Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [82]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [82]

Bericht door Cookie »

Het stond al tijden op mijn lijstje om een keer in juni op vakantie te gaan, maar dit was er steeds niet van gekomen. Ik had (en heb) op mijn werk nog een aardig verlofstuwmeer en bovendien had ik aardig wat overuren gemaakt aan het begin van het jaar. Meer dan genoeg redenen dus om er nu wel aan het begin van de zomer opuit te trekken. Dankzij de versoepeling van de reisadviezen kon ik ook weer op pad naar het buitenland. Uiteindelijk is het echter begin juli geworden in plaats van juni, omdat ik graag de eerste Pfizerprik even wilde laten inwerken om net wat beter beschermd te zijn. Een behoorlijk aantal landen had toen een geel of zelfs groen reisadvies en daarmee had ik in theorie aardig wat keuze. Maar op het moment van vertrek was ik dus nog niet volledig gevaccineerd, waardoor ik extra naar de geldende regels moest kijken. Onder andere Oberstdorf stond weer op mijn lijstje, maar in Beieren gold vanaf een bepaald aantal besmettingen een testplicht tijdens je verblijf als je niet volledig gevaccineerd bent. Tussentijds testen vind ik geen fijn idee en geeft onnodige stress, dus gebieden met zulke regels vielen voor mij af. De uiteindelijke keuze is gevallen op Luxemburg. Het ligt relatief dichtbij Nederland en is daarmee een mooie bestemming voor een kortere vakantie. Ook bieden ze er gratis bagageservice aan onder de naam MoveWeCarry, waarmee het interessant wordt om op meerdere locaties te overnachten. Achtereenvolgens verblijf ik in Remerschen in de Moezelregio, Echternach in Klein Zwitserland en Luxemburg Stad. Ik slaap in hostels, maar ik heb wel steeds een privékamer geboekt vanwege corona.

Afbeelding
Kaartje van Luxemburg met mijn bestemmingen (1 = Remerschen, 2 = Echternach, 3 = Luxemburg Stad)

Bijkomend voordeel van Luxemburg is dat je kort van tevoren nog een betaalbaar treinkaartje hierheen kan kopen en daardoor niet afhankelijk bent van Sparpreise. Bovendien is in Luxemburg het ov tegenwoordig gratis. Omdat het niet vooraf boeken van de terugreis me vorig jaar goed is bevallen, heb ik vooraf alleen een treinkaartje voor de heenreis gekocht. De reis naar Luxemburg ga ik met de Beneluxtrein maken. Vanuit Apeldoorn is dit niet de snelste route, maar ik hoef dan minder over te stappen. Ook kan ik hierdoor eindelijk het traject Breda - Hazeldonk grens afstrepen van mijn lijstje. Het was goedkoper als ik mijn treinkaartje splitste in Arlon, want voor 41 euro kon ik vanuit Nederland hierheen een zogenaamd Welcome Back-ticket kopen voor de eerste klas. Het kaartje voor het laatste stuk kostte met dank aan het gratis ov in Luxemburg slechts € 2,50. En hoewel ik dus vooraf geen terugreis heb vastgelegd, heb ik voor vertrek wel de hostelreserveringen gemaakt. Dan was dat in elk geval geregeld en kon ik het een en ander voorbereiden. De vrijheid in mijn planning zit dus aan de achterkant. Het was qua overnachtingen overigens even puzzelen, want Remerschen en Echternach waren op sommige dagen al helemaal volgeboekt.

Voor de reis door België en voor Luxemburg heb ik begin juli geen coronatest nodig. Maar omdat ik tijdens mijn verblijf in Remerschen ook een wandeling wil maken die deels over Frans grondgebied loopt, moet ik toch in het bezit zijn van een negatieve coronatest. Een dag voor mijn vakantie ga ik daarom even langs de teststraat voor een PCR-test, deze is 72 uur geldig. De uitslag komt dezelfde avond nog binnen in de mailbox en is gelukkig negatief. Alle seinen staan daarmee op groen voor de vakantie! Ik ben er intussen ook wel erg aan toe, zeker nadat er eerder in de week aardig wat hectiek was op mijn etage van de flat. De avond voor vertrek vul ik voor Frankrijk nog een coronaverklaring in, waarmee de voorbereidingen compleet zijn.

Heenreis + Remerschen

Op de vertrekdag reis ik vanuit Apeldoorn Osseveld eerst met de Sprinter naar Apeldoorn, waar ik overstap op de trein naar Schiphol. De intercity naar de luchthaven wordt gereden met een Koploper, waarin ik de hele rit een eersteklascoupé voor mezelf heb. Helaas lukt het onderweg niet om de negatieve coronatest om te zetten in een QR-code in de CoronaCheck-app, maar gelukkig heb ik deze vandaag nog niet nodig. Op station Schiphol heb ik genoeg tijd om even een warme drank bij de AH to Go te scoren, om vervolgens over te stappen op de Beneluxtrein. Ook hierin vind ik een privécoupé. Na het kopmaken in Breda kan ik dan eindelijk weer eens een nieuw spoortraject in Nederland afvinken. In België loopt er nog een bedelaar met briefjes langs mijn coupé, een fenomeen dat ik al een hele tijd niet meer heb gezien. Ik houd de coupé helemaal tot aan Brussel voor mezelf, de reis begint dus heerlijk ontspannen. Bovendien zitten de stoelen van de ICR-rijtuigen uitstekend.

Afbeelding
Schiphol Plaza tijdens de overstap op station Schiphol

Afbeelding
Mijn coupé in de Beneluxtrein

Afbeelding
Station Schaarbeek/Schaerbeek

Afbeelding
Trein kort na vertrek uit Brussel-Noord

Hoewel ik al op Brussel-Noord had kunnen overstappen op de trein naar Luxemburg, stap ik over op Brussel-Zuid. Daar heb ik het voordeel dat ik op het beginpunt instap, waardoor ik een betere zitplaatskans heb. Ik had dit station ook als via-station opgegeven bij het kopen van het treinkaartje, dus het zou daarmee toegestaan moeten zijn. De intercity naar Luxemburg bestaat uit een locomotief met diverse rijtuigen, waaronder een tweede klas I6-rijtuig. Hoewel ik een kaartje heb voor de eerste klas, kies ik toch voor een zitplaats in dit rijtuig. Ik heb dan namelijk (vooralsnog) weer een privécoupé in plaats van een zitplaats in een open rijtuig. Omdat mijn treinkaartje Arlon - Luxemburg voor de tweede klas is, hoef ik na Arlon nu bovendien niet meer naar een ander rijtuig te switchen.

Afbeelding
Beneluxtrein na aankomst op Brussel-Zuid

Afbeelding
Treinaanwijzer met de trein naar Luxemburg

Na een hele trits aan stations in Brussel kan de trein buiten de stad eindelijk vaart maken. In Arlon valt het me op dat de perrons er tegenwoordig een stuk hoger en moderner zijn dan de laatste keer dat ik hier was, de vooruitgang is ook hier aangekomen. De omroep in het I6-rijtuig werkt onderweg niet heel lekker, tot aan Arlon is deze onverstaanbaar. Gedurende de hele rit krijg ik geen medepassagiers in mijn coupé, waarmee ik dus van Apeldoorn tot Luxemburg steeds privécoupé heb gehad. Wel kreeg ik in België nogmaals bezoek van een briefjesbedelaar.

Afbeelding
Uitzicht kort voor Arlon

Afbeelding
Mijn coupé in het I6-rijtuig

Na aankomst in Luxemburg ga ik jammer genoeg de mist in met het halte waar mijn aansluitende bus vertrekt. Ik zie nergens een aanduiding voor het 'Gare Rocade', daarom ik ga ervan uit dat dit busstation zich aan de voorzijde bevindt. Maar helaas, het blijkt dat dit het 'Gare Centrale routière' is en het 'Gare Rocade' zich aan de achterkant van het station bevindt. Met nog weinig tijd over haast ik me naar de achterzijde. Dit gaat niet bepaald makkelijk door werkzaamheden die plaatsvinden op station Luxemburg, waarbij het aantal perronsporen ook wordt uitgebreid. Daardoor moet ik over een tijdelijke brug en het helpt niet mee dat de bewegwijzering erg slecht is. Uiteindelijk leidt dit alles ertoe dat ik de bus voor mijn neus zie wegrijden. De Mobiliteit.lu-app (de Luxemburgse 9292) geeft vervolgens aan dat de volgende reismogelijkheid uitvalt, gaat lekker. De eerstvolgende wel-rijdende verbinding vertrekt van het 'Gare Centrale routière' en ik mag dus met mijn bagage weer terug naar de voorzijde. Mijn conditietraining voor vandaag heb ik in elk geval gehad. Achteraf zoek ik de betekenis van 'rocade' op, het blijkt 'rondweg' of 'ringweg' te betekenen en dat verklaart het een en ander.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Luxemburg

Afbeelding
Een trein naar Pétange op station Luxemburg

Ik neem nu eerst de bus naar Bech-Kleinmacher. Deze wordt gereden door de bustak van de CFL, de nationale spoorwegmaatschappij van Luxemburg. Onderweg blijkt al snel dat de gifbeker nog niet helemaal leeg is, want de bus komt in de file terecht. De vertraging loopt op tot ongeveer een half uur, waardoor mijn aansluiting in Bech-Kleinmacher uiteraard allang vertrokken is. Gelukkig rijdt de bus die ik moet hebben een halfuursdienst, dus de wachttijd blijft beperkt.

Kort voor zessen kom ik dan eindelijk aan in mijn hostel in Remerschen. Het inchecken verloopt nog even lastig omdat mijn Nederlandse hostelpas niet tijdig is aangekomen. Stayokay had mij daarom een e-mail gestuurd met alle relevante lidmaatschapsgegevens, maar wel in het Nederlands... Ik mag dus het een en ander toelichten. Gelukkig is het allemaal in orde en kan ik na een lange reis eindelijk naar mijn kamer. Daar doe ik een aangename ontdekking, want ik blijk een terras bij mijn kamer te hebben. Dat zijn de betere verrassingen :) . Nadat ik mezelf heb geïnstalleerd in de kamer, ga ik terug naar benedenetage om wat te eten. De Luxemburgse hostels hebben namelijk allemaal een eigen restaurant, waardoor je niet op zoek hoeft te gaan naar een eetgelegenheid. Als ik alleen reis, vind ik dat toch wel erg prettig.

Afbeelding
Mijn balkon met uitzicht

's Avonds loop ik een stuk over de wijnbergen bij het hostel, waarvandaan je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. Ook wandel ik door het natuurgebied Haff Réimech, een voormalige grind- en zandgroeve. Het is een groot voordeel dat het in juli nog lekker lang licht is.

Afbeelding
Uitzicht vanaf de wijnheuvels in Remerschen

Afbeelding
Haff Réimech

Remerschen ligt vlakbij Schengen, dat aan de Moezel ligt. In 1985 werd in Schengen het Verdrag van Schengen ondertekend. De volgende dag bezoek ik de plaats met een huurfiets om hiervandaan de Traumschleife "Schengen grenzenlos" te lopen. Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een grensoverschrijdende wandeling die ook door Frankrijk loopt. Intussen heb ik mijn negatieve coronatest om kunnen zetten in een QR-code en kan ik dus legaal de grens oversteken. Het passeren van de landsgrens gaat echter ongemerkt in het bos, laat staan dat er naar een QR-code wordt gevraagd. Onderweg wandel ik onder andere door bossen en wijngaarden. Het is soms aardig klimmen, maar de uitzichten op de Moezel en het Château des Ducs de Lorraine maken het zeer de moeite waard.

Afbeelding
Nationensäule in Schengen

Afbeelding
Bloemen onderweg

Afbeelding
Uitzicht op de Moezel, met rechts de Église Saint-Jean-Baptiste van Contz-les-Bains

Afbeelding
Uitzicht op het Château des Ducs de Lorraine van Sierck-les-Bains

Afbeelding
Uitzicht op het rangeerterrein van het Franse grensstation Apach

Na afloop van de wandeling wil ik nog even naar de supermarkt. Met de ligging van Schengen bij het drielandenpunt Luxemburg-Frankrijk-Duitsland kies ik ervoor om hiervoor naar het Duitse Perl te fietsen. Ik bedenk me alleen te laat dat ik niet het juiste mondkapje bij me heb, omdat in Duitsland medische mondkapjes ('de blauwe') of FFP2-mondkapjes in de supermarkt verplicht zijn. In Luxemburg voldoen de simpeler mondkapjes ook en natuurlijk heb ik de blauwe mondkapjes net gisteren uit mijn rugzak gehaald. Anno 2021 hebben we weliswaar het verdrag van Schengen, maar dit soort zaken Europees regelen lukt dan jammer genoeg weer niet...

's Middags ga ik nog een stuk rondtoeren met mijn huurfiets. Alhoewel dat al snel niet zo relaxed blijkt te zijn, want sommige stukken zijn toch wel erg steil. Gelukkig heb ik versnellingen, maar daarmee red ik het niet op alle stukken. Verder valt de fietsinfrastructuur in dit deel van Luxemburg me soms behoorlijk tegen. Fietspaden ontbreken regelmatig en ik moet op drukke N-wegen het asfalt delen met automobilisten die je aardig hard voorbijrijden. En als er al fietspaden zijn, dan houden ze op aan het eind van de bebouwde kom. Tegen het einde van de fietstocht word ik ook nog eens tot twee keer aan toe aangevallen door een zwerm vliegende mieren. Nee, Luxemburg heeft me op dat moment niet overtuigd als fietsland helaas.

Op zondag is er regen voorspeld, deze dag gebruik ik daarom om wat overdekte zaken te bezoeken en een beetje bij te komen van de sportieve dag van gisteren. 's Morgens maak ik een wandeling door de wijnbergen, waarna ik doorloop naar het Biodiversum. Dit is een centrum met een tentoonstelling over het natuurgebied Haff Réimech. Daar blijkt jammer genoeg ook dat de regenvoorspelling klopt, want het begint te plenzen als ik daar ben. Omdat ik geen zin heb om doorweekt in het hostel aan te komen, besluit ik om mijn bezoek enigszins op te rekken.

Afbeelding
Het futuristische Biodiversum

In de middag wil ik dan nog naar de supermarkt en het Musée Européen in Schengen, een klein museum over de geschiedenis van Europa en het Verdrag van Schengen. Helaas is de busdienstregeling op zondag nogal slecht met slechts 1x per twee uur een bus, het verschil met de doordeweekse 1x per half uur is erg groot. Daarom besluit ik op een droog moment maar naar Schengen te wandelen. De stoep ontbreekt jammer genoeg buiten de bebouwde kom, dus je moet daarna op de weg lopen. Het laatste stuk naar de Delhaize wandel ik over een stukje N-weg, een alternatief is er helaas niet. Na het supermarktbezoek ga ik door naar het centrum van Schengen. Het museum is klein maar fijn en bij de nabijgelegen VVV haal ik alvast wat souvenirs.

Afbeelding
Verdrag van Schengen

Ik ontdek deze dag ook dat mijn armen en benen onder de jeukende rode bulten zitten, het is me echter niet duidelijk waar deze vandaan komen. Achteraf realiseer ik me dat ik diverse waarschuwingsbordjes voor de eikenprocessierups heb zien hangen. Ik denk dat de haartjes daarvan de boosdoener zijn geweest.

De volgende dag is het dan alweer tijd om door te reizen naar mijn volgende bestemming, Echternach. Omdat mijn reistas door de bagageservice hierheen wordt gebracht, heb ik daarvan verder geen last. Vandaag wil ik het stadje Remich wel eens beter bekijken. Ik zou hier natuurlijk gratis met het Luxemburgse ov heen kunnen reizen, maar ik vind een stukje treinen in Duitsland leuker. Daarvoor reis ik eerst met de bus naar Schengen. Daarvandaan wandel ik binnen 10 minuten over de Moezelbrug naar het Duitse station Perl.

Afbeelding
Schengen gezien vanaf de Moezelbrug

Station Perl ligt aan het einde van de Duitse Obermoselstrecke. Bij het station bevindt zich de scheiding tussen de Duitse (15 kV) en Franse (25 kV) bovenleidingspanning. Hoewel met geschikt materieel vanuit Duitsland doorgereden zou kunnen worden naar Frankrijk, eindigen praktisch alle treinen op dit stationnetje. Er rijden enkel in het weekend en op feestdagen twee treinparen tussen Duitsland (Trier) en Frankrijk (Metz-Ville). Het stationsgebouw is in een aardig verwaarloosde toestand, dit lijkt me absoluut geen plek waar je 's avonds prettig op je trein kan wachten.

Afbeelding
Stationsgebouw Perl

Afbeelding
Close-up stationsnaam

Afbeelding
Trein richting Nennig op station Perl

Ik reis vanuit Perl naar Nennig, een ritje van slechts 6 minuten. Omdat ik in Duitsland dus wel 'gewoon' moet betalen voor het ov, heb ik voor € 3,20 een kaartje gekocht bij de kaartautomaat. De trein volgt de Moezel en onderweg heb ik een mooi uitzicht op de Luxemburgse zijde. Na aankomst blijkt Nennig niet bepaald het modernste station van Duitsland te hebben, al vind ik zulke stations altijd wel wat hebben.

Afbeelding
Perron Nennig

Afbeelding
Stationsgebouw Nennig

Afbeelding
Toevallig passerende trein richting Perl in Nennig

Over de Moezelbrug loop ik weer terug naar Luxemburg en kom dan aan in Remich. In druilerig weer maak ik eerst een rondje over de wijnbergen, om vervolgens terug te keren in het Moezelstadje. Na een stukje lopen door het centrum en het Remicher Wald vind ik het hier wel mooi geweest. Daarnaast is het weer niet denderend en voorspelt de regenradar nog meer neerslag. Daarom besluit ik om nu voor iets overdekts te gaan. De keuze valt op het Aquarium Wasserbillig, wat bovendien op de route naar Echternach ligt en goed met het ov bereikbaar is. Eerst pak ik de bus naar Grevenmacher, deze volgt voor een groot deel van de reis de Moezel. Het is zeker geen straf om hierin onderweg te zijn. In Grevenmacher stap ik over voor het laatste stuk naar Wasserbillig.

Afbeelding
Fontaine Bacchus in Remich, een fontein voor de Romeinse god van de wijn, roes en dronkenschap

Afbeelding
Straatje in Remich

Afbeelding
Uitzicht vanuit de bus op de Moezel en het Duitse Nittel

In Wasserbillig moet ik even zoeken naar het aquarium. Bij de entree moet ik mijn contactgegevens achterlaten, waarbij het de medewerker opvalt dat ik uit Nederland kom. Hij spreekt ook wat Nederlands, wel geinig :) . In het complex hebben ze zowel zout- als zoetwateraquaria. Het is niet groot, maar leuk om eventjes te zien. Ik loop na mijn bezoek via een omweg weer naar het station van Wasserbillig, om daarvandaan de bus naar Echternach nemen.

Afbeelding
Stationsgebouw Wasserbillig

Echternach

Na aankomst in Echternach moet ik nog een klein stukje lopen naar het hostel. Tijdens het inchecken blijkt mijn bagage gelukkig keurig aangekomen te zijn. Bij het betreden van de kamer kom ik tot de ontdekking dat ik een rolstoelkamer heb met een erg ruime douche. Helaas ben ik in de veronderstelling dat een koordje met een donkerpaars hangertje een lichtschakelaar is, maar er gaat op de gang een hard alarm af als ik hieraan trek. Ik zie zo geen resetfunctie, maar na tussenkomst van de receptie blijkt het alarm simpel te resetten door op een groen knopje te drukken. Tot mijn opluchting is er verder niet elders een alarm geactiveerd. De schrik zat er in elk geval even behoorlijk goed in en ik weet nu dat ik voorzichtig moet zijn met de knopjes in deze rolstoelkamer :P .

Echternach ligt in het Müllerthal, een regio die ook wel bekend staat als Klein Zwitserland. De volgende ochtend begin ik er met Route 1 van de Mullerthal Trail. Omdat 36 kilometer wandelen op een dag me iets te veel is, knip ik de route in Moersdorf. Op de terugreis naar Echternach valt het me op dat de bus wel erg veel dorpjes aandoet. Nachecken in de Mobiliteit.lu-app leert mij dat ik niet in de bus zit die ik moest hebben, maar in een tragere die toevallig rond hetzelfde tijdstip vertrok. Uiteindelijk ben ik net op tijd terug in het hostel voor het diner. Het was, ondanks de langere reistijd, in elk geval een mooi stukje sightseeing. 's Avonds lees ik dan het schokkende bericht dat Peter R. de Vries is neergeschoten, jammer genoeg gaat het leed in de wereld in de vakantie gewoon door :( .

Afbeelding
Centrum Echternach, Rue de la Montagne / Place du Marché

Afbeelding
Centrum Echternach, Place du Marché

Afbeelding
Luxemburgse vlag in Echternach

Afbeelding
De Sûre in Echternach

Afbeelding
Uitzicht tijdens Route 1

Afbeelding
Echternacher See met op de achtergrond het hostel

Tijdens mijn verblijf maak ik ook een uitstapje naar Manternach, om daar de Traumschleife 'Manternacher Fiels' te lopen. Vanuit Echternach reis ik hiervoor eerst met de bus naar station Wecker. Helaas blijkt na het uitstappen de halteomroep niet helemaal synchroon te lopen: hoewel ik bij een spoorwegovergang ben uitgestapt, is de bushalte bij het treinstation nog eentje verder. Invloed op de aansluiting heeft het echter niet, want die kon ik door vertraging van de bus toch al uitzwaaien bij de spoorwegovergang... Ach, het is vakantie en dus neem ik gewoon de volgende trein die ongeveer een half uur later vertrekt. Het valt me op het station op dat in een handmatige omroep een vertraging van 8 minuten wordt omgeroepen, op de minuut nauwkeurig dus. Mooi dat er niet wordt afgerond, maar het is dan natuurlijk wel wat jammer dat de desbetreffende trein uiteindelijk ruim 10 minuten te laat blijkt te zijn.

Afbeelding
Een trein naar Luxemburg op station Wecker

Een KISS-treinstel brengt me vanaf station Wecker in enkele minuten naar Manternach. De wandeling die ik daar maak, is mooi en zeer afwisselend. Ik kom door bos, langs rotsen, langs een rustgevend kabbelend beekje en loop over glooiende heuvels. Rond kwart over negen ben ik terug op het station. Ik moet echter nog eten en ik had vooraf al gezien dat in Manternach niks meer open is rond deze tijd. In Wasserbillig is er nog een kebabwinkel open, dus ik reis met de eerstvolgende trein die kant op. Deze keer tref ik een CFL 2200, een Coradia Duplex. De tweede klas zit erg fijn en ik kan hierin even lekker bijkomen. Overigens niet heel lang, want het ritje naar Wasserbillig duurt nog geen 10 minuten. Aangekomen bij de kebabzaak blijkt de keuze beperkt (maar voldoende) te zijn, omdat ze al zijn begonnen met de voorbereidingen om af te sluiten. Met een gevulde maag moet ik vervolgens nog ongeveer een half uur op de bus naar Echternach wachten. Ik besluit op een bankje bij spoor 1 van het station te gaan zitten, geen straf op een warme zomeravond. Al met al ben ik pas na 11 uur terug in het hostel en heb ik zo'n 30 kilometer gewandeld vandaag.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Manternach

Afbeelding
Met deze waarschuwing houd je het wel uit je hoofd om afval achter te laten...

Afbeelding
Uitzicht tijdens de Traumschleife 'Manternacher Fiels'

Afbeelding
Stationsbordje Manternach

Afbeelding
Trein na aankomst op station Wasserbillig

Afbeelding
Een trein naar Trier Hbf tijdens het wachten op station Wasserbillig

De volgende dag begin ik met Route 2 van de Mullerthaltrail. Mijn dag start goed, want in het winkelwagentje bij de supermarkt zit nog twee euro. Er is vandaag helaas wat minder weer voorspeld, maar in de ochtend lijkt het nog redelijk mee te vallen. Ik zorg er daarom voor dat ik een etappegedeelte kies waar ik na ongeveer 9 kilometer eventueel op de bus kan stappen. Dit blijkt een goede keuze te zijn geweest, want het begint vlak voordat ik bij de bushalte ben te regenen. Een snelle weersverbetering zit er jammer genoeg niet in, dus ik pak vanaf Scheidgen de bus terug richting het hostel.

Afbeelding
Uitzicht op Echternach tijdens Route 2

Aan het eind van de middag klaart het gelukkig op, mooie omstandigheden dus om nog even Echternach in te gaan. Ik loop daar bij de Sint-Willibrordusbasiliek binnen, waar zich in de crypte de graftombe van de heilige Willibrord bevindt. Ook steek ik de Sûre over en zo kom ik in het Duitse Echternacherbrück terecht. Hier tref ik een minibieb, waaruit ik het boek 'Die Entdeckung der Currywurst' van Uwe Timm meeneem. Ik heb over dit boek wel het een en ander gelezen, maar heb het nooit zelf gelezen. Verder neem ik wat geld op in Echternacherbrück, omdat ik niet al te veel contant geld meer heb. Dat had ik beter niet kunnen doen, want er blijkt € 5,49 extra afgeschreven te zijn. Vooraf had ik zelfs nog gekeken of er iets van een sticker hing met transactiekosten, deze was echter niet aanwezig. Ik herinner me wel bij het bevestigingsscherm onderin een tekst te hebben zien staan, maar ik had er verder geen aandacht aan besteed. Omdat ik toch nieuwsgierig ben waar het precies fout is gegaan, voer ik mijn pas nogmaals in. En ja hoor, ik ben zonet te snel geweest met bevestigen. Balen, maar ik denk maar eventjes om en bedenk me dat het bezoek aan Echternacherbrück me wel een boek heeft opgeleverd. En er zijn ergere dingen.

Afbeelding
Sint-Willibrordusbasiliek

Afbeelding
Graftombe van de heilige Willibrord in de crypte van de Sint-Willibrordusbasiliek

Een dag later is het alweer tijd voor de volgende en laatste bestemming, Luxemburg Stad. MoveWeCarry zorgt daarbij wederom voor het bagagetransport. Ook vandaag ontbijt ik redelijk op tijd, want het hostel wordt ook gebruikt door grote groepen. En als die eenmaal in de rij staan voor het ontbijtbuffet, dan heb je een aardig probleem... Voorafgaand aan de reis naar Luxemburg loop ik vanuit Echternach nog een stuk van Route 2. Onderweg kom ik onder andere langs de Wolfsschlucht en de Schiessentümpel, een prachtige waterval in de Schwarze Ernz nabij het plaatje Müllerthal. In Consdorf pak ik dan de bus naar Luxemburg. De afgelopen dagen in Echternach waren heerlijk, al was ik wel wat 'rotsmoe' aan het worden. Op den duur beginnen alle Felsen in het bos namelijk een beetje op elkaar te lijken.

Afbeelding
Rotsen tijdens Route 2

Afbeelding
De rotsformatie Priedegtstull

Afbeelding
Schiessentümpel

Luxemburg Stad + terugreis

Aangekomen in Luxemburg Stad moet ik bij de Luxexpo overstappen van de bus op de Luxemburgse tram. Sinds 2017 rijdt in Luxemburg de zogeheten Luxtram. De meest recente verlenging is in december 2020 in gebruik genomen, sindsdien rijdt de tram door tot aan het Gare Centrale. De lijn wordt in de toekomst zowel in noordelijke als zuidelijke richting nog verder uitgebreid. Het valt me onderweg op dat elke halte zijn eigen (lange) jingle heeft. De tram is gevoelsmatig aardig traag doordat deze bij elke halte stopt en ik zoek bij eerste rit dus ook tevergeefs naar de stopknop. De voertuigen zijn modern ingericht en hebben zelfs USB-poorten, maar de stoelen zijn dan weer niet erg comfortabel. In het centrum is er geen bovenleiding aanwezig en rijdt de tram op de accu.

Afbeelding
Een tram kort voor de halte Theater, hier is geen bovenleiding aanwezig

Na 10 minuten moet ik overstappen bij de halte 'Rout Bréck - Pafendall'. Dit is een bijzondere overstap, want ik stap daar over op een funiculaire. Deze kan net zoals het andere ov gratis gebruikt worden en brengt mij naar lager gelegen station Pfaffenthal-Kirchberg. Daarbij wordt in iets meer dan een minuut een hoogteverschil van 39 meter overbrugd. De kabelspoorbaan is in 2017 opgeleverd en is bedoeld om een snelle overstap mogelijk te maken van trein op tram (en andersom) en tegelijkertijd het Gare Centrale te ontlasten. Het openbaar vervoer moet hiermee aantrekkelijker worden, zodat het aandeel ov in de modal split toeneemt. Na aankomst op station Pfaffenthal-Kirchberg pak ik de lift om op straatniveau uit te komen, want het station ligt niet bepaald op wegniveau.

Afbeelding
Funiculaire, gezien vanuit station Pfaffenthal-Kirchberg

Een korte wandeling later kom ik aan bij het hostel. De komende dagen ga ik hiervandaan met name Luxemburg Stad verkennen, een leuke afwisseling na een week wandelen. Mijn bagage is wederom goed aangekomen, toch weer een geruststelling. Vanuit mijn kamer blijk ik uitzicht te hebben op het spoorviaduct, geen reden tot klagen dus! Het hostel voelt heel anders aan dan in Remerschen en Echternach, hier heb ik veel meer het idee in een backpackershostel te zitten en het publiek is eveneens anders. Ik vind ook dit een fijne afwisseling in elk geval. 's Avonds loop ik een rondje door de stad, waarbij ik qua drukte bij de horeca het gevoel krijg dat corona niet meer bestaat.

Afbeelding
Uitzicht vanuit mijn hostelkamer

Afbeelding
Chambre des Députés (Kamer van Afgevaardigden) bij avond

Luxemburg Stad is prachtig en ik voel me er goed thuis. Er is genoeg te zien, maar het is tegelijkertijd niet enorm groot en ook niet megadruk. De stad bestaat uit een laag en een hoog deel. Door het lage en oudste deel, Grund, stroomt het riviertje de Alzette. De Chemin de la Corniche biedt een fantastisch uitzicht over Grund en heeft met recht de bijnaam 'het mooiste balkon van Europa'.

Afbeelding
Uitzicht op het lage en hoge deel van Luxemburg

Afbeelding
Het riviertje de Alzette dat door Grund stroomt

Afbeelding
Montée du Grund

In het noordoosten van de stad staan in de zakenwijk Kirchberg juist veel moderne gebouwen. Daar bevinden zich onder andere banken en enkele instellingen van de Europese Unie.

Afbeelding
Uitzicht op de kazematten en het Kirchberg-Plateau

In de bovenstad, Ville Haute, is het centrum te vinden. Hier bevindt zich ook het Groothertogelijk Paleis en een aantal pleinen. Op het Place Guillaume II is een standbeeld te vinden van Guillaume II, oftewel onze Nederlandse Willem II. Luxemburg is sinds 1839 weliswaar een zelfstandige staat, maar werd tot 1890 bestuurd door een Nederlandse koning in een personele unie.

Afbeelding
Rue du St. Esprit

Afbeelding
Groothertogelijk Paleis

Afbeelding
Place Guillaume II met het Stadhuis van Luxemburg

Afbeelding
Standbeeld Guillaume II

Aan de rand van het centrum is de Notre-Dame te vinden. In de crypte van deze kathedraal zijn diverse leden van groothertogelijke familie begraven. Vlakbij deze kerk ligt het Place de la Constitution, waar het monument Gëlle Fra staat ter nagedachtenis aan de gesneuvelden in de Eerste Wereldoorlog. De naam verwijst naar de vergulde vrouw op de top van het monument.

Afbeelding
Kathedral Notre-Dame vu Lëtzebuerg

Afbeelding
Herdenkingsmonument Gëlle Fra

Afbeelding
Parcs de la Pétrusse, op de achtergrond is de Notre-Dame te zien

Het ov in de stad is uitstekend geregeld, je hoeft nooit lang op een bus of tram te wachten. Om van en naar het hostel te reizen pak ik soms ook de trein. Het is fijn dat je op de perrons geen mondkapje hoeft te dragen als je meer dan twee meter afstand kan houden. In het ov is een mondkapje wel verplicht.

Afbeelding
Stationsgebouw Luxemburg

Afbeelding
Trein richting Pfaffenthal-Kirchberg op station Luxemburg

Afbeelding
Trein na aankomst op station Pfaffenthal-Kirchberg

Op zondag besluit ik om het stadse leven toch weer kort te verwisselen met de Mullerthaltrail. Vanwege de regen eerder in de week miste ik namelijk nog een stuk van Route 2. Tijdens de wandeling loop ik door rotsen waarvan de doorgang zo smal en donker is, dat je een zaklamp nodig hebt. Ook kom ik langs de Einsiedelei-rots met de tekst "Mir wölle bleiwen wat mir sin", verwijzend naar een bekende Luxemburgse uitdrukking uit 1859. Deze is hier in 1939 door drie vrienden geplaatst, kort voordat ze in dienst moesten in het leger. Omdat de Duitsers niet zo heel blij zouden worden van deze spreuk om de eigen identiteit te behouden, is deze door dorpsgenoten in de Tweede Wereldoorlog verborgen met een laagje cement. De tekst is na het einde van de oorlog weer teruggehaald. Helaas keerde een van de makers niet meer terug, hij stierf in een Russisch krijgsgevangenenkamp. Na het bereiken van mijn eindpunt kom ik net op tijd aan bij de bushalte voor de terugreis naar de hoofdstad.

Afbeelding
Einsiedelei-rots

Bij de Luxexpo stap ik over van de bus op de tram. Vooraf had ik het een en ander gelezen over een fietshuursysteem in Luxemburg Stad en in de tram meld ik me aan voor het zogeheten vel'OH!-systeem. Verspreid over de hele stad kan je de opvallende blauwe elektrische fietsen vinden. Om deze te mogen gebruiken, moet je een abonnement afsluiten. Dit kan een dagabonnement zijn, maar ook een abonnement voor meerdere dagen. Voor een dagabonnement betaal je twee euro, daar bovenop komen nog kosten voor de fietshuur. De eerste 30 minuten zijn voor elke rit echter gratis, dus ook als je meerdere ritten op een dag maakt. Bij 'Rout Bréck - Pafendall' stap ik over op zo'n blauwe fiets en rijd hierop in een heerlijk zonnetje naar het centrum. Het systeem bevalt me erg goed, je ziet de stad vanaf de fiets toch net weer anders en je bent lekker buiten onderweg. De vering is wel vrij belabberd, waardoor je op kasseien redelijk door elkaar wordt geschud. Ook van de elektrische ondersteuning moet je je niet al te veel voorstellen, op heuveltjes moet je zelf alsnog behoorlijk aan de bak. Maar de voordelen wegen ruimschoots hiertegen op.

Afbeelding
Tram bij de Luxexpo, met rechts op de achtergrond een vel'OH!

Een aanrader in Luxemburg is de gratis Pfaffenthal-lift, deze verbindt het laaggelegen stadsdeel Pfaffenthal met de bovenstad. In een halve minuut wordt een hoogteverschil van 60 meter overbrugd. Omdat de lift van glas is, kan je tijdens het ritje prachtig naar buiten kijken. Vervolgens heb je boven vanaf een platform een geweldig uitzicht.

Afbeelding
Uitzicht over Luxemburg na het nemen van de Pfaffenthal-lift, met op het spoorviaduct een trein

Op zondagavond is de EK-finale, ik bekijk een deel hiervan in het hostel. Na het eindsignaal klinkt er buiten getoeter, blijkbaar is er hier een Italiaanse gemeenschap (of hebben mensen gewoon zin om feest te vieren, dat kan natuurlijk ook).

De volgende dag maak ik de Vaubanwandeling, deze voert langs historische vestingwerken in de stad. De wandeling is vernoemd naar de Franse bouwmeester Sébastien Le Prestre de Vauban, die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de fortificatie van Luxemburg. De vestingwerken werden eeuwenlang steeds verder uitgebreid, maar in 1867 werd in het Verdrag van Londen vastgelegd dat deze ontmanteld moesten worden. Tegenwoordig is er nog slechts een klein deel van over. Ik vind het vandaag overigens opvallend rustig in de stad, het verschil met afgelopen weekend is vrij groot. Daarnaast zijn de musea helaas ook in ruststand, ik had er niet op gerekend dat deze op maandag gesloten zouden zijn.

Afbeelding
Porte des Bons-Malades

Afbeelding
Fort Niedergrünewald

Afbeelding
Fort Thüngen met op de achtergrond het museum MUDAM voor moderne kunst

Het valt me op dat er in Luxemburg Stad aanzienlijk minder Duits wordt gesproken dan op de plekken waar ik eerder mijn vakantie was. De voertaal is er toch wel duidelijk Frans, met Duits kan ik zelfs niet overal terecht. Best jammer, want mijn Frans is totaal weggezakt. En tsja, probeer dan maar eens in het Frans uit te leggen dat je slagroom op je ijsje wil als je niet op het Franse woord kan komen en het Duitse Sahne geen belletje doet rinkelen... Wel vind ik dat het Frans het vakantiegevoel verhoogt. Daarnaast hoor ik opvallend veel Nederlands in de stad, blijkbaar is Luxemburg een populaire bestemming bij Nederlanders. Een ander verschil is dat de mensen in de hoofdstad onvriendelijker zijn dan in de rest van het land, 't zijn net Fransen ;) .

Ik ben blij dat ik vooraf geen terugreis heb vastgelegd, want uiteindelijk verleng ik mijn verblijf in Luxemburg Stad twee keer met een nacht. Daardoor kan ik op mijn gemak de stad bekijken, in plaats van elke dag een bomvol to-do-lijstje afwerken. Ik had vooraf nog een eventuele verlenging buiten Luxemburg in gedachten, maar de weersvoorspellingen zijn erg slecht. In combinatie met het feit dat ik zou moeten testen als ik door of naar Frankrijk wil reizen, zie ik daar dus verder van af. Op maandagmiddag probeer ik bij het loket op het station een kaartje voor de terugreis naar Nederland te kopen, waarvoor ik enige tijd in de rij moet staan. Maar helaas, het blijkt dat ze er geen kaartjes met 40% korting voor het Nederlandse stuk kunnen verkopen. Daardoor ben ik aangewezen op een e-ticket, deze koop ik 's avonds via de NMBS-site voor € 31,50.

Op mijn laatste dag in Luxemburg regent het, perfecte weersomstandigheden dus om het Lëtzebuerg City Museum te bezoeken. Het museum vertelt uitgebreid over de boeiende geschiedenis van Luxemburg en de verschillende overheersers. Na dit bezoek en de laatste inkopen gedaan te hebben, haal ik bij het hostel mijn bagage op en ga ik richting station Pfaffenthal-Kirchberg voor de terugreis. Op weg hierheen kom ik toevallig een bus tegen die deze kant op gaat, dus dat scheelt toch weer een stukje lopen met bagage. Vanaf Pfaffenthal-Kirchberg reis ik eerst met de intercity naar station Liège-Guillemins, deze wordt gereden door een Desiro van de NMBS. Op Luxemburgs grondgebied maakt de politie nog een rondje door de trein, het is mij niet duidelijk waarom. In Gouvy, het eerste Belgische station, komt er Belgisch treinpersoneel op de trein. Het verschil tussen Luxemburg en België is goed te merken als je naar buiten kijkt, in België ziet alles er een stuk ouder en vervallener uit.

Afbeelding
Treinaanwijzer met de trein naar Luik

Afbeelding
Trein bij station Troisvierges

De Desiro is naar mijn mening niet geschikt voor een internationale intercity, qua comfort en feeling is het eerder stoptreinmaterieel. Overigens vind ik het predicaat intercity zeer discutabel. In Luxemburg stopt de trein ten noorden van Ettelbruck bij vrijwel elk station en staat vervolgens bij het grensstation Troisvierges ongeveer 10 minuten stil. Ook in België wordt er weer bij behoorlijk wat stations gestopt. Een klein voordeel: je kan op deze manier wel langer van het mooie Ardennenlandschap genieten.

Afbeelding
Interieur Desiro

In Luik heb ik een overstap van zo'n driekwartier. Op internet heb ik gelezen dat vlakbij het station de Pâtisserie Eggenols een aanrader schijnt te zijn voor Luikse wafels, maar helaas sluit deze volgens Google Maps al om 17.00 uur en dat is het al geweest. En inderdaad, ondanks mijn tegen-beter-weten-in-poging blijkt dit daadwerkelijk zo te zijn. Uiteindelijk haal ik op het station een Luikse wafel, deze smaakt ook prima. Een Break-treinstel brengt me vanuit Luik terug naar Nederland. In Maastricht regent het bij aankomst behoorlijk hard, het zou achteraf het begin blijken van het noodweer dat Zuid-Limburg heeft geteisterd. Met een overstap in Utrecht reis ik naar Apeldoorn. Op beide NS-treinen tref ik vierdelige VIRM's en deze zijn jammer genoeg behoorlijk druk. Maar goed, de gehele reis verloopt volgens planning en ik ben 's avonds weer thuis. Het was kort na mijn vakantie erg sneu om te zien dat de wateroverlast ook Luxemburg trof, zo stond in Echternach het water tot in het centrum.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Liège-Guillemins

Afbeelding
Trein naar Maastricht op station Liège-Guillemins

Afbeelding
Luikse wafel

Afbeelding
Uitzicht op de Maas kort voor station Visé

Tegenwoordig wordt er van je verwacht dat je na thuiskomst een coronatest doet, ook al is het vakantieland geel. Begin juli is hier echter nog erg weinig over terug te vinden. Ik besluit na vijf dagen een sneltest te laten doen, gelukkig met een negatieve uitslag. Al was ik er nou niet bepaald van uitgegaan dat de test positief zou zijn, eigenlijk.

De vakantie in Luxemburg doorbrengen is me beter bevallen dan vooraf gedacht. Het is ook een groot voordeel dat de avonden in juli een stuk langer zijn dan later in het jaar. De treinverbinding vanuit Nederland is helaas niet bepaald concurrerend met de auto, dat is wel jammer en maakt de drempel om spontaan naar Luxemburg te reizen hoger. De reistijd is echter snel vergeten als je er eenmaal bent en het gratis ov in Luxemburg is ideaal. MoveWeCarry zorgt er bovendien voor dat je gemakkelijk meerdere bestemmingen kan bezoeken, zonder dat je zelf met je bagage hoeft te zeulen. Het in- en uitpakken is weliswaar altijd weer even een gedoe, maar met een beperkt aantal bestemmingen is dat zeker acceptabel. Van alle drie bestemmingen heb ik genoten, al sprong Luxemburg Stad er voor mij nog net iets bovenuit. Vooraf had ik juist van de hoofdstad de minste 'voldoening' verwacht, omdat ik er al vaker was geweest. Daarom had ik hier in eerste instantie slechts twee nachten geboekt, het werden er dus het dubbele. In het hostel van de hoofdstad was het ook een stuk makkelijker om in contact te komen met medereizigers. In Echternach zou ik een eventuele volgende keer de rotsen waarschijnlijk wel wat meer afwisselen met andere omgevingen, er zijn in elk geval genoeg mooie plekken. Qua ov viel het me op dat er nog veel hogevloersbussen rijden op de regionale lijnen in Luxemburg. Deze zijn erg comfortabel, het is geen enkel probleem om hierin een tijdje onderweg te zijn. Wel heb ik regelmatig vertraging gehad met de bus. Daarnaast is het niet altijd duidelijk aan welke zijde van de weg je moet staan als je de bus pakt, ik heb namelijk meerdere keren gezien dat er vertrekstaten voor de verkeerde richting hingen. Verder vond ik het opvallend dat ik in Luxemburg veel meer FFP2-mondkapjes heb gezien dan in Nederland. Ook hangen er zowel in de trams als in de bussen automaten met desinfectiemiddel, een goede zaak. Regelmatig nu.nl openen is echter geen goed idee als je tijdens de vakantie even wilt corona-detoxen, want het stond vol met berichten over de Dansen-met-Janssen-golf. Voor toekomstige reizen is dat wel een leerpuntje.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Cas »

Leuk verslag weer! Luxemburg begint toch wel te kriebelen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door en-es »

Luxemburg is altijd een bezoek waard. Hopelijk is de tijd straks weer rijp.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door waldo79 »

Bekend vakantieland voor mij, maar je hebt voor mij onbekende locaties bezocht.

Al met al lezenswaardig :mrgreen:
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk dat er ook een verslag is over Luxemburg. Misschien ook leuk dat ik daar weleens heen ga. *bus*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door ZO6176 »

Luxemburg is erg leuk. Ook de bofferding-bier is goed te drinken. Doe het af en toe met de auto in 1 dag. Auto in troisvierges en dan met de trein. Alleen kun je het dan niet zo uitgebreid bezoeken als dat jij het deed. Plus goedkoop drank inslaan.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Anne »

Mooi verslag. Leuk vakantieland.

Zo te zien is de funiculaire niet erg lang en zijn er 2x2 cabines.
Klopt het dat er een hoge frequentie is?

Tussen Essen en Charleroi ook wel Desiro's als IC gehad. Vond dat ook geen succes; zeker in de 1e klas :neg:
De lijn Luxemburg-Liege was altijd mooi met getrokken treinen. Dus helaas nu niet meer.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door en-es »

Die Desiro's zijn inderdaad niet veel. Vreemd dat ze in een internationale IC worden ingezet. Alhoewel IC ook raar klinkt gezien de vele tussenstations. Toch wil ik wel een keer met een Desiro tussen Luik en Luxemburg mee. Heb ik dat ook eens meegemaakt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door ZO6176 »

Anne schreef: za 01 jan 2022, 00:24 Mooi verslag. Leuk vakantieland.

Zo te zien is de funiculaire niet erg lang en zijn er 2x2 cabines.
Klopt het dat er een hoge frequentie is?

Ja. Je bent altijd zo boven (of beneden).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Wubbo »

Ik was ook in Luxemburg (stad en land) afgelopen zomer, rond dezelfde tijd en met dezelfde redenering (goed bereisbaar en geen coronatest vooraf). Ook ik was positief verrast. Zeker een aanrader om heen te gaan, ook buiten Luxemburg-Stad is genoeg te doen, zeker als je van wandelen houdt. Dank voor het delen!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door nvdw »

Mooi verslag! Ik kom graag in Luxemburg - als motorrijder, dat dan weer wel ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties!
Anne schreef: za 01 jan 2022, 00:24 Zo te zien is de funiculaire niet erg lang en zijn er 2x2 cabines.
Klopt het dat er een hoge frequentie is?
Het zijn inderdaad 2x2 cabines. Frequentie is erg hoog, heb nooit meer dan een paar minuten hoeven te wachten. 's Avonds wordt er wel afgeschaald en gaan ze wat minder vaak.
ZO6176 schreef: vr 31 dec 2021, 22:13 Ook de bofferding-bier is goed te drinken.
Eens, dat bier hadden ze ook op de tap in de hostels :) Vond ook Battin, geproduceerd in dezelfde brouwerij, prima bier.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door ZO6176 »

Battin ken ik niet maar gaan het uitproberen. Van bofferding hebben ze van die schattige wegwerp flesjes dus die neem ik dan mee
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [82]

Bericht door umbusko »

Erg leuk verslag, en mooie foto's! :D Ik vind overigens de treinaanwijzers in Luxemburg ontzettend duidelijk. Ik weet niet precies wat het is, maar iets zegt me: zoek niet verder, dat is precies hoe zo'n bord moet zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [82]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Klein puntje: het was de EK-finale. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [80]

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef: za 01 jan 2022, 08:52 Die Desiro's zijn inderdaad niet veel. Vreemd dat ze in een internationale IC worden ingezet. Alhoewel IC ook raar klinkt gezien de vele tussenstations. Toch wil ik wel een keer met een Desiro tussen Luik en Luxemburg mee. Heb ik dat ook eens meegemaakt.
Voordeel nu wel is dat tussen Liège en Luxemburg de trein op werkdagen 1x/uur rijdt. Dan kun je er bij Coo uit om de benen te strekken en de watervallen van Coo bekijken. Ik vond afgelopen september de zit van Coo tot Luxemburg een behoorlijke lange zit in een Desiro. In één ruk van Liège en Luxemburg in een Desiro is niet echt aan te raden. Via Brussel kun je wel in IC-waardig materieel naar Luxemburg sporen of je kunt via Koblenz naar Luxemburg.

Verder leuke foto's. Ik hoop dat je dit jaar wel naar Oberstdorf kan. Moet hopelijk wel lukken als je drie prikken gehad heb (en een goed opgeladen telefoon en een berg FFP2-maskers).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [82]

Bericht door Cookie »

Bedankt weer voor de reacties :) .
Meltrain schreef: ma 17 jan 2022, 20:17Klein puntje: het was de EK-finale. ;)
Scherp opgemerkt, aangepast!
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Pre-zomervakantie 2021 - Luxemburg: een klein land maar groots in variatie [82]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten