Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door umbusko »

Welkom! :) Mijn goede voornemens om wat meer reisverslagen te maken zijn helaas bij voornemens gebleven. Ik heb nog een reeks lopen die ik niet heb afgemaakt (sorry), en nog wat andere ideeën die nooit zijn gematerialiseerd. Misschien gebeurt dat ooit alsnog. ;) Maar met jullie welnemen laat ik die voornemens even in de ijskast en gaan we naar vorig jaar.

We schrijven augustus 2021. De laatste keer dat ik mijn familie had bezocht was in februari 2020, slechts twee weken voordat de wereld op slot ging. Daarna kon het een hele tijd niet of vond ik het te risicovol, vooral ook omdat enkele familieleden al op leeftijd zijn. Op bezoek gaan bij familie en per ongeluk corona als cadeautje meenemen leek me nou niet zo'n strak plan. Omdat ik niet tot een groep ouderen of tot een risicogroep behoor, duurde het natuurlijk even tot ik ook aan de beurt was. Maar op 19 augustus kreeg ik eindelijk mijn QR-code, de rest was al gevaccineerd en besmettingen namen af. Geen beren meer op de weg, hoog tijd om te gaan dus.

Dit verslag bestaat uit twee delen. In het eerste deel reizen we van Maastricht naar Bratislava, van Bratislava naar de Kleine Karpaten en weer terug, en vervolgens door naar Praha. In het tweede deel bezoeken we Praha en omgeving, maken we een uitstapje naar Brno, en reizen we weer terug naar Maastricht. [- noot van de redactie: ik heb toch teveel foto's, daarom is dit verslag deel 1a (A) ] Uiteraard heb ik ook een kaartje in elkaar gezet, met dank aan de uitstekende website van jjasloot. Het is de eerste keer met een dergelijk interactief kaartje, dus ik hoop dat jullie het prettig vinden - feedback is welkom. Je kunt iedere afzonderlijke rit aanklikken; die licht dan op, en je kunt naar hartelust in- en uitzoomen om de plaatsnamen te vinden die ik zoal door het verslag heen noem. Ik heb alle ritten per OV op de kaart opgenomen die ik in het verslag ook benoem, behalve de stukjes van/naar huis om begrijpelijke redenen. ;)

Even een opmerking over de foto's. Verreweg de meeste foto's heb ik genomen met mijn (redelijk compacte) camera, maar ik ben inmiddels groot fan geworden van het nemen van illustratieve foto's met mijn telefoon. In veel situaties blijkt het namelijk helemaal niet praktisch om je camera tevoorschijn te halen. Bijvoorbeeld wanneer je met je bagage om 6 uur 's ochtends klaarstaat om als enige passagier de bus in te stappen, maar ook even een foto van die bus wilt maken. Een telefoon trekt veel minder de aandacht, een foto is snel gemaakt en de telefoon is ook snel weer op te bergen.

Van Maas tot Donau
Na een traditioneel te korte nacht sta ik om klokslag 5 uur op. Ik stop nog even de laatste spullen in mijn rugzak, werk geheel volgens traditie een bord spaghetti naar binnen en om kwart voor 6 ben ik klaar voor vertrek. Ik hoef het huis niet af te sluiten en netjes achter te laten en daardoor heb ik voor de verandering eens ruim de tijd en hoef ik me niet te haasten. Ik loop rustig naar de bushalte, zet een FFP2-koffiefilter op en neem de eerste bus van de dag naar het station.

1. En zo beginnen we de dag in alle vroegte met een kosmische storm, of is het toch mijn bus? :mrgreen:
Afbeelding

2 + 3. De eerste trein van vandaag is geen onbekende: de RE18 naar Aachen.
Afbeelding
Afbeelding

4. Een uurtje later komen we aan in Aachen. Ik check uit in de stationshal en kom erachter dat de bakker "tijdelijk" gesloten is wegens corona. Een jongen die in een hoekje van de stationshal op minstens 10 meter afstand van iedereen even zijn mondkapje omlaag doet en een hap van een broodje neemt, wordt door de lokale veiligheidswaakhonden gesommeerd onmiddellijk zijn mondkapje op te zetten. Buiten de stationshal pal voor de ingang, waar hij iedereen in de weg staat, mag hij vervolgens wel zijn broodje eten. Gezellige boel. :') Ik verplaats me dus maar naar het perron, waar vrijwel niemand een mondkapje draagt en de mensen stukken dichter op elkaar staan. Oh, Duitsland. :') Tijd voor de ICE.
Afbeelding

5. Het zal geen verbazing wekken dat de ICE weer eens in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt. Een leuke verrassing is wel dat ik voor het eerst stel "Europa" tref.
Afbeelding

In de ICE zit schuin achter mij een jongeman, die eruitziet alsof je hem 's avonds al blowend in een shabby parkje tegen zou kunnen komen. Maar hij heeft netjes een mondkapje op en oogt niet onvriendelijk. Zodra de trein gaat rijden vraagt hij aan de jongen achter mij: "Liège?", waarop de jongen "no" antwoordt. "Ah, Francfort?" is de vervolgvraag, waarop het antwoord "yes" komt. "Ok" zegt hij, en vervolgens legt hij zijn rugzak op de stoel naast zich, zijn hoofd op de rugzak en gaat hij slapen. _O- Onnavolgbaar. Hij blijft ook daadwerkelijk tot Frankfurt liggen, dus het zal allemaal wel.

6. t/m 8. Over de reis naar Frankfurt valt verder weinig bijzonders te melden, behalve dat we opeens omgeleid blijken te worden via Köln/Bonn Flughafen. Maar er wordt niets over omgeroepen, we komen slechts met +1 in Frankfurt Flughafen aan en zijn weer volledig op tijd op Frankfurt Hbf. In Frankfurt maak ik nog wat foto's van ICE Europa, nu ik toch de tijd heb.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil vandaag naar Bratislava, en de vraag is hoe ik daar kom. De standaardroute is via Nürnberg en Wien en vanaf daar met de stoptrein, maar daar heb ik helemaal niet zo'n zin in. De ICE's tussen Nürnberg en Wien zaten bij het boeken al behoorlijk vol en er is altijd wel wat met die ICE-T's. In mijn ervaring is het aan het einde van de rit namelijk altijd óf bloedheet óf ijskoud.

9. Ik heb helemaal geen haast en heb een leukere én goedkopere verbinding gevonden: met een tussenstop van 2 uur in Salzburg en een rechtstreekse Railjet naar Bratislava. En dus neem ik vanaf Frankfurt ICE 529 helemaal tot aan München. Die rijdt uiteraard ook andersom.
Afbeelding

10. En zo kom ik voor het eerst in mijn leven aan op station München Hauptbahnhof, voor zover mijn geheugen reikt althans. Mogelijk ben ik er toen ik heel klein was al wel eens geweest, maar dat moet dan meer dan 20 jaar eerder geweest zijn. Eerste indruk: wat een betonbak. :X
Afbeelding

11. In München heb ik nog maar 30 minuten over van mijn 55 minuten overstaptijd (het blijft wel Duitsland :mrgreen:), dus ik verken het station een beetje en koop een broodje Bratwurst (het blijft wel Duitsland :mrgreen:). Op spoor 22 staat de ICE waarmee ik zojuist uit Frankfurt ben aangekomen.
Afbeelding

12. Twee sporen verder staat de Alex met een gedeelte naar Hof en een gedeelte naar Praha. Een grappig gezicht zo, met dat ene dubbeldeksrijtuig. [- Noot van de redactie: in 2022 ben ik meermaals met de Alex naar Praha gereisd en ik vind met name de Duitse service nogal ondermaats. Maar daarover een andere keer meer.]
Afbeelding

13. Mijn volgende trein is de Eurocity 115 "Wörthersee" en die rijdt tegen alle verwachtingen in precies volgens de geplande rijtuigvolgorde. DB, wat doe je?! Nu moet ik het hele perron aflopen. :mrgreen: Ondertussen staat op spoor 11 een BR 628 klaar voor de rit naar Mühldorf. Die zie je ook niet vaak meer. :D
Afbeelding

14. En dan loop je dus helemaal naar voren, een loc + negen rijtuigen ver, haal je je camera tevoorschijn... en dan komt er een stresskip nog verder voor je in beeld staan. Nou ja, die moet het zelf maar weten, die staat nu dus op de foto.
Afbeelding

15. Die ICE's zijn allemaal leuk en aardig, maar een vrijwel lege trein met coupé's, dat is het echte reizen. *O*
Afbeelding

16. Mijn gereserveerde zitplaats blijkt zich in een coupé te bevinden waar al iemand anders zit, maar er is nog genoeg vrij dus kies ik een andere lege coupé uit.
Afbeelding

17. Jawel, daar is hij: de obligate foto van de loc.
Afbeelding

18. We leven in vreemde tijden. Het reizen met een FFP2-masker vind ik niet heel erg prettig, vooral omdat het aan één kant enorm in mijn oor begint te snijden. Maar alles went, die dingen ook, en als je ze een paar weken opgehad hebt zijn die blauwe mondkapjes die wij in Nederland steeds dragen eigenlijk helemaal niet meer zo vervelend.
Afbeelding

19. Ik tref ook nog een scherm dat euh... niet helemaal werkt zoals het hoort. :mrgreen:
Afbeelding

20. + 21. En zo arriveren we dan met een lichte vertraging te Salzburg Hauptbahnhof.
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet dat ik ooit Salzburg bezocht heb toen ik heel klein was, maar behalve het feit dat we daar per trein kwamen kan ik me er niets meer van herinneren. Dus ik ben wel benieuwd wat er te zien valt. Over exact 2 uur vertrekt echter mijn trein naar Bratislava al en ik moet ook nog eten, dus het zal wel haastwerk worden. Op de een of andere manier ben ik tijdens deze reis zeer slecht voorbereid en eigenlijk doe ik steeds maar wat. Ik weet niet of het ontwenning van het reizen is of dat ik gewoon echt heel hard toe ben aan vakantie, maar in ieder geval ben ik heel blij dat ik een toeristeninformatie ontdek in het station. Ik krijg er een plattegrondje mee en vraag de vrouw achter de balie wat ik absoluut moet zien in 2 uur tijd. Ze geeft me een foldertje mee met allemaal bezienswaardigheden waar ik helemaal geen tijd voor heb, mompelt iets over de Getreidegasse, zegt dat er trolleybussen rijden maar dat ze zelf vindt dat het centrum ook best loopbaar is en stuurt me naar de Gepäckaufbewahrung. Juist.

22. + 23. De Gepäckaufbewahrung sla ik natuurlijk over, want die kost geld en dan moet ik zoveel speling inbouwen om mijn bagage weer op te halen dat er van die 2 uur al helemaal niets meer overblijft. En natuurlijk ga ik ook niet een kwartier lopen naar het centrum als ik maar 2 uur heb. :') Dus ik kijk op het plattegrondje, kies op het oog de halte Mozartsteg uit om heen te reizen, onthoud een paar lijnen die daar stoppen (lijn 2, lijn 5), constateer dat het centrum zich richting links bevindt als je het station uitloopt, loop naar de halte van de trolleybussen die ik voor mijn neus zie liggen, koop uit een automaat die daar staat een kaartje voor een uur voor €2,10 en stap dan op goed geluk onmiddellijk in lijn 5 in die naast me staat in de hoop dat die ook daadwerkelijk de goede kant op gaat en niet nog ergens een rare draai maakt de andere kant op. Ik heb me niet ingelezen in de tariefzones, maar ik vermoed dat mijn kaartje vast wel voor een rit naar het centrum zal gelden en waag het erop. Mijn beredeneerde intuïtieve actie werkt, want ik kom inderdaad uit bij de halte Mozartsteg.
Afbeelding
Afbeelding

24. + 25. Salzburg heeft een heel gevarieerd wagenpark aan trolleybussen en sommige vind ik er bijzonder vreemd uitzien. Maar ik ben hier niet gekomen om trolleybussen te fotograferen en heb er ook helemaal geen tijd voor, dus met deze twee foto's moeten jullie het doen.
Afbeelding
Afbeelding

26. t/m 28. Ik loop een voetgangersbrug op, vervloek mijn bagage, en geniet kort van het uitzicht op de Salzbach en op de Burg die Salzburg zijn naam geeft. Gelukkig heeft Mikos die twee weken later met een bezoekje vereerd, want daar heb ik dus absoluut geen tijd voor. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

29. Torentjes, daar moet ik zijn!
Afbeelding

30. Wat een pracht als je net een halve dag in Duitsland hebt doorgebracht. :mrgreen:
Afbeelding

31. En wat een prachtig lettertype! :D (Van het pleinnaambordje welteverstaan. ;))
Afbeelding

32. Torentjes! Gevonden!
Afbeelding

33. Ondertussen heb ik in sneltreinvaart een aantal zakjes Mozartkugeln gekocht om als cadeautjes uit te delen. Je bent in Salzburg of je bent het niet. :mrgreen: Ik trek mijn koffer en slaapzak voort en vervolg mijn ontdekkingstocht door het centrum.
Afbeelding

34. Helaas heb ik geen tijd om de Dom ook van binnen te bezichtigen.
Afbeelding

35. Kleine straatjes, altijd leuk!
Afbeelding

36. Op dagen met haast heb je dan ook helemaal geen tijd om standbeelden van alle kanten te bekijken als de voorkant niet op de route ligt!
Afbeelding

37. Maar dat vond ik toch wat te oneerbiedig voor de heilige Florian, waarvan ik overigens nu pas bij het maken van het verslag constateer dat het Florian is, de patroon van de brandweermannen. :mrgreen: Deze herken je altijd aan het feit dat hij een emmer bij zich heeft. Eigenlijk is het ook gekkenwerk om zo de stad te verkennen, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb en zou het de volgende keer weer doen. Het brengt meer voldoening dan twee uur wachten op het station, en ik kan altijd nog beslissen later langer terug te komen. :Y
Afbeelding

38. Straatje. Kerk.
Afbeelding

39. Het geboortehuis van Mozart. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze er wel heel erg een attractie van proberen te maken. Waarom dat nou zo opvallend geel moet en met die letters? :X
Afbeelding

40. Nou, de mevrouw van de toeristeninformatie kan ook blij zijn, ook de Getreidegasse heb ik gevonden. En met mij een massa toeristen die groter lijkt dan bij de grootte van het centrum past. :X
Afbeelding

41. Dit uithangbord vind ik wel kunstig. :Y
Afbeelding

42. t/m 44. Met dank aan Z2N had ik al een restaurant op het oog in de buurt van het station, en eigenlijk had ik gehoopt de trolleybus te kunnen nemen - er is net geen uur verstreken sinds mijn vertrek vanaf het station dus mijn kaartje is nog geldig. Ik ontdek echter geen geschikte halte op mijn route, heb geen tijd voor omwegen om een halte te zoeken en zal uiteindelijk alles lopen. Het leuke is wel dat ik daardoor ook nog langs Schloss Mirabell kom. Volledig bezweet, dat wel, maar dat mag de pret niet drukken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kom bij het restaurant en heb nog exact 48 minuten voor mijn trein vertrekt. Naar het station is het 8 minuten lopen, dus dat moet precies passen. Voor de zekerheid vraag ik maar even voordat ik ga zitten aan de ober of hij denkt dat dat gaat lukken en hij zegt van wel. In Oostenrijk heb je op dat moment een geldige QR-code nodig om in een restaurant te mogen zitten. De ober vraagt me of ik zo'n code heb, maar maakt geen aanstalten om die nader te bekijken wanneer ik ja antwoord. Het moet gezegd, de service is uitstekend en snel, het bier koud en het eten heerlijk. Echt een aanrader, dank Z2N!

45. Zo, die heb ik wel verdiend. *O*
Afbeelding

46. Ik eet een heerlijke schnitzel, betaal snel en maak dat ik wegkom.
Afbeelding

47. Onderweg naar het station hoop ik maar dat mijn richtingsgevoel me niet in de steek laat. Bij een splitsing twijfel ik nog even, maar alles gaat goed en terwijl ik het perron op loop komt ook mijn trein binnen. Wat een timing, nog 5 minuten over. :mrgreen: Nu moet ik alleen nog even opletten dat ik in het juiste treinstel instap, want één deel gaat naar Bratislava en het andere naar Flughafen Wien. Van een hele Railjet voorbij moeten lopen word je ook niet echt gelukkig, maar gelukkig kom je in Salzburg ongeveer in het midden het perron op. ;)
Afbeelding

48. Zoals gezegd: op Wien Hbf wordt deze Zug geteilt.
Afbeelding

Deze trein is zelfs een rjx (Railjet express), al merk je daar op het laatste stuk weinig meer van. Van Wien naar Bratislava kan op twee manieren: naar Bratislava hlavná stanica (via Marchegg, in 67 minuten) of naar Bratislava-Petržalka (via Kittsee, in 59 minuten). Deze trein doet echter allebei: via Kittsee naar Bratislava-Petržalka en dan via een enorme lus om de stad heen naar Bratislava hlavná stanica, met tussendoor ook nog een stop op Bratislava-Nové Mesto. De rit duurt vanaf Wien Hbf daarom nog 69 minuten (waarvan 22 minuten van Petržalka tot hlavná stanica). Echt snel is het dus niet, maar je hebt wel het gemak van een doorgaande verbinding die niet bij iedere stoeptegel stopt. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de 1ste klas in de Oostenrijkse Railjets. In de Tsjechische Railjets vond ik die nogal gammel.

In Bratislava moet ik kiezen tot welk station ik reis. Vanaf Petržalka ben ik waarschijnlijk het snelst door die enorme omweg van de trein, maar daar wil je 's avonds niet dood gevonden worden. Op Nové Mesto sluit de tram slecht aan. En ik wilde sowieso het traject naar hlavná stanica al eens volledig afstrepen, dus de keuze is snel gemaakt. Eenmaal daar komen we op perron 4 aan en heb ik de pech dat werkelijk alles tegelijk aankomt: onze railjet uit Zürich, een sneltrein uit Košice, een vertraagde Eurocity uit Praha én een Eurocity uit Budapest. Met een laatste sprintje na deze veelbewogen dag weet ik de menigte in te halen en nog net mijn trolleybus te halen, die gelukkig nog een hoop vrije plaatsen heeft. In tegenstelling tot de trolleybus van een kwartier later, gok ik zo. :') Daarom heb ik dus altijd een paar ongebruikte kaartjes bij me. Niets zo erg als na een lange reis nog moeten hannessen met kaartjes en je verbinding missen. Een kwartier later kan ik gaan uitrusten van een lange dag.

49. Mocht je kaartjes willen kopen, dan moet je namelijk met het volgende bakbeest aan de slag. Prachtige automaten, dat wel, maar niet om 22:00 uur 's avonds. ;) (Deze foto is overigens niet op het station genomen, maar op een ander moment elders in de stad.)
Afbeelding

Op naar de Karpaten
Ik weet niet of het door ontwenning van het reizen komt, door het verplichte mondkapje, doordat ik oud word of een combinatie van dat alles, maar die eerste dag was toch wel heel vermoeiend en ik heb 's ochtends helemaal geen zin om met al mijn bagage weer naar het station te trekken en te gaan reizen. Gelukkig hoeft dat ook niet, want ik had nog niet precies besloten wanneer ik verder zou reizen. Ik licht mijn oom en tante in dat ik een dagje later kom en besluit een rustdag in te bouwen. Dat is althans het plan. ;)

Mijn volgende bestemming is in de buurt van Senica, waar ik met de auto word opgehaald, en het is dan het beste wanneer ik rond het middaguur en niet later in de middag of in de avond arriveer. Zoals ik in Salzburg al constateerde ben ik deze reis bijzonder slecht voorbereid, dus ik check eerst maar eens hoe laat de treinen precies rijden zodat ik dat in ieder geval scherp heb. Terwijl ik dat doe, valt me bij de actuele vertrektijden een trein op die ik niet verwacht: de stoptrein naar Plavecké Podhradie. Huh? Dat is toch een seizoenstrein die alleen in de zomer in het weekend rijdt? Maar het is woensdag?

En dan begint het me te dagen. Het is 1 september, de Dag van de Grondwet, en dat is een nationale feestdag. Verrek, daar had ik nog geen seconde aan gedacht. _O- Dat voegt wel een extra dimensie toe aan deze dag, want ik heb nog geen inkopen gedaan en alle winkels zijn dicht. -0- Bovendien wil ik graag die lijn naar Plavecké Podhradie afstrepen. Omdat daar pas een paar jaar weer die seizoenstrein rijdt, was ik er nog nooit toe in de gelegenheid geweest. In de planning voor deze vakantie had ik er zelfs nog even naar gekeken en leek het niet te gaan lukken, maar ik had dus helemaal niet aan een feestdag gedacht. En nu krijg ik opeens een gouden kans in de schoot geworpen! Ik heb nog een minuut of 50, dus ik grabbel snel wat spullen bij elkaar en 10 minuten later zit ik in de trolleybus naar het station. Aan het loket koop ik alvast mijn kaartjes voor morgen en een retourtje naar Plavecké Podhradie, en dan heb ik nog precies 20 minuten over. [- noot van de redactie: in 2022 rijdt de trein naar Plavecké Podhradie niet, wegens werkzaamheden aan het spoor. Misschien volgend jaar weer.]

50. In de rij voor het loket.
Afbeelding

51. Ik ontdek een trap die ik eigenlijk nooit echt opgemerkt had en ga eens de balustrade van Bratislava hlavná stanica verkennen, een verdieping hoger. Je kunt hier prachtig het bord met vertrektijden overzien, zonder dat je in het gekrioel van de mensenmassa staat. Ideaal. :D
Afbeelding

52. Bovenaan het rechterbord staat inderdaad mijn trein aangekondigd, de trein van 12:21 uur naar Plavecké Podhradie. (Ja, ik ben pas tussen 10 en 11 opgestaan, ik had de slaap hard nodig...). De trein zal van perron 1 vertrekken, maar daar staat nu nog de EC naar Praha van 12:10 uur. De RJ van 12:47 uur is overigens geen Railjet, maar een RegioJet van vervoerder RJSK, wat dan wel voor RegioJet Slowakije zal staan.
Afbeelding

53. Aan de balustrade bevindt zich overigens ook een vrij grote wachtruimte, maar er hangt een briefje dat deze omwille van technisch-hygiënische redenen tot nader bericht gesloten is. :')
Afbeelding

54. Daarnaast bevindt zich een VIP Wachtruimte Restaurant & Bar, open van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur en gesloten in het weekend. De hoofdstad, mensen, het centraal station. :')
Afbeelding

55. Hier nog een foto van beneden met de balustrade + wachtruimte boven, en de rest van de stationshal met een hoop loketten beneden. Op de grond een hoop lijnen met looproutes. Als je die volgt, loop je gegarandeerd tegen een hoop mensen op. :mrgreen:
Afbeelding

56. Op naar perron 1 dan maar. Dit station heeft geen roltrappen (behalve van de stationshal naar de tramhalte), maar op perron 1 is wel een lift te vinden die je naar de tunnel brengt.
Afbeelding

57. Deze lift dus.
Afbeelding

58. Ook zijn er op dit perron een paar kluisjes te vinden. Het zijn er niet veel, maar gezien de nummering zullen er elders op het perron nog wel 9 staan en dan zijn het er samen toch nog altijd 18 meer dan op station Liège-Guillemins. :') En er is ook nog ergens een bemande balie waar je je bagage af kunt geven. Deze heeft prima openingstijden, maar af en toe 15 of 30 minuten pauze: 4:00 – 6:15, 6:30 – 10:30, 11:00 – 16:45, 17:00 – 21:30, 21:45 – 23:55.
Afbeelding

59. De EC naar Praha hl.n. staat klaar om te vertrekken, en de stationschef om het vertrekbevel te geven.
Afbeelding

60. Nog geen 2 minuten later wordt mijn trein al voorgereden, de stoptrein naar Plavecké Podhradie. :D Zoals gezegd, ik ben slecht voorbereid. Het enige wat ik op dit moment weet is dat het om 1 trein gaat die 3 slagen maakt in een frequentie van 1x/4 uur. Toen de trein van 08:21 uur vertrok was ik nog diep in slaap, dit is de trein van 12:21 uur en straks in Plavecké Podhradie kan ik kiezen tussen meteen mee terug of 4 uur later mee terug.
Afbeelding

61. Daar staat hij dan, een motorwagen van het type 813, bijgenaamd "Bageta" (Stokbrood). Verder zie je dit materieel in Bratislava eigenlijk nooit.
Afbeelding

62. Je vraagt je misschien af waarom die trein zo ontzettend lang is. Nou, dat komt door de afzonderlijke fietsenwagon. Om onderweg niet om te hoeven lopen, hebben ze er dan maar aan beide kanten een Bageta tegenaan gehangen. Dat is overigens wel praktisch, want de trein maakt onderweg kop in Zohor en natuurlijk op de twee eindpunten.
Afbeelding

63. Hier het interieur van de fietsenwagon. Ik heb niemand er gebruik van zien maken, maar het was dan ook het einde van het seizoen en bovendien een woensdag. Ik neem aan dat er in mooie zomerweekenden wel gretig gebruik van gemaakt wordt.
Afbeelding

64. Ik neem plaats in het achterste treinstel, dat straks na Zohor het voorste stel wordt. Daar gaan we dan, op avontuur!
Afbeelding

65. Eerste station: Bratislava-Železná studienka.
Afbeelding

66. + 67. Hier het interieur van de Bageta. Het is nogal rustig in deze trein, wat ergens wel logisch is, zo midden op de dag.
Afbeelding
Afbeelding

68. Klapraampjes zijn niet ideaal om te fotograferen, maar vooruit, beter dan dichte ramen. Op station Bratislava-Lamač passeert aan de overkant van het smalle perronnetje een goederentrein.
Afbeelding

69. t/m 73. We achtervolgen de Eurocity richting Praha, maar stoppen ondertussen ook in Bratislava-Lamač, Devínska Nová Ves en Devínske Jazero. Met name Devínske Jazero is een waar bordjesfestijn, met slechts twee sporen en perrons maar toch maar liefst 3 verschillende designs aan stationsnaamborden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

74. Na een half uurtje bereiken we station Zohor, waar onze trein kopmaakt. Hier verlaten we de hoofdspoorlijn 110 (Bratislava - Kúty - Tsjechische grens - Břeclav), en gaan we de ongeëlektrificeerde spoorlijn 112 op, naar Plavecké Podhradie.
Afbeelding

75. Vanaf hier wordt het echt leuk. Onze eerste halte is station rno. O pardon, Lozorno (A)
Afbeelding

76. Volgend station: Jablonové. Uiteraard is dit station bemenst. Af en toe rijdt over deze lijn ook nog een goederentrein.
Afbeelding

77. Het landschap wordt steeds mooier, en er verschijnen al de nodige heuvels aan de horizon.
Afbeelding

78. Station Gazon, ook wel bekend onder de naam Pernek pri Zohore.
Afbeelding

79. De meeste stations van het type stoeptegel of gazon zijn dat ook vaak met een reden: meestal zijn ze een flink eind van de dorpskern verwijderd. De kerk van Pernek ligt inderdaad op 2,5 kilometer van het station.
Afbeelding

80. Bij bergen horen ook wilde dieren, en jachthuisjes. Vlak langs het spoor staan meerdere van die huisjes.
Afbeelding

81. Niet veel later doemt op de horizon het dorpje Kuchyňa op.
Afbeelding

82. Nog geen minuut later worden we opeens vergezeld door drie reeën. Prachtig! :D
Afbeelding

83. Het zal geen verbazing wekken dat station Kuchyňa ook bemenst is, en zich op 1,6 kilometer van de kerk bevindt. Overigens dapper van die reeën om hier rond te zwerven: kuchyňa is Slowaaks voor keuken. :mrgreen:
Afbeelding

84. Naast reeën, komen we hier ook runderen tegen.
Afbeelding

85. + 86. Het is geen probleem om bij de conducteur en machinist mee te kijken. Het grootste gedeelte van de rit staat daar een jongetje duidelijk te genieten. Ik wil hem dat plezier niet ontnemen, maar vraag toch even of ik een paar foto's mag maken. Daarna keer ik snel weer terug naar mijn zitplaats. Het is een prachtige spoorlijn, ik ben nu al blij met mijn impulsieve actie.
Afbeelding
Afbeelding

87. + 88. In Rohožník, uiteraard ook bemenst, wordt onze trein geraakt door een lokale kortstondige kosmische storm. (A) Op dit station stapt een gezinnetje met twee kleine kinderen uit, dat enthousiast begroet wordt. Deze seizoenstrein hebben ze niet gebruikt om vanuit de stad de natuur in te gaan, maar juist om een uitstapje de andere kant op te maken. Cool! :D
Afbeelding
Afbeelding

89. + 90. We zijn bijna bij onze bestemming, maar niet voordat we een blik hebben geworpen op het volgende dorpje met kerk, Sološnica. Het station bevindt zich dit keer slechts 650 meter van de kerk, en er zijn ook meteen een paar passagiers.
Afbeelding
Afbeelding

91. In tegenstelling tot de trein, rijdt de bus wel dwars door alle dorpen heen. Dat is dan ook de manier voor de inwoners om zich te verplaatsen, als ze al van het OV gebruikmaken, en meteen een reden waarom de trein het hier buiten het zomerseizoen niet heeft volgehouden. Helaas.
Afbeelding

92. t/m 96. Na 1u22 vanaf Bratislava, bereiken we dan ons eindpunt: Plavecké Podhradie. Er staat zelfs al een volledig ontvangstcomité klaar. Van perrons is uiteraard geen sprake. Let goed op de vorm van het eerste gebouw, met die twee huisjes op het dak. Dit komt later in het verslag nog terug! Overigens is dit niet het eindpunt van de lijn, maar op de paar resterende kilometer naar Plavecký Mikuláš is alle spoorvervoer gestaakt wegens de slechte staat van het spoor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

97. + 98. Zelfs op de kleinste stations ontbreken niet de dienstregeling en de huisregels van dit specifieke station. Wanneer er geen stationsgebouw beschikbaar is, moet je gewoon op het stationsnaambord kijken. :Y
Afbeelding
Afbeelding

99. + 100. Nogmaals de fietsenwagon, en de voorkant van het station. Niets wijst er van de voorkant op dat je een station betreedt.
Afbeelding
Afbeelding

101. Zoals je op de dienstregeling in foto 98 kunt zien, was de aankomst van onze trein om 13:43 uur. Ik heb nu de keuze tussen de terugrit om 14:10 uur of om 18:10 uur. Ik heb al een paar minuten aan fotograferen besteed, dus ik heb nog een minuut of 20 om mijn keuze te maken. De wegwijzer laat zien dat het dorp Plavecké Podhradie zelf zich op 10 minuten lopen bevindt, dus laat ik dat eerst maar eens verkennen. Dan zien we zometeen wel.
Afbeelding

102. Bij het station staat ook een bord met een gedetailleerde kaart. Uitstekend: ik was op een verkenning van deze omgeving uiteraard niet voorbereid. :mrgreen:
Afbeelding

103. "Hrad" is Slowaaks voor burcht, en "pod" is onder. Je kunt dan al wel raden wat Plavecké Podhradie is: het dorp onder Plavecký hrad. Bij het verlaten van het station zie ik deze burcht dan ook al onmiddellijk liggen, bovenop de heuvel. Wat een beeld! Ik heb alleen nog niet besloten of ik het ook zal bezoeken, of dat ik genoegen zal nemen met het "kaštieľ" in het dorp.
Afbeelding

In het Nederlands kennen we de woorden slot, burcht en kasteel. Maar wat is nou precies het verschil? Kort gezegd: een kasteel is een woning voor een edelman, terwijl een burcht of slot een versterkt kasteel is. (Vesting en fort heb je ook nog, maar die laat ik even buiten beschouwing. (A)) In het Slowaaks heb je het woord hrad, dat de versterkte variant aanduidt. Het woord hradby wordt namelijk gebruikt in de betekenis verdedigingswerken. Het woord zámok is letterlijk vertaald een slot - een slot in een deur of een hangslot is ook een zámok -, maar duidt in tegenstelling tot het Nederlandse woord slot meestal juist een niet versterkt kasteel aan. Om het ingewikkeld te maken is er dan ook nog het woord kaštieľ. Kasteel, zou je zeggen, maar ik heb de indruk dat het een iets zwakkere betekenis heeft en eerder gebruikt wordt voor een kasteel light. Landhuis, zo je wilt. Kortom: ingewikkelde terminologie.

104. Het kaštieľ van Plavecké Podhradie blijkt nogal een deceptie. Je kunt er alleen omheen lopen en, nou ja, kijk zelf maar.
Afbeelding

105. Nu ik toch dat hele stuk gereisd heb, ga ik me natuurlijk niet af laten schepen met zo'n suf landhuis. Vier uren heb ik, en ik zal ze benutten ook: op naar de burcht. De batterij van mijn telefoon is al halfleeg, mijn waterfles ben ik in Bratislava vergeten, ik heb geen speciale wandelschoenen aangetrokken, kortom: wat kan er fout gaan? :') Ik kom sterk in de verleiding om een bier te bestellen bij het sjofel aandoende dorpshuis/cultureel centrum, maar ik weet dat ik dan nooit meer die berg op kom. En dus raap ik mijn goede moed bijeen en krets ik de berg op. (Kretse is een prachtig Maastrichts woord dat niet alleen krassen of krabben betekent, maar ook lopen in de betekenis van moeilijk lopen of een grote afstand lopen.)
Afbeelding

106. + 107. Een minuut of 10 later - en twee pruimen later, die ik van een boom naast het pad heb geplukt - word ik beloond met een mooi uitzicht over het dorp. Let ook op het gebouw met de twee torentjes uit foto 92, dat naast het station staat en goed te herkennen is.
Afbeelding
Afbeelding

108. + 109. Terwijl ik van het uitzicht sta te genieten, gaat de trein naar Bratislava ervandoor. Het voelt vreemd, alsof ik hier word achtergelaten. Tegelijkertijd voelt het heel bevrijdend. Met wat geluk komt de trein over 4 uur terug en kan ik hier weer weg. Maar in de tussentijd voel ik me als in een sprookjesland. Ik voel het in mijn botten: het is tijd voor een avontuur.
Afbeelding
Afbeelding

Vanochtend dacht ik nog dat ik een dagje rustig zou rondhupsen door Bratislava, en in plaats daarvan bevind ik me nu midden tussen de bossen, heuvels en kastelen. Met deze cliffhanger (bijna letterlijk) sluit ik dit eerste deel van het eerste deel van het verslag af. :mrgreen: Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, en beloof jullie dat het mijn intentie is om deze keer ook de volgende delen te publiceren. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje zo hoor :pos: Allicht juist doordat het niet allemaal al voorbereid was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door Etienne »

Wat een verslag :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door waldo79 »

Prachtig :mrgreen:
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door VIRM »

Leuk verslag!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door Cookie »

Heerlijk gevarieerd verslag, heb het met plezier gelezen :pos: . Ben benieuwd naar het volgende deel.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Heerlijk verslag. Fatsoenlijk voorbereiden is ook niet mijn specialiteit. Meestal doe ik maar wat
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag! :D
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door umbusko »

Veel dank voor alle enthousiaste reacties! Deel 1b komt er spoedig aan. 8-)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Langs Donau en Moldau: Over heuvels en kastelen (deel 1a) [109 foto's]

Bericht door ICE11 »

umbusko schreef: do 28 jul 2022, 23:15 4. Een uurtje later komen we aan in Aachen. Ik check uit in de stationshal en kom erachter dat de bakker "tijdelijk" gesloten is wegens corona.
Hint voor de volgende keer: Aan de overkant van het stationsplein is een filiaal van een platselijke bakker wiens producten qua prijs en qua qualiteit veel beter zijn. In het station is het een grote keten welke in een fabriek produceert. En als je nog zo`n 250 meter verder doorloopt heb je op de hoek van Bahnhofstraße en Theaterstraße een filiaal van een van de oudste (sinds 1858) en volgens mij beste bakker van de stad. ;)
umbusko schreef: do 28 jul 2022, 23:15 68. Klapraampjes zijn niet ideaal om te fotograferen, maar vooruit, beter dan dichte ramen. Op station Bratislava-Lamač passeert aan de overkant van het smalle perronnetje een goederentrein.
Een ex-NMBS 21! :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten