#13 Door de Aubrac en eindeloze velden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#13 Door de Aubrac en eindeloze velden

Bericht door Chrysa »

Na het reisje rond het Schwarzwald en de Elsass had ik de volgende maandag weer een verplichting in Nederland, dus ik moest weer die kant op. Dat hoeft natuurlijk niet via de snelste weg, en ik had nog wat interraildagen. Tijd om iets van mijn bucketlist af te strepen dus.
Ik begin zoals de meeste reizen weer in Lausanne, waar ik naar Genève reis. Daar stap ik in dit Franse treintje voor een rit van meer dan 3 uur naar Valence. Waar in Lausanne de TGV's gewoon tussen de normale treinen stoppen, hebben de Franse treinen in Genève een eigen perron, en om er te komen moet je door een smal tunneltje wat helemaal vol staat met douaniers. Gelukkig laten ze me met rust, want mijn overstap is niet heel ruim en ik heb weinig zin om mijn rolkoffer om te keren.

Afbeelding
Direct na de grensovergang rijden we langs de Rhônevallei. Deze rivier zal ons de hele rit blijven volgen. Sorry voor de slechte foto, het is lastig door een gebogen raam.

































Afbeelding
De eerste halte is Bellegarde. Een tamelijk beruchte plaats onder de Genèvois blijkbaar, waarschijnlijk door de vele frontaliers.

Afbeelding
Voor Aix-les-Bains rijden we vlak langs het Lac de Bourget.

Afbeelding
En na Grenoble komen we weer over de Rhône, die langzamerhand steeds breder wordt.

Afbeelding
Het station van Valence is een enorme bouwput. Ik heb hier een overstap van ongeveer 20 minuten, wat me net genoeg tijd geeft om even buiten het station te kijken.

Afbeelding
Vlak buiten het station heb je dit uitzicht over een park.

Afbeelding

Afbeelding
Ik loop weer terug naar het station, waar ik een lift neem die je helemaal achteraan het perron afzet. Meteen komt er iemand van de spoorwegpolitie naar me toe gerend om mijn kaartje te controleren omdat ik blijkbaar haar collega's op de trap gemist heb. In tegenstelling tot het meeste SNCF-personeel wat ik tegenkom weet deze wel wat een interrailkaart is.
Mijn TER-trein is een Nez Cassé met een hele rits Corail-rijtuigen erachter. Beter dan dit kan je het niet treffen qua Franse regionale treinen. Deze trein zal me naar Avignon brengen.

Afbeelding
Ook deze trein rijdt weer langs de Rhône, waar een van de vele Franse kerncentrales staat.

Afbeelding
We hebben ook koersbordjes, alhoewel dat hier op zijn gvb's gaat.

Afbeelding
Ook in Avignon heb ik een vrije ruime overstap, dus loop ik ook even het station uit voor een bliksembezoekje aan het centrum.
Meteen bij het verlaten van het station loop je tegen deze stadspoort aan. De muren komen uit de 14e eeuw, de poorten lijken me wat nieuwer, aangezien daar wat taxibedrijfjes in zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook hier rijdt een minibusje door het centrum, net als in Colmar.

Afbeelding
Maar ook normale bussen van Irisbus.

Afbeelding
Vanaf Avignon ga ik snel weer door, ik heb nog veel te doen vandaag. Deze Ter-trein rijdt van Avignon helemaal naar Portbou in Spanje. Helaas heb ik geen tijd om het hele stuk mee te reizen.
Deze trein lijkt betere tijden gehad te hebben, geen idee waarom de voorkant nog wat zalmroze stukken kent. Is dit een oud kleurenschema wat er niet helemaal af is?

Afbeelding
Onderweg rijden we door het zuid-Franse landschap langs hoge coniferen. Voor mij was dit vroeger een teken dat we nu echt in het zuiden waren, omdat je er meteen na het Massif Central meteen mee doodgegooid werd langs de A75.

Afbeelding
Dichter bij zee is het echter vooral bruin en kaal.

Afbeelding
Ik stap uit in Sète, want ik wil nog even naar de Middellandse zee lopen, en dit station lag het dichtste bij de kust. Zelfs die 2 kilometer was met mijn rolkoffertje echter behoorlijk irritant.

Afbeelding
Sète ligt helemaal vol boten. Als je denkt dat dit er al veel zijn, er komen er nog veel meer aan. Ook rijdt links een stadsbus, in weinig subtiel geel. Heerlijk.

Afbeelding

Afbeelding
Er is hier zelfs een voetgangersstraat. Ik vind hem vrij sfeerloos, maar je moet ergens beginnen.

Afbeelding
Het waaide deze dag vrij hard, dit ding is meerdere keren omgevallen. Qua temperatuur vond ik het sowieso al geen terrasweer, het was amper 10 graden.

Afbeelding
De zee! Ik heb de Middellandse Zee nog nooit zo ruw gezien. Na het nemen van deze foto was ik dan ook al aardig nat geworden van al het opspattende water.

Afbeelding

Afbeelding
Geen plaats kan zonder enorm instagrambord.

Afbeelding
En Sète kan niet zonder haar enorme haven lijkt het. Het klinkt toch eng, met zo'n minibootje de zee op als het er zo tekeer kan gaan.

Afbeelding
Op de terugweg loop ik met mijn rolkoffer te zeulen, wanneer ik opeens "6 Gare SNCF, Ligne Gratuite" op een bus zie staan. Ik stap meteen in voor een gratis ritje naar het station. Hier zie je dit mini-Solarisje bij de eindhalte.

Afbeelding
Ik neem weer een AGC naar mijn eindhalte van vandaag, Béziers. In deze trein zag ik dit kleine coupétje die op slot zat. Weet iemand waar dit voor is?

Afbeelding
Vanaf het station van Béziers loop ik omhoog de stad in, naar mijn hotel voor vannacht. Onderweg kom ik nog een vrouw tegen die de straatkatten aan het voeren is. Ik denk dat ze dit vaker doet, de katten waren namelijk vrij fors. :')

Afbeelding
Avondeten doe ik bij de Domino's. Degene achter de balie durft nog mijn uitspraak van Heineken te verbeteren. Nee, je spreekt de H toch echt uit. :X

Afbeelding
De volgende ochtend loop ik door het park naar station. Links zie je nog een zwaan die iemand achtervolgt. :D

Afbeelding

Afbeelding
De TGV uit Perpignan naar Parijs staat al klaar, ondanks de grote omweg is dit de snelste manier om in Parijs te komen vanuit het diepe zuiden van Frankrijk. Ik heb echter andere plannen.

Afbeelding
Ik ga mee met deze AGC, welke rijdt als Intercités naar Clermont-Ferrand. Een rit van maar liefst 6.5 uur dwars door het Massif Central. Naief dat ik was verwachtte ik enige vorm van railcatering omdat dit een Intercités-trein is. Nee dus. Ik wou niet om 11 uur in de ochtend aan het bier, dus dan maar heel spaarzaam doen met mijn halve flesje water.
Knalrood staat deze treinen erg goed.

Afbeelding
Station Bédarieux. Eindpunt van de meeste treinen uit Béziers. Ten noorden van hier rijden er nog maar 3 treinen per dag, twee TER-treinen en deze Intercités. En ja, dit station is uiteraard bemenst.

Afbeelding
Het spoorviaduct van Bédarieux. Met maar liefst 37 bogen en een lengte van 710 meter vrij indrukwekkend. Helaas rijden er al lang geen treinen meer over sinds de mijnbouw hier is uitgestorven.

Afbeelding
Verder rijden we vooral door de bergen. Er zijn eigenlijk geen plekken op de route waar een foto recht doet aan het uitzicht, maar ik doe mijn best.

Afbeelding
We rijden onder het wereldberoemde Viaduc de Millau door, wat lange tijd het hoogste viaduct ter wereld was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Station Campagnac is niet bemenst, maar wel bepaard. We zijn nu wel echt in the middle of nowhere, onderhoud lijkt hier niet te gebeuren.

Afbeelding
We passeren Marvejols, een provinciestadje wat ondanks zijn kleine formaat toch een regiofunctie heeft. Ook is hier iemand uit de trein te laat met uitstappen. De conducteur zegt dat ze maar de volgende trein terug moet nemen. Die rijdt echter pas over een paar uur…

Afbeelding
Het viaduc de Garabit. Ik had me niet gerealiseerd dat het uitzicht van onderaf een stuk bijzonderder zou zijn dan het uitzicht vanaf de brug. Oeps. De brug lijkt erg verroest te zijn, een van de vele tekenen dat deze spoorlijn misschien geen lang bestaan meer heeft. Toch lijkt de sluiting elke keer uitgesteld te worden.

Afbeelding
Saint Flour. Hier stroomt de trein helemaal vol met scholieren die onderweg zijn naar huis.

Afbeelding
Toen bleek onze intercity opeens helemaal niet meer naar Clermont-Ferrand te rijden. Bij station Neussargues moeten we overstappen op een andere trein. Dit vanwege het gebrek aan bovenleiding op de rest van de route. Oh, en al die scholieren die in Saint Flour ingestapt zijn? Die moeten ook mee in dit Walvisje. Dit treintje zit echt bomvol en op de laatste tussenstations zijn er achterblijvers. Tegenwoordig lijkt deze treinwissel in de dienstregeling verwerkt te zijn.
Ook kan hier overgestapt worden op de trein naar Aurillac. Voor deze 14 treinen per dag heeft dit station maar liefst 6 man SNCF-personeel rondlopen.

Afbeelding
In Clermont-Ferrand drop ik eerst mijn koffer bij het station, om daarna even de stad in te duiken. Het is pas 16:00, tijd zat om wat eten te vinden.

Afbeelding
Een leuke manier om een kale muur op te leuken. Ik moest vooral denken aan Looney Tunes. :D

Afbeelding

Afbeelding
In Clermont-Ferrand rijdt een soort tram, de Translohr. Het rijdt op 1 rails en ook op rubberen banden. Ik vraag me af wat hier nou de meerwaarde van is vergeleken met een normale tram.

Afbeelding

Afbeelding
In de achtergrond de kathedaal, gebouwd met vulcanische stenen zoals je hier veel ziet, vandaar de donkere kleur.

Afbeelding
Place de Jaude, met een standbeeld van Vergincetorix. Ik kende de naam alleen uit Asterix. Nooit bij stilgestaan dat het een echt persoon zou kunnen zijn, ik dacht gewoon dat het een woordgrap was die ik niet snapte, gezien de andere namen in de strips. :D

Afbeelding

Afbeelding
Ik haal een burger bij een zaakje genaamd Vegan Madness, waar ik wat aan de praat raak met de eigenaar, een Brit die hier jaren geleden terecht is gekomen. Daarna hoor ik opeens Nederlands achter me, de kok hoorde dat ik Nederlands was en kwam ook even ouwehoeren, hij komt hier niet zo veel toeristen tegen. Klein wereldje. :p
Na mijn eten loop ik weer terug naar mijn hotel. Ik vond de cathedraal overdag al vrij donker, maar dit ding is 's nachts helemaal niet verlicht. Het geeft de omgeving toch een beetje een creepy gevoel.

Afbeelding
In mijn hotelkamer ga ik meteen naar bed, het is al laat en de volgende ochtend moet ik weer vroeg op. De trein die ik eigenlijk wilde nemen is uitverkocht, dus ik ben aangewezen op de trein twee uur eerder, om 08:26.
En dat is deze Intercités. Waar je in de gekste uithoeken van het land een TGV naar Parijs tegenkomt, heeft Clermont-Ferrand geen enkele TGV die de stad aandoet. In plaats daarvan rijden deze Corail-treinen er in een nette tweeuursdienst naar Parijs. Van binnen zijn ze anders dan de Corail die je op de TER-treinen in het land tegenkomt, ze hebben modernere stoelen.

Afbeelding
Ook hebben ze op sommige plekken deze gekke stoelindeling. 2+2 is normaal, 2+1 en 2+3 ken ik ook, maar 3+1 had ik nog nooit gezien.

Afbeelding
Onderweg komen we langs de testbaan voor de Aérotrain, een hovertreinproject uit de jaren 60 wat nooit van de grond is gekomen. De testbaan staat er echter nog steeds, ook al komen er inmiddels wat gaten in voor andere infrastructuur.

Afbeelding

Afbeelding
In Parijs heb ik een uurtje of 4 voor mijn Thalys vertrekt. Ik loop vanaf station Bercy naar de Jay&Joywinkel waar ik nog wat wil halen voor thuis. Onderweg kom ik dit pittoreske straatje tegen:
Afbeelding
Ook bekend uit een Tim Travellervideo: De oude ringspoorlijn die naar een park is omgebouwd. Hier kan je lekker rustig over de straten heen lopen. Sowieso is Parijs in recordtempo bezig vele straten autoluw te maken en andere aanpassingen ten voordele van voetgangers en fietsers aan het doorvoeren. Goed bezig, Parijs. :pos:

Afbeelding
Een klein stukje ga ik met de metro, maar door mijn wandeling heb ik toch weer een kaartje uitgespaard.

Afbeelding
Lunchen doe ik bij een Afrikaans zaakje, waar ze voor een tientje Roti op het menu hebben staan. Wat ik krijg lijkt niet op Roti, maar het was wel lekker.

Afbeelding
Daarna is het alweer tijd voor de laatste trein naar huis. Door een vertraging van 2.5 uur met de vorige rit had ik nog wat Thalys-vouchers, dus ik kon mooi eerste klas mee tot Brussel, wat ik met de rechtertrein doe. Het voorste treinstel gaat door naar Duitsland, maar ik reis met lokale treintjes via Roosendaal naar huis.

Afbeelding
Een kort maar intens tripje waarin ik de Aubraclijn eindelijk van mijn lijstje kan strepen. Ik zag dat er inmiddels alweer minder treinen rijden op deze route, Saint Flour krijgt nog maar 1 trein per dag, en de intercity rijdt niet eens meer het hele stuk door naar Clermont-Ferrand. Het begin van het einde? Hopelijk niet…
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: #13 Door de Aubrac en eindeloze velden

Bericht door diederickx »

In Clermont-Ferrand drop ik eerst mijn koffer bij het station, om daarna even de stad in te duiken.
Welke stad? Clermont of Montferrand? Ik vermoed alleen de eerste. Montferrand deed me een beetje aan Elburg denken.
In de achtergrond de kathedraal, gebouwd met vulcanische stenen zoals je hier veel ziet, vandaar de donkere kleur.
Toen ik er een jaar of wat geleden was dacht ik eerst dat het door industriële uitstoot kwam. Dat had later een staartje...
In Clermont-Ferrand rijdt een soort tram, de Translohr. Het rijdt op 1 rails en ook op rubberen banden. Ik vraag me af wat hier nou de meerwaarde van is vergeleken met een normale tram.
Dat heeft vast te maken met een grote plaatselijke werkgever: Michelin. Als het aan hun lag zou zelfs de trein op banden rijden. Ik kwam enige maanden na mijn bezoek toevallig beroepshalve in gesprek met een locale Michelinist en die was hoogst beledigd door mijn vergissing uit de vorige paragraaf.

Overigens: Vercingetorix, niet Vergincetorix.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #13 Door de Aubrac en eindeloze velden

Bericht door umbusko »

Obscure lijnen? Vergeten treinen? Count me in! :trein: Ik vermoed trouwens dat dat afgesloten coupétje in de AGC voor personeel is, als een soort servicecoupé? Dat zou ook de glazen wand verklaren: reizigers kunnen dan zien dat er iemand zit. Maar ik weet het niet zeker.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #13 Door de Aubrac en eindeloze velden

Bericht door Chrysa »

diederickx schreef: za 28 mei 2022, 15:04
In Clermont-Ferrand drop ik eerst mijn koffer bij het station, om daarna even de stad in te duiken.
Welke stad? Clermont of Montferrand? Ik vermoed alleen de eerste. Montferrand deed me een beetje aan Elburg denken.
Ik zie nu pas dat Montferrand een apart plaatsje is. :@ Het was inderdaad Clermont.

Overigens: Vercingetorix, niet Vergincetorix.
Dat zeg ik dan al 20 jaar fout. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten