#14 Bodemprijzen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#14 Bodemprijzen

Bericht door Chrysa »

Ik zat wat op Google Flights rond te kijkenen vond een schandalig goedkope retourvlucht naar Krakow voor slechts €9.90. Mijn ma had ook wel zin, en zo stonden we 14 maart op het vliegveld van Eindhoven. Deze reis nemen we niet heel veel OV, maar ik ben nu toch al aan het schrijven.

Eindhoven heeft een klein observatiedek, maar dit wordt vooral gebruikt als rookruimte voor mensen uit de naastgelegen kroeg, waar een pint bier maar liefst 8 euro kost. Je kan beter doorlopen naar de laatste paar gates, waar je een beter uitzicht hebt. Volgens mij vliegt er maar 1 vliegtuig rond met de Peter Pan Vakantieclub-bestickering, maar toch zie ik deze elke keer als ik op het vliegveld van Eindhoven kom.

Afbeelding
Wij vliegen met deze paarse rakker naar Krakow. Deze vlucht zit helemaal vol, maar dat verbaast me ook niet met zulke prijzen. Wizzair valt me niet tegen, het is een soort paarse Transavia. Stukken beter dan Ryanair, waar ze zelfs het netje in de stoelen al wegbezuinigd hebben. Bij Wizz krijg je nog een in-flight magazine, wat helpt met de tijd zonder 4g vullen. :D

Afbeelding
Treinreizen is geweldig, maar het uitzicht van het vliegtuig kunnen ze niet overtreffen, hier zien we Krakow vanuit het noorden. Ook heb ik hier al 4g op 500 meter hoogte, waar ik dat in Duitsland zelfs op de grond vaak niet heb.

Afbeelding
Het station van het vliegveld is een kopstation. Waar er bij ons een buffer zou staan, lossen ze dat hier iets anders op. :mrgreen:

Afbeelding
De trein naar Krakow wordt gereden door het lokale vervoersbedrijf Koleje Małopolskie met deze Pesa-treinen. De dienstregeling is wat onregelmatig en de treinen staan niet in alle reisplanners, maar vormt een vlotte verbinding tussen het vliegveld en het centraal station van Krakow, en een kaartje kost slechts 2,40 euro. Wat een verademing vergeleken met de oplichterij in Rome of Wenen.

Afbeelding
Het eerste wat me opviel in Krakow zijn de enorme hoeveelheden openbaar vervoer. Elke minuut komt er wel ergens een tram voorbij, en dan rijden er ook nog veel bussen rond ook. Er rijden allerlei materieeltypes door elkaar, maar het is allemaal wel modern.

Afbeelding
Ik weet niet waarom, maar ik vind de extreem neutrale gezichtsuitdrukking van het figuur op de tram echt geweldig.

Afbeelding
We eten snel wat bij een zaakje genaamd Vegab en gaan direct naar ons hotel, het is al bijna 10 uur.

De volgende ochtend begint ons bezoek bij de Joodse wijk, ook wel Kasimierz genoemd. Tegenwoordig is de wijk een mooi contrast tussen de Joodse winkels en restaurants, en de vele hippe koffiezaakjes die je hier kunt vinden. Ook rijden er hier golfkarretjes rond voor toeristen, ik heb er niemand van gebruik zien maken.

Afbeelding

Afbeelding
Hip hoor, die naaimachinetafeltjes op je terras. Erg praktisch lijkt het me echter niet :D

Afbeelding
De Avikotram komt ook voorbij, schijnbaar is er een promotie bezig waarin in elke Poolse stad een ander Aviko-product op het OV gepromoot wordt. Bijzondere actie, maar ze lijken er erg trots op want alle tramreclames pontificaal op de Aviko-site. Dus Kalil, even naar Polen? ;)

Afbeelding
Veel steden hebben een observatietoren, maar in Krakow hebben ze het anders aangepakt: Een ballon die net buiten het centrum vastgeketend zit aan de grond, en je een minuutje of 10 boven de stad laat zweven. Mijn moeder kreeg al hoogtevrees bij het idee ervan.

Afbeelding
Het Wawel-kasteel aan de rand van het centrum, wat uit de 13e eeuw stamt.

Afbeelding
Maar vooral bekend lijkt dit standbeeld van een draak te zijn. Elke 5 minuten komt er vuur uit, je kan zien hoe het metaal rond de bek al aardig is aangetast door de hitte. De hoge gasprijzen leken geen reden te zijn om dit ding eens uit te zetten. Deze draak kom je overal tegen in Krakow, vooral in de vorm van goedkope Chinese rommel die als souvenir wordt verkocht.

Afbeelding
In de vesting staat een standbeeld van Jan Pawel 2, een van de vorige pausen die zeer veel invloed heeft gehad op dit deel van de wereld. Hij heeft hier gewoond voordat hij naar het Vaticaan vertrok. Ook kan je overal in de stad souvenirs kopen met zijn hoofd erop.

Afbeelding
Ik ben protestante kerken gewend, dan is zo'n gouden dak toch wel vreemd. Ook vind ik het een weinig consistente bouwstijl hebben.

Afbeelding
Alsof ze elke keer net wat ruimte tekort kwamen en er weer een klein stukje aanbouwden. De boom in de voorgrond kon het allemaal niet meer aanzien.

Afbeelding
Verder richting het centrum valt weer op hoe enorm veel trams er hier eigenlijk rijden, hier komen er 3 voorbij. Krakow heeft maar liefst 25 tramlijnen die allemaal hoogfrequent rijden over 90km aan spoor.

Afbeelding
Middenop het Rynek Główny, wat het grootste middeleeuwse marktplein van Europa is staat deze markthal, een indrukwekkend groot gebouw. Tegenwoordig zit het vol met kleine winkels die zooi voor toeristen verkopen.

Afbeelding

Afbeelding
We lopen verder door wat smalle straatjes richting de universiteit, op zoek naar een plek om te lunchen. Met de Poolse prijzen is uit eten gaan opeens een stuk leuker geworden.

Afbeelding
Rondom het oude centrum ligt een weg, waar ook weer zeer veel OV over rijdt, zowel trams als bussen rijden hier af en aan.

Afbeelding
En als lunch nemen we iets Japans, ramen met katsu en allerlei groente. Met drinken erbij ben ik maar 8 euro kwijt voor mijn portie.

Afbeelding
Terug naar het centrum weer, er is nog meer te zien.

Afbeelding

Afbeelding
Terug op het marktplein hebben de protesterende Oekrainërs plaats gemaakt voor een enorme hoeveelheid duiven. Ik heb nog nooit zulke tamme wilde duiven gezien als hier, als je wat broodkruimels op je hand legt komen ze erop zitten. Ze zijn wel erg snel, mijn autofocus had er wat meer moeite mee.

Afbeelding

Afbeelding
De Brama Floriańska, een stadspoort uit de 14e eeuw. Hier aan de noordkant van het centrum staat nog een stukje van de oude stadsmuren.

Afbeelding
Ook opvallend in Krakow is dat de hele stad vol zit met kleine winkeltjes, maar ik slechts 1 grotere supermarkt tegen ben gekomen, bij het station. Op elke straathoek vind je wel een Carrefour Express of een Żabka. Ideaal, want voor ongeveer een euro kan je zo overal bijna een halve liter thee krijgen. Een verademing met de zuinige porties die je in Nederland krijgt. In de Żabka raak ik nog aan de praat met een local, welke vertelde dat hij in Nederland was geweest en het een fijn land vond. Ik vroeg waar hij allemaal was geweest en zijn antwoord was Oosterhout. Hij was een arbeidsmigrant, geen toerist, die zag ik niet aankomen. :')
Weer buiten rijdt lijn 502 weer voorbij.

Afbeelding

Afbeelding
Ik wist dat Poutine naast het Canadese gerecht ook de Franse naam is voor die ene gek in Rusland, maar ik wist niet dat Putin ook de poolse naam is voor het Canadese gerecht. Of tenminste, was. Hier hebben ze het toch maar aangepast. :')

De volgende ochtend moeten we alweer richting huis. Dit keer lopen we buiten het centrum langs, wat weer een mooi uitzicht geeft over het Wawelkasteel. Ook zit hier een hele goede bakker die allerlei lekkernijen verkoopt voor een euro per stuk. Ik kon niet kiezen dus heb alles genomen wat me lekker neemt. Nog excuses voor degene die naast me zat in het vliegtuig. (A)

Afbeelding
Hier rijden ook streekbussen, die een ander kleurtje hebben.

Afbeelding
We halen weer een thee, wat samen met de berg gebakjes een zeer goed ontbijt is. Uiteraard opgegeten in het busstation, want qua tijd zitten we erg krap.

Afbeelding
Buslijn 300 rijdt vanaf net buiten het centrum richting het vliegveld, deze nemen wij om weer richting huis te gaan. Deze rit kost maar 80 cent vergeleken met de 2.40 die ze voor de treinrit willen, en je kan contactloos betalen bij een automaat in de bus. Het lijkt hier allemaal moderner dan bij ons in Nederland.
Hier staat hij op de buffer van het busstationnetje.

Afbeelding
Op het vliegveld staat nog een rij aan verschillende vliegtuigen opgesteld, met als bijzonderheid FlyDubai. Waar je bij ons op premium maatschappij Emirates aangewezen bent, kan je vanaf oost-Europa met allerlei prijsvechters richting het Midden-oosten.

Afbeelding
Wij gaan met deze kist van Wizz weer naar huis, een vlucht van iets meer dan een uurtje. Opvallend genoeg vertrokken we zowaar van Gate 1. Ik ben gewend om een enorm eind te moeten lopen naar Gate C412 of dat soort onzin.

Afbeelding
Het was een kort maar intens reisje. Deze dagen kwamen toevallig net goed uit met de goedkope vlucht en de vrije dagen van mijn moeder, maar ik wil zeker nog een keertje terug. Ik had geen hoge verwachtingen van Polen want in Nederland is het toch vooral negatief in het nieuws, maar Krakow was ver boven gemiddeld, en ook zou ik nog naar de nabijgelegen zoutmijnen willen. Ook is uit eten gaan gewoon leuk, er is enorm veel vegan aanbod en de prijzen zijn erg schappelijk.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: #14 Bodemprijzen

Bericht door Kalil Nieuw »

Mooie plekken en prachtige foto's. :D
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: #14 Bodemprijzen

Bericht door waldo79 »

Polen is voor mij ook onontgonnen gebied, maar je reportage smaakt naar meer.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: #14 Bodemprijzen

Bericht door Stefan »

Leuke foto's! Ik kom graag in Krakau, in heel Polen overigens. Een mooi land, met goedkoop bier. *O* Over een week of 2 maar weer eens die kant uit.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #14 Bodemprijzen

Bericht door umbusko »

Je hebt de hele bakkerij leeggekocht, zo te zien? Allemaal in een apart zakje. :lol: Het inspiratielijstje begint wel uit te puilen zo, alle plekken die je hebt bezocht hebben wel wat. :Y
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #14 Bodemprijzen

Bericht door Chrysa »

Voor 5 złoty per broodje eet ik wel door. :lol:

Fijn dat het inspiratie oplevert, daar maak ik de verslagen ook voor, en gebruik ik ook de verslagen van anderen vooral voor. *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten