Ardan on Tour #65: Zon in NRW [23f en geen bussen]
Geplaatst: wo 13 apr 2022, 14:42
Hoi, ik had zin in een dagje weg en het toeval wilde dat ik vrij was met dat heerlijke weer gisteren. Mijn laatste dagje NRW was ruim een half jaar geleden dus het werd weer eens tijd. Dit maal koos ik voor Kleve als start- en eindpunt, waar ik nog nooit was geweest. Schande! Het is makkelijk bereikbaar vanaf de snelweg (rechtdoor, rechtdoor, rotonde links en je bent er) en een ruime parkeerplaats.
Dus zo kwam ik om 9 uur 's ochtends in Kleve aan, waar de RE10 ook al klaar stond. Hierin ook een cameo van de automobiel, derde van links.
Kaartje gekocht en om 9:21 vertrokken. Een rustig ritje naar Krefeld door een regio die ik eigenlijk nog niet ken, ik laat linksrheinisch NRW meestal een beetje links liggen eigenlijk (hi ha ho).
Het lijkt wel of het station van Krefeld wat is opgeknapt de laatste jaren.
Hierna ging het door naar Köln. De bocht naar de Hohenzollernbrücke geeft natuurlijk mooie doorkijkjes..
Ik nam de RB25 naar Marienheide. Na het verlaten van de stad Köln wordt het een langzame maar fraaie en bochtige rit door de steeds hoger wordende heuvels.
De RB25 rijdt elk half uur tot Gummersbach en slechts elk uur door naar Lüdenscheid. Dus moest ik ergens een half uur overstaan. Ik koos voor Dieringhausen, een voormalig spoorwegknooppunt van allerlei van dit soort leuke spoorlijntjes, maar tegenwoordig slechts een tussenstation. Wel degene waar de nu rijdende treinen 's nachts worden weggezet en bijgetankt. Het is nog duidelijk te zien wat voor knooppunt dit vroeger was.
Een tegenwoordig wel erg oversized stationsgebouw..
In Marienheide ging ik een wandeling maken. Waarbij ik onderweg dus de foto maakte die ik al in MIEK had laten zien..
..en daarna stuitte ik op deze uit 1925 daterende dam van de Brucher Talsperre.
Mooi plekje!
Met een omweg ging het hierna weer terug naar Köln. Ik nam een bus naar Remscheid en daarna de trein via Wuppertal. Tsja, in tegenstelling tot regenmaker kan ik gewoon geen fan worden van de bussen daar. Oud spul, trage routes en standaard vertraging bij aankomst op de bestemming.
Nee, geen busfoto gemaakt.
Jullie hebben vast allemaal eens de bekende Hohenzollernbrücke te voet overgestoken en ik ben daar zelf geen uitzondering op, maar nu wilde ik eens de Südbrücke oversteken. Het is de in 1910 geopende brug in de Güterumgehungsbahn, die zoals de plannen nu zijn verdubbeld gaat worden voor de S-Bahn. Nu rijden er alleen sporadisch personentreinen overheen als andere routes gestremd zijn.
Rechtsrheinisch is de omgeving van de Südbrücke een beetje desolaat. Een oud industrieterrein waar vroeger vast een heleboel dingen gebeurden, maar die tijd is voorbij.
Wel is het prima toeven in de zon in de uiterwaarden! Rechts buiten beeld zitten een heleboel mensen op de dijk van het zonnetje te genieten.
Na even lekker te hebben gezeten wandelde ik de brug over. Hoewel er terwijl ik er net onder zat de hele tijd goederentreinen de brug overstaken, was dat niet het geval terwijl ik zelf overstak. Dus spoiler: geen treinenfoto's, ik heb het een beetje kunstzinnig gehouden. Want het is een oude brug, de toegangstrappen zitten in dichte torens die vroeger vast een leuk idee waren in de tijd dat de fusten bier nog van hout waren, de heren nog hun hoed afnamen toen ze een dame tegenkwamen, en de mist nog zo dicht was dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
Het Siebengebirge bij Bonn steekt zich al duidelijk af in de verte.
De linksrheinische trappentorens zijn niet toegankelijk. Ik denk dat het ook een leuke plek voor overlast zou zijn. Een zwerver heeft van het buitentrappetje zijn thuis gemaakt.
Sneltram 17 komt met een enkel stel vanaf de Severinstraße aanrijden.
En voor de reclametramliefhebbers... .
Station Severinstraße is het eindpunt van tram 17. Eén station verder ligt Heumarkt, het eindpunt van lijn 5. Er ligt maar een paar honderd meter tussen die ontbreekt, maar de voltooiing van deze Nord-Südstadtbahn zal nog tot zeker 2026 (!) op zich laten wachten, dus voorlopig nog geen nieuwe drukke hoofdas in Köln.
Hierna nam ik nog een heel klein kijkje bij de buren in Düsseldorf. Het nieuwe station Düsseldorf Bilk is netjes maar sober. Een standaard grijze golfplaatoverkapping, dat ze daar nou jaren over gedaan hebben..
Wat ook jaren heeft geduurd was de Wehrhahnlinie, maar het is wel mooi geworden.
Na het inslaan van boodschappen werd huiswaarts gekeerd. Het enkele Lintje van 22:08 naar Kleve was nog goed druk. Om 23:35 kwam ik daar aan en exact een uur later stond ik alweer thuis. Ik was best moe van een lange maar leuke dag! En ik was een lekker zonkleurtje rijker
Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende ronde
Dus zo kwam ik om 9 uur 's ochtends in Kleve aan, waar de RE10 ook al klaar stond. Hierin ook een cameo van de automobiel, derde van links.
Kaartje gekocht en om 9:21 vertrokken. Een rustig ritje naar Krefeld door een regio die ik eigenlijk nog niet ken, ik laat linksrheinisch NRW meestal een beetje links liggen eigenlijk (hi ha ho).
Het lijkt wel of het station van Krefeld wat is opgeknapt de laatste jaren.
Hierna ging het door naar Köln. De bocht naar de Hohenzollernbrücke geeft natuurlijk mooie doorkijkjes..
Ik nam de RB25 naar Marienheide. Na het verlaten van de stad Köln wordt het een langzame maar fraaie en bochtige rit door de steeds hoger wordende heuvels.
De RB25 rijdt elk half uur tot Gummersbach en slechts elk uur door naar Lüdenscheid. Dus moest ik ergens een half uur overstaan. Ik koos voor Dieringhausen, een voormalig spoorwegknooppunt van allerlei van dit soort leuke spoorlijntjes, maar tegenwoordig slechts een tussenstation. Wel degene waar de nu rijdende treinen 's nachts worden weggezet en bijgetankt. Het is nog duidelijk te zien wat voor knooppunt dit vroeger was.
Een tegenwoordig wel erg oversized stationsgebouw..
In Marienheide ging ik een wandeling maken. Waarbij ik onderweg dus de foto maakte die ik al in MIEK had laten zien..
..en daarna stuitte ik op deze uit 1925 daterende dam van de Brucher Talsperre.
Mooi plekje!
Met een omweg ging het hierna weer terug naar Köln. Ik nam een bus naar Remscheid en daarna de trein via Wuppertal. Tsja, in tegenstelling tot regenmaker kan ik gewoon geen fan worden van de bussen daar. Oud spul, trage routes en standaard vertraging bij aankomst op de bestemming.
Nee, geen busfoto gemaakt.
Jullie hebben vast allemaal eens de bekende Hohenzollernbrücke te voet overgestoken en ik ben daar zelf geen uitzondering op, maar nu wilde ik eens de Südbrücke oversteken. Het is de in 1910 geopende brug in de Güterumgehungsbahn, die zoals de plannen nu zijn verdubbeld gaat worden voor de S-Bahn. Nu rijden er alleen sporadisch personentreinen overheen als andere routes gestremd zijn.
Rechtsrheinisch is de omgeving van de Südbrücke een beetje desolaat. Een oud industrieterrein waar vroeger vast een heleboel dingen gebeurden, maar die tijd is voorbij.
Wel is het prima toeven in de zon in de uiterwaarden! Rechts buiten beeld zitten een heleboel mensen op de dijk van het zonnetje te genieten.
Na even lekker te hebben gezeten wandelde ik de brug over. Hoewel er terwijl ik er net onder zat de hele tijd goederentreinen de brug overstaken, was dat niet het geval terwijl ik zelf overstak. Dus spoiler: geen treinenfoto's, ik heb het een beetje kunstzinnig gehouden. Want het is een oude brug, de toegangstrappen zitten in dichte torens die vroeger vast een leuk idee waren in de tijd dat de fusten bier nog van hout waren, de heren nog hun hoed afnamen toen ze een dame tegenkwamen, en de mist nog zo dicht was dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
Het Siebengebirge bij Bonn steekt zich al duidelijk af in de verte.
De linksrheinische trappentorens zijn niet toegankelijk. Ik denk dat het ook een leuke plek voor overlast zou zijn. Een zwerver heeft van het buitentrappetje zijn thuis gemaakt.
Sneltram 17 komt met een enkel stel vanaf de Severinstraße aanrijden.
En voor de reclametramliefhebbers... .
Station Severinstraße is het eindpunt van tram 17. Eén station verder ligt Heumarkt, het eindpunt van lijn 5. Er ligt maar een paar honderd meter tussen die ontbreekt, maar de voltooiing van deze Nord-Südstadtbahn zal nog tot zeker 2026 (!) op zich laten wachten, dus voorlopig nog geen nieuwe drukke hoofdas in Köln.
Hierna nam ik nog een heel klein kijkje bij de buren in Düsseldorf. Het nieuwe station Düsseldorf Bilk is netjes maar sober. Een standaard grijze golfplaatoverkapping, dat ze daar nou jaren over gedaan hebben..
Wat ook jaren heeft geduurd was de Wehrhahnlinie, maar het is wel mooi geworden.
Na het inslaan van boodschappen werd huiswaarts gekeerd. Het enkele Lintje van 22:08 naar Kleve was nog goed druk. Om 23:35 kwam ik daar aan en exact een uur later stond ik alweer thuis. Ik was best moe van een lange maar leuke dag! En ik was een lekker zonkleurtje rijker
Wij danken U weer voor de aandacht en tot de volgende ronde