Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Hoi, ik had zin in een dagje weg en het toeval wilde dat ik vrij was met dat heerlijke weer gisteren. Mijn laatste dagje NRW was ruim een half jaar geleden dus het werd weer eens tijd. Dit maal koos ik voor Kleve als start- en eindpunt, waar ik nog nooit was geweest. Schande! Het is makkelijk bereikbaar vanaf de snelweg (rechtdoor, rechtdoor, rotonde links en je bent er) en een ruime parkeerplaats.
Dus zo kwam ik om 9 uur 's ochtends in Kleve aan, waar de RE10 ook al klaar stond. Hierin ook een cameo van de automobiel, derde van links.
Kaartje gekocht en om 9:21 vertrokken. Een rustig ritje naar Krefeld door een regio die ik eigenlijk nog niet ken, ik laat linksrheinisch NRW meestal een beetje links liggen eigenlijk (hi ha ho).
Het lijkt wel of het station van Krefeld wat is opgeknapt de laatste jaren.
Hierna ging het door naar Köln. De bocht naar de Hohenzollernbrücke geeft natuurlijk mooie doorkijkjes..
Ik nam de RB25 naar Marienheide. Na het verlaten van de stad Köln wordt het een langzame maar fraaie en bochtige rit door de steeds hoger wordende heuvels.
De RB25 rijdt elk half uur tot Gummersbach en slechts elk uur door naar Lüdenscheid. Dus moest ik ergens een half uur overstaan. Ik koos voor Dieringhausen, een voormalig spoorwegknooppunt van allerlei van dit soort leuke spoorlijntjes, maar tegenwoordig slechts een tussenstation. Wel degene waar de nu rijdende treinen 's nachts worden weggezet en bijgetankt. Het is nog duidelijk te zien wat voor knooppunt dit vroeger was.
Een tegenwoordig wel erg oversized stationsgebouw..
In Marienheide ging ik een wandeling maken. Waarbij ik onderweg dus de foto maakte die ik al in MIEK had laten zien..
..en daarna stuitte ik op deze uit 1925 daterende dam van de Brucher Talsperre.
Mooi plekje!
Met een omweg ging het hierna weer terug naar Köln. Ik nam een bus naar Remscheid en daarna de trein via Wuppertal. Tsja, in tegenstelling tot regenmaker kan ik gewoon geen fan worden van de bussen daar. Oud spul, trage routes en standaard vertraging bij aankomst op de bestemming.
Nee, geen busfoto gemaakt.
Jullie hebben vast allemaal eens de bekende Hohenzollernbrücke te voet overgestoken en ik ben daar zelf geen uitzondering op, maar nu wilde ik eens de Südbrücke oversteken. Het is de in 1910 geopende brug in de Güterumgehungsbahn, die zoals de plannen nu zijn verdubbeld gaat worden voor de S-Bahn. Nu rijden er alleen sporadisch personentreinen overheen als andere routes gestremd zijn.
Rechtsrheinisch is de omgeving van de Südbrücke een beetje desolaat. Een oud industrieterrein waar vroeger vast een heleboel dingen gebeurden, maar die tijd is voorbij.
Wel is het prima toeven in de zon in de uiterwaarden! Rechts buiten beeld zitten een heleboel mensen op de dijk van het zonnetje te genieten.
Na even lekker te hebben gezeten wandelde ik de brug over. Hoewel er terwijl ik er net onder zat de hele tijd goederentreinen de brug overstaken, was dat niet het geval terwijl ik zelf overstak. Dus spoiler: geen treinenfoto's, ik heb het een beetje kunstzinnig gehouden. Want het is een oude brug, de toegangstrappen zitten in dichte torens die vroeger vast een leuk idee waren in de tijd dat de fusten bier nog van hout waren, de heren nog hun hoed afnamen toen ze een dame tegenkwamen, en de mist nog zo dicht was dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
Het Siebengebirge bij Bonn steekt zich al duidelijk af in de verte.
De linksrheinische trappentorens zijn niet toegankelijk. Ik denk dat het ook een leuke plek voor overlast zou zijn. Een zwerver heeft van het buitentrappetje zijn thuis gemaakt.
Sneltram 17 komt met een enkel stel vanaf de Severinstraße aanrijden.
En voor de reclametramliefhebbers... .
Station Severinstraße is het eindpunt van tram 17. Eén station verder ligt Heumarkt, het eindpunt van lijn 5. Er ligt maar een paar honderd meter tussen die ontbreekt, maar de voltooiing van deze Nord-Südstadtbahn zal nog tot zeker 2026 (!) op zich laten wachten, dus voorlopig nog geen nieuwe drukke hoofdas in Köln.
Hierna nam ik nog een heel klein kijkje bij de buren in Düsseldorf. Het nieuwe station Düsseldorf Bilk is netjes maar sober. Een standaard grijze golfplaatoverkapping, dat ze daar nou jaren over gedaan hebben..
Wat ook jaren heeft geduurd was de Wehrhahnlinie, maar het is wel mooi geworden.
Na het inslaan van boodschappen werd huiswaarts gekeerd. Het enkele Lintje van 22:08 naar Kleve was nog goed druk. Om 23:35 kwam ik daar aan en exact een uur later stond ik alweer thuis. Ik was best moe van een lange maar leuke dag! En ik was een lekker zonkleurtje rijker
Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende ronde
Dus zo kwam ik om 9 uur 's ochtends in Kleve aan, waar de RE10 ook al klaar stond. Hierin ook een cameo van de automobiel, derde van links.
Kaartje gekocht en om 9:21 vertrokken. Een rustig ritje naar Krefeld door een regio die ik eigenlijk nog niet ken, ik laat linksrheinisch NRW meestal een beetje links liggen eigenlijk (hi ha ho).
Het lijkt wel of het station van Krefeld wat is opgeknapt de laatste jaren.
Hierna ging het door naar Köln. De bocht naar de Hohenzollernbrücke geeft natuurlijk mooie doorkijkjes..
Ik nam de RB25 naar Marienheide. Na het verlaten van de stad Köln wordt het een langzame maar fraaie en bochtige rit door de steeds hoger wordende heuvels.
De RB25 rijdt elk half uur tot Gummersbach en slechts elk uur door naar Lüdenscheid. Dus moest ik ergens een half uur overstaan. Ik koos voor Dieringhausen, een voormalig spoorwegknooppunt van allerlei van dit soort leuke spoorlijntjes, maar tegenwoordig slechts een tussenstation. Wel degene waar de nu rijdende treinen 's nachts worden weggezet en bijgetankt. Het is nog duidelijk te zien wat voor knooppunt dit vroeger was.
Een tegenwoordig wel erg oversized stationsgebouw..
In Marienheide ging ik een wandeling maken. Waarbij ik onderweg dus de foto maakte die ik al in MIEK had laten zien..
..en daarna stuitte ik op deze uit 1925 daterende dam van de Brucher Talsperre.
Mooi plekje!
Met een omweg ging het hierna weer terug naar Köln. Ik nam een bus naar Remscheid en daarna de trein via Wuppertal. Tsja, in tegenstelling tot regenmaker kan ik gewoon geen fan worden van de bussen daar. Oud spul, trage routes en standaard vertraging bij aankomst op de bestemming.
Nee, geen busfoto gemaakt.
Jullie hebben vast allemaal eens de bekende Hohenzollernbrücke te voet overgestoken en ik ben daar zelf geen uitzondering op, maar nu wilde ik eens de Südbrücke oversteken. Het is de in 1910 geopende brug in de Güterumgehungsbahn, die zoals de plannen nu zijn verdubbeld gaat worden voor de S-Bahn. Nu rijden er alleen sporadisch personentreinen overheen als andere routes gestremd zijn.
Rechtsrheinisch is de omgeving van de Südbrücke een beetje desolaat. Een oud industrieterrein waar vroeger vast een heleboel dingen gebeurden, maar die tijd is voorbij.
Wel is het prima toeven in de zon in de uiterwaarden! Rechts buiten beeld zitten een heleboel mensen op de dijk van het zonnetje te genieten.
Na even lekker te hebben gezeten wandelde ik de brug over. Hoewel er terwijl ik er net onder zat de hele tijd goederentreinen de brug overstaken, was dat niet het geval terwijl ik zelf overstak. Dus spoiler: geen treinenfoto's, ik heb het een beetje kunstzinnig gehouden. Want het is een oude brug, de toegangstrappen zitten in dichte torens die vroeger vast een leuk idee waren in de tijd dat de fusten bier nog van hout waren, de heren nog hun hoed afnamen toen ze een dame tegenkwamen, en de mist nog zo dicht was dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
Het Siebengebirge bij Bonn steekt zich al duidelijk af in de verte.
De linksrheinische trappentorens zijn niet toegankelijk. Ik denk dat het ook een leuke plek voor overlast zou zijn. Een zwerver heeft van het buitentrappetje zijn thuis gemaakt.
Sneltram 17 komt met een enkel stel vanaf de Severinstraße aanrijden.
En voor de reclametramliefhebbers... .
Station Severinstraße is het eindpunt van tram 17. Eén station verder ligt Heumarkt, het eindpunt van lijn 5. Er ligt maar een paar honderd meter tussen die ontbreekt, maar de voltooiing van deze Nord-Südstadtbahn zal nog tot zeker 2026 (!) op zich laten wachten, dus voorlopig nog geen nieuwe drukke hoofdas in Köln.
Hierna nam ik nog een heel klein kijkje bij de buren in Düsseldorf. Het nieuwe station Düsseldorf Bilk is netjes maar sober. Een standaard grijze golfplaatoverkapping, dat ze daar nou jaren over gedaan hebben..
Wat ook jaren heeft geduurd was de Wehrhahnlinie, maar het is wel mooi geworden.
Na het inslaan van boodschappen werd huiswaarts gekeerd. Het enkele Lintje van 22:08 naar Kleve was nog goed druk. Om 23:35 kwam ik daar aan en exact een uur later stond ik alweer thuis. Ik was best moe van een lange maar leuke dag! En ik was een lekker zonkleurtje rijker
Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende ronde
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Leuk weer hoor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Ik ben de Hohenzollernbrücke nog nooit te voet overgestoken, maar wel stapvoets. Vandaag zelfs nog. Leuk verslagje!
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Men moet wel erop attend maken, dat tussen de twee genoemde stations de rampplek ligt, waar in 2009 in verband met de werken voor de Stadtbahn het stadsarchief instortte!Ardan schreef: ↑wo 13 apr 2022, 14:42 Station Severinstraße is het eindpunt van tram 17. Eén station verder ligt Heumarkt, het eindpunt van lijn 5. Er ligt maar een paar honderd meter tussen die ontbreekt, maar de voltooiing van deze Nord-Südstadtbahn zal nog tot zeker 2026 (!) op zich laten wachten, dus voorlopig nog geen nieuwe drukke hoofdas in Köln.
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Leuk reisje
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Leuke reis en je hebt dus zo te zien veel mooi weer meegenomen.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Ik ging er een klein beetje vanuit dat dat algemeen bekend was. Ik had het jaartal alleen even niet voorhanden, goed dat je het even aanhaalt. In 2009 dus. DERTIEN jaar geleden. In die tijd had je nog een compleet nieuwe andere lijn kunnen aanleggen johICE11 schreef: ↑wo 13 apr 2022, 19:41Men moet wel erop attend maken, dat tussen de twee genoemde stations de rampplek ligt, waar in 2009 in verband met de werken voor de Stadtbahn het stadsarchief instortte!Ardan schreef: ↑wo 13 apr 2022, 14:42 Station Severinstraße is het eindpunt van tram 17. Eén station verder ligt Heumarkt, het eindpunt van lijn 5. Er ligt maar een paar honderd meter tussen die ontbreekt, maar de voltooiing van deze Nord-Südstadtbahn zal nog tot zeker 2026 (!) op zich laten wachten, dus voorlopig nog geen nieuwe drukke hoofdas in Köln.
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Lekkere industriële fotoreportage, wel. Het valt me op dat jou dezelfde kenmerken opvallen. Duitsland is nou eenmaal massif
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
De vertraging heeft te maken met de juridische afhandeling van de ramp. Eerst moest de instortingsplaats worden opgeruimd, daarna was er een aparte constructie nodig om de bouwput zodanig te beveiligen dat de door de rechtbank aangestelde deskundigen konden werken. Deze structuur moest vervolgens weer worden afgebroken voordat men met de reconstructie van de tunnel kon starten. Nu zijn er in de buurt nog drinkwaterbronnen gevonden, die ook eerst verzorgd moeten worden, zodat er weer vertraging ontstaat.
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Leuk verslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Ben je in het station van Dieringhausen strafbaar als je alcohol drinkt zonder ervan te genieten?
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
In de hal wel. In de gang maakt het niet zo veel uit allemaal.
Ik doe ook maar wat
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9175
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Ah de 336, dat is een mooie buslijn. Je had beter meteen de 260 kunnen nemen, mooie rit van 2 uur. Qua materieel had je waarschijnlijk gewoon pech, want de OVAG rijdt met vrij nieuw en oud materieel door elkaar zoals de meeste Duitse vervoerders. De omwegen zijn overigens heerlijk met plekken dat je denkt van waarom rijdt hier nou weer een bus? Niet zoals in Nederland waar alles zo snel mogelijk van A naar B moet.Ardan schreef: ↑wo 13 apr 2022, 14:42 Met een omweg ging het hierna weer terug naar Köln. Ik nam een bus naar Remscheid en daarna de trein via Wuppertal. Tsja, in tegenstelling tot regenmaker kan ik gewoon geen fan worden van de bussen daar. Oud spul, trage routes en standaard vertraging bij aankomst op de bestemming.
Nee, geen busfoto gemaakt.
Maar leuk verslag!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten