Afscheid van lijn 18

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Afscheid van lijn 18

Bericht door Anne »

Vandaag nog even een tochtje gemaakt met lijn 18 van de Waterbus, Rotterdam Erasmusbrug – Katendrecht – St Jobshaven – Heijplaat-RDM, omdat die op 31 december voor het laatst vaart.
Afbeelding

Het plan was geweest om dit gisteren te doen, maar vanwege de regen uitgesteld tot vandaag. Vanmorgen eerst naar de Willemskade in Rotterdam gefietst. Ik kwam daar net aan toen de Waterbus naar Dordrecht vertrok en had dus mooi even tijd voordat die naar Heijplaat zou aankomen.
Afbeelding

Op de steiger is al te zien dat Blue Amigo vanaf 1 januari de exploitatie van de lijnen richting Dordrecht en Kinderdijk overneemt. In plaats van op de boot in en uit te checken moet dat op de steiger.
Afbeelding

De monteur is nog druk met het aansluiten van een van de CiCo’s.
Afbeelding

Voor mijn boot vertrekt nog even de tijd om het aangeplakte pamflet te lezen. Ik kan mij goed het protest van de bewoners van Heijplaat voorstellen. Door het nu kunnen meenemen van je (bak)fiets ben je goed mobiel in het centrum van Rotterdam. Of eventueel Delfshaven of rond Katendrecht (en via brug kop van Zuid) als je naar een van de andere haltes vaart.
Afbeelding

De vervangende veerdienst Heijplaat – Marconiplein is alleen voor voetgangers en vanaf de steiger is het dan nog 15 min. lopen naar het metrostation (volgens 9292). In de spits komt er een dienst naar de Willemskade bij de Erasmusbrug. Maar daarover is nog niets bekend.
Veerdiensten Watertaxi Rotterdam

Mooi op tijd komt de Aqua Shuttle aanvaren. Deze boot is nog uit de Aqualiner tijd.
Afbeelding

Er staan nog wat andere reizigers op de steiger maar die wachten op de boot naar Dordrecht dus ben ik de enige passagier. De Aqua Shuttle ligt hoger op het water zodat de loopplank best steil is.

Op de boot is alle chipkaartapparatuur al verdwenen en ook het pinapparaat en de kaartjesprinter. De bootsman geeft aan dat het de laatste twee dagen gratis is.
Afbeelding

De oversteek naar Katendrecht is even lastig omdat we vertrekken als er net een zwaar beladen binnenvaartschip stroomaf langs vaart. Snel achterlangs lukt ook niet omdat dit schip ook de Maashaven indraait. Maar uiteindelijk kan worden aangelegd achter het SS Rotterdam. Nadat er een paar reizigers zijn opgestapt gaat het verder naar de St. Jobshaven waar er nog een paar bij komen. Mooi op tijd komen we aan bij de Heijplaat waar ik van boord ga. Het was weer een mooi tochtje zo over de rivier met de langsvarende en afgemeerde schepen.
Afbeelding

Na het afwachten van de vertrektijd wordt de tros weer gelost en vaart de Aqua Shuttle de haven uit richting Rotterdam.
Afbeelding

Ik maak nog wat foto’s van de nieuwe bordjes op de steiger en de protestposter van de Heijplaters. Daarna ga ik met de wind in de rug naar de Piekstraat op Feijenoord.
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de Piekstraat vaart het Waterbus veer lijn 19 naar de Plantagelaan. Dit veer wordt vanaf 1 januari overgenomen door de Watertaxi Rotterdam. Deze gaat de dienst met een elektrische pont uitvoeren waarop ook fietsen mee kunnen.
Afbeelding

Na even wachten komt de Drechtsteden 1 aanvaren.
Afbeelding

Tijdens de overtocht komt nog een Waterbus van lijn 20 richting Erasmusbrug langs. De grote stickers die op de ramen zaten zijn al verwijderd. Ik hoop dat bij de nieuwe exploitant de ramen vrij blijven. Die beplakte ramen, zoals helaas ook diverse busboeren doen, vind ik van weinig eerbied voor je reizigers getuigen.
Afbeelding

De tekst Waterbus hoeft nu alleen vervangen te worden door BLUE AMIGO. Dit zag ik al op een boot richting Dordrecht.

Na nog even een blik op de Drechtsteden 1 stap ik op de fiets naar huis.
Afbeelding

Helaas zijn in het nieuwe jaar enkele rondjes fietsen met daar tussen een boottochtje minder geworden. Want naast lijn 18 van de Waterbus gebruikte ik ook de Fast Ferry van de RET. Daar heb ik vorige week al afscheid van genomen met een rondvaart.

Twee maanden geleden heb ik hiermee nog van de Berghaven naar de Pistoolhaven gevaren (dit is het langste stuk dat op een enkeltje kon worden gevaren via de beide haltes op de Maasvlakte). Vanaf de Pistoolhaven ben ik toen door het bizarre landschap van de Europoort naar de Beneluxtunnel gefietst.

Hier vertrekt De Nieuwe Prins vanaf de Pistoolhaven.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Anne op do 30 dec 2021, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door AppleMoose »

Leuke repo :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Daniel »

Leuke reportage! De communicatie over de alternatieve veerverbindingen in Rotterdam door de watertaxi is inderdaad niet bepaald geweldig te noemen nee, veel is er nog niet over te vinden.

Het valt allicht al op aan de soort chipkaartpaaltjes, maar BlueAmigo heeft dus geen eigen chipkaartinfrastructuur. Dat loopt straks allemaal via Qbuzz. Op drukke dagen wel een stuk handiger dan op de boot uitchecken trouwens, zeker als het hele dek vol fietsen staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Suus »

De Waterbus liep via Arriva, dus niets nieuws onder de zon op dat punt.

Over de verbinding naar Heijplaat ben ik verdeeld. De St.Jobshaven is ook een rare locatie, Marconistraat is een stuk dichterbij dus je bent in ieder geval sneller en vaker aan de overkant. Maar geen fietsen is echt een miskleun van de meest fietsvriendelijke wethouder in jaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Daniel »

Suus schreef: do 30 dec 2021, 18:04 De Waterbus liep via Arriva
Klein detail alleen: Arriva was ook daadwerkelijk zelf mede-concessiehouder. (Aquabus was een joint-venture van Arriva en Doeksen). Dat is Qbuzz nu juist niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Meltrain »

Leuk en enigszins mistroostig verslag. :)
Suus schreef: do 30 dec 2021, 18:04 Maar geen fietsen is echt een miskleun van de meest fietsvriendelijke wethouder in jaren.
Dat ben ik met je eens. Ik snap ook totaal niet waarom het niet (meer) kaan, want op de vervanging van lijn 19 kunnen (gelukkig) wel fietsen mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Etienne »

Weer eens een reportage over ander openbaar vervoer. Leuk :p
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Afscheid van lijn 18

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuke reportage over de waterbussen!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten