OV over water en door een middeleeuwse stad, Zeeuws- en “Gewoon” Vlaanderen.

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

OV over water en door een middeleeuwse stad, Zeeuws- en “Gewoon” Vlaanderen.

Bericht door teun »

Tijdens de periode van mijn vorige verslag heb ik Zuidoost Brabant ook nog een lang Hemelvaartsweekeinde samen met de rest van het gezin ingeruild voor het prachtige Breskens. Breskens is een plek waar ik al zo lang als ik me herinneren kan (tot aan toen de auto ook nog mee de veerboot op ging) menig voor- en najaar en zelfs enkele zomervakanties heb doorgebracht.
Het gros van de foto's in dit verslag is echter genomen in Gent, dat -ondanks dat lijn 42 en de Fast Ferry natuurlijk beide enorm boeiend zijn- toch voor wat meer variatie op OV gebied zorgt dan enkel Breskens zelf.

Toch, we beginnen in Breskens, wél met een Belgische bus. :Y

De Vlaamse maatschappij De Lijn heeft voor het uitvoeren van hun aandeel van de dienst op lijn 42 een tweetal bussen die speciaal zijn aangepast op het op langere afstand als enige lijn op een stuk Nederlands grondgebied rijden. Inhoudelijk betekend dat eigenlijk gewoon dat er OV-chipkaartlezers in zitten en dat de bus met de reisinformatiesystemen kan praten. Heel frequent rijden deze bussen niet, lijn 42 kent sowieso maar een uurdienst, en van de drie omlopen die normaal op de lijn rijden wordt er slechts ééntje door De Lijn uitgevoerd.

Op de avond van 13 mei is het moment gelegen, we zitten in het huisje te wachten op het avondeten (in restaurants mocht toen nog niet na vijf uur gegeten worden) en het lijkt nog wel eventjes te gaan duren. In de anders onbenutte tijd tevoren heb ik precies de kans om de op dat moment rijdende bus van De Lijn in Breskens op de foto te zetten, ik loop een kort stukje naar de Langeweg waar ik het volgende plaatje kan maken:
Afbeelding

Vervolgens ga ik binnendoor naar de veerhaven, waar ik dezelfde bus even voor vertrek nogmaals kan vastleggen:
Afbeelding

En als je dan toch in de veerhaven bent kun je het veer naar Vlissingen zelf natuurlijk ook niet links laten liggen:
Afbeelding

-

De dag hieropvolgend gaan we dan op gezinsexcursie naar Gent. Bij gebrek aan een grensoverschrijdende buslijn zoals lijn 42 naar Brugge nemen we een soort klein uitgevoerde 8-persoonsbus waarin je eigenlijk maar net met vier passagiers past die ons moeder in eigen beheer heeft. In Gent zelf heeft men specifiek voor soortgelijke busjes die reizigers met een functiebeperking vervoeren stallingslocaties nabij het centrum gerealiseerd. Wegens de beperketere loopvaardigheid van ons vader bezit het busje daarvoor een vergunning en kunnen wij bij de Poel (net ten westen van het centrum) uitstappen. Vanaf daar begint onze rondtocht door Gent.

Het eerste OV dat ik tref mag mag meteen door voor antiek, een Transit 2000, een model waarmee ik mijn geboortejaar deel, van een firma die op het moment dat foto gemaakt wordt al dik een decennium ter aarde was.
Afbeelding
De bus zelf stamt uit 2005, en mag hier als lijn 17 van de P+R Oosterakker (meer een uit de kluitengewassen carrefourparkeerplaats met een bushalte ernaast) naar het voorstadje Drongen. Op de foto rijdt hij op de Sint-Michielshelling.

Nadat de bus voorbij is maakt ik nog een foto van het prachtige uitzicht over de Sint-Michielsbrug met in de achtergrond de imposante torens van (van links naar rechts in beeld) de Sint-Niklaaskerk, het Belfort, en de Sint-Baafskathedraal.
Afbeelding

Eenmaal op de brug tref ik snel weer een bijzonder voertuig; dit is de Gentse wandelbus, antiek zou ik het busje niet noemen, historisch inmiddels echter wel; sinds eind augustus 2021 rijden ze niet langer hun rondjes door de stad heen.
Afbeelding
Oorspronkelijk waren de busjes bedoeld voor minder mobile mensen die na de invoering van het circulatieplan niet langer van een eigen auto gebruik konden maken in centrum, in de praktijk bleek dat de busjes voornamelijk door toeristen werden gebruikt en dat de plaatselijke bewoners doorgaans betere alternativen wisten te regelen dan een slenterbusje dat rijdt in een eenrichtingslus die zichzelf twee keer kruist en eigenlijk weinig betekenisvolle bestemmingen direct verbind.

Even later volgt (met rechts nog de wegrijdende wandelbus) weer een bus op de Sint-Michielshelling van lijn 17, ditmaal in de richting van die Carrefour langs de Antwerpsesteenweg.
Afbeelding
Mocht u zich net als ik afvragen waarom er zo'n afgrijselijk lang nummer in de rechterbovenhoek van de voorkant van deze bus staat; België heeft voor onderaannemers, of zoals ze ze zelf noemen "busexploitanten" een apart nummeringssysteem. De leidende 22 wordt gebruikt voor reguliere contracten in de regio Oost-Vlaanderen die stammen van de periode na 2002 (de invoering van de basismobiliteit). De 23 die daar op volgt is het unieke nummer van het contract waarvan deze bus onderdeel uitmaakt, en de toevallige 23 die daar weer op volgt is het unieke nummer van deze bus.

Vanaf de Sint-Michielsbrug is er tevens een schoon uitzicht over het riviertje de Leie en de Korenlei...
Afbeelding

En aan de overzijde van de brug ligt het krioelende haltecomplex van de Korenmarkt. Krioelen doet het niet alleen van mensen, maar evengoed van spoor, dat heeft twee redenen: allereerst zijn de huidige haltes best slim ingericht, Tramlijnen 1 en 4 kunnen allebei volledig onafhankelijk van elkaar halteren en vertrekken. De bussen in oostelijke richting hebben tevens een geheel eigen perron, naar het westen maken ze gebruik van hetzelfde perron als tramlijn 4, dat is dan ook niet voor niets het langste. De tweede factor die er speelt is dat we hier natuurlijk in België zijn; in 2010 alweer heeft men namelijk al vast een hoop wissels en wat spoor aangelegd voor tramlijn 3, die vandaag de dag nog altijd met (natuurlijk wel hybride) gelede bussen gereden wordt. :Y
Afbeelding

Aan de overkant van de Sint-Michielsbrug gaan we echter niet rechtdoor via de hoofdroute door het centrum, maar links, over Graslei langs de Leie af. Bij de Grasbrug steken we datzelfde water vervolgens over, en maak ik nog deze foto van het Vleeshuis en de Vleeshuisbrug.
Afbeelding

Ietsjes verderop steken we het water opnieuw over en er is daar ook een tram die hetzelfde idee lijkt te hebben. Dit is de Hoofdbrug over het kanaal de Lieve, ooit de belangrijkste verbinding van Gent naar de kust. Tevens op de foto (die ik van de betreffende tram heb genomen) het Gravensteen, een spectaculaire waterburcht die nog ooit nog de graven van Vlaanderen gehuisvest heeft.
Afbeelding

Aan onze linkerhand een uitzichtje vanaf de Hoofdbrug over de Lieve zelf.
Afbeelding

Het Gravensteen voorbij vervolgen we onze weg langs de Leie vanuit de tegenovergestelde richting nu neem ik nogmaals een foto van de Vleeshuisbrug, waar op dat moment toevallig een Albatros-tram van lijn 4 overheen rijdt.
Afbeelding

Na deze tramfoto begeven we ons eerst naar een heerlijke Italiaanse gelegenheid aan de Oudburg om de energievoorraden weder op peil te brengen, waaropvolgend we onze weg voortzetten via de Zuivelbrug over de Leie naar het Grootkanonplein en de Vrijdagmarkt. Op de Vrijdagmarkt staat een standbeeld van ene Jacob van Artevelde, die het schijnt tijdens de honderjarige oorlog de koning van Engeland had uitgenodigd zichzelf in Gent tot koning van Frankrijk te laten kronen. Dit allen ten behoeven van de van de wolimport uit Engeland waarvan Vlaanderen sterk afhankelijk was (maar die de al bestaande Franse koning verboden had) en waar de heer van Artevelde zelf ook behoorlijke belangen in had. :Y
De andere bezienswaardiheid op de Vrijdagmarkt is wat mij betreft wel het "paleis" mag heten (zelf noemen ze het erg bescheiden "Ons Huis") van de Socialistische Werkersverenigingen, tegenwoordig het Algemeen Belgisch Vakverbond.
Na de vrijdagmarkt lopen we even het hoekje om naar de Sint Jacobskerk die zich vrij jammerlijk, in opvallende tegenstelling met de rest van Gent, in plaats van op een plein zich midden op een parkeerplaats lijkt te bevinden. Vanaf deze kerk gaat het dan verder via de Belfortstraat (waar ook al een stel tramsporen zonder bovenleiding liggen) richting -u raadt het niet- het Belfort. Na het Belfort lopen we via de "Stadshal" om de Sint-Niklaaskerk naar de Korenmarkt.

U zult het misschien gemerkt hebben; van dit stukje Gent heb ik niet bepaald beeldige foto's kunnen nemen, en aan OV ontbrak het helaas ook. Gelukkig is dat met deze gelede van Hool-bus op lijn 38 weer wel geslaagd *O* :
Afbeelding

Een klein stukje verderop (langs het perron voor de andere richting) staat een HermeLijn-tram van lijn 4, links op beeld hier het Belfort.
Afbeelding

We lopen weer wat verder richting de Sint-Baafskathedraal, waar kort voor ik me even omdraai om deze foto van een van de gelede van Hools te maken voor hij de Belfortstraat inrijdt.
Afbeelding

De Sint-Baafkathedraal gaan we vervolgens kort even binnen, zo spectectulair als buiten is deze eigenlijk (net als toch wel veel Kathedralen) niet.
Weer buiten vervolgen we de weg richting het Duivelsteen, een gotisch herenhuis. Van het Duivelsteen zelf heb ik geen foto's tot mijn beschikking, van de halte die er zijn naam aan ontleend wel; allereerst een Hermelijn-tram als lijn 4 naar Ledeberg...
Afbeelding

...En kort daarna eenzelfde tram richting het UZ...
Afbeelding

...Die hier weer verder rijdt de bocht door langs de Sint-Baafskathedraal.
Afbeelding

Na dit tramavontuur gaan we verder naar de Kouter, waarnaar onderweg ik nog de volgende tram van lijn 2 fotografeer op de Brabantdam.
Afbeelding

Daarna besluiten we via de ongelofelijk drukke en smalle Veldstraat (waar ook nog in één richting trams doorheen gaan) weer terug te lopen naar ons startpunt aan de Poel. Voor we daar aankomen kan echter wel nog op de Sint-Michielsheling een paar foto's van de passerende bussen nemen;
Allereerst een van de gelede van Hools van lijn 3 naar Mariakerke...
Afbeelding

...Gevolgd door de enige bus die ik de hele dag gezien heb van Nederlandse makelij, een Citea SLE, op lijn 18, welke dezelfde Carrefour als lijn 17 als eindbestemming heeft...
Afbeelding

...En als klap op de pijl sluiten we dit rondje Gent natuurlijk af met een bus die een foutive bestemming op de Lijnfilm toont. :') Deze gaat natuurlijk ook gewoon naar Mariakerke.
Afbeelding

-

Weer terug in Breskens genieten we de rest van het lange Hemelvaartsweekend vooral van het strand, de natuur, en de weidse omgeving die de Zeeuws-Vlaamse kust te bieden heeft. Op de dag voor we vertrekken maak ik echter (na een ietwat in het water gevallen strandwandeling met ons moeder) wel nog een bijzondere OV-foto van iets bijzonders (dat die regen toch wél weer mooi maakt):
Afbeelding

Als gewoonlijk wil ik allen danken voor het besteden van hun aandacht aan het lezen van dit verslag. Het eerstvolgende zal zich waarschijnlijk weer in het vertrouwde Zuidoost-Brabant afspelen, wel met een hopelijk boeiend neventhemaatje. :Y
Laatst gewijzigd door teun op ma 06 mar 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OV over water en door een middeleeuwse stad, Zeeuws- en “Gewoon” Vlaanderen.

Bericht door umbusko »

Leuk verslag, dank voor het delen! *O*
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: OV over water en door een middeleeuwse stad, Zeeuws- en “Gewoon” Vlaanderen.

Bericht door Kalil Nieuw »

Vermakelijk om te lezen. *O*
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: OV over water en door een middeleeuwse stad, Zeeuws- en “Gewoon” Vlaanderen.

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Gent vond ik altijd leuk met destijds de PCC -wagens. Ook een fraaie stad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten