uit Brittanica zich hier bloeddorstig op de trein storten en al springend en zingend de boel kort en klein slaan.

De auteur
December 2021
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Wubbo »

Ik hoorde laatst van de tante van de buurvrouw van de nicht van de melkboer dat het niet alleen de wezens uit Brittannica zijn die tunneltreinen graag in een wat handzamer formaat willen omzetten, maar dat dit een soort lokale traditie is. Wat is hierover in uw boeken te vinden?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3461
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Tom024 »

Het gebruik van de stoeptreinen en buistreinen laat nogal te wensen over, gezien het gebrek aan mensen op je afbeeldingen? Is het volk bevreesd voor de snelheid van deze nieuwerwetse vervoermiddelen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardans Emmer-lijst, deel 12 [10f]

Bericht door Ardan »

Boven de 30 km/h gaan je hersenen koken en geven de koeien zure melk.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten