De laatste tijd is op de radio regelmatig reclame te horen voor de wereldstad Venlo. In deze spots wordt Venlo in het rijtje New York, London, Parijs en Berlijn geplaatst. Persoonlijk had ik wat twijfels bij het waarheidsgehalte van deze reclamespot, vandaar dat ik jullie vandaag meeneem op mijn wereldreis naar Venlo.
In tijden van desinformatie en fake news is het van belang dat geen twijfel ontstaat over de uitkomsten van mijn bezoek. Daarom zal ik bij het beoordelen van de stedelijkheid gebruik maken van de welbekende VENLO-matrix, een door vooraanstaande stedenbouwkundigen gebruikte manier om de mate van stedelijkheid van een bepaald gebied te beoordelen. Voor hen die wat minder ingewijd zijn in de materie zal ik dat uiteraard verderop in dit verslag nog behandelen.
Ik bezoek Venlo op een koude maar zonnige maandag in januari 2022. Een GTW van de firma Arriva bracht me hier. Ook deze keer werd de incidentele treinreiziger weer blij verrast door de staat van de Maaslijn-GTW's: vloer en wanden waren compleet ranzig en het toilet was uiteraard afgesloten.
Station Venlo ligt aan het Stationsplein. Het huidige gebouw stamt uit 1958 en is een typisch Wederopbouwstation. Functioneel, zullen we maar zeggen. Vanuit Venlo kun je allerlei plaatsen bereiken waar je helemaal niet wil zijn, zoals Bönen, Vierlingsbeek, Swalmen en Helmond.
In het gebouw valt op dat Venlo als een van de weinige stations in Nederland nog een loket kent. Voor alle lezers onder de 30: dat is een soort kantoor waar je, tegen betaling van de nodige euro's, een strook papier kunt krijgen waarmee je legaal in de trein kunt stappen.
Naast het station ligt een bescheiden busstation. Zonder overstappen naar Wellerlooi, Broekhuizenvorst en Ospeldijk, wie wil dat nou niet.
Als je het station eenmaal uit bent kom je uit bij een gigantische rotonde. Aan de overkant daarvan ligt Downtown en tevens een van de lokale musea. (Vrouw met hond zijn geen onderdeel van de museumcollectie).
De weg naar Downtown Venlo voert kennelijk via Bank Street?
Downtown. Levendig hier!
In dit deel van het Koninkrijk hecht men erg aan een traditionele eetcultuur met veel simpele, voedzame gerechten. Zelfs de lokale hipsters hebben zich aangepast.
Een beetje verstopt in een winkelstraat vind ik een ingang van nog een vervoersmodaliteit: de ondergrondse. Venlo heeft een bescheiden netwerk met twee stations.
Even verderop kom ik uit bij een leuk kanaaltje dat men heeft gegraven om natte vloeistof van Belfeld naar Arcen te vervoeren. Merkwaardig, daar zijn toch makkelijkere oplossingen voor te bedenken? Aan de overkant van het water ligt overigens Blerick, de Bronx van Venlo.
De boulevard langs dit kanaal is prachtig. Het architectenbureau dat dit heeft ontworpen had duidelijk lef en visie.
Downtown Venlo bestaat vooral uit verhard oppervlak. In moderne steden is vaak ook veel groen te vinden. Dat koelt de stad af en helpt om de, als gevolg van de klimaatverandering, intensere regenval af te voeren. In Venlo zijn aan de rand van het centrum verschillende prachtige groenzones te vinden. Op de bovenste foto zijn in de achtergrond wat bouwwerkzaamheden te zien; hier verrijst de Markthal. Ook wat dat betreft doet Venlo mee met de grote jongens.
Venlo is nogal gericht op het Duitse publiek. Aan de rand van het centrum is de supermarkt 2 Brüder te vinden, die zich richt op producten die in Duitsland duurder zijn dan bij ons, zoals koffie, frisdrank in blik en medicijnen. Daarnaast verkoopt men ook essentiële Nederlandse producten zoals fritessaus. In dezelfde hoek van het centrum zijn ook veel eettentjes te vinden, waar de voertaal vooral Duits is. Wunderbar!
Maargoed: die Duitsers komen toch niet van heinde en verre naar hier voor fritessaus? Even verderop ontdek ik de ware reden voor hun bezoek: ze komen voor de has.
De terugweg verloopt overigens in exact dezelfde, ranzige GTW. Door 'logistieke beperkingen' is de kwartiersdienst Nijmegen – Venray uitgedund tot een halfuurdienst, waardoor vanaf Boxmeer de eerst reizigers mogen staan. Op maandagochtend, om 11.00 uur.
Na afronding van het bezoek is het tijd om de scores op de VENLO-matrix te bekijken.
VENLO staat hierbij voor Vervoermogelijkheden, Eetcultuur, Natuurschoon, Lokale ontwikkeling en Onderwijs.
De vervoersmogelijkheden zijn goed geregeld, trein- en busverbindingen in alle richtingen en een bescheiden metronetwerk. Een boot waarmee je het kanaaltje met natte vloeistof zou kunnen oversteken zou een meerwaarde zijn. 4,5/5
Qua eetcultuur zit je hier in het zonnige Zuiden prima: bij de lokale bakkers verkopen ze een soort frisbees met vruchtenvulling en ook voor de carnivoren is er zoals gezegd genoeg voorhanden. Wel jammer dat bestellen enkel kan in het Duits of een gek, onverstaanbaar taaltje. Daarom een punt aftrek: 4/5
Natuurchoon is in het centrum en de directe omgeving zo goed als afwezig. De gemeente Venlo is echter groot genoeg, rondom de stad ligt genoeg natuur. Omdat we ons in dit onderzoek focussen op de stedelijke ruimte echter een magere score: 2/5
In de binnenstad van Velo zijn veel zaken te vinden die je ergens anders niet zo snel ziet. Zo heeft Venlo, naast veel kleine winkeltjes, een Primark, C&A, Kruidvat, Hema, SoLow. Echter een meerwaarde dus. Lokale ontwikkeling: 3/5
Onderwijsinstellingen heb ik op mijn (toegegeven, bescheiden) ronde niet gezien. Gek, de Venlonaren maken een heel beschaafde indruk. Daarom toch 3/5.
Hiermee komt Venlo op een eindscore van 16,5/25. Er is zeker nog ontwikkelingspotentieel, maar Venlo doet inderdaad mee met de grote jongens.
Hopelijk hebben jullie net zo genoten van dit bezoek aan een wereldstad als ik, heerlijk om er even helemaal uit te zijn!
Wereldstad Venlo
Re: Wereldstad Venlo
Kakhiel, ben jij dat?
Geweldige reportage. Krachtig ook om het VENLO-matrix te gebruiken. Weinigen doen dat en slaan dus de plank volledig mis in hun analyses.
Geweldige reportage. Krachtig ook om het VENLO-matrix te gebruiken. Weinigen doen dat en slaan dus de plank volledig mis in hun analyses.
Constantia et labore.
Re: Wereldstad Venlo
Venlo was toch niet zo erg dat we de foto's alleen als thumbnails mogen zien?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wereldstad Venlo
Geinig gedaan
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wereldstad Venlo
Grappig
Re: Wereldstad Venlo
Pijn aan mijn ogen, maar gelukkig heb je de foto's klein gehouden zodat het nog meevalt.
Venlo ligt in het natte Noorden.
De HAS is een onderwijsinstelling.
Re: Wereldstad Venlo
Voor de architectuur had je een paar honderd meter verder moeten lopen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Wereldstad Venlo
Mieters, wat een kek verslag. Dank dat je de moeite hebt genomen je moderne smalfilm-fotobeeldcameratoestel mee te nemen, ik kan het bijna zien
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Wereldstad Venlo
Mooie repo
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten