{TB199} Dordt in Stoom, euh Verbrandingsmotoren (20 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Trainboy199
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jan 2019, 10:10
Locatie: DAV/DMG-gebied

{TB199} Dordt in Stoom, euh Verbrandingsmotoren (20 foto's)

Bericht door Trainboy199 »

Afgelopen weekend was het er weer na 4 jaar afwezigheid.
Het evenement Dordt in Stoom in, jawel, Dordrecht.
En ondanks dat de naam eindigt met "in Stoom" heb ik toch meer foto's gemaakt van dingen met een verbrandingsmotor.... oops. :D

Zaterdag 21 mei:
Op deze dag werd het traditionele "stoomrondje" gedaan, een rondje over het hele eiland met een dagkaart voor het evenement.

We beginnen de dag op de Achterakkers, in tegenstelling tot de Arriva-tijd reed Qbuzz zelf geen enkele pendelbus tijdens Dordt in Stoom.
Dit komt omdat door de provincie en gemeente was vereist dat de bussen een tachograaf moesten hebben. Maar dit heeft Qbuzz niet in de bussen zitten. Dus werd de opdracht doorgezet naar Pouw Vervoer en TCR.
Pouw had een 3 tal Setra's uit de 1700 serie naar Dordt gebracht.
Afbeelding
Pouw Vervoer/Syntus 1723 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Rustig aan liepen we terug richting het station, waar we hier de TCR 424 langs zien komen op een plek waar ze normaal gesproken niet komen.
Afbeelding
TCR 424-1080 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Net voordat de trein naar de Baanhoekweg werd gepakt kwam de SVA ZO 5548 nog de hoek om bij het Centraal Station, in de achtergrond rijd de 424 weer terug naar de parkeerplaatsen aan de Kamerligh Onnesweg.
Afbeelding
SVA ZO 5548 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Toen ik aankwam op de Baanhoekweg werd ik aangenaam verrast, want hier reden namelijk ook museumbussen in tegenstelling op voorgaande jaren. Toen Arriva en eerder SVD hier reden.
Afbeelding
SVA BBA 944-SVA Maarse & Kroon 1605 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Tussen al de oldtimerbussen reed ook deze relatieve jongtimer mee:
Afbeelding
BBA 501 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Na een bezoekje aan de modelbouwshow werd koers gezet naar het Centrum met de boot.
Vanaf de boot kon ook nog een mooie foto gemaakt worden van de Blue Amigo Merwedam.
Afbeelding
Blue Amigo Merwedam by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Na aangekomen te zijn in de Binnenstad werd het vervoer voortgezet met de benenwagen, waar op de Wijnstraat de BBA 110 voorbij kwam.
Afbeelding
SVA BBA 110 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Na een bezoekje aan het modelspoorwinkeltje werd het tijd om naar huis te gaan.
Maar voor dat gedaan werd kwam de GEVU 134 nog langs:
Afbeelding
134 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Zondag 22 mei:
Deze dag pakte we het wat anders aan, op deze zonnige zondag werd namelijk de tweewieler gepakt en werd een groot rondje over het eiland gefietst. Om wat foto's te maken van de diverse pendels.
We begonnen weer op de Staart.
Afbeelding
SVA ZO 5548-SVA BBA 944 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Afbeelding
SVA Maarse & Kroon 1605 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Ook de jongtimer werd weer geplaat, maar dit keer aan de andere kant van de route, bij het verlaten van de voormalige busstalling aan de Baanhoekweg.
Afbeelding
BBA 501 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Tijdens dit weekend werd tevens ook een nieuw fenomeen bij Qbuzz Dordrecht ontdekt, de zogenoemde "Extra bus". Aangezien dat lijn 10 niet reed, en te zorgen dat deze diensten niet vervielen werd door Qbuzz besloten om op de tijden dat lijn 10 normaal gesproken vertrok vanaf het station een extra lijntje 4 te laten rijden op en neer naar de Staart en Merwedepolder.
Niet dat deze ritten nodig waren, vooral op de zondag, want zelfs de reguliere ritten van lijn 4 zaten nog niet voor de helft vol. :)
Hier zien we 1e van deze ritten op de Oranjelaan, waar ook tevens de Binnenstadpendel langs komt.
Afbeelding
Qbuzz 6130 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Afbeelding
SVA RTM 38 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Nadat ik klaar was op de Oranjelaan werd weer doorgefietst, langs het Centraal Station om de waterflesjes weer te vullen, naar de Dokweg.
Waar we weer een Pouw Setra zien.
Afbeelding
Pouw Vervoer/Syntus 1724 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

In tegenstelling tot de dag ervoor zag ik zondag veel meer TCR rijden dan Pouw.
TCR had naast 1 Ambassador ook een 2 tal Citea XLE's meegebracht.
Waarvan wij hier 1 van zien op de Mijlweg.
Afbeelding
TCR 755-5776 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Zondag reed i.p.v. de 424, de 430 als enige Ambassador in Dordt.
Deze bus heeft blijkbaar laatst een klein tikkie gehad, want deze heeft een nieuw frontje gekregen met zwarte cijfers.
Deze weg hier is voor deze Ambassador ook geen onbekende, hier kwam namelijk tot 2015 nog streeklijn 165 naar Strijen. In de achtergrond zien we nog de haltekom van de voormalige halte Wilhelminaboom.
Afbeelding
TCR 430-1086 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Daarna werd ik wel heel blij. Toen opeens achter mij deze bus aankwam gesjeesd.
Afbeelding
Pouw Vervoer 350 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Ook de Pouw Vervoer 350 was dit weekend aanwezig in het Dordtse. Deze bus is de reservebus van de Floriade in Almere.
Deze reed op oproep mee, en werd dus vanuit het Centrum opgebeld als ie nodig was als capaciteitsknaller.
Na deze op de terugweg naar de Parkeerplaats gefotografeerd te hebben fietste ik naar de Kamerligh Onnesweg waar ik een slagje meekon naar het Centrum.

Aangezien dat het niet vaak is dat je een (ex-)GVB Citaro op de halte Centrum in Dordrecht op de foto kan zetten werd er hier nog even snel een kiekje gemaakt.
Afbeelding
Pouw Vervoer 350 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr

Hierna werd weer mee terug gereden, en werden de ontbrekende bussen nog op de foto gezet.
En daarna werd snel doorgefietst naar het "diner".
Afbeelding
TCR 757-5778 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Afbeelding
Pouw Vervoer/Syntus 1721 by OV Fotograaf Dordrecht, on Flickr
Dordtenaar
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: {TB199} Dordt in Stoom, euh Verbrandingsmotoren (20 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

Leuke fotoserie! :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: {TB199} Dordt in Stoom, euh Verbrandingsmotoren (20 foto's)

Bericht door Meltrain »

Trainboy199 schreef: ma 23 mei 2022, 22:57 Het evenement Dordt in Stoom in, jawel, Dordrecht.
En ondanks dat de naam eindigt met "in Stoom" heb ik toch meer foto's gemaakt van dingen met een verbrandingsmotor.... oops. :D
Ik zie zelfs geen enkele foto met stoom. :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: {TB199} Dordt in Stoom, euh Verbrandingsmotoren (20 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Leuk setje foto's. De 5548 was destijds onze trouwbus
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten