Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door rikthoff »

Welkom allemaal bij een nieuw mini-verslag! Ik had mijn zaterdag vrij gepland, dus ging het met de fiets naar Duitsland. Aldaar was ik benieuwd hoe het Emmerich Hbf vergaan is nadat de verbouwing plaats had gehad. En ik had geluk: nog slechts een paar barrières stonden daar. Dus was het tijd om jullie op de hoogte te brengen van de (bijna) definitieve toestand van dit mega-belangrijke station!

Even een disclaimer: vanwege de toestanden in Duitsland aangaande het Coronavirus heb ik dit station maar even gemeden, dus de laatste stand van zaken in mijn hoofd stammen uit maart 2021. Voel je vrij om recentere ontwikkelingen toe te voegen als de tijdslijn niet klopt.

Afbeelding
Even een deceptie: het station an sich is niet veranderd.

Afbeelding
En Deutsche Bahn geeft nog steeds uitstekende "information". Net als de huidige tijd, overigens. Het is nu bijna kwart voor drie.

Afbeelding
Het drieluik naar (Oost-)Duits voorbeeld hangt er ook nog steeds. Best prettig, overigens.

Afbeelding
Wat wel nieuw is, is een DB-ServiceStore. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt. Ik heb mijn broodje, meegenomen in de fietstas, al op, dus volgende keer misschien.

Afbeelding
De Groene Draek ligt ook nog op zijn plekje (in schaal 1:24). Net als de Texaco-vlag er achter nog hangt. En mij rijst nog steeds de vraag wat de olielamp er te zoeken heeft.

Afbeelding
Er moeten nog wat omruimwerkzaamheden plaatsvinden, maar misschien ook wel niet. Zijn hier plannen?

Afbeelding
Het perron rondom spoor 1 en 2 is nog "vanouds". De oplettende lezer zal zien dat er wel twee wachthokjes zijn geplaatst.

Afbeelding
Dan de "grote" vernieuwing: spoor 3 en 4 zijn "compleet" vernieuwd! De opgang naar het perron is gemoderniseerd, zodat je in geval van regen wel droog boven kunt komen, maar alsnog, indien er plaats is, moet plaatsnemen op de beschikbare bankjes. Indien je de vijftiende bent: jammer!

Afbeelding
De ondergang naar spoor 3 en 4 is voorzien van wat nieuwe balustrades. Afgezien daarvan is het nog steeds ouwe meuk. Het feit dat de nieuwe dakbedekking van het centrale gedeelte nog steeds gebaseerd is op de oude palen (inclusief rottende dwarsbalken) kreeg ik niet goed op de foto vanwege protesterende reizigers die hun privacy willen beschermen. Wat terecht is.

Afbeelding
De ervaring van het doorlopen van de ondergang is met begeleidende pisgeur. En lege shotflesjes.

Afbeelding
De oude (nieuwe) opgang van de lift naar het tweede perron. Hier had ik twijfels of dit de huidige situatie is, of dat dit ook vernieuwd is? In ieder geval nieuw is de (illegale) reclame voor onze zuiderburen.

Afbeelding
Het perron is nu een ijzeren gordijn vanaf de achterkant. Ondertussen probeert een goederentrein (quizvraag: ES 64 F4-202?) op maximale baanvaksnelheid het perron op spoor 2 te passeren.

Afbeelding
Beeld van de nieuwe opgang van het perron 4/3.

Afbeelding
En de andere zijde.

Afbeelding
En een totaaltje van de nieuwe inrichting van het perron, terwijl RE19 richting Dusseldorf binnenloopt.

Afbeelding
En met de inrichting van de zoutstrooivoorziening, die uiteraard helemaal aan het eind van het perron zit, waardoor je bijna tweehonderd meter kwijt bent om wat zout te strooien als het glad is, eindigen we. Denk er om het gemarkeerde gedeelte van het perron pas te betreden als de trein stilstaat, en dank voor uw aandacht!
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door waldo79 »

Ik ga het morgen eens van dichtbij bewonderen.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door Klaasje »

Ik vind het vooral leuk om de dubbele rijdraad te zien terwijl je al heel wat jaartjes niet meer onder 1500 volt kunt rijden in Emmerich.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door Tom024 »

Die lift is bij mijn weten inderdaad nieuw, volgens mij was er vroegah geeneens een lift aanwezig?

Ik zie dat het reisbureau wat tegenover de huidige DB Servicestore zat, corona ook niet overleefd heeft? Geen gemis wat mij betreft: ooit wilde ik daar wat losse reserveringen regelen, maar werd bijna uitgescholden dat het ook de bedoeling was dat ik het ticket zelf haar moeten kopen. He doei he, tot nooit meer. *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door Ardan »

Iemand een idee waarom dat stationsgebouw zo'n eind van de sporen af ligt? Of lagen er daar vroeger nog wat sporen tussen?
Ik doe ook maar wat
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door rikthoff »

Tom024 schreef: zo 05 jun 2022, 07:47 Ik zie dat het reisbureau wat tegenover de huidige DB Servicestore zat, corona ook niet overleefd heeft?
Dat mag waldo79 vandaag nog even uitzoeken, ik heb dat reisbureau nooit bezocht :)
Ardan schreef: zo 05 jun 2022, 08:11 Iemand een idee waarom dat stationsgebouw zo'n eind van de sporen af ligt? Of lagen er daar vroeger nog wat sporen tussen?
Er zijn inderdaad wel twee sporen tussen het station en perron 1, alleen weet ik niet of dat nou opstelsporen of actieve perrons zijn geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door Suus »

In mijn herinnering was er tussen het stationsgebouw en de trap naar de tunnel een overkapping met een krottig gebouw, zou mij niets verbazen als daar vroeger de douane zat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door en-es »

Dat klopt. Net zoals je vroeger in Arnhem op één van de perrons een ruimte had waar de Koninklijke Marechaussee zat.

En over dat reisburo: die heeft er inderdaad gestaan. Eind jaren 90 was dat ook het loket waar je kaartjes kon krijgen.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door waldo79 »

Uw verslaggever ter plaatse: de perrons zijn met hekken gehalveerd en grotendeels onoverdekt afgezien van het zijperron aan de centrumkant. Er zijn twee wachthuisjes geplaatst met in totaal 16 zitplaatsen. Voor de rest vooral een troosteloze bende zoals de meeste stations in NRW.

100 meter van het perron nog een geel wit gebouw, zou dat de douane geweest zijn? Oh nee, dat is de stationshal :N
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door rikthoff »

Vier personen per wachthuisje? Weet je wel hoe Duitsers over afstand tot elkaar in het dagelijks leven denken, zeker sinds de Corona! ;) En eens met dat dystopische uiterlijk. Ik vind het wel wat hebben, past ook uitstekend in de omgeving. Loop ook eens richting de haven. Je waant je zo weer in de jaren '50 van de vorige eeuw.

Maar belangrijker: Weet je nu al wat die olielamp er te zoeken heeft?
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door waldo79 »

Naar die olielamp heb ik niet gezocht.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door ZO6176 »

Misschien is die olielamp wel een gevonden voorwerp uit 1975. En ze vonden deze wel aardig uitzien
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Oud & Nieuw: Emmerich Hbf!

Bericht door cassie127 »

En dan heb je nog geen eens de aanwijzingen voor de paaltjes op de foto staan -0-

Want die kleine zandberg op de foto is het gevolg van het plaatsen van de betondelen waar die paaltjes straks aan vast zitten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten