#9 Dagtocht naar een dwergstaat

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#9 Dagtocht naar een dwergstaat

Bericht door Chrysa »

Liechtenstein. Een klein landje waar geen zak te doen is. Toch wil zowat iedereen die ik ken het een keer in hun leven gezien hebben, en om de een of andere ben ik dan weer het slachtoffer dat mee moet. Gelukkig hoef ik er eens een keer niet vanuit Nederland heen te rijden, en kan het gewoon als dagtripje per trein.

Zo stond ik met mijn vriendin op 4 januari op het perron van Lausanne voor de IR15 naar Bern van 09:44. Hoewel Lausanne 2 IC-treinen per uur krijgt, vertrekken deze om xx:15 en xx:20, en daar heb je dus precies helemaal niks aan als je in het andere half uur wil reizen. Gelukkig rijden de IR-treinen ook met comfortabele treinen, hoewel deze rijtuigen wel hun leeftijd laten zien inmiddels. Buiten Zwitserland kom je deze rijtuigen ook tegen op de EuroCity-treinen naar Hamburg.

Afbeelding
De treinrit begint met een flinke klim langs het Lac Léman (of Genfersee, als je ruzie wilt met de locals), met een mooi uitzicht richting Wallis. Hoewel ik deze spoorlijn niet in de toeristenfolders zie, vind ik dit misschien wel het mooiste uitzicht van heel Zwitserland, zeker vanaf de andere rijrichting waar je na een korte tunnel opeens het uitzicht over het hele meer hebt. Na deze klim is het nog een klein uurtje richting Bern, waar we met een korte overstap met IC8 verder gaan richting Zürich, om daar om 11:58 aan te komen.
De nieuwe spoorlijn tussen Bern en Zürich is vrij snel, maar qua uitzicht is het misschien wel de meest tegenvallende route van Zwitserland, je kijkt vooral naar kleine industrie.
In Zürich gaan we snel door met IC3, welke langs de Zürchersee richting Graubünden rijdt. Wij stappen uit in Sargans.

Afbeelding

Afbeelding
Langs de oevers van de Zürisee doemen de bergen al op in de verte…

Afbeelding
…en opeens zit je er middenin.
In Sargans hebben we een half uurtje, tijd om een klein rondje te lopen. Helaas is hier niet veel te zien. Er zitten wel wat winkels, maar ik wacht liever even tot ik in Oostenrijk ben, gezien de prijzen hier. Bij het station staat alvast een subtiel gekleurde Citaro opgesteld. Ik vind het geen lelijke kleur, maar om het nou op een gelede bus van 18 meter te plakken…

Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig kan het ook subtieler:

Afbeelding
Ook komt de S2 naar Chur nog langs, met een GTWtje.

Afbeelding
Wij gaan verder met de Railjet, welke maar liefst tot Budapest Keleti rijdt. Wij gaan maar mee tot Feldkirch.

Afbeelding
Opvallend is dat je vanaf Sargans op 2 manieren richting Buchs kan, in 1995 is hier een extra spoorlus aangelegd zodat doorgaande treinen uit Zürich niet meer hoeven te keren hier. In Buchs moeten we echter alsnog keren, dus heel veel zijn we niet opgeschoten. Ook moet ik nu nog een keertje terug om dat andere stukje spoor af te kunnen strepen. :X
Zonder enige stops in Liechtenstein rijden we naar Feldkirch, waar het station een grote bouwput is. Eigenlijk vind ik het wel wat hebben, al die balken, maar het voelt wel wat claustrofobisch.

Afbeelding
Het busstation is wat ruimer, en hier staan bussen klaar van de Landbus en het stadsbusbedrijf, wat Niggbus heet. De kentekens zijn daardoor wat onfortuinlijk… De kleur is echter een verademing vergeleken met het Liechtensteinse geweld.

Afbeelding
Vanaf het station lopen we eerst even naar de Netto voor wat boodschapjes, om vervolgens richting het centrum te lopen.
Het stadje Feldkirch was wel aardig, hoewel het er aardig hetzelfde uit ziet als veel stadjes in de regio. Het was aardig uitgestorven, een dinsdagmiddag in Januari is nou niet bepaald hoogseizoen, en skiën kan je hier ook niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In de kerk was een of ander kunstproject, ik gok dat hier al lang geen kerkdiensten meer zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Onderweg terug naar het station komt er nog een gelede Landbus voorbij, met een bijna net zo verschrikkelijke kleur.

Afbeelding
Op het station gaan wij weer door met lijn 14, welk elk half uur tussen Feldkirch en Vaduz rijdt.

Afbeelding
Vergeleken met het vrij pittoreske Feldkirch valt Vaduz erg tegen, deze plaats bestaat vooral uit nieuwbouw. Wel is er een groot "Welkom in Liechtenstein"-bord, wat eigenlijk gewoon een zijmuur is van een toiletgebouw. :') Dit is het eerste wat de bussen vol (vooral Chinese) toeristen zien als ze hier aankomen, want dit is recht naast de busparkeerplaats.

Afbeelding
Op de achtergrond zie je het kasteel van de koning van Liechtenstein. Hier kan je heen lopen, hopelijk is het uitzicht van boven was mooier dan van beneden…

In elk geval staat de route naar het kasteel duidelijk aangegeven. :D

Afbeelding
Van boven heb je een mooi uitzicht over Vaduz, en dus over bijna het hele land.

Afbeelding
Het wordt al donker, tijd om weer richting Lausanne te vertrekken, want het is nog ver reizen vanaf hier.
Vanaf Vaduz nemen we een bus naar station Schaan-Vaduz, vanaf waar we met een lokaal treintje van de OEBB en de IR13 terugreizen naar Zürich. Het busstation is al net zo groen als de bussen :X

Het treinstation ziet er beter uit.
Afbeelding

Afbeelding
In Zürich haal ik een portie magnetron-Züri Gschnätzelts, welke ik bij de Migros in het station ook direct kan opwarmen. Met hulp van een blikje Oostenrijks bier en een tafeltje in de trein kan je dus prima goedkoop uit eten in Zwitserland. :')

Afbeelding

Afbeelding
Deze IR70 nemen we tot Zug, precies genoeg tijd om mn eten op te eten, waarna we overstappen op een hele reeks lokale treinen richting Bern. Alles om wat spoorlijnen af te kunnen strepen. *O* Vanaf Bern is het nog een klein stukje naar Lausanne, maar in het donker heb ik geen foto's meer genomen.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: #9 Dagtocht naar een dwergstaat

Bericht door Kalil Nieuw »

Ik was vergeten dat dit klein landje überhaupt bestond!😂
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: #9 Dagtocht naar een dwergstaat

Bericht door ArrivaBas »

Ah, Liechtenstein en Vorarlberg. Die laatste regio komt mij bekend voor. ;)
Gemiste kans om Feldkirch midden in januari en gedurende een lockdown bezoeken. Ik ben ervan overtuigd dat je indrukken beter zijn als je er in de zomer komt en er geen coronamaatregelen gelden. Dan is de stad veel levendiger, hoewel er ook dan brede lunchpauzes zijn in de kleinere winkeltjes.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Dom van Feldkirch echt moet wijken voor een kunstproject. Het ziet eruit alsof er een grootschalige restauratie aan de gang is en ze bepaalde delen met dit kunstproject tijdelijk opvullen. Net als bij het klooster van Cartuja in Sevilla (waarover ik in mijn reisverslag ook een klein beklag deed ten overstaan van het Andalusische Centrum voor Moderne Kunst dat er nu in zit) vind ik dergelijke kunstprojecten in religieuze gebouwen rieken naar heiligschennis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #9 Dagtocht naar een dwergstaat

Bericht door umbusko »

Heb ik eerst alle verslagen gelezen en ga ik je nu vervelen door onder ieder verslag een inhoudelijke opmerking te plaatsen? Jazeker. :mrgreen: Logisch dat iedereen Liechtenstein wil zien, landen afstrepen is altijd een goed plan. Dank voor de herinnering dat ik daar ook eens heen moet. *O*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #9 Dagtocht naar een dwergstaat

Bericht door Chrysa »

Als je maar zonder mij gaat, ik ken het nu wel. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten