Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Timon91 »

Het is alweer een tijdje geleden, maar dat schreef ik aan het begin van mijn vorige verslag ook :X Om verschillende redenen heb ik de laatste maanden maar weinig gereisd en ik verwacht ook niet dat er de komende tijd nog veel volgen gaat. Als er dan wél iets mogelijk is, is het pas kort van te voren duidelijk en is er niet veel tijd. Toen mijn vriendin en ik ons op de maandag ervoor realiseerden dat het weekend van 9-10 april mogelijkheden voor een uitstapje bood, hebben we daar dan ook meteen werk van gemaakt. Gezien de schaarse mogelijkheden om op stap te gaan wilden we wel iets ondernemen om er echt even "uit" te zijn, en aangezien 1) er kort van te voren geen betaalbare treinkaartjes meer te vinden waren (€200 p.p. retour naar Zuid-Duitsland) en 2) het eigenlijk overal in de buurt k*tweer leek te gaan worden zijn we maar voor een tripje met het vliegtuig gegaan. Mijn laatste vlucht was nog in het pre-covid tijdperk, naar Saudi-Arabië, dus ik was eigenlijk alweer vergeten wat een vervelende manier van reizen het is :')

Dan nog de bestemming. We wilden graag naar Bosnië-Herzegovina, dus zijn we gaan kijken wat er die kant op nog te krijgen was. Nu zijn vliegtickets zo kort van te voren meestal ook niet heel goedkoop, maar met enig zoeken hebben we nog wel wat betaalbaars gevonden: Eindhoven-Zadar heen op donderdagavond, Sarajevo-Dortmund terug op maandagmiddag. Niet ideaal, maar voor €85 p.p. nog prima te doen. Het retourtje Düsseldorf-Sarajevo met Austrian Airlines wat eerst nog €150 retour was, bleek bij het boeken al tegen de €400 te zitten en viel dus af (los van het feit dat ik niet heel veel vertrouwen had in een 30 minuten overstap in Wien, waar je ook nog door de paspoortcontrole moet). Veel tijd hadden we niet en langer blijven was ook geen optie, dus we hebben een beetje gekeken wat we tussendoor wilden doen. Voor de eerste nacht hebben we een verblijf geboekt in Zadar en verder hebben we het maar onderweg bekeken. Een kaartje van de reis staat hier, het reisverslag bevat 75 foto's.

Donderdag 7 april was de dag van vertrek. Eerst nog werken, in de loop van de middag naar huis, iets eten, de kat gedag zeggen en dan op pad. Het waait flink, maar de treinen rijden gelukkig gewoon. Wel is het een zware spits, vanuit de trein zien we genoeg files en ook met de trein gaat het niet helemaal vlekkeloos, maar uiteindelijk valt het mee en komen we met een kwartiertje vertraging aan op station Eindhoven. De bus naar de luchthaven heeft een mooie, vrijliggende busbaan en dus weinig last van files. Helaas zitten er tussen het station en het begin van de busbaan een kleine kilometer zonder busbaan, dus daar lopen we een kwartier vertraging op. Gelukkig hebben we nog wel wat tijd over, dus een uur en 20 minuten voor vertrek komen we aan op het vliegveld. De veiligheidscontrole gaat soepel, de terminal is overvol omdat vluchten door de harde wind vertraagd zijn of worden omgeleid. Nu weet ik weer wat een grafplek dit is :') Beste Vladimir P.: mocht u ooit uw "speciale militaire operatie" naar Nederland uitbreiden, zou dan willen beginnen met Eindhoven Airport? Bij voorbaat dank.

Ons vliegtuig komt slechts iets te laat uit Zadar aan, maar het keren gaat niet binnen de 25 minuten die de Ierse vliegmaatschappij ervoor rekent. Daarnaast werkt het stormachtige weer niet mee. Ondanks dat verlaten we Eindhoven met slechts een halfuur vertraging. De vlucht naar Zadar is zeer hobbelig (het "fasten seatbelt"-lampje blijft de gehele vlucht branden) en na de nodige luchtzakken en hobbels komen we om kwart voor 10 's avonds stuiterend tot stilstand in Zadar. De paspoortcontrole duurt even, maar de bus van 22:15 is nog net te halen. Op het busstation eten we nog een fantastische ćevapi, we hebben al helemaal het gevoel op vakantie te zijn :D De nacht in een nabijgelegen guesthouse is prima, de volgende ochtend gaan we alweer bijtijds op pad. Het doel is om vanavond al in Bosnië aan te komen, alleen is er over bussen vanuit deze hoek van Kroatië naar Bosnië maar weinig informatie te vinden. Ik heb op internet welgeteld één bus gevonden, die van Split via Međugorje naar Mostar rijdt, maar ik hoop stiekem dat er ter plekke nog wel meer blijkt te bestaan. Eerst maar naar Split, wat met de bus over de snelweg een ruime twee uur duurt.

1. Het barre binnenland van Kroatië. Leuk om te zien, ik ben nog nooit in deze hoek geweest. Overigens heeft Zadar ook een treinstation, maar daar lijken al een tijdje geen treinen meer te hebben gereden.

Afbeelding
Landscape in Dalmatia by Timon91, on Flickr

2. Proklansko Jezero, gezien vanaf de snelweg A1 in de buurt van Šibenik.

Afbeelding
Proklansko Jezero seen from the bus by Timon91, on Flickr

3. Split ligt niet echt aan de A1, maar heeft wel een goede verbindingsweg ermee. Vanaf de snelweg moet je eerst nog een heel stuk naar beneden, met een mooi uitzicht op de stad.

Afbeelding
View over Split from the bus by Timon91, on Flickr

De bus is rustig en de rit was uiterst comfortabel. Op het busstation van Split blijkt dat er echt maar één bus per dag is naar Bosnië, dus daar zullen we het mee moeten doen. Die gaat om 17:30 pas, dus we hebben nog de hele dag hier - ook niet erg natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat dit standaard is, wellicht nog een uitwerking van de pandemie?

4. Mooie oude doorgang naar het historische centrum van Split. Het is een toeristische stad en dat is goed te merken, maar het is fijn te zien dat het toerisme weer langzaam op gang komt nu covid wat op z'n retour lijkt. Overigens geldt in Kroatië op het moment van schrijven overal nog binnen een mondmaskerplicht, maar de regelgeving is zeer balkanisch: enorm strenge regels met een exorbitant hoge boete op het overtreden ervan - en niemand die zich er ene moer van aantrekt :mrgreen:

Afbeelding
Diocletian's Cellars, Split by Timon91, on Flickr

5. Plein naast de kathedraal van Split, met links de toren daarvan.

Afbeelding
Prvostolnica Uznesenja Blažene Djevice Marije, Split by Timon91, on Flickr

6. Split is het einde van de spoorlijn vanuit het noorden. Verder dan dit kun je niet. Het station ziet maar enkele treinen per dag, al zijn er in het zomerseizoen wel een aantal mooie nachttreinverbindingen hierheen. Op het moment van schrijven zijn er dagelijks vier lokale treinen naar Perković, zeven naar Kaštel Stari (wat slechts een half uur verderop ligt) en één IC trein naar Zagreb. Op het station staat een lokale trein klaar voor vertrek naar Perković. Direct na het verlaten van het station rijdt de trein een tunnel in, onder de stad door. Het busstation ligt rechts van het treinstation.

Afbeelding
View over Split from the cathedral tower by Timon91, on Flickr

7. Het uitzicht vanaf de kathedraal mag er zijn :D

Afbeelding
View over Split from the cathedral tower by Timon91, on Flickr

8. Het boemeltje verlaat station Split. Ooit kom ik hier nog wel eens met de trein, maar dat moet nog even wachten ;)

Afbeelding
Train to Perković leaving Split train station by Timon91, on Flickr

9. In de haven ligt een hele vloot van boten van de Jadrolinija, de rederij die veerdiensten langs de gehele Kroatische kust verzorgt. Altijd is er wel een boot die aankomt of op het punt van vertrekken staat. Boten genoeg, Rusland zou er trots op zijn :')

Afbeelding
Jadrolinija ships in the Split harbour by Timon91, on Flickr

10. Uitzicht richting binnenstad. Split blijkt een leuke stad te zijn en er is best wat te zien. Langer dan een dag zou ik er echter niet doorbrengen, daar is het op een slechte manier te toeristisch voor.

Afbeelding
View over Split from the cathedral tower by Timon91, on Flickr

11. Kapotte oude koepel, vlak bij de kathedraal.

Afbeelding
Vestibul, Split by Timon91, on Flickr

12. De stadsmuur met opening er in, zowel oud als gerestaureerd.

Afbeelding
Split city wall by Timon91, on Flickr

13. Deze straatjes van Split zijn veel leuker om doorheen te dwalen.

Afbeelding
Back street in Split by Timon91, on Flickr

14. De strakke waterkant, vol met terrasjes. Het is lekker weer: zonnig en een graad of 20, maar de wind vanaf de zee is nog wel fris.

Afbeelding
Seaside boulevard, Split by Timon91, on Flickr

15. Stadspark in paassferen.

Afbeelding
Easter in Split by Timon91, on Flickr

16. Na een dag met veel lopen, sightseeien en matig eten zijn we iets na vijven terug op het busstation. Het busstation van Split is eerlijk gezegd waardeloos: op frisdrank, snoep en twijfelachtige hamburgers na is er weinig eten te vinden, de loketbeambten zijn buitengewoon onvriendelijk, het is behoorlijk krap en alles wat je verder nodig hebt als reiziger (bagagedepot, wisselkantoor) is er niet of gesloten. Om de laatste kuna's terug te wisselen moet ik uiteindelijk helemaal terug lopen naar het centrum.

Afbeelding
Split bus station by Timon91, on Flickr

De bus die ons naar Bosnië gaat brengen is van een heel ander kaliber dan de strakke unit die ons vanmorgen vanuit Zadar hierheen geblazen heeft. Maar goed, hij is er :') Gezien het routebordje voor op de bus is duidelijk dat we de kustweg gaan volgen en geen meter snelweg zullen meepakken. Voor het uitzicht goed, maar het gaat wel even duren voordat we in Bosnië zijn :') Wel is het leuk om eens de beroemde D8, de kustweg die helemaal naar beneden loopt door Kroatië, te volgen. Spectaculair is het wel, maar de plaatsjes komen ook allemaal vrij benauwend over. In Makarska maken we een stop van 5 minuten, daarna klimmen we de binnenlanden in. Foto's heb ik niet kunnen maken - daar is de weg te slecht en het busje te smerig en hobbelig voor - maar het is wel de moeite waard. Van de kust weg lijkt het hier opeens onbewoond te zijn, we passeren maar heel weinig huizen en de huizen die er zijn lijken lang niet allemaal bewoond te zijn. Tegen achten bereiken we de grens bij het gehucht Orah. Er zijn zo'n 20 passagiers, iedereen moet de bus uit voor uitreiscontrole, daarna de bus weer in, 150 meter rijden, weer allemaal de bus uit, inreiscontrole en dan kunnen we verder. Het hele proces neemt zo'n 30 minuten in beslag. Bij de inreis in Bosnië wordt gevraagd om "covidtest, covidtest!?", waarop ik m'n uitgeprinte QR-code geef en vragend "vaccination certificate!?" zeg. Reactie van de douanier: "vaccination, really!?" - "yes, three times", *pijnlijk gezicht* "oiiiijjjjhhhh" :') Tegen negenen bereiken we Međugorje, de bus rijdt nog 30 km verder naar het eindpunt Mostar.

17. De beroemde kerk van Međugorje, het is een bekend katholiek bedevaartsoord - het Lourdes van de Balkan. Accommodaties zijn er zat hier en het was geen probleem om 's middags in Split iets te boeken voor hier. Op het busstation is het op enkele Adnans na uitgestorven, gelukkig kunnen we lopend naar het hotel toe.

Afbeelding
Church of Saint James the Greater, Međugorje by Timon91, on Flickr

Het hotel is verder vrijwel leeg, in de ontbijtzaal spotten we één andere gast. De hele ochtend door zijn er kerkdiensten voor wie wil, maar erg strak georganiseerd is het bedevaartsoord niet. Het lijkt echt gericht te zijn op groepen die vanuit een eigen kerk hier op een georganiseerde reis heen komen. De individuele reiziger is overgeleverd aan het toeval en de Adnans, maar daarover later meer :')

18. De kerk van binnen, niet heel bijzonder.

Afbeelding
Church of Saint James the Greater, Međugorje by Timon91, on Flickr

19. Međugorje is bekend van de Mariaverschijningen en niet geheel zonder controverse. De plek waar de verschijningen begonnen zouden zijn, ligt ca. 2 km vanaf het centrum. Bordjes zijn er niet, de weg vragen in één van de vele souvenirwinkels levert vage blikken op ("lopen???? dat is veel te ver, neem toch een taxi, ik ken nog wel iemand!"). Gelukkig is er Maps.ME, dus dan is de weg wel te vinden. Vaag oord, dat Međugorje.

Afbeelding
Walking to Apparition Hill, Međugorje by Timon91, on Flickr

20. Na een ruime kilometer lopen door velden, langs verlaten gebouwen en agrarische uitwerpselen komen de souvenirwinkeltjes weer tevoorschijn: we zijn er :') Het laatste stuk is klauteren over zo'n soort "pad". Je ziet hier ook mensen op hun knieën naar boven gaan, maar echt een aanrader lijkt me dat niet :')

Afbeelding
Apparition Hill, Međugorje by Timon91, on Flickr

21. Boven, de plek waar het allemaal om gaat. Er hangt een bijzondere sfeer, maar ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.

Afbeelding
Apparition Hill, Međugorje by Timon91, on Flickr

22. Uitzicht richting Međugorje, wat verder niet meer dan een doorsnee Herzegovinisch dorp is.

Afbeelding
View over Međugorje by Timon91, on Flickr

23. Terug in het centrum. Achter de kerk kunnen grote diensten gehouden worden in de open lucht. Het is nu vrij rustig, maar het volgend weekend - Pasen - zal dat heel anders zijn.

Afbeelding
Church of Saint James the Greater, Međugorje by Timon91, on Flickr

Međugorje ligt op een ruim half uur rijden vanaf Mostar, maar navraag op het busstation leert dat er slechts twee bussen per dag rijden - om 6:00 en om 18:30. In het centrum hangen overal bordjes met de "vaste taxitarieven", die laten zien dat een enkele reis Mostar €40 kost. In het hotel kunnen ze "omdat we gasten zijn" wel voor €30 een taxi regelen, omdat we verder niet veel keuze hebben stemmen we maar toe. De Adnans op straat weten donders goed dat de borden met "vaste" tarieven er hangen en houden daar ook standvastig aan vast. Sowieso gaan alle betalingen hier in euro, de vraag of je met BAM (Bosnische Mark) kunt betalen - die ik, veronderstellend dat dat nog wel eens nuttig kon zijn in Bosnië, ruim gepind heb - leveren meestal gezucht, gesteun en een schoorvoetend "oké" op. De BAM was voorheen 1-op-1 gekoppeld aan de Duitse Mark en is ook nog steeds evenveel waard: €1 heeft een vaste wisselkoers van 1,95 BAM.

De chauffeur die ons naar Mostar brengt is een prettige, kalme chauffeur die in tegenstelling tot veel concullega's niet de behoefte voelt om z'n suïcidale neigingen met z'n passagiers te delen. Als we echter vragen om bij het bus/treinstation afgezet te worden is wel te merken dat hij niet vaak aan "de overkant" komt. Međugorje is uiteraard katholiek (lees: Kroatisch), maar Mostar heeft een katholiek en een islamitisch deel. De grens loopt ongeveer bij de rivier de Neretva die het centrum in west en oost verdeelt. Het bus/treinstation ligt aan de oostkant en daar heeft de chauffeur toch even Google Maps voor nodig. Hij zet ons gauw af (afgezet zijn we toch al) en vlucht dan gauw terug de brug over naar z'n "eigen" stadsdeel.

24. Mostar ben ik één keer geweest, tien jaar geleden. Het station is in ieder geval niets veranderd, het is nog even overgedimensioneerd, naargeestig en matig onderhouden als toen. Kaartjes kopen voor de avondtrein naar Sarajevo gaat niet snel maar gelukkig wel soepel en de bagage kunnen we bij naastgelegen busstation makkelijk kwijt. Hier de stationshal, waar verder niemand is. Achter de deur bevindt zich de trap naar de perrons, maar die is alleen rond de vertrektijd van de paar treinen die hier rijden toegankelijk.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

25. Het schitterende busstation.

Afbeelding
Bus station, Mostar by Timon91, on Flickr

26. Het centrum begint op 5 minuten lopen vanaf het station. Onderweg kom je nog mooie Joegoslavische gedrochten tegen.

Afbeelding
Yugoslav building, Mostar by Timon91, on Flickr

27. De eerste moskee van de reis.

Afbeelding
Karađozbegova džamija, Mostar by Timon91, on Flickr

In Mostar hebben we de hele middag, het is een stad van contrasten. Enerzijds is er het strakgetrokken toeristische centrum, wat behoorlijk druk is, anderzijds zijn er net als elders in Bosnië nog veel sporen van de oorlog te zien. Het is in ieder geval een prettige stad om te zijn, je kunt hier meer je eigen gang gaan dan in Split of Međugorje en er is veel interessants te zien. Het druppelt een beetje maar de regen zet niet door, verder is het prettig warm. Na een heerlijke maaltijd gaan we verder het centrum in.

28. Dé brug, waar het allemaal om te doen is. Ooit het symbool van de eenheid in de stad, in 1993 door Kroatische troepen kapotgeschoten en in 2004 opnieuw als hét symbool voor de eenheid heropend. Het is de blikvanger van de stad die de verbinding tussen de verschillende bevolkingsgroepen symboliseert, die aan beide kanten van de rivier leven.

Afbeelding
Stari Most, Mostar by Timon91, on Flickr

Met de eenheid van Mostar is het overigens niet zo best gesteld. De Bosniakken en Kroaten leven grotendeels gescheiden, hebben hun eigen scholen, bedrijven, wijken en gebedshuizen. Als toerist is er aan de oppervlakte weinig van te merken, maar er sluimert wel iets. Sowieso is de etnische verdeling van Bosnië-Herzegovina iets waar het laatste woord nog niet over gesproken is. Een matige poging tot een beknopte uitleg in de spoiler - voor zover ik dat goed kan uitleggen :')
Spoiler: show
In 1995 werd Bosnië-Herzegovina tijdens het Verdrag van Dayton in twee entiteiten verdeeld om zo een einde te maken aan de reeds 4 jaar durende burgeroorlog. De Republiek Srpska (de Servische Republiek) beslaat 49% van het grondgebied en wordt grotendeels bevolkt door Serviërs (orthodox). De overige 51% is de Federatie Bosnië-Herzegovina en is gemengd Bosniak (islamitisch)-Kroatisch (katholiek). Dit kaartje geeft redelijk weer hoe het land etnisch verdeeld is. De grens tussen de Federatie en de Republiek Srpska is lang, discutabel en het resultaat van vele onderhandelingen. De "eenheid" die het land Bosnië-Herzegovina bij elkaar houdt is zeer fragiel en wordt continu bedreigd. De huidige leider van de Republiek Srpska, de rechts-populistische Milorad Dodik, heeft meermaals gedreigd de onafhankelijkheid uit te roepen en trekt de Republiek Srpska steeds verder terug uit de instituten die nog één zijn (zie ook de Wiki-pagina over Dodik). Het is wel even in het nieuws geweest in Nederland, maar door de oorlog in Oekraïne is het steeds verder naar de achtergrond verdwenen. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken.

Overigens is er sinds 2000 ook nog een derde gebied, waar de beide entiteiten het niet eens over konden worden. Het Brčko-district in het noordoosten geniet een hoge mate van zelfbestuur, maar staat ook nog steeds onder internationale supervisie. Officieel is het onderdeel van zowel de Federatie als van de Republiek Srpska.

Binnen de Federatie Bosnië-Herzegovina is het tussen de Kroaten en de Bosniakken zoals eerder beschreven ook niet allemaal koek en ei, maar algemeen is de relatie beter dan die met de Serviërs. Momenteel wordt Mostar dus bewoond door ongeveer de helft Kroaten en de helft Bosniakken, maar vroeger woonden er ook nog veel Serviërs. Inmiddels zijn die bijna allemaal verdwenen.

Overigens slaat "Herzegovina" op een historische regio, maar die heeft met de huidige (ethnische) verdeling van het land niets te maken.
29. Terug naar Mostar: uitzicht over de rivier de Neretva met links een kerk en rechts een moskee. Dat blijft ondanks alles toch wel het mooie van Bosnië.

Afbeelding
City view, Mostar by Timon91, on Flickr

30. Uitzicht vanaf de brug.

Afbeelding
Neretva river seen from Stari Most, Mostar by Timon91, on Flickr

31. Naast de Neretva zijn er ook nog genoeg beken en riviertjes die hier in de Neretva uitmonden. Hier is zo'n zijrivier, het geeft een leuke dynamiek aan de stad.

Afbeelding
Neretva river, Mostar by Timon91, on Flickr

32. De brug gezien vanaf beneden. Het centrum van Mostar is vrij apart: de ene straat is overvol en zeer toeristisch, maar als je de hoek om gaat is het praktisch uitgestorven. Dit strandje, met toch een mooi uitzicht op de brug, is op ons na verlaten.

Afbeelding
Stari Most, Mostar by Timon91, on Flickr

33. Ander beekje tussen de huizen.

Afbeelding
Mountain creek in Mostar by Timon91, on Flickr

34. Nogmaals de rivier, met de westkant nu rechts op de foto. Op weg vanuit Međugorje naar Mostar zijn we vlak achter het kruis op de heuvel langs gereden.

Afbeelding
Neretva river, Mostar by Timon91, on Flickr

35. Ook dit is Mostar.

Afbeelding
Streetview in Mostar by Timon91, on Flickr

36. Na een fijne middag rusten we uit met een kop thee op het verder uitgestorven busstation. Tegen vijven begeven we ons richting perron, waar om 17:09 de tweede en tevens laatste trein van de dag naar Sarajevo vertrekt. We zijn blij dat we 's middags al kaartjes gekocht hebben, want er staat nu nog een redelijke rij bij het loket. Heel snel gaat het niet, aangezien de kaartjes handgeschreven zijn. Op het perron is het aardig druk.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

37. De andere kant op gekeken. Of je bij perron 1 of bij perron 2 met de trap naar boven gaat maakt geen donder uit, want je kunt ook boven het spoor oversteken.

Afbeelding
Mostar train station by Timon91, on Flickr

Ook op spoorgebied is Bosnië niet één, aangezien de Federatie en de Republiek Srpska beide een eigen spoorwegmaatschappij hebben. De treinen hier worden gereden door de spoorwegen van de Federatie, de ŽFBH. De ŽFBH rijdt naar Sarajevo en direct ten noorden en zuiden ervan, de ŽRS rijdt zo'n beetje alles in het noorden van het land. Afgaande op de dienstregeling rijden er momenteel helemaal geen treinen tussen de gebieden van de ŽFBH en de ŽRS, wat officieel nog wel door covid zal komen maar in de praktijk zullen de recente ontwikkelingen er ook nog wel mee te maken kunnen hebben. Tijdens mijn laatste bezoek in 2012 vond er bij doorgaande treinen tussen beide gebieden een lokwissel plaats in Doboj/Добој, op de grens tussen de entiteiten. De lok van de ŽFBH werd vervangen door een exact hetzelfde exemplaar van de ŽRS, alleen met andere kleurtjes. Spoorvervoer is in Bosnië verder vrij spaarzaam, moeilijk en daarom uitdagend. De lijnen waar nog personenvervoer aanwezig is - en dat zijn er niet veel - zien meestal maar enkele treinen per dag. Vanaf Mostar rijden er vier treinen per dag: twee noordwaarts naar Sarajevo en twee zuidwaarts naar de Kroatische grens bij Čapljina. In 2012 reed de trein nog enkele kilometers door naar Kroatische kust bij Ploče, maar internationaal verkeer is er al enkele jaren überhaupt niet meer. Destijds waren er nog drie internationale treinparen per dag:
- Een dagtrein Zagreb-Sarajevo-Ploče v.v., dus beginnend en eindigend in Kroatië;
- Een nachttrein Zagreb-Sarajevo v.v., wat nog steeds de meest obscure nachttrein is die ik ooit heb genomen;
- Een dagtrein Sarajevo-Osijek-Pécs-Budapest v.v., die ten noorden van Doboj de grens overstak en wat ook een prachtig mooie rit was.

38. Terug naar het nu. Enkele jaren terug heeft men een aantal Talgo-stammen aangeschaft om het verouderde en verwaarloosde wagenpark uit te breiden en de trein weer wat aantrekkelijker te maken. Het idee was om hier internationale verbindingen naar Zagreb, Budapest en zelfs Wien mee te gaan rijden, maar helaas zijn de treinen het land eigenlijk niet uit geweest. Momenteel worden ze o.a. ingezet op de verbinding Sarajevo-Čapljina v.v., waar ze verder nog rijden zou ik eerlijk gezegd niet weten. Voor deze verbinding zijn twee stammen nodig, omdat ze tegelijkertijd rijden. Ondanks dat er tijd genoeg is om twee slagen per dag te doen met één stam, heeft men aan de oude dienstregeling vastgehouden - er zijn toch Talgo-stammen zat :') De Talgo uit Čapljina komt met een lichte vertraging opdagen. Je hebt een reservering, maar alleen voor een bepaald rijtuig. Verder kun je gaan zitten waar je wilt.

Afbeelding
Train Čapljina-Sarajevo at Mostar train station by Timon91, on Flickr

Er is plek genoeg, direct na vertrek komt er een mannetje van de spoorwegen vragen of er nog stoelen gedraaid moeten worden - dat is het voordeel van deze Talgo's. We laten onze stoel omdraaien om vooruit van de rit te kunnen genieten, fijne service :)

39. De rit langs de Neretva en vanaf Konjić door de bergen slingerend naar boven is prachtig, het is één van de mooiste treinreizen van Europa. Helaas kunnen de ramen niet open en zijn die bovendien verduisterd en smerig, wat de beleving eerlijk gezegd wel een stuk minder maakt. Veel meer dan deze foto heb ik niet geprobeerd, onderweg fatsoenlijke foto's maken is tegenwoordig praktisch onmogelijk. Voor betere plaatjes verwijs ik jullie naar mijn reisverslag uit 2012.

Afbeelding
Neretva river seen from the train near Mostar by Timon91, on Flickr

40. Comfortabel is het verder wel, de stoelen zijn ruim en zitten lekker. Na ruim twee uur boemelen komen we aan in Sarajevo, waar de trein leegstroomt. Hier het interieur van de Talgo, de trein was goed gevuld.

Afbeelding
Train Čapljina-Sarajevo interior by Timon91, on Flickr

41. Aankomst in Sarajevo, wat verder maar een naargeestig station is waar men niet van fotograferende toeristen houdt.

Afbeelding
Train from Čapljina and Mostar in Sarajevo by Timon91, on Flickr

42. Plaatje naar achteren.

Afbeelding
Train from Čapljina and Mostar in Sarajevo by Timon91, on Flickr

43. En een plaatje buiten. Een foto in de leegstaande stationshal met verkrotte winkels en lege gokcafés had ik nog wel willen maken, maar toen ik de camera pakte werd ik meteen toegeschreeuwd door beveiligingspersoneel en dat was niet omdat ik zulke mooie schoenen aan had :')

Afbeelding
Sarajevo train station by Timon91, on Flickr

44. Station Sarajevo is ongeveer 2 km van het oude centrum, waar je met tram 1 makkelijk kunt komen. Omdat er veel mensen mee willen en de trammachinist graag wil gaan rijden, geeft hij het bij het zien van de rij die nog een kaartje wil kopen maar op en laat iedereen zonder te betalen instappen. Ook goed :') De trams zijn prachtig oud, hier rijdt echt pure nostalgie.

Afbeelding
Tramway in Sarajevo by Timon91, on Flickr

In Sarajevo regent het als de ziekte, dus behalve voor een snelle ćevapi komen we niet van de hotelkamer af. Hier blijven we twee nachten, morgen kunnen we iets rustiger aan doen.

45. De regen is 's nachts overgegaan naar sneeuw, zodat het er opeens winters uitziet. Van zomers in Split naar winters in Sarajevo binnen twee dagen, onze vakantie mag dan wel kort zijn, maar toch heeft het tripje klimaattechnisch een paar maanden omvat :')

Afbeelding
Mula Mustafe Bašeskije, Sarajevo by Timon91, on Flickr

46. Het centrum van Sarajevo, wat ook wel eens omschreven wordt als het "westelijkste punt van Oost-Europa en het oostelijkste punt van West-Europa". Hier waan je je nog in een Weense winkelstraat...

Afbeelding
Ferhadija street, Sarajevo by Timon91, on Flickr

47. ...en hier een paar honderd meter verderop in de bazaar van een Turkse provinciestad. Dit oude Ottomaanse gedeelte staat beter bekend als Baščaršija.

Afbeelding
Baščaršija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

Door de bergachtige omgeving is de topografie van Sarajevo sowieso vrij apart. De stad heeft de vorm van een L, maar dan 90° met de klok mee gedraaid. Het oude centrum ligt helemaal in het oosten, aan het eind van de lange stok van de L. Het vliegveld ligt aan de korte kant van de L, waar ook het stukje Sarajevo ligt wat onder de Republiek Srpska valt (Istočno Sarajevo, "Oost-Sarajevo"). Als je met de bus vanuit Servië of ergens in de Republika Srpka naar Sarajevo reist is de kans groot dat je niet bij het centrale busstation wordt gedropt, maar bij het busstation in Istočno Sarajevo. Vanaf daar is het nog een kilometer of 15 tot het oude centrum.

48. De Gazi-Husrev-Begmoskee, erg mooi van binnen.

Afbeelding
Gazi Husrev-begova džamija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

49. Gazi Husrev-beg's Museum, wat ook bij de moskee hoort.

Afbeelding
Gazi Husrev-begov muzej, Sarajevo by Timon91, on Flickr

50. Het regent/sneeuwt gelukkig niet zo hard, dus je kan nog wel redelijk rondlopen.

Afbeelding
Baščaršija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

51. Arabische reclame op een tram. Bosnië is populair onder Arabieren, aangezien het een vrij tolerant islamitisch land is met vrij goedkoop vastgoed. Alles wat thuis niet mag van het geloof kan in Bosnië wel allemaal onder de noemer van de islam - wat dat betreft is dit net Bahrein :')

Afbeelding
Tram in Sarajevo by Timon91, on Flickr

52. Laaghangende bewolking in de heuvels om Sarajevo.

Afbeelding
Foggy winter day, Sarajevo by Timon91, on Flickr

53. Het stadhuis is de moeite waard om te bezoeken. Mooie architectuur en meer te zien dan op het eerste oog lijkt.

Afbeelding
City Hall interior, Sarajevo by Timon91, on Flickr

54. Zo is er een deel gewijd aan het Joegoslavië-tribunaal, wat ook deels nagebouwd is.

Afbeelding
City Hall interior, Sarajevo by Timon91, on Flickr

55. Trap in het stadhuis met tegen de muur een foto hoe het er vlak na de oorlog uitzag.

Afbeelding
City Hall interior, Sarajevo by Timon91, on Flickr

56. Deze foto had ik volgens mij ook in Pyongyang kunnen maken :mrgreen:

Afbeelding
City Hall interior, Sarajevo by Timon91, on Flickr

57. Bijzondere combi, we hebben niet kunnen achterhalen wat dit moet voorstellen :') Misschien een borstbeeld van degene die het meeste ellende heeft veroorzaakt in elk van de landen? :') Echt, geen idee...

Afbeelding
City Hall interior, Sarajevo by Timon91, on Flickr

58. Het stadhuis van buiten.

Afbeelding
City Hall, Sarajevo by Timon91, on Flickr

59. Oorlogsschade zie je in Sarajevo nog meer dan in Mostar. Ook direct naast elkaar: het linker gebouw ziet er prima uit, het rechter gebouw zit nog vol met kogelgaten.

Afbeelding
Old and restored, Sarajevo by Timon91, on Flickr

60. De kathedraal. We hebben binnen anderhalf uur een moskee, een orthodoxe kathedraal en een katholieke kathedraal bezocht. Dat kan allemaal hier :D

Afbeelding
Katedrala Srca Isusova, Sarajevo by Timon91, on Flickr

61. Hier de orthodoxe kathedraal.

Afbeelding
Saborna Crkva Rođenja Presvete Bogorodice, Sarajevo by Timon91, on Flickr

62. Weer een mooi gebouw met de nodige schade.

Afbeelding
Old architecture, Sarajevo by Timon91, on Flickr

63. En links daarvan is dan dit bureaucratische monster te zien. Dit gebouw zou niet misstaan als gemeentehuis ergens in Wallonië :mrgreen:

Afbeelding
Bureaucratic building, Sarajevo by Timon91, on Flickr

64. Nieuw gebouw, "donated by the state of Qatar". Blatter's voetbalvrienden hebben veel gefinancierd hier, om de haverklap zie je dit soort bordjes.

Afbeelding
Qatar sponsoring, Sarajevo by Timon91, on Flickr

65. Langzaam klaart het iets op, de heuvels worden steeds meer zichtbaar. Sinds een aantal jaar kun je met een kabelbaan naar boven naar de berg Trebović (zie linksboven), maar vandaag was het daar geen goede dag voor.

Afbeelding
Baščaršija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

66. Wel zijn we nog een stukje naar boven gelopen om toch nog wat uitzicht te hebben. Het spel van licht en wolken is schitterend om te zien en het uitzicht verandert om de haverklap. Hier kijken we vanaf het Gele Bastion (Žuta Tabija) de lange stok van de L af, richting het westen.

Afbeelding
View from Žuta tabija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

67. Straatbeeld naast het Gele Bastion.

Afbeelding
Žuta tabija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

68. Vlak hiernaast ligt een verlaten en kapotte kazerne.

Afbeelding
Bombed military building, Sarajevo by Timon91, on Flickr

69. Nogmaals het uitzicht vanaf een iets ander punt, nu met mooi zicht op de rivier die dwars door het centrum loopt. De wolken blijven echt prachtig om te zien. Hier vinden we ook een klein cafeetje waar we wat opwarmen en van het uitzicht kunnen genieten.

Afbeelding
View from Žuta tabija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

70. De verlaten kazerne vanaf beneden gezien.

Afbeelding
Old military building on the hill, Sarajevo by Timon91, on Flickr

71. De rivier die door de stad heen stroomt, de Miljacka, is verder niet heel boeiend.

Afbeelding
Miljacka river, Sarajevo by Timon91, on Flickr

72. Veel watervalletjes, eenden boeit het niet als ze door de stroming door de waterval mee worden genomen.

Afbeelding
Waterfall in the Miljacka river, Sarajevo by Timon91, on Flickr

73. De brug waar in 1914 Franz Ferdinand en z'n vrouw vermoord zijn.

Afbeelding
Latinska Ćuprija, Sarajevo by Timon91, on Flickr

74. Ik wist niet dat ADO Den Haag ook supporters had in Sarajevo?

Afbeelding
Architecture, Sarajevo by Timon91, on Flickr

Na een leuke avond en een relaxte ochtend waarop ik verder geen foto's meer gemaakt heb is het weer tijd om te vertrekken. Zoals wel te verwachten viel heeft de taximaffia het gemeentebestuur omgekocht, dus is er met het OV nauwelijks bij het vliegveld te komen en ben je aangewezen op taxi's. We hebben hier en daar wat rondgevraagd, maar de standaardprijs lijkt 20 BAM (€10) te zijn. Via het hotel wordt er een taxi gebeld, wat uiteindelijk 15 BAM blijkt te kosten. Inchecken voor de vlucht van Wizz kon via de app, maar een instapkaart genereren lukte niet - je moet alsnog naar de balie op het vliegveld :') De check-in balie gaat 2 uur van te voren pas open, maar we staan gelukkig redelijk vooraan. Verder ademt het vliegveld een en al jaren 80 uit en het computersysteem is met de Olympische Spelen hier voor het laatst geüpdatet. Er zijn 5 internationale gates, maar op het vertrekscherm staat niet bij welke gate het vliegtuig vertrekt. Je moet gewoon de gates aflopen en kijken waar jouw bestemming aangegeven staat. Ook staat het gatenummer op je instapkaart geschreven, maar dat blijkt uiteraard niet te kloppen :') Aangezien er twee Wizzair-vluchten om dezelfde tijd vertrekken maar de gates ervan zijn omgedraaid staan er heel veel mensen in precies de verkeerde rij :')

75. Het vliegveld is verder een combinatie van een vergeten afdeling van een bureaucratisch tuincentrum, station Duivendrecht en een post-apocalyptische kantoortuin. Geweldig.

Afbeelding
Departure terminal, Sarajevo International Airport by Timon91, on Flickr

Ons vliegtuig komt gelukkig op tijd aan en omdat de vlucht niet vol zit en iedereen aanwezig is zitten we 5 minuten voor de geplande vertrektijd al in de lucht. De vlucht naar Dortmund verloopt gelukkig een heel stuk rustiger dan de heenreis. De Alpen zijn mooi om te zien en ook Zagreb, Ljubljana, Villach en München zijn vanuit de lucht duidelijk te herkennen. Te Dortmund halen we nog net de achterlijk dure bus naar het Hbf, vanaf waar we zowaar een op tijd rijdende RE naar Duisburg halen. Daar hebben we 20 minuten overstaptijd op de RE naar Arnhem, die door werkzaamheden omgeleid wordt en onderweg heel vaak moet wachten. Maakt niet uit, we zijn in ieder geval onderweg naar huis :P Met 20 minuten vertraging bereiken we Arnhem Centraal, vanaf waar het nog een kort ritje met de trolleybus naar huis is. Het was een korte, intensieve maar heel leuke vakantie waarin we in de tijd die we hadden echt veel hebben kunnen zien. Het was interessant om na 10 jaar weer eens in Bosnië-Herzegovina te zijn en ik hoop dat ik er over 10 jaar nog steeds in vrede heen kan, want de mensen daar hebben al genoeg ellende meegemaakt. Qua covid-overlast viel het erg mee: voor Kroatië moest je vooraf online één of ander achterlijk en nutteloos formulier invullen wat niet gecontroleerd werd, aan de grenzen en bij het inchecken op het vliegveld van Sarajevo werd steeds de QR-code gecontroleerd. Mondkapjes hebben we alleen in het vliegtuig en in Duitsland hoeven dragen. Een belemmering is het in ieder geval niet geweest :) Met die noot eindigt ook het verslag. Jullie wil ik als altijd graag weer bedanken voor het meelezen, ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :)
Laatst gewijzigd door Timon91 op zo 24 apr 2022, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag uit een hoek van Europa die je niet vaak ziet langskomen :pos: Leest weer heerlijk weg ook :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door PHS »

Inderdaad een bijzonder verslag :pos:

Het ziet er alleen een stuk gezelliger uit in Kroatië dan in Bosnië :')
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Jay20 »

Leuk verslag en ik vond Bosnië ook gezelliger dan Kroatië.

Ik ben zelf ook in Split geweest maar dat is inderdaad heel toeristisch en veel minder boeiend dan Bosnië.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door trolly »

Split is zeker een bezoek waard, maar van de plaatjes uit Sarajevo word ik echt blij — om niet te zeggen jaloers. Fascinerende stad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Etienne »

Weer zo'n typisch verslag van Timon _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door tsov »

Leuk verslag weer, Timon! Klinkt als een mooi reisje. Ik was in hetzelfde weekend iets minder avontuurlijk in Parijs, waar ik overigens ook nog natte sneeuw voorbij heb zien komen... Vanuit een Georgisch restaurant, dat dan weer wel ;)

Maar in juni ben ik ook in Split, dus ik ben alvast voorbereid, haha
Voor wie trouwens meer VVV-plaatjes van Split wil zien kan ik de Netflix-film The Weekend Away aanbevelen. Overigens is die film met name aanbevelenswaardig voor diezelfde VVV-plaatjes, niet voor de plotlijn (A)
Bosnië staat nog heel hoog op mijn lijstje, kom ik vast nog wel eens.

Ben benieuwd naar je volgende reisjes en zie de verslagen graag verschijnen, ga zo door :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door isadora »

Goed verslag. Dank ook voor de link naar je verslag uit 2012, wat ik nog niet heb gelezen, dus ik ga er nog maar even lekker gemakkelijk bij zitten.
Even ten aanzien van het aanvliegen naar de regio; hebben jullie ook overwogen via Tuzla Bosnië te bereiken.
Een ex-collega maakt(e) regelmatig gebruik van die verbinding, om haar familie aldaar te bezoeken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door isadora »

tsov schreef: do 21 apr 2022, 09:17 Vanuit een Georgisch restaurant, dat dan weer wel ;)
Aha, mijnheer is kenner en fijnproever. :lol:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door waldo79 »

Het gebied staat op mijn shortlist, je hebt mij geïnspireerd :Y
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door erka »

Prachtig verslag weer, Timon. Zonder anderen tekort te willen doen zijn jouw verslagen hoogtepunten op dit forum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door tsov »

isadora schreef: do 21 apr 2022, 09:36
tsov schreef: do 21 apr 2022, 09:17 Vanuit een Georgisch restaurant, dat dan weer wel ;)
Aha, mijnheer is kenner en fijnproever. :lol:
:Y
Voor een goede Chatsjapoeri kun je me midden in de nacht wakker maken *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Daantje »

Heel leuk verslag van een intrigerende omgeving :D
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Tom024 »

Heel interessant en mooie foto´s! Ik had gepland afgelopen najaar naar Bosnië te gaan, maar gezien er toen nogal wat onlusten waren heb ik het maar laten gaan. Maar ik wil er hoe dan ook een keer heen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Stefan »

Leuk verslag weer!

En ja, dat van de bus in Dortmund.. Dat slaat echt alles, 9 euro voor 22 minuten rijden tussen Hbf en het vliegveld is idioot, maar die 6 minuten naar Holzwickede is net zo idioot, kost dan ook 3 euro... Ik neem meestal maar de extra reistijd voor lief en neem de 490 tot Aplerbeck en neem vanaf daar de U47 naar Dortmund Hbf. Dat kan tenminste met VRR tarief. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Mikos »

Leuk om te zien en te lezen. Hoe zit het met de veiligheid in Bosnië? Ik lees bij onze vrienden van BuZa dat berovingen populair zijn. Nu weet ik heel goed dat BuZa heel erg voorzichtig is en alles eng vind en dat ik daar ietsje minder last van heb, maar als alleenreizende probeer ik dat soort ongein toch een beetje te ontwijken als het kan. Enige ervaring met ongure types en plekken?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor de reacties iedereen! Leuk om te lezen :)

Onveilig heb ik me niet gevoeld, mijn indruk is dat Minbuza nogal gauw voor berovingen en dat soort ongein waarschuwt, terwijl je dat eigenlijk in elke grote stad hebt. Ik zou het niet als reden zien om er niet heen te gaan ;) Je komt niet meer ongure types tegen dan elders in grote steden.
PHS schreef: wo 20 apr 2022, 21:17 Inderdaad een bijzonder verslag :pos:

Het ziet er alleen een stuk gezelliger uit in Kroatië dan in Bosnië :')
Ja dat zal aan het weer liggen :D Van de foto's ziet Bosnië er wellicht wat grauw uit, maar het valt reuze mee. Bosnië vind ik authentieker dan die hoek van Kroatië en ook wel een stuk gezelliger :)
isadora schreef: do 21 apr 2022, 09:34 Goed verslag. Dank ook voor de link naar je verslag uit 2012, wat ik nog niet heb gelezen, dus ik ga er nog maar even lekker gemakkelijk bij zitten.
Even ten aanzien van het aanvliegen naar de regio; hebben jullie ook overwogen via Tuzla Bosnië te bereiken.
Een ex-collega maakt(e) regelmatig gebruik van die verbinding, om haar familie aldaar te bezoeken.
Wel even naar gekeken, maar het kwam met de vluchten niet goed uit en ook qua prijs was het niet gunstiger. Er was ook nog een vlucht van Dortmund naar Banja Luka op een gunstig tijdstip, maar het kwam uiteindelijk beter uit om naar Zadar te vliegen.
tsov schreef: do 21 apr 2022, 22:26 :Y
Voor een goede Chatsjapoeri kun je me midden in de nacht wakker maken *O*
Hier nog een :Y
Stefan schreef: vr 22 apr 2022, 17:22 Leuk verslag weer!

En ja, dat van de bus in Dortmund.. Dat slaat echt alles, 9 euro voor 22 minuten rijden tussen Hbf en het vliegveld is idioot, maar die 6 minuten naar Holzwickede is net zo idioot, kost dan ook 3 euro... Ik neem meestal maar de extra reistijd voor lief en neem de 490 tot Aplerbeck en neem vanaf daar de U47 naar Dortmund Hbf. Dat kan tenminste met VRR tarief. :')
Klopt.... Vanaf Holzwickede kun je dan weer niet met VRR-tarief, dus qua prijs maakte het denk ik niet veel uit. Het alternatief via Aplerbeck zou een extra uur kosten dus we hebben die 9 euro maar geslikt. Overigens is die 22 minuten reistijd in de spits bijna 40, kwamen we achter. We hadden nog 8 minuten over om de trein te halen in Dortmund.
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door umbusko »

Wat een fijn verslag weer Timon, ik ben toch wel een beetje jaloers. _O_
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Kalil Nieuw »

Jou verslag is vermakelijk... :D
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door ZO6176 »

Een prachtig verslag. Adembenemend.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Durashift »

Mooi verslag. Goed dat jullie er naartoe reizen.
marcel1970
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 13:08

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door marcel1970 »

Een heel mooi verslag en prachtige foto's.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Accelerat »

Ontzettend leuk verslag Timon, dank voor het delen!
Mikos schreef: vr 22 apr 2022, 17:29 Leuk om te zien en te lezen. Hoe zit het met de veiligheid in Bosnië? Ik lees bij onze vrienden van BuZa dat berovingen populair zijn. Nu weet ik heel goed dat BuZa heel erg voorzichtig is en alles eng vind en dat ik daar ietsje minder last van heb, maar als alleenreizende probeer ik dat soort ongein toch een beetje te ontwijken als het kan. Enige ervaring met ongure types en plekken?
Laat ik het in perspectief stellen: Ik hoor meer verhalen van Oost Europese toeristen die in Amsterdam beroofd worden van hun portemonnee/telefoon, dan andersom. En als je dan doorvraagt is het ook een kwestie van gewoon niet goed opgelet hebben en bijvoorbeeld de portemonnee op een tafeltje in een café. :)
Να πάμε, върви, живей!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lang weekend in Kroatië en Bosnië-Herzegovina [75]

Bericht door Milco »

Erg leuk verslag en ook leuk geschreven, leest lekker weg! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten