Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Welkom allemaal bij een nieuw mini-verslag! Ik had mijn zaterdag vrij gepland, dus ging het met de fiets naar Duitsland. Aldaar was ik benieuwd hoe het Emmerich Hbf vergaan is nadat de verbouwing plaats had gehad. En ik had geluk: nog slechts een paar barrières stonden daar. Dus was het tijd om jullie op de hoogte te brengen van de (bijna) definitieve toestand van dit mega-belangrijke station!
Even een disclaimer: vanwege de toestanden in Duitsland aangaande het Coronavirus heb ik dit station maar even gemeden, dus de laatste stand van zaken in mijn hoofd stammen uit maart 2021. Voel je vrij om recentere ontwikkelingen toe te voegen als de tijdslijn niet klopt.
Even een deceptie: het station an sich is niet veranderd.
En Deutsche Bahn geeft nog steeds uitstekende "information". Net als de huidige tijd, overigens. Het is nu bijna kwart voor drie.
Het drieluik naar (Oost-)Duits voorbeeld hangt er ook nog steeds. Best prettig, overigens.
Wat wel nieuw is, is een DB-ServiceStore. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt. Ik heb mijn broodje, meegenomen in de fietstas, al op, dus volgende keer misschien.
De Groene Draek ligt ook nog op zijn plekje (in schaal 1:24). Net als de Texaco-vlag er achter nog hangt. En mij rijst nog steeds de vraag wat de olielamp er te zoeken heeft.
Er moeten nog wat omruimwerkzaamheden plaatsvinden, maar misschien ook wel niet. Zijn hier plannen?
Het perron rondom spoor 1 en 2 is nog "vanouds". De oplettende lezer zal zien dat er wel twee wachthokjes zijn geplaatst.
Dan de "grote" vernieuwing: spoor 3 en 4 zijn "compleet" vernieuwd! De opgang naar het perron is gemoderniseerd, zodat je in geval van regen wel droog boven kunt komen, maar alsnog, indien er plaats is, moet plaatsnemen op de beschikbare bankjes. Indien je de vijftiende bent: jammer!
De ondergang naar spoor 3 en 4 is voorzien van wat nieuwe balustrades. Afgezien daarvan is het nog steeds ouwe meuk. Het feit dat de nieuwe dakbedekking van het centrale gedeelte nog steeds gebaseerd is op de oude palen (inclusief rottende dwarsbalken) kreeg ik niet goed op de foto vanwege protesterende reizigers die hun privacy willen beschermen. Wat terecht is.
De ervaring van het doorlopen van de ondergang is met begeleidende pisgeur. En lege shotflesjes.
De oude (nieuwe) opgang van de lift naar het tweede perron. Hier had ik twijfels of dit de huidige situatie is, of dat dit ook vernieuwd is? In ieder geval nieuw is de (illegale) reclame voor onze zuiderburen.
Het perron is nu een ijzeren gordijn vanaf de achterkant. Ondertussen probeert een goederentrein (quizvraag: ES 64 F4-202?) op maximale baanvaksnelheid het perron op spoor 2 te passeren.
Beeld van de nieuwe opgang van het perron 4/3.
En de andere zijde.
En een totaaltje van de nieuwe inrichting van het perron, terwijl RE19 richting Dusseldorf binnenloopt.
En met de inrichting van de zoutstrooivoorziening, die uiteraard helemaal aan het eind van het perron zit, waardoor je bijna tweehonderd meter kwijt bent om wat zout te strooien als het glad is, eindigen we. Denk er om het gemarkeerde gedeelte van het perron pas te betreden als de trein stilstaat, en dank voor uw aandacht!
Even een disclaimer: vanwege de toestanden in Duitsland aangaande het Coronavirus heb ik dit station maar even gemeden, dus de laatste stand van zaken in mijn hoofd stammen uit maart 2021. Voel je vrij om recentere ontwikkelingen toe te voegen als de tijdslijn niet klopt.
Even een deceptie: het station an sich is niet veranderd.
En Deutsche Bahn geeft nog steeds uitstekende "information". Net als de huidige tijd, overigens. Het is nu bijna kwart voor drie.
Het drieluik naar (Oost-)Duits voorbeeld hangt er ook nog steeds. Best prettig, overigens.
Wat wel nieuw is, is een DB-ServiceStore. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt. Ik heb mijn broodje, meegenomen in de fietstas, al op, dus volgende keer misschien.
De Groene Draek ligt ook nog op zijn plekje (in schaal 1:24). Net als de Texaco-vlag er achter nog hangt. En mij rijst nog steeds de vraag wat de olielamp er te zoeken heeft.
Er moeten nog wat omruimwerkzaamheden plaatsvinden, maar misschien ook wel niet. Zijn hier plannen?
Het perron rondom spoor 1 en 2 is nog "vanouds". De oplettende lezer zal zien dat er wel twee wachthokjes zijn geplaatst.
Dan de "grote" vernieuwing: spoor 3 en 4 zijn "compleet" vernieuwd! De opgang naar het perron is gemoderniseerd, zodat je in geval van regen wel droog boven kunt komen, maar alsnog, indien er plaats is, moet plaatsnemen op de beschikbare bankjes. Indien je de vijftiende bent: jammer!
De ondergang naar spoor 3 en 4 is voorzien van wat nieuwe balustrades. Afgezien daarvan is het nog steeds ouwe meuk. Het feit dat de nieuwe dakbedekking van het centrale gedeelte nog steeds gebaseerd is op de oude palen (inclusief rottende dwarsbalken) kreeg ik niet goed op de foto vanwege protesterende reizigers die hun privacy willen beschermen. Wat terecht is.
De ervaring van het doorlopen van de ondergang is met begeleidende pisgeur. En lege shotflesjes.
De oude (nieuwe) opgang van de lift naar het tweede perron. Hier had ik twijfels of dit de huidige situatie is, of dat dit ook vernieuwd is? In ieder geval nieuw is de (illegale) reclame voor onze zuiderburen.
Het perron is nu een ijzeren gordijn vanaf de achterkant. Ondertussen probeert een goederentrein (quizvraag: ES 64 F4-202?) op maximale baanvaksnelheid het perron op spoor 2 te passeren.
Beeld van de nieuwe opgang van het perron 4/3.
En de andere zijde.
En een totaaltje van de nieuwe inrichting van het perron, terwijl RE19 richting Dusseldorf binnenloopt.
En met de inrichting van de zoutstrooivoorziening, die uiteraard helemaal aan het eind van het perron zit, waardoor je bijna tweehonderd meter kwijt bent om wat zout te strooien als het glad is, eindigen we. Denk er om het gemarkeerde gedeelte van het perron pas te betreden als de trein stilstaat, en dank voor uw aandacht!
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Ik ga het morgen eens van dichtbij bewonderen.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Ik vind het vooral leuk om de dubbele rijdraad te zien terwijl je al heel wat jaartjes niet meer onder 1500 volt kunt rijden in Emmerich.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Die lift is bij mijn weten inderdaad nieuw, volgens mij was er vroegah geeneens een lift aanwezig?
Ik zie dat het reisbureau wat tegenover de huidige DB Servicestore zat, corona ook niet overleefd heeft? Geen gemis wat mij betreft: ooit wilde ik daar wat losse reserveringen regelen, maar werd bijna uitgescholden dat het ook de bedoeling was dat ik het ticket zelf haar moeten kopen. He doei he, tot nooit meer.
Ik zie dat het reisbureau wat tegenover de huidige DB Servicestore zat, corona ook niet overleefd heeft? Geen gemis wat mij betreft: ooit wilde ik daar wat losse reserveringen regelen, maar werd bijna uitgescholden dat het ook de bedoeling was dat ik het ticket zelf haar moeten kopen. He doei he, tot nooit meer.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Iemand een idee waarom dat stationsgebouw zo'n eind van de sporen af ligt? Of lagen er daar vroeger nog wat sporen tussen?
Ik doe ook maar wat
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Dat mag waldo79 vandaag nog even uitzoeken, ik heb dat reisbureau nooit bezocht
Er zijn inderdaad wel twee sporen tussen het station en perron 1, alleen weet ik niet of dat nou opstelsporen of actieve perrons zijn geweest.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
In mijn herinnering was er tussen het stationsgebouw en de trap naar de tunnel een overkapping met een krottig gebouw, zou mij niets verbazen als daar vroeger de douane zat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Dat klopt. Net zoals je vroeger in Arnhem op één van de perrons een ruimte had waar de Koninklijke Marechaussee zat.
En over dat reisburo: die heeft er inderdaad gestaan. Eind jaren 90 was dat ook het loket waar je kaartjes kon krijgen.
En over dat reisburo: die heeft er inderdaad gestaan. Eind jaren 90 was dat ook het loket waar je kaartjes kon krijgen.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Uw verslaggever ter plaatse: de perrons zijn met hekken gehalveerd en grotendeels onoverdekt afgezien van het zijperron aan de centrumkant. Er zijn twee wachthuisjes geplaatst met in totaal 16 zitplaatsen. Voor de rest vooral een troosteloze bende zoals de meeste stations in NRW.
100 meter van het perron nog een geel wit gebouw, zou dat de douane geweest zijn? Oh nee, dat is de stationshal
100 meter van het perron nog een geel wit gebouw, zou dat de douane geweest zijn? Oh nee, dat is de stationshal
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Vier personen per wachthuisje? Weet je wel hoe Duitsers over afstand tot elkaar in het dagelijks leven denken, zeker sinds de Corona! En eens met dat dystopische uiterlijk. Ik vind het wel wat hebben, past ook uitstekend in de omgeving. Loop ook eens richting de haven. Je waant je zo weer in de jaren '50 van de vorige eeuw.
Maar belangrijker: Weet je nu al wat die olielamp er te zoeken heeft?
Maar belangrijker: Weet je nu al wat die olielamp er te zoeken heeft?
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Naar die olielamp heb ik niet gezocht.
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
Misschien is die olielamp wel een gevonden voorwerp uit 1975. En ze vonden deze wel aardig uitzien
Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!
En dan heb je nog geen eens de aanwijzingen voor de paaltjes op de foto staan
Want die kleine zandberg op de foto is het gevolg van het plaatsen van de betondelen waar die paaltjes straks aan vast zitten.
Want die kleine zandberg op de foto is het gevolg van het plaatsen van de betondelen waar die paaltjes straks aan vast zitten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten