🚟
Geplaatst: wo 25 mei 2022, 17:26
Iets wat al jaren op mijn lijstje staat is de Wuppertaler Schwebebahn. Mijn vriendin was op bezoek en had nog twee extra interraildagen over, en ik kon door creatief plannen met de DB website goedkope Sparpreiskaartjes krijgen. Na 3 weken eindelijk weer eens naar het buitenland dus!
In Arnhem kunnen er mooi 3 treintjes op een rij worden gefotografeerd. Jammer van het seinportaal alleen. Wij nemen de VIAS-trein naar Duisburg Hbf.
Op Duisburg Hbf heb je een klein modelbaantje. Er lijkt een ongelukje te zijn gebeurd.
Ook zit er een McDonald's, waar ze tegenwoordig vegan sundae's hebben. Die moet ik natuurlijk proberen, dus het werd een bijzonder ongezonde lunch.
In Duisburg nemen we S1 naar Dortmund, een rit van een uur op bijzonder oncomfortabele stoeltjes. Ook stopt dit ding om de haverklap.
Op de universiteitscampus van Dortmund heb je ook een Schwebebahn. Deze heeft bijzonder spartaanse stationnetjes.
Hier wordt met deze schattige minitreintjes gereden. Het systeem is volautomatisch, er rijdt elke 5 tot 10 minuten een trein op alle routes. Geen idee waarom dit ding bestaat, want de routes zijn maar 2 minuten lang en het is allemaal ook prima te lopen.
Dat lopen hebben we dus ook veel gedaan, we zijn jong genoeg om onopvallend de campusgebouwen in te lopen om naar de wc te gaan, en zo kan je wat foto's van onderen nemen. Opvallend dat zo'n konijn niet bang is voor een trein recht boven z'n hoofd, maar meteen wegrent als ik in de buurt kom. Meestal zijn die beesten toch voor alles bang.
Na een uurtje gaan we weer door met de S1 richting het Hauptbahnhof. Hier nemen we een ICE richting Wuppertal Hbf. Door deze trein kon ik een sparpreiskaartje naar Wuppertal krijgen voor 20 euro, in plaats van de 41 euro die het me zou kosten met alleen regionale treinen. Ik blijf de ICE4 verschrikkelijk lelijke treinen vinden, alsof ze met een enorme hamer op een ICE3 hebben geslagen en de schade hebben proberen te fixen met wat mascara.
We zitten middenin het Ruhrgebied, maar tussen deze twee steden is de omgeving erg groen.
Op Wuppertal Hbf aangekomen trekken we een 24-uurskaart uit de automaat. Met 10 euro voor 2 personen vind ik hem best schappelijk geprijsd. Onderweg lopen we nog langs het busstation naast het Hbf.
Het station ligt net als de rest van het spoor tegen een helling aangeplakt, dus vanaf het stationsplein heb je een beetje uitzicht over het centrum. Voorop zie je een podiumpje van de Groene partij, er zijn een week later verkiezingen hier in NRW.
En daar is hij dan eindelijk, een Schwebebahntrein rijdt hier halte Hbf uit.
Verder heeft Wuppertal niet heel veel te bieden, maar er staan wel wat oude gebouwen.
Er staat echter veel lelijke nieuwbouw tussen, zoals hier Galeria Kaufhof.
De Schwebebahn is iets waar ze in Wuppertal trots op zijn. Je komt hem dan ook werkelijk overal tegen. Zelfs in de kebabzaak staat een model ervan.
Er zijn dus verkiezingen. Ik vond deze poster wel opvallend: Pro-Europese partij wil als Zwitserland zijn. Toen mijn vriendin deze poster zag was haar eerste opmerking "Dus 3x zo duur als nu?"
Vanaf het centrum is ons hotel goed aan te lopen, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als twee haltes mee met de Schwebebahn. Hier komt de volgende trein al aan bij halte Hbf.
Ook in onze hotelkamer hangt een enorme poster van de Schwebebahn.
Nadat we onze spullen gedropt hebben gaan we snel weer naar buiten, we nemen de volgende trein richting halte Oberbarmen.
Hier komt net een Turkse bus aan op lijn 626. Ik heb dit type nog nooit gezien, maar hij ziet er wel aardig uit.
Kiekeboe! Net na station Oberbarmen zit een depot, waar de treinen omkeren.
Wij nemen deze trein helemaal naar het andere eindpunt Vohwinkel, waar we een stukje teruglopen naar de Lidl om wat snacks te halen. Aan deze kant van de stad rijden de treinen boven de weg, tussen de rails en de trolleydraden in. Hoewel Wuppertal al 50 jaar geen trolleybussen meer heeft, komt hier nog altijd een trolleylijn uit Solingen.
De volgende ochtend lopen we onder het spoor langs richting het Hauptbahnhof, om te proberen nog wat foto's van onderen te nemen.
Bij het station zit ook een VVV-kantoortje, waar ze allerlei souvenirs verkopen. Ik haal voor 2 euro een pakje pasta in de vorm van de treintjes. De olifant refereert naar een ongeluk in 1950, toen een circusolifant uit de trein viel in de rivier. Ze had slechts kleine verwondingen en sindsdien is ze misschien wel de meest bekende Wuppertaler.
Ook de lokale kunstenaars maken Schwebebahnkunst.
Vanaf hier gaan we een stukje verder, richting halte Zoo. Hier ligt de baan vlak naast de weg, ideaal voor wat foto's dus.
Bij eindpunt Vohwinkel komt deze bus nog voorbij. In Nederland gebruiken we gewoon een lijkwagen, hier pakken ze het wat anders aan, gezien de naam.
Weer terug richting Oberbarmen, het laatste ritje. Tijdens de overstromingen vorig jaar zou de rivier Wupper 3x breder dan normaal zijn geweest. Gezien de rivier hier vrijwel volledig door kanalen loopt moet dat toch een enorme chaos zijn geweest.
Terug in Wuppertal nemen we de RRX naar Düsseldorf Hbf, waar we met een vriendin hebben afgesproken. We gaan wat lunchen bij de lokale Vietnamees. Protip: Bestel bier, dat komt niet in zo'n mini horecaflesje zoals de frisdranken.
Daarna nemen we IC 2187 naar Düsseldorf Airport. Door dit ritje van 7 minuten kon ik weer een Sparpreiskaart krijgen, scheelt me weer 22 euro. Wel moest ik de hele rit staan, maar dat moet je er voor over hebben.
Op Düsseldorf Airport rijdt namelijk nog een zweeftrein, welke het station met een parkeergarage en de terminals verbindt. Hier wordt in tegenstelling tot de andere banen altijd met gekoppelde stellen gereden.
Het is hier wel te zien waarom zo'n oplossing nodig was, het staat hier bomvol met allerlei infrastructuur.
Ook hier lopen we nog een stukje langs de route.
Na ons korte bezoekje aan het vliegveld gaan we weer verder met deze RRX-trein richting Duisburg Hbf. Het is middenin de spits, dus deze trein zit echt bomvol.
In Duisburg sluiten we aan op de RE47 naar Viersen. Deze komt 20 minuten te laat binnenkakken. Doei overstap in Viersen, dat wordt een uur wachten daar.
Van de lange overstap in Viersen maak ik gebruik om even wat te drinken te halen bij de nabijgelegen Edeka, alvorens weer terug naar het station te gaan voor de RE13. Deze trein zat helemaal bomvol Nederlanders met rolkoffers, dus helaas moesten we staan tot in Venlo.
In Nederland gaan we weer naar Breda, met een overstap in Eindhoven. Met dit korte reisje hebben we 50% van alle zweeftreinen die in bedrijf zijn in de wereld bezocht. Er staat er nog eentje in Dresden, maar voor de andere twee zal ik toch echt naar Japan moeten.
Het was een kort maar leuk reisje, NRW is een plek waar ik normaal vooral hard doorheen cross of alleen bij de eerste winkel over de grens kom, maar er zijn ook leuke dingen te vinden.
In Arnhem kunnen er mooi 3 treintjes op een rij worden gefotografeerd. Jammer van het seinportaal alleen. Wij nemen de VIAS-trein naar Duisburg Hbf.
Op Duisburg Hbf heb je een klein modelbaantje. Er lijkt een ongelukje te zijn gebeurd.
Ook zit er een McDonald's, waar ze tegenwoordig vegan sundae's hebben. Die moet ik natuurlijk proberen, dus het werd een bijzonder ongezonde lunch.
In Duisburg nemen we S1 naar Dortmund, een rit van een uur op bijzonder oncomfortabele stoeltjes. Ook stopt dit ding om de haverklap.
Op de universiteitscampus van Dortmund heb je ook een Schwebebahn. Deze heeft bijzonder spartaanse stationnetjes.
Hier wordt met deze schattige minitreintjes gereden. Het systeem is volautomatisch, er rijdt elke 5 tot 10 minuten een trein op alle routes. Geen idee waarom dit ding bestaat, want de routes zijn maar 2 minuten lang en het is allemaal ook prima te lopen.
Dat lopen hebben we dus ook veel gedaan, we zijn jong genoeg om onopvallend de campusgebouwen in te lopen om naar de wc te gaan, en zo kan je wat foto's van onderen nemen. Opvallend dat zo'n konijn niet bang is voor een trein recht boven z'n hoofd, maar meteen wegrent als ik in de buurt kom. Meestal zijn die beesten toch voor alles bang.
Na een uurtje gaan we weer door met de S1 richting het Hauptbahnhof. Hier nemen we een ICE richting Wuppertal Hbf. Door deze trein kon ik een sparpreiskaartje naar Wuppertal krijgen voor 20 euro, in plaats van de 41 euro die het me zou kosten met alleen regionale treinen. Ik blijf de ICE4 verschrikkelijk lelijke treinen vinden, alsof ze met een enorme hamer op een ICE3 hebben geslagen en de schade hebben proberen te fixen met wat mascara.
We zitten middenin het Ruhrgebied, maar tussen deze twee steden is de omgeving erg groen.
Op Wuppertal Hbf aangekomen trekken we een 24-uurskaart uit de automaat. Met 10 euro voor 2 personen vind ik hem best schappelijk geprijsd. Onderweg lopen we nog langs het busstation naast het Hbf.
Het station ligt net als de rest van het spoor tegen een helling aangeplakt, dus vanaf het stationsplein heb je een beetje uitzicht over het centrum. Voorop zie je een podiumpje van de Groene partij, er zijn een week later verkiezingen hier in NRW.
En daar is hij dan eindelijk, een Schwebebahntrein rijdt hier halte Hbf uit.
Verder heeft Wuppertal niet heel veel te bieden, maar er staan wel wat oude gebouwen.
Er staat echter veel lelijke nieuwbouw tussen, zoals hier Galeria Kaufhof.
De Schwebebahn is iets waar ze in Wuppertal trots op zijn. Je komt hem dan ook werkelijk overal tegen. Zelfs in de kebabzaak staat een model ervan.
Er zijn dus verkiezingen. Ik vond deze poster wel opvallend: Pro-Europese partij wil als Zwitserland zijn. Toen mijn vriendin deze poster zag was haar eerste opmerking "Dus 3x zo duur als nu?"
Vanaf het centrum is ons hotel goed aan te lopen, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als twee haltes mee met de Schwebebahn. Hier komt de volgende trein al aan bij halte Hbf.
Ook in onze hotelkamer hangt een enorme poster van de Schwebebahn.
Nadat we onze spullen gedropt hebben gaan we snel weer naar buiten, we nemen de volgende trein richting halte Oberbarmen.
Hier komt net een Turkse bus aan op lijn 626. Ik heb dit type nog nooit gezien, maar hij ziet er wel aardig uit.
Kiekeboe! Net na station Oberbarmen zit een depot, waar de treinen omkeren.
Wij nemen deze trein helemaal naar het andere eindpunt Vohwinkel, waar we een stukje teruglopen naar de Lidl om wat snacks te halen. Aan deze kant van de stad rijden de treinen boven de weg, tussen de rails en de trolleydraden in. Hoewel Wuppertal al 50 jaar geen trolleybussen meer heeft, komt hier nog altijd een trolleylijn uit Solingen.
De volgende ochtend lopen we onder het spoor langs richting het Hauptbahnhof, om te proberen nog wat foto's van onderen te nemen.
Bij het station zit ook een VVV-kantoortje, waar ze allerlei souvenirs verkopen. Ik haal voor 2 euro een pakje pasta in de vorm van de treintjes. De olifant refereert naar een ongeluk in 1950, toen een circusolifant uit de trein viel in de rivier. Ze had slechts kleine verwondingen en sindsdien is ze misschien wel de meest bekende Wuppertaler.
Ook de lokale kunstenaars maken Schwebebahnkunst.
Vanaf hier gaan we een stukje verder, richting halte Zoo. Hier ligt de baan vlak naast de weg, ideaal voor wat foto's dus.
Bij eindpunt Vohwinkel komt deze bus nog voorbij. In Nederland gebruiken we gewoon een lijkwagen, hier pakken ze het wat anders aan, gezien de naam.
Weer terug richting Oberbarmen, het laatste ritje. Tijdens de overstromingen vorig jaar zou de rivier Wupper 3x breder dan normaal zijn geweest. Gezien de rivier hier vrijwel volledig door kanalen loopt moet dat toch een enorme chaos zijn geweest.
Terug in Wuppertal nemen we de RRX naar Düsseldorf Hbf, waar we met een vriendin hebben afgesproken. We gaan wat lunchen bij de lokale Vietnamees. Protip: Bestel bier, dat komt niet in zo'n mini horecaflesje zoals de frisdranken.
Daarna nemen we IC 2187 naar Düsseldorf Airport. Door dit ritje van 7 minuten kon ik weer een Sparpreiskaart krijgen, scheelt me weer 22 euro. Wel moest ik de hele rit staan, maar dat moet je er voor over hebben.
Op Düsseldorf Airport rijdt namelijk nog een zweeftrein, welke het station met een parkeergarage en de terminals verbindt. Hier wordt in tegenstelling tot de andere banen altijd met gekoppelde stellen gereden.
Het is hier wel te zien waarom zo'n oplossing nodig was, het staat hier bomvol met allerlei infrastructuur.
Ook hier lopen we nog een stukje langs de route.
Na ons korte bezoekje aan het vliegveld gaan we weer verder met deze RRX-trein richting Duisburg Hbf. Het is middenin de spits, dus deze trein zit echt bomvol.
In Duisburg sluiten we aan op de RE47 naar Viersen. Deze komt 20 minuten te laat binnenkakken. Doei overstap in Viersen, dat wordt een uur wachten daar.
Van de lange overstap in Viersen maak ik gebruik om even wat te drinken te halen bij de nabijgelegen Edeka, alvorens weer terug naar het station te gaan voor de RE13. Deze trein zat helemaal bomvol Nederlanders met rolkoffers, dus helaas moesten we staan tot in Venlo.
In Nederland gaan we weer naar Breda, met een overstap in Eindhoven. Met dit korte reisje hebben we 50% van alle zweeftreinen die in bedrijf zijn in de wereld bezocht. Er staat er nog eentje in Dresden, maar voor de andere twee zal ik toch echt naar Japan moeten.
Het was een kort maar leuk reisje, NRW is een plek waar ik normaal vooral hard doorheen cross of alleen bij de eerste winkel over de grens kom, maar er zijn ook leuke dingen te vinden.