#15 Friesland, maar dan anders

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

#15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Chrysa »

Ik was al een dag niet in het buitenland geweest na mijn Poolse avontuur, dus tijd om weer eens op reis te gaan toch?
Nadat ik maar liefst 10 minuten in de DB planner en op booking.com heb zitten zoeken had ik een plan, nu de uitvoering nog:

Zo stond ik donderdagochtend op station Breda met mijn rugzakje, een overgebleven interraildag en een kaasbroodje, wachtend op de IC naar Den Bosch.

Afbeelding

Nou heb ik veel klachten gehoord over de NS-prullenbakjes, maar iemand in de trein had zelfs zijn eigen pedaalemmer meegenenomen. Verder is het geen bijzonder spannend ritje.

Station Den Bosch is hetzelfde tochtgat als altijd, maar deze week rijdt de ICE hier langs, wat voor mij toch een stuk makkelijker is dan de normale route via Arnhem. Een machinist had op een Discordserver al laten weten dat hij de koppelingskap had gesloopt. :’)
Afbeelding

En zo rijden we door het prachtige groene Duitse landschap…

Afbeelding

…naar station Köln Hbf, waar onze trein zonder enige vooraankondiging of uitleg wordt opgeheven. Ik ren snel naar het S-bahnspoor, waar ik in de eerste trein naar Köln Messe/Deutz spring. Mijn plan was om daar een ICE richting München te nemen, maar die valt ook uit. Wat blijkt, de hele Schnellfahrstrecke ligt eruit. Fijn dat ze dat in de ICE uit Nederland ook omroepen, want op internet stond het al een paar uur. Terug naar Köln Hbf dan maar, waar ik een ICE richting Berlin neem tot Hannover.

Afbeelding

In deze ICE dacht ik te kunnen lunchen, maar de magnetron was kapot en het brood was ook op. Hun menu was daardoor opeens wel heel erg beperkt. :’)
De route is niet erg spannend, maar ergens halverwege staat er opeens een stoomtrein in een veld. Het is iets.

Afbeelding

In Hannover heb ik een korte overstap van 7 minuten, waarin ik gelukkig nog warm eten kan halen. Ik heb havermout van de Haferkater, die ik opeet in de RE30 naar Gifhorn. Zeker een aanrader trouwens, voor die 4 euro.

Via Gifhorn is niet de meest logische route naar Hamburg, maar omdat mijn eerdere plannen in het water vielen had ik wat tijd over.

Afbeelding

Afbeelding

Station Gifhorn is een bijzondere. De spoornummering is 4-1-2-3-5, waarbij spoor 4 aan het oude stationsgebouw ligt. Ik heb hier een overstap van een minuut of 10 op de RB47 naar Uelzen.

Opvallend vond ik dat in zowel de Enno als de Erixx-treinen stickers hangen die alcoholgebruik verbieden, ik heb dit nog nooit ergens anders gezien. Is dat in deze streek meer een probleem?

Afbeelding

Afbeelding

Nadat we 10 minuten stil hebben gestaan halverwege vanwege een vertraagde tegentrein had ik een overstap van slechts twee minuten in Uelzen. Rennen dus, want mijn trein kwam op perron 303 en mijn volgende trein ging van perron 103. Maar liefst 200 sporen oversteken dus in 2 minuten dus! (Natuurlijk niet, maar een logische spoornummering is het niet.)

Helaas een slechte foto die ik rennend genomen heb, maar de stationstunnel in Uelzen deed me een beetje aan de efteling denken.

Afbeelding

Het is al donker, dus ik eet wat bij Vincent Vegan op het Hauptbahnhof en loop naar mijn hotel 300 meter verderop. Mijn kamer was maar 40 euro, maar beviel toch goed, alleen wat zijn hotelkussens toch altijd waardeloos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 2 begin ik met een rondje in Hamburg, want mijn trein zou pas iets na 13 uur vertrekken.
Het eerste wat ik zie is de Duschbus, een initiatief van een liefdadigingsheidsorganisatie om daklozen de mogelijkheid te geven om zich te wassen. Een nobel doel, maar hun website zegt dat alles discreet gebeurd, en dan is een ex-stadsbus toch wel een opmerkelijke keuze met die gigantische hoeveelheid ramen.

Verder staan er ook een normale stadsbus van de Hochbahn en een oude toeristendubbeldekker klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf het Hauptbahnhof loop ik het centrum in, wat helaas een allegaartje aan gebouwen is omdat Hamburg net als veel Duitse steden is gebombardeerd in de tweede wereldoorlog. Gelukkig is er nog genoeg moois te vinden, ook al moet je er wat voor lopen. Leuk en vrij uniek zijn de grote hoeveelheid kanalen door de stad. Het is geen Venetië, maar toch geeft het een leuk aanblik.

Ook opvallend: Bijzonder veel bussen van de Hochbahn hebben totaalreclame, het is een vrolijk gekleurd allegaartje wat er rond rijdt. Helaas zijn de dubbelgelede VanHools wel verdwenen, er lijken een hoop CapaCitys voor terug gekomen te zijn. Deze kom ik vooral tegen op lijn 5.

Verder: Veel foto’s, weinig tekst. Vooral omdat ik als een kip zonder kop rond liep. :’)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik loop richting het zuiden, naar de Elbe. Onderweg kom ik langs Miniatur Wunderland, wat in de oude havens van Hamburg is gevestigd. Helaas heb ik geen tijd om naar binnen te gaan. Opvallend is dat de parkeerplaats hier vol Nederlanders staat. Ook is hier het eindpunt van lijn 6.

Afbeelding

Afbeelding

Ik loop door richting het water, waar de metro even bovengronds komt kijken. Is dit waarom het bedrijf de Hochbahn heet? Ook liggen er wat oude schepen in de haven.

Afbeelding

Afbeelding
En zo kom ik bij hetgene aan waar ik eigenlijk heen wilde: De St Paule Elbtunnel.

Deze tunnel is vrij uniek, want in plaats van hellingen of trappen aan het einde zijn er liften voor alle verkeer, zelfs auto’s. Helaas is het een bouwput waardoor er nu alleen fietsers en voetgangers door de tunnel mogen. Ik vond de Maastunnel al cool, maar dit is nog veel mooier.

Afbeelding

Afbeelding
Vanaf de St Pauli Elbtunnel loop ik terug naar metrostation Landungsbrücke, vanaf waar ik door het park naar het noorden loop, terug naar het centrum. Ik kom nog een eenhoorntje tegen.

In dit park eet ik ook mijn lunch, bestaande uit wat crackers met wat salade. :’)

Afbeelding

Afbeelding

De duiven zijn ook bijzonder relaxed hier.

Afbeelding

Daarna is het tijd om naar het station te gaan. Ik zou met de Intercity doorreizen, maar deze is 55 minuten te laat omdat het personeel op een andere vertraagde trein zit. Mijn zugbindung vervalt dus, wat betekent dat ik een iets avontuurlijke route kan nemen. Zo kom ik terecht in de RE70 naar Neumünster, welke met deze Dosto rijdt.

Afbeelding

Neumünster is een spoorknooppunt, maar is verder niet heel speciaal. Wel is hier het eindpunt van de A-bahn, iets dat hier naast de S- en U-Bahn bestaat. Hier zitten Lintjes op van vervoerder AKN. Verder zijn het volgens mij gewoon wat lijntjes van een vervoerder die weigert RB-nummers te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Snel door, en dan is het tijd voor een bijzonder stukje infrastructuur. Met de RE70 ga ik naar Rendsburg, een plaats waar de spoorlijn een pirouette maakt om vervolgens de Hochbrucke Rendsburg over te gaan. Een mooi stukje industrieel ontwerp, hoewel ik erg blij ben dat ik hier niet woon. Ik heb nog wel een rondje gelopen aan de andere kant van het dorp omdat ik hier een overstap van 40 minuten had, daar zag het er een stuk beter uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna ga ik door met de RE74 naar Husum. Na de nieuw uitziende dubbeldekstreinen op de RE7 is zo’n afgeragd bomvol Lintje even schrikken.

Afbeelding

In Husum stap ik over op de RE6 naar Niebüll.

Afbeelding

In Niebüll heb ik een geplande overstap van 121 minuten op de RB66 naar Tønder. Deze RE6 is namelijk de enige met een afwijkende geplande aankomsttijd in Niebüll van xx:06, ipv een aankomst op het hele uur, terwijl de trein naar Tønder om 7 over sommige uren gaat.

Afbeelding

Het ritje naar Tønder is weinig spannend. We komen op tijd aan, tijd om een rondje te lopen.
Het oude stationsgebouw staat leeg, hoewel dat door de ramen heen pas erg recent gebeurd lijkt te zijn.

Afbeelding

Er komt nog een streekbus voorbij, deze zijn hier een tikje groter dan in Nederland.

Afbeelding

Hoewel we hier pas net in Scandinavië zitten, is de sfeer hier toch heel anders dan in Noord-Duitsland. Ik vind het er erg gezellig uitzien, met de kleine huisjes in allerlei kleuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan dit meertje eet ik ook mijn avondeten, die ik bij de REMA 1000, een Deense supermarkt, heb gehaald. Een maaltijdsalade waar ik nog wat gemarineerde tofu doorheen heb gegooid. Van deze inklapbare mes en vork heb ik ook al veel plezier gehad,
Afbeelding

Daarna is het alweer tijd om terug te gaan naar Duitsland. Ik liep eerst naar Tønder Nord zodat ik iets eerder de trein in zou kunnen, ook al scheelt het maar 1 minuut en zo’n 600 meter. Bij de kaartautomaat blijkt een kaartje vanaf hier naar Süderlügum echter 6 euro te kosten, vergeleken met slechts 2.50 vanaf Tønder zelf, omdat dat een Duits tariefpunt is.

In Tønder kruisen de treinen elkaar, wat betekent dat de trein vanuit Denemarken hier 10 minuutjes stilstaat. Dat komt omdat het personeel hier wisselt. Hoewel de treinen van Arriva zijn, wordt mijn trein door een NEG’er Duitsland in gereden, terwijl de Deense machinist, weer terug richting Esbjerg gaat. Ondanks het duitse personeel is alles in de trein wel eentalig Deens.

Ik ga met de linker trein mee naar Süderlügum, waar ik overnacht.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan je ook een driepersoonskamer inrichten. :’)
De volgende dag ben ik alweer vroeg op, want ik heb een lange planning voor de boeg.
Ik ga eerst even langs de supermarkt om wat statiegeld in te leveren. Geen enkel probleem hier, want Süderlügum heeft maar liefst 10 supermarkten.

Een bijzondere is deze Calle, want zoals je ziet is alles hier in het Deens, en in deze winkel kan je ook alleen maar Deense merken kopen. Süderlügum is net als de andere Duitse grensplaatjes erg populair onder Deense dagjesmensen om goedkope boodschappen en alcohol in te slaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 9:37 neem ik de trein naar Niebüll, waar ik een ruim uur overstap heb op mijn volgende trein. Tijd om even het centrum in te duiken dus, want daar had ik gisteren geen tijd voor.

Afbeelding

Afbeelding

Er is een klein marktje bezig in het centrum, waar het hele dorp op af lijkt te zijn gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik haal een maaltijdsalade bij de Penny, en loop terug naar het station, waar ik de trein van 11:25 neem naar Dagebüll Kirche, een verzoekhalte in de middle of nowhere. Er is een stopknopje ofzo, je moet gewoon even bij de machinist langslopen en zeggen dat je ergens halverwege eruit wilt. Dat geeft meteen een mooie kans om even in de cabine te kijken, want de deur staat gewoon open.

Afbeelding

Afbeelding

Dagebüll Kirche is het minst gebruikte station van Schleswig-Holstein, met slechts 3 reizigers per dag. Er is hier inderdaad ook helemaal niks, slechts een paar boerderijen. Vanaf hier loop ik naar een stukje van de Olandbahn, een klein spoorlijntje waar eilandbewoners met hun zelfgebouwde treintjes op en neer rijden tussen hun huis en het vasteland. Ook kom ik wat lammetjes tegen, en de tegentrein. De dienstregeling is hier erg onregelmatig en is vooral afgestemd op de veerboten. Daarom zit er een gat van meer dan 2 uur tussen deze trein en de volgende, die ik terug neem naar Niebüll. Tussen de volgende 2 treinen zit echter maar 3 kwartier.

Afbeelding

Afbeelding

Het is hier heel erg plat, je ziet de terpen op de waddeneilanden erg goed liggen. De rest loopt hier regelmatig onder water.

Afbeelding

En daar is dan dan de Olandbahn, een klein spoorlijntje dat Oland met het vasteland verbindt. Helaas heb ik geen trein zien rijden dit keer, hoewel er wel van alles opgesteld staat aan het vasteland.

Afbeelding

Afbeelding

Voor deze spoorlijn moeten eilandbewoners zelf hun treintje in elkaar zetten. Ik zou het een mooi format vinden voor Ter land, ter zee en in de lucht,

Afbeelding

Dagebüll zelf is niet heel veel te doen, het is volop laagseizoen. Toch is er een restaurantje en een souvenirwinkeltje open. Precies de soort zaakjes die je overal aan de Zeeuwse kust vindt.

Afbeelding

Ik loop terug naar de veerhaven en klim de uitkijktoren op om vanaf daar op mijn trein te wachten. Ondertussen komt er nog een veerboot aan. Het is vrijdag, dus het is topdrukte op de boot met weekendtoeristen. Daarna komt mijn trein er al snel aan, waar ook de nodige rolkoffers uit gerold komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Niebüll stap ik over op de RE6 naar Hamburg, welke hier maar liefst een half uur wortel staat te schieten. Deze trein rijdt met een soort enkeldeks Dostos. Van buiten lijkt het veelbelovend, maar het comfort is ruk.

Afbeelding

Afbeelding

Het is hier platter dan plat, maar opeens gaan we de hoogte in. Ook hier ligt namelijk een Hochbrucke over het kanaal.

Afbeelding

Iets daarna komt de tegentrein ons al tegemoet. De rest van de rit tot Hamburg is weinig spannend, we komen netjes op tijd aan.

Afbeelding

In Hamburg staat nog een trein van Ceske Drahy. Ik wist niet dat die zo ver noordelijk kwamen.

Afbeelding

In Hamburg is het weer tijd voor een hamburger, want ik heb nog een lange rit te gaan. Eerst ga ik met een IC van Hamburg-Altona naar Osnabrück Hbf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Osnabrück heb ik een overstap van een ruim half uur, dus ik ga even naar de McDrek die tegenover het station zit om een apfeltasche te eten. Gelukkig hoef ik hier dit keer geen 4.5 uur te zitten middenin de nacht. Wel is het inmiddels al donker.


Afbeelding
Vanaf hier neem ik de RB61 naar Hengelo, waar ik in een menigte van voetbalsupporters terecht kom. Mijn intercity naar Utrecht stroomt ook vol met dit volk, maar op een enkeling na zijn ze gelukkig allemaal weer verdwenen na de stop in Almelo.

Afbeelding

In Utrecht stap ik over op de nachtnettrein naar Den Bosch, welke een kwartier vertraging oploopt door een gegarandeerde overstap vanuit de intercity richting Nijmegen. Bij Den Bosch hebben we echter nog maar +2, waardoor de overstap op de trein naar Tilburg gelukkig ruim gehaald wordt, hoewel er op dit tijdstip vast ook gewacht had geweest. Er is hier nog toegangscontrole bij de trein, waar het V&S-personeel aardig wat volk uit de rij plukt die geen kaartje hebben.


Afbeelding

Na een overstap in Tilburg op de laatste nachtnettrein kom ik om 02:20 in Breda aan, waar taxi papa al op mij wacht voor het laatste stukje naar huis. Het was een lange maar geslaagde reis
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Kalil Nieuw »

Fijn dat ik ook nu weet dat ik station Uelzen in de avond beter kan vermijden. :')

Wederom ook weer een mooi verslag. :pos:
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

#15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Suus »

In Niedersachsen en Bremen is op verzoek van de deelstaten het drinken van alcohol in regionale treinen verboden. Dit geldt bij DB Regio, EVB, Erixx, Start, NordWestBahn en Metronom.

Ik heb geen idee wat je met de ICE naar München van plan was als je uiteindelijk in Gifhorn terecht komt, maar leuk verslag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Chrysa »

Ah, dat verklaart het. Ik kom eigenlijk nooit in het Nahverkehr dus het was me nooit opgevallen. :@

Ik wilde in Würzburg weer overstappen op een ICE richting Hamburg. :p
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Etienne »

Wat een verslag ook :p :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door erka »

Leuk verslag! Misschien weet je het wel, maar het station (en de tunnel) van Uelzen is ontworpen door de wereldberoemde Oostenrijkse architect Hundertwasser uit Wenen, bekend van zijn ecologische, natuurvriendelijke vormen en materiaal gebruik en o.a. van het Hundertwasserhaus in Wenen en vele andere gebouwen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door ICE11 »

Een mooie streek daar in het "echte Norden", jammer dat je geen tijd had voor de eilanden Föhr of Amrum (overigens mijn favorite vakantieplek naast Zeeland met de lange heenreis als minpunt). Maar laat de benaming "eiland" beter nooit aan een inwoner van Oland horen! :N Want Oland is, net als Langeness, Hooge, Süderoog en Gröde, geen eiland maar een Hallig. Verschil tussen eilanden en Halligen is dat laatstgenoemde geen dijk hebben en bij stormvloed overspoeld worden.

Wat Hamburg betreft: Ja, de Hochbahn heet zo omdat de oudste metrolijn, de huidige U3, grotendeels bovengronds en op viaducten verloopt. En het het is echt geen Venetie, want Hamburg heeft rond zes keer zo veel bruggen. ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door ZO6176 »

Een boeiend verslag. Leest lekker weg. In Hamburg ben ik nog nooit geweest. Lijkt me een leuke stad.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Chrysa »

ICE11 schreef: ma 30 mei 2022, 19:44 Een mooie streek daar in het "echte Norden", jammer dat je geen tijd had voor de eilanden Föhr of Amrum (overigens mijn favorite vakantieplek naast Zeeland met de lange heenreis als minpunt). Maar laat de benaming "eiland" beter nooit aan een inwoner van Oland horen! :N Want Oland is, net als Langeness, Hooge, Süderoog en Gröde, geen eiland maar een Hallig. Verschil tussen eilanden en Halligen is dat laatstgenoemde geen dijk hebben en bij stormvloed overspoeld worden.
Sorry Oland. :@

Het hoge noorden had ik weinig verwachtingen van, en dit reisje was eigenlijk vooral omdat ik nog 1 interraildag had en er een goedkope Sparpreis uit de DB-site kwam rollen, vandaag dat ik ook om 02:30 pas thuis was. Het is echter toch wel een mooie streek inderdaad, met verrassend leuke plaatsjes. Het smaakt naar meer.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door umbusko »

Weer wat geleerd, van die Olandse treintjes had ik nog niet gehoord! Die hotelkamer in Süderlügum ziet er wel bijzonder oncomfortabel uit. :X Althans, misschien is het beeld vertekend, maar ik heb het gevoel dat ik niet in het bed zou passen. :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: #15 Friesland, maar dan anders

Bericht door Chrysa »

Het onderste bed was wel groot zat, die erboven leek me wel bijzonder krap. Voor €39 was het prima. :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten