Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door Polaroyd7 »

Deel 6 met Bayern, wat stukjes Tirol en één van de afscheidsritten van de Metropolitan staat hier.
Weglose berglandschaften – trennen elementar und steinern – träume so auch absichten – schluchtenartige einsamkeiten – kaum erwähnte waldstücke – uferlose hänge – stehen im widerspruch – mit wirtschaftlich ehernen gesetzen – begründet in dem zwang – aufzubauen und zu errichten – gegebenes zu verändern – einzig in der wahl – berge umgehend – hanglinien suchend – talschaften vereinend – oder dem berg abzuringen was dem menschen möglich ist – um zu durchdringen die barste materie.

Berglandschappen zonder paden - delen vlakland en rotswand op - net als dromen en visies - ravijnachtige eenzaamheid - zelden bezochte stukken woud - oeverloze hellingen - die in schel contrast staan tot - de ijzeren wetten van ambacht - aangemoedigd in de dwang - op te bouwen en te scheppen - het gegevene te veranderen - als enige optie - bergen ontwijkend - aanknopingspunten zoekend - valleien verbindend - of in de bergen de grenzen van de mens te verleggen - om door te dringen tot de ruwste materie.
(vrije eigen vertaling)


Landeck-Zams, Christian Moschen (voor de volledige tekst, zie hier)
Na een verlengd weekend in Bayern met wat uitstapjes in Tirol is het een paar weken later alweer tijd voor een vervolg omdat ik er nog niet genoeg van heb gekregen en omdat ik nog niet door mijn vakantiedagen heen ben. Net als de vorige tocht heb ik weer met menig verrassing te maken. Ten eerste: het is weer eens SEV-tijd, en wel op het enorme tracé tussen Oberhausen Sterkrade en Oberhausen Hbf dat me er wel toe dwingt om een half uur eerder weg te gaan van huis. Ten tweede: een maand van tevoren had ik het plan om naar Zwitserland te gaan om van daaruit met een Zwitserse kennis naar Italië te gaan om voor ons beiden onbekend Duitstalig terrein op te zoeken. Een week voor vertrek of iets dergelijks dook ome omikron op waardoor Zwitserland in een paniekmodus schoot en iedereen uit ieder land waar op dat moment gevallen van omicron geconstateerd waren draconische inreisbeperkingen op te leggen in de vorm van een verplichte 10-daagse quarantaine en tweemaal testen na inreis: eenmaal bij de grensovergang en nogmaals 4 à 7 dagen na aankomst. Als ik in beschouwing neem dat een PCR-test in Nederland niet normaal duur is, hoeft het voor mij al niet meer en yeet ik liever dat plan de recyclingmand in en bedenk ik wel wat anders. Vlak voor vertrek lees ik dat Zwitserland intussen zelf ook omicron heeft opgelopen en dat ze zelf dan maar tot de conclusie zijn gekomen dat het dan geen zin meer heeft om te proberen omicron van buitenaf tegen te houden omdat het toch al binnen de eigen landgrenzen zit, waarop ze de quarantaineplicht hebben opgeheven voor iedereen (maar de testplicht in stand hebben gehouden). Eenmaal onderweg ontdekte ik dan weer dat Italië ook besloten had om een testplicht bij de inreis in het leven te roepen. Dan zou ik beperkt worden tot Oostenrijk en Duitsland en uiteindelijk helemaal niks meer over hebben van mijn oorspronkelijke plan. Wat een feest!

Wat ik op het moment van vertrek geregeld heb:
  1. een Sparpreis-ticket van thuis naar Thusis in Zwitserland via Lindau en Bregenz die twee dagen omvat door creatief ergens een aansluiting meer dan 12 uur te laten duren om te kunnen overnachten en de dag erna het Bodenseegebied wat te kunnen verkennen om daarna de reis te hervatten;
  2. een SBB Spartageskarte op een vaste datum voor al het OV in heel Zwitserland voor het goddelijke bedrag van 52 franken;
  3. een boeking voor de Nightjet van Innsbruck naar Amsterdam, in een couchette.
Met het wegvallen van de tocht door Zwitserland ben ik wat betreft het ticket naar Thusis en de SBB-dagkaart financieel de pineut, alhoewel ik technisch gezien zonder test een doorreis door Zwitserland zou kunnen maken, maar ik kon niet expliciet terugvinden dat je voor een doorreis geen test nodig had. Dat risico wil ik niet nemen en het gedoe dat daar misschien bij komt kijken als je daarover in discussie moet gaan wil ik ook niet hebben onderweg. Zwitserland valt af, maar met het Sparpreisticket dat weliswaar loopt tot Thusis kan ik evengoed tot Bregenz reizen en het vervolg maar te laten voor wat het is. Het kost volgens mij ook niet eens echt meer dan wanneer je vanaf Nederland enkel een los kaartje tot Bregenz koopt, dus op zich zou me dat een zorg zijn. Alleen jammer van dat dagkaartje dan, maar ach...

Terzake, hier de uiteindelijke route die ik afgelegd heb (ik heb er nu maar een spoiler van gemaakt voor wie verrast wil worden wat ik nu uiteindelijk gedaan heb in dit deel van het doolhof van (on)mogelijkheden):
Spoiler: show
🇳🇱 thuis, Arnhem, 🇩🇪 Oberhausen, Memmingen, 🇦🇹 Bregenz, Warth, Heiterwang, Telfs, Innsbruck, Landeck, 🇨🇭 Martina, 🇦🇹 Nauders, 🇮🇹 Graun/Curon, Mals/Malles Venosta, Glurns/Glorenza, Meran/Merano, Dorf Tirol/Tirolo
Dag 1

Vroeg het nest uit is mijn talent niet en dat ik er een half uur eerder uit moet voor de opgeknipte RE 19 is me bijna te veel van het goede, maar vooruit. Het is voor de goede zaak (namelijk om niet zoals naar Dresden en Stendal twee keer je trein te missen en zo genaaid te worden met de treinbinding).

1. Het hele stuk in Nederland en de RE 19 boeit niemand, dus dat sla ik gemakshalve in dit verslag maar over. Ik begin dit fotoverslag op het perron van station Oberhausen Sterkrade. Hier worden we allemaal uit de trein gestuurd omdat 'ie niet verder gaat. We moeten naar de vervangende bus toe.

Afbeelding

2. Friet van Piet is nog dicht om kwart voor 10 in de ochtend. Geen tijd voor ook, want de bus vertrekt al over een minuut...

Afbeelding

3. Meteen na het instappen vertrekt deze oude, duistere rakker alweer, om naar het Hauptbahnhof toe te stampen.

Afbeelding

4. We worden aan de westingang van Oberhausen Hbf afgezet, waar ik anders ook nog nooit geweest ben.

Afbeelding

5. Verrassing: het vervolg van RE 19 staat hier klaar voor vertrek naar Düsseldorf Hbf. De lijn is echt opgeknipt in Oberhausen en nu zouden we weer verder gaan alsof er niks aan de hand is. Opmerkelijk genoeg loopt alles op tijd en blijft alles dat ook tot Düsseldorf.

Afbeelding

6. Mijn volgende trein staat alweer op het bord: het is net als een paar weken terug weer IC 2013 naar Oberstdorf! Nu ga ik planmatig dat kreng zes uur uitzitten, opnieuw tot aan Kempten (Allgäu) Hbf.

Afbeelding

7. Er zou een restauratiegedeelte op deze trein moeten zitten, maar die ontbreekt vandaag. Wel komt er aan het begin van de rit een trolley voorbij gereden waar ik wat dingen koop. Een maf smakend rabarberdrankje waar ik nog nooit van gehoord heb en een best smakelijk kip-pompoen-chutney-broodje. Het ÖBB-flesje met vloeibare spray-alcohol was nog van vorig jaar.

Afbeelding

8. Wegens werkzaamheden wordt mijn IC omgeleid over de Rechte Rheinstrecke en dat levert niet alleen deze foto op, maar ook een vertraging van een kwartier.

Afbeelding

9. Stuttgart, we meet again.

Afbeelding

Op dit moment heeft IC 2013 een half uur vertraging en loopt het alleen maar op. Ik heb een aansluiting op een trein naar Lindau van 35 minuten ('dat zal nèt aan genoeg zijn' dacht ik bij het boeken) maar vlak voor aankomst in Memmingen is de vertraging nog verder opgelopen en weet ik al dat ik die niet meer ga halen. De treinbinding kan wederom de shredder in en ik besluit om al in Memmingen de trein uit te gaan en daar meer dan drie kwartier te wachten op de nieuwe ECE naar Zürich, die direct naar Bregenz toe rijdt. Op die manier kom ik, ondanks het lange wachten in Memmingen, wel iets vroeger in Bregenz aan.

10. De tijd doden in Memmingen. Eigenlijk mag ik dit wat ik hier doe (namelijk helemaal niks) strikt genomen niet, want ik ben op doorreis enzo maar who gives a shit op dit tijdstip, ik val niemand lastig en ik ben nog steeds 'op de snelste weg het land uit'.

Afbeelding

11. Och nou, de ECE 98 is licht vertraagd.

Afbeelding

12. Sinds de nieuwe dienstregeling (die intussen is ingegaan) heb je nieuwe Go-Ahead Flirts in dito nieuwe huisstijl. De trein kwam net aangereden, dus kon ik even mooi even binnen glippen en de moquette vastleggen.

Afbeelding

Het is voor mij een primeur, om met de ECE in Duitsland te rijden. Ik heb wel eens eerder in een 'ECE' gezeten, alhoewel ik die toen genomen heb in Zwitserland, vanaf waar die een 'gewone' EC wordt, dus dat telt eigenlijk niet. In Memmingen stapt met mij ook de Bundespolizei in burger de trein in om semi-willekeurig mensen te controleren.

13. De ondeugend grijnzende ECE 98 heeft me hier afgezet in Bregenz.

Afbeelding

Intussen ben ik er achter gekomen dat je je in Oostenrijk gratis kunt laten testen, óók PCR, dus heb ik onderweg een afspraak geregeld. In Tirol kan dat online niet, omdat je daarvoor schijnbaar in Oostenrijk moet zijn (een goeie oude geoblock stond erop)... maar in Vorarlberg, waar Bregenz in ligt, kan je wel weer in het buitenland een afspraak maken, dus heb ik onderweg hier naartoe het hele proces doorlopen door de niet helemaal tof uitziende interface, maar het werkt tenminste. Ik heb een tijdslot kunnen kiezen voor vanavond en dat is alles waar ik het voor gedaan heb. Ik heb er niks voor nodig gehad, op een e-mailadres na of zo. Gratis ja. Binnen 12 uur heb ik mijn uitslag al binnen en kan ik daarmee alsnog naar Zwitserland en Italië als ik dat zou willen.

14. De testlocatie hier is in het Festspielhaus en om er binnen te komen moet je via de lege tribunes. Best gek.

Afbeelding

15. Mijn hotel is aan de andere kant van de spoorlijn en daarvoor moet ik weer de verouderde plantenkas door die station Bregenz heet...

Afbeelding

16. De lockdown is intussen geschiedenis, de kerstmarkten in Oostenrijk zijn veelal weer heropend, maar deze hier is alweer vroeg dichtgegaan. Heb ik er alsnog niks aan. Ook: kerstmarkten in Oostenrijk mochten geen gastronomieaanbod hebben, wat een bezoek aan een kerstmarkt voor mij per definitie zinloos maakt. In Zwitserland en in Südtirol in Italië heb je ze wél, mèt een gastronomieaanbod. Ik ben nog nooit in Südtirol geweest (ik ben zowat in alle Duitstalige gebieden in Europa geweest, maar daar nog niet) en daar hebben we niet alleen de euro, maar ook veel lagere prijzen dan in Zwitserland, dus hell yes dat ik besloten heb naar Südtirol toe te gaan! Voor nu ben ik in ieder geval nog in het uitgestorven Bregenz.

Afbeelding

17. De lichten branden, maar er is niemand. Sfeer creëren in het zielloze.

Afbeelding

18. Het is donker, de telefoon is mid-tier en ik heb geen zin gehad om mijn camera mee te zeulen. Ook heb ik overigens hier maar staan worstelen om überhaupt internet te krijgen, omdat ik het maar niet voor elkaar kreeg om te verbinden met 4G via de automatische providerkeuze. Ik moest handmatig een andere provider kiezen in de hoop dat ik daar wel mee kon verbinden en dat bleek uiteindelijk wel de oplossing te zijn. Enfin, terug naar de matige foto: in de verte heb je station Bregenz.

Afbeelding

19. Ik draai me 180 graden om en daar in de verte heb je station Bregenz Hafen. Het is net Norddeich - Norddeich-Mole, maar dan in Oostenrijk. Ik weet niet welke van de twee de grootste afstand tussen elkaar heeft.

Afbeelding

Dag 2

20. Ik ben een dag verder, het is wederom erg vroeg, net na zevenen en ik sta weer in het donker op het station van Bregenz. Geen slapende figuren op het station, valt me op.

Afbeelding

21. Ik ga Bregenz zeer binnenkort verlaten, maar dat zal niet met de trein zijn: ook al heb ik de Arlbergbahn maar één keer gedaan met de EC 164 in een panoramarijtuig terwijl het regende, heb ik mijn ogen op een andere, meer exotische route: met een paar bussen door het Bregenzerwald en over de Hochtannbergpass via Warth naar Reutte in Tirol te rijden. De eerste bus van de dag is deze hier, op lijn 35 nar Bezau.

Afbeelding

22. De bus komt wat laat aanrijden aan de halte, en tijdens het wachten kom ik dit oude joekel tegen.

Afbeelding

23. Het moet nog goed licht worden. Deze verbinding is eens in de twee uur mogelijk, maar om het verloop van mijn reis niet te lang te laten duren en om niet te laat aan te komen op een afspraak die ik vandaag heb vertrek ik wanneer het nog donker is. Hier kijk ik de Achraintunnel in.

Afbeelding

24. De bus steekt een keer het smalspoor van de Bregenzerwaldbahn over. Ik herinner me dat iemand hier (of op een ander forum) die ooit eens genoemd heeft.

Afbeelding

25. Op het busstation van Bezau komen we met een vertraging van zo'n 3 minuten aan met een overstap van 4 minuten, maar de boel wacht hier op elkaar, dus geen paniek.

Afbeelding

26. We zijn in de bergen, dus heb je bussen met fietsenrekken.

Afbeelding

27. Ik stap over op bus 40 die naar Warth rijdt, over de Hochtannbergpass (bewegende beelden staan in de spoilers).

Afbeelding

28. De bergen krijg ik voorlopig nog niet te zien, daar hebben we nog niet hoog genoeg voor geklommen...

Afbeelding

29. Overig verkeer dat we onderweg tegenkomen.

Afbeelding

30. A, kijk, daar zijn ze dan! Samen met de eerste fragmenten van de zon ook.

Afbeelding

I. Eerste videofragment.
Spoiler: show
31. Kronkelend naar boven...

Afbeelding

II. Tweede videofragment.
Spoiler: show
32. We raken bijna boven de boomgrens.

Afbeelding

33. Op een gegeven moment is er zowat niks meer en hebben we 'eventjes' 1000 meter geklommen vanaf Bezau.

Afbeelding

III. Derde videofragment.
Spoiler: show
34. Het eindpunt komt in zicht: Warth.

Afbeelding

35. Tijd om in Warth de benen te strekken en om na iets van 10 minuten de reis weer voort te zetten.

Afbeelding

Dit toch wel ergens spectaculaire ritje van Bregenz naar hier op de grens met Tirol heeft me slechts 12,90 euro gekost. Vanaf hier reis ik verder met de VVT Tages-Ticket 2Plus die 34,70 euro kost, die in treinen en bussen in heel TIrol geldig is en zelfs ook in treinen van DB die op de Außerfernbahn en op de Karwendelbahn rijden, dus je kunt gewoon de trein nemen van Reutte in Tirol naar Seefeld in Tirol (en verder naar Innsbruck) via Garmisch-Partenkirchen (zie de afbeelding in de spoiler voor een overzicht).
Spoiler: show
Afbeelding
36. Het is toch even spannend als je een onbekend gebied bezoekt, of de bussen die dan aangegeven staan ook echt rijden. Dit haltebord zegt in ieder geval alvast van wel. Het is hier goed te zien dat de VVV (Vorarlberg) en de VVT (Tirol) samenkomen. Ook kun je zien dat vanaf hier bussen naar Lech rijden, waar de Oranjes graag skiën, maar die weg is afgesloten wegens wegwerkzaamheden.

Afbeelding

37. Mijn vervolgbus komt aangereden: bus 110 (die ook eens in de twee uur rijdt) met bestemming Reutte in Tirol.

Afbeelding

38. VVT is weer eens wat anders dan het TVV wat we in Nederland gewend zijn.

Afbeelding

39. We rijden weer naar beneden en dit vat het grootste deel van de rit wel samen.

Afbeelding

40. De aansluiting bus - trein in Reutte in Tirol is slechts twee minuten en dan gaan de alarmbellen natuurlijk af als de bus in een kleine file terecht komt bij het binnenrijden van het stadje. Ik moet rennen, maar uiteindelijk heb ik toch de trein te pakken. Scheelt me ook weer twee uur wachten.

Afbeelding

41. Sinds de nieuwe dienstregeling is de RB 60 verworden tot S7 die vaak helemaal doorrijdt naar München Hbf. Dat is een behoorlijke afstand voor een S-Bahn, waar ik me ook kan afvragen waarom dit dan in hemelsnaam onderdeel moet zijn van de S-Bahn van München. Wat ook anders is: nu rijdt die trein de andere kant op beschouwd wel verder tot Pfronten-Steinach.

Afbeelding

42. Ik besluit om tussendoor weer eens een bij Halt bei Bedarf uit te stappen: Heiterwang-Plansee.

Afbeelding

43. Dit is een goed moment om een wandeling te maken. De Plansee is zo een beetje wel de Oostenrijkse tegenhanger van de Eibsee in deze regio. Dit meer ligt niet bepaald naast de deur van het treinstation, dus ik ben wel een half uur of drie kwartier aan het lopen over de soms glibberige wegen/paden.

Afbeelding

44. Ondanks dat er een bushalte is, rijden hier slechts drie bussen op een dag in de winter en niet op voor mij gunstige tijdstippen.

Afbeelding

45. Daar ergens in de verte zou het treinstation moeten liggen.

Afbeelding

46. Het is een typisch rustig oord, vergeten in de winter.

Afbeelding

47. Ik ben niet op tijd terug om de direct bus naar Nassereith te halen, om van daaruit naar Imst of Telfs te rijden met nog meer bussen, maar ik ben wel op tijd om een tegemoetkomende hamster eens op de plaat vast te leggen, vlak voordat deze het stationnetje van Heiterwang-Plansee voorbij rijdt.

Afbeelding

48. Ik neem hier weer de S7 tot aan Garmisch-Partenkirchen en daar stap ik over op een andere hamster die Innsbruck als eindbestemming heeft. Ik neem deze hamster tot Seefeld in Tirol, waar ik in december 2018 al eens was. Mijn eerste verslag op deze site ging over die tocht.

Afbeelding

49. Vanaf Seefeld in Tirol wil ik naar Telfs toe rijden, het diepe dal in waar de rivier de Inn doorheen stroomt. Tijdens het wachten vertrekt deze bus voor een rit bergop.

Afbeelding

50. Ik ga met bus 8354 kronkelend naar beneden toe.

Afbeelding

51. De Karwendelbahn heb ik nu al twee keer gedaan en de laaghangende bewolking maken het anders ook niet veel interessanter. Het voelt nu tenminste een beetje alsof ik aan de andere kant van dat dal ben, wat natuurlijk niet zo is.

Afbeelding

52. Bus 8354 gaat niet naar het treinstation toe. Ik heb met een stadsbus kunnen gaan, maar ik besluit dat stuk te lopen. Daarvoor moet ik de rivier de Inn oversteken.

Afbeelding

53. Het treinstation is een grote bouwput, maar niet aan deze kant. Dit is slechts een parkeergarage en daar ben ik nog lang niet aan het perron.

Afbeelding

54. Hier pas ben ik op het station Telfs-Pfaffenhofen. Dit ene perron is het oorspronkelijke spoor, niet heel erg bijzonder, maar het andere spoor is een geïmproviseerde houten boel waar net een enkele Talent aan past. Ik heb geen idee wat ze hier willen bouwen, maar dat zal vast wel een één of ander winkelcentrum of zo zijn.

Afbeelding

55. Op naar Innsbruck...

Afbeelding

56. Met de nieuwe dienstregeling is er een nieuw station geopend in Innsbruck en de ligging van dit station komt me goed uit: het is Innsbruck Messe. Het station zelf ziet er modern en nieuw uit, maar alles wat er onder ligt is nog niet ontwikkeld, staat leeg of is een bende. Dat kan beter.

Afbeelding

57. Het nieuwe station ligt bijna tegen dit bouwwerk aan: de Messe Innsbruck en hier heb ik een afspraak staan voor mijn boosterprik. Da's relatief vlot gebeurt, maar dan sta ik nog niet geregistreerd. Daarvoor zal ik nog eens naar Duitsland toe moeten, een apotheek binnenlopen en een QR-code laten genereren, wat ze schijnbaar in Oostenrijk niet kunnen omdat je - ondanks dat dit gratis is - toch een Sozialversicherungsnummer nodig hebt. Heerlijk Europees weer. Enfin, tegen de tijd dat ik dit schrijf kan ik in Nederland ook een afspraak maken en is alles toch zeker een maand sneller gegaan dan het er eerst naar uitzag midden december. Things can change.

Afbeelding

58. Vanaf Innsbruck volgt dan nog een uur lange rit naar het eindpunt van al het Nahverkehr in Tirol: Landeck-Zams. Vanaf hier kun je alleen nog verder richting het westen met de Railjet, Intercity, EuroCity en nachttrein. Eigenlijk best maf hoe je een land qua regionaal verkeer zo straf kunt opknippen. Zelfs het Einfach Raus Ticket waarmee je alle regionale treinen van de ÖBB kunt gebruiken is niet geldig in Vorarlberg, aan de andere kant van die 'corridor', de Arlbergbahn. Hoe dan ook: hier staat een CityShuttle klaar voor vertrek richting het oosten.

Afbeelding

59. Ik ben naar hier gekomen in een nog niet gemoderniseerde Talent.

Afbeelding

Ik heb hier aansluiting op de laatste bus van de dag (om 19:00 al!) naar mijn hotel toe, waar ik nog wat kan eten om daarna maar te zien wat ik ga doen. Het is een beetje afhankelijk van hoe ik me de dag erna voel wat ik uiteindelijk ga doen. Ik mag in principe drie dagen niet sporten, alcohol drinken enzovoort.

Dag 3

60. Ontbijt. Mijn hotel ligt vlak langs de Arlbergbahn en ik krijg vanaf mijn plek een beetje het gevoel dat mannetje te zijn uit Jiskefet dat moet juichen als er een trein voorbij komt rijden terwijl hij zijn Blankenburger aan het eten is (helemaal aan het begin van de video).

Afbeelding

61. Met een PCR-test op zak die 48 uur geldig is vanaf afname (genoeg om vandaag ermee de grens over te kunnen) wacht ik op bus 210 met bestemming Martina cunfin in Zwitserland. Ja, ik ga dan toch Zwitserland in! Hier staat intussen nog een andere bus die net aan is gekomen uit de richting van waar mijn hotel van gisteravond staat.

Afbeelding

62. Landeck en zijn treinviaduct. Dat gedicht aan het begin van deze post staat aan de wanden van de wachtruimte van het treinstation hier gemarkeerd en als ik aan deze spoorlijn denk, met de opgave die het was om deze lijn aan te leggen, is het een mooi beschrijvend stuk poëzie.

Afbeelding

63. Bus 210 moet door de Landecker Tunnel rijden van 6955 meter lang, de op één na langste tunnel waar ik met een wegvoertuig doorheen ben gereden (langer was de Somport-tunnel bij Canfranc) en uiteindelijk kom ik uit in een ander dal, waar de bus onder meer het wellicht bij de skiërs bekende plaatsje Serfaus passeert. Ik ben nog nooit op wintersport geweest, dus mij zegt het allemaal niet zo veel en moet ik het alleen hebben van wat ik onthou bij reclamespotjes...

Afbeelding

64. Het gaat dan toch gebeuren, richting de bushalte Martina cunfin in Zwitserland. Ik moet wel voor dit bezoekje een Zwitserse Passenger Locator Form invullen, zelfs op doorreis, maar voor het vervolg van de reis heb ik er óók nog een nodig voor Italië. Ik blijf bezig zo met formulieren invullen zeg.

Afbeelding

65. En opeens was ik dan toch in Zwitserland, ondanks de paniek. Links in beeld hebben we Oostenrijk.

Afbeelding

66. Op de bushalte Martina Cunfin tref je een drielandenpunt aan bussen aan. Ik kom net uit de fel gele bus uit Landeck vandaan (soms wordt die bus aangeduid als lijn 4210); er vlak linksvoor staat een Zwitserse PostAuto/Auto da Posta-bus die een rit op lijn 921 verzekert richting Scuol-Tarasp (beginpunt van de Rhätische Bahn) en rechts daarvoor staat de Italiaanse oranje bus van de Zuid-Tirolse vervoerder SAD die zometeen als lijn 273 naar Mals zal gaan rijden, via Nauders in Oostenrijk. Die laatste bus ga ik zometeen nemen.

Afbeelding

67. Hier nog eens bus 210 van voren gezien aan de bushalte Martina cunfin.

Afbeelding

68. Het zou mooi geweest zijn als die drie verschillende bussen naast elkaar stonden, maar rechts in beeld stond nog een andere Zwitserse bus die plek te blokkeren. De chauffeur van mijn bus (de meest linker) laat nog even op zich wachten.

Afbeelding

69. Even het 'verplichte' haltebordfotootje nog...

Afbeelding

70. Na een kwartier gestaan te hebben in Zwitserland is het alweer tijd om het land te verlaten en weer terug te keren naar Oostenrijk. Zo snel kan het gaan.

Afbeelding

Ik heb nog niet verteld over hoe ik deze tocht heb gedaan qua tickets en hoe veel dat gekost heeft. Zwitserland heeft een heel mooie overzichtskaart van spoorlijnen en buslijnen (PDF) die je met een Generalabonnement (GA) kunt gebruiken. Zo'n plattegrond heb je overigens ook speciaal voor Interrail (PDF). Eigenlijk mag ik met de Spartageskarte die ik gekocht heb alle lijnen die op de eerstgenoemde kaart staan gebruiken en als je helemaal naar rechts toe gaat (als je die PDF's niet wilt downloaden, heb ik in de spoiler hieronder een screenshot van dat betroffen stukje geplaatst), zie je dat er een gele lijn loopt vanuit Landeck in Oostenrijk naar Mals in Italië, die daarna nog verder afbuigt naar Müstair in Zwitserland. Wel, het mag geen verrassing meer heten nu waarom ik helemaal naar Landeck ben gereden. Als ik dan toch geen plannen meer heb in Zwitserland en ik toch nog met een dagkaart zit die ik toch niet meer zou gebruiken, dan ga ik tóch probren die suffe kaart te gebruiken en jawel, ik heb met een veel te dure kaart deze route gedaan die eigenlijk met losse tickets iets van 18,80 euro of zo kost. Alles beter dan dat ik 'm helemaal niet gebruik.
Spoiler: show
Afbeelding
71. Ik heb het trauma van Oostenrijk bereikt: Zuid-Tirol, in het Duits Südtirol geheten en in het Italiaans Alto Adige. Ik verlaat de bus in het dorpje Graun/Curon (Duitstalige/Italiaanstalige benaming), dat bekend staat om zijn kerktoren. Da's inderdaad een redelijke kerktoren daar links, ja!

Afbeelding

72. Deze kerktoren heb je ook nog. Deze toren staat in het water van het meer Reschensee/Lago di Rèsia dat is ontstaan nadat een stuwmeer is aangelegd, vlak na de Tweede Wereldoorlog, dat het oorspronkelijke dorpje Graun verzwolgen heeft. Dat ging natuurlijk niet uit het niets: de bewoners zijn weggejaagd, in krotten gedumpt zoals je zou verwachten en het hele dorp is wel van tevoren gesloopt, alhoewel de kerktoren bleef staan, want die was immers een monument... Nou ja, dat geeft dit merkwaardige beeld. Een kerktoren die in een meer staat.

Afbeelding

73. Het meer is bevroren, dus kun je heel even wat dichter in de buurt komen van die toren, door over het ijs te lopen.

Afbeelding

Ik vervolg de tocht na even een uurtje pauze te hebben genomen bij die kerktoren en ik spring de eerste de beste bus in die ik tegenkom, in de hoop dat het de bus 273 naar Mals/Malles Venosta is, maar nee, die bus was van lijn 276 naar Melag/Melago en daar kom ik nog wel op tijd achter om nog terug te lopen naar de bushalte van waar bus 273 vertrekt om die ook nog op tijd te kunnen pakken.

74. Uiteindelijk zit ik dan toch in de goede bus, onderweg, dieper de vallei in.

Afbeelding

75. De bus passeert een militair heiligdom (ossuarium) met de naam Beinhaus Burgeis/Sacrario militare di Passo Resia. Dit bouwwerk is in 1939 gebouwd en in 1982 binnengevallen en vernield waarbij alles wat er in lag overal en nergens terecht kwam, waarschijnlijk door Zuid-Tirolers die nog steeds terug willen horen bij Oostenrijk. Soortgelijke monumenten heb je ook bij Innichen/San Candido (aan de Pustertalbahn, als je richting Lienz in Osttirol rijdt) en bij Gossensass/Colle Isarco (aan de Brennerbahn, richting Brenner/Brennero en Innsbruck).

Afbeelding

76. Aangekomen op het station van Mals/Malles Venosta. Hier begint de Vinschgerbahn/Ferrovia della Val Venosta, die uitgevoerd wordt door dezelfde vervoerder als de bus: SAD. De treinen die hier rijden zijn GTW's, zoals we ze ook in Nederland kennen, maar dan met een iets ander interieur.

Afbeelding

77. Ergens verstopt in het stationsgebouw zijn twee automaten waar je kaartjes kunt kopen. Ik heb een 3-dagenkaart gekocht voor 23 euro, wat voor 3 dagen en de hoeveelheid mogelijkheden die je hebt erg goedkoop is. Ik had alleen eigenlijk voldoende aan een enkele dagkaart, omdat bij heel veel verblijven in Zuid-Tirol een Guest Pass krijgt en daarmee kun je eigenlijk ook voor meerdere dagen 'gratis' door Zuid-Tirol reizen (de Pass zit in de prijs van het verblijf inbegrepen). Je hebt hier wel contant geld nodig, de automaat slinkt geen bankpassen. Geld wisselen kan eventueel in de naastgelegen stationsbar.

Afbeelding

78. Naast de sporen heb je het busstation en aan een opstelterreintje zie ik nog eens bussen in drie kleuren. In het midden ook nu weer en Zwitserse PostAuto/Auto da Posta die zometeen als lijn 811 in de richting van Müstair gaat rijden. Normaliter rijdt deze bus helemaal door naar Zernez door het Nationalpark/Parc Naziunal, maar vandaag reed de bus slechts tot Tschierv, Süsom.

Afbeelding

79. In plaats van meteen met de trein naar Meran/Merano te rijden, neem ik de bus naar Glurns/Glorenza, omdat Glurns de enige stad is in het Vinschgau/Val Venosta, maar ook omdat er jonge idioten zijn die vuurwerk op het perron en in de trein afsteken en in dat laatste heb ik geen zin. Ik spring in de PostAuto om toch stiekem nog eventjes te smokkelen met de Spartageskarte. Hier heb ik Glurns intussen bereikt.

Afbeelding

80. Glurns is een middeleeuws aandoend, ommuurd stadje dat de enige stad is in deze regio (Vinschgau).

Afbeelding

81. Glurns heeft wat bijzonders: de bussen rijden over deze weg door de stad heen en ze moeten ook door de stadspoort daar verderop. Da's krap zeker, denk je?

Afbeelding

82. Ja, da's krap. Daar past niks meer tussen.

Afbeelding

83. Op deze foto lijkt het allemaal wat minder krap te zijn, dus toon ik de vorige ook.

Afbeelding

84. Voor dit minibusje is die poort, de Malser Tor/Porta di Malles, kinderspel.

Afbeelding

85. Tijd om alsnog met de GTW naar Meran/Merano te rijden.

Afbeelding

86. We passeren stationnetjes die een grappig afdakje hebben.

Afbeelding

87. Hier is Schlanders/Silandro, de hoofdstad van het Vinschgau.

Afbeelding

88. Kastelbell/Castelbello. Voor het geval je denkt: da's een mooie route om met Interrail te doen: helaas, de treinen hier mag je niet met je Interrail-pass gebruiken omdat de vervoerder SAD niet meewerkt. Vanaf Meran kun je wel per trein van Trenitalia naar onder meer Bozen/Bolzano, maar soms heb je ook op die route treinen van SAD zitten en dan kan dat weer problematisch worden. Hetzelfde gezever heb je op treinen die uitgevoerd worden door Trentino Trasporti op de route Trento - Borgo Valsugana, die de ene keer door Trenitalia worden uitgevoerd en de andere keer door Trentino Trasporti. Het lijkt erop dat in de toekomst SAD mee wil gaan werken met Interrail, zodat ook daar je Interrail kunt gaan gebruiken.

Afbeelding

89. De trein rijdt vandaag niet verder dan Töll/Tell door werkzaamheden tussen Meran en Töll. Het stationnetje hier ook een kek dakje.

Afbeelding

90. Ik moet de GTW omruilen voor een bus.

Afbeelding

91. Aangekomen in Meran/Merano. Hier hebben we intussen een elektrische Flirt van Trenitalia.

Afbeelding

92. Ik spring een bus om in naar mijn hotel toe te gaan in Dorf TIrol/Tirolo (all the Tyrols!) om in te checken, even een uurtje te liggen en daarna weer terug te gaan naar het centrum van Meran om er wat rond te wandelen. De bus passeert onder meer het stadtheater.

Afbeelding

93. Aan de halte Minigolf stap ik uit de Solaris-bus.

Afbeelding

94. Ik krijg bij het inchecken onderliggend kaartje, waarmee ik zeven achtereenvolgende dagen door Zuid-TIrol met het OV kan en zelfs één museum gratis bezoeken kan. Bovenstaand kaartje heb ik dus gekocht in Mals, wat ik eigenlijk dus niet had hoeven doen.

Afbeelding

95. Na even bijgekomen te zijn ben ik dan in het centrum van Meran en ik zie een verlicht centrum met bergen op de achtergrond en reuring in de verte.

Afbeelding

96. Jawel, hier is een kerstmarkt! Je moet hiervoor je QR-code laten scannen en dan krijg je een polsbandje, waarna je naar binnen mag.

Afbeelding

97. Sauerkraut, Knödel en Wurst. Het is nu wel extra spijtig dat ik geen Glühwein mag. Dan maar hete appelsap als drankje.

Afbeelding

98. Iets verderop is een kunstschaatsevenementje aan de gang.

Afbeelding

99. Mijn dag eindigt in Dorf Tirol, dit keer aan het busstation/autostazione.

Afbeelding

Hiermee sluit ik het eerste deel van deze reis af. In het tweede en laatste deel bezoek ik meer van Zuid-Tirol, kom ik meer kerstmarkten tegen, neem ik meer treinen, kom ik hogesnelheidstreinen tegen (zelfs een oude bekende komt voorbij), bussen en zelfs een kabelbaan, om het voor 2021 af te leren.

Deel 7.2 met de rest, in Bozen, Oberbozen, Klausen en Sterzing staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op zo 23 jan 2022, 20:30, 2 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door DDietzen »

Ondanks de overdaad aan bussen (terwijl ik zelf puur fan van de treinen ben, maar dat is uiteraard persoonlijke voorkeur) vond ik het weer een vermakelijk reisverslag! Ze blijven maar komen :D

Kleine mierenzift: een Ctrl+H om alle "Osnabrück"s te vervangen door "Oberhausen"s kan geen kwaad :mrgreen:
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik heb het effe gelezen en wat is dit weer een erg leuke en kapot vermakelijke verslag. :lol:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door The Greyhound »

Leuk verhaal. Met de dag en weekkaarten in Tirol mag je ook gebruik maken van de verbinding Innsbruck-Lienz via de Brennerpas over Italiaans (Sud Tiroler) grondgebied. Dat kan je zowel per bus als per trein doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door Daniel »

Leuk hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door Cookie »

Mooi winters verslag! :pos:
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door marcel.nl »

Osnabrück, Osnabrück Sterkrade? :?:
Verder leuk verslag hoor, dankjewel
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door waldo79 »

Vermakelijk verhaal weer :Y
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door Polaroyd7 »

marcel.nl schreef: za 15 jan 2022, 09:05 Osnabrück, Osnabrück Sterkrade? :?:
Verder leuk verslag hoor, dankjewel
Heel bijzonder. Ik heb ook echt overal Osnabrück geschreven in plaats van Oberhausen. Wat voor hersenkronkels een mens wel niet hebben kan. Da's nu in elk geval gecorrigeerd.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door Timon91 »

Dank voor de vele verslagen in deze donkere dagen, Polaroyd7! :) Ik heb eens de tijd genomen voor degenen die ik nog niet had gelezen en het was de moeite waard! Dank voor het delen :D
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wraakreizen 2021, deel 7.1: Oostenrijk vers uit de lockdown en Südtirol met wél Sauerkraut op de kerstmarkt [99f]

Bericht door umbusko »

Begon ik het net met de treinen in die hoek een beetje te volgen, komen er opeens massa's bussen naar afgelegen oorden. :mrgreen: Leuk deel weer! :) Ik ben trouwens groot fan van die rabarberdrankjes in het assortiment van DB, ze zijn wel vrij prijzig maar ja.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten