Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door Polaroyd7 »

Een vorige post met het laatste deel uit de reeks Wraakreizen met bestemming Zuid-Tirol staat hier.
Haast u langzaam.

Amsterdam Centraal
Die coronalockdowns hebben het lijf geen goed gedaan, daar ik zichtbaar wat ben aangekomen. Alhoewel mijn eetpatroon niet echt veranderd is, denk ik wel dat dat vooral gekomen is door het wegvallen van de dagelijkse wandeling van trein naar werk. Met thuis werken is het moeilijk gebleken om je ertoe te bewegen om tijdens de pauze, of na het werk, te gaan wandelen of iets dergelijke. Met de komst van een nieuw jaar, het nu al historische jaar 2022, is er weer een nieuwe kans en een nieuw excuus aangekomen om te proberen het zoveelste goede voornemen om meer te bewegen te realiseren.

Al vrij vroeg heb ik het eerste halfjaar al volgestampt met tochtjes die ik met mijn vouwfiets zou gaan doen en intussen heb ik zo'n 14 tochten door Nederland en daarbuiten gemaakt met het ding. Meer zullen dat er voorlopig niet worden, want 'le Pièce' heeft vandaag nog altijd een achterwiel waarvan de naaf is afgebroken. Dat moet vervangen worden, maar het bestelproces duurt erg lang. "Noodgedwongen" heeft het fietsen plaatsgemaakt voor wandelen en zo kom je, zij het wat trager en lastiger, ook op plekken.

Hoe dan ook: in deze post vind je een eerste paar impressies van plekken, relatief in de buurt, die op hun eigen manier bijzonder zijn, waar ik de afgelopen maanden ben geweest met de vouwfiets. Hierin wil ik voornamelijk het reisaspect uitlichten, want het mooie van een vouwfiets is dat je die gratis mee kunt nemen in de treinen en bussen, vaak makkelijk (na een tijdje kloten in het begin) en soms verdomde moeilijk of platweg ondoenlijk, daarover zo meer. Vaak ben ik in Nederland gebleven, maar soms ben ik ook de grens over gestoken. De bijzonderste tocht vind ik toch wel wat ik de OV-Elfstedentocht heb genoemd, waarbij ik met het OV alle Friese elf steden heb bezocht in een dag en geprobeerd heb de route zo getrouw mogelijk te volgen middels het OV, mede met behulp van de vouwfiets, in de beperkingen die je hebt als je in het weekend met de bus reist.

Bestemmingen die voorbij komen zijn onder meer (in die volgorde): 🇳🇱 Slochteren, 🇩🇪 Gronau, Ahaus, 🇳🇱 Holysloot, Oudewater, Waalwijk, de Friese Elfsteden, Drachten, Joure, Stavenisse, 🇧🇪 Essen, Doel, 🇩🇪 Selfkant, 🇳🇱 Zoutelande en Veere. (zie ook de kaart).
Spoiler: show
De vlekken op de kaart tonen waar ik zoal heb gereden met de fiets, met een kleine hint op wat erna nog kwam.

Afbeelding
Januari

Slochteren

Eén van de eerste tochten van het jaar is in Groningen. Het is winter, het is koud en het kille, koude noorden heeft dan nu eenmaal op mijn een grote aantrekkingskracht. Mij ga je daar in de zomer niet snel vinden, dus wordt dat gecompenseerd in de winter… Veel heb ik daar al gezien, maar nog niks van Slochteren, toch één van de legendarische plaatsen van het land, omwille van zijn gevierde en vervloekte gasbel. Het is al jaren een must om daar eens heen te gaan en na de trein is het per fiets een relatief kort tochtje. Ik moet op dat moment nog even een beetje een gevoel krijgen welke afstand te lang is, maar ik kan vrij gemakkelijk 'eventjes' (kuch, ik moet er toch het halve land voor doorkruisen) heen en weer tussen Sappemeer en Slochteren, ondanks dat het aan het einde geregend heeft.

1. Ik begin op station Hoogezand-Sappemeer, de treurnis zelve. Een symbool van economische teloorgang, een gebrek aan toekomstperspectief. Het stationsgebouw oude stijl moest er al aan geloven in 1987 voor een wat moderner, toen nog oranje geval, maar vandaag de dag is het gewoon een ruïne met tegeltjes die eerder de associatie opwekken met een openbaar toilet. Wat een mistroostig begin toch meteen! Sloop dat gedrocht toch.

Afbeelding

2. Wat wel al gesloopt is: voormalig station Sappemeer-Oost. Dit is er van over: eigenlijk helemaal niets.

Afbeelding

3. Slochteren dan. Bus 170 komt hier elk half uur langs op zaterdagen.

Afbeelding

4. Slochteren is me wel goed bevallen, met een mooie oude kern en dit landgoed Fraeylemaborg. De tuinen zijn vrij te bewandelen.

Afbeelding

5. Soms gebeurt het wel eens dat er een boom midden in je huis groeit...

Afbeelding

6. ...maar soms vind je ook gewoon een bus, midden in het bos.

Afbeelding

7. Het betreft één van een aantal kunstprojecten op het landgoed. De bus is dichtgetimmerd, dus moeten jullie het maar doen met dit kiekje naar binnen door een ruit.

Afbeelding

8. Ik ben er nou toch... dan ook maar gelijk eventjes naar Denemarken.

Afbeelding

Gronau, Ahaus, Vreden

9. Sinds kort kun je met je OV-Chipkaart reizen naar het Duitse Gronau in Westfalen en daar heb ik ook maar eens voor de grap gebruik van gemaakt.

Afbeelding

10. Ik heb geen foto gemaakt van dat paaltje, maar ja, volgens mij hoef je niet lang te zoeken om dat ding te vinden. Hier wel een foto van de onderdoorgang die toegang verschaft tot de perrons. Hier ligt ook een fietspad.

Afbeelding

11. Het plan is om vanuit Gronau naar Winterswijk te fietsen, een voor mijn doen toch best grote afstand, vooral op een vouwfiets. Gewoonweg om zo door een 'hapje' Duitsland te rijden. Onderweg passeer ik onder meer station Epe (Westf), een halte dat niks voorstelt met nog lage perrons en die kenmerkende rode... tja, 'poort'.

Afbeelding

12. Halverwege hebben we Ahaus (in the middle of our street, dat Ahaus ja) met nog restanten van de kerstmarkt die hier gehouden is (denk aan houten kraampjes en allerlei borden en zo). Blikvanger is dit kasteel.

Afbeelding

13. Een klassieke paniekfoto. Terwijl ik onderweg ben naar Vreden komt dit dubbeldekkergeval voorbij als S70 naar Münster (Westf) Hbf.

Afbeelding

14. De Nederlandse grens is alweer bereikt en dit is de laatste halte op Duits grondgebied: Grenzübergang. Hierlangs rijdt zowaar een lijnbus vanuit Vreden naar Winterswijk en die wordt gereden met een omgebouwd bestelbusje (een heus buurtbusje dus). Het rijdt eens per twee uur op een zaterdag, maar ja, heel erg druk zal het niet zijn hier op dagen als deze.

Afbeelding

15. Eén van de eerste haltes in Nederland is bij de Emmaschool. Op de achtergrond heb je een haltebord dat eigenlijk hetzelfde model is als in de omgeving van Vreden, maar wel naar Nederlandse eisen met blauwe achtergrond en dat witte vlak erin met zwarte bus erop.

Afbeelding

16. Ik kom op tijd aan in Winterswijk om de uurlijkse trein terug naar Arnhem te pakken en ik heb schijnbaar nog benen over om dan nog even Amsterdam binnen te rijden voor het Light Festival wat daar gaande was. Het is lastig foto's maken zo met een mid-range telefooncamera, maar ach, het idee is duidelijk.

Afbeelding

Holysloot

Eén van de fietstochten die ik graag doe is die in Amsterdam-Noord. Niet dat hele Buikslotergelazer, maar ten oosten daarvan, plaatsjes zoals Durgerdam, Holysloot en Ransdorp. Ze horen allemaal bij de gemeente Amsterdam, maar je zou het er niet van verwachten. Toeristen die een fiets uren en die me vragen waar ze heen moeten stuur ik als well-kept secret (nu niet meer, sorry) steevast hier op af omdat het er juist niet stikt van de toeristen en omdat het er toch onmiskenbaar 'Dutch' uitziet.

17. Na een oversteek met de veerpont naar Buiksloterweg volgt een tochtje over de Nieuwendammerdijk, door Schellingwoude, richting Durgerdam en Holysloot. Aan de rand van Schellingswoude, richting Durgerdam toe, vind je een abri van het GVB. Eigenlijk is dit wel een interessant geval, want hier rijden eigenlijk al meer dan 5 jaar geen bussen van het GVB meer, sinds de lijn die hier reed, bus 30, is opgeheven ten faveure van wat MokumFlex heet. Er rijden dus nog wel bussen, maar je bent veroordeeld tot de reserveringsstraf. In de jaren ervoor dat ik hier ook gereden heb, heb ik dat mini-busje wel eens voorbij zien komen.

Afbeelding

18. Als bewijs van dat hier weinig mensen komen: wat in deze abri staat, is sinds 2017 niet meer bijgewerkt en alles is verrassend goed bewaard gebleven. Zo zie je hier nog het lijnennet van het GVB zoals die in 2017 was, nog zonder Noord-Zuidlijn ook... èn met buslijn 30 met bestemming Holysloot.

Afbeelding

19. Durgerdam dan, een klein, kneuterig oord dat gebouwd is langs het IJmeer, met zicht op de rest van Amsterdam. Het is hier een flink stuk stiller dan in de rest van de stad.

Afbeelding

20. Eindpunt van lijn 30: Holysloot. Het is een letterlijk eindpunt, want alle wegen houden hier ook echt op. Er zijn geen andere toegangswegen dan deze ene weg. In het hoogseizoen is er wel een voetveer die je naar de overkant van de Holysloter Die kan brengen, maar voor de rest zul je toch echt hier ook weer terug moeten...

Afbeelding

21. Het is dorps. En het zou me niet verbazen als het weelderige, bekendere volk hier een pand bezit.

Afbeelding

22. Bij de witte kerk, die tegenwoordig als evenementenruimte dient (wie Jiskefet kent, kent wellicht ook 'de Perkse Diep', die is hier opgenomen), heb je ook een abri, die het eindpunt markeert van de vroegere reguliere buslijn. Op deze plattegrond is buslijn 30 wel al verdwenen en is de Noord-Zuidlijn aanwezig.

Afbeelding

23. In 'dorpjes' als deze verandert er weinig. Deze fiets stond er 10 jaar geleden ook al.

Afbeelding

Februari

Tilburg - Kaatsheuvel - Waalwijk - 's-Hertogenbosch

Op deze dag wilde ik eigenlijk naar Limburg toe om een tocht te doen die later in deze post aan bod komt, maar een storing tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch gooide roet in het eten. Met een uur vertraging heb ik maar geopteerd voor een alternatieve tocht, die begint in Tilburg.

24. Aan het station van Tilburg, aan de noordkant, heb je een restaurantje in oude treinwagons.

Afbeelding

25. Tussen Tilburg en Waalwijk heb je wat heet een fietssnelweg, de F261. Dat hele idee is onderdeel van een pilot om zo een netwerk op te zetten van fietspaden die je makkelijk zou kunnen volgen om zonder al te veel gedonder in nabijgelegen oorden te raken.

Afbeelding

26. Ik ben nog nooit in Waalwijk geweest. Er is geen treinstation, het ligt wat afgelegen en het heeft eigenlijk niet echt iets bijzonders. Toch vond ik dat ik er eens naartoe moest, omdat er immers een Eredivisie-club is en het daarom enige status heeft. Los van het voetbalstadion is deze kerk wel een aparte verschijning.

Afbeelding

27. Wat me wel bijgebleven was in Waalwijk: een stoplicht waar muziek uit komt als je op de knop drukt. Da's met een reden en boven dat stoplicht staat er een uitleg bij en die uitleg is geen leuke.

Afbeelding

OV-Elfstedentocht + Drachten, Lemmer en Joure

Het idee om de Elfstedentocht te doen met het OV had ik al langer, maar om het ook nog met een vouwfiets te doen was ook wel eens wat anders en het had ergens ook wat origineels. Ik heb de tocht op zaterdag 26 februari gemaakt, precies de dag waarop de veertiende Elfstedentocht gehouden is, in 1986. De vrijdagavond ervoor ben ik al naar Leeuwarden gegaan om er de nacht door te brengen, zodat ik vroeg in de ochtend alle tijd heb om de tocht te maken.

28. Niet mijn eerste bus van de dag, maar deze kwam wel toevallig voorbij, langs het treinstation van Leeuwarden.

Afbeelding

29. Het is net kwart over zeven geweest en de tweede trein van de dag naar Stavoren staat klaar aan het perron in Leeuwarden/Ljouwert, de eerste stad van de elf. Het zal voor mij de eerste keer zijn in een WINK en toegegeven, da's voor mij betrekkelijk laat, maar ja, het jaar ervoor ben ik überhaupt niet in Friesland geweest geloof ik, dus heel verwonderlijk is dat nou ook weer niet. Waarom ik dan weer niet in Friesland ben geweest is dan weer iets anders wat je je kunt afvragen.

Afbeelding

30. De tweede stad is Sneek/Snits. Hier is het eigenlijk een beetje awkward, want de eerstvolgende trein naar IJlst, de derde stad, gaat pas over een uur. Dit is waar de fiets in het spel komt, want het is maar een kort stukje naar IJlst/Drylts.

Afbeelding

31. Het is moeilijk voor te stellen dat iemand hier op deze dag de trein zou willen nemen (vooral op dit tijdstip) en dan ga je ook nadenken over waarom hier eigenlijk überhaupt treinen rijden, maar ik ben toch blij dat er treinen rijden, zodat je tenminste met het OV in dit mooie oord komen kunt. Hier is in ieder geval het treinstation van IJlst.

Afbeelding

32. Je gaat me niet vertellen dat de mensen hier nog allemaal aan het tukken zijn.

Afbeelding

33. Opeens doemt daar een windturbine op in de verte, in de mist, onderweg naar Jutrijp.

Afbeelding

34. De vierde stad waar ik naartoe moet is Sloten/Sleat, maar vanuit IJlst kom je er niet met het OV. Je kunt wel terug rijden naar Sneek om daar bus 47 te nemen naar Balk, maar dat vond ik wat flauw en tja, ik heb die fiets nou toch, dus ben ik 'met de stroom mee' naar Jutrijp gefietst, waar de bus uit Sneek langsrijdt.

Afbeelding

35. In de bus naar de rotonde van Balk, waarbij we het oord Woudsend passeren, naamgever van een skûtsje tijdens het kampioenschap Skûtsjesilen. Op deze foto geen Woudsend te bekennen, maar wel een reflectie van de bus... Dat heb je wel eens met een opgaande zon.

Afbeelding

36. Overstappen geblazen op de rotonde van Balk op bus 41 met bestemming Heerenveen. Ik zal die bus nemen tot aan Sloten.

Afbeelding

37. Sloten is een klein, maar toch pittoresk oord. Ook is het awkward, want je kunt er wel zo vroeg aankomen vanuit Balk, maar om terug te rijden naar Balk zal je twee uur moeten wachten. Daar kom de fiets weer handig van pas en dan rij... Dan fiets ik maar gelijk naar Sondel, De Vinkebuorren, waar bus 44 naar Bolsward voorbij komt (die, dacht ik, in Balk begonnen is).

Afbeelding

38. Na een ritje met bus 44 stap ik uit in Hemelum, waar ik buurtbus 103 neem naar Stavoren/Starum, de vijfde stad. Het is echt een buurtbus, waar toeristen nauwelijks tot geen gebruik van maken en je zo kunt integreren in de plaatselijke gemeenschap als 'immigrant' als chauffeur zijnde. Het is de enige buurtbus, zover ik weet, die in het weekend rijdt en de bus rijdt op basis van vrijwilligers. De bus volgt een mooie route die je eigenlijk beter met de fiets kunt doen, maar gezien het tijdschema neem ik voor nu toch maar even de bus. Zo krijg ik onderweg ook nog wat leuke weetjes over de route te horen. Het blijkt dat diverse daken op boerderijen onderweg teksten hebben beschilderd gekregen die samen een gedicht maken, als ik het me goed herinneren kan.

Afbeelding

39. Niet lang na aankomst in Stavoren komt net de WINK aan, die zometeen terug zal rijden naar Leeuwarden. Lang zou ik die niet nemen, want een paar haltes later komt de zesde stad alweer aan bod.

Afbeelding

40. Halte Nergens, maar wel bedoeld voor Hindeloopen/Hylpen, stad nummer zes.

Afbeelding

41. Veel van de stad Hindeloopen zelf zal ik weinig te zien krijgen, maar naast de deur hebben we wel dit markante bouwwerk.

Afbeelding

42. Ja, de treinen rijden hier nog steeds om het uur, waardoor dit eigenlijk gewoon een rotstuk is, maar relatief in de buurt heb je wel de bushalte Hindeloopen Hoek, waar, eveneens uurlijks, bus 44 (daar is 'tie weer) voorbij komt, ietsje na het vertrek van de trein, naar Workum/Warkum rijdt, en nog wel naar het centrum ervan. Het verschil tussen het vertrek van de trein en de aankomst van de bus was goed te overbruggen met de fiets en ik denk dat het per voet ook nog wel te doen zou zijn geweest. Hier hebben we de bushalte, of, althans, een toevallige weerspiegeling van de belettering op het bankje.

Afbeelding

In Workum, stad nummer zeven, houd ik etenspauze en dat duurde eigenlijk net iets te lang: bus gemist. Geen paniek verder, ik heb een uur speling (maar ook echt slechts een uur, omdat op een gegeven moment de route onmogelijk wordt), maar ik besluit wel om dan maar te gaan fietsen naar de achtste stad: Bolsward/Boalsert.

43. Ik moest wel even doortrappen, want met zo'n vier minuten over kom ik aan in Bolsward om bus 199 te nemen naar Harlingen/Harns.

Afbeelding

44. Station Harlingen, stad nummer negen! Eigenlijk bijna meteen na aankomst spring ik de trein in, richting de volgende stad.

Afbeelding

45. Stad nummer tien dan, ik ben er bijna zou je denken: Franeker/Frentsjer. De volgende stad is Dokkum en dat zou je makkelijk kunnen doen door gewoon de trein te nemen tot aan Leeuwarden en dan bus 155 te nemen of zo, maar dat vond ik flauw omdat de echte route ook niet via Leeuwarden naar Dokkum loopt. Het is met uitsluitend OV mogelijk en dat kan op twee manieren. De eerste manier is ook flauw, namelijk om terug te rijden naar Harlingen en daar bus 71 naar Leeuwarden te nemen die via Tzummarum en Minnertsga (van die mooie paal), maar je kunt ook een Opstapper bestellen naar Firdgum en van daaruit een stukje lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte en route van lijn 71. In beide gevallen sloot de dienstregeling niet lekker aan en dus heb ik ook hier maar besloten om te gaan fietsen vanuit Franeker naar Tzummarum. Dat moest ik op tempo doen omdat bus 71 eigenlijk eerder zou vertrekken dan ik aan tijd had om daar überhaupt te komen, zo ontdekte ik nadat ik een kort kiekje van de binnenstad van Franeker gepleegd had.

Afbeelding

Het scheelde letterlijk niks: ik kom Tzummarum binnenrijden en de bus komt ook aangereden. De bus staat nog maar net stil en ik kom de bus tegemoet. Bezweet en al kan ik nog wel instappen en zo ben ik eigenlijk weer zo goed als op schema... Nou ja, toch iets van sport uiteindelijk, niet waar?

De route die ik nu volg is eigenlijk hopeloos inefficiënt, maar wel getrouw aan de route: bus 71, met bestemming Leeuwarden, neem ik tot aan Minnertsga. Daar stap ik over op bus 72, ook met bestemming Leeuwarden, en die neem ik tot Stiens. In Stiens kan ik dan nog eens overstappen, nu op bus 154 die Holwerd als bestemming heeft.

46. Holwerd. Geen stad, maar wel een hoop buslijnen aan de vertrekstaat.

Afbeelding

47. Ik merk dat het stilaan wat donker begint te worden, en dan moet ik Dokkum nog bereiken...

Afbeelding

48. Mijn reisplein kon fout lopen en de marge die ik had was beperkt, vanwege dit hier: de dienstregeling van bus 154 (een rare verlenging van die uit Leeuwarden), die naar Dokkum rijdt, die al om zes uur ermee ophoudt. Dan rijdt er simpelweg niks meer en moet je helemaal terug via Leeuwarden terug, tenzij je een Opstapper weet te regelen. Zaak dus om op tijd hier te zijn om de route te vervolledigen.

Afbeelding

49. Het vlakke land, de dijken...

Afbeelding

50. Eindelijk dan, stad nummer 11: Dokkum, de enige stad van Friesland die niet anders wordt geschreven in het Fries.

Afbeelding

51. Even de binnenstad van Dokkum dan... het is immers een lange tijd terug sinds ik hier voor het laatst geweest ben.

Afbeelding

52. Tijd om terug te keren naar de hoofdstad, met bus 155.

Afbeelding

53. Ik had de bus helemaal kunnen nemen tot aan het busstation om snel ermee klaar te zijn, maar de OV-Elfstedentocht was mijns inziens niet compleet zonder dat ik aan de halte Groene Ster, Ouddeel uit ben gestapt en even gereden heb naar de Finish van de Friese Elfstedentocht.

Afbeelding

54. Mijn verblijf is nu in Heerenveen en op deze dag zijn er werkzaamheden tussen Leeuwarden en Akkrum en dat betekent treinvervangend busvervoer... Zodoende: even een kiekje in Akkrum, voordat ik de trein instap.

Afbeelding

55. Een dag later sta ik aan het busstation van Leeuwarden, om de snelbus naar Drachten af te wachten.
Afbeelding

56. Vandaag ben ik voor het eerst in mijn leven in Drachten. De grootste 'vlek' van Friesland, maar ja, geen trein, verder niet echt iets superinteressants, dus ondergesneeuwd, net als Waalwijk. Ik vond toch dat ik er, na de OV-Elfstedentocht, alsnog heen moest, net als Joure. Het busstation had ik me eigenlijk wat anders voorgesteld, namelijk dat het onder een groot gebouw zou liggen, een beetje zoals Amstelveen Busstation, maar dat bleek anders te zijn.

Afbeelding

57. Dit krijgen de reizigers in Drachten elke dag te zien als ze met de bus gaan.

Afbeelding

58. Het is zondag, dus is het uitgestorven hier, maar toch... ik dacht dat hier een soort van doek overheen hing.

Afbeelding

59. En opeens heb je het: je wilt naar Earnewald en bedenkt dan dat er geen bussen naartoe rijden zonder dat je ervoor moet reserveren. Dan maar met bus 114 en het stuk naar dat gat toe rijden...

Afbeelding

60. De dag is nog lang en dus rijd ik weer terug naar Heerenveen, om van daaruit verder te rijden tot aan Lemmer. Onderweg passeren we het busstation van Joure, waar ik zo nog terug kom...

Afbeelding

61. Het mag dan wel winter zijn, het is hier eigenlijk best warm.

Afbeelding

62. Een klein stukje terug en ik ben in Joure aangekomen, waar vast een bloemenveldje in bloei staat.

Afbeelding

63. Joure is eigenlijk zo verkeerd nog niet. Lang niet zo kneuterig als Hindeloopen of zo, maar je kunt er wel hier de 'evergriene' vinden, het skûtsje dat het hele vaarverkeer opstopt.

Afbeelding

Na Joure is het tijd om naar huis te gaan, en omdat ik geen zin heb om via Zwolle te gaan en ik toch een dagkaart heb waarmee ik met QLiners mag, ga ik maar gewoon met de 350 de Afsluitdijk over. Zo zie ik, in deze Friesland-tocht, toch nog héél even de Waddenzee.

Maart

Van Stavenisse naar Roosendaal via Essen (B)

64. Ik ben wel eens eerder in en op Tholen geweest, ik ben zelfs in Anna Jacobapolder, Sint-Philipsland en Sint-Annaland geweest, maar nog niet in die oorden ten westen van de stad Tholen. Daar moest maar eens verandering in komen met lijn 107 die ik hier in Bergen op Zoom zal nemen tot aan het eindpunt in Stavenisse. Het is mijn favoriete bus, omdat het herinneringen oproept: dit model bus was immers dezelfde met welke ik naar school toe reed in Haarlem. Die zijn sinds een paar jaar uit dienst (wat is daar eigenlijk mee gebeurd?), dus kon ik me weer even een aantal jaar terug wanen.

Afbeelding

65. Bijzonderheid aan dit type bus is dat je achteraan links in plaats van een stoel een soort 'tafel' hebt waar veelvuldig in gekrast is.

Afbeelding

67. Na aankomst in Stavenisse rijdt de bus als lijn 108 verder naar Sint-Annaland en terug naar Bergen op Zoom, via Tholen.

Afbeelding

68. Stavenisse stelt niet zo veel voor, maar het is wel de rust zelfde. Er is een buurtsupertje, een oude straat, een kerk...

Afbeelding

69. ...en er is een molen bij de haven.

Afbeelding

70. In de buurt is er een monument te vinden ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Watersnoodramp in 1953. Het is lastig voor te stellen als je bovenop zo'n dijk staat dat het water zo hoog kan komen.

Afbeelding

71. Bij dat monument, waarbij eigenlijk een groot beeld van een vis het monument in kwestie is, komt net een bus voorbij rijden, richting Stavenisse. Bussen rijden hier één richting op, namelijk richting Stavenisse en dat om het uur, 's zaterdags.

Afbeelding

72. Na niet lang rijden nader ik de stad (jawel) Sint-Maartensdijk. Eigenlijk wel een prettige boel plaatsen op dit voormalige eiland. Een oude kern, mensen die je begroeten op straat.

Afbeelding

73. Naast de deur ligt dan weer Scherpenisse, met z'n molen en watertoren.

Afbeelding

74. Wat dan volgde was een lange route waarbij ik bijna onafgebroken doorgereden ben naar België, langs Bergen op Zoom. Eenmaal in België weet ik nu niet zo goed of ik verwelkomd wordt, of dat ik eigenlijk meteen weer er vandoor moet.

Afbeelding

75. Gevoelsmatig duurde het stukje route in België wel iets langer, maar ik bereik het uiteindelijk wel: het grensstation Essen. Een enorm gebouw dat nog zowaar open is, met een loket (al is die beperkt open).

Afbeelding

76. Eigenlijk voelt het altijd zo raar dat een trein eens in het uur rijdt. Het is gewoon te lang, maar ja, daarnaast is het weekend en is het aantal reizigers niet grandioos. Op de achtergrond staat een paar stellen Desiro, dat doordeweeks de intercity-dienst naar Charleroi verzekert, tussen enkele keren dubbeldekkers door.

Afbeelding

77. In de wachtruimte tref ik dit aan. Ik heb dit nadien op meerdere stations in België gezien, maar alleen hier lagen er ook echt boeken in.

Afbeelding

78. Op naar Roosendaal dan maar, maar dat zal niet met de trein gaan. Hier kom ik die trein wel nog tegen aan een overweg, vlak over de grens.

Afbeelding

79. Vergeleken met Essen heeft dit ook een zekere allure, al kun je dat niet zeggen van de entree, die is eerder bescheiden.

Afbeelding

Doel

Doel is een raar oord. We kennen we het van de kerncentrale, maar kennen we het ook als spookdorp? Wel, met het voornemen van de Antwerpse haven om uit te breiden, moest het dorp Doel verdwijnen. Het overgrote deel van de inwoners van het dorp aan de Schelde verhuisde, maar een paar tiental mensen bleef opstandig in Doel wonen en procedeerde totdat ze de zekerheid hadden dat Doel mocht blijven. In de tussentijd was het dorp wel verworden tot een spookdorp dat ten prooi was gevallen aan vandalisme en veelal geklad. Vandaag de dag is het dus een spookdorp met nog een stuk of 20 mensen die er in wonen. In 2017 ben ik er eens geweest, zonder fiets... maar wel met een bus. Dat was op een woensdag: met bus 19 reed ik vanuit Breda naar Nieuw-Namen en na een korte wandeling naar Kieldrecht heb ik daar de enige bus van de dag genomen van bus 19 naar Doel, om een scholier af te leveren. Dit jaar doe ik dat opnieuw, maar dan zonder bus 19 omdat die in het weekend niet naar Doel gaat, maar wel eens in de twee uur naar Sint-Niklaas. Nu heb ik een vouwfiets...

80. Bus 19 staat klaar op station Breda. Op zaterdag heeft de bus een nette, maar beperkte tweeuurdienst.

Afbeelding

81. Nieuw-Namen is maar vier haltes van het station van Breda verwijderd, maar je ben toch echt zowat anderhalf uur onderweg. Gewoon al in Antwerpen komen neemt al een uur in beslag. Eens je er bent, kom je trams tegen.

Afbeelding

82. De enige halte in Antwerpen is bij een premetrohalte genaamd Halewijn, aan de linkeroever, ergens dus soort-van in de buurt van het centrum, maar dan zonder al te veel drukte. Wegens werkzaamheden in Antwerpen is er een tijdelijke halte ingericht, een beetje... tja, random eigenlijk.

Afbeelding

83. Nieuw-Namen dan. De halte heet vandaag de dag formeel Grens, maar de bordjes geven nog altijd het oude Centrum aan.

Afbeelding

84. Je hoeft je maar even om te draaien en je bent al in België, zowat.

Afbeelding

85. De halte naar voorkeur voor de bus naar Sint-Niklaas (en eenmaal per dag op werkdagen dus) naar Doel: Kieldrecht Sportpleinstraat. Hier komt net toevallig de eens in de twee uur rijdende bus voorbij.

Afbeelding

86. Hup, naar Doel. Langs de route vind ik zowaar een nieuw bushokje, eigenlijk bijzonder overkill voor een buslijn die slechts eens per dag per richting hier voorbij komt...

Afbeelding

87. Het is niet moeilijk om Doel te spotten in de verte.

Afbeelding

88. Het dorp Doel dan. Ik moet zeggen dat het in vijf jaar toch behoorlijk veranderd is. Vijf jaar geleden waren de openingen van deze huizen nog niet verzegeld en afgedicht met metalen platen, maar was alles of open, of slordig dichtgetimmerd. De schilderingen zijn ook behoorlijk veranderd over tijd.

Afbeelding

89. Richting de dijk kom ik de halte Doel Dorp weer tegen. Het hokje staat er nog. De dienstregeling is wel verdwenen.

Afbeelding

90. Een oude molen en een kerncentrale erachter, met dáárachter je aartsvijand.

Afbeelding

91. Doel kom je niet zomaar binnen: er is een sluis bij het kruispunt dat de enige toegang verschaft tot het dorp, om te voorkomen dat het er te druk wordt. De sluis bestaat uit een paal in de straat die omhoog en omlaag gaat. In de buurt heb je nog een bushalte. Degene die het bekladde vond het volgens mij ook vrij doelloos.

Afbeelding

92. Tijd om Doel te verlaten en naar Hulst te rijden. Onderweg kom ik de 'Bredabus' tegen.

Afbeelding

93. Hulst is een mooi stadje waar je naartoe moet, als je er dan toch in de buurt bent.

Afbeelding

94. De terrassen zaten vol, het was er goed levendig... De Belgen weten hun werk hiernaartoe goed te vinden.

Afbeelding

95. Uiteindelijk, na een rit door de Westerscheldetunnel eindigt de dag in Goes, van waar de lange treinrit naar huis weer aanvangt.

Afbeelding

April

Selfkant

Als je naar de kaart kijkt, heb je net boven Zuid-Limburg een hapje dat 'uit Limburg is genomen'. Dat gebied heet Selfkant. Er is zelf niet veel te beleven of te vinden, maar de geschiedenis ervan is wel bijzonder. Dat hele hapje was namelijk vroeger Nederlands grondgebied. Dat kwam zo tot stand na de Tweede Wereldoorlog, waarbij we dit stuk land (en het gebied rond Elten) als schadevergoeding kregen. Een aantal jaar later gaven we het weer terug aan Duitsland, in ruil voor een paar miljoen Duitse Mark, maar toch was er iets Nederlands in Selfkant overgebleven: de N274. Deze provinciale weg loopt eigenlijk dwars door Selfkant heen en sinds de teruggave is die weg eigenlijk altijd in Nederlands beheer gebleven. Het was niet zoals bij de Vennbahn, dat het Nederlands grondgebied is geweest, maar er waren geen toegangswegen naar die weg toe omdat vroeger de grenzen nog dicht waren en douanecontroles een ding waren. Toen die overbodig werden met de intrede van het Schengen-verdrag, kwamen er wel toegangswegen naar deze weg toe en kwam de weg uiteindelijk uit kostenoverwegingen (lol) in Duits beheer. Ik wilde die weg eens affietsen, gewoon om die corridor zo eens gedaan te hebben.

96. Om te beginnen ben ik met de trein naar Susteren gereden om een uiterste te bezoeken van Duitsland, namelijk het meest westerlijke punt. Die is te vinden in Selfkant en er is zowaar een halve attractie van gemaakt. Ik kan wel zeggen dat ik nu in Selfkant, op Sylt en in Görlitz geweest ben, alleen nog niet in Oberstdorf.

Afbeelding

97. Het westerlijke punt ligt eigenlijk wat awkward. De plek is eigenlijk bezet door gewone huizen met een tuin, maar de Duitsers vonden tóch dat mensen bij dat meest westerlijke punt moesten komen, dus hebben ze maar een pad aangelegd langs het grensbeekje, en een heus plateau met dat punt visueel duidelijk aangegeven. Het is best grappig eigenlijk. Je kunt er zitten en het is zelfs zo gemaak dat het zitvlak Nederland is en de rest waar je op staat Duitsland...

Afbeelding

98. Dan de N274. Je kunt hem helemaal afrijden, aan de Duitse kant heb je ook fietspaden, maar je rijdt wel letterlijk door Duitsland heen...

Afbeelding

99. Zowat bijna overal waar je naartoe gaat, ga je naar Nederland.

Afbeelding

100. En na een boodschapje in het nabijgelegen dorp Gangelt was ik weer in Nederland, in Schinveld. Ik reed erna verder naar Brunssum, waar ik een bus nam naar Heerlen, om van daaruit weer een paar uur in een Virm te spenderen, net zoals met Zeeland.

Afbeelding

101. Heerlen. Toch nog wat effectief OV voor deze dag.

Afbeelding

Zoutelande

Als afsluiter voor dit deel ga ik maar eens for the sake of the meme naar Zoutelande. De tochten in Zeeland heb ik met een Meerritten Bundel gemaakt waarmee ik voor 1,95 met Connexxion-bussen heb kunnen rijden (inclusief die op lijn 19), wat bijzonder gunstig is, gezien de prijzen van de bussen in Zeeland... Veel dichter bij de vrijheid van het Studentenproduct kom ik niet echt denk ik. Hoe dan ook: Zoutelande. Deze tocht maakte ik op een zondag, wat praktisch inhield dat alle bussen hier eens in het uur rijden, zo ook de bus naar Zoutelande en Domburg.

102. Te beginnen in Middelburg, in de stationshal. Geen gezellige wachtruimte met een gesloten loket, gesloten gastronomie en openbaar toilet in een hoekje.

Afbeelding

103. Vanaf hier vertrekken bussen naar onder meer Vlissingen, Oude-Tonge en Domburg. Die naar Vlissingen rijden dan weer wel om het uur. De bus naar Zoutelande gaat met het lijnnummer 53.

Afbeelding

104. Terra Salsa, oftewel Zoutelande, oftewel niet-Frankfurt (Oder). Dat je een strand tegenkomt met een tanker of grote vissersboot in de buurt, brengt bij mij niet echt het gevoel dat het liedje mij wil geven.

Afbeelding

105. Ik heb wel drukkere vaarwegen gezien, maar ach, zo heeft het ook wel weer wat.

Afbeelding

106. Zoutelande van boven op de dijk. Eigenlijk een vrij 'normaal' dorp zonder te veel nonsens.

Afbeelding

107. Na Zoutelande reed ik nog even door Domburg en Serooskerke naar Veere toe, om er ook maar weer eens geweest te zijn. In het weekend rijden hier immers ook al geen bussen en met de vouwfiets heb ik toch maar even de kans om het vestingstadje, bekend van zijn stokrozen, te bezoeken.

Afbeelding

108. Arnemuiden. Eigenlijk wilde ik voor de grap nog rijden naar Vlissingen Souburg, maar ach, het reizigersaantal van Arnemuiden mag ook wel weer eens opgekrikt worden.

Afbeelding

Daarmee het einde van deel 1 van deze reeks, net als in het vorige deel, in Zeeland. In het volgende deel wil ik eens een verlengd weekend met de vouwfiets spenderen in het buitenland, in de Ardennen zelfs, om maar eens te ervaren hoe dat zou zijn. Hoe dat is gegaan, komt aan bod in het tweede deel.

Het tweede deel uit de Spo(o)rtvakanties-reeks waarin ik met de vouwfiets op pad ga door de Ardennen van Oost-België staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op di 28 jun 2022, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door Daniel »

Geinig verhaaltje zo, toch langer dan ik dacht toen ik begon met lezen :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door Chrysa »

Polaroyd7 schreef: di 24 mei 2022, 22:16
27. Wat me wel bijgebleven was in Waalwijk: een stoplicht waar muziek uit komt als je op de knop drukt. Da's met een reden en boven dat stoplicht staat er een uitleg bij en die uitleg is geen leuke.
Ah, daar is dat ding gebleven! Die paal heeft een paar jaar op school gestaan, maar iedereen zat ermee te klooien tot ergernis van alle leraren. Op straat past ie beter ja.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door Cas »

Altijd weer leuk om te lezen, je komt nog eens ergens! Zelfs de tochten die ik op Twitter al langs geen zien komen zoals de OV-elfstedentocht zijn een genot om te lezen.
請勿靠近車門
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door waldo79 »

Geinig idee, al zou ik het niet in mijn hoofd halen om zulke afstanden met een vouwfiets af te leggen.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door marcel.nl »

*O* :trein: *bus*
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door tsov »

Leuke verhalen! En Holysloot is altijd goed :pos:
Voor de vorm nog even een fotootje aldaar toen er nog een bus reed *bus*
AfbeeldingGVB 015 Holysloot Dorpsstraat Holysloot 070411 by Tim Swart, on Flickr
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag, je hebt me hiermee op een paar ideeën voor toekomstig tripjes gebracht. :)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door umbusko »

Ik sluit me geheel bij bovenstaande opmerking aan. :Y Nu wilde ik Gronau sowieso al eens bezoeken (gewoon, omdat het met de OV-chipkaart kan), en Selfkant (inclusief Selfkantbahn) staat ook nog op mijn lijstje. Dat is hartstikke dichtbij.

Ik vind het wel een geniaal idee om het OV met een vouwfiets te combineren (ook al heb ik het niet zo op vouwfietsen). _O_ Met lopen tussendoor duurt het soms erg lang, en met een OV-fiets of gewone fiets heb je a) kosten en b) ben je zeer beperkt in je opties met het OV (als je hem wilt meenemen) of moet je altijd een rondje maken (als je hem moet inleveren).
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Spo(o)rtvakanties, deel 1: met de vouwfiets

Bericht door Cookie »

Mooi verslag en lekker sportief bezig geweest! :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten