Erato Railtrips: Alle treinsoorten (18f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erato
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08 apr 2022, 00:27

Erato Railtrips: Alle treinsoorten (18f)

Bericht door Erato »

Al wat langer wilde ik een keer proberen om alle binnenlandse treinensoorten in één dag allemaal exact één keer te hebben gebruikt. Om het mogelijk te houden reken ik alle varianten van een trein als dezelfde treinensoort; een diesel GTW 2/6 van Arriva Limburg en een elektrische GTW 2/8 van QBuzz vallen hiervoor allebei onder het kopje GTW.
Ik heb deze route al wat vaker proberen te plannen, maar de SGM was niet meer op het spoor, en de DDZ was terug, wat het een stuk makkelijker maakte. In de kerstvakantie had ik eindelijk tijd om mijn plannen te verwezelijken, dus daar ging ik.

Deze reis begint bij de NS app; je kan van tevoren zien welke treinen wanneer rijden bij NS. Voor het eerste deel van mijn reis moest ik per DDZ van 's-Hertogenbosch naar Breda reizen. Die dienst wordt afwisselend door de ICM en de DDZ uitgevoerd, dus ik wil van tevoren weten hoe laat ik de bus naar het station moest pakken. Om 9:12 zou een DDZ vertrekken richting Breda.
Afbeelding
En ja hoor om 9:12 word ik inderdaad begroet door de DDZ die ik moest hebben, en zo begint mijn reis. Zo'n 30 minuten later kom ik in Breda aan, waar ik de Intercity Direct naar Amsterdam Centraal moet hebben.
Afbeelding
Dit is mijn allereerste keer op de HSL tussen Rotterdam en Schiphol. Op zich geen merkwaardig stukje, vooral omdat het zo mistig was dat ik echt niets kon zien uit het raam, maar ik kan die spoorlijn nu in iedergeval afvinken. Oorspronkelijk zou ik door rijden naar Amsterdam, maar last minute blijkt de sprinter van Amsterdam naar Utrecht uitgevoert te worden door een SNG in plaats van de gebruikelijke SLT. Ik had natuurlijk gerekend op een SLT dus ik moest snel een alternatief zoeken. Tussen Schiphol en Utrecht reed wel een SLT, ook goed.
Ik breek mijn HSL avontuur een station eerder dan gepland af, en zoals de NS app zei werd ik om 11:13 op Schiphol opgehaald door een SLT.
Afbeelding
De mist die het uitzicht tussen Rotterdam en Schiphol belemmerde was nog steeds niet weg. Al had dit ook wel wat om eerlijk te zijn.
Afbeelding
Ondertussen begon ik her en der wat te horen over een verstoring op de Valleilijn, waar ik de Protos moest hebben. Er zouden in verband met een overwegstoring helemaal geen treinen rijden. Oorspronkelijk zou dat over zijn voor 11:15. Geen probleem; ik verwacht immers om 12:47 op Ede-Wageningen aan te komen. Dat werd uiteindelijk 13:00. Dat zou wél een probleem zijn. Ongeacht hoe of wat moest ik sowieso die kant op, dus na ruim een uur in de sprinter te hebben gezeten, vertrek ik om 12:23 naar het Oosten nadat ik van de ene kant van Utrecht Centraal naar de andere kant moest haasten om de VIRM te halen.
Afbeelding
Enkele minuten voor aankomst op Ede-Wageningen komt er op het scherm iets tevoorschijn "Beperkingen voorbij". Inderdaad, de eerstvolgende dienst die op de Valleilijn zou moeten rijden, reed weer. Op de Valleilijn rijden de enige 5 Protos toestellen die op aarde dienst doen. Er rijden echter ook twee FLIRT toestellen. Die moest ik in Almelo pas hebben, dus het moest de Protos zijn die daar stond te wachten. Natuurlijk was dat niet het geval; mijn dag zou immers vrij saai zijn als alles mee zou zitten.
Afbeelding
Het voordeel aan de FLIRT als eerste trein hebben is dat de kans dat de volgende ook een FLIRT is een stuk kleiner is. Maar de wet van Murphy moest even gedag zeggen, en na een half uur wachten kwam ik de tweede FLIRT van Connexxion tegen.
Afbeelding
Gelukkig kom ik na een uur wachten toch een Protos tegen.
Afbeelding
Het interieur van een Protos vind ik op zich wel wat hebben. Vooral de lounge waar je decenniumoude cabview beelden kan bekijken.
Afbeelding
Het heeft die dag soms een beetje gemiezert, maar volgensmij regende het in het noorden net iets harder. In Amersfoort was de passerelle zo nat dat er zo'n mooi geel bordje stond. Nou moest ik al wat langer nieuwe schoenen; ik had namelijk nergens grip, maar dat was nu wel héél duidelijk. Echt lopen ging niet echt. Dan maar sloffen. Ik heb gehoord dat het later die middag op Utrecht niet beter was.
Afbeelding
Met heel veel moeite ga ik even naar spoor 7 om de apekop te bewonderen. Het rangeerterrein bij Amersfoort is waarom ik het een van de leukste stations vind. Er zijn altijd zo veel verschillende treinen te zien, al is het wel elke keer dezelfde verzameling treinen.
Afbeelding
Om 14:12 vertrok mijn SNG naar Zwolle. Helaas heb ik niet de tijd genomen om hier een betere foto van te maken. Deze vind ik namelijk een beetje jammer.
Afbeelding
Het liefste had ik een route gehad waarmee ik niet alleen geen treinen twee keer zou hebben, maar ook geen stations twee keer. Helaas heb ik geen route kunnen vinden die daar aan voldoet. Ik moet bij Zwolle een rondje voor de zaak doen.
Afbeelding
Eerst met de GTW naar Mariënberg, waar ik over kan stappen op de LINT naar Almelo.
Afbeelding
Mocht iemand daar twee handschoenen zijn verloren; die lagen nog in de trein. In Almelo mag ik weer terug naar Zwolle met een FLIRT van Keolis.
Afbeelding
Om 17:09 ben ik weer in Zwolle. Het is onderand al donker, maar ik ben er bijna. In Zwolle reis ik verder met de Koploper naar Leeuwarden. In de trein vond iemand het nodig om een conducteur consistent lastig te vallen met een gigantische hoop afval die hij daar misschien wel, misschien niet zelf heeft achtergelaten. Ik vond het hoedanook erg hinderlijk.
Afbeelding
Ik ben zelf nog nooit in Leeuwarden of Groningen geweest, dus dit is de eerste keer dat ik de splinternieuwe WINK treinen zie. Deze trein komt met hi-tech features zoals een toiletdeur die je handmatig moet openen. Die had ik ook niet meteen door om eerlijk te zijn. De veel oudere FLIRTS van Connexxion hebben bijvoorbeeld wel gewoon automatische toiletdeuren.
Afbeelding
Om 18:48 bereik ik het einde van deze lijn. Je zou het niet denken, maar direct naast Harlingen Haven ligt de haven van Harlingen. Best mooi zo in het donker. Na 9 uur, 36 minuten en 578km zat het er op. Ik heb alle binnenlandse treinsoorten in Nederland in één dag één keer gehad.
Afbeelding
En nu de vraag: Hoe kom ik nu weer thuis zonder de WINK te gebruiken?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21394
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Erato Railtrips: Alle treinsoorten (18f)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag van een originele uitdaging. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Erato Railtrips: Alle treinsoorten (18f)

Bericht door Kalil Nieuw »

Wederom een leuk verslag met interessante uitdaging. :) :pos:

De FLIRT en Protos treinen zien er wel het mooiste uit natuurlijk. :Y

Ik heb nooit geweten dat het interieur van de Protos er zo aangenaam uit ziet want ik heb er nooit mee gereisd. Maar inderdaad heeft dat wel wat.
Erato schreef: vr 08 apr 2022, 12:19 Ik ben zelf nog nooit in Leeuwarden of Groningen geweest...
Groningen ben ik één keer geweest maar dan met de auto toen ik baby was... :mrgreen:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Erato Railtrips: Alle treinsoorten (18f)

Bericht door Jef400 »

Jullie hebben nog genoeg leuks te zien jongens. Veel plezier daarbij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten