Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Daniel »

Jaren was ik nooit zo van het echt op vakantie gaan, lekker een paar weken vrij was wel zat om weer op te laden. Maarja, toen kwamen de corona-jaren en had ik de binnenkant van m'n appartement toch wel genoeg gezien...
Dit jaar begon het dus toch wel behoorlijk te kriebelen: tijd voor eens wat anders :) Eigenlijk best wel op het laatste moment begon ik met plannen van een leuk reisje en op een avond begin juli de boel maar eens geboekt voor de eerste week van augustus. In deze reeks neem ik jullie mee op een weekje interrailen naar en door Zwitserland, waar mooie lijntjes zich uitstekend lieten afwisselen met wat gehobby in eens een andere omgeving.

In dit derde deel ga ik weer een dagje verder de bergen in en een dag later was het alweer tijd voor de terugreis. Het eerste deel met de heenreis en de eerste rondreisdag vindt je hier en het tweede deel hier
Ook van deze twee reisdagen heb ik weer een kaartje gemaakt: deze voor de vrijdag en deze voor de zaterdag.

Vrijdag 5 augustus
Nadat eerder in de week het oorspronkelijke plan al eens omgegooid werd deed ik dat deze vrijdag weer, anders zou ik na de al gewijzigde woensdag wel erg vaak hetzelfde traject over komen. Nou was dat deels niet te voorkomen, maar op de donderdagavond en zelfs nog 's nachts toen ik even wakker lag maakte ik een vers plannetje voor m'n laatste rondtourdagje alweer.
En zo stapte ik na het ontbijt maar weer eens in het trammetje naar Basel, vanaf de halte linksaf en de grens was alweer in zicht. Het begon te wennen...
Afbeelding
IMG_20220805_082601444 by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanuit Basel SBB ging de reis allereerst alweer met de ICE naar Zürich, tja, dat kwam nou eenmaal zo uit. Aldaar werd de ICE verruild voor een Twindexx naar Luzern, gewoon om de "zug" via Zug gehad te hebben...
Afbeelding
IMG_20220805_100525589 by Daniël Bleumink, on Flickr

Na Thalwil buigt deze Interregio af en biedt nog even een uitzicht over de Zürichsee vanaf een hoger standpunt...
Afbeelding
IMG_20220805_102105375 by Daniël Bleumink, on Flickr

Check, de bordjes kloppen :mrgreen:
Afbeelding
IMG_20220805_103046830~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

Na nog wat kleine bergjes...
Afbeelding
IMG_20220805_103519163 by Daniël Bleumink, on Flickr

...werd het tijd voor het echte werk. In Luzern stapte ik over op een combi van een Stadler ADLER en Stadler FINK van de Zentralbahn, tijd voor een stukje smalspoor met tandrad en al...
Afbeelding
IMG_20220805_105754291 by Daniël Bleumink, on Flickr

De route van deze IR loopt allereerst nog een stukje langs het Vierwoudstedenmeer...
Afbeelding
IMG_20220805_111102627~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna het landschap er steeds mooier op wordt...
Afbeelding
IMG_20220805_113007976 by Daniël Bleumink, on Flickr

De serieuze klim begint echter pas bij Giswil...
Afbeelding
IMG_20220805_113938959 by Daniël Bleumink, on Flickr

...waar het via o.a. Lungern maarliefst 550 meter omhoog gaat op een stuk van 10 kilometer...
Afbeelding
IMG_20220805_114855552 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220805_120130873 by Daniël Bleumink, on Flickr

Bij Brünig wordt vervolgens het hoogste punt, een kilometer boven zeeniveau, bereikt...
Afbeelding
IMG_20220805_120254459 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220805_120938831 by Daniël Bleumink, on Flickr

Naar beneden gaat het daarna nog wel een tikkeltje steiler, met 450 meter omlaag in slechts 5 kilometer. Op een zeker moment bestaat er zicht op de lijn waarover later de rit wordt vervolgd onderin het dal...
Afbeelding
IMG_20220805_121230545 by Daniël Bleumink, on Flickr

In station Meiringen, met lekker ruig uitzicht, wordt kopgemaakt...
Afbeelding
IMG_20220805_121936017 by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna een prachtstuk langs de Brienzersee volgt...
Afbeelding
IMG_20220805_123307854 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het zou zo een standaard Windows-achtergrondje kunnen zijn...
Afbeelding
IMG_20220805_123343404 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220805_124351173 by Daniël Bleumink, on Flickr

In Interlaken Ost verruilde ik de FINK+ADLER...
Afbeelding
IMG_20220805_125651429 by Daniël Bleumink, on Flickr

...voor deze dubbeldekker van de BLS, prachtige treintjes weer...
Afbeelding
IMG_20220805_131945900 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220805_132120688 by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanuit Interlaken...
Afbeelding
IMG_20220805_133215737 by Daniël Bleumink, on Flickr

...ging het langs de Thunersee...
Afbeelding
IMG_20220805_133809952 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220805_133931966 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220805_134610096 by Daniël Bleumink, on Flickr

Eenmaal in Spiez werd het dan wachten op de eerste serieuzer vertraagde trein: de EC 52 uit Milaan naar Frankfurt die ik tot aan Bern zou nemen. Aldaar had ik nog wat tijd ingepland voor wat gehobby, maar eerst was het toch wel even genieten van het prachtige uitzicht op de binnenstad langs de Aare. Wel behoorlijk heet daar in het zonnetje: toen ik later over de brug op de achtergrond weer terug liep bleek de bitumenachtige afdichtmassa in de voegovergangen zelfs al mee te geven als je erop stapte...
Afbeelding
IMG_20220805_144318333 by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook in Bern rijden dus de nodige HESS LighTrams rond, zoals deze dubbelgelede...
Afbeelding
BernMobil 51 - Bern, Lorrainebrücke by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan dieselbussen zijn er onder andere deze gelede Citaro's aan te treffen, hier op lijn 10...
Afbeelding
BernMobil 861 - Bern, Viktoriastrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Mooie bijkomstigheid, voor mij als busfotograaf dan, was dat tramlijn 9 deels vervangen werd door buslijn 9A wegens werkzaamheden. Daarop reed onder andere deze gloedjenieuwe Volvo...
Afbeelding
BernMobil 222 - Bern, Moserstrasse by Daniël Bleumink, on Flickr

En ook in Bern combineren ze trams en trolleys in de binnenstad...
Afbeelding
BernMobil 28 - Bern, Spitalgasse by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanaf Bern keerde ik per ICE weer terug naar Basel en vervolgens met het trammetje naar Weil am Rhein. Aldaar werd nog even verandering gebracht in het feit dat ik weliswaar bij het drielandenpunt verbleef, maar nog niet de brug over gelopen was naar Frankrijk. In het aan de andere kant van de Rijn gelegen Huningue wordt het OV verzorgd door DistriBus...
Afbeelding
DistriBus FN 190 NN - Huningue, Rue de la Libération by Daniël Bleumink, on Flickr

Zo'n grensstreek is natuurlijk ook een mengelmoes van talen. En dan krijg je dit soort dingen: de plaats in het Frans maar de eindhalte juist in het Duits...
Afbeelding
DistriBus CK 917 PP - Huningue, Rue Barbanegre by Daniël Bleumink, on Flickr

Toen ik met het opzoeken van de bovenstaande bus vaststelde dat het een Mercedes Citaro BHNS was, begon ik toch wel af te vragen wat dat nu weer voor bijzonder type was. Maar dat is dus gewoon een verfranste benaming... "Bus à Haut Niveau de Service", oftewel wat we hier in Nederland BRT noemen. Geen idee wat de match daartussen en lijn 603 is, want dat is zover ik de dienstregeling zag nou niet echt een snelle hoogfrequente lijn ;-)

Teruglopend naar Duitsland ook nog maar eens het uitzicht vanaf de Dreiländerbrücke vastgelegd, die overigens maar tussen twee landen loopt. Rechts op de achtergrond is m'n verblijfplaats gedurende deze week ook nog te zien...
Afbeelding
IMG_20220805_181542666 by Daniël Bleumink, on Flickr

De andere kant op kijkend is nog net de grensbrug tussen Duitsland en Zwitserland te zien...
Afbeelding
IMG_20220805_181558663 by Daniël Bleumink, on Flickr

En teruglopend naar het hotel kon er nog een busje van lijn 16 op de foto...
Afbeelding
SWEG 933 - Weil am Rhein, Colmarer Straße by Daniël Bleumink, on Flickr

Zaterdag 6 augustus
Met het aanbreken van de zaterdag was het alweer tijd om huiswaarts te keren. Maargoed, ik wilde nog wel een mooi reisje op die laatste reisdag hebben. En dat bleek zich nog wel te combineren met waar er plek in de nachttrein terug was. Na een stevig ontbijtje nog even de laatste dingen terug de koffer in, uitchecken en op naar de tramhalte. Na een zonovergoten week was het toch wel even wennen dat het op de vertrekdag zelfs regende.

Vanaf Basel ging het ook deze dag weer met dezelfde ICE als de afgelopen dagen richting Zürich. En aangezien ik elke dag al een uitzichtje zag waarvan ik dacht, daar moet ik eens een plaatje van maken, daar vandaag eindelijk eens aan gedacht. Al zag het er in het zonnetje toch wel fraaier uit...
Afbeelding
IMG_20220806_094950121 by Daniël Bleumink, on Flickr

In Zürich was het weer tijd voor een overstap, dit keer op de RailjetExpress die me helemaal naar Wenen zou brengen...
Afbeelding
IMG_20220806_102046682 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het achtervolgde me blijkbaar een beetje tijdens deze rit, maar ook hier had ik weer te maken met een rijtuig dat andersom zat dan verwacht waardoor ik juist het eerste stuk rechts achteruit aflegde en het tweede stuk links vooruit. Kennelijk hebben die reserveringspagina's wat moeite met treinen die kopmaken onderweg. Maargoed, de Zürichsee had ik toch al eerder gezien, dus kon nu mooi het uitzicht aan de andere kant bekijken...
Afbeelding
IMG_20220806_111656145 by Daniël Bleumink, on Flickr

Al snel na het kopmaken in Buchs SG was daar de Rijn alweer en liet zich weer een landje afstrepen. De enige spoorlijn van Liechtenstein heb ik nu in elk geval ook gehad...
Afbeelding
IMG_20220806_120010153~2 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het was inmiddels ook lunchtijd en gezien ik nog wel even in deze Railjet zou zitten een mooie gelegenheid de Oostenrijkse catering te testen. Kleine complicatie alleen, er bleek geen brood aanwezig in de restauratie. Nouja, dan maar een warme maaltijd. Al met al was ik toch twee landen verder voor de lunch er was... tja, Liechtenstein ben je ook zo door natuurlijk. Tijd voor schnitzel dus...
Afbeelding
IMG_20220806_121331298 by Daniël Bleumink, on Flickr

Het Oostenrijkse uitzicht is dan toch wel weer heel anders dan het Zwitserse. Genoeg bergen uiteraard, maar toch, het stuk waar deze trein me doorheen bracht vond ik toch wat minder mooi dan het Zwitserse landschap...
Afbeelding
IMG_20220806_132016330 by Daniël Bleumink, on Flickr

Desondanks blijft het heerlijk om het landschap zo aan je voorbij te zien trekken, al werd dat na het stuk door Funklochhagen (de Oostenrijkse corridor door Duitsland heen naar Salzburg) toch wel wat saaier. En tja, toen was ik dus in Wenen...
Afbeelding
IMG_20220806_183443852 by Daniël Bleumink, on Flickr

Aldaar had ik ruim de tijd voor een overstap, maar na die lunch hoefde ik nou ook weer niet al te veel meer te eten. Dus werd maar even een bezoekje aan de McDonalds naast het station gebracht. Verrassend genoeg blijkt een cheeseburger daar wel ergens naar te smaken, in Nederland zijn die dingen over het algemeen vrij smakeloos. Wel wat onpraktisch alleen dat de mayo bij de friet in een zakje komt i.p.v. het bakje frietsaus wat je er in Nederland bij kunt bestellen.

Voor de rest van de tijd was er natuurlijk een logische plek om eens uit te proberen: ik had zowel een 1e klas interrail als een reservering voor het slaaprijtuig, dus zelfs twee tickets waarmee je de lounge in mag. Lekker relaxed daar nog even gezeten met uitzicht op de stationshal en een gratis cappucino erbij :)
Afbeelding
IMG_20220806_191549287~3 by Daniël Bleumink, on Flickr

Afbeelding
IMG_20220806_191637149 by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna op m'n gemakje richting het perron gegaan voor m'n Nightjet terug naar Nederland. Eenmaal ingestapt was er wel enige verwarring, want in de coupé waarin ik gereserveerd had bleek maar één bed klaargemaakt te zijn. Echter waren er wel drie reizigers met een reservering voor die coupé. Na een blik op de kaartjes van ons alledrie werd 'ie dan alsnog maar even naar zitmodus omgebouwd om de tijd tot bedtijd te overbruggen.

Wel een lesje voor de volgende keer: het middelste bed hebben is wel de onhandigste om je bagage kwijt te kunnen, da's net de enige waar je nergens plek voor hebt. Wat volgde was nou niet de meest geweldige nacht ooit... hoewel ik normaal best aardig in slaap kan vallen in een trein is dat liggend en alle kanten op geschommeld worden toch anders. Tussendoor nog, inmiddels standaard geloof ik, een grenscontrole bij Passau. Al ging dat vrij vlot en werd mijn coupé verder niet gecontroleerd.
Enigszins gebroken was ik bij Düsseldorf wel weer wakker en niet al te veel later volgde nog wat verwarring toen de rijtuigbegeleider het ontbijt van de coupégenoot die al in Keulen was uitgestapt kwam serveren. Maar dat was snel gecorrigeerd, tijd voor het prima ontbijtje dus...
Afbeelding
IMG_20220807_081607564 by Daniël Bleumink, on Flickr

En na een omleiding via de Betuweroute en het vers opgeleverde nieuwe spoor bij Culemborg was het dan weer tijd voor "hallo Utrecht"...
Afbeelding
IMG_20220807_095031106 by Daniël Bleumink, on Flickr

Vervolgens vergeet ik in te checken op perron 5/7, dus weer een keer extra heen en weer. Maar had er toch ruim de tijd voor want dit was een zeldzame Nightjet, namelijk eentje die met slechts +4 in Utrecht arriveerde :) Nog een klein stukje naar Amersfoort en ik was weer thuis, tijd om weer even bij te komen van die laatste nacht.

Maar samenvattend: wat een heerlijk weekje was dit zeg. Die ontspanning had ik echt even nodig en bovenal is Zwitserland natuurlijk gewoon een prachtland om doorheen te treinen. Voor herhaling vatbaar is het dus zeker, ik heb al zo'n vermoeden wat er voor de volgende zomervakantie op het programma gaat staan. Nog genoeg mooie lijntjes te doen immers, heb nu pas een kleine selectie gehad ;-)
Hopelijk hebben jullie net zo veel meegenoten!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door diederickx »

Daniel schreef: di 06 sep 2022, 22:39gewoon om de "zug" via Zug gehad te hebben...
[...]
Check, de bordjes kloppen :mrgreen:
Afbeelding
IMG_20220805_103046830~2 by Daniël Bleumink, on Flickr
Het telt natuurlijk alleen echt indien je daar op de tocht gezeten hebt.
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door erka »

Mooi verslag weer!
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door waldo79 »

Mooi verslag.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Milco »

Erg gaaf verslag weer!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door umbusko »

Weer leuk om te lezen! Pff, even omreizen via Wenen :mrgreen: ... en onderweg helemaal niks bezichtigen. :shock: Op zich ben ik ook niet vies van wat omreizen, maar ik probeer er dan wel altijd tenminste íéts aparts in te verwerken. :p

Ook herkenbaar, dat afstrepen van de spoorlijn door Liechtenstein heb ik ook gedaan deze zomer, chaos in de nightjet ook, slapen in het middelste bed ook (maar dan in een 6-persoons couchette), cappuccino in de Weense ÖBB Lounge ook... maar in ieder geval heb ik ook een heel stuk Zwitserland gedaan waar je niet geweest bent deze reis. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Daniel »

umbusko schreef: do 08 sep 2022, 10:48 Weer leuk om te lezen! Pff, even omreizen via Wenen :mrgreen: ... en onderweg helemaal niks bezichtigen.
Tja, dat was eigenlijk ook wel mijn bedoeling maar met de omweg via Wenen bleef er niet echt tijd meer over. Die twee uur overstaptijd was zo voorbij met even wat eten en het loungebezoekje.
Oorspronkelijk had ik de Nightjet uit Innsbruck willen pakken om daar nog wat tijd te hebben, maar die was al vol. (En een nog eerder idee om via Frankrijk en Luxemburg terug te keren strandde op werkzaamheden)
maar in ieder geval heb ik ook een heel stuk Zwitserland gedaan waar je niet geweest bent deze reis. ;)
Er zijn ook gewoon veel te veel mooie reizen door Zwitserland te maken, je moet iets voor een volgende keer over houden natuurlijk ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Tom024 »

Leuk reisje, ik ga mijn interrail ook maar eens benutten om in Zwitserland wat verder te komen dan Zürich HB. ;)

Die grenscontroles bij Passau heb je dus zelfs in de Nightjet? :') Blijft toch iets geks, in Passau en Furth im Wald zetten ze gewoon de hele trein stil, een stuk verderop in Freilassing stapt de Bundespolizei in en rijdt gewoon mee (tot het eerstvolgende station?). Terwijl het alledrie in Bayern ligt, zo onlogisch.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Daniel »

Tom024 schreef: vr 09 sep 2022, 12:58 Die grenscontroles bij Passau heb je dus zelfs in de Nightjet? :')
Jup, het kloppen op de deur van een verderop gelegen coupé met geroep "Bundespolizei!" was duidelijk te horen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Suus »

In Simbach en Bayerisch Eisenstein controleert de BuPo de internationale trein niet *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door ODRAIL »

Samen met de delen een en twee een mooi (soms herkenbaar) verslag ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door umbusko »

En op de route via Cheb controleren ze ook niet. Of hoogstens loopt er wat politie door de trein op zoek naar verdachte personen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Over de spoorlijn tussen Luzern en Interlaken heb ik in 2008 gereisd, toen wij op de camping nabij Meiringen stonden. Destijds reden er nog getrokken treinen over die lijn.
Wel jammer dat je in Bern niet iets meer trams op de foto hebt gezet. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel op reis: langs bergen en rivieren (deel 3) [46F]

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 08 okt 2022, 10:39 Over de spoorlijn tussen Luzern en Interlaken heb ik in 2008 gereisd, toen wij op de camping nabij Meiringen stonden. Destijds reden er nog getrokken treinen over die lijn.
Die rijden er nog steeds: er staat er eentje op de foto uit Meiringen.
Wel jammer dat je in Bern niet iets meer trams op de foto hebt gezet. ;)
Ik was ook maar vrij kort in Bern en op het rondje dat ik er liep reden nou net de trams niet (vandaar die buslijn 9A op de foto's).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten