12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door Z2N »

Beste mensen! Alvast een vrolijk Silvester iedereen, het 2021'ste jaar van de gebruikelijke jaartelling zit er bijna op. 2021 was een moeilijk jaar, voor iedereen, maar zeker ook in het OV-wereldje. Desondanks zat ik er vrijwel dagelijks in, niet in de laatste plaats om te forenzen. Aangezien ik altijd wel een camera mee heb besloot ik dit jaar ook maar een collage van het jaar te maken: niet met mijn mooiste plaatjes of op een manier dat ik er veel moeite voor doe, maar wel plaatjes die samen het verhaal van Z2N in 2021 vertellen. Als het goed is zijn geen van de plaatjes hier eerder voorbij gekomen, al zijn sommige reizen wel eerder aangehaald.

Januari
In Januari begon het jaar koud, ten minste in België. Op 7 januari trok ik met Plan-V444 naar de Ardennen voor een sneeuwwandeling rond Mont Rigi, en op de terugweg reden we om via Spa-Géronstère om nog een klassiekje te zien rijden, mét sneeuw. *O*
Afbeelding

Februari
De Nederlandse winter kwam exact één maand later, en duurde een week. Desondanks stortte het Nederlandse spoorwegnet als een kaartenhuis in elkaar, en dat leverde soms vreemde taferelen op. Op 11 februari redde trein 220 het tot Arnhem Centraal, waar deze om 10:30 gestrand raakte en niet meer verder kon op eigen kracht. Vanwege alle problemen is de reddings-VIRM er pas tegen 15:00, waardoor reizigers dit tafereel konden aanschouwen. :lol:
Afbeelding

Maart
OV in maart? Er waren verkiezingen, en verder Lockdown, avondklok, en de grens was aardig gesloten. Maar ene "Z2N" moest zo nodig een onderzoeksproject doen met een wetenschappelijk instituut in Keulen, en moest daarvoor fysiek naar Keulen toe in maart 2021. Drie coronatesten op 24 uur later kon ik niet alleen Tommy nadoen, tussen test 2 en 3 stond ik ook nog even van de rust te genieten op een verder verlaten Keuls stationsplein. :Y
Afbeelding

April
In april was de grens nog steeds veelal dicht, en dat maakte het nog steeds lastig om veel te doen in de wereld. Een uitzondering hierop was reizen naar Luxemburg, wat toegestaan was over land. Op 28 april, de dag dat in Nederland de avondklok verdween, sta ik op 1,5 kilometer van mijn geboorteland op het station van Dudelagne Centre, waar een TER 2N NG van de CFL binnenrijdt. Later die avond moest ik op tijd naar binnen, Luxemburg had die avondklok nog wel.
Afbeelding

Mei
In mei waren grensgangers blij, want door de voorspoedige vaccinatiecampagne ging de grens weer langzaam open. Op 25 mei reed dan ook, met bijna 6 maanden vertraging, de eerste Nightjet 420 uit Wenen en Innsbruck. En niet alleen de 'echte' spotters namen daar de moeite voor: _O-
Afbeelding

Juni
Juno kwam, en daarmee werd de grens steeds opener. Ik moest weer naar Keulen voor een dag, en op het Hauptbahnhof kon ik daardoor de mooiste/vreemdste forenzentrein van Noordrijn-Westfalen zien: die N-wagen-stam van National Express. Op 30 juni mét crèmekleurige loc, Baureihe 111-loc 174 heeft vandaag de taak om de N-wagens naar Wuppertal te duwen. :)
Afbeelding

Juli
Wat helpt tegen een overdosis Duitsland in coronatijd? België in coronatijd! Juli was de maand dat ik zowel in de Harz als in de Alpen stond, maar op 6 juli stond ik onder andere in Jemeppe sur Sambre, om over te stappen op een P-trein over lijn 144 naar Gembloux. Gelukkig heeft de trein géén drempels, het station heeft er namelijk genoeg. :mrgreen:
Afbeelding

Augustus
In augustus ben ik twee weken lang door de Alpen heen gereisd met Interrail (een reisje dat het niet tot een reisverslag gaat schoppen vrees ik, het reisgezelschap was er niet bepaald voor de treintjes). Op Maria Tenhemelopneming 15 augustus, een feestdag in Italiaanstalige gebieden, staat op station Lugano FLP staat een 40+ jaar oud treinstel naast de nieuwste aanwinst van de Ferrovie Luganesi: een Tramlink-stel van Stadler. -0-
Afbeelding

September
In september leek het eventjes alsof alles weer terug naar normaal was, forenzen was weer normaal en ook die mondkapjes zouden het niet lang meer volhouden. Onder een herfstzon werd mijn overstap op station Den Dolder nog bijna avontuurlijk, tussen het avondspitsverkeer werd mijn sprinter vanuit Baarn via het linkerspoor gestuurd. :o
Afbeelding

Oktober
Dat die mondkapjesplicht toch nog ietsjes langer ging duren werd in oktober wel duidelijk. Gelukkig had ik met Plan-V444 nog een reisje op de planning staan, en dus kon ik op de vroege zondagmorgen op 17 oktober nog even dankzij (Skan)e-trafiken Påga slaan. De context erachter komt in het nieuwe jaar, als ik hopelijk eens voldoende tijd heb om het reisverslag te tikken. (A)
Afbeelding

November
'Gaan we nu eindelijk PCC'en?' 'Ja', antwoorde ik Plan-V444, en dus stond ik een maand na onze vorige internationale reis ineens in Mortsel aan het einde van een rondje met de Antwerpse tram. Het is dat we goede vrienden zijn geworden erdoor, want de OV-hobby is soms wat vreemd. _O-
Afbeelding

December
En toen waren we alweer in december, het moment dat Den Haag de internationale trein verloor, maar toch ook de maand dat SGM uit de commerciële dienst verdween. Op de laatste dag reisde ik met SGM naar Groningen, en eindigde mijn reishistorie met de OG-sprinter onder het laatste beetje daglicht. :)
Afbeelding

Tot zover mijn jaar 2021. In 2022 heb ik grootse plannen op stapel staan, al zal dat allemaal afhangen van het verloop van de pandemie, en andere zaken waar ik niet volledig controle over heb. Hoe het jaar gaat verlopen zie ik wel. Iedereen alvast een fijn 2022 toegewenst, dat het beter mag zijn dan 2021. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door Ardan »

Dank je Z2N, je hebt er wat moois van weten te maken! :trein:
Ik doe ook maar wat
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk dat ook jij een jaaroverzicht maakt in beeld. :trein:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door Milco »

Leuk overzicht!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door Meltrain »

Leuk en gevarieerd overzicht. :D
Z2N schreef: ma 27 dec 2021, 23:46 en dus kon ik op de vroege zondagmorgen op 17 oktober nog even dankzij (Skan)e-trafiken Påga slaan.
_O-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door ZO6176 »

Leuk overzicht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door Daniel »

Leuk overzichtje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 12 maanden in het jaar 2021 voor Z2N, in 12 beelden

Bericht door umbusko »

Toch nog best een oké jaar, puur afgaande op dit overzichtje. :Y Leuke foto's! Dank en alvast een goed 2022 natuurlijk! *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten