Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door rikthoff »

Hej! Ik ging eens diagonaal door het forum heen, en merkte dat er nog geen verslag was van de Flåmsbana. Dat is een gemis, en aangezien eega en ik toch in Noorwegen waren, en we de reis richting Flåm in de planning hadden zitten, kunnen we jullie nu trakteren op een uniek stukje Scandinavië. Een treinlijn die zo’n beetje het failliet van Noorwegen had kunnen zijn, aangezien er een kwart van het nationaal budget in geïnvesteerd is, en uiteindelijk 20 jaar gekost heeft om aan te leggen.

We beginnen op de maandag. Ons doorreismoment ligt dan op de weg E16 naar Voss, en dat ligt toevallig ook op de route langs Flåm. Dus nemen we de gelegenheid te baat om eventjes een linksafje te doen. Waar we dit beeld aantreffen.

Afbeelding

Inderdaad, het is een redelijk toeristisch oord. Met diverse etniciteiten als toerist, en dus ook mondkapjes voor diegene die dat nog voor zichzelf verantwoord zien. Onze focus is voornamelijk gericht op het kaartje voor de rit omhoog. Dus eerst even richting het museum.

Afbeelding

Ah, misgegokt. Er zijn een boel toeristen, en we treffen we de ontstaansgeschiedenis van de baan aan. Het plan is om vrachtschepen te laten varen via de Aurlandsfjord, en de nuttige lading via spoor over te brengen naar de Bergenbanen, een doorgaande route tussen Bergen en Oslo. Voortvarend als de Noren zijn, besluiten ze ook maar gelijk de tractie op stoom overbodig te maken, en gelijk over te gaan op elektrificatie. Dat ook in 1947 ingevoerd wordt, via een waterkrachtcentrale in de bergen (klimaatneutraal!). Het zal jammer genoeg anders lopen, want de baan zelf is tegenwoordig alleen in gebruik voor de toeristen.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de reservering zelf. Die vinden we tegenover het museum, in een fijn pandje met zes loketten. Een enthousiaste gastvrouw weet ons verlangen om iets langer “boven” te zijn (in plaats van gelijk weer te vertrekken vanaf het toppunt op Myrdal) te beantwoorden met een voorstel om naar “halverwege” te lopen, ongeveer tien kilometer. Daar hebben we dan drie uur voor, waarna we weer in Blomheller opstappen. Lekker idee, dus we tikken een dikke rekening met vier cijfers voor de komma (Noorse kronen) af voor het A4’tje waarop de gunst staat om te gaan!

Afbeelding

Het wordt woensdag, tijd voor de verzilvering! In tegenstelling tot de dinsdag, met druilige motregen de hele dag, schijnt het zonnetje vrolijk over de vallei, dus in goede zin verlaten we onze stek in Voss om in een uurtje terug te rijden naar Flåm. Aldaar treffen we een ander cruiseschip aan, maar dezelfde (vrijwillige) mondkapjes. De rij is groot, maar onze reservering helpt ons snel aan boord via een aparte gate.

Afbeelding

De rit zal uitgevoerd worden met twee EL18’s van Zwitserse makelij in sandwich-opstelling. Dit is het modernste mat wat vervoerder Vy ter beschikking heeft, en dus niet de inferieure EL17 die nog in de Wiki-artikelen genoemd wordt. Ze kunnen 200 km/h, maar in deze rit is er gelukkig niet zo’n behoefte aan een dergelijke snelheid 😊

Afbeelding

Een tweede verrassing is dat de B3-rijtuigen op verschillende plaatsen schuifraampjes hebben. Dat wordt dus heerlijk naar buiten hangen tijdens de rit… De klapstoeltjes (geen verschil tussen 1e, 2e en 3e klasse) zitten overigens ook prima.

Afbeelding

Keurig op tijd voelen we de trein in beweging komen. En hoewel het in beginsel nog redelijk vlak aandoet, weten we dat we ruim 800 meter gaan klimmen naar eindstation Myrdal.

Afbeelding

En de plaatjes onderweg… Tja. Dat spreekt eigenlijk voor zichzelf. Helaas hebben we plaats genomen aan de “verkeerde” kant (links voor de kijkers) waardoor we in het begin alleen een steile rotswand als uitzicht hebben. En dat de (virtuele) gids telkens omroept (Noors, Engels en Duits) dat er zum Rechtenseite wat te zien is, helpt dan ook niet echt. Niet getreurd, er is nog een terugreis, waar we de schade kunnen inhalen. Even later verruimt het beeld zich, waardoor we een adembenemend uitzicht hebben op de vallei.

Afbeelding

Inmiddels zijn we bijna halverwege, dus moet er gekruist worden met de trein die richting dal gaat. Dat gaat, zoals we inmiddels gewend zijn in dit land, op zijn dooie akkertje. Ach, het zonnetje schijnt, de omgeving is vriendelijk, en al snel komt de tegentrein in beeld, waarna we onze weg kunnen vervolgen.

Afbeelding

Onderweg passeren we nog verschillende stationnetjes, waarbij genoteerd moet worden dat er alleen op verzoek gestopt wordt. Hoe ik dat dan in de trein voor elkaar ga krijgen: geen idee… Er zitten geen knopjes of iets dergelijks in de coupe. Misschien moet ik dan één van de kondoekoes (ruim voorradig) aanschieten? Niet dat het nodig heeft, we rijden toch mee tot het eind. Waar wél verplicht gestopt wordt is de waterval Kjosfossen, waar we vijf minuutjes een “fotomomentje” hebben. Waar gretig gebruik van gemaakt wordt 😊

Afbeelding

Even later passeren we het één na laatste station Vatnahalsen, waarna de trein zich in vier cirkels door de berg naar boven zal bewegen. Opmerkelijk feit is dat van de 20 tunnels die het traject telt, er 17 met de hand zijn uitgehakt. Gemiddeld duurde het één maand voordat één arbeider één meter tunnel had uitgehakt. Geen wonder dat de aanleg ruim 20 jaar duurde…

Afbeelding

In de tunnels is er weinig te zien (afgezien van de “raampjes” van houten spanten die zich ook weer aan de andere kant van de trein bevinden), dus wachten we geduldig tot eindstation Myrdal zich meldt. Wat na ruim een uurtje vanaf Flåm ook gebeurt. De trein loopt redelijk relaxed leeg. Veel mensen nemen de gelegenheid te baat om even de benen te strekken voor de terugreis weer aanvaard wordt. Wij doen dat ook, maar meer op de voorbereiding van de aankomende wandeling.

Afbeelding

Maar eerst even een stokbroodje, dat tegen zeer schappelijke prijzen (85 kröner, ongeveer 8,50 euro) in het café van het stationsgebouw verkocht wordt. Ach ja, het is vakantie.

Afbeelding

Nadat de Flåmsbana zijn retour heeft gekozen, worden achtereenvolgens de treinen van de Vossebanen (Class 75) en de Bergensbanen (EL18 met B7 rijtuigen) binnengenomen. Er is echter vrij weinig belangstelling voor, waarschijnlijk ook omdat er tot begin augustus tussen Voss en Bergen (over 152 kilometer!) werkzaamheden zijn, en er dus met een bus gereisd moet worden…

Afbeelding

We zwaaien de treinen uit, en beginnen met wandelen richting station Blomheller. De helling is steil met haarspeldbochtjes, maar prima te wandelen. Onderweg vinden we ook nog wat waaghalzen die dezelfde route met een mountainbike willen doen. Volgens mij kun je dan je remblokjes aan het eind direct gaan vervangen, als je dat al redt…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er de mogelijkheid om een nog snellere afdaling te doen via een zipline. Dat laten we echter maar even voor wat het is, we hebben de tijd, en eerlijk gezegd ook niet de durf om in zo’n stoeltje plaats te nemen…

Afbeelding

Liever wandelen we langs de waterval Myrdøla. En tja, dan kun je niet stoppen met (mooie) foto’s maken…

Afbeelding

Afbeelding

Na het steile gedeelte vlakt het landschap wat af. En uiteraard komen we dan ook wat natuurlijke bewoners tegen, die zich heerlijk in het zonnetje verschansen en al herkauwend ons aan staren.

Afbeelding

Afbeelding

Na een klein en donker tunneltje zien we de treinrails weer terugkeren. En al snel staan we, na 7,5 kilometer, bij het kleine stationnetje Blomheller. Er was initieel de durf om de hele afdaling van 22 kilometer te doen, maar onze knieën vertellen inmiddels wat anders.

Afbeelding

Het wachthokje is klein en keurig, evenals het perron, dat uit kiezelstenen en aarde bestaat (rolstoeltoegankelijk, in tegenstelling tot de trein zelf). Waarschijnlijk krijgen we alleen de kans om straks in het midden van de trein plaats te nemen.

Afbeelding

Uiteraard lopen we tegen een +11 op, want niemand heeft hier haast. Geeft wel even mooi de mogelijkheid om de groothoek nog even te voorschijn te halen voor wat artistiekerig gedoe 😊

Afbeelding

Ik kies, in tegenstelling tot de reisgenoten, er even voor om nu wél rechts in de trein plaats te nemen. In keurig Engels vraag ik of de overige passagiers er bezwaar tegen hebben dat ik wat plaatjes ga schieten uit het raam, waarop ik in vet Rotterdams accent terugkrijg dat ik me daar “gein sorgeh over hoeft te maken”, het echtpaar wil ook graag hetzelfde doen 😊

Afbeelding

Na de kruising volgt inderdaad de aankondiging dat de Rjoandefossen (weer) bekeken kan worden. Niet heel erg indrukwekkend, maar je kunt ‘m maar beter even platen…

Afbeelding

Ook de aankondiging van het eigenlijke dorpje Flåm (dat wat er beneden bij het station staat is alleen maar voor toeristen) mist zijn doel niet. En dus kan het stavkirkje ook op de foto…

Afbeelding

Al veel te snel rijden we het beginstation weer binnen. Dus willen we, nadat we de meute reizigers ontvlucht zijn, nog even de onvervalste toerist uithangen. En waar kan dat beter dan in het keurig opgemaakte generic Scandanavian village?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een boel centjes armer, maar een authentieke Noorse trui, een aardewerken spaarpot met een afbeelding van de Flåmbana, en een pak prachtige foto’s en een unieke ervaring rijker stappen we voldaan weer in de auto. En ondanks de uitnodiging om “sie schnell wieder zu begrüßen” van de virtuele gids in de trein denk ik dat het daar voorlopig even bij blijft…
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door waldo79 »

Prachtig _O_
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door Daniel »

Mooi verslagje zo :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door Etienne »

Wauw 8-) :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door umbusko »

Ha, leuk! Ik heb in 2016 deze lijn ook gedaan, als tussenstop op weg van Oslo naar Bergen. Destijds zijn we eerst van Myrdal helemaal naar Flåm gewandeld (door de miezerregen), om met de trein terug omhoog te keren. Dat kan ik echt aanbevelen, want de wandeling is prachtig. (Ziplines kan ik me trouwens niet herinneren.) De trein daarentegen, die helemaal volgepakt zat met toeristen, vonden we na de wandeling wat minder spectaculair. Ik vond de stoelen niet echt fantastisch, de 3+2-opstelling nogal teleurstellend gezien het bedrag dat je geacht wordt te betalen, en de omroep na een tijdje vrij irritant. Neemt niet weg dat het een prachtige lijn blijft. Maar wandel hem één richting op als je de kans hebt, echt spectaculair. :Y In de winter draag ik trouwens nog altijd de handschoenen die ik in station Myrdal gekocht heb. (A)
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door DDietzen »

Leuk dat je dit verslagje nu plaatst, vier dagen eerder was ik daar ook! :D

Ik was vanuit Myrdal met de mountainbike afgedaald naar Flam, en inderdaad heb ik medelijden met mijn remblokjes. Voor vertrek vond ik nog dat de remmen erg scherp leken afgesteld, maar ik ben toch heel blij dat ik niet heb gevraagd of dat aangepast kon worden. De supersteile haarspeldbochten over zand en grind in het eerste stuk vanaf Myrdal vond ik doodeng: ik had al gauw kramp in m'n handen van het constant in de remmen knijpen, want als je ook maar een halve seconde de remmen loslaat mag je al je testament gaan opmaken. De tweede helft vanaf Berekvam tot Flam was echt heerlijk, met alle remmen los over goed asfalt naar beneden vliegen. Denk dat ik de 50 km/u wel zal hebben aangetikt! Ik heb uiteindelijk zo'n 2 uur gedaan over de hele afdaling, inclusief pauze op een plekje niet ver na het einde van de haarspeldbochten.

Terug ben ik per trein omhoog gegaan. Uit het open raam hangen was inderdaad lekker in het begin, maar toen we de eerste tunnels en scherpe bochten in gingen kreeg ik m'n hele groep over me heen dat ik de ramen dicht moest doen omdat het zo'n krijsend lawaai was, om meteen nadat ik de ramen dicht had gedaan weer een opgefokte reisleider van een andere groep op m'n dak te krijgen die vond dat ik de ramen open moest laten omdat het te warm werd. :X Het fotomomentje bij de Kjosfossen, met het obligate optreden van de zingende waternimf waar je natuurlijk Heel Veel Geluk (not) voor moest hebben om die te zien, vond ik wat tegenvallen na de verhalen die ik er eerder over had gehoord.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door MdJ »

Leuk verslag, en herkenbaar :)
Eind juni een retourtje Flam-Myrdal gedaan.
Tussen Bergen en Arna zijn ze een extra spoor (=tunnel) aan het bouwen, dat zullen de werkzaamheden dan wel zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door dennistd »

Is heel OVNL daar deze zomer geweest of zo? Ik was er op 28 juni :lol:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door Chrysa »

Ik op 3 juli. _O-
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Flåmsbana: a serious(ly overpriced) experience [33f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D Ik ben er in 2004 geweest. :p
Maar als je op de heenweg links en op de terugweg zat, zat je toch twee keer aan dezelfde kant?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten