#8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Chrysa »

Tijdens het opschonen van mijn PC kwam ik erachter dat ik een bijna een jaar geleden een mapje foto's had uitgezocht van een dagtochtje! Goed excuus om weer wat te schrijven natuurlijk.

Het is midden in de winter van 2021, en het grauwe weer en de regen waren mijn vriendin en ik eigenlijk wel even zat. Tijd om een warmer oord op te zoeken dus, en als we dan toch bezig zijn kunnen we meteen even wat spoorlijntjes afstrepen. (A) Helaas zijn de foto's met de telefoon gemaakt, dus als je het nog mooier wilt zien, zul je er zelf heen moeten.
Afijn, op 23 februari 2021 staan we om 08:40 op het station van Lausanne om de IR15 van 08:44 naar Luzern te nemen, een rit van een ruime 2 uur. Deze rit is verder niet heel spannend, alleen het stukje omhoog van Lausanne naar Puidoux is mooi, langs het Lac Léman. Mijn foto's daarvan zijn op andere dagen een stuk beter gelukt, dus die houden jullie tegoed.

In de trein check ik even snel of alle treinen nog rijden, wat gelukkig nog zo is. Wel zie ik dit:
Afbeelding

Dat belooft veel goeds wat betreft die warmere oorden. :') Gelukkig was er uiteindelijk niets aan de hand, alleen Oost-Zwitserland heeft een flink pak sneeuw gekregen.

2 uur later zijn we in Luzern, waar we overstappen op de Treno Gottardo van de SudOstBahn. Sinds de opening van de Gotthard-Basistunnel rijden de intercities niet meer over de oude Gotthardroute, maar zijn daar een tweetal interregios ingelegd, die Basel en Zürich allebei elk uur verbinden met Locarno. Ze hebben ongelooflijk trage paden, maar ach. Deze trein vanuit Zürich heeft ook 16 minuten stil gestaan op Luzern.

Afbeelding

Waarom de SudOstBahn nou eigenlijk zo heet snap ik niet, want het is allemaal gewoon SBB, en deze treinen komen ook in Basel en Bern, wat nou niet bepaald zuidelijk of oostelijk is. Wel zijn er automaten aan boord, waarin ze hun eigen merk bier en wijn verkopen, maar ook een ongekookte paddestoelenrisotto van 9.80. Er zal wel vraag naar zijn…

Vanaf Luzern wordt de route langzaam maar zeker een stuk mooier, want we rijden op hoog tempo (Op die lange stop op Arth-Goldau na dan…) richting de bergen.

Afbeelding

De Gotthardspoorlijn draait een paar keer rond, via keertunnels en haarspeldbochten, zo kunnen we hier zien waar we een paar minuten eerder reden:

Afbeelding

Als je dacht dat de 13 minuten stop in Luzern lang was, dan kan het nog veel erger. Op Airolo staan we maar liefst 19 minuten stil, ogenschijnlijk zonder enige reden, want tegentreinen zijn er niet. Dan maar even een rondje lopen en naar de lokale Coop.

Afbeelding

Sneeuw! Dat was niet de bedoeling! Airolo ligt op 1175 meter hoogte, dus het is een stuk kouder dan in Lausanne, met 1 graad boven 0. Voor Nederlanders zal dit dorp vooral bekend zijn van de verkeersinformatie, het ligt namelijk aan bij het zuidportaal van de Gotthardtunnels.
Naar de Coop is het gelukkig maar een klein stukje lopen, gewoon even de straat uit en de trap op…

Afbeelding

Omlopen dus.

Bij de Coop hebben we lunch gekocht, een stokbroodje met paté en de lokale frisdrank. Dan maar weer terug naar het station, waar dezelfde trein nog steeds staat te wachten. Ook is er inmiddels een postbus verschenen, hoewel de chauffeur nergens te bekennen was.

Afbeelding

Afbeelding

Het straatbeeld is ook vrij deprimerend hier. Er is qua wintersport wel wat te beleven, maar het is allemaal zo grauw helaas. Gelukkig is de stationstunnel heel kleurrijk, hoewel ik enige betekenis van de artiest schuldig moet blijven. Wie het weet mag het zeggen.

Afbeelding

De rest van de rit blijven we zitten naar Locarno, vanaf waar we gaan lopen naar Ascona, wat een toeristisch plaatsje aan het Lago Maggiore is. Onderweg komen we langs een groot winkelcentrum en de rivier de Maggia, die hier rechtgetrokken is:


Afbeelding

…om in het centrum van Ascona aan te komen, aan het meer:

Afbeelding
Afbeelding

Er is helaas niet veel te doen in hartje winter, want 's zomers kan je hier nog net niet over de hoofden lopen. Wat er wel loopt spreekt dan weer overwegend Duits, half Zürich komt hier overwinteren. Ik kan ze geen ongelijk geven, het is hier een heerlijke 19 graden en volop zonnig. Maar ja, als je een half uurtje doorrijdt ben je in Italië, waar alles de helft kost…
In Ascono koop ik wat lokaal bier en wat pasta, en vervolgens lopen we terug naar Locarno, een tochtje door woonwijken van een kilometer of 3, waar ik onderweg nog wat bussen tegen kom. Het lokale OV wordt uitgevoerd door Ferrovie autolinee regionali ticinesi, oftwel FART ( :') ), wat met blauwe en witte bussen rondrijdt.

Afbeelding
Afbeelding

Locarno is ook een aardig plaatsje, waar helaas niet gek veel te doen is. Het centrum bestaat uit een groot plein, waar je via steegjes en trappetjes omhoog kan naar de straatjes erachter. Daar kom je vaak teleurstellend snel weer nieuwbouw tegen, maar het ziet er vanaf onderaan leuk uit. Hier haal ik avondeten nog meer lokaal bier bij de Aldi.

Afbeelding

Afbeelding

Ook liggen hier wat tramrails, vroeger heeft er een tram gereden tussen het centrum en het station. Deze is in 1960 echter opgeheven. Tot 1988 was er nog een kopstation aan de andere kant van het centrum, en sinds 1990 rijden de FART-treinen met een tunnel door tot aan het SBB-station. Het oude station is helaas gesloopt.

Afbeelding

Ook rijdt Postauto hier met schattige kleine busjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na dit wandelingetje was het alweer tijd om terug naar het station te gaan. Door de coronamaatregelen in Italië rijdt de Centovallitrein naar Domodossola maar 2 keer per dag, en wij nemen de middagtrein.

Afbeelding

Het stationsgebouw van Locarno is best aardig, alleen wat saai. Voor de FART-treinen naar Italië moeten we echter naar de kelder. Bovenaan wordt echter nog afgeteld naar het moment waarop van noord naar zuid reizen in Zwitserland nog saaier zal worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze trein staat al op ons te wachten, als RE naar Camedo, en wat een heerlijk treinstel is het toch. Jaren 70-interieur, heerlijke stoelen en raampjes die open kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

De Centovalliroute is zeker aan te raden, maar doe het niet zoals ik. Ga in de zomer en niet bij zonsondergang.
In Camedo moeten we vanwege de coronaregels overstappen op een of ander krakkemikkig treintje. De overstap is 1 minuut, en in die tijd moeten we ons coronaformulier laten zien, en wordt onze temperatuur gemeten. Ik had braaf het Engelstalige formulier ingevuld, maar dat konden ze niet lezen, waarna ik in de trein het formulier in het Italiaans in moest vullen. Dat ik dat niet kon lezen was niet hun probleem. De rest van de rit is helaas al donker, alleen halverwege worden we gepasseerd door een overvolle tegentrein die binnen Italië rijdt.

Afbeelding

Afbeelding

In Domodossola komen we ook aan op een ondergronds spoortje, waar we de enige passagiers blijven te zijn. Geen wonder dat deze trein zo weinig reed. Hier hebben we helaas een vrij lange overstap, en alles is al dicht, dus na een rondje om het gebouw gaan we maar koukleumen op het perron, waar we per RE naar Brig reizen en dan met de IR90 naar huis. Het was weer een lange dag, maar ik heb weer wat leuke lijntjes af kunnen strepen.
Moet alleen nog wel helemaal terug voor Göschenen – Andermatt….

Afbeelding
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Nitein-Repart »

Leuke plaatjes.

Wil ook een keer naar Zwitserland, alleen jammer dat de prijzen in Zwitserland zo’n 1,5 keer hoger liggen dan in Duitsland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door waldo79 »

Das wel een heel kort bezoek aan Ticino. Desondanks weer een origineel rondje.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag Chrysa! :Y Ja, en bovendien ook schitterende plaatjes. Ik weet nog steeds niet wanneer ik ook ergens die kant op ga. :')
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Vinny »

Allereerst: mooie foto's en een leuk verslag :)
Chrysa schreef:. Wel zijn er automaten aan boord, waarin ze hun eigen merk bier en wijn verkopen, maar ook een ongekookte paddestoelenrisotto van 9.80. Er zal wel vraag naar zijn…
10 jaar geleden hadden ze ook hasjthee in de automaten. Werkelijk briljant. Weet niet of ze dat nog steeds aanbieden op de stations of in de treinen van de SBB.
Nitein-Repart schreef:Wil ook een keer naar Zwitserland, alleen jammer dat de prijzen in Zwitserland zo’n 1,5 keer hoger liggen dan in Duitsland.
Je moet inderdaad in Zwitserland wel een beetje uitkijken met geld uitgeven ja, het voordeel vind ik wel dat het land gewoon werkt. Treinen rijden over het algemeen op tijd; en er moet wel een ernstige sneeuwdag zijn wil het ontregeld raken. Straten zijn schoon en netjes en het onderwijs is zo goed dat de gemiddelde Zwitser ook een woordje Engels spreekt. Bij de zuider- en noorderburen wil dat nog wel eens wat minder het geval zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door ZO6176 »

Leuk rondje. Maar eens die kant op gaan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Wel raar dat de Italianen het Engelstalige Corona-formulier niet kunnen (of willen) lezen. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Anne »

Weer een mooi verhaal.
Chrysa schreef: zo 16 jan 2022, 22:11 (A) Helaas zijn de foto's met de telefoon gemaakt, dus als je het nog mooier wilt zien, zul je er zelf heen moeten.
Foto's zijn goed genoeg, maar zou graag met mijn snowboard die kant op gaan.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door en-es »

Domodossola, waar iemand zich liet beduffillen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Chrysa »

Dank voor alle reacties!
Nitein-Repart schreef: zo 16 jan 2022, 22:15 Wil ook een keer naar Zwitserland, alleen jammer dat de prijzen in Zwitserland zo’n 1,5 keer hoger liggen dan in Duitsland.
Nu ik weet waar (en wanneer) ik moet zijn heb ik daar eigenlijk geen last van, ik ben in Zwitserland eigenlijk niet meer kwijt dan in Nederland wat eten en treinkaartjes betreft. Zeker als Nederlander kan je gewoon een interrailpas kopen, en dan ben je al heel snel voordeliger uit dan wanneer je losse kaartjes koopt.
Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:39 10 jaar geleden hadden ze ook hasjthee in de automaten. Werkelijk briljant. Weet niet of ze dat nog steeds aanbieden op de stations of in de treinen van de SBB.
Die hebben ze nog steeds, in oranje verpakking. Qua label ziet het eruit als iets overpriceds, maar ben wel benieuwd hoe het smaakt.
Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:39Je moet inderdaad in Zwitserland wel een beetje uitkijken met geld uitgeven ja, het voordeel vind ik wel dat het land gewoon werkt. Treinen rijden over het algemeen op tijd; en er moet wel een ernstige sneeuwdag zijn wil het ontregeld raken. Straten zijn schoon en netjes en het onderwijs is zo goed dat de gemiddelde Zwitser ook een woordje Engels spreekt. Bij de zuider- en noorderburen wil dat nog wel eens wat minder het geval zijn...
Naar mijn ervaring zijn de treinen niet beter dan in Nederland. Qua punctualiteit scoren ze net zo goed als in Nederland, maar in Zwitserland rijden flink wat (SBB-)treinen een stuk langzamer dan ze zouden kunnen op dat baanvak, waar NS volgens mij eigenlijk overal doorkart. Van je aansluitingen kan je daardoor wel wat vaker op aan dan in Nederland.

De talen zijn inderdaad wel erg prettig. Wat betreft Engels heb ik geen idee, maar mijn Zwitserse avonturen zijn geweldig geweest voor mijn Duits en Frans.
waldo79 schreef: zo 16 jan 2022, 22:30 Das wel een heel kort bezoek aan Ticino. Desondanks weer een origineel rondje.
Ik heb nog veel kortere bezoekjes gedaan aan allerlei regio's. Misschien dat ik die wel in een groot topic gooi, want hoewel ik veel mooie uitzichten heb gehad en dergelijke ben ik op niet heel veel plekken uitgestapt. :p Ik kan nu wel ongeveer de helft van de spoorlijnen in Zwitserland afstrepen, maar de helft die ik nog te gaan heb zijn vooral trajecten waar alleen heel langzame stoptreintjes rijden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door waldo79 »

Ik zie je verslagen wel verschijnen :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door umbusko »

Vinny schreef: zo 16 jan 2022, 22:39 het onderwijs is zo goed dat de gemiddelde Zwitser ook een woordje Engels spreekt. Bij de zuider- en noorderburen wil dat nog wel eens wat minder het geval zijn...
Dat blijkt ja:
Chrysa schreef: ma 17 jan 2022, 19:15 Ik had braaf het Engelstalige formulier ingevuld, maar dat konden ze niet lezen, waarna ik in de trein het formulier in het Italiaans in moest vullen. Dat ik dat niet kon lezen was niet hun probleem.
_O-

Leuk verslag Chrysa, dank! :D
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Chrysa »

Die trein was Italiaans. ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door umbusko »

Ja, dus dat illustreert "Bij de zuider- en noorderburen wil dat nog wel eens wat minder het geval zijn..." prachtig. ;)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door Chrysa »

Oh, je was zowaar niet sarcastisch. :')
Nee, het Engels/Frans is in Italië om te huilen inderdaad, maar Italiaans is als taal wel makkelijk genoeg te begrijpen dat ik er meestal wel uit kom. Een document in het Italiaans Legalees is dan weer wat lastiger.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: #8 Sophie gaat overwinteren (30f)

Bericht door ODRAIL »

Chrysa schreef: zo 16 jan 2022, 22:11 Waarom de SudOstBahn nou eigenlijk zo heet snap ik niet, want het is allemaal gewoon SBB, en deze treinen komen ook in Basel en Bern, wat nou niet bepaald zuidelijk of oostelijk is.
De SudOstBahn zegt u?

Gelukkig hebben we hier Wikipedia voor:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schweizer ... BCdostbahn

Verder is het een leuk verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten