Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door Z2N »

Hej alla! Weet u het nog? De periode dat de overheid ervan uitging dat op 1 november 2021 de laatste coronamaatregelen losgelaten zouden worden? Het voelt nu héél lang geleden, maar tot diep in oktober 2021 was dat het idee. De mondkapjesplicht in winkels was al vervallen voor de zomer, op de stations verdween deze in september, en de treinen zelf zouden niet veel later wel volgen. Dat feestje ging helaas niet door, de omicronlockdown zou niet veel later volgen.

Omdat Plan-V444 en ik beiden wel zin hadden om de lockdown ietsjes voor ons uit te schuiven, trokken we in oktober 2021 naar het hoge noorden, naar Zweden. In het vorige deel bereikten we Göteborg, Zweden, na een reis via Berlijn, Rostock en Trelleborg. In dit deel gaat de reis verder, en zien we wat van de grootste steden van Zweden. We beginnen op 17 oktober 2021, aangezien we in Zweden zijn hoeven we feitelijk geen coronaregels te volgen.

Waar waren we gebleven? Oh ja, Göteborg Centralstation.
Afbeelding

In Göteborg komen verschillende treinmaatschappijen, naast de Zweedse ex-staatsspoorwegen SJ komen ook de Noorse ex-staatsspoorwegen Vy (voorheen) NSB, Flixtrain, en het van origine uit Hong Kong afkomstige MTR. Die laatste maatschappij rijdt met Flirt-sneltreinen naar Stockholm, zoals deze Trainy McTrainface. _O-
Afbeelding

Göteborg Centralstation zelf is prachtig, en tegelijkertijd onze slaapplek voor vanavond. :)
Afbeelding

En als ik zeg onze slaapplek voor vanavond bedoel ik dat letterlijk: het hotel boven het station bleek naast verrassend luxe ook nog eens prima betaalbaar. Dan maar een hotel mét uitzicht. :D
Afbeelding

Nadat we bij de lokale Kiosk een netkaart voor het stads- en streekvervoer hebben gescoord, pakken we een tram ergens de stad in. En zo staan we ineens in een buitenwijk in het westen van Göteborg. :)
Afbeelding

Niet ver hiervandaan is de Göta Alv, een rivier die even buiten Göteborg de Noordzee instroomt. Göteborg is hierdoor een echte havenstad, wat goed opvalt als je hier rondloopt.
Afbeelding

Afbeelding

En als dat niet duidelijk genoeg is helpt Stena Line een handje, deze maatschappij runt vanuit Göteborg een veerdienst naar Kiel (Duitsland). Wij wanen ons echter in Mokum, en reizen met de GVB Älvsnabben terug naar het centrum. :mrgreen:
Afbeelding

De Älvsnabben is de naam voor veerbootlijn 285, die een waterbusdienst over de rivier uitvoert. En dat is erg fijn, want naast een toilet heeft deze dienst verrassend goed uitzicht over de stad. :)
Afbeelding

Afbeelding

Terug in de stad lopen we in een paar minuten naar Lilla Bommen (letterlijk Kleine knallen), waar we op de eerst de beste tram stappen.
Afbeelding

Onderweg bevalt het uitzicht wel, en dus blijven we maar zitten. :)
Afbeelding

En toen stonden we op de halte Dokter Sydows in Guldheden, eindpunt van tramlijn 10. (A)
Afbeelding

We pakken de tram terug de stad in, maar op een bepaald moment merken we dat de tram niet dezelfde route neemt als op de heenweg. De trambestuurder roept wat om in het Zweeds, en plots rijden we een andere kant op. De verklaring blijkt best complex:

Zweden is natuurlijk een land met 'echte' winters, en daarom wordt de voetbalcompetitie niet volgens de elders gebruikelijke kalender gespeeld: het voetbalseizoen loopt van de lente tot de herfst. De lokale voetbalclub Göteborg is een van de grotere clubs in Zweden, en speelt deze middag een voetbalwedstijd, waardoor op de gewone route van onze tram een mars van voetbalfans plaats vindt. Als gevolg hiervan worden veel lijnen omgeleid via het Hammkanalan (Havenkanaal), waaronder lijn 3:
Afbeelding

In het kanaal ligt kunst, waar ongetwijfeld een grotere boodschap achter zit.
Afbeelding

Wij besluiten terug te lopen naar het station, via de Botanische tuinen van de universiteit van Göteborg. Plots waan ik mij eventjes in Utereg. :)
Afbeelding

Op het station zien we nog een bakbeest van de Zweedse ex-staatsspoorwegen SJ: een getrokken sneltrein naar Kalmar. Vier uur kust-naar-kust door Zweeden in een trein van 40 jaar oud, naast alle moderne treinen heeft Zweden ook nog oud materieel. :o
Afbeelding

Voor het avondeten steken we nog even de Göta Alv twee keer over (gewoon omdat het kan). :p
Afbeelding

En daarna lopen we terug het centrum in. Kudos voor de ondernemer die dit bedacht heeft: :mrgreen:
Afbeelding

Het eten zelf doen we in een studentenkroeg in het centrum, het eten is simpel maar goed, en met een biertje erbij wordt het later goed slapen. Na het eten lopen we terug naar het station, waar we nog een X2000 zien, die hierna naar bed gaat.
Afbeelding

Niet veel later duiken we onze bedden in, het was een lange, lange dag.

En als je 's ochtends wakker wordt, en het zonlicht brandt in je ogen, dan is er maar één ding aan je hoofd, dat is echt niet te geloven: Koekblik in 't station! *O*
Afbeelding

Vanuit de ontbijtzaal hebben we niet alleen uitzicht over de treintijden, ook kunnen we de route van vandaag in bladgoud zien. Göteborg Centralstation is écht prachtig. :o
Afbeelding

Na het ontbijt lopen we op ons gemak naar beneden, en zien we gelijk vier generaties regionale treinen op het station. :)
Afbeelding

Wij gaan nu echter eindelijk mee met de X2000, de originele hogesnelheidstrein van de Zweedse spoorwegen. Stockholm, we komen eraan! *O*
Afbeelding

Het eerste uur van de rit bestaat uit mist, bos, meer, en mist in het bos. Af en toe is het anders, station Norsesund ligt aan een mistig meer. :)
Afbeelding

Gedurende de ochtend klaart de mist op, en krijgen we ook meren in een bos te zien.
Afbeelding

Ondertussen kachelen we met 200 km/h door, de reistijd van Göteborg naar Stockholm is circa 3 uur voor 450 kilometer. :pos:
Afbeelding

Nog voor de lunch bereiken we Stockholm Centralstation, het was een hele goede reis! :Y
Afbeelding

Afbeelding

We laten er geen gras over groeien, want het is Fikatijd. Snel de stad maar in! :)
Afbeelding

Het centrum van Stockholm is vrij statig, met veel grote gebouwen. In de zijstraatjes vind je echter af en toe een kleine oase van rust, en waan je je eerder in Italië: :o
Afbeelding

We laten Stampen maar even naast ons liggen...
Afbeelding

... want we wouden Fika. Nice. :D
Afbeelding

Na de lunch gaan we verder, we willen meer zien van de stad. En dus staan we weer eens op een boot. (A)
Afbeelding

Ik heb geen behoefte in popbands die zingen over verliezende Fransen... :roll:
Afbeelding

Dus lopen we niet veel later door de Kungsträdgården (Koninklijke bomentuin).
Afbeelding

Onder het mom van "Stenen gebouwen vergaan langzamer dan 40 jaar oude treinen" duiken we snel onder de grond, dit bijna Sovjet-aandoende koekblik voert ons verder vanaf station Kungsträdgården. :)
Afbeelding

Snelle side note: advertenties op het OV in Stockholm. Dat zijn kartonnen bordjes, die in klemmen hangen bij de ramen. En niet alleen dat is fantastisch, wie bedenkt dat dit een reclame is? :mrgreen:
Afbeelding

De metrostations van Stockholm zijn vaak pareltjes, zoals hier op T-Centralen. :pos:
Afbeelding

Wat niet een pareltje is: station Slussen. Dit wordt een decennium lang (letterlijk) verbouwd, en dus is het een zooitje. :|
Afbeelding

Met een bus reizen we verder naar station Henriksdal, tijdelijk eindpunt van de Saltsjöbanan vanwege de werkzaamheden in Slussen.
Afbeelding

De koekblikken die hier rondrijden zijn 45 jaar oud, en dat is te merken: grote kachels, comfortabele stoelen, opengaande ramen, en Plan-V geluid. Tijd om naar de kust te rijden, met deze vreemde voorstadlijn. :)
Afbeelding

De voorsteden ten oosten van Stockholm zijn rijk, en liggen vlak langs de zee. Het uitzicht is onderweg prachtig. :D
Afbeelding

Igelboda, wij stappen hier in 1 minuut over richting Solsidan.
Afbeelding

En daar zijn we 5 minuten later ook, eindpunt van deze lijn. :)
Afbeelding

De Saltsjöbanan heeft hier ten oosten van Stockholm twee takken, met de bus reizen we van Solsidan naar Saltsjöbaden. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn ondertussen in de avondspits beland, en voor het avondeten moeten we ook nog even in ons hotel inchecken. Gelukkig is er nog genoeg tijd om Z2N-jeugdherinneringen naar boven te halen:

Tussen 2003 en 2009 reden tussen Alphen aan den Rijn en Gouda trams, als pilotproject voor de RijnGouwelijn, een project voor een tramlijn tussen Gouda en Katwijk/Noordwijk, via Alphen a/d Rijn en de Leidse binnenstad. Na 2009 zijn de trams verkocht aan Stockholm, waar soortgelijke voertuigen al rondreden. En dus zijn er hier voertuigen gereden, die door de jeugdplaatsen van Z2N en Suus hebben gereden. :)
Afbeelding

Opnieuw zit ons hotel vlak naast het centraal station (misschien boek ik te vaak hotels, ik krijg ietsjes teveel korting). Dus hebben we de kans om de Bro-trein te pakken... (A)
Afbeelding

En even later lopen we door een donker en koud Stockholm. Met de ondergaande zon is het echt prachtig. :D
Afbeelding

Afbeelding

Avondeten voor vandaag, Suède oblige: gehaktballen. Maar Eland had ik nog nooit op, en kan ik stiekem best aanbevelen.
Afbeelding

Na het avondeten bewegen we nog wat (goed voor de spijsvertering enzo), we willen nog een stukje reizen met de Roslagsbanan: een forenzennetwerk naar het gebied ten noorden van Stockholm, op smalspoor. Ook hier geldt: oude treinen hebben voorrang, de komende jaren komen hier nieuwe treinen te rijden die erg lijken op de nieuwe Capricorn-treinstellen van de Rhätische spoorwegen. :)
Afbeelding

Afbeelding

We reizen mee tot station Mörby, en lopen daarna terug naar Danderyds sjukhus om vanaf daar de metro te pakken naar bed. Verwarrend genoeg heet de wijk hier Inverness, Fáilte gu Alba. :')
Afbeelding

Om 21:15 komt de dag ten einde, en gaat de route via de stationshal naar bed. Truste Stockholm. :)
Afbeelding

En hiermee eindigt deel 2. In het volgende deel gaat de reis terug zuidwaarts, verlaten we Stockholm, pakken we sindsdien uitgestorven dieseltreinen en halen we 180. Tot dat deel er is (en hopelijk is dat er dan wat eerder dan dit deel, reisverslagen schrijven duurt stiekem best lang) worden op- en aanmerkingen zoals altijd gewaardeerd! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door AppleMoose »

Aangenaam verslag :pos: Eigenlijk is één / 1,5 dag te kort voor steden als Göteborg en Stockholm.
De Saltsjöbanan kende ik nog niet, die ga ik (als het meezit) deze zomer maar eens proberen, thnx voor de tip :pos:

In de kartonnen reclamebordjes in het OV zie je ook de mentaliteit van de gemiddelde Zweed terug: de meeste blijven gewoon hangen. Dit soort dingen moet je in Nederland niet proberen :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door Kalil Nieuw »

Verslagen op dit forum zijn altijd leuk om te lezen. :lol:

Wederom weer een leuk verslag. _O_
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door waldo79 »

Leuk, aangenaam verslag. Jullie hadden er wel excellent weer.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door PHS »

Leuk verslag weer, veel bekende plaatsen voor mij.

Wel zie ik een kwartschijfje sinaasappel op de kanelbulle, dat hoort echt niet ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door umbusko »

Ik kwam er nu pas aan toe om het te lezen, maar wat een leuk verslag weer! Ik heb zo weer zin om naar Zweden te gaan, jaloers. :Y

Ik houd van de filosofie "oude treinen gaan voor op nieuwe", die hang ik zelf ook aan. :Y Het is toch jammer dat we ook een achteruitgang in de vooruitgang hebben meegebakken. Stopcontacten, prima; internet, waarom niet?; toegankelijkheid voor mindervaliden, tuurlijk; maar minder comfortabele stoelen, dat hoeft toch niet?!

Overigens nog een tip voor wie met de X2000 wil reizen, boek geen stoel in het laatste rijtuig inclusief toegankelijke wc, want om de haverklap drukt daar een toerist op de alarmknop in plaats van de doorspoelknop, waarop snel een geïrriteerde conducteur komt toegesneld om de herrie te stoppen. Wat een ontwerpfout. :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Z2N schreef: zo 01 mei 2022, 10:00 Na het ontbijt lopen we op ons gemak naar beneden, en zien we gelijk vier generaties regionale treinen op het station. :)
Afbeelding
Ik zie maar drie verschillende treinen? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door ZO6176 »

En die trein helemaal rechts?

Zeer gaaf verslag. Zweden staat hoog in mijnlandendieikgraagnogwilbezoekentoptien.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door Z2N »

Die trein helemaal rechts was inderdaad de vierde (maar volle planning zorgde ervoor dat ik helemaal over die vraag heen had gelezen :oops: ).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N en Plan-V444 trekken oostwaarts, naar Stockholm (deel 2) [57f]

Bericht door AppleMoose »

Dat is inderdaad de vierde trein op de foto, maar de derde type. Er staan namelijk twee x61's op de foto. Of je moet de locomotief en de rijtuigen beide als aparte types/generaties beschouwen, dan kom je wel op vier :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten