Etienne on tour #34: Door het jaar in 50 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Etienne on tour #34: Door het jaar in 50 foto's

Bericht door Etienne »

Traditioneel ga ik ook terugblikken op het afgelopen busjaar en heb daarvoor 50 foto's uitgezocht van de meer dan 1500 foto's die er dit jaar gemaakt zijn.

(spoiler: alleen maar bussen)

1) In januari was ik meermaals in Amstelland-Meerlanden te vinden om de laatste Iveco's en Solarissen op de foto te zetten. Op een terugweg kwam ik in Hoofddorp deze ex Connexxion 5673 tegen bij de internationale school in Hoofddorp.
Afbeelding

2) De hoge 9300'n waren inmiddels al terzijde gesteld, de lage 9300'n bleven tot het laatst rijden op voornamelijk lijn 397, zoals deze 9309 op de busbaan bij station Hoofddorp.
Afbeelding

3) Ook de Gooi- en Vechtstreek werd meerdere keren bezocht om de nog missende ambassadors van mijn lijst te kunnen strepen, zoals deze 5819 bij het station van Hilversum. Met de sloop van dat lelijke kantoorpand is de omgeving meteen veel opener om te fotograferen.
Afbeelding

4) Op een vrije vrijdagmiddag kwam ik weer in Hoofddorp, omdat inmiddels ook op lijn 340 enkele gelede bussen waren verschenen, zoals deze 9320 op weg naar Uithoorn.
Afbeelding

5) In Dordrecht liep de inzet van de elektrische Ebusco's niet bepaald vlekkeloos, waardoor de ambassadors van U-OV weer te hulp sprongen. De 4439 rijdt op stadslijn 3 naar Oudelandshoek en Stadspolders.
Afbeelding

6) Een plaatje tussendoor van de Connexxion 2722 op lijn 341 voor de VU in Amsterdam; dit was de een-na-laatste Iveco die op mijn fotolijst stond. Helaas ontbreekt de laatste (2739), maar die is nog wel in Nederland bij Academy voor rijlessen.
Afbeelding

7) In april ging ik een dag naar Limburg toe en kwam daarbij onder andere in Heythuysen terecht, waar deze 9007 op weg is naar Roermond.
Afbeelding

8) Ook deze bus kan van de lijst gestreept worden; na de brand vorig jaar in een voormalige bus uit Luxemburg heeft kinderopvang Dikke Maatjes tegenwoordig een ambassador in gebruik. Het betreft de ex Connexxion 5131.
Afbeelding

9) De inzet van de Touring-omloop op lijn 15 in Maastricht blijft constant; de 8201, 8202 en/of 8370 rijden daarop. Op een zonnige aprildag ging ik na mijn werk op vrijdagmiddag naar Maastricht en fotografeerde de 8370 op de Wilhelminabrug.
Afbeelding

10) Eind april ging de laatste tranche ambassadors van Syntus Veluwe en Midden-Overijssel op weg naar Womy voor verkoop; dat gebeurde op een zaterdagochtend en daarvoor reisde ik al vroeg naar Zwolle toe. De 4014 is een van de bussen die in de 1e ronde rijden...
Afbeelding

11) ...als laatste bus van de 2e rond reed deze 4024, waarna ik via Almere weer terug naar huis reisde.
Afbeelding

12) Ook de oostkant van Zwolle lag nog maar eens plat om de viersporigheid bij Herfte aan te kunnen sluiten. Op de lijn Kampen - Zwolle - Raalte rijdt bijna steevast museumbus 1451 mee van de stichting OVCN. De bus fotografeerde ik op een vrijdagmiddag bij het Lübeckplein in Zwolle.
Afbeelding

13) In het kader van ontbrekende buurtbussen op mijn fotolijstje werd in het voorjaar meerdere malen naar diverse uithoeken van het land gereisd, maar ook dicht bij huis. Op de terugweg naar Gouda kon ik deze Arriva 8859 fotograferen...
Afbeelding

14) ...en één week later deze 1539 in Zaandam, een voormalige buurtbus uit Haaglanden.
Afbeelding

15) Op diezelfde middag kwam ik ook op Schiphol terecht en kon daar deze 2751 fotograferen, met een bekende chauffeur achter het stuur...
Afbeelding

16) ...maar ik was er vooral voor de ambassadors van Arriva Touring die voor het speciale Businessprogramma rijden, zoals deze nummer 2.
Afbeelding

17) De daaropvolgende zaterdag ging ik naar Groningen toe, alwaar het treinverkeer tussen het Hoofdstation en Europapark was onderbroken vanwege werkzaamheden ten behoeve van de Ring Zuid. Je zou natuurlijk denken dat er bedrijven uit de buurt ingehuurd worden, maar omdat meer lijnbussen gewenst waren werd o.a. van Kooten opgetrommeld die daarvoor deze 1030 naar Groningen stuurde.
Afbeelding

18) Ook liep ik 's middags een rondje door het Centrum om met name bussen op de Grote Markt te fotograferen, omdat deze in de nabije toekomst busloos zal worden. De 7427 draait de smalle Gelkingestraat in...
Afbeelding

19) ...en later op de middag komt de 3026 vanuit de Herestraat op weg naar Surhuisterveen.
Afbeelding

20) Op de zondag daarna maakte ik een heen en weertje naar Utrecht om nog even de tijdelijke midibusjes van lijn 2 te kunnen fotograferen, zoals deze 4304 die het Smakkelaarsveld opdraait.
Afbeelding

21) Desondanks was het ook wel eens slechter weer en op een zondagmiddag kwam ik langs de Vliet in Rijswijk langs deze voormalige Eindhovense stadsbus, de ex 1708.
Afbeelding

22) Ook ging op een vrije middag richting de IJssel-Vecht om de Rosero's op lijn 170 te kunnen vangen, eentje die al lang op de lijst stond was deze 1811.
Afbeelding

23) Op 10 juni had ik een heel reisplan opgesteld om door Friesland te reizen en zoveel mogelijk bussen op foto te kunnen zetten, zoals deze 8583 in Bolsward...
Afbeelding

24) ....en het buurtbusje Ooststellingwerf in Gorredijk....
Afbeelding

25) ...en de laatste tussenstop was Wolvega, waar de 9239 op de terugweg is richting Oosterwolde.
Afbeelding

26) Op de laatste vrijdag voor de zomervakantie ging ik na Spijkenisse via een omtrekkende beweging naar Oud-Beijerland om eens de schoollijnen te kunnen fotograferen. Deze 426 rijdt op lijn 666 richting Maasdam, met in de achtervolging een Citea XLE die vanuit 't Gooi naar TCR is gemuteerd voor diensten in HWGO.
Afbeelding

27) Op een zondag was ik ook in Weesp en fotografeerde daar deze 5824 op de terugweg richting Naarden-Bussum.
Afbeelding

28) Een plaatje dicht bij huis: omdat Haastrecht niet bereikbaar is reden de bussen van lijn 107 gedurende enige tijd buitenom via de A12 naar Oudewater. Dit past totaal niet binnen de rijtijd en de bussen reden vrijwel de hele dag zwaar vertraagd rond. Van een forumlid kreeg ik de tip dat de 1906 op weg was naar Gouda en deze kon ik met ruim 15 minuten vertraging vlakbij mijn flat vastleggen.
Afbeelding

29) Naast mijn werk is het voormalige postkantoor gesloopt, voor de nieuwbouw van een 8-verdiepingen hoog appartementencomplex. De 5080 rijdt op lijn 87 langs de bouwput.
Afbeelding

30) Ook ging ik in juli mee met forumlid Bartmestrom en fotografeerde hem met de 7402 in Afferden. Bekende plek voor mij, omdat ik hier ook langs liep met het Pieterpad.
Afbeelding

31) Begin augustus nam ik een vrije dag om door Twente te reizen en zoveel mogelijk buurtbussen van de lijst te kunnen strepen, zoals deze 326 in Ootmarsum.
Afbeelding

32) In een weekend kwam ik langs Zutphen, waar de 8796 net naar toe verhuisd was en in de nieuwe Arriva-kleuren was gebracht.
Afbeelding

33) Wederom op een vrijdagmiddag was ik eens in Hellevoetsluis en fotografeerde daar o.a. deze 5059 richting Rockanje
Afbeelding

34) Eén van de niet-afgenomen elektrische busjes voor Noord-Holland Noord, was deze 7650. Deze werd echter gehuurd door Van Oeveren voor de inzet op de pendelbus naar het Zeeuwse Stromen strand in Renesse.
Afbeelding

35) Op de terugweg reisde ik via Zierikzee en kwam in die plaats met de 5850 aan, waar de aansluiting van lijn 132 afgewacht wordt.
Afbeelding

36) Een ander forumlid werd met een bezoekje vereerd en deze reed met de 7787 op de Bravo-diensten, de foto werd gemaakt bij het Breepark.
Afbeelding

37) Van een andere hobbyist kwam de tip dat de firma Groene Hartvervoer uit Zoetermeer een tweetal bussen in dienst heeft genomen, één daarvan is deze ex Connexxion 9179.
Afbeelding

38) Uiteraard levert het vervoer naar de Grand Prix Zandvoort een hele hoop pendelbussen op, zoals deze TCR/Next 726 op de terugweg naar Beverwijk.
Afbeelding

39) Nog een foto die eerder verschenen is, is deze TCR/Next 559 die vanaf Schiphol gecharterd is.
Afbeelding

40) Eind september vond een excursie plaats in Zeeland met de fictieve Connexxion 7799....
Afbeelding

41) ...en de eerste museumbusrit van deze Connexxion 2311, beide excursiebussen zijn in eigendom van de stichting OVCN.
Afbeelding

42) Vanwege de veranderde verkeerssituatie rondom de Haringvlietbrug is lijn 310 tijdelijk in tweeën geknipt; het traject in Brabant wordt nog steeds door lijn 310 gereden, het traject vanuit Rotterdam wordt tijdelijk door lijn 309 gereden. Deze knip was echter niet goed in de diensten te krijgen en daarom werd TCR/Next ingeschakeld. In de hoop de 442 te kunnen fotograferen, stopte ik op een middag eerder met werken en kon hem vastleggen bij aankomst op Rotterdam.
Afbeelding

43) Nog voordat de winterdienstregeling van de fietsbus Afsluitdijk in gaat, trok ik nog maar eens naar Den Oever om de 8236 te kunnen fotograferen, die eerder dit jaar de Citaro heeft afgelost.
Afbeelding

44) Ook in het Brenggebied miste ik nog een pak buurtbussen en ging daarom in oktober zeer vroeg die kant op en fotografeerde deze ex Hermes 7340 bij het krieken van de dag in Dieren.
Afbeelding

45) Op een zaterdag was het totaal geen wandelweer en ging ik voor een fotopresentatie naar Alblasserdam. Bij de uitstaphalte Dam legde ik deze 6340 vast.
Afbeelding

46) Langs de A12 bij Zoetermeer stalt Kwibus tegenwoordig enkele wagens. Deze ex Connexxion 3508 is er daar eentje van.
Afbeelding

47) Omdat ook de enige buurtbus van U-OV nog in mijn verzameling ontbrak, nam ik weer eens een dagje verlof op en trok daarom die kant op. Bij de eindhalte komt de 6664 aanrijden en vertrekt luttele minuten later met mij als eerste passagier van de dag richting Meerkerk.
Afbeelding

48) Ook in de Molenlanden ontbrak nog het een en ander, zoals deze 6652 die ik fotografeerde bij station Hardinxveld-Giessendam op lijn 77.
Afbeelding

49) Als gevolg van het uitbranden van de waterstofbus is de werkplaats in Doetinchem niet in gebruik; op een andere locatie is tijdelijk een werkplaats is gebruik genomen, maar dit resulteert wel in extra materieelritten. Om wat ruimer in het materieel te zitten zijn een viertal ambassadors naar de Achterhoek gehaald, zoals deze 8229 die op lijn 74 rijdt. De foto is gemaakt in Lichtenvoorde.
Afbeelding

50) Eerder zagen we al een Citea XLE. Eén van de bussen die telkens de dans ontspringt op mijn lijstjes is deze 5781 die vanuit de concessie Zeeland ingezet wordt. Vorige week vrijdag ging ik daarom op de laatste schooldag van 2021 naar Bergen op Zoom toe en reisde daarmee naar Poortvliet om deze eindelijk vast te leggen.
Afbeelding

Dank voor het kijken allemaal en tot volgend jaar!!
Laatst gewijzigd door Etienne op wo 29 dec 2021, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Etienne on tour #34: Door het jaar in 50 foto's

Bericht door Milco »

Ik dacht toch dat ik niet gezopen had, maar bij de laatste foto’s zie ik dubbel :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Etienne on tour #34: Door het jaar in 50 foto's

Bericht door Lijn 45 »

Leuk! :)
Ook in het Brenggebied miste ik nog een pak buurtbussen en ging daarom in oktober zeer vroeg die kant op en fotografeerde deze ex Hermes 7340
Hij (en alle andere Brengwagens) is nog steeds van Hermes. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Etienne on tour #34: Door het jaar in 50 foto's

Bericht door Daniel »

Zeker niet onaardig! Je bent ondanks alles nog aardig wat op pad geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Etienne on tour #34: Door het jaar in 50 foto's

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk jaaroverzicht hoor *bus*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten