Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Daniel »

Jaren was ik nooit zo van het echt op vakantie gaan, lekker een paar weken vrij was wel zat om weer op te laden. Maarja, toen kwamen de corona-jaren en had ik de binnenkant van m'n appartement toch wel genoeg gezien...
Dit jaar begon het dus toch wel behoorlijk te kriebelen: tijd voor eens wat anders :) Eigenlijk best wel op het laatste moment begon ik met plannen van een leuk reisje en op een avond begin juli de boel maar eens geboekt voor de eerste week van augustus. In deze reeks neem ik jullie mee op een weekje interrailen naar en door Zwitserland, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.

Wellicht ten overvloede de reis ook even op wat kaartjes gezet. Voor dit deel de heenreis op dag 1 en de eerste rondreisdag.

Maandag 1 augustus
De eerste dag van de maand was gelijk ook de dag van de heenreis, maar toch bijna met hindernissen. De koffer was gepakt, kaartjes lagen klaar, maar voor onderweg wilde ik toch nog even het krantje uit de brievenbus halen. Pak ik de lift terug naar de 3e verdieping, blijft dat ding bijna hangen. Pfoe, dat liep net goed af voor de planning :mrgreen:
Daarna op naar Utrecht Centraal, poortje in Amersfoort ging keurig in één keer open met de QR-code en ruim op tijd was ik in Utrecht. Eerst eens tijd voor koffie. De eerste trein was deze 105, op wiens eindbestemming ik uiteindelijk ook wel zou belanden maar niet met die trein...
Afbeelding
IMG_20220801_082446641 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220801_083244658 by Daniël Bleumink, on Flickr

Ja, je ziet het al... ik had de beruchte 4651 met beperkt bistro-aanbod. Na in eerste instantie de verkeerde afslag genomen te hebben, met een reservering voor rijtuig 29 moet je natuurlijk niet in rijtuig 28 zijn :p , was m'n plekje snel gevonden. Een mooie half-wandfensterplatz, maar achja, dat stukje naar Keulen deed ik nog niet voor het uitzicht. Arnhem sloegen we door de drukte ook nog over deze ochtend, na wel even de reizigers die er stonden te wachten valse hoop te geven met een schijnstop langs het perron.

Aangekomen op Köln Hbf werd het tijd om over te stappen en begon de chaos pas echt. Vertraging had ik al, maar de krappe overstap kwam niet in gevaar want m'n aansluitende trein had meer vertraging ;)
Afbeelding
IMG_20220801_105450268 by Daniël Bleumink, on Flickr

Wachten, wachten en nog eens wachten, op een gegeven moment was ik m'n trein ook nog kwijt op de treinaanwijzer. Die gaf 'm nergens meer weer, maar de spoorwijziging naar spoor 6 stond wel gewoon in de app. En toen kwam 'ie uiteindelijk binnen, stond 'ie aan de kop van het perron weer stil. Stroomstoring hoorde ik later.
Met de EC9 ging het vanaf hier verder langs de Rijn. En tja, ik had toch echt links in de rijrichting gereserveerd. Klopte precies bij de ICE, maar hier zat het rijtuig achterstevoren :( Nou is er een voordeel aan dat panoramarijtuig, ramen zat om van het uitzicht te genieten, maar dan maar wat minder plaatjes uit het raam. Al snel was de Rijn in zicht...
Afbeelding
IMG_20220801_120842472 by Daniël Bleumink, on Flickr

Bij Koblenz is naast het hauptbahnhof zicht op fort Konstantin...
Afbeelding
IMG_20220801_122135450 by Daniël Bleumink, on Flickr

...en duidelijk al laag water...
Afbeelding
IMG_20220801_123304139 by Daniël Bleumink, on Flickr

...maar nabij Sankt Goar wordt het uitzicht dan toch wat spectaculairder...
Afbeelding
IMG_20220801_124500884 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het Rijnzicht wordt daarna verruild voor een wat minder spectaculaire omgeving waarna het tijd werd voor de tweede grens van de dag. En toen stonden we op Basel SBB :)
Afbeelding
IMG_20220801_161225714 by Daniël Bleumink, on Flickr

Lang zou ik deze dag niet in Zwitserland zijn overigens, want het scheelde iets van 50 euro per nacht (minstens) om net over de grens in Duitsland te verblijven. Basel heeft de bijzondere eigenschap dat er twee trambedrijven rondrijden, waarvan de BLT interrail accepteert, maar ik moest een BVB-trammetje hebben en had dus ook met de grensoverschrijdende tarieven te maken. Valt op zich nog mee (twee zones Basel is duurder), maar toch, wat je voor die twee haltes de grens over extra betaald...
Afbeelding
IMG_20220801_161922723 by Daniël Bleumink, on Flickr

Eenmaal in Weil am Rhein was het nog een kwestie van de straat even uitlopen naar het hotel om in te checken en de bagage te droppen. Gezien de temperaturen die in de betreffende week verwacht werden had ik toch maar gebruik gemaakt van een aangeboden upgrade naar een kamer met gegarandeerde airco. Iets wat meer dan de moeite waard bleek, ook al omdat het me een kamer op de 8e verdieping opleverde met een weids uitzicht richting Basel...
Afbeelding
IMG_20220801_171723154 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het restaurant in het hotel zelf was de eerste twee dagen van m'n verblijf nog niet open, maar met een tip van de receptie alsnog lekker kunnen eten bij een nabijgelegen restaurantje al passerende trammetjes kijkend. Na het eten nog een klein wandelingetje gemaakt voor wat plaatjes, deze trammetjes zou ik nog vaak gaan zien deze week...
Afbeelding
Basler Verkehrsbetriebe 314 - Weil am Rhein, Hauptstraße by Daniël Bleumink, on Flickr

Behalve de trams vanuit Basel wordt Weil am Rhein ook bediend door bussen van de SWEG, overdag lijn 6 en 's avonds lijn 16...
Afbeelding
SWEG 336 - Weil am Rhein, Hauptstraße by Daniël Bleumink, on Flickr

Dinsdag 2 augustus
Na een goeie nacht en een meer dan uitstekend ontbijt op de vroege dinsdagmorgen kon ik fris en met een vol buikje weer aan de wandel. En als er iets was dat ik wel opgemerkt had op m'n eerste dag dan was het dat ik beter een halte minder met de tram mee kon, want dat was korter lopen. Gelijk een mooi moment om lokaal gedrag te observeren: zat natuurlijk in Duitsland, dus nog mondkapjesplicht in het OV. En formeel zou ik dus ook met zo'n ding op moeten instappen om 'm 1 minuut later bij de volgende halte weer af te mogen zetten, want daar was de grens. Praktisch droeg in die tram dus ook vrijwel niemand een mondkapje...
Afbeelding
IMG_20220802_081115902 by Daniël Bleumink, on Flickr

Ruim op tijd voor m'n trein stond ik alweer op Basel SBB, dus alle tijd om nog even de hal te aanschouwen. Daar was ook al een voorproefje te zien van m'n latere uitzicht...
Afbeelding
IMG_20220802_084107757 by Daniël Bleumink, on Flickr

De reis begon ik in een behoorlijk nieuwe Giruno op de IC21 die me naar Luzern zou gaan brengen. En bezettingsinformatie op de treinaanwijzers, dat is nou eens ideaal...
Afbeelding
IMG_20220802_085110021 by Daniël Bleumink, on Flickr

Een eerste klasse met een eerste klasse waardig interieur is trouwens ook wel eens lekker. Hoewel, ondanks dat ze allesbehalve oncomfortabel waren vond ik de stoelen toch wel iets aan de harde kant...
Afbeelding
IMG_20220802_085936799 by Daniël Bleumink, on Flickr

En zeg nou zelf, heerlijk uitzicht toch zo...
Afbeelding
IMG_20220802_100019098 by Daniël Bleumink, on Flickr

De eerste stop tussen twee treinen was in Luzern, wat met z'n prachtige ligging aan het Vierwoudstrekenmeer toch wel een kijkje buiten het station waard was...
Afbeelding
IMG_20220802_101315501 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220802_101329959 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220802_102330091 by Daniël Bleumink, on Flickr

De brug tussen stad en station was ook een mooi plekje voor een plaatje van de lokale stadsbus...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe Luzern 214 - Luzern, Seebrücke by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna het tijd werd om richting spoor 2 te gaan. Met deze Traverso zou ik de reis vervolgen over volgens zeggen de meest ondergewaardeerde schilderachtige route van Zwitserland. En ook wel een beetje door de lieflijke kant van het land loopt de route van de Voralpen-express naar Sankt Gallen...
Afbeelding
IMG_20220802_103437571 by Daniël Bleumink, on Flickr

Fraaie treinen dit ook weer. Compleet met een self-service bistrorijtuig waar de reizigers nog even op hun oplettendheid getest worden... Dus ter info: de beschikbare deksels passen niet op de koffiebekers :mrgreen:
Afbeelding
IMG_20220802_103629263 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het eerste deel van de route van deze trein voert langs de oevers van het Vierwoudstrekenmeer. En als je een ding niet moet vergeten in een Zwitserse trein dan is het wel je extra set ogen, want je komt er gegarandeerd tekort. Echt heerlijk ontspannend genieten van dit soort landschappen...
Afbeelding
IMG_20220802_105344273 by Daniël Bleumink, on Flickr

Verderop gaat het langs de Immensee...
Afbeelding
IMG_20220802_110428682 by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna de nog vrij lieflijke berglandschappen volgen, na inmiddels het knooppunt Arth-Goldau te zijn gepasseerd...
Afbeelding
IMG_20220802_112413878 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220802_123526106 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het grappigste deel van de reis kwam echter terwijl de trein zo langzaamaan Sankt Gallen naderde. Inmiddels had namelijk de automatische omroep van de trein het begeven. Dan kan je natuurlijk veel dingen doen, maar een conducteur die voor elk station de trein door loopt om bij elke reiziger persoonlijk het volgende station aan te kondigen. Ja, da's toch wel de meest aparte methode.
Is het nou de Zwitserse precisie dat hier precies een trein langs kwam toen ik de foto maakte?...
Afbeelding
IMG_20220802_125207692 by Daniël Bleumink, on Flickr

In Sankt Gallen aangekomen werd het maar eens tijd voor een late lunch van de plaatselijke Coop alvorens eens even een beetje te hobbyen. Een bijzonderheid in het centrum van Sankt Gallen is dat de S20, S21 en S22, een drietal smalspoor tram-treinen van de Appenzeller Bahnen, dwars door het centrum heen rijden onder een complexe combi van tram- en trolleybovenleiding...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe St. Gallen 176 - Sankt Gallen, Bahnhofstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
Appenzeller Bahnen 4002 - Sankt Gallen, Bahnhofstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook in Zwitserland is elektrificatie van busnetwerken duidelijk een hot topic. Maar dan toch net op een andere manier. In Sankt Gallen wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van het trolleynetwerk om elektrische bussen op te laden, die dan elders op de lijn zonder bovenleiding kunnen rijden. Eigenlijk net zoiets als ze in Arnhem van plan zijn, maar dan vandaag de dag al actief. Bijvoorbeeld op lijn 6...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe St. Gallen 105 - Sankt Gallen, Sankt Jakob Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar veruit de gaafste voertuigen die ze er rond hebben rijden zijn de dubbelgelede batterij-trolleys...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe St. Gallen 138 - Sankt Gallen, Torstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Lijn 7 reed er dan weer met een combi van trolleys en dieselbussen met aanhanger...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe St. Gallen 215, Sankt Gallen, Rorschacher Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr

En tot slot nog een nieuwe trolley op lijn 8...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe St. Gallen 103 - Sankt Gallen, Teufener Strasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna ging de reis via de snelste route weer terug via Zürich naar Basel, toch net wat minder foto-waardig. Voor deze ene dag dan toch maar een Zwitsers restaurant opgezocht om de portemonnee te legen en de maag te vullen. Ja een prima cordon blue met rösti hoor, maar CHF 51 ofwel 54 euro voor een hoofdgerecht en een cola zijn natuurlijk ook wel de bijbehorende Zwitserse prijzen...
Afbeelding
IMG_20220802_190811781 by Daniël Bleumink, on Flickr

...maargoed, voor een dagje mocht dat best. Na het trammetje terug werd het laatste uurtje van de avond besteed aan het in de prullenbak gooien van de oorspronkelijke planning en het maken van een nieuwe voor de volgende dag. Maar dat is voor het volgende deel waarin we echt de bergen in gaan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Chrysa »

Nou is Zwitserland niet erg goedkoop, maar met 51 franc voor dat ben je wel afgelegd. _O-

Verder bekend terrein, jammer dat je in Luzern niet de Tip van de maand hebt meegepakt. *O*
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door erka »

Leuk verslag en inderdaad 51 CHF hoef je zelfs in Zwitserland niet te betalen. Beetje slim kijken en dan ben je rond de 30 CHF ook wel klaar, of eten bij de supermarkt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Daniel »

Ow, dat heb ik ook wel gemerkt hoor. Deze ene ervaring was veruit de duurste van de week, voor de lunch iets op een station halen verschilt qua prijsniveau nog niet eens zoveel van Nederland.
Chrysa schreef: vr 26 aug 2022, 00:41 jammer dat je in Luzern niet de Tip van de maand hebt meegepakt.
Je doelt op het Verkehrshaus toevallig? Tja, eerste keer in een land alles tegelijk meepakken gaat natuurlijk niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Chrysa »

Geen idee wat het was toen jij er was, het is elke maand anders. ;)

Afbeelding


Als je in Zwitserland goedkoop wil eten zijn er de Coop en Migros restaurants, dan ben je voor een franc of 12-15 wel klaar. De Migrosen op stations hebben ook vaak magnetrons, dus dan is het 6 franc voor een magnetronmaaltijd en een biertje van een franc en lekker opeten in de trein.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Milco »

Leuk verslag!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D Ik ben benieuwd naar de rest. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Etienne »

Leuk verslag; Zwitserland is sowieso een mooi treinland. 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :pos:
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door umbusko »

Nog meer Zwitserland, leuk! :D
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 1) [35F]

Bericht door waldo79 »

Zwitserland is een topland, zeker per spoor.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten