ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Welkom bij het eerste grotere reisverslag sinds een jaar of drie. Ditmaal gaat de reis naar een land waarvan ik niet snel verwachtte er ooit te komen.

De voorbereiding van deze studiereis begint al in 2021. Bij vrijwel elke opleiding heb je als student de kans om minimaal één keer tijdens de duur daarvan een meerdaagse excursie te houden. Bij mijn opleiding meldden twee studenten zich om de organisatie op zich te nemen. Na een eerste inventarisatie hadden 15 van de ruim 40 studenten in mijn cohort wel interesse om mee te gaan, hoewel enkele aanmeldingen van studenten waar ik het meest mee omga een soort van afhankelijk van mij leken te zijn. Bij diezelfde inventarisatie konden wij ook aangeven wat onze voorkeuren waren voor de reisbestemming. Uiteindelijk werd vlak voor afgelopen Kerst bekend dat de Spaanse stad Sevilla de bestemming werd en dat we daar 5 dagen/4 nachten verblijven, van 10 april t/m 14 april 2022. Sevilla is zowel demografisch als bestuurlijk een belangrijke stad in Spanje. Als een van de grootste steden van het land vormt het ook de hoofdstad van de Spaanse autonome regio Andalusië en uiteraard ook de onderliggende provincie Sevilla. Iets verder in de geschiedenis was het ook de residentie van allerlei hoge piefen zoals de Spaanse koningen in de 16e eeuw.
In de periode vanaf de boeking tot het vertrek houden de reisleidsters, twee van de vijftien studenten, ons goed op de hoogte van wat we allemaal moesten regelen op welk moment. In de weken van tevoren krijgen we onder meer te horen wie bij welke bezienswaardigheid wat moet vertellen en welke formulieren we moeten invullen voor bijvoorbeeld de reisverzekering en de gezondheidsverklaring.

Na een lange tijd wachten en (veel) zin maken is het dan eindelijk zover op zondag 10 april. Om 4:30 gaat de wekker en om 5:00 start ik de auto van mijn ouders om koers te zetten richting Eindhoven Airport. Mijn ouders vinden deze studiereis een bepaalde stap in mijn persoonlijke ontwikkeling en zitten ernaast om mij op de Kiss & Ride van het vliegveld in de lichtstad uit te zwaaien, en de auto weer terug naar Dordrecht te rijden. Ze lopen niet mee naar de terminal, maar daar vind ik al snel uit waar mijn reisgenoten staan. De totale groep bestaat uit 15 studenten en twee docenten van de opleiding. Maar zoals gewoonlijk is er weer een student te laat, en die kwam ook van een totaal andere kant de vertrekhal binnen dan alle al wachtenden verwachtten. :') Het inchecken is op het oog verwarrend omdat onze vlucht staat aangegeven op onbemande incheckbalies (met boarding pass), maar na wat rondvragen vinden we een bemande balie waar we wel kunnen inchecken. De douane doet aan de Nederlandse zijde niet moeilijk. Mijn tas komt zonder problemen en apart genomen te worden door de scan heen. Op de terugweg zou ik de grenscontrole nog heel anders gaan ervaren... :X

AfbeeldingTransavia PH-HZI - Eindhoven Airport by Bas Folles, on Flickr
Rond half acht kunnen we aan boord van het vliegtuig. Deze Boeing 737-800 met registratienummer PH-HZI zal ons als vlucht HV5085 rechtstreeks naar Sevilla brengen. Met ongeveer 25 minuten vertraging door besluiten van de verkeersleiding kunnen we tegen 8:30 de lucht in. Een kleine drie uur later landen we op Sevilla San Pablo Airport, alwaar we zonder grote problemen door de gezondheidscheck komen. Enkelen, waaronder ik worden wel apart genomen, maar naar de van tevoren zorgvuldig ingevulde gezondheidsverklaring met QR-code wordt geen seconde gekeken. :')
In de aankomsthal staat de chauffeur van onze transfer al te wachten totdat de groep compleet is. Ondanks dat de reisleiding alle koffers en tassen als handbagage geboekt heeft is er toch bagage van ons in het ruim beland. Daar moeten we op wachten, en als we compleet zijn lopen we achter de chauffeur aan, die toch even moet zoeken naar de parkeerplaats voor bussen, waar ook hij zijn oude Indcar Wing geparkeerd heeft. :')
De transfer neemt voor het gevoel een grote omweg helemaal om de zuidkant van de stad heen, maar rond het middaguur staan we voor het hostel, waar de drie geboekte kamers nog niet klaar blijken te zijn. We zetten wel alle bagage af in het kamertje van de directie en gaan direct de stad in. De groep studenten splitst zich uiteindelijk even in tweeën bij het stadhuis, op zoek naar een leuk restaurantje om te lunchen.

AfbeeldingStadhuis Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Dit is de achterzijde van het Stadhuis van Sevilla. Gelijk viel al op dat vrijwel de hele oude stad vol staat met hekken en op populaire plekken tribunes uit houten klapstoelen. Op dat moment wisten we nog niet wat er plaats zou gaan vinden.

AfbeeldingPlaza Nueve Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Met een groepje van een man of zeven (mij incluis) verken ik dit deel van het oude stadscentrum en daarbij komen we ook uit op het Plaza Nueva aan de voorkant van het stadhuis. Bij de lunch komen we stomtoevallig precies op hetzelfde terrasje uit waar de andere helft van de groep ook zal zit te eten. :') Dit zou gedurende de reis nog vaker voorkomen bij individueel eten. Mijn lunch bestaat uit pasta en Cruzcampo, het lokale Pilsener bier à 5,6%. Veruit de meeste tentjes serveren dit bier van de tap. Sinds 2000 is het merk eigendom van Heineken, maar het spul is stukken beter te drinken dan het reguliere bier van Heineken.

AfbeeldingCatedral de Santa María de la Sede Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Onderweg naar de lunch konden we ook al een glimp opvangen van de kathedraal van Sevilla.

AfbeeldingBusstation Plaza de Armas Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Na de lunch doen we nog een poging om in te checken. De grote kamer, voor negen man, is dan al klaar en fungeert dan voorlopig als opslag voor al onze bagage. We gaan daarna door naar de eerste bezienswaardigheid, het Parque de Maria Luisa met daarin het Plaza de España. Onderweg komen we onder meer langs het centrale busstation waar alle streekbussen vertrekken bij het Plaza de Armas.

AfbeeldingPuente Cristo de la Expiración Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Langs de rivier Guadalquivir lopen we in de richting van het park. Bij de Puente Cristo de la Expiración nemen de de trap naar beneden. Deze brug is een van de belangrijkste in het wegverkeer. Alle bussen die richting het westen rijden nemen deze brug om van en naar het busstation te rijden.
Onderweg naar het park strandden we bij een terrasje halverwege en daar doen wij twee rondjes drank alvorens weer verder te lopen. Ik bestelde in de tijd op het terras weer twee flesjes Cruzcampo.

AfbeeldingTUSSAM 1098 - Sevilla, Paseo de las Delicias by Bas Folles, on Flickr
Vlak bij het Parque de Maria Luisa zette ik de eerste stadsbus op de foto. Vrijwel alle bussen van de TUSSAM, wat staat voor Transportes Urbanos de Sevilla, Sociedad Anónima Municipal, zijn gebouwd door Castrosua. Oudere bussen hebben het chassis van de Irisbus CityClass. De nieuwste bussen staan op een chassis van MAN.

AfbeeldingPlaza de España Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Inmiddels zijn we in het park aangekomen, en houden de eerste twee studenten hun verhaaltje over deze bezienswaardigheid en het Plaza de España. Het gebouw is gebouwd voor de Expo 1929. Net als met enkele andere gebouwen in de stad die voor deze expositie gebouwd zijn lijkt het gebouw ouder door stijlinvloeden. Bij mensen die veel films kijken komt het Plaza de España waarschijnlijk bekend voor. Zowel het gebouw als het plein fungeren regelmatig als filmset. ;)

AfbeeldingTUSSAM 112 - Sevilla, Avenida Portugal by Bas Folles, on Flickr
Na deel twee van het studentenverhaal geeft de reisleiding uitleg over het stadsspel, wat een tocht met allerlei verschillende opdrachtjes is. De opdrachtjes zijn voor het gevoel in een enigszins dronken bui bedacht, maar we hebben het laaghangend fruit uiteindelijk wel kunnen plukken. Als bonus moesten we objecten met de kleur van ons team verzamelen. Hierbij kwam het goed uit dat ik in team Geel zat, en de stadsbussen rood met goudgele accenten als huisstijl hebben.

AfbeeldingTUSSAM 1836 - Sevilla, Avenida Carlos V by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingTUSSAM 1061 - Sevilla, Avenida Carlos V by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingTUSSAM 302 - Sevilla, Avenida Carlos V by Bas Folles, on Flickr
In de zoektocht met mijn team komen we ook langs het Prado San Sebastian, na Plaza de Armas het belangrijkste knooppunt in het openbaar vervoer van de stad. Op het plein kunnen reizigers overstappen tussen buslijnen in alle richtingen en de MetroCentro. De MetroCentro is een korte tramlijn tussen Prado San Sebastian en het centrum. In de binnenstad rijdt de tram zonder bovenleiding en laadt deze zijn accu's op de haltes op. Erg hoog ligt de snelheid niet. Vrijwel het hele traject ligt in voetgangersgebied.

AfbeeldingProcessie Semana Santa Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Onderweg terug naar het hostel is de binnenstad veranderd in een mierennest waarin tienduizenden Sevillanen rondlopen en diverse straten zijn afgezet. Wij stuiten meermaals op afgezette straten en lopen hierdoor veel extra meters met omkeren en omlopen. Aan het eind van de dag tref ik onder mijn rechtervoet een blaar aan ter grootte van mijn duimnagel. :X
Onze aankomstdag is de zondag voor Pasen, ook wel Palmzondag genoemd. In Spanje is dit de start van Semana Santa. De vertaling van Spaans naar Nederlands is multi-interpretabel, maar de beste vertalingen zijn Goede Week of Heilige Week. Van Palmzondag tot Paaszondag zijn er dagelijks optochten waarbij van alle kerken in het stedelijk gebied de Hermandad, het broederschap, een boetprocessie houdt van hun eigen kerk naar de kathedraal en terug. Sterke mannen dragen mooie baldakijnen met daarop afbeeldingen die een link met Pasen hebben. Ze worden daarbij omringd door Nazareno's, boetelingen die gekleed gaan in lange gewaden en een hoge puntmuts, die tot ver onder de neus reikt. Met deze verkleding kunnen ze anoniem boeten voor hun zonden. Tevens luiden de kerkklokken deze week niet. De processies zijn een indrukwekkend gezicht, dat door buitenstaanders zonder context geassocieerd kan worden met de Ku Klux Klan. De extreemrechtse groepering heeft de kledingstijl van de Nazareno's overgenomen en daarmee kleeft er een dito negatieve connotatie aan. :X Hieronder is bewegend beeld van zo'n boetprocessie te zien (bron: A Pulso)
Uiteindelijk bereiken we wel het hostel en na het settelen eten we met een man of negen een paar straten verderop bij een pizzeria. De meesten duiken na het eten onder de wol, waaronder ook ik. Onze kamer in het hostel is ruim opgezet en ook het sanitair is prima voor 10 personen. Het was gedurende de reis wel lastig om enigszins vast te kunnen slapen. De airco op de kamer ratelde flink en uiteraard druppelen de studenten die nog zijn wezen stappen niet bepaald subtiel binnen.

Maandag 11 april is de eerste volledige dag in de stad. Het schema zit redelijk vol vandaag, en omdat we studenten zijn, lopen we direct vertraging op. :')
AfbeeldingGuadalquivir rivier Sevilla by Bas Folles, on Flickr
We trappen de dag af met een fietstocht door de hele stad. Hiervoor lopen we eerst naar de fietsverhuur waar we hebben afgesproken in de wijk Triana, aan de overkant van de Guadalquivir. Tijdens de fietstocht, waarbij de groep wederom in tweeën gedeeld is hebben we een Nederlandstalige gids mee die enthousiast kan vertellen over alle stops, maar hier en daar toch wel wat grof gebekt was. Met mijn groep fietsten ook de twee docenten mee, waarvan er één ook regelmatig enthousiast kan vertellen over de bezienswaardigheden.

AfbeeldingArcheologisch Museum Sevilla by Bas Folles, on Flickr
We bezoeken diverse bezienswaardigheden die eerder of later in de week ook nog langs komen of kwamen. Zo komen we ook opnieuw door het Parque Maria Luisa. Wel zien we er nu wat meer van, zoals ook het Archeologisch Museum, wat net als Plaza de España een gebouw van de Expo 1929 is.

AfbeeldingCatedral de Santa María de la Sede Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingCatedral de Santa María de la Sede Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingCatedral de Santa María de la Sede Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Na een snelle lunch moesten we snel door naar de kathedraal, waar de reisleiding tickets gereserveerd had. Dit is de bezienswaardigheid waar ik samen met een medestudent wat meer over moet vertellen. In feite bestaat de kathedraal uit twee verschillende delen, die we dan ook verdeeld hebben over ons tweeën. Ik heb de kathedraal op mij genomen. Mijn medestudent neemt de klokkentoren op zich.
De Sevillaanse kathedraal, de Catedral de Santa María de la Sede, is de belangrijkste kerk van de stad en het aartsbisdom. Na de Sint-Pietersbasiliek in het Vaticaan en Saint Paul's Cathedral is de gotische kerk het grootste kerkgebouw van Europa. Opvallend is dat de klokkentoren ouder is dan de kerk zelf. De toren, met de naam Giralda, is eerder de minaret geweest van een Moorse moskee op dezelfde plek. Deze moskee is in de 14e eeuw ingestort. De stad was toen al door de katholieken veroverd op de islam en daarom keerde de moskee uiteraard niet in originele vorm terug. Tussen de eerste steen en de laatste steen in 1506 zit ruim 100 jaar, wat voor een gebouw uit deze tijd en van deze omvang indrukwekkend snel te noemen is. Daar kunnen ze bij de Sagrada Familia in Barcelona nog wat van leren... :')

AfbeeldingUitzicht Giraldatoren Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingUitzicht Giraldatoren Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingUitzicht Giraldatoren Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingUitzicht Giraldatoren Sevilla by Bas Folles, on Flickr

De kathedraal is sinds 1987 samen met de Giraldatoren opgenomen in de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Deze toren is oorspronkelijk het hoogste gebouw van de stad en hoger bouwen dan de Giralda werd niet op prijs gesteld, totdat er werd besloten om aan de overkant van de Guadalquivir een moderne toren te bouwen die bijna twee keer zo hoog is. :')
Het beklimmen van de toren gaat op een bijzondere manier. In de toren zijn, behalve op het allerlaatste deel naar het bordes, geen trappen. De klim gaat via 35 hellingbanen, die allemaal een eigen hellingshoek en structuur lijken te hebben. Dat heeft vast en zeker een positieve invloed op de kuiten :X . De vier foto's laten het uitzicht in alle vier windrichtingen zien.
Aan het einde van het bezoek overleggen we even kort over de rest van de middag en avond. Omdat er aan het begin van de middag weer processies op gang komen, besluiten we uiteindelijk om een bezoek aan de Salvadorkerk te schrappen en gelijk door te gaan naar Real Alcázar tegenover de kathedraal.

AfbeeldingReal Alcázar Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingTuinen Real Alcázar Sevilla by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingTuinen Real Alcázar Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Real Alcázar is een van de oudste Europese paleizen en bekleedt nog altijd deels deze functie. Alle Spaanse koningen uit de Middeleeuwen en de vroegmoderne tijd hebben hier gewoond. Het is een immens paleis met een mooie tuin, die hier en daar symmetrisch is vormgegeven, net als de tuinen bij Versailles en Paleis 't Loo.

Dinsdag 12 april was qua weer de slechtste dag, hoewel het weer minder slecht uitviel dan initieel voorspeld werd. Korte buien wisselden af met droge momenten met ook zon erbij. Wel zat de jas duidelijk niet in de weg.

AfbeeldingHistorische Tram Busstation Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Vandaag is de eerste activiteit de Archeologische Opgraving Italica in het dorp Santiponce. Hier gaan we met de streekbus heen. Net als alle andere streek- en langeafstandsbussen vertrekt deze vanaf het Plaza de Armas. In het donkere hol staat een oude tram opgesteld als monument.

AfbeeldingPaulino 358 - Sevilla, Plaza de Armas by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingDamas 240 - Santiponce, Avenida Extremadura by Bas Folles, on Flickr

Wij gaan met streekbus M-170 naar Santiponce. Het kopen van de tickets voor onze groep van 17 man heeft nogal wat voeten in aarde. De boordcomputer kan namelijk niet meer dan negen kaartjes tegelijk afgeven en een groepsticket kennen ze niet. :') Na wat heen en weer bellen met collega's konden de docent en de chauffeuse het oplossen door twee setjes van acht en negen kaartjes te kopen, hoewel de chauffeuse dat in eerste instantie niet begreep. Hierdoor liepen we een minuut of tien vertraging op.
De route van lijn M-170 was traag en op meerdere plekken moest de bus volgens zijn route weer via dezelfde weg terug. Voor Spaanse begrippen rijdt de lijn wel frequent. Overdag rijdt lijn M-170 elk half uur. De bus die onze rit rijdt is een Sunsundegui Astral op het chassis van een Volvo B7R, bekend van onder meer de Volvo 8700.

AfbeeldingAmfitheater Italica Santiponce by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingDoorkijkje Italica Santiponce by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingHoofdstraat Italica Santiponce by Bas Folles, on Flickr
Italica is een van de eerste Romeinse nederzettingen op het Iberisch schiereiland. De te bezichtigen resten zijn een amfitheater en het dorp. De opgravingen zijn ongeveer 50 jaar geleden ontdekt. Onbewust woonden er mensen boven op Italica. In 1972 is begonnen met de ontruiming van de woningen boven de opgravingen.
Er leken paden te zijn die naar uitkijkpunten op het amfitheater leidden, maar die waren stuk voor stuk gesloten. :N

AfbeeldingDamas 4714 GNC - Santiponce, Avenida Extremadura by Bas Folles, on Flickr
Tegenover de ingang van het park zat een restaurantje waar we even een kop koffie haalden. Omdat ik geen koffie lust en thee in Spanje uiterst zeldzaam is sloeg ik dit rondje over. Na de koffie stond er opnieuw een Astral klaar, dit keer zonder lage instap. Nu we waren gewaarschuwd voor de omslachtige werking van de boordcomputer ging het kopen van 17 kaartjes een stuk soepeler.

AfbeeldingMetropol Parasol Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Terug in Sevilla gingen we eerst naar het hostel en lunchen. Met drie andere studenten streek ik neer onder de volgende bezienswaardigheid, de Metropol Parasol. Naar eigen zeggen is dit gebouw het grootste houten bouwwerk ter wereld. Een dikke laag lak en vernis maakt verificatie onmogelijk, maar desondanks is de attractie zeker de moeite waard. Op de Parasol is een looproute aangelegd.

AfbeeldingOnderzijde Metropol Parasol Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Beneden ligt een verhoogd plein boven op een markthal en een antiquarium. Het was de bedoeling dat daar een parkeergarage kwam, maar door de vondst van die archeologische resten is de bouw in 2011 acuut gestopt. Het antiquarium was helaas gesloten.

AfbeeldingSevilla by night by Bas Folles, on Flickr
Terug met beide benen op de grond was er een gat van een paar uur tot de volgende activiteit. Met hetzelfde groepje als waarmee we geluncht hebben dronk ik een biertje op een terras. Omdat het na het betalen begon te regenen heb ik daarna twee paraplu's gekocht bij de souvenirwinkel ertegenover. Voor mijzelf kocht ik ook nog een poppetje dat zo'n Nazareno moet voorstellen als aandenken aan die indrukwekkende processies in het kader van Semana Santa.
Voor het avondeten liepen we met de hele groep nog naar de wijk Triana aan de overkant van de Guadalquivir. Triana, net als het Keizer Traianusplein in Nijmegen vernoemd naar de Romeinse keizer Traianus, was vroeger het deel van Sevilla waar alle minderheden woonden. De rijken en katholieken woonden wel in de echte oude stad. Veel van de bezienswaardigheden hebben we al gezien tijdens de fietstocht van gisteren, dus heel diep gaat de docent die hier zijn verhaal houdt er niet op in. Na het avondeten, dat individueel was volgens het programma, maar uiteindelijk alleen zonder de docenten was, gingen we terug de stad in en nog naar een bar. Bovenstaande foto maakte ik op de Puente de Triana.

De laatste volle dag in Sevilla was woensdag 13 april. Ook deze dag had een relatief rustig schema.
AfbeeldingPatio Palacio de la Condesa Sevilla by Bas Folles, on Flickr
De eerste stop was het Palacio de la Condesa. Enigszins vrij vertaald betekent dit 'huis van de gravin'. Hier krijgen wij een guided tour over de bovenverdieping. Het huis is opengesteld privébezit, dus foto's maken was op de eerste verdieping verboden. Beneden mogen bezoekers 'vrij rondwandelen' en is foto's nemen van bijvoorbeeld de mozaïeken in de vloer wel toegestaan.

AfbeeldingTuinen Casa de Pilatos Sevilla by Bas Folles, on Flickr
Het volgende element op het programma was Casa de Pilatos. Hier zijn de tuinen het meest interessant...

AfbeeldingBougainville Bonsai Casa de Pilatos Sevilla by Bas Folles, on Flickr
... en staat de Bougainville op de balkons mooi in bloei.

AfbeeldingTUSSAM 1850 - Sevilla, Calle Calatrava by Bas Folles, on Flickr
Het bezoek duurde uiteindelijk niet zo heel lang. Na een rondje bier op een zelfbedieningsterras gingen we naar een tapasbar voor een gezamenlijke lunch. Vlak bij de bar poseerde deze stadsbus naast een (op het oog gesloten) kerkje.

AfbeeldingKlooster van Cartuja by Bas Folles, on Flickr
De allerlaatste stop is het klooster van Cartuja. Het ligt relatief ver van de rest af en omdat alle elementen van het klooster werden overschaduwd door het Centrum voor moderne kunst dat het nu huisvest, vond ik het niet per se boeiend, ook al ben ik eigenlijk altijd wel geïnteresseerd in religieuze gebouwen.
Na nog een gezamenlijk avondeten gingen de meesten weer terug naar het hostel. Voor de laatste keer moesten we ook weer de nodige straten omlopen vanwege de processies. Over een stukje dat normaal tien minuten kost hebben we ruim een half uur gelopen. :X :')

Donderdag 14 april staat volledig in het teken van de terugreis. De transfer begon al chaotisch, omdat wij als groep op de verkeerde plek op het busje wachtten. We hadden dezelfde chauffeur en bus als op de heenweg. Voor het gevoel ging de terugreis naar het vliegveld sneller. Naar later bleek is de chauffeur zondag helemaal omgereden via de zuidkant van de stad.
AfbeeldingTransavia PH-HXF - Sevilla San Pablo by Bas Folles, on Flickr
Op het vliegveld liep alles bepaald niet soepel. Het vliegtuig stond al aangekondigd met 50 minuten vertraging en inchecken kon maar bij twee balies. Daarnaast werd mijn handbagage apart genomen voor een steekproef. De vrouwelijke douanier doorzoekt alleen het grote vak van mijn kleine rugtas. De bus deodorant, die samen met een flesje handgel netjes in een ziploc zat, is daarbij ingenomen. Omdat ik de douanier op haar vingers kon kijken is dit puur prijsschieten geweest op basis van het etiket. De deodorant is in Eindhoven immers gewoon door de douane heen gekomen... :X

AfbeeldingHermes 9502 - Eindhoven, Luchthavenweg by Bas Folles, on Flickr
Uiteindelijk vertrekt het vliegtuig met ongeveer vijf kwartier vertraging als vlucht HV5086. De vertraging bleek een mistige ochtend in Eindhoven als oorzaak te hebben en werd verergerd door chaos bij het boarden. In de lucht hebben we veel last van turbulentie en tegenwind, waardoor de route een hoop weg heeft van een zigzag over Barcelona, Parijs, Lille en Gent. Na de landing ging ik met het OV naar huis. De eerste stap is dan de Airport Shuttle van het vliegveld naar Eindhoven Centraal.

AfbeeldingNS 2525 - Breda by Bas Folles, on Flickr
Het reizen met de trein gaf geen grote problemen meer. In tegenstelling tot de reisgenoten die met de auto waren en op de A58 in de file voor een ongeluk terechtkwamen heb ik geen vertragingen gehad. Na een overstap in Breda op deze FLIRT was ik iets na zes uur's avonds weer thuis. Ook deze studiereis was er weer een om nooit te vergeten. :D
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door ODRAIL »

Een leuk verslag ;) .
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag. :)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door waldo79 »

Leuk verhaal :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door umbusko »

Was leuk om te lezen! Sevilla ziet er wel goed uit, daar moet ik toch ook maar eens naartoe. :Y Die kathedraal is wel echt enorm!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Sevilla is verrassend leuk. Eens onthouden. Een studiereis op de middelbare school heb ik zelf nooit meegemaakt. Dat was er toen denk ik nog niet..
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

umbusko schreef: za 23 apr 2022, 12:49 Was leuk om te lezen! Sevilla ziet er wel goed uit, daar moet ik toch ook maar eens naartoe. :Y Die kathedraal is wel echt enorm!
Ik heb mijzelf altijd voorgehouden dat Spanje mij niet zo enorm zou boeien, maar met deze studiereis is gebleken dat ik er met die opvatting toch gigantisch naast zat. :')
De Sevillaanse kathedraal is zoals in het reisverslag vermeld het derde grootste kerkgebouw van Europa, en is gebouwd na de Reconquista. De Moorse moskee is in de 14e eeuw op de minaret (de nog altijd bestaande Giralda) na volledig ingestort als gevolg van een aardbeving. Het middenschip is ruim 100 meter lang met gewelven van ongeveer 40 meter hoog. Gecombineerd met alle ornamenten en versierde zijkamertjes is het geheel een indrukwekkend gezicht, en de entreeprijs meer dan waard. :D
ZO6176 schreef: za 23 apr 2022, 19:13 Sevilla is verrassend leuk. Eens onthouden. Een studiereis op de middelbare school heb ik zelf nooit meegemaakt. Dat was er toen denk ik nog niet..
Laat ik even de verwarring doorprikken met dat ik inmiddels in het derde jaar van mijn HBO-opleiding tot ruimtelijk ontwikkelaar zit. ;)

Maar ik zou Sevilla na deze ervaringen sowieso aan iedereen aanraden. Omdat ik een christelijke opvoeding heb gehad, en ondanks dat ik niet actief kerkelijk ben nog wel geloof, zou ik er persoonlijk voor kiezen om de week voor Pasen (Semana Santa) te gaan, omdat het dan sowieso wel levendig op straat is en die indrukwekkende plechtige processies dan door de hele stad te zien zijn. De Goede Week is over heel Spanje te bezichtigen, maar de processies in Sevilla zijn het meest bekend.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ArrivaBas in het schitterende Sevilla [43 foto's]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag om te lezen!
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten