#11 Italië in recordtempo

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#11 Italië in recordtempo

Bericht door Chrysa »

Iets dat mij vaak overkomt is dat ik een paar drankjes op heb, en domme ideeën opeens klinken als een bijzonder goed plan. Zo stond ik na een zuipsessie op donderdagavond op maandag opeens in Italië. In dit verslag veel foto's en weinig tekst, want de helft van de tijd had ik zelf uberhaupt al geen idee wat ik aan het doen was, laat staan dat ik er anderen iets over kan vertellen.
Maandagochtend begon al goed, de HSL tussen Breda en Noorderkempen lag er uit vanwege het stormachtige weer. Gelukkig had ik ruim genoeg tijd ingebouwd voor een toeristischere route, mijn vlucht zou pas eind van de middag vertrekken, hoewel het nog lang spannend was of die überhaupt zou gaan vliegen. Zaventem was een aardige chaos.
Eerst nam ik bus 132 naar Baarle-Nassau tot het eindpunt, een verder weinig spannend ritje met een net zo weinig spannende bus.

Afbeelding
In Baarle stap ik over op bus 460 naar Turnhout. Tot mijn verbazing kon ik nog steeds geen kaartje bij de buschauffeur kopen, dus moest ik iemand bellen om zijn creditcaart te lenen, want de Lijn accepteert alleen een CC of Bancontant, iets wat Nederlanders allebei amper hebben. :')
In Turnhout heb ik een overstap van 10 minuutjes op de trein, wat met de niet bijzonder snelle kaartautomaat nog vrij krap werd.

Afbeelding
Het mooie stationsgebouw van Turnhout lijkt niet meer gebruikt te worden, de kaartjes haal je uit de automaat aan de buitenkant. Lekker wachten in de regen dus.

Afbeelding
In Turnhout vertrekt elk uur een IC-trein naar zowel Antwerpen als Brussel, welke ook nog doorrijdt Wallonië in. Mijn IC-trein naar Binche rijdt met enkele klassiekjes. Onderweg is er nog een overwegstoring, waardoor we een lang stuk langzaam rijden en er een heel toeterconcert wordt gegeven bij elke overweg.

Afbeelding
Met 10 minuten vertraging door die storing komen we aan op station Brussel-Centraal. Daar loop ik even naar boven, waar het verschrikkelijk hard waait en regent. Snel weer naar beneden dus, en door met de S1 naar Brussel-Zuid, waar iets meer te doen is onder de overkapping.

Afbeelding
Op Brussel-Zuid komen bussen van beide gewesten bij elkaar. Ik ben geen fan van de nieuwe TEC-livrei, hij is wel erg saai. Vergeleken met de rotzooi die dieper in Wallonië nog altijd rondrijdt hebben ze hier wel moderne bussen, hoewel ze volgens mij aan een algehele vernieuwingsslag bezig zijn.

Afbeelding
In Brussel Zuid ga ik door met de metro. Terwijl ik een kaartje aan het kopen ben zie ik iemand over het 2 meter hoge hokje klauteren om vervolgens op het brandalarm te drukken zodat het poortje opengaat voor zijn vrienden. Zo kan het ook. :')
Geen idee hoe oud deze treinen zijn, maar van binnen zijn ze al net zo oranje en grijs als van buiten, wat ze een jaren-70look geeft. Ik neem deze trein tot halte Madou.

Afbeelding
Ook hier is het verschrikkelijk slecht weer, en waren alle ramen van het bushokje kapot, waardoor ik snel weer verder wilde, wat ik met deze bus wou gaan doen:

Afbeelding
Helaas reed er een brandweerwagen achter met zwaailichten en sirenes, dus de bus reed door om plaats te maken. Hij stopte ook niet even verderop. :X
Google Maps gaf als volgende alternatief om een kwartiertje te lopen naar halte Kruidentuin, waar ook al alle ruiten kapot waren. Gelukkig reed mijn bus 270 vier minuten te vroeg. Deze bus brengt me naar Zaventem Noord, waar ik overstap op deze hippe VanHool-bus op lijn 820, welke me naar de terminal brengt. Een omslachtige route, maar het bespaart me wel een diabolotoeslag van 5,25 euro. Hier zaten gelukkig wel alle ruiten nog in de bushokjes.

Afbeelding
Op vliegveld Zaventem heb ik nog ruzie met de beveiliging, mijn tandpastatube zou te groot zijn en mijn waterfles zat nog vol, ik moest hem per direct opdrinken van de beambte. Hij was dan ook niet blij toen ik mijn flesje leegkiepte in de prullenbak recht naast hem. Mijn tandpasta was ik helaas kwijt. Op Eindhoven en Schiphol mag je tegenwoordig gewoon volle waterflessen meenemen, maar hier zijn ze een stuk strenger. Daarna haal ik nog een warme chocolademelk bij de Dunkin Donuts en is het wachten op mijn vlucht.
Ook hangt er in de vertrekhal nog een groot klapperbord. Helaas zijn ze op treinstations bijna overal verdwenen.

Afbeelding
Tijdens het taxiën zie ik nog dit prachtige Smurfvliegtuig van Brussels Airlines, en dan is het al tijd om op te stijgen. Helaas wel met 30 minuten vertraging omdat de inkomende vlucht te laat was.

Afbeelding
Afbeelding
Bij aankomst in Rome wil ik de trein van 19:57 nemen, welke met een "ROCK"-dubbeldekker rijdt, maar de automaat verkoopt geen kaartjes meer voor treinen die binnen 5 minuten vertrekken. De volgende normale trein vertrok pas een uur later, dus ik mocht afscheid nemen van maar liefst 14 euro voor de Leonardo Express, welke tussen Roma Termini en het vliegveld pendelt. Afzetterij. De dubbeldekkers hebben een gedurfd ontwerp, en niet iedereen is er fan van. Ik vind ze prachtig.

Afbeelding
Maar goed, ik mag met dit gare "Jazz"-ding mee:

Afbeelding
In Rome ga ik eerst naar de Conad City om nieuwe tandpasta te kopen, waarna ik naar de Flower Burger loop om een burger te eten, mijn eerste en enige fatsoenlijke maaltijd van de dag. Daarna neem ik een tram naar mijn hotel, welke net buiten het centrum ligt. Van de dienstregeling online lijkt niks te kloppen, ik sta maar liefst 20 minuten bij een donkere halte te wachten voor er eindelijk een tram komt. Gelukkig is het wel meteen een tram die ook gaat naar waar ik heen wil, hoewel de bestemmingsfilm in de tram me niet veel helpt.
Afbeelding

Afbeelding
Bij halte K%l^s¥hd#a^,?s, stap ik uit en loop ik het laatste stukje naar mijn hotel, eentje van keten B&B. Het lijkt niet de beste buurt, maar op straat gebeurt er weinig.

Afbeelding
Omdat ik geen idee heb hoe ik een kaartje koop voor het OV of wanneer er überhaupt een tram komt, begin ik maar met een lange wandeltocht richting de eerste attractie van vandaag, het Colosseum, wat een kilometer of 2 verderop ligt. In dit deel van Rome gaat de binnenste ringweg op palen tussen de flats door, het lijkt me niet de prettigste buurt om te wonen. Onder de snelweg ligt de tramrails.

Afbeelding
Ik krijg het idee dat de Romeinse architectuur hier vooral in de weg staat, getuige deze poort waar de tram gewoon dwars doorheen gaat.

Afbeelding
Ook rijden er nog deze oude trammetjes:

Afbeelding
En daar is dan de eerste bus van ATAC die ik zie. Het enige wat ik van ATAC wist voordat ik hier kwam was dat hun bussen nogal de neiging hebben om spontaan uit te branden. Alle bussen die ik heb gezien vandaag reden echter gewoon, en vlammen waren nergens te bekennen.

Afbeelding
En daar is dan het Colosseum. Voor een oud Romeins gebouw kwamen er verdacht veel klusgerelateerde geluiden uit… Ook wordt er hier een metrolijn gebouwd, de sporen gaan lopen onder de weg die je op de voorgrond ziet. Ik ben benieuwd hoe dit project loopt, ik kan me voorstellen dat ze elke meter op een nieuwe archeologische vondst stuiten en er weer vertraging is, zoals ook in Thessaloniki gebeurd is.

Afbeelding

Afbeelding
Even verderop staan een drietal van deze schattige busjes geparkeerd.

Afbeelding
Ik loop door naar het Piazza Navona, waar ik mijn ontbijt opeet wat ik bij de Carrefour gekocht heb.

Afbeelding
Zoals bij de trams die door de oude poort rijden en de metro die vlak onder het Colosseum doorgaat, heb ik het idee dat de Romeinen van tegenwoordig de oude gebouwen vooral in de weg vinden staan, met dit als meest extreme voorbeeld:

Afbeelding
Daarna loop ik een stukje door naar de Tiber, welke er een stuk triester uitziet dan de meeste rivieren die ik heb gezien.

Afbeelding
Afijn, het Vaticaan dan maar. Ik heb er eigenlijk niks te zoeken, en de rij voor de basiliek is enorm, maar ik kan nu wel een extra landje van mijn lijst afstrepen. *O*
Op de grote borden staat "Toegang tot de basiliek is alleen toegestaan met een FFP2-masker". Amen.

Afbeelding
Waar ik meer geinteresseerd in was is het spoornet van het Vaticaan, want ook dit kleinste landje ter wereld heeft een spooraansluiting. Helaas zit er een groot hek voor en staat er een werktrein geparkeerd. Ik heb geen idee waar dit spoor voor gebruikt wordt, maar op Google kom ik wel foto's tegen van een Frecciargento-trein die aan het perron staat net achter dit hek.

Afbeelding
Hier is de aansluiting van het spoor naar het Vaticaan op het reguliere spoor, bij station Roma St. Pietro. Helaas ook hier weinig activiteit.

Afbeelding
Ik begin honger te krijgen, en het is al lunchtijd. Op internet heb ik een bijzonder restaurantje gevonden vlak naast station Ostiense, tijd voor een treinritje dus. De treinen binnen Roma kosten maar 1 euro en alles rijdt frequent, ideaal dus.

Afbeelding
Na een "creatie van de chef", bestaande uit een soort gefrituurde ragout met wat groenten, wat als geheel verdacht veel leek op een oerhollandse bitterbal, neem ik dit kaasplankje en daarna nog een bord pasta. Ook komt een van de personeelsleden even kijken. Hij is erg onbeleefd, maar op zo'n schattig hoofd kan ik niet boos worden. Je raad het al, dit is een kattencafé/restaurant, met de geweldig naam Romeow.

Afbeelding

Afbeelding
2 gangen en een grote hoeveelheid kattenharen op mijn legging verder sta ik weer buiten, met nieuwe energie om verder te lopen. Bij station Porta S. Paolo staan deze oude treinen geparkeerd, het lijkt een soort museumpje te zijn. Helaas is het niet open.

Afbeelding
Ook aan de stationskant is alles gesloten, ik neem aan dat er werkzaamheden waren of iets dergelijks.

Afbeelding
Dan maar snel door naar het Circus Maximus. Iets waar ik op de middelbare school vaak over gehoord heb ik de lessen Latijn en KCV, maar nu kan ik het eens in het echt zien. Valt eigenlijk een beetje tegen, maar ik ben dan ook bijna 2000 jaar te laat.

Afbeelding
Dan maar door naar het Pantheon, bekend van de enorme koepel met een doorsnede van 43 meter. Mijn lerares KCV vertelde me dat de koepel van de St Pietro bewust kleiner is dan deze, als een soort eerbetoon. Geen idee of het klopt, maar het klinkt wel aardig.

Afbeelding
Bij de Trevifontein is het vooral heel erg druk, je hoort hier vooral Amerikaans Engels.

Afbeelding
Mijn voeten beginnen nu heel erg pijn te doen, dus ik duik het eerstvolgende metrostation in om een metro te nemen en zo wat uit te rusten. Kost 1.50 per passage van de poortjes, dus ik ga naar eindpunt Anagnina en terug naar station Roma Termini.

Afbeelding

Afbeelding
Vanaf Roma Termini ga ik naar station Valle Aurelia om naar de grote supermarkt te gaan daar, om wat inkopen te doen (lees: bier en olijven), en direct weer terug.
Omdat mijn voeten nu zo veel pijn doen blijf ik de laatste 2 uur op het station zitten, en dan is het tijd voor waarvoor ik naar Italië ben gekomen, de nachttrein naar Sicilië. Nergens op het station staat vermeld dat er ook een treindeel naar Palermo gaat, maar de conducteur verzekert me dat er ook een deel naar Palermo gaat.
Ik heb vandaag 24km gelopen, ongetraind en op mijn gare sneakertjes. Ik ben nog nooit zo blij geweest om te kunnen zitten. Ik had dan ook 9 blaren op mijn voeten.

Afbeelding
Dit is mijn kamertje voor vannacht. Met 85 euro voor een privékamer, slechts enkele dagen van tevoren geboekt vind ik dit een best goede deal.

Afbeelding
De "amenity kit" die je krijgt. Als je ook deze trein wilt nemen: Er is geen restauratierijtuig in deze trein, je krijgt alleen water bij vertrek en een miniem ontbijtje in Messina.

Afbeelding
Net voor San Giovanni word ik wakker. De ferry staat al klaar voor ons, we rijden precies op tijd. Het is een raar gezicht om de boot opgereden te worden, de locomotief zit ergens aan de achterkant.

Afbeelding

Afbeelding
In de ferry kan je even naar het dek. Ik heb amper geslapen, maar wil dit toch niet missen, dus ik ga even kijken. Bovenaan zie ik een oude bekende varen, namelijk de ferry van BluNavy. Deze boot vaarde vroeger tussen Vlissingen en Breskens, waar ik hem nog vaak genomen heb en zelfs even aan het roer mocht zitten van de kapitein.

Afbeelding
Zoals je misschien zag is de boot waar de trein mee meevaart ook van Trenitalia. Dat verklaart misschien wel de treinstoelen op het dek:

Afbeelding
Daarna heb ik nog even een uurtje geslapen, voordat de conducteur me wekt en me een ontbijtje en een krant brengt. Elke poging om uit te leggen dat ik geen Italiaans spreek en dus weinig aan die krant heb gaat er bij hem niet in. :') Eenmaal uit Messina is het uitzicht te mooi om terug naar bed te gaan, we rijden vrijwel het hele traject langs de kust met een mooi uitzicht op de Eolische eilanden en Stromboli, een van de actieve vulkanen van Italië. Helaas heeft mijn telefooncamera daar wat meer moeite mee.
Afbeelding
We rijden goed door, en onze aankomst in Palermo is maar liefst 40 minuten te vroeg. Dat men het hier niet zo nauw neemt met dienstregelingen en dergelijke verbaast me niet, maar ik had eerder verwacht dat we te laat dan te vroeg rond zouden rijden. Overigens zaten er bij aankomst nog maar 4 mensen in de trein, erg druk was het niet.

Afbeelding
Palermo heeft een uitgebreid busnetwerk met enkele zeer frequent rijdende lijnen. Zo rijdt lijn 101 dwars door stad met een frequentie van maar liefst 15x per uur de hele dag. Ik neem een van deze bussen naar mijn hotel, waar ik direct in kan checken. Bij aankomst komt er nog een bus op lijn 806 voorbij. Daarna moet ik nog wat slaap inhalen, dus verder is er weinig gebeurd deze dag.

Afbeelding
De volgende dag ben ik weer vroeg op pad, tijd om Palermo eens te verkennen. Ik loop van mijn hotel richting het centrum, en kom daarbij van alles tegen. In het centrum van Palermo is een straat over een lang stuk autovrij gemaakt, wat prettig loopt.
Afbeelding

Afbeelding
Tijd voor ontbijt. Ik kies voor iets typisch Siciliaans: Arancini. Het is met 10 uur in de ochtend nog vroeg voor frituur, maar ach, je leeft maar een keer toch? Deze zijn gevuld met ragu en paddenstoelen.

Afbeelding
Hoogfrequente bussen betekent dat als 1 bus vertraging heeft, de volgende er direct op zit. Zo rijden hier 2 bussen van lijn 101 recht achter elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daarna loop ik naar de cathedraal van Palermo, omdat elke online gids zegt dat je deze gezien moet hebben! Zo speciaal is hij niet, maar ach, entree is gratis.

Afbeelding
Er tegenover ligt een mooi park.

Afbeelding
Bus 110 komt ook nog voorbij, maar deze laat ik voorbijgaan om een gratis centrumbusje te nemen. Ja, zelfs voor een dagkaart van €3.50 ben ik te krenterig. :D

Afbeelding
In dat busje mag je blijkbaar niet zitten… De stoelbekleding is weggehaald. Iedereen zit echter gewoon.

Afbeelding
Bij het eindpunt aan het water stap ik uit, waar ik het busje op de foto kan zetten.

Afbeelding

Afbeelding
Aan zee is het goed toeven, in Februari is het hier gewoon 20 graden, heerlijk.

Afbeelding
Ik neem vanaf hier een normale bus naar het station van Palermo. Bij gebrek aan een stalling hier parkeren de chauffeurs de bus maar gewoon middenop een plein. :')

Afbeelding
De laatste dag begint ook weer vroeg, en ik heb op internet gelezen dat Cefalu een mooi plaatsje is. Tijd voor een uitstapje dus. Ik wil de lokale trein nemen welke om 09:44 vertrekt, maar de kaartenautomaat weigert mijn Nederlandse kaart te accepteren, waardoor ik die mis. Gelukkig rijdt er om 10:00 een intercitytrein richting Rome. Deze kost wel 3 euro meer, maar ik ga ook niet 2 uur wachten. Mijn intercity rijdt onderweg overigens met -12. :')
Links de regionale trein, rechts de intercity.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik moet zeggen, Cefalu is wel aardig, maar er is eigenlijk niks te doen. Ik loop een rondje door het centrum en ga weer terug naar het station. De enorme hoeveelheid balkons is opvallend, je moet ergens je was kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Snel weer terug naar Palermo dus, om daar een lunch te scoren. Terug ga ik wel met de regionale trein. Waar in Rome nog de Jazz en Rock-treinen reden, is deze van het genre Pop.

Afbeelding
In Palermo zit een zaakje dat calzone-pizza's frituurt voor een paar euro, klinkt als een perfecte lunch, en daar kom ik dan ook terecht. :pos:

Afbeelding
Het smaakte prima, hoewel ik er nog wat pesto op had gedaan die nog in mijn tas zat. Om de rest van de middag te vullen is het tijd om wat lokale treintjes te doen, wat ook hier maar een euro per rit kost. Palermo heeft een soort S-bahntunnel door de stad lopen, met een klein zijtakje naar de haven, waar ik mijn reis begin op station Giachery. Ze zijn hier flink aan het bouwen, het plan is om een treinring te hebben die de hele stad aandoet. Ook rijden er op allebei de trajecten een halfuursdienst, wat een verademing is vergeleken met de eenmaal per 2 uur op veel andere lijntjes in Sicilie.

Afbeelding
Hoewel hier een bovenleiding ligt, rijden er hier oude dieseltreintjes. Fijne stoelen, maar wat een pokkeherrie zeg.

Afbeelding
Het dieseltreintje brengt me naar station Notarbartolo, waar ik overstap op de wat modernere trein richting Punta Raisi, waar het vliegveld van de stad zit.

Afbeelding
Op het vliegveld van Palermo ga ik meteen maar door de beveiligingcheck, waar de bekende x-rayautomaten staan. Op zijn italiaans kijkt niemand echter naar wat er daadwerkelijk door die automaten heen gaat, en zo kan ik dit keer mijn tandpasta en waterfles wel gewoon houden, net als het restje pesto dat ik nog heb. :') Met deze Ryanairkist vlieg ik terug naar Charleroi, waar ik opgehaald word.

Afbeelding
En dat was dan een druk midweekje Italië. Uiteindelijk heeft het hele geintje me zo'n €240 gekost, vond ik best netjes voor een paar dagjes weg zo kort van tevoren geboekt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door waldo79 »

Geen gekke reis, ontstaan in een dronken bui.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door Kalil Nieuw »

Leuk verslag met mooie foto's. :)
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door umbusko »

Ik kan echt genieten van je (reis- en schrijf)stijl, en dan zit dit verslag ook nog vol met prachtige foto's en inspiratie. Top! :Y
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door Chrysa »

umbusko schreef: di 31 mei 2022, 16:34 Ik kan echt genieten van je (reis- en schrijf)stijl
Slecht nieuws dan, mijn volgende reisje is ruim van tevoren gepland en geboekt. :X *O*
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door ZO6176 »

Ik zou zeggen: drink eens wat vaker
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door trolly »

Dat was een flinke trap! Maar nu het stof weer neerdwarrelt een tip om de kaartjesautomaten-die-geen-kaartjes-voor-treinen-die-binnen-vijf-minuten-vertrekken-verkopen te omzeilen: koop een kaartje voor de eerstvolgende trein van dezelfde categorie (Regionale danwel Regionale Veloce). Er is geen Zugbindung, je moet er alleen wel aan denken je kaartje te stempelen in één van de stempelautomaten die je onderweg naar je trein tegenkomt.

Verder leuk om terug te lezen, heb net zo'n beetje hetzelfde tripje gedaan (Florence -> Rome -> Catania). Aanrader, maar Sicilië is beter in de winter.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door Chrysa »

Die treinbinding snap ik niet helemaal. Sommige stations in Rome gaven me namelijk wel een ticket waar ook specifieke treinen op geprint stonden, maar niet allemaal, hoewel ik toch alleen maar dezelfde treinsoorten heb gebruikt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door trolly »

Voor zover ik weet (maar Italië...) is de Regionale (-Veloce) op je kaartje alleen een suggestie, en kan je ook een latere trein nemen. Geldigheid na afstempelen is wel beperkt, er staat me iets van drie uur bij, maar dat kan ook zomaar het dubbele zijn. Als ik in de gelegenheid ben zal ik eens een conducteur doorzagen over dit alles (volgende maand hoop ik). Want uiteraard zijn dit soort muizenissen op de site van Trenitalia niet te vinden. Fijn land 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door umbusko »

Ik meende een paar dagen geleden nog vier uur gelezen te hebben, maar pin me er niet op vast. Ik weet ook niet meer waar ik dat gevonden heb namelijk. :') Ook zag ik in de dienstregeling (te downloaden tabellen op de site van Trenitalia) meerdere regionale treinen met reserveringsplicht, ogenschijnlijk volstrekt willekeurig. Wellicht dat dat dan de treinen zijn die wel met een tijd op een kaartje verschijnen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: #11 Italië in recordtempo

Bericht door trolly »

Ook vier uur is zeker niet onwaarschijnlijk. En reserveringen: zou best kunnen, en kan vervolgens ook weer per regio verschillen. Mijn thuisbasis is Toscane, en de hier aangegeven methode en mijn mooie blauwe ogen hebben er tot nog toe voor gezorgd dat niemand me ooit een trein uitgeschopt heeft.

Voor wie wel over een creditcard beschikt en eens een gokje wil wagen zijn de e-tickets via de site best handig. Ze schelen me een hoop toeristen die kaartjes voor de Pismover* proberen te bemachtigen op de luchthaven van Pisa.

*) De Pismover is een horizontale lift tussen Pisa Aeroporto en Pisa Centrale, waarvan de grafisch ontweper heeft besloten dat de A en de M samen een mooi geheel vormen. Hence the name.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten