ArrivaBas' jaarsamenvatting 2021: Het tweede pandemiejaar in woord en beeld [16 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ArrivaBas' jaarsamenvatting 2021: Het tweede pandemiejaar in woord en beeld [16 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

De beste wensen allemaal!

Na een jaar overgeslagen te hebben vanwege de pandemie, kom ik dit jaar toch met een jaarsamenvatting. Ondanks een valse start dankzij de tweede en derde coronagolf heb ik toch nog regelmatig foto's kunnen delen op mijn Flickr. Van de ongeveer dertig foto's die ik heb gedeeld zal ik de foto's uitlichten die het jaar het best samenvatten.

Gedurende de eerste maanden van het jaar, januari en februari, heb ik de minste foto's geschoten. Dat is deels traditioneel voor mij, maar het effect werd dit jaar versterkt door de tweede lockdown :X . In het kader van een schoolproject kon ik op 17 februari toch even de deur uit, waarbij ik op het busstation van Tilburg een Volvo 7700 van B&C op lijn 450 (Tilburg - Turnhout) kon vastleggen. B&C is een dochteronderneming van Hansea, dat voorheen Veolia Transport Belgium heette. Naast het zescijferige nummer die de bus bij De Lijn heeft dragen de bussen een intern nummer van Hansea:
Afbeelding
Bus 111064 van B&C (Interne nummer 6664) komt aan op het busstation van Tilburg. De eerste vier cijfers vormen het contractnummer waaronder de bus dienstdoet bij een exploitant van De Lijn. De laatste twee cijfers zijn het wagennummer binnen dit contract.

In maart en april sudderde de lockdown voort, maar langzaamaan kwam er af en toe tijd voor reisjes naar school, maar ook naar de Veluwe. Op Paaszaterdag 3 april legde ik een BYD van Keolis vast op lijn 112 tussen Nunspeet en Apeldoorn:
Afbeelding
RRReis 2008 passeert Nieuw-Milligen als lijn 112 naar Apeldoorn. Van de grote problemen die Keolis nu ervaart met deze bussen is er op dat moment weinig sprake.

Enkele dagen later schoot ik op station Tilburg een plaatje van een passerende goederentrein:
Afbeelding
DB Cargo 189 039 passeert station Tilburg met een sleep schuifwandwagens. Aan beide zijden van de locomotief zit een automatische koppeling die nodig is voor de zware ertstreinen tussen de Rotterdamse haven en de hoogovens in het Saarland. Ondanks de automatische koppeling kan de locomotief ook treinen trekken die gebruikmaken van de ouderwetse schroefkoppeling.

In mei waren foto's spaarzaam, maar op 30 mei kon ik net buiten Groot-Ammers een van de twee elektrische Citea's van Qbuzz vastleggen:
Afbeelding
Qbuzz wagen 6162 is als lijn 74 onderweg naar Gorinchem, als hij de fotograaf passeert op de dijk tussen Groot-Ammers en Gelkenes. In de achtergrond ligt de halte Liesveld.

In juni heb ik geen foto's gedeeld, maar in juli en augustus heb ik in het Veluwse Hoenderloo en bij de Lemelerberg enkele bussen gefotografeerd:
Afbeelding
De 2049 passeert op 30 juli een lokaal bekende ijssalon aan de Krimweg in Hoenderloo. Binnen Hoenderloo is de route van lijn 108 tussen Apeldoorn en Ede niet extreem snel, maar daarbuiten is de route redelijk direct.
Afbeelding
Op 2 augustus reed buurtbus 808 van Keolis op de buurtbus tussen Dalfsen en Ommen via Vilsteren en Lemele. Uw fotograaf wachtte het busje op bij de Lemelerberg, een bekende heuvel ten noorden van de Sallandse Heuvelrug in Overijssel.
Afbeelding
Op 5 augustus kwam de 2127 langs hetzelfde ijssalonnetje in Hoenderloo. Ondanks dat de foto extreem rustig oogt is er totaal geen sprake van een lockdown op het moment dat de foto geschoten werd.

Om mijzelf even een beetje gerust te stellen voor een sollicitatiegesprek bij mijn uiteindelijke stagebedrijf, het Rijksvastgoedbedrijf, heb ik mijn reis ernaartoe ruim gepland en de tijd die ik ervoor en erna over had besteed aan wat busfoto's. Op 11 augustus waren de gelede bussen bij B&C duidelijk in de aanbieding:
Afbeelding
Allereerst trof ik de 119866 (interne nummer bij Hansea 6666) van B&C tijdens zijn pauze op station Tilburg. Dit is één van de drie Volvo's die B&C in dienst heeft onder haar twee contracten met De Lijn.
Afbeelding
Na het succesvolle sollicitatiegesprek met mijn stagebegeleider en mijn leidinggevende trof ik opnieuw een Volvo op 'de Belg'. Dit keer was het de 111078.
Afbeelding
Vlak daarna kwam er een gelede Citaro van Arriva als pendelbus naar De Efteling aan op het busstation van Tilburg. Normaliter rijdt de 0286 samen met drie andere bussen op lijn 601 van het Centraal Station naar de scholen bij Stappegoor, maar omdat het op 11 augustus nog zomervakantie was rijdt lijn 601 niet, maar kan het vervoer van bezoekers van de Efteling de capaciteit die gelede bussen bieden wel gebruiken.

In september ging de stage bij het Rijksvastgoedbedrijf van start, waar ik meewerkte op de afdeling Verkoop en Gebiedsprojecten. Mijn standplaats is net als mijn hogeschool gevestigd in Tilburg. Doordat er in september bijna geen coronaregels golden kwam het aantal OV-reizen enorm uit het dal die de twee lockdowns in 2020 en het voorjaar van 2021 veroorzaakt hebben. Meer dan de helft van mijn kilometers per OV in 2021 heb ik in september en oktober afgelegd. Deze twee maanden waren dan ook evenredig rijk aan foto's:
Afbeelding
Op 16 september 2021 legde ik SNG 2751 vast als trein 6619 op station Dordrecht Zuid. Op dit moment was er nog geen sprake van inzet in de 3600 en (later) in de 5900. Dit was in eerste instantie niet bepaald bedoeld als vooraankondiging van de intrede van SNG in mijn fotoarchief. :')

De eerste maanden van mijn stage ben ik veel onderweg geweest. Ook in oktober gingen de meeste uitstapjes richting Zeeland, maar op 6 oktober moest ik voor een bijeenkomst bij het Bomencentrum net buiten Baarn zijn, waarbij ik tijdens een ruime overstap in Hilversum enkele foto's maakte:
Afbeelding
Setra 1082 vertrekt van het busstation bij station Hilversum als lijn 58 naar Zeist. Lijn 58 en 59 in dit deel van de provincie Utrecht zijn onderdeel geweest van een ruiling tussen U-OV en Syntus Utrecht. De genoemde lijnen gingen over naar Syntus Utrecht, waarbij lijn 56 tussen Amersfoort en Wijk bij Duurstede voortaan door U-OV gereden werd.
Afbeelding
Van de nieuwe concessie was in oktober 2021 nog niets te zien in de materieelinzet. Deze Ambassadors hebben inmiddels de respectabele leeftijd van 14 jaar bereikt en hebben een verleden bij Veolia in Brabant, waar ze op de Volans tussen Breda, Etten-Leur, Oud Gastel en Roosendaal reden.

In november werden de coronamaatregelen langzamerhand weer strenger, maar op 11 november kon ik toch nog een half dagje met mijn stagebegeleider onderweg zijn in Zeeland voor een aantal werkbezoekjes:
Afbeelding
Onderweg terug uit Middelburg maakte ik een foto van oud naast nieuw in Roosendaal. Links een oude Varkensneus van de NMBS naar Antwerpen en Puurs, rechts twee SNG's als intercity naar Zwolle. Beide SNG's hebben al gele fronten gekregen in het kader van een betere zichtbaarheid.

De feestmaand december was niet rijk aan uitstapjes, maar aan het einde van de maand, in de kerstvakantie was ik een weekje in de Drielandengemeente Vaals. Als je geluk hebt kun je hier bijzondere plaatjes schieten van buitenlandse bussen zonder überhaupt de grens te hoeven oversteken. Dit jaar kon dat geluk niet bepaald op :mrgreen: :
Afbeelding
In Vaals komen twee buslijnen uit Duitsland en één buslijn uit het Waalse deel van België. De Akense stadsvervoerder ASEAG is verantwoordelijk voor de Duitse buslijnen 25 en 33 van Stolberg respectievelijk Aachen naar Vaals en SADAR rijdt in opdracht van de TEC de diensten op lijn 396 tussen Vaals, Kelmis en Eupen. Waar de buslijnen van Arriva hoofdzakelijk langs de randen van Vaals rijden, komen de buitenlandse bussen meer door de zijstraten in het ruim 6000 inwoners tellende dorp. Op de foto zien wagen 282 van de ASEAG als lijn 33 voor kasteel Bloemendal, dat een hotel is. De straat waar de bushalte in ligt heeft met de naam Sjwats Jris qua uitspraak nogal een naam uit de categorie Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch als je het mij vraagt. :')
Afbeelding
Bij het busstation van Vaals heb je als je op tijd bent de kans om drie bussen van drie vervoerders uit drie landen tegelijk op de foto te zetten. Het Belgische SADAR is vertegenwoordigd met Iveco Crossway 501303 op lijn 396. Lijn 25 wordt verzorgd door wagen 174, een gelede Scania Citywide van het Duitse bedrijf Langen, die in de systemen van ASEAG als 587 bekend staat, en in de achtergrond staat Limburgliner 350 van Arriva klaar met de 7419, een Volvo 8900.

Wat valt er van 2022 te verwachten qua foto's?
Net als bij mijn statistiekjes is veel afhankelijk van het verloop van de pandemie. Indien de berichten omikron en andere mutaties daarvan redelijk hoopvol blijven of nog verder verbeteren zal er weer meer ruimte komen voor meer tripjes c.q. foto's. De ontwikkelingen van de brandstofprijzen alsmede de mogelijkheid om van de zomer eindelijk op Interrail te kunnen zullen niet alleen dit effect versterken, maar ook het aantal plaatsen waar ik foto's heb geschoten van meer variatie voorzien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
WDK6761G1
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 03 jan 2022, 00:50

Re: ArrivaBas' jaarsamenvatting 2021: Het tweede pandemiejaar in woord en beeld [16 foto's]

Bericht door WDK6761G1 »

Happy new year! I like those 7700s. Once I've seen 119866 in Turnhout.
Always feel boring on Sundays, why?
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ArrivaBas' jaarsamenvatting 2021: Het tweede pandemiejaar in woord en beeld [16 foto's]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuke foto's Bas! Ik heb het wel eens drukker gezien bij die ijssalon...
Kalil Nieuw
Berichten: 1473
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: ArrivaBas' jaarsamenvatting 2021: Het tweede pandemiejaar in woord en beeld [16 foto's]

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag- en foto's *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: ArrivaBas' jaarsamenvatting 2021: Het tweede pandemiejaar in woord en beeld [16 foto's]

Bericht door Anne »

Zitten leuke foto's tussen ondanks je beperkte reismogelijkheden. :pos:

In Roosendaal heeft die oude Varkensneus ook een gele neus.
Die TEC lijn 396 wel eens genomen vanaf Eupen en die rijdt best een leuke route.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten