Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door Daniel »

Jaren was ik nooit zo van het echt op vakantie gaan, lekker een paar weken vrij was wel zat om weer op te laden. Maarja, toen kwamen de corona-jaren en had ik de binnenkant van m'n appartement toch wel genoeg gezien...
Dit jaar begon het dus toch wel behoorlijk te kriebelen: tijd voor eens wat anders :) Eigenlijk best wel op het laatste moment begon ik met plannen van een leuk reisje en op een avond begin juli de boel maar eens geboekt voor de eerste week van augustus. In deze reeks neem ik jullie mee op een weekje interrailen naar en door Zwitserland, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.

In dit tweede deel doen we de titel eer aan en ben ik onderweg langs bergen en rivieren. Het eerste deel met de heenreis en de eerste rondreisdag vindt je hier
Ook van deze twee reisdagen heb ik weer een kaartje gemaakt: deze voor de woensdag en deze voor de donderdag.

Woensdag 3 augustus
Eigenlijk stond voor deze derde vakantiedag het verkennen van Basel op de planning, maar bij 36 graden de warmte van een grote stad opzoeken vond ik nou eerlijk gezegd niet het beste idee. En waar kan je in Zwitserland nu beter verkoeling zoeken als in de bergen, dat scheelde toch een graadje of 10 :) Dinsdagavond dus een nieuw plannetje gemaakt, maar wat niet veranderde was dat ik na het ontbijt richting tramhalte wandelde voor de dagelijkse worsteling met een kaartautomaat. Tja, op die dingen kan je je bestemming ingeven middels een toetsenbord op het touchscreen, maar dat reageert niet echt lekker.
Aangekomen op Basel SBB wellicht het meest zinloze gebruik van een roltrap ooit gemaakt: omhoog naar de traverse, direct weer omlaag... Owja, spoor 4 lag aan het stationsgebouw dus gewoon de deur door had volstaan :mrgreen:

De reis van deze dag begon per ICE, waarmee een fraaie rit naar Landquart gemaakt werd. Onder het genot van een cappucino uit de bistro dit soort landschappen, hier bij de Zürichsee, langs zien trekken. Heerlijk...
Afbeelding
IMG_20220803_102549173 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220803_102856858 by Daniël Bleumink, on Flickr

Bij de Walensee begint het landschap al wat ruiger te worden, een mooie indicatie dat het overstappunt naderde...
Afbeelding
IMG_20220803_105324461 by Daniël Bleumink, on Flickr

Toch werd het even spannend, want door de iets vertraagde aankomst in Landquart was er niet gek veel overstaptijd meer over. Maar met treinen die tenminste nog gewoon aansluitingen overnemen was die makkelijk te halen.
En zo belande ik in dit moderne treintje van de Rhatische Bahn met wel een essentiële eigenschap voor het lijntje dat ging komen: de ramen kunnen open ;-)
Afbeelding
IMG_20220803_111911451 by Daniël Bleumink, on Flickr

Tijd voor raamhangen dus, eerst bij Küblis...
Afbeelding
IMG_20220803_114634508~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

...en later nog bij Susch waar het spoor parallel aan een ruig bergriviertje loopt...
Afbeelding
IMG_20220803_121826223 by Daniël Bleumink, on Flickr

Heerlijk landschap toch...
Afbeelding
IMG_20220803_122432031 by Daniël Bleumink, on Flickr

Niet veel later was ik in Samedan...
Afbeelding
IMG_20220803_125809463 by Daniël Bleumink, on Flickr

...alwaar het even wachten was op de aansluiting terug richting Chur via de tot het UNESCO-werelderfgoed behorende Albulabahn. Via de Albulatunnel gaat deze lijn dwars onder de waterscheiding tussen Rijn en Donau door op 1800 meter boven zeeniveau. Bij Preda, waar de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe Albulatunnel nog volop in gang zijn, komt de lijn weer onder de grond vandaan...
Afbeelding
IMG_20220803_132938910 by Daniël Bleumink, on Flickr

Niet veel later volgt het meest gecompliceerde deel van de route: bij Bergün volgt een afdaling met 35 promille via meerdere keertunnels, waardoor je uit het raam dus steeds de lijn ziet liggen waar je later overheen gaat komen. Op een gegeven moment ben je echt het spoor bijster waar je nu zit...
Afbeelding
IMG_20220803_133734636 by Daniël Bleumink, on Flickr

De doorkijkjes die dat geeft zijn echter niet bepaald verkeerd...
Afbeelding
IMG_20220803_134449255 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220803_134742854 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220803_135954065 by Daniël Bleumink, on Flickr

Anderen hebben 'm vast mooier op de foto, maar hier komt de trein dus over het Landwasser viaduct...
Afbeelding
IMG_20220803_140440981 by Daniël Bleumink, on Flickr

En om het af te leren nog maar een plaatje van het schitterende berglandschap...
Afbeelding
IMG_20220803_141126747 by Daniël Bleumink, on Flickr

Aangekomen in Chur ging het niet via dezelfde route weer terug naar Basel, maar verkoos ik een andere route. Dat vereiste eerst een overstap op een Traverso naar station Ziegelbrücke waar een overstap op z'n Zwitsers op het programma stond: heel kort, maar perfect te halen. Onderweg met de S-bahn naar Rapperswil had ik dit fraaie zicht op de Obersee...
Afbeelding\IMG_20220803_162055707 by Daniël Bleumink, on Flickr

Op station Rapperswil aangekomen verruilde ik de SOB FLIRT...
Afbeelding
IMG_20220803_162704553 by Daniël Bleumink, on Flickr

...voor deze dubbeldekker van de Zürichse S-bahn. En met zo'n interieur, en een fraaie spoorlijn, is ook een voorstadslijntje prima te doen. Die stellen zitten echt heerlijk :)
Afbeelding
IMG_20220803_163716733 by Daniël Bleumink, on Flickr

Uit de gele stickers die op het raam te zien zijn valt op te maken dat deze treinen geen conducteurs hebben. In plaats daarvan heb je Selbstkontrolle en mag je jezelf een boete van 100 CHF opleggen als je geen kaartje hebt :mrgreen:
Ergens daar aan de overkant reed ik vanmorgen nog...
Afbeelding
IMG_20220803_164356650 by Daniël Bleumink, on Flickr

Aangekomen op Zürich HB resteerde vervolgens alleen de IR naar Basel nog, gevolgd door het trammetje en een laat avondmaaltje in het hotel. Daarna nog even het plan voor de donderdag in de app gezet alvorens het bed maar weer eens op te zoeken. Want wat een prachtige dag was dit zeg, maar al die indrukken maken wel moe natuurlijk.

Donderdag 4 augustus
Hoewel de donderdag nog altijd heet was werd deze dag toch het oorspronkelijke plannetje opgepakt. Water opzoeken was het immers best wel aardig weer voor. Maar dat alles begon weer met een kopietje van gisteren, waarna het in Zürich naar de kelder van het hoofdstation ging. Aldaar is het net Schiphol,met m'n volgende trein die van spoor 41 of 42 zou vertrekken: wederom met de Zürcher S-bahn dus, al is S-bahn daar toch wel een rekbaar begrip. Dit ziet er toch niet zo stadsgewestelijk uit...
Afbeelding
IMG_20220804_103458305 by Daniël Bleumink, on Flickr

Ik was dus onderweg met de S9, dus via een wat ongebruikelijke spoorlijn, maar dat later. Eerst kwam ik de Rijn weer eens tegen, maar vanuit de trein is de Rheinbrücke Eglisau toch minder spectaculair. Dus moeten jullie het met het rivierzicht doen...
Afbeelding
IMG_20220804_104007039 by Daniël Bleumink, on Flickr

Maargoed, het ongebruikelijke... nouja, de S9 is dus een soort van internationale S-bahn want de lijn loopt een stuk door Duitsland. De lijn, en de stations, zijn echter volledig Zwitsers en daarmee grensstations. Maar achter het hek is het toch echt Duitsland (in dit geval Lottstetten)...
Afbeelding
IMG_20220804_104910847 by Daniël Bleumink, on Flickr

De eerste bestemming voor vandaag was station Neuhausen Rheinfall, wat toch best een fraai uitzichtje vanaf het perron biedt...
Afbeelding
IMG_20220804_110206367 by Daniël Bleumink, on Flickr

Van wat dichter bij ziet het er dan zo uit, met zicht op Schloss Laufen. De lift rechts daarvan leidt naar station Schloss Laufen am Rheinfall wat net niet te zien is...
Afbeelding
IMG_20220804_112921682 by Daniël Bleumink, on Flickr

De treinen die bovengenoemd station bedienen steken zelf ook de Rheinfall over, zoals hier te zien. Ook wel duidelijk dat het laag water was trouwens...
Afbeelding
8080_Rheinfall by Daniël Bleumink, on Flickr

Neuhausen maakt qua OV deel uit van de stadsdienst van Schaffhausen, waar onder andere deze geinige elektrische busjes actief zijn...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe Schaffhausen 2 - Neuhausen am Rheinfall, Klettgauerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...naast gewone gelede Citaro's...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe Schaffhausen 203 - Neuhausen am Rheinfall, Klettgauerstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

...en trolleybussen die deels zonder bovenleiding rijden...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe Schaffhausen 106 - Neuhausen am Rheinfall, Zentralstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Schaffhausen heeft zelf ook een S-bahn naar Jestetten (D), simpelweg "S" geheten...
Afbeelding
SBB 732-3 - Neuhausen by Daniël Bleumink, on Flickr

Blijkbaar wil men in Schaffhausen nog wel meer elektrische bussen gaan inzetten, als ik dat aantal laadpalen bij het station zo zie...
Afbeelding
Verkehrsbetriebe Schaffhausen 27 - Schaffhausen, Bahnhofstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Mijn weg vervolgde ik daarna weer met de S-bahn van Sankt Gallen, de S1 om precies te zijn, over een mooie route langs de Bodensee. Daar moest ik dan wel die tijd in een GTW voor over hebben, met deels een 3+1 opstelling in de 1e klase. Maar gezien ik toch de enige passagier in de 1e klasse was ;-) Eerst maar weer een keer de Rijn over...
Afbeelding
IMG_20220804_142058683 by Daniël Bleumink, on Flickr

Na een rit vol weidse uitzichten richting Duitsland (aan de overkant)...
Afbeelding
IMG_20220804_145515814 by Daniël Bleumink, on Flickr

...kwam ik aan in Romanshorn. Wel met wat vertraging, dus moest even opschieten om de IC terug te halen. In Zürich weer even overstappen op de IR, dit keer met wel heel comfortabele rijtuigen...
Afbeelding
IMG_20220804_170046432 by Daniël Bleumink, on Flickr

En daarmee zat dag vier er ook al weer op. In het volgende deel gooi ik wederom het oorspronkelijke plan in de prullenbak voor wat anders moois, en daarna was het op de zesde dag alweer tijd voor de terugweg via een omweg. Maar dat alles later!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door Etienne »

Wauw 8-) 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door umbusko »

Zwitserland blijft toch ook net een snoepwinkel. _O_ Mooie plaatjes weer!
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag weer! :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door Milco »

Mooi weer hoor! 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 2) [33F]

Bericht door ZO6176 »

Een erg fraai verslag. Zwitserland staat hoog in mijn to-do-lijstje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten