Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Z2N »

Hej alla! Weet u het nog? De periode dat de overheid ervan uitging dat op 1 november 2021 de laatste coronamaatregelen losgelaten zouden worden? Het voelt nu héél lang geleden, maar tot diep in oktober 2021 was dat het idee. De mondkapjesplicht in winkels was al vervallen voor de zomer, op de stations verdween deze in september, en de treinen zelf zouden niet veel later wel volgen. Dat feestje ging helaas niet door, de omicronlockdown zou niet veel later volgen.

Omdat Plan-V444 en ik beiden wel zin hadden om de lockdown ietsjes voor ons uit te schuiven, trokken we in oktober 2021 naar het hoge noorden, naar Zweden. In het vorige deel bereikten we Göteborg, Zweden, na een reis via Berlijn, Rostock en Trelleborg. Waar we in het vorige deel van Göteborg naar Stockholm reisden, gaan we in dit deel weer naar huis, met een van de meest exotische Sparpreis-ticket die de DB mij ooit heeft verkocht: Stockholm Centralstation naar Utrecht Centraal. Twee dagen reisplezier, met BC50 voor maar liefst 57,75. In dit deel zitten kantelbaktreinen, uitgestorven dieseltreinen, te moderne trams, en DB Bingo! Zoals altijd houden we ons aan de geldende coronaregels, al is dat in dit deel alleen in Duitsland en Nederland echt relevant.

We beginnen dit deel voor de deur van Stockholm Centralstation, meer specifiek de achteringang van het station. Het hotel waar we sliepen zit hier namelijk aan de overkant van de straat, dus maken we het ons gemakkelijk deze dag. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Voordat we de trein instappen nog even een intermezzo over het zwarte goud: koffie. Zweden drinkt misschien nog wel meer koffie dan Nederland, en de stationskiosken weten dit maar al te goed: Stockholm Centralstation heeft meerdere kiosken van verschillende merken, die tegen een redelijke prijs goede bakken filterkoffie serveren. Als student zijnde krijg je bovendien altijd korting, dus loop je voor 19 kronen met een halve liter koffie de deur uit. :lol:
Afbeelding

Met ontbijt op zak stappen we naar de eerste trein van de dag, de X2000 naar Kopenhagen. :)
Afbeelding

In het commentaar van het vorige deel werd (m.i. volledig terecht) het volgende gezegd:
AppleMoose schreef: zo 01 mei 2022, 14:28 Eigenlijk is één / 1,5 dag te kort voor steden als Göteborg en Stockholm.
Maar helaas moeten andere dingen soms voorgaan, en dus was ik al blij dat ik tijd kon vinden om überhaupt deze kant op te gaan. Enige concessie: om 09:00 stipt melden op Microsoft Teams, gelukkig was deze afspraak corona-bedingt online. :lol:
Afbeelding

Tijdens het teamsen door kan je dan wel genieten van het kantoor met het beste uitzicht. 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Een stationnetje onderweg. De Krösatågen rijden ook met koekblikken rond, al is het is waarschijnlijk ietsjes minder frequent dan in Göteborg. :p
Afbeelding

Niet veel later dan het einde van de vergadering zijn we terug in Malmö, nu blijven we echter aan boord.
Afbeelding

En enkele minuten later rijden we dan ineens over de Sontbrug, over een olietanker heen. Alsof je over internationale wateren heen gaat met de sneltrein, en dat op een kwartiertje van de hoofdstad van Denemarken. :lol:
Afbeelding

København Hovedbanegård, eindpunt van de reis. Welkom in Denemarken *O* .
Afbeelding

In Kopenhagen hebben we een uurtje overstap, die we gebruiken om de benen te strekken: beiden waren al eens in Kopenhagen geweest :).
Afbeelding

Dan trekken we door naar station Østerport, waarvoor we met de S-tog moeten.
Afbeelding

Want in Østerport pakken we een treintype wat op dat ogenblik bijna uitgestorven was, en ondertussen uitgestorven is bij de Deense spoorwegen: de ME-diesellocomotief. Een waar bruut apparaat, en aangezien we toch in de buurt zijn nemen Plan-V444 en ik het ervan, en reizen we af naar (*kijkt op de kaart*) Holbæk! :mrgreen:
Afbeelding

Het uitzicht in het Deense Sjælland is weinig inspirerender dan dat van het Nederlandse Zeeland. :lol:
Afbeelding

Holbæk, eindpunt van de rit. Aangezien we hier niets te zoeken hebben keren we met dezelfde trein mee terug, dan tot Roskilde. :p
Afbeelding

Toulouse is duidelijk wat van diens charme kwijtgeraakt na mijn vorige bezoek aan die stad. :lol:
Afbeelding

Vlak voor Roskilde blijkt er een seinstoring te zijn, en dus missen we de aansluiting die we gepland hadden. In plaats daarvan zien we de volgende trein naar Holbæk, de locomotief van die stam heeft duidelijk betere tijden gekend. :(
Afbeelding

De ME-locs worden op de nog niet geëlektrificeerde routes vervangen door deze apparaten, de IC4 van AnsaldoBreda. Een prachtig Italiaans bedrijf waar alleen goede producten gemaakt zijn. (A)
Afbeelding

Om verder te reizen pakken we de volgende trein naar Ringsted, een spitstrein naar Nykøbing op Falster. Ook dit blijkt een getrokken trein met ME-locs te zijn, dus meer dieselgeweld! *O*
Afbeelding

Bij vertrek uit Ringsted kunnen we de loc nog goed zien roken, heel goed voor het milieu is dit natuurlijk niet. :p
Afbeelding

Op routes mét bovenleiding (inclusief veel routes die nu worden geëlektrificeerd) worden de ME-locs vervangen door Vectron-loccen, zoals ook NS International ze inzet.
Afbeelding

Maar wij reizen door naar Odense, onze slaapplek voor de avond. Vanaf Ringsted kunnen we dat weer rechtstreeks, met een Deense Neus. :)
Afbeelding

Op de Grote Beltbrug is het alweer donker buiten...
Afbeelding

En even voor zessen zijn we dan in Odense, de slaapplek voor de avond. :)
Afbeelding

Wat valt er te zeggen over Odense? Het is nat, koud, donker, en alles is al dicht. Maar sfeervol is het wel. Voor beelden van een geopend Odense verwijs ik maar door naar reisverslagen van Polaroyd7 en Mikos, die rond dezelfde periode ook hier waren. Voor ons moet Odense overdag wachten tot een andere keer.
Afbeelding

Afbeelding

Maar wat nog wel genoemd moet worden: de tram van Odense. Toen wij er in oktober waren leek het al bijna af, maar de opening is nu voorzien voor 28 mei aanstaande. Komt dat zien, de tram keert terug naar Denemarken! *O*
Afbeelding

Op het menu van vandaag: Stoof. Het vult als een tierelier, maar de echte hongerigen mogen onbeperkt bijbestellen. Feest! *O*
Afbeelding

Na het eten zien wij alleen nog maar de binnenkant van de ogen, de dag eindigt vroeg vandaag.
Afbeelding

Het is een nieuwe dag, en het regent nog steeds in Odense. Wat een land is dat Denemarken toch. :lol:
Afbeelding

Om 08:40 staat de volgende trein op de planning, de EC naar Hamburg. Sinds dat de route via Puttgarden niet meer bediend wordt heeft Odense een betere treinverbinding met Duitsland, al is dat maar voor een paar jaar. :)
Afbeelding

Binnen Denemarken is het verder vooral regenachtig en grijs buiten. :|
Afbeelding

Gelukkig heeft de DSB iets bedacht om de reis wat aangenamer te maken: catering op de zitplaats. Twee maal kwam iemand langs met een grote tas, en daar kwam koffie uit. Waarom heeft de NS dat niet? (Plaatje even van de DSB geplukt) (A)
Afbeelding

Vlak voor de grens blijkt iedereen allergisch te zijn voor elkaar, en moeten de mondkapjes weer tevoorschijn getoverd worden. Tijdens dit deel van de reis volstaat een OP-maske.
Afbeelding

Aan de grens wordt de trein even stilgezet voor grenscontrole, en in Duitsland rijdt de trein verder zonder tussenstops. Wel is er tijd om de Rendsburger Hochbrücke te zien, om een kanaal over te steken heeft de spoorlijn een boog van 360 graden nodig. :o
Afbeelding

Tegen lunchtijd zijn we in Hamburg, we hadden zowaar 15 minuten te vroeg kunnen zijn als er in Hamburg Hbf een perron vrij zou zijn geweest. :shock:
Afbeelding

Met de IC-trein reizen we door naar Osnabruck. Het is érg druk op het perron, Hamburg Hbf is echt een scheitstation. :N
Afbeelding

In Osnabrück is de aansluitende Euroviool-stoptrein is daar enkele minuten vertraagd.
Afbeelding

Maar de bingokaart moet vol, en dus stranden we in Ibbenburen vanwege een seinstoring. Met een goed halfuur vertraging bereiken we Bad Bentheim, waar uit voorzorg de trein maar wordt opgeheven. :roll:
Afbeelding

In plaats daarvan pakken we de volgende trein maar naar Nederland, de IC Berlijn.
Afbeelding

Ook in Nederland is het hondeweer...
Afbeelding

en na 1,5 uur zijn we terug in de Randstad. Amersfoort Centraal is bereikt. :)
Afbeelding

Afbeelding

Maar als ik in de bus naar huis zit zie ik dat de terugkeer in Zeist gepaard gaat met beter weer.
Afbeelding

En daarmee eindigt dit deel, en hiermee deze reis. Plan-V444 en ik wouden een paar dagen géén coronastress, en dat is gelukt. Zweden is een prachtig land waar we zeker nog vaker heen zullen gaan, en door dit reisje weten we wat we kunnen verwachten van de volgende keer dat we hierheen gaan. Gelukkig is in de periode tussen deze reis en de publicatie van dit deel de pandemie een beetje tot rust gekomen, regels zijn in heel Europa minder streng, en hopelijk (*klopt hout*) blijft dat ook zo. Wij hebben in ieder geval van de reis genoten, en hopen snel weer in een corona-arme wereld te mogen vertoeven. Tot die tijd worden op- en aanmerkingen gewaardeerd :).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Etienne »

Leuk reisje heb je gemaakt en het leest lekker weg. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Cas »

Leuk reisje weer, en ik vind het natuurlijk leuk om Denemarken langs te zien komen! De regen is wel een dingetje, Britse toestanden soms...
請勿靠近車門
PHS

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk verslag, ik ga eind juni voor het eerst met de trein naar Denemarken en Zweden. Ben benieuwd wat ik daar kan verwachten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door AppleMoose »

Jammer dat diesellocs voor passagierstreinen steeds zeldzamer worden, dat heeft altijd wel wat.

De koekblikken van Krösatågen hebben echt een lelijke kleurstelling. Het zilvergrijs van SJ staat ze beter :Y
Z2N schreef: vr 13 mei 2022, 12:50In het commentaar van het vorige deel werd (m.i. volledig terecht) het volgende gezegd:
AppleMoose schreef: zo 01 mei 2022, 14:28 Eigenlijk is één / 1,5 dag te kort voor steden als Göteborg en Stockholm.
Maar helaas moeten andere dingen soms voorgaan, en dus was ik al blij dat ik tijd kon vinden om überhaupt deze kant op te gaan.
Soms is het niet anders inderdaad en gezien de tijd die jullie hadden, hebben jullie zo te lezen wel het maximale eruit weten te halen :pos: En ach, een nieuw (langer) reisje die kant op, is zo geboekt (A)

Mede door jouw verslag heb ik de knoop doorgehakt en heb ik met een vriend een paar dagen Stockholm geboekt. Heen- en terugreis zullen per vliegmachine geschieden, maar in Stockholm zullen we genoeg van het OV gebruikmaken :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door ODRAIL »

Samen met de delen een en twee prachtig verslag :pos: ;) .
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Kalil Nieuw »

Inderdaad prachtige verslagen! *O* :pos:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door umbusko »

Was weer leuk om te lezen! En een aanzienlijk relaxtere terugreis dan de laatste keer dat ik uit Stockholm kwam, toen heb ik Stockholm-Maastricht in één dag gedaan. :mrgreen:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Scandinavië trekt mij eigenlijk altijd wel
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Z2N en Plan-V444 trekken zuidwaarts, naar Sjælland (deel 3) [45f]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten