Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door Cookie »

Nog geen twee maanden na terugkomst uit Luxemburg is het alweer tijd voor de echte zomervakantie. Vooraf was ik redelijk inspiratieloos wat betreft de bestemmingen en had ik geen idee waar ik heen wilde. Het enige dat ik wist, was dat ik de nieuwe Nightjetverbinding vanuit Nederland wilde uitproberen en een weekje in het Zillertal wilde verblijven. Ik heb voor het vervolg Hongarije, Kroatië en Tsjechië overwogen, maar deze landen zijn uiteindelijk niet geworden: ik breng mijn gehele zomervakantie door in Oostenrijk. In augustus heb ik op het station van Leer (Ostfr.) een Sparschiene van Utrecht Centraal naar Jenbach gekocht voor een privécoupé in de slaapwagen. Met een prijs van € 209,90 was van 'sparen' overigens weinig sprake, maar een coupé delen zag ik vanwege corona niet zitten.

Op 7 september reis ik vanuit Apeldoorn eerst naar Utrecht, waar ik na een tussenstop bij de Mac op de Nightjet stap. Op Utrecht Centraal heb ik wel hulp nodig om weer door de poortjes te komen, want de vierkante barcode op mijn Duitse treinkaartje wordt niet geaccepteerd. Ik heb trouwens geluk met mijn reisdatum, want het is na de Duitse staking de eerste Nightjet die weer vanuit Nederland naar Oostenrijk rijdt.

Afbeelding
Treinaanwijzer met de Nightjet

Afbeelding
Binnenkomende Nightjet op station Utrecht, te laat met afdrukken maar een plaatje van mijn eerste Nightjet vanuit Nederland mag niet ontbreken

In eerste instantie heb ik nauwelijks waterdruk in mijn coupé, maar dit wordt onderweg vrij snel gerepareerd. Tijdens de stop op Arnhem Centraal hoor ik in het rijtuig "Dat is de noodrem!" en in combinatie met een sissend geluid kan het inderdaad niet missen. Nadat dit is afgehandeld, rijden we door naar Duitsland en het valt me in Emmerich op dat het perron langs spoor 3 en 4 is gemoderniseerd. Ondertussen ben ik ook begonnen aan de inbegrepen welkomstprosecco, die erg welkom is :) . In de buurt van Mehrhoog komen we echter tot stilstand, waarna men met zaklampen langs de trein loopt. Op een bepaald moment zie ik wel een andere trein passeren, dus een aanrijding lijkt het niet te zijn. Na een behoorlijke tijd gaan we weer rijden en blijft mij onduidelijk waarom we nou zo lang stil hebben gestaan, informatie hierover blijft namelijk uit. Op Düsseldorf Hbf zijn we ruim een uur vertraagd. Via Opladen rijdt de Nightjet naar Köln Hbf en vervolgens naar Köln West voor een locwissel. Een mooi moment om te gaan slapen en iets na twaalven lig ik in bed.

Afbeelding
Welkomstprosecco

Afbeelding
Oostenrijkse Stiegl om in de vakantiestemming te komen

Afbeelding
Köln Hbf

Afbeelding
Mijn coupé in de nachtstand

Na een matige nacht word ik wakker in Donauwörth en het wordt mij duidelijk dat we de vertraging niet goed hebben kunnen maken. In de ochtend neemt deze wel af en bij vertrek uit München Hbf zijn we nog minder dan een uur te laat. Uiteindelijk kom ik met zo'n 55 minuten vertraging aan in Jenbach, waardoor ik de aansluiting op de Zillertalbahn helaas heb gemist.

Afbeelding
Ontbijt

Afbeelding
Mijn coupé in de dagstand

Afbeelding
Uitzicht kort na het passeren van de Oostenrijkse grens

Afbeelding
Trein na aankomst op station Jenbach

Al met al is de Nightjetverbinding erg gemakkelijk. Het is alleen jammer dat het aantal goedkope kaartjes beperkt is en de trein gevoelig is voor vertraging. Dat laatste speelt vooral richting Nederland, maar deze heenreis had ik dus ook pech. De service aan boord vond ik goed, waarbij de welkomstprosecco het helemaal afmaakt. Daarnaast is de koffie betaalbaar (€ 2,10) en kan je in de ochtend een gratis refill krijgen bij het inbegrepen ontbijt. Verder zijn de slaapwagencoupés goed geïsoleerd, er komt weinig geluid van buiten naar binnen. Nadeel is wel dat zelfs bij het raam de ontvangst van mijn telefoon vaak matig was, zeker in Funklochland Duitsland is dit wat minder handig.

In Jenbach koop ik, nadat ik met wat zoeken het verkooppunt van de Zillertalbahn heb gevonden, een Zillertal Activcard voor zes dagen voor 96 euro (en 2 euro borg voor de chipkaart). Daarmee kan ik onder andere elke dag een keer op en neer met een kabelbaan, gratis openluchtzwembaden bezoeken en ook gratis het ov gebruiken in het Zillertal. De ruggengraat van het vervoersnetwerk is de Zillertalbahn, de spoorlijn van Jenbach naar Mayrhofen met een spoorbreedte van 760 mm. Overigens komen op station Jenbach maar liefst drie spoorbreedtes bij elkaar, want de Achenseebahn (1000 mm) begint hier ook.

Ik reis nu met de trein van een uur later naar Kaltenbach-Stumm, waar deze met +7 aankomt. Opvallend hier is het Ausweichgleis in het perron, waardoor de reguliere treindienst geen last heeft van de stoomtrein. Mijn hotel, met een heuse Sport Spa, bevindt zich vlak bij het station en is daarmee een mooie uitvalsbasis. Ik heb zowel een vroege check-in als een late check-out bijgeboekt. Daardoor kan ik nu al inchecken, waarbij wordt aangegeven dat 'duzen' er de norm is :) . Nadat ik me heb geïnstalleerd in mijn kamer, is het tijd om de bergen in te gaan. Hiervoor pak ik de trein naar Zell am Ziller. Na aankomst loop ik naar de Rosenalmbahn en ga ik met de kabelbaan naar boven. Aan het eind van de middag neem ik nog een duik in het openluchtzwembad, iets wat ik dankzij de Zillertal Activcard nog vaker zou gaan doen.

Afbeelding
Uitzicht vanuit de trein op Zell am Ziller

Afbeelding
Uitzicht onderweg I

Afbeelding
Uitzicht onderweg II

Afbeelding
Trein na aankomst op station Kaltenbach-Stumm. Rechts is het spoor in het perron te zien.

In mijn hotel zou ik normaal gesproken ook kunnen eten, maar helaas is dit nu mijn hele verblijf niet mogelijk. Ze raden me een nabijgelegen restaurant aan, maar daar alleen gaan zitten vind ik wat ongemakkelijk en heeft daarom niet mijn voorkeur. Ik zoek verder en kom vandaag uiteindelijk bij een dönerkraam langs het spoor terecht. Deze is echter geen aanrader, want voor 8 euro krijg ik een plastic bordje met aangebrande döner, wat patat en een zielig hoopje sla met dressing. Later zou ik, bij gebrek aan een alternatief in het dorp, alsnog bij het aanbevolen restaurant terechtkomen. Daarnaast heb ik goed gegeten bij berghutten.

De volgende dag ga ik naar Mayrhofen en pak ik aan de rand van het behoorlijk toeristische centrum de Ahornbahn naar boven. De cabine van de kabelbaan staat goed vol, op zulke momenten ben ik toch wel blij met de mondkapjesverplichting en mijn FFP2-mondkapje.

Afbeelding
Goed gevulde cabine van de Ahornbahn

Afbeelding
Uitzicht onderweg op het Zillertal

Afbeelding
Uitzicht onderweg

Afbeelding
Trein na aankomst op station Kaltenbach-Stumm

Op mijn derde dag in het Zillertal ga ik in Fügen met de Spieljochbahn omhoog. Daarvandaan loop ik naar het lagergelegen Hochfügen. In de middag heb je met het ov helaas slechts twee mogelijkheden om van het eindpunt weer terug te komen in het dal, dus goed plannen is noodzakelijk.

Afbeelding
Uitzicht onderweg

Afbeelding
Hochfügen

Afbeelding
Trein richting Kaltenbach-Stumm op station Uderns im Zillertal

Afbeelding
Trein na aankomst op station Kaltenbach-Stumm

Op zaterdag ga ik het Zillertal uit om wat meer van Tirol te bekijken. Eerst haal ik op station Jenbach voor € 45,90 een VVT Wochen-Ticket Land, waarmee je een week al het ov in Tirol kan gebruiken. Helaas overlapt het kaartje gedeeltelijk met de Zillertal Activcard, maar desondanks is het voordeliger met het oog op mijn verdere plannen. De eerste bestemming van vandaag is, naar aanleiding van een tip van een collega, de Wolfsklamm in Stans.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Jenbach

Afbeelding
Trein richting Stans op station Jenbach

Afbeelding
Trein na aankomst op station Stans

Afbeelding
Wolfsklamm I

Afbeelding
Wolfsklamm II

Na het bekijken van de imposante Wolfsklamm loop ik naar het klooster Sankt Georgenberg, dat boven op een rots ligt. Vervolgens loop ik door het bos weer terug naar het station.

Afbeelding
Klooster Sankt Georgenberg

Afbeelding
Uitzicht op Stans

Afbeelding
Toegangstunnel station Stans

Ik pak nu de trein naar Wörgl, om daar onder andere een Zillertalwandelgids te halen die niet in Mayrhofen verkrijgbaar was. De binnenstad van Wörgl is niet echt denderend, maar het aanbod van winkels is wel goed. En er staat zelfs een boerderij in het centrum.

Afbeelding
Trein na aankomst op Wörgl Hbf

Afbeelding
Stationsgebouw Wörgl Hbf

Afbeelding
Centrum Wörgl

Na dit bezoek reis ik naar Rattenberg, de kleinste stad van Oostenrijk met ongeveer 400 inwoners. Voor een zaterdagmiddag vind ik het er vrij rustig met toeristen, waarschijnlijk het voordeel van in september reizen.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Rattenberg-Kramsach

Afbeelding
Bebouwing langs de Inn

Afbeelding
Südtirolerstraße

Afbeelding
Südtirolerstraße / Sparkassenplatz

Als je in Rattenberg een stukje naar boven loopt, dan heb je een mooi uitzicht over de plaats en het omliggende gebied.

Afbeelding
Uitzicht op het centrum van Rattenberg en verder richting Radfeld

Afbeelding
Uitzicht richting Brixlegg

Rattenberg is een leuk stadje, maar een kort bezoek is voldoende voor mij. Zodoende pak ik een uur later alweer de trein naar Jenbach. Aldaar is de overstap op de Zillertalbahn met 19 minuten helaas behoorlijk slecht.

Afbeelding
Stationsgebouw Jenbach

Afbeelding
Trein richting Kaltenbach-Stumm op station Jenbach

De dag erop ga ik in Zell am Ziller nog een keer met de Rosenalmbahn naar boven. Deze keer loop ik vanuit het bergstation eerst omhoog naar de Karspitze. Bij de afdaling maak ik een stop bij de Kreuzwiesenalm, om te genieten van een welverdiende Weizen van de lokale Zillertal Bierbrouwerij en een bord Knödel. Hierna wandel ik terug naar het bergstation.

Afbeelding
Gipfelkreuz Karspitze

Op maandag wil ik wel eens wat dieper het Zillertal in en zodoende kom ik uit bij Hintertux. Overigens ligt deze plaats strikt genomen niet in het Zillertal, maar in een zijdal (Tuxertal) daarvan. Aangezien de Zillertalbahn hier niet komt, moet ik in Mayrhofen overstappen op de bus. Bij de kabelbaan in Hintertux is mijn Zillertal Activcard geldig tot het Mittelstation Sommerbergalm op 2100 meter, maar voor mij is dat hoog genoeg.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Mayrhofen

Afbeelding
Een bus bij de bushalte Gletscherbahn Talstation in Hintertux

Vanuit het middenstation loop ik terug naar het dal, waarbij ik onderweg behoorlijk wat Murmeltiere tegenkom. Dat is alweer een flinke tijd geleden, de laatste keer was namelijk in 2016 in Zwitserland. Bij het Tuxerjochhaus maak ik een tussenstop voor een late lunch. Ik kom hier ook net op tijd aan, want het is intussen beginnen te regenen. Hoewel de reviews slecht zijn, vind ik het eten er goed smaken. Hierna brengt het vervolg van de prachtige wandeling mij langs een aantal mooie watervallen.

Afbeelding
Murmeltier

Afbeelding
Uitzicht onderweg

Afbeelding
Zillertal Pils in het Tuxerjochhaus

Afbeelding
Watervallen onderweg

Na terugkomst in het dal reis ik weer richting het hotel. In de bus naar Mayrhofen is het wederom onmiskenbaar dat het gebied leeft van het toerisme. Kijk in een willekeurig dorp op de route en de kans is groot dat je een Gästehaus, Ferienwohnung, Hotel, Ferienhof, Chalet, Pension of Appartements ziet. En in Mayrhofen ontbreken de Ski Shop, de Après-Ski en natuurlijk de 'best shop in town' niet. In elk geval valt het me duidelijk op dat het Zillertal veel toeristischer en massaler is dan de Oberallgäu een jaar eerder.

Een dag later is het alweer 14 september. Mijn zesdaagse Zillertal Activcard is niet meer geldig en daarmee is het dus ook voorbij met de gratis kabelbanen. Gelukkig kan ik dankzij het VVT Wochen-Ticket Land nog wel steeds gebruikmaken van het ov. Vandaag ga ik naar Hall in Tirol, onder de rook van Innsbruck.

Afbeelding
Een gemoderniseerde Talent in cityjetuitvoering naar Wörgl Hbf op station Jenbach. Deze zijn wat luxer ingericht en hebben bijvoorbeeld armleuningen in het midden.

Afbeelding
Reclamestel na aankomst op station Hall in Tirol

Afbeelding
Stationsgebouw Hall in Tirol

De eerste vermelding van het stadje dateert uit de 13e eeuw en veel huizen in het centrum dateren uit de late Middeleeuwen. Hall in Tirol was toen door de zoutwinning een belangrijke plaats. Vanaf de 15e eeuw werden er hier ook munten geslagen.

Afbeelding
Oberer Stadtplatz

Afbeelding
Münzerturm

Afbeelding
Oude panden aan de Salzburger Straße

Afbeelding
Schulgasse met op de achtergrond het Karwendelgebergte

Afbeelding
Waldaufstraße met op de achtergrond de kerktoren van de Stadtpfarrkirche

Hall in Tirol is leuk om eens gezien te hebben, maar ik zou er niet voor omrijden. Na mijn bezoek twijfel ik of ik nog naar Innsbruck of Landeck-Zams zal doorreizen, maar ik maak (achteraf helaas) de keuze om terug te gaan naar Kaltenbach. In de trein haalt de man tegenover mij rond half 2 al een blikje bier uit de binnenzak van zijn jas, die is er lekker vroeg bij in elk geval. Na aankomst in Kaltenbach loop ik voor de verandering eens naar de Braunegger-supermarkt. Een foute keuze, want het is echt de meest sfeerloze supermarkt die ik ooit heb gezien. Het lijkt eerder een soort groothandel te zijn.

Ik wil nog een stukje langs de Ziller wandelen en hiervoor pak ik de trein naar Zell am Ziller. Opvallend genoeg beschikt dit stationnetje zelfs over toiletten. En de service in het dorp wordt nog beter, want bij de plaatselijke Billa kan ik zonder bijbetaling geld bijpinnen. Bij alle geldautomaten die ik in het Zillertal ben tegengekomen werd een toeslag gerekend, dus dit scheelt toch weer :) . Vanuit het centrum volg ik de Ziller stroomopwaarts naar Mayrhofen. Aangezien de spoorlijn hier veelal parallel loopt aan de rivier, kan ik onderweg ook een aantal keer de Zillertalbahn fotograferen.

Afbeelding
Trein richting Zell am Ziller op station Kaltenbach-Stumm

Afbeelding
Trein na aankomst op station Zell am Ziller

Afbeelding
Een trein naar Mayrhofen tussen de stations Zell am Ziller en Laimach-Regionalmuseum Zillertal

Afbeelding
Een trein naar Mayrhofen kort voor station Ramsau im Zillertal-Hippach

Afbeelding
Een trein naar Jenbach ten zuiden van station Bichl im Zillertal

Afbeelding
Gedenkplaquette op station Mayrhofen

De volgende dag is mijn laatste dag in het Zillertal. Omdat ik een late check-out heb bijgeboekt, kan ik mijn kamer tot uiterlijk 18.00 uur gebruiken. Intussen begin ik steeds meer plannen te krijgen, wat mij ook duidelijk maakt dat de voorbereiding van de vakantie niet heel goed was.

In de ochtend bezoek ik in Kaltenbach de plaatselijke waterval. Hierbij kom ik over een Kreuzweg, waarbij onderweg het lijden van Jezus op zijn sterfdag wordt uitgebeeld op veertien zogeheten staties. Tijdens mijn verblijf ben ik meerdere Kreuzwege tegengekomen, het geloof is duidelijk belangrijk hier.

Afbeelding
Kaltenbacher Wasserfall

Omdat ik pas in de tweede helft van de middag verder reis, maak ik ook nog een wandeling vanuit Zell am Ziller. Sinds vandaag mogen er alleen nog FFP2-mondkapjes worden gedragen als een mondkapje is voorgeschreven, zoals in het ov. Aangezien ik deze sowieso prefereer boven de normale mondkapjes qua zitcomfort en veiligheid, verandert er voor mij in de praktijk niks.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Zell am Ziller

Afbeelding
Uitzicht onderweg op het Zillertal

Maar na dit uitstapje is het toch echt tijd voor de volgende bestemming, Linz in Oberösterreich. Tot het grensstation Kufstein kan ik gebruikmaken van mijn VVT Wochen-Ticket. Daarvandaan ga ik verder reizen op een 1e klas Super Sparpreis EU, die ik op de dag van vertrek uit Nederland nog heb gekocht. Het opgegeven eindstation is overigens niet Linz Hbf, maar het verderop gelegen Steyr. Op deze manier hoef ik voor mijn geplande dagtrip van morgen enkel nog een terugreis te kopen. Bij het hotel kon ik het online aangeschafte treinkaartje laten printen.

Het zou geen reis zonder hindernissen worden. De problemen beginnen al op station Kaltenbach-Stumm, waar de trein naar Jenbach niet op komt dagen en informatie hierover uitblijft. Op een bepaald moment valt mij bij toeval een bus bij het busstation op, wat een treinvervangende bus blijkt te zijn. Nergens aangekondigd of omgeroepen en dankzij een sprintje kan ik nog net mee. Na aangegeven te hebben bij de chauffeur dat de informatievoorziening over de treinvervangende bus 0 was, komt hij met een onverstaanbare reactie. Het zal wel... Zo af en toe is het Oostenrijkse Duits niet te volgen.

Gelukkig haal ik in Jenbach de aansluiting die ik anders ook gehad zou hebben. Tot mijn verrassing bestaat de REX naar Kufstein uit IC-materieel, wat volgens internet overigens planmatig is. Het plan is om in Kufstein over te stappen op een stoptrein naar Rosenheim. Daar zou ik dan aansluiting hebben op EC 117, waarna ik in Salzburg over moet stappen op de Railjet Xpress (RJX) richting Linz. Maar de Eurocity is zwaar vertraagd, dus mijn reisschema kan de prullenbak in. In de REX zoek ik de Oostenrijkse conducteur op om de Zugbindung op te laten heffen. Maar omdat de vertraging in Duitsland volgens hem nog niet is opgetreden voor mijn reis, kan hij niks voor mij doen. Hij geeft aan dat ik bij het loket in Kufstein moet zijn.

Na aankomst in Kufstein, die Perle Tirols, blijkt het loket echter dicht te zijn... De eerstvolgende reismogelijkheid is voor mij in elk geval de RJX van 18.53 uur. Deze rijdt vanuit Kufstein rechtstreeks via het Deutsche Eck naar Linz Hbf, dus zonder stop in Duitsland. Dit is dezelfde trein die ik anders vanaf Salzburg Hbf zou hebben, waardoor ik hiermee netto geen vertraging oploop. Jammer genoeg betekent dit wel ruim een uur wachten in Kufstein, waar op het station geen kluisjes aanwezig zijn. Mijn bagage moet ik dus meezeulen, maar gelukkig heeft het voor mij al bekende stadje een leuk centrum en is de wachttijd prima door te komen.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Kufstein

Afbeelding
Festung Kufstein

Ik ben mooi op tijd terug op het station en in de Railjet Xpress neem ik plaats op de plek die eigenlijk pas vanaf Salzburg Hbf voor mij is gereserveerd. De conducteur komt al vrij snel langs en vindt het helemaal prima dat ik nu al in deze trein zit, ondanks dat ik op het treinkaartje geen aantekening heb kunnen krijgen. Tijdens het lange stationnement op Salzburg Hbf verwissel ik buitenom mijn stoel voor een plekje in de restauratiewagen. De spaghetti smaakt er goed en ook de Apfelstrudel smaakt prima, zeker voor in een trein. En even geen mondkapje te hoeven dragen is erg fijn.

Afbeelding
Trein tijdens de overstap naar de restauratiewagen op Salzburg Hbf

Afbeelding
Weizen en spaghetti in de restauratiewagen

Bij aankomst in Linz krijg ik in de stationshal het idee dat ik op een vliegveld ben aangekomen in plaats van op een treinstation. Vanuit het Hauptbahnhof loop ik gelijk door naar mijn hotel. Bij het inchecken moet ik een internationale QR-code laten zien, maar die wordt verder niet gescand. Intussen ben ik bekaf, dus ik ga snel slapen.

Mijn eerste week zit er hiermee op. Na Linz (geen aanrader!) zou ik ook nog Hinterstoder bezoeken (prachtige omgeving en een stuk minder toeristisch dan het Zillertal, maar met slecht weer is er weinig te beleven en zit je gevangen in het gebied). Het vervolg is echter niet verslagwaardig, dus voor deze zomervakantie blijft het hierbij. In elk geval is het mij duidelijk geworden dat slechts één land bezoeken mij net wat te saai is voor de grote vakantie. Helaas ben ik niet ondersteboven van het Zillertal, ten opzichte van Oberstdorf een jaar eerder is het me tegengevallen. Op de een of andere manier heb ik in de zomer met Oostenrijk minder een klik dan in de winter. Het Zillertal is erg toeristisch en lijkt vooral op de wintersport ingericht. Daarnaast is de Zillertal Activcard vrij prijzig en ik voelde me toch een soort van verplicht om elke dag een kabelbaan te pakken om het geld eruit te hebben. Verder zit je in Kaltenbach best wel in een breed dal. Ook het verblijven in een hotel vond ik hier niet denderend, in een hostel voel ik me als soloreiziger over het algemeen toch wat meer op mijn gemak. In de Zillertaler horeca vindt controle op de 3G-verplichting in de praktijk niet plaats, net zomin als dat de registratieplicht wordt nageleefd. Een positief punt: het mobiele bereik in de regio is verrassend goed, meestal zelfs in bergen. Wat betreft de ov-verbindingen: de Zillertalbahn die 2x per uur rijdt is op zich handig. Op alle treinen rijdt er een conducteur mee en onderweg kreeg ik steeds al snel controle. Maar zodra je met de bus wat verder wilt, is het maar de vraag of het ov frequent rijdt of niet. Dit maakt het plannen van uitstapjes behoorlijk lastig voor plaatsen die niet aan de spoorlijn liggen. In de regio is de SmartRide-app van het Verkehrsverbund Tirol overigens aan te raden boven de Scotty-app, aangezien deze ook de actuele vertragingen bevat.

Na thuiskomst dien ik bij het Servicecenter Fahrgastrechte claims in voor de vertraging van de nachttrein en de problemen op weg naar Linz. Bij de Nightjet is het op goed geluk. Met de Zillertal Activcard had ik immers geen doorgaand treinkaartje naar Kaltenbach-Stumm en de aankomstvertraging in Jenbach was met zo'n 55 minuten net te weinig. Op mijn eindstation ben ik echter wel ruim een uur later aangekomen en daarom waag ik toch een poging. Een paar weken later volgt een onverwachtse meevaller, want ik krijg 25% van het Nightjetticket terug. Voor de reis richting Linz krijg ik in eerste instantie dan juist weer niets terug, want ik had 0 minuten vertraging volgens het Servicecenter. Dit klopt volledig, maar het ging mij hier om een zitplaatsreservering die ik niet kon gebruiken. Op het online formulier had ik dit ook zo aangegeven. En opvallend genoeg ontving ik de afwijzing ondanks de digitale aanvraag niet per mail, maar per brief. Bezwaar indienen kan bovendien enkel per post of telefonisch. Maar ach, het opfrissen van mijn Duitse schrijfvaardigheid heeft me een aantal weken later wel 4 euro opgeleverd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door waldo79 »

Enige herkenning in dit verslag :Y
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door umbusko »

Mooi verslagje, dank! Een onbekend gebied voor mij, leuk om er eens iets van te zien. Jammer dat je het niet de perfecte vakantie vond, maar dan kan het dit jaar alleen maar beter worden, toch? ;)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door waldo79 »

Perfect bestaat niet, een reis die helemaal rimpelloos verloopt is ook maar saai (A)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi en herkenbaar verslag ;) .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Cookie schreef: za 30 jul 2022, 20:55 De volgende dag ga ik naar Mayrhofen en pak ik aan de rand van het behoorlijk toeristische centrum de Ahornbahn naar boven.
Ik was begin 2015 op wintersport in Mayrhofen. Wij maakten toen echter juist altijd gebruik van de Penkenbahn.
Cookie schreef: za 30 jul 2022, 20:55 Afbeelding
Trein na aankomst op station Jenbach
Jammer dat je net geen foto van de stoomtrein (geplaatst) hebt. :(
Cookie schreef: za 30 jul 2022, 20:55 Rattenberg is een leuk stadje, maar een kort bezoekje is voldoende voor mij. Zodoende pak ik een uur later alweer de trein naar Jenbach. Aldaar is de overstap op de Zillertalbahn met 19 minuten helaas behoorlijk slecht.
Zo erg is dat toch ook niet? Zelfs in Nederland komen overstapopen van 31 minuten voor. :evil:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door waldo79 »

Inderdaad, na wat vaker in Duitsland gereisd te hebben ben ik heel dankbaar met overstappen van tussen de 20 en 30 minuten. Je hebt namelijk geen enkele garantie dat je die overstap ook daadwerkelijk haalt.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zomervakantie 2021 - Zillertal en omgeving [69]

Bericht door Cookie »

Bedankt voor de reacties!
umbusko schreef: zo 31 jul 2022, 16:33Jammer dat je het niet de perfecte vakantie vond, maar dan kan het dit jaar alleen maar beter worden, toch? ;)
Positief denken, that's the spirit inderdaad :)
Meltrain schreef: vr 05 aug 2022, 09:28Zo erg is dat toch ook niet? Zelfs in Nederland komen overstapopen van 31 minuten voor. :evil:
Niet erg, maar ideaal vind ik het niet. Ik vind een minuutje of 5 eigenlijk perfect, met dat uitgangspunt is 19 minuten (ook in Oostenrijk) voor mij behoorlijk slecht ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten