Afscheid van lijn 18
Geplaatst: do 30 dec 2021, 17:38
Vandaag nog even een tochtje gemaakt met lijn 18 van de Waterbus, Rotterdam Erasmusbrug – Katendrecht – St Jobshaven – Heijplaat-RDM, omdat die op 31 december voor het laatst vaart.

Het plan was geweest om dit gisteren te doen, maar vanwege de regen uitgesteld tot vandaag. Vanmorgen eerst naar de Willemskade in Rotterdam gefietst. Ik kwam daar net aan toen de Waterbus naar Dordrecht vertrok en had dus mooi even tijd voordat die naar Heijplaat zou aankomen.

Op de steiger is al te zien dat Blue Amigo vanaf 1 januari de exploitatie van de lijnen richting Dordrecht en Kinderdijk overneemt. In plaats van op de boot in en uit te checken moet dat op de steiger.

De monteur is nog druk met het aansluiten van een van de CiCo’s.

Voor mijn boot vertrekt nog even de tijd om het aangeplakte pamflet te lezen. Ik kan mij goed het protest van de bewoners van Heijplaat voorstellen. Door het nu kunnen meenemen van je (bak)fiets ben je goed mobiel in het centrum van Rotterdam. Of eventueel Delfshaven of rond Katendrecht (en via brug kop van Zuid) als je naar een van de andere haltes vaart.

De vervangende veerdienst Heijplaat – Marconiplein is alleen voor voetgangers en vanaf de steiger is het dan nog 15 min. lopen naar het metrostation (volgens 9292). In de spits komt er een dienst naar de Willemskade bij de Erasmusbrug. Maar daarover is nog niets bekend.
Veerdiensten Watertaxi Rotterdam
Mooi op tijd komt de Aqua Shuttle aanvaren. Deze boot is nog uit de Aqualiner tijd.

Er staan nog wat andere reizigers op de steiger maar die wachten op de boot naar Dordrecht dus ben ik de enige passagier. De Aqua Shuttle ligt hoger op het water zodat de loopplank best steil is.
Op de boot is alle chipkaartapparatuur al verdwenen en ook het pinapparaat en de kaartjesprinter. De bootsman geeft aan dat het de laatste twee dagen gratis is.

De oversteek naar Katendrecht is even lastig omdat we vertrekken als er net een zwaar beladen binnenvaartschip stroomaf langs vaart. Snel achterlangs lukt ook niet omdat dit schip ook de Maashaven indraait. Maar uiteindelijk kan worden aangelegd achter het SS Rotterdam. Nadat er een paar reizigers zijn opgestapt gaat het verder naar de St. Jobshaven waar er nog een paar bij komen. Mooi op tijd komen we aan bij de Heijplaat waar ik van boord ga. Het was weer een mooi tochtje zo over de rivier met de langsvarende en afgemeerde schepen.

Na het afwachten van de vertrektijd wordt de tros weer gelost en vaart de Aqua Shuttle de haven uit richting Rotterdam.

Ik maak nog wat foto’s van de nieuwe bordjes op de steiger en de protestposter van de Heijplaters. Daarna ga ik met de wind in de rug naar de Piekstraat op Feijenoord.

Vanaf de Piekstraat vaart het Waterbus veer lijn 19 naar de Plantagelaan. Dit veer wordt vanaf 1 januari overgenomen door de Watertaxi Rotterdam. Deze gaat de dienst met een elektrische pont uitvoeren waarop ook fietsen mee kunnen.

Na even wachten komt de Drechtsteden 1 aanvaren.

Tijdens de overtocht komt nog een Waterbus van lijn 20 richting Erasmusbrug langs. De grote stickers die op de ramen zaten zijn al verwijderd. Ik hoop dat bij de nieuwe exploitant de ramen vrij blijven. Die beplakte ramen, zoals helaas ook diverse busboeren doen, vind ik van weinig eerbied voor je reizigers getuigen.

De tekst Waterbus hoeft nu alleen vervangen te worden door BLUE AMIGO. Dit zag ik al op een boot richting Dordrecht.
Na nog even een blik op de Drechtsteden 1 stap ik op de fiets naar huis.

Helaas zijn in het nieuwe jaar enkele rondjes fietsen met daar tussen een boottochtje minder geworden. Want naast lijn 18 van de Waterbus gebruikte ik ook de Fast Ferry van de RET. Daar heb ik vorige week al afscheid van genomen met een rondvaart.
Twee maanden geleden heb ik hiermee nog van de Berghaven naar de Pistoolhaven gevaren (dit is het langste stuk dat op een enkeltje kon worden gevaren via de beide haltes op de Maasvlakte). Vanaf de Pistoolhaven ben ik toen door het bizarre landschap van de Europoort naar de Beneluxtunnel gefietst.
Hier vertrekt De Nieuwe Prins vanaf de Pistoolhaven.


Het plan was geweest om dit gisteren te doen, maar vanwege de regen uitgesteld tot vandaag. Vanmorgen eerst naar de Willemskade in Rotterdam gefietst. Ik kwam daar net aan toen de Waterbus naar Dordrecht vertrok en had dus mooi even tijd voordat die naar Heijplaat zou aankomen.

Op de steiger is al te zien dat Blue Amigo vanaf 1 januari de exploitatie van de lijnen richting Dordrecht en Kinderdijk overneemt. In plaats van op de boot in en uit te checken moet dat op de steiger.

De monteur is nog druk met het aansluiten van een van de CiCo’s.

Voor mijn boot vertrekt nog even de tijd om het aangeplakte pamflet te lezen. Ik kan mij goed het protest van de bewoners van Heijplaat voorstellen. Door het nu kunnen meenemen van je (bak)fiets ben je goed mobiel in het centrum van Rotterdam. Of eventueel Delfshaven of rond Katendrecht (en via brug kop van Zuid) als je naar een van de andere haltes vaart.

De vervangende veerdienst Heijplaat – Marconiplein is alleen voor voetgangers en vanaf de steiger is het dan nog 15 min. lopen naar het metrostation (volgens 9292). In de spits komt er een dienst naar de Willemskade bij de Erasmusbrug. Maar daarover is nog niets bekend.
Veerdiensten Watertaxi Rotterdam
Mooi op tijd komt de Aqua Shuttle aanvaren. Deze boot is nog uit de Aqualiner tijd.

Er staan nog wat andere reizigers op de steiger maar die wachten op de boot naar Dordrecht dus ben ik de enige passagier. De Aqua Shuttle ligt hoger op het water zodat de loopplank best steil is.
Op de boot is alle chipkaartapparatuur al verdwenen en ook het pinapparaat en de kaartjesprinter. De bootsman geeft aan dat het de laatste twee dagen gratis is.

De oversteek naar Katendrecht is even lastig omdat we vertrekken als er net een zwaar beladen binnenvaartschip stroomaf langs vaart. Snel achterlangs lukt ook niet omdat dit schip ook de Maashaven indraait. Maar uiteindelijk kan worden aangelegd achter het SS Rotterdam. Nadat er een paar reizigers zijn opgestapt gaat het verder naar de St. Jobshaven waar er nog een paar bij komen. Mooi op tijd komen we aan bij de Heijplaat waar ik van boord ga. Het was weer een mooi tochtje zo over de rivier met de langsvarende en afgemeerde schepen.

Na het afwachten van de vertrektijd wordt de tros weer gelost en vaart de Aqua Shuttle de haven uit richting Rotterdam.

Ik maak nog wat foto’s van de nieuwe bordjes op de steiger en de protestposter van de Heijplaters. Daarna ga ik met de wind in de rug naar de Piekstraat op Feijenoord.


Vanaf de Piekstraat vaart het Waterbus veer lijn 19 naar de Plantagelaan. Dit veer wordt vanaf 1 januari overgenomen door de Watertaxi Rotterdam. Deze gaat de dienst met een elektrische pont uitvoeren waarop ook fietsen mee kunnen.

Na even wachten komt de Drechtsteden 1 aanvaren.

Tijdens de overtocht komt nog een Waterbus van lijn 20 richting Erasmusbrug langs. De grote stickers die op de ramen zaten zijn al verwijderd. Ik hoop dat bij de nieuwe exploitant de ramen vrij blijven. Die beplakte ramen, zoals helaas ook diverse busboeren doen, vind ik van weinig eerbied voor je reizigers getuigen.

De tekst Waterbus hoeft nu alleen vervangen te worden door BLUE AMIGO. Dit zag ik al op een boot richting Dordrecht.
Na nog even een blik op de Drechtsteden 1 stap ik op de fiets naar huis.

Helaas zijn in het nieuwe jaar enkele rondjes fietsen met daar tussen een boottochtje minder geworden. Want naast lijn 18 van de Waterbus gebruikte ik ook de Fast Ferry van de RET. Daar heb ik vorige week al afscheid van genomen met een rondvaart.
Twee maanden geleden heb ik hiermee nog van de Berghaven naar de Pistoolhaven gevaren (dit is het langste stuk dat op een enkeltje kon worden gevaren via de beide haltes op de Maasvlakte). Vanaf de Pistoolhaven ben ik toen door het bizarre landschap van de Europoort naar de Beneluxtunnel gefietst.
Hier vertrekt De Nieuwe Prins vanaf de Pistoolhaven.
