Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
In 1864 werd Coimbra op het spoornet aangesloten middels een station aan de hoofdlijn Lissabon - Porto, dat nogal buiten de stad lag - een beetje als Den Haag Hollands Spoor dat aanvankelijk zelfs op Rijswijks grondgebied lag. In 1885 kwam de trein tot vlakbij het centrum middels een enkelsporig zijlijntje vanaf het hoofdlijnstation, dat vanaf dat moment bij de inwoners bekend stond als het Estação Velha (= Oude Station), terwijl het stadseindpunt het Estação Nova (= Nieuwe Station) werd. De situatie in Coimbra lijkt een beetje op die in Lindau, een beetje op die in Kassel en een beetje op die in Emden; misschien zijn er betere voorbeelden.
Met wijsheid achteraf was het het beste geweest als het oude hoofdlijnstation Coimbra was blijven heten, en het nieuwe station Coimbra-Cidade (= Stad) genoemd was; die laatste naam heeft het overigens tot de volksmond gebracht. Hogere machten hebben evenwel bepaald dat het nieuwe station Coimbra (sec) genoemd moest worden, en dat het oude station een afgeleide naam moest krijgen. Maar welke? "Coimbra-Entroncamento" (aansluiting, "junction") was logisch geweest, maar helaas ligt er al een station Entroncamento tussen Lissabon en Coimbra, en dat zou verwarring geven. De gebruikelijk oplossing in Portugal is dat een tweede station in dezelfde plaats, waarvoor geen betere naam te verzinnen is, in zo'n geval het achtervoegsel -A krijgt; een eventueel derde krijgt -B. In de landen van de voormalige Sovjet-Unie bestaat iets dergelijks met -I, -II etc.
En nu komt het grote mysterie. Het oude hoofdlijnstation kwam Coimbra-B te heten. Waarom? Niemand die het weet. Er is ook nooit een station Coimbra-A geweest. Wel wordt de naam Coimbra-A veelvuldig door mensen, die ten onrechte denken het "systeem" te snappen, gebruikt voor het nieuwe station - ten onrechte dus.
Station Coimbra telt vier sporen die, overzichtelijk, van links naar rechts 1 - 2 - 3 - 4 genummerd zijn. Spoor 3 is geen perronspoor, werd vroeger gebruikt voor het omlopen van locomotieven en is tegenwoordig gekortwiekt. Tegenwoordig doen alleen regionale treinstellen Coimbra aan.
Aan spoor 2, met de rug tegen spoor 1, ligt de restauratie.
Spoor 1 maakt dat Coimbra niet echt een kopstation was; tussen 1906 en 2009 reden er in de dagrand, voorafgegaan door een man met een vlag, treinen over straat tussen Coimbra en Coimbra-Parque, wat het begin-/eindpunt was van het lijntje naar Lousã. Allemaal verleden tijd. De draden boven de weg zijn voor een trolleybus die bij mijn beste weten eveneens verleden tijd is.
En in december 2023 zal ook het doek vallen voor het lijntje tussen Coimbra en Coimbra-B, en daarmee voor station Coimbra. Wat rest is Coimbra-B met zijn onverklaarbare naam. Hieronder is het begin van het op te heffen lijntje te zien; de hoofdlijn richting Lissabon buigt naar rechts. De sporen op Coimbra-B zijn overigens onnavolgbaar genummerd: 8 - 7 - 2 - 1 - 3 - 4 - 5.
Achter ons bevindt zich het stationsgebouw op een eilandperron. Het idee is dat met het vervallen van spoor 7 en 8, die in hoofdzaak gebruikt worden voor de bediening van het lijntje naar Coimbra, het stationsgebouw aan de straat komt te liggen. Saillant detail: Aan het perron van spoor 8 is de huidige hoofdtoegang te zien - althans voor wie niet met de auto komt.
Met wijsheid achteraf was het het beste geweest als het oude hoofdlijnstation Coimbra was blijven heten, en het nieuwe station Coimbra-Cidade (= Stad) genoemd was; die laatste naam heeft het overigens tot de volksmond gebracht. Hogere machten hebben evenwel bepaald dat het nieuwe station Coimbra (sec) genoemd moest worden, en dat het oude station een afgeleide naam moest krijgen. Maar welke? "Coimbra-Entroncamento" (aansluiting, "junction") was logisch geweest, maar helaas ligt er al een station Entroncamento tussen Lissabon en Coimbra, en dat zou verwarring geven. De gebruikelijk oplossing in Portugal is dat een tweede station in dezelfde plaats, waarvoor geen betere naam te verzinnen is, in zo'n geval het achtervoegsel -A krijgt; een eventueel derde krijgt -B. In de landen van de voormalige Sovjet-Unie bestaat iets dergelijks met -I, -II etc.
En nu komt het grote mysterie. Het oude hoofdlijnstation kwam Coimbra-B te heten. Waarom? Niemand die het weet. Er is ook nooit een station Coimbra-A geweest. Wel wordt de naam Coimbra-A veelvuldig door mensen, die ten onrechte denken het "systeem" te snappen, gebruikt voor het nieuwe station - ten onrechte dus.
Station Coimbra telt vier sporen die, overzichtelijk, van links naar rechts 1 - 2 - 3 - 4 genummerd zijn. Spoor 3 is geen perronspoor, werd vroeger gebruikt voor het omlopen van locomotieven en is tegenwoordig gekortwiekt. Tegenwoordig doen alleen regionale treinstellen Coimbra aan.
Aan spoor 2, met de rug tegen spoor 1, ligt de restauratie.
Spoor 1 maakt dat Coimbra niet echt een kopstation was; tussen 1906 en 2009 reden er in de dagrand, voorafgegaan door een man met een vlag, treinen over straat tussen Coimbra en Coimbra-Parque, wat het begin-/eindpunt was van het lijntje naar Lousã. Allemaal verleden tijd. De draden boven de weg zijn voor een trolleybus die bij mijn beste weten eveneens verleden tijd is.
En in december 2023 zal ook het doek vallen voor het lijntje tussen Coimbra en Coimbra-B, en daarmee voor station Coimbra. Wat rest is Coimbra-B met zijn onverklaarbare naam. Hieronder is het begin van het op te heffen lijntje te zien; de hoofdlijn richting Lissabon buigt naar rechts. De sporen op Coimbra-B zijn overigens onnavolgbaar genummerd: 8 - 7 - 2 - 1 - 3 - 4 - 5.
Achter ons bevindt zich het stationsgebouw op een eilandperron. Het idee is dat met het vervallen van spoor 7 en 8, die in hoofdzaak gebruikt worden voor de bediening van het lijntje naar Coimbra, het stationsgebouw aan de straat komt te liggen. Saillant detail: Aan het perron van spoor 8 is de huidige hoofdtoegang te zien - althans voor wie niet met de auto komt.
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Leuk verslag, ik heb mij ook altijd al afgevraagd waarom er een Coimbra-A en een Coimbra-B is
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Je bedoelt: geen Coimbra-A, of lees ik het verslag nou verkeerd? Dank diederickx, interessant leesvoer!
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Op de lijn naar Lousa reden de Allan stellen van de CP, familie van onze DE1 en voorzien van dezelfde brommende AEC motor en zwengeltjes waar je eindeloos aan moest draaien om het raam open te krijgen. Op een gegeven moment kreeg men het plan dit lijntje om te bouwen tot sneltramlijn en begon in 2009 ook echt de verbouwing. Toen de oude rails was opgebroken, was het geld op…
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Dat die trolleylijnen er nog hangen verbaast me wel, die bussen rijden al vijf jaar niet meer volgens mij.
Leuk verslag, zelf zal ik er niet meer op tijd komen. Heb je een idee waarom die lijn dicht gaat? Coimbra is toch best een flinke stad...
Leuk verslag, zelf zal ik er niet meer op tijd komen. Heb je een idee waarom die lijn dicht gaat? Coimbra is toch best een flinke stad...
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Leuk, je leert nog eens wat
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Als ik het goed begrepen heb komt het puur uit de kokers van de stad Coimbra. Ze willen één "centraal" station en dat is Coimbra-B; de tramtrein die The Greyhound noemde zou niet alleen de lijn naar Lousã bedienen maar ook over de boulevard naar het Estação Nova rijden (dezelfde route waar ook het straatspoor lag/ligt), en van daar uit over de te converteren spoorbaan naar Coimbra-B. Daarmee zou een hoogwaardige stad/streeklijn ontstaan. Later is dat door geldgebrek een "metrobus" geworden (gelede bus over deels vrije baan) maar het idee blijft hetzelfde.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Ik kwam dit interessante artikel tegen over de ontwikkelingen rondom het OV in en om Coimbra. De trolleybus is blijkbaar officieel nog steeds niet opgeheven, maar rijdt door wegwerkzaamheden niet op dit moment.
https://www.urban-transport-magazine.c ... is-coming/
https://www.urban-transport-magazine.c ... is-coming/
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Interessant verslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra
Een leuk en boeiend verslag .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten