Verlengd weekend Nedersilezië, Polen. Mooie oude steden, een vesting en urenlang vertraagd [121f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Verlengd weekend Nedersilezië, Polen. Mooie oude steden, een vesting en urenlang vertraagd [121f]

Bericht door Polaroyd7 »

Een vorig deel waarin ik met allerlei OV van de Belgische Ardennen, dwars door de Franse Ardennen naar de Fagne toe ging, staat hier.
Daar vonkt een dierbre gloed
in eigen huis en haard
Neemt men van daar zijn vlucht
met sterk gespierde vleuglen
De Wijze weet zijn kracht
te vieren en te teuglen
Hij kent de weelde hem
in 't welkom thuis bewaard

(Amsterdam Centraal)
Drie keer eerder ben ik in Polen geweest, maar slechts eens ben ik er langer dan een paar uur geweest. Alle andere keren ben ik wezen 'grenshoppen' in Jelenia Góra (vanuit Turnov, naar Liberec) en Zgorzelec (van/naar Görlitz), maar of je dan kan zeggen dat je er echt geweest bent... Het langere verblijf was drie dagen en toen was ik in Poznań, Toruń en Gdańsk en dat was met het vliegtuig bij gebrek aan tijd en gunstige Sparpreisen. Vandaag de dag, met Interrail op zak lijkt dan een tochtje naar Polen per trein geen probleem meer zeker? Wel, dan heb je de reserveringsplicht van de EuroCity's die vanuit Berlijn vertrekken nog niet meegemaakt. Online kun je simpelweg niet voor die treinen reserveren, maar om dat wel voor elkaar te krijgen zul je naar een ReiseZentrum van DB in Duitsland moeten, of telefonisch iets moeten regelen. Net als in Frankrijk en Spanje wordt het je als Interrail-reiziger niet makkelijk gemaakt in de landen die het meeste willen pronken met hun spoorwegen. Het gaat nergens over, en dan heb ik het nog niet over dienstregelingen gehad, maar vooruit...

Hoe dan ook: Polen is het plan, in het bijzonder Wrocław en omgeving. Het ligt nog relatief in de buurt met Duitsland en je kunt er met één trein vanuit Berlijn komen. Eventjes het Pools weer oppoetsen dus...

De route: 🇩🇪 Berlijn, Frankfurt (Oder), 🇵🇱 Wrocław, Kłodzko, Świdnica, Jelenia Góra, 🇨🇿 Liberec, 🇩🇪 Kurort Oybin, Görlitz, 🇵🇱 Zgorzelec, 🇩🇪 Dresden, Berlijn.


Woensdag 25 mei


1. Het is tantoe vroeg voor mijn doen. De eerste trein van de dag die om 05:50 vertrekt vanuit Zandvoort aan Zee komt aanrijden en het is nodig, want ik moet vanavond op de EC met Wrocław als bestemming zitten en het duurt nog wel even voordat ik überhaupt aankom bij het station waar die trein vertrekt, dus kan ik niet vroeg genoeg op pad zijn.

Afbeelding


Ik wil dat heenreis van Nederland naar Polen niet in één keer doen (dat is voorbehouden voor de terugreis), dus heb ik een bezoekje aan Berlijn ingepland. Vanuit Amsterdam kan ik met de directe intercity naar Berlijn komen en om die trein te halen kan ik de trein van 06:20 vanuit Zandvoort aan Zee nemen, maar dan zou ik een relatief korte aansluiting hebben op Amsterdam Centraal en aangezien het een lange tocht in den vreemde betreft en de punctualiteit in Duitsland niet gerustmakend is, heb ik vrede met een overstap van meer dan een half uur in Amsterdam. Ik wil het risico op vertraging of treinuitval ik niet trotseren op zulke momenten, want zélfs dan kan alles helemaal scheef lopen. Dit keer, echter, blijft de trein op tijd en ben ik hoe dan ook op tijd voor de trein naar Berlijn. Alleen: uiteindelijk neem ik die intercity niet, want ik zie een ICE staan die eerder vertrekt dan de intercity. Ik heb hier geen rekening mee gehouden, maar aangezien ik toch op Interrail reis, pas ik net zo makkelijk de reis aan en maak ik van Amsterdam - Berlijn gewoon een tochtje Amsterdam - Duisburg en Duisburg - Berlijn, om zo eerder in Berlijn aan te komen.


2. De ICE van Duisburg naar Berlijn is de ICE 'Karolinger', die wegens werkzaamheden in Mönchengladbach is begonnen, in plaats van Aachen. De trein is nog niet vol, maar na Duisburg is deze goed gevuld met slechts een paar plekken over. Ik heb niet gereserveerd voor deze rit naar Berlijn.

Afbeelding


Het plan in Berlijn is om niet zozeer het bekende centrum op te zoeken, maar om het uiterste oosten ervan eens te gaan bekijken. De eerste bestemming bereik ik per S-Bahn en het station waar ik zijn moet is Berlin-Spindlersfeld, eindpunt van lijn S47. Vanaf hier kom je, na een kort tochtje met de tram, snel in stadsdeel Köpernick, waar een mooie oude kern en iets wat doorgaat als Schloß te vinden is.


3. In Berlin Ostbahnhof tref ik mijn reisgenoot voor deze tocht en nemen we de S9 tot aan Baumschulenweg, waarbij we vlak langs Ostkreuz rijden zonder er te stoppen. Op Baumschulenweg komen we deze oude rakker tegen.

Afbeelding

4. Berlin-Spindlersfeld, waar we gekomen zijn met deze nieuwe rakker.

Afbeelding

5. Een kijkje in Berlin-Köpernick.

Afbeelding

6. Vanaf Köpernick gaat het verder met bus X69 naar het uiterste, oosterlijke punt waar je met de bus komt kunt in deze uithoek, Müggelschlösschen.

Afbeelding

7. Vanuit Müggelschlösschen is het een stukje lopen door een stuk bos (nog altijd in Berlijn) naar de Spreetunnel Friedrichshagen, een voetgangerstunnel waar je onder een nauw stukje Spree kunt lopen om uit te komen in het stadsdeel Friedrichshagen.

Afbeelding

8. De tunnel zit vol met graffiti en ander vandalisme, maar de kenmerkende groene tegeltjes zijn er nog altijd.

Afbeelding

9. Aan de andere kant van de tunnel is het vredige Friedrichshagen.

Afbeelding


10. Bij het S-Bahnhof Friedrichshagen (niet te verwarren met Friedrichsfelde en Friedrichstrasse, of zelfs Friedrichshafen for the hell of it). Het betreft lijn 88 en deze is niet zomaar een tramlijntje: het is er eentje die naar buiten Berlijn rijdt (zone 3) richting Rüdersdorf en hier zitten soms nog wel eens oude trammetjes op. We hebben mazzel, want op deze rit rijdt zo'n oude tram.

Afbeelding

11. We verlaten lijn 88 al in Schöneiche bei Berlin. Na de oude tram hebben we in Schöneiche bei Berlin eigenlijk alleen nog maar trams voorbij zien komen van dit nieuwere type van Škoda.

Afbeelding


Er zijn nog twee tramlijnen met oud materieel in Berlijn en ik wil er nog eentje doen die hier in de buurt is. In Schöneiche bei Berlin kun je op bus 161 stappen naar het S-Bahnstation Rahnsdorf, waar zo'n tramlijn 87 naar Woltersdorf begint en deze tram hier is helemaal anders, want er rijden tweeassige motorwagens (Gothawagen) waarvan het vervoersbedrijf in kwestie er nog 9 heeft.


12. Aan de S-Bahnhalte Rahnsdorf staat de oude tram naar Woltersdorf al klaar. Het is een enkel tramstelletje.

Afbeelding

13. Terwijl we wachten op vertrek komt een EuroCity uit Polen voorbij.

Afbeelding

14. In Woltersdorf stappen we uit, lopen we een stukje en nemen we bus 950 tot aan Erkner.

Afbeelding

15. De bus naar Erkner stopt niet meteen naast het station, maar eerder op een parkeerplaats bij een reeks grote winkelketens. Een bus die na die na de onze aan komt rijden is dit maffe witte ding, die ik normaliter alleen in Tsjechië of ergens in die streek zou verwachten.

Afbeelding


Erkner ligt net buiten Berlijn en het vormt het eindpunt van de S3. Voor de S-Bahn is dit een kopstation, maar ietsje verderop ligt nog een doorgaande lijn waar treinen van de RE 1 stoppen, Magdeburg - Berlijn - Frankfurt(Oder) ( - Eisenhüttenstadt - Cottbus). Aan dat Regionalverkehr-station koop ik alvast wat 9 Euro Tickets en daarna neem ik de RE 1 naar Frankfurt an der Oder.


16. Je hebt in Erkner een werkplaats voor de S-Bahn, waar nog een paar oude S-Bahnstellen uit de DDR-tijd staan.

Afbeelding

17. Het S-Bahnstation van Erkner heeft een stationsgebouw met dit markante interieur.

Afbeelding

18. Aangekomen in Frankfurt (Oder), waar deze trein langer dan een half uur blijft staan voor de rit terug. Een beste marge in de dienstregeling.

Afbeelding


Frankfurt an der Oder is een in tweeën gedeelde stad, waarbij de ene helft in Duitsland ligt en de andere helft in Polen. Vaak lijken de Duitse en Poolse namen van steden die door de Neisse zijn opgedeeld nog op elkaar, zoals Guben/Gubin en Görlitz/Zgorzelec, maar Frankfurt(Oder) lijkt dan weer niet op Słubice. Ik wil 'het andere Frankfurt van Duitsland' eens verkennen, dat bekend is van de inspiratiebron voor het bij ons bekende lied 'Zoutelande', waarbij de muziek en de tekst afkomstig is van het lied 'Frankfurt Oder' van Bosse.

De stad heeft een sterke communistische vibe, maar tegelijkertijd zijn er nog genoeg gebouwen in het centrum die die uitstraling niet hebben, wat toch maakt dat dit een mooie stad is in verschillende opzichten. Het enige jammere is wel dat het er nogal dood is. Het leeft er niet, maar ja, we hebben het over een woensdagavond, dus tja... da's geen vrijdagavond.


19. Impressies van Frankfurt (Oder) op een vroege woensdagavond.

Afbeelding

20. Oude trams, in allerlei kleuren.

Afbeelding

21. De stad ligt aan de Oder, die de grens vormt tussen Duitsland en Polen. hier heb je zo'n grenspaal die ze in de DDR gebruikten, die voorzien is van een nieuw jasje om dat DDR-wapen te verbergen dat eigenlijk op die paal stond, maar ook om het te beschermen tegen vandalisme en diefstal.

Afbeelding


Tijd voor de Eurocity naar Polen dan maar. Het betreft de Eurocity die eigenlijk als Euronight aangegeven staat met bestemming Boedapest en als Nightjet met bestemming Wenen, die gemakshalve extra rijtuigen hebben die tot Wrocław Głowny nog losse passagiers neemt. Zoals alle Eurocity's in Polen heb je hier een reservering voor nodig die je uiteraard niet online regelen kunt, zonder dat je de Interrail-reserveringsdienst moet aanwenden en twee euro meer kwijt bent dan nodig. Deze reservering is geregeld aan een DB ReiseZentrum en dan krijg je ook nog eens zo'n ticket op A4 formaat. Dan nog is het een drama om de reserveringen zo te krijgen dat je in dezelfde coupé terecht komt, want mijn reisgenoot reist op een Sparpreis terwijl ik met Interrail reis en dat houdt in dat mijn reisgenoot al een reservering bij zijn prijs inbegrepen heeft, maar dat ik een andere toegewezen krijg. Het is puur toeval dat het systeem mij in dezelfde coupé als mijn reisgenoot heeft geplaatst, maar ja, om die reserveringen zouden ze in Polen niet moeilijk doen, zo zou later blijken.


22. Voor wie de reservering niet wil zijn er ook nog een paar regionale treinen die naar Rzepin en Zielona Góra rijden, maar heel vaak rijdt die niet. Op het uur dat ik op Frankfurt was, iets na 18:00, zou de laatste trein al rijden, maar apart genoeg stond die op de vertrekstaten in Frankfurt aangegeven als opgeheven. Verwarring alom, want de trein stond wel aan het perron met ronkende motor, er zaten passagiers in en er was een machinist aanwezig. Ik nam deze foto voordat ik naar het centrum toe wandelde en bij terugkomst was deze haai alweer weg.

Afbeelding

De trein is vertraagd met zo'n 20 minuten en het is flink druk. De gereserveerde plekken zijn gelukkig nog vrij, maar toch, bij de controle werd er helemaal niet om een reservering gevraagd en de trein was verder helemaal vol met mensen die verder ook geen reservering hadden (lees: mensen die zich in het gangpad bevonden), alhoewel dat ook zou hebben kunnen zijn omdat de regionale trein ervoor zou zijn uitgevallen.


23. Op naar Polen!

Afbeelding


In mijn coupé zat een wat chagrijnige vrouw die alleen maar probeerde te slapen, en een vrouw die uit Oekraïne gevlucht was naar Polen toe. Deze tocht per EC naar Wrocław duurt drie uur en de tijd vloog terwijl we de hele tocht gepraat hebben over wat daar gebeurd is, de bombardementen, hoe zij uiteindelijk gevlucht is, de hectiek die daarbij hoorde, wat er nadien gebeurd is en ook wat er na aankomst in Polen kwam. Ze is terecht gekomen in Wrocław en en om na aankomst daar rond te komen heeft ze nu twee banen, waarbij ze bij één werkgever een aantal dagen per week in Berlijn werkt. Dat is een beste afstand, Wrocław - Berlijn, en dat in zo'n drukke trein met veelvuldig vertragingen. Die coupés zullen alleen niet vreemd zijn in Oekraïne. Tussendoor kwam er nog een man aan boord met wie we nog over de geschiedenis praatten van Polen en welke oorden hier in de buurt we nog zouden moeten bezoeken. Sommigen daarvan gaan we inderdaad ook bezoeken.
We komen dan aan in Wrocław, de spoorwegkathedraal met hintjes groen onder meerdere perronoverkappingen, een grote centrale passagiershal en dito stationsgebouw.


24. We worden verwelkomd met grote rode letters.

Afbeelding


Het hotel voor vanavond ligt tegenover het station, met uitzicht op het stationsgebouw en voor een stukje ook de sporen, wat maakte dat we, met een aankomsttijd van tegen de 11 uur, zij het met een vertraging van zo'n 20 minuten, meteen door konden naar bed.


25. Naar bed dus, maar eerst even nog uit het raam hangen en de rust appreciëren.

Afbeelding


Donderdag 26 mei


De volgende dag staat de ochtend in het teken van Wrocław verkennen. Het weer is goed en er is nog geen sprake van vermoeidheid (we zijn nog maar net begonnen zeg), dus hup, de stad in.


26. Wakker worden met trams, bussen en treinen op een hoofdstation als uitzicht.

Afbeelding

27. Na een uitgebreid 'ja, dat zijn wij thuis niet gewend'-ontbijt is het tijd om de stad in te gaan. De binnenstad is niet zo heel groot, dus hebben we alles per voet gedaan, terwijl we de trams die voorbij rijden aanschouwen.

Afbeelding

28. Zeker geen verkeerde stad. Het is alleen zo raar dat alles eromheen zo halfchaotisch of niet-Duits of communistisch aanvoelt.

Afbeelding

29. Een krokodil met een ballon in een badkuip met dierenpoten eraan op een mozaïek, vlak voor een jugendstilbouwwerk dat vlak naast een bouwval staat.

Afbeelding

30. O hell yes.

Afbeelding

31. Tramlijn 1, die zie ik niet vaak. Hier op een brug met op de achtergrond de Dom van Wrocław.

Afbeelding

32. Je kunt een dag vullen met het zoeken naar deze kaboutertjes die over de stad verspreid zijn.

Afbeelding

33. Een bekende soort bus inmiddels.

Afbeelding

34. Daar hebben we Wrocław Głowny weer, maar ditmaal bij daglicht.

Afbeelding


Na een verkenning en een dankbare gebruikmaking van de toiletten in het plaatselijke winkelcentrum (als je moet, zoek een winkelcentrum op, vaak zijn die gratis) is het tijd om de trein te nemen en om dat te doen hebben we een ticket nodig. Omdat ik graag papieren tickets verzamel wil ik dan ook papieren tickets en om die te krijgen op Wrocław Głowny is een hele belevenis.


35. In deze centrale hal met smaakvol groen glas staan een aantal loketten (niet in beeld). Je kunt opteren om daar een half uur in de rij te gaan staan, maar je kunt ook naar de spoortunnel doorlopen en aan de andere kant van het station naar de andere loketten doe waar het zeker vijf keer zo rustig is.

Afbeelding


Ook heb je kaartautomaten, al zijn dat er niet zo veel. Aan de andere kant van het station met de rustigere loketten heb je ze, maar je hebt ze ook aan de kant van de hoofdingang, hoewel ze buiten staan op het grote plein. Ik heb geprobeerd ze te halen, maar de automaten zijn hopeloos traag, ze reageren moeilijk op mijn invoer en ze weigeren ook nog eens mijn bankkaart. Het houdt ook nooit op met die bankkaartellende. Zo tikt de tijd verder weg en ondanks dat ik drie kwartier de tijd heb gehad toen ik op het station aankwam, heb ik na een half uur nog steeds geen ticket. Daarop heb ik maar iets van 40 euro aan Poolse złoty gepind (lol) en ik ben daarmee maar naar de trein gelopen met het idee dat ik dan maar daarmee het hele weekend alle tickets kon betalen (incl. die van voor mijn reisgenoot). Immers, ik ging er gemakshalve maar van uit dat aan boord betalen met pinpas natuurlijk onmogelijk zou zijn, dus had ik contant geld nodig en met een snel sommetje meende ik hier net voldoende aan te hebben (inclusief voor eten of overig, waar dat ook niet per pin zou kunnen).


36. Tussendoor even op wat perrons kijken en hier zien we twee intercity's, de één naar Wenen, de ander naar Kraków.

Afbeelding

37. Een eindje verderop is daar zo'n oud klassiek geval, dat nog nèt aan kan rondrijden.

Afbeelding

38. Net nèt aan bedoel ik ook echt nèt aan. Daar hebben ze in het Engels het woord knackered voor.

Afbeelding

39. Dit is precies hetzelfde type trein, behalve dat ze die maar van een ander verfje voorzien hebben om de ouderdom te maskeren (of om subsidies goed te besteden natuurlijk).

Afbeelding

40. Onze trein dan maar: deze 'demoon' die Lichkov als bestemming heeft. Zoals jullie allicht weten komt de letter v niet of nauwelijks in het Pools voor, dus verraadt de eindbestemming een exotische bestemming. Jawel, Lichkov ligt in Tsjechië. Wij zullen alleen niet helemaal tot aan Tsjechië gaan rijden, dat zal voor mij allicht voor een andere keer zijn. Deze trein is niet van PKP, de staatsspoorwegen, maar wel van een ander bedrijf genaamd Koleje Dolnośląskie (KD), welke 100% eigendom is van het woiwodschap Nedersilezië (Dolny Śląsk). Ook hier is de boel geregionaliseerd en dat heeft ertoe geleid dat ook hier Interrail niet overal meer geldig is. Met Koleje Dolnośląskie nog wel (gelukkig), maar met bijvoorbeeld de vervoerder Koleje Małopolskie (bij Kraków) weer niet en zo zijn er nog een paar.

Afbeelding


Het is stevig druk aan boord en we moeten zo ongeveer bijna de hele rit van meer dan een uur staan. Het kopen van een ticket aan boord is best apart, want de conducteurs komen pas een paar haltes na vertrek en bij het aanmaken van de tickets wordt het station genomen waar we het laatst gestopt zijn, wat de tickets een beetje goedkoper maakt. Hoe dan ook: ik stond al met mijn flappen in de aanslag, maar dan ontdekte ik dat de conducteur wel degelijk een kaartlezer bij zich had, die ook nog eens werkte zeg! Ze zijn modern geworden, maar hun kaartautomaten totaal niet (net als die TER-automaten in Frankrijk zonder contactloze lezers, die zijn ook zo waardeloos). Dus ja, ik heb uiteindelijk de rit betaald met de bankpas omdat ik dat bevredigender vind dan met contant geld betalen, want dat hoeft dan immers niet. Spoiler: uiteindelijk heb ik het grootste deel van dat contant geld niet eens gebruikt en zit ik nu met meer dan 180 Poolse złoty opgescheept. Dusseh, als iemand nog Pools geld nodig heeft... you now know who to message.


41. We hebben de hele rit absolúút niet hoeven staan hoor. Dat deze foto de halte vóór onze halte genomen is is puur toeval.

Afbeelding

42. We komen met een aantal minuten vertraging aan op station Kłodzko Miasto nadat de trein onderweg panne kreeg en deze even ge-hard-reset moest worden. Deze trein is voorzien van een EU Year of Rail tooi, terwijl het intussen 2022 is, het jaar waarop het niet meer het jaar van de spoorwegen is.

Afbeelding


Kłodzko is een stad die ten zuiden van Wrocław ligt, in dat stuk 'schiereiland' onderweg naar Tsjechië. Het is soort van een spoorwegknooppunt, waar een andere lijn aftakt richting Wałbrzych, die we morgen plannen te nemen. Kłodzko is op zichzelf al een stad die het waard is om eens bezocht te worden als je er dan toch in de buurt bent, want naast een voor Poolse begrippen schilderachtige oude binnenstad en een paar vestingen en zoals jullie wellicht weten heb ik wel wat met vestingen, vooral als je er (makkelijk) met de trein komen kunt.


43. Het treinstation is flink opgeknapt geweest. Het is voorzien van liften, een hoge instap en meer van zulks, maar van beeldschermen die vertrektijden tonen hebben ze hier niet gehoord en da's erg spijtig, zo zullen we later gemerkt hebben. Eenmaal buiten het treinstation zie je waar de subsidie juist niet naartoe is gegaan: het busstation, al moet gezegd worden dat het er ergens wel netjes uit ziet, in zijn aftandsheid.

Afbeelding

44. Om in het centrum te komen moet je onder een drukke weg door en daar hebben ze dan zo'n tunnel voor gemaakt met een 'toegankelijke helling'. Ik vraag me af welke rolstoelgebruiker zich omhoog kan werken op zo'n helling.

Afbeelding

45. Naar de binnenstad toe heb je een brug die de stad de bijnaam 'klein Praag' geeft, hoewel dat ergens een beetje vergezocht is.

Afbeelding

46. Dan nog, hoewel die gebouwen hier wat liefde nodig hebben (wat ze pas krijgen als het bijna instort), is dit een mooie oude kern.

Afbeelding

47. Dan de vesting. Je kan 'm goed zien vanaf het treinstation, je kan er in, je kan er op...

Afbeelding

48. Groot is het complex zeker.

Afbeelding

49. Het uitzicht over de stad is flink en je kan vanaf hier ook het stadstreinstation goed zien.

Afbeelding

50. Hier heb je zo'n herbestickerd oud joekel dat voorbij komt rijden, met Kłodzko Miasto als eindbestemming.

Afbeelding

51. Het lijkt erop dat in Polen de kapsalon een begrip aan het worden is.

Afbeelding


Eenmaal in ons verblijf, een appartement in de binnenstad, bezinnen we het reisplan en verzinnen we wat plannen B en C voor het geval dat en die plannen waren afhankelijk van of we vroeg op konden staan.


Vrijdag 27 mei


De bedoeling is dus om naar Wałbrzych te gaan en dat kan met een directe trein vanuit Kłodzko. Deze trein rijdt alleen alles behalve vaak, met een op een hand te tellen bruikbare treinen per dag. Dan is deze lijn ook nog eens een diesellijn die er in een ronduit slechte toestand bij ligt met een erg lage gemiddelde snelheid. Mooi is de lijn wel, door het heuvelachtige, lommerrijke landschap met onderweg een paar oorden die er wel interessant uitzien, maar ja, met zo'n lage frequentie als deze, met vertrektijden als 05:48, 07:56, 10:11, 14:44, 16:58 en 19:11, waarvan je alleen wat hebt aan de treinen om 07:56 en 10:11, ziet 't er niet al te aanlokkelijk uit. We mikten maar op de trein van 10:11 en daarna zouden we nog ruim de tijd hebben om nadien nog wat andere oorden te bezoeken.


52. Het lukt om op tijd wakker te worden en zo kunnen we plan A in werking stellen, de trein nemen naar Wałbrzych. Hier heb je een trein die toevallig net uit Wałbrych komt: een tweeledig dieselstel.

Afbeelding

53. Terwijl we de trein afwachten, komt aan het perron de enige TLK van de dag aangereden: het is de TLK van 09:20 naar Olsztyn die na Kamieniec Ząbkowicki afbuigt naar het oosten richting onder meer Nysa en Katowice. Je zou zo zeggen dat het inderdaad het goedkoopste prijssegment is, waarbij ze maar een rangeerlocomotief voorop hebben gezet (want het rijdt) en twee wagonnetjes die ze toevallig hebben kunnen vinden achteraan hebben gehangen. Dat alles op het zo net gemoderniseerde station van Kłodzko Miasto.

Afbeelding

54. Dan komt nog eens een goederentrein voorbij op het spoor waar eigenlijk onze trein uiteindelijk moet komen.

Afbeelding

55. Ja, we waren heel vroeg op het station en zo hebben we het één en ander aan treinverkeer voorbij zien komen. Hier heb je een eenbaksdieselstel die Kudowa-Zdrój als eindbestemming heeft, ook zo een beetje tegen de Tsjechische grens aan, behalve dat er geen verbinding is naar Tsjechië toe, ondanks dat vlak over de grens in Tsjechië een nader treinstation ligt, in Náchod.

Afbeelding


Na een tijdje worden we wat nerveus en we gaan op zoek naar manieren om aan real-time info te komen. Via de site van KD vind je niks, maar wel via Portal Pasażera, een app, ontwikkeld door PKP. Daarin lezen we wat we niet hebben willen lezen: de trein rijdt niet. Mwja, ok, erg jammer, want dat betekent dat we dus niet via een oord als Nowa Ruda naar Wałbrzych gaan, maar tegelijk is dat nog geen ramp, want hoewel we uiteindelijk uit moeten komen in Wałbrzych, kunnen we omrijden via Kamieniec Ząbkowicki en Świdnica, of desnoods weer via Wrocław, maar dat zou wel erg saai en flauw zijn. Zo gedacht, tijd voor het oorspronkelijke plan B, dat nu een plan B wordt in een andere context, alleen blijkt plan B ook niet mogelijk, want ook de trein vanuit Kłodzko naar Kamieniec Ząbkowicki en verder valt uit. Dat er nu twee treinen uitvallen komt doordat er iets op het traject tussen Kłodzko en Kamieniec Ząbkowicki is gebeurd wat het hele treinverkeer heeft stilgelegd. Dat is alles behalve gunstig, want in Kamieniec Ząbkowicki hebben we een krappe aansluiting en die kunnen we zo weggooien. Ook kunnen we concluderen dat we op deze manier twee uur vertraging oplopen, aangezien de volgende trein pas ongeveer twee uur later gaat... Dat is een goede manier om je dag te beginnen, zeg maar. Er is een enkele omroep, uitsluitend in het Pools uiteraard, maar voor de rest is er geen andere info. Dan wordt het maar wat reizigers vragen, die ook van niks weten en zo vormt zich een groepje van hulpzoekenden. Opeens is er dan een medewerker van KD verschenen en die regelt dat er een treinvervangende bus komt.


56. De scope van de subsidies is hier drastisch: het is voor het treinstation bedoeld, maar dan ook echt alleen het treinstation. De rest kan de gompes bekomen.

Afbeelding

57. Daar is de treinvervangende bus...

Afbeelding


Aan de treinvervangende bus hebben we uiteindelijk niet zo veel. De aansluitende trein in Kamieniec Ząbkowicki is natuurlijk allang weg en zo zijn we gestrand op een uitgestorven station in the middle of nowhere waar het ook nog eens is gaan regenen.


58. De voorgevel van het treinstation, met links en rechts sporen en in het midden een ruime, open weg met parkeerplaatsen, wat impliceert dat dit station als een vorkstation is aangelegd.

Afbeelding

59. We gaan maar eens naar binnen. Het is net alsof je een Oostblokgevangenis binnenstapt of zo. Licht galmend, stenen, tegeltjes, duistere kamertjes, koud...

Afbeelding

60. Het station bestaat uit een enorm stationsgebouw en zo kun je het station zelf in twee delen opdelen. Dit deel wordt niet (meer) door passagiers gebruikt.

Afbeelding

61. Het andere deel is wel voor passagiers bedoeld, maar het duidelijk is dat dit station betere tijden heeft gekend. Het gebouw staat grotendeels leeg, met ruimtes waar vroeger onder meer een restaurant heeft gezeten...

Afbeelding

62. Nu heeft het perron een stuk of drie eilandperrons die allang niet meer allemaal door passagierstreinen worden gebruikt. De perrontunnel is kil, donker, maar wel met een interessant uitziend bord dat een zekere ouderwetsheid uitstraalt.

Afbeelding

63. Na een eeuwigheid wachten komt dan eindelijk de trein naar Świdnica en Jawor aan. Ironisch genoeg begon deze trein zijn rit in Kłodzko, waar wij juist vandaan kwamen... hebben we dus eigenlijk voor niets zo vroeg opgestaan, alhoewel we veel minder vertraging hadden als we eerder hadden geweten dat de zooi uitviel en we op de één of andere manier die TLK hebben kunnen nemen tot aan dit station hier.

Afbeelding

64. In Świdnica stappen we 2 uur en 36 minuten later dan gepland uit en gaan we eens rondlopen. Het stationsgebouw is mooi gerestaureerd, de wachtruimte is open, de info is beperkt en in de wachtruimte is een scherm geïnstalleerd die de hele tijd hetzelfde verhaaltje over toerisme hier vertelt, in het Pools.

Afbeelding

Dan een stukje geschiedenis: Polen is traditioneel een oer-katholiek land en daarover is al menig oorlog gevoerd. In 1648 werd een reeks vredesverdragen afgesloten die als Vrede van Westfalen de geschiedenis in gingen, die het einde betekenden van de tachtigjarige oorlog (1568 - 1648, 'onze' oorlog, die de onafhankelijkheid van Nederland bevestigde), maar ook van de dertigjarige oorlog (1618 - 1648, zo een beetje de felste strijd in die periode, die ontstond uit spanningen tussen katholieke en protestantse staten) en het resultaat van die vredesakkoorden was dat de keizer van het Heilige Roomse Rijk een groot deel van zijn invloed verloor, maar hij stond ook toe dat protestanten in drie vorstendommen in Nedersilezië (Glogau/Głogów, Jauer/Jawor en Schweidnitz/Świdnica) een eigen kerk mochten bouwen, welke de 'Vredeskerken' genoemd zouden worden, maar daar waren strenge voorwaarden aan verbonden: zo moesten deze binnen één jaar buiten de stadsmuren gebouwd worden en als er vijanden zouden komen, was het niet de bedoeling dat deze als bastion gebruikt zouden kunnen worden, dus mochten deze kerken alleen maar opgebouwd worden uit hout, stro, leem en zand (al het andere was simpelweg verboden) en moesten deze ook binnen één afgebroken kunnen worden. Niet bepaald aantrekkelijke voorwaarden, maar zo geschiedde wel: er werden kerken gebouwd en dat waren geen simpele schuurtjes of zo...

65. Dit is de Vredeskerk van Świdnica.

Afbeelding

66. En dit is hoe het er van binnen uitziet. Vandaag de dag zijn er van de drie nog twee Vredeskerken over (die in Głogów is door brand verwoest) en zijn deze UNESCO-werelderfgoed. Nog wat later mocht er ook nog een klokkentoren bij komen (die los van dit hoofdgebouw kwam te staan).

Afbeelding


Na nog een korte rondwandeling door het centrum is het tijd om verder te gaan, maar de vertragingsduivel zou nog niet verdwenen zijn: de eerstvolgende trein naar Jaworzyna Śląska, waar we kunnen overstappen op een trein naar Wałbrzych, valt uit, waardoor we weer een uur vertraging oplopen. De eerstvolgende trein naar Jaworzyna Śląska vertrekt zo'n drie kwartier later, maar de overstap aldaar op een trein naar Wałbrzych is slechts vier minuten. Die aansluiting zou gelukkig geen probleem zijn, want we komen op tijd aan, maar helaas is de trein die we willen hebben zelf 25 minuten vertraagd en dat heeft weer als gevolg dat de relatief ruime overstap van iets meer dan een kwartier die we hadden op de trein naar Jelenia Góra, onhaalbaar is geworden en dat we weer mogen wachten op de trein erna.


67. Jaworzyna Śląska. Ons geduld wordt op de proef gesteld.

Afbeelding

68. Bijna alle treinen zijn hier vertraagd, zo lijkt het. Hier komt dan eindelijk de trein naar Wałbrzych Główny.

Afbeelding

69. Hartstikke leuk dat je de spoorlijn tussen Wałbrzych en Kłodzko promoot, maar als de treinen in kwestie uitvallen zonder vervanging en als de trein erna pas vier uur later vertrekt is dit voor mij niets minder dan een grote grap.

Afbeelding

70. Drie kwartier wachten maar weer, op Wałbrzych Główny.

Afbeelding

71. Even de tijd doden. De treinstations liggen hier niet echt in de buurt van het stadscentrum of wat dan ook wat interessant is, maar vanaf het hoofdstation heb je wel onderaan de heuvel een mooi uitzicht op dit viaduct waar treinen naar Kłodzko overheen rijden.

Afbeelding

72. Draaien we ons echter om, tja.

Afbeelding

73. Om wel in het centrum te komen ben je aangewezen op de bus, die om het kwartier rijdt.

Afbeelding


Drie kwartier later komt dan de trein naar Jelenia Góra, maar om het feest helemaal compleet te maken is die trein ook een kwartier vertraagd en eveneens vol, wat ertoe noopt de hele reis wederom te staan. Geen goede eerste ervaring met de regionale treinen in Nedersilezië!


74. Jelenia Góra, eindpunt voor ons, maar niet voor deze trein, die nog verder gaat rijden naar Szklarska Poręba Górna.

Afbeelding

75, 76. Het stadscentrum van Jelenia Góra is wel aardig voor een middagswandelingetje, alhoewel we hier nu in de avond aankomen.

Afbeelding

Afbeelding

77. Spot de tram...

Afbeelding


Zaterdag 28 mei


We gaan Polen voorlopig weer verlaten en dat gaan we doen via Szklarska Poręba Górna. Het idee was eerst om via Görlitz de grens over te gaan om van daaruit naar Liberec, Rumburk naar Görlitz te gaan, maar de vertrektijden waren niet comfortabel en om via Szklarska Poręba Górna hield in dat we wat later weg konden gaan, maar ook dat Rumburk maar voor een andere keer zal zijn.


78. We beginnen de zaterdag met een trein van Jelenia Góra naar Szklarska Poręba Górna, die op tijd aankomt, waardoor de aansluiting op de stoptrein naar Liberec in Tsjechië niet in gevaar komt.

Afbeelding

79. We rijden vandaag elk op een Euro-Nysa-Ticket, een dagkaart waarmee je een bepaalde regio in Duitsland, Polen en Tsjechië kunt reizen met het OV. Het is een beetje wat bij ons het Euregioticket is. Het grappige van dit ticket is dat deze per land een iets andere naam heeft en zo ook een andere prijs. In Polen heet het dus een Euro-Nysa-Ticket en kost het 40 złoty (aan boord 48 złoty toch); in Tsjechië heet het een Euro-Nisa-Ticket en kost het 160 kronen en in Duitsland heet het een Euro-Neiße-Ticket en kost het 16 euro. Eigenlijk kun je dit lezen als: in Polen kost het 8,50 (of 10,20 aan boord) en in Tsjechië kost het 6,60 euro, terwijl het in Duitsland gewoon doodleuk het dubbele kost, terwijl de geldigheid precies hetzelfde is.

Afbeelding

80. In Tanvald moeten we er uit wegens werkzaamheden op de lijn. Zo ervaren we ook weer Tsjechisch treinvervangend vervoer.

Afbeelding


Na een kort stukje stappen we weer op een RegioShuttle die we nemen tot Jablonec nad Nisou, waar de bedoeling is dat we daar de tram nemen tot aan Liberec, maar het traject ligt er helemaal uit en dat hele traject is ook gewoonweg grotendeels verdwenen (om waarschijnlijk vervangen te worden door een andere spoorbreedte of zo?) en dat betekent dat we de tramvervangende bus in moeten...

81. In Vratislavice nad Nisou mogen we de bus weer uit en dan is het eindelijk alsnog tijd voor de tram.

Afbeelding

82. Mooi!

Afbeelding

83. In Liberec komen er nog meer trams voorbij, ook van 't type Tatra.

Afbeelding

84. Met zo'n tram rijden we naar het treinstation van Liberec, waar we weer op de trein gaan springen.

Afbeelding

85. Hoewel we deze trein mogen nemen met het ticket, nemen we deze niet en laten we het rondje naar Rumburk voor wat het is.

Afbeelding

86. Blijft toch grappig. DB Regio of toch Arriva? Precies zo heb je ze ook in Oostenrijk (in de regio Salzburg) rijden.

Afbeelding


87. Op het centrale grote eilandperron heb je deze lege wachtruimte, zonder bankjes.

Afbeelding

88. Met deze trein gaan we naar Zittau in Duitsland. Dat gaat via die lijn die door Polen loopt om in Duitsland te komen. Moet gezegd worden dat over dat stukje Polen de toestand van die lijn nogal brak is, wat en drastische snelheidsbegrenzing vereist, en de Polen doen er niks aan... al meer dan tien jaar niet.

Afbeelding

89. In Zittau springen we op de bus naar Bertsdorf en we moeten even wachten op een tegemoetkomende trein. Niet zomaar een tegemoetkomende trein...

Afbeelding

90. Stoomtreinen! In Bertsdorf stappen we op de Zittauer Schmalspurbahn die we zullen nemen naar Oybin. Ik blijf het toch een apart geval vinden, want deze stoomtrein is gewoon geldig met dit ticket, maar ook met bijvoorbeeld een Sachsen-Ticket, het 9 Euro Ticket en Interrail...

Afbeelding

91. Nogal een kakfoto, maar toch: stomend door het bochtige tracé...

Afbeelding

92. Kurort Oybin, eindpunt. Hier loont het zich wel om te gaan wandelen.

Afbeelding

93. Dit soort maffe toeristenbussen...

Afbeelding

94. Deze rotsformaties bekijken is op zichzelf al de moeite.

Afbeelding

95. Je kunt een rondje naar het kasteel lopen langs dit pad, maar ook langs een kloof.

Afbeelding

96. Terug op station Zittau is het wachten op de trein naar Görlitz, die toen nog wel reed. Op het moment van schrijven rijdt die zeker tot oktober niet meer door koperdiefstal...

Afbeelding

97. Hier komt de trein naar Liberec weer tevoorschijn.

Afbeelding

98. Met de 'Görliwood Express' rijden we op toch wel een erg markant stukje spoor dat een paar keer dwars door Polen heen rijdt, en zelfs eenmaal in Polen stopt. Die halte is hier in Krzewina Zgorzelecka, waarbij deze niet stopt aan dit voormalige stationsgebouw...

Afbeelding

100. Ik heb nog nooit zo'n grote stopknop in een trein gezien als dit nucleaire geval.

Afbeelding

101. Görlitz, we stappen hier uit, onder de perronoverkappingen. Hoewel dit dak nu waarschijnlijk al jaren er zo bij staat, is het toch een markant treinstation.

Afbeelding

102. Kijk alleen hier toch eens naar.

Afbeelding

103. Vlak voor de deur rijden dan ook nog eens trams.

Afbeelding

104 - 106. Vijf jaar geleden was ik hier ook al eens en ik blijf het toch een bijzondere stad vinden. De binnenstad is gaaf en dat heeft waarschijnlijk veel regisseurs ertoe gebracht om hier films op te nemen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

107. Een verborgen stukje tuin met een blik op de Peterskirche.

Afbeelding


108. We gaan naar de Neiße/Nysa toe en we gaan de brug over om te gaan wandelen naar Görlitz' Poolse evenknie Zgorzelec.

Afbeelding

109. Hallo voormalig communisme!

Afbeelding

110. De treinstations in Zgorzelec liggen niet bepaald naast de deur bij Görlitz en zo zijn we toch wel een beste tijd aan het stappen om er te raken. Afgebeeld is station Zgorzelec Miasto, één van de twee stations in Zgorzelec. Het heeft betere tijden gekend, en vijf jaar geleden lag het er zelfs al nog beter bij dan nu.

Afbeelding

111. Vijf jaar geleden waren de perrons al opgeknapt, maar het grootste verschil nu is dat de lijn hier nu geëlektrificeerd is. Die bovenleiding loopt ook letterlijk tot aan het midden van de brug die over de grens met Duitsland loopt, omdat Duitsland de lijn aan zijn kant niet geëlektrificeerd heeft. Grenzen!

Afbeelding

112. Eenmaal in het verblijf in Zgorzelec (blijft toch immers goedkoper om een appartement voor 1 nacht te nemen in Polen dan wat dan ook), is de tijd gekomen om het overgebleven geld even te gaan tellen...

Afbeelding


Zondag 29 mei


113. Het is weer tijd om naar huis te gaan en dat gaat wederom in één dag gebeuren, in één ruk. De tocht begint in Zgorzelec Miasto, waar we een kijkje nemen naar de dienstregeling. Wat moet je erover zeggen? Tweeuurdienstregeling, een enkele intercity op een belachelijk vroeg tijdstip.

Afbeelding

114. Om in Duitsland te komen, moeten we eerst naar Zgorzelec, het hoofdstation van het oord en de overstap is erg krap met een paar minuten. De trein die ons naar Zgorzelec moet brengen heeft vertraging en zal dan weer een aansluiting aan gort gaan waarop ik wederom uren vertraging oploop, na twee dagen ervoor vier uur vertraging op te hebben gelopen?

Afbeelding

115. Verrassing: de trein naar Görlitz en Dresden is blijven wachten op station Zgorzelec. Dat is dan weer wel goede grensoverschrijdende coördinatie!

Afbeelding

116. We vertrekken uit Zgorzelec en we passeren een geparkeerde trein van Polregio, de vervoerder die ook nog een paar treinen heeft rondrijden.

Afbeelding

118. Eindpunt: Dresden Hbf. Hier heb ik een lange overstaptijd op de EuroCity naar Berlijn, die ik wel ruim van tevoren heb moeten reserveren, want ja, deze trein zit bijna altijd helemaal vol.

Afbeelding

119. De tijd vul ik met een wandeling door Dresden, naar Dresden-Neustadt, een markant treinstation dat naast Hbf ook een bezoekje waard is.

Afbeelding

120. Daar is de EuroCity...

Afbeelding

121. De aansluiting van de EuroCity Dresden - Berlijn op de intercity Berlijn - Amsterdam is maar 9 minuten en dat vind ik wat riskant. Zodoende heb ik van die overstap maar 2 uur en 9 minuten gemaakt en een kijkje genomen op Berlin-Tempelhof, want daar ben ik ook nog niet eerder geweest... Het blijft toch een markant verschijnsel, om het vliegveld maar het verlaten vliegveld te laten en om de natuur dan maar z'n gang te laten en de rest van de start-/landingsbanen en de terminals te gebruiken als evenementenlocatie.

Afbeelding


Ik ga niet direct vanuit Berlijn naar Amsterdam toe: ik ga het met een overstap in Hannover doen, die prima lukt. Deze gelegenheid is ook voor mij de eerste keer dat ik met Interrail een reis invoer die een grenspunt als bestemming, om zo geen extra ticket te hoeven kopen. Even in de Interrail-app een reis Hannover - Bad Bentheim (Gr) opgeven om daarna op basis van weekend vrij naar huis te rijden, zonder in te checken tot aan Amsterdam. Ik ben effectief gecontroleerd geweest en deze methode is goed bevonden. De rest van de rit is geschiedenisloos.

Zo komt dan weer een tocht ten einde. De volgende keer ga ik naar het zuiden toe, daarna naar het westen, om vervolgens naar het noorden te gaan; het kompasje rond dus. Die zul je vinden in de volgende losse delen.

Het deel waarin ik naar het zuiden toe ga, specifiek Zwitserland, vind je hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op vr 10 nov 2023, 19:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verlengd weekend Nedersilezië, Polen. Mooie oude steden, een vesting en urenlang vertraagd [121f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Verlengd weekend Nedersilezië, Polen. Mooie oude steden, een vesting en urenlang vertraagd [121f]

Bericht door Etienne »

Weer zo'n flink reisverslag met dito mooie foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Verlengd weekend Nedersilezië, Polen. Mooie oude steden, een vesting en urenlang vertraagd [121f]

Bericht door umbusko »

Leuk verslag weer! Die vredeskerk, prachtig. _O_ En die stoomtrein natuurlijk! Meerdere plaatsen in die hoek lijken me ook wel de moeite van het bezoeken waard.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Verlengd weekend Nedersilezië, Polen. Mooie oude steden, een vesting en urenlang vertraagd [121f]

Bericht door Stefan »

Leuk verslag! Heb weer wat inspiratie op gedaan, thanks!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten