Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door diederickx »

In 1864 werd Coimbra op het spoornet aangesloten middels een station aan de hoofdlijn Lissabon - Porto, dat nogal buiten de stad lag - een beetje als Den Haag Hollands Spoor dat aanvankelijk zelfs op Rijswijks grondgebied lag. In 1885 kwam de trein tot vlakbij het centrum middels een enkelsporig zijlijntje vanaf het hoofdlijnstation, dat vanaf dat moment bij de inwoners bekend stond als het Estação Velha (= Oude Station), terwijl het stadseindpunt het Estação Nova (= Nieuwe Station) werd. De situatie in Coimbra lijkt een beetje op die in Lindau, een beetje op die in Kassel en een beetje op die in Emden; misschien zijn er betere voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Met wijsheid achteraf was het het beste geweest als het oude hoofdlijnstation Coimbra was blijven heten, en het nieuwe station Coimbra-Cidade (= Stad) genoemd was; die laatste naam heeft het overigens tot de volksmond gebracht. Hogere machten hebben evenwel bepaald dat het nieuwe station Coimbra (sec) genoemd moest worden, en dat het oude station een afgeleide naam moest krijgen. Maar welke? "Coimbra-Entroncamento" (aansluiting, "junction") was logisch geweest, maar helaas ligt er al een station Entroncamento tussen Lissabon en Coimbra, en dat zou verwarring geven. De gebruikelijk oplossing in Portugal is dat een tweede station in dezelfde plaats, waarvoor geen betere naam te verzinnen is, in zo'n geval het achtervoegsel -A krijgt; een eventueel derde krijgt -B. In de landen van de voormalige Sovjet-Unie bestaat iets dergelijks met -I, -II etc.

En nu komt het grote mysterie. Het oude hoofdlijnstation kwam Coimbra-B te heten. Waarom? Niemand die het weet. Er is ook nooit een station Coimbra-A geweest. Wel wordt de naam Coimbra-A veelvuldig door mensen, die ten onrechte denken het "systeem" te snappen, gebruikt voor het nieuwe station - ten onrechte dus.

Afbeelding

Afbeelding

Station Coimbra telt vier sporen die, overzichtelijk, van links naar rechts 1 - 2 - 3 - 4 genummerd zijn. Spoor 3 is geen perronspoor, werd vroeger gebruikt voor het omlopen van locomotieven en is tegenwoordig gekortwiekt. Tegenwoordig doen alleen regionale treinstellen Coimbra aan.

Afbeelding

Afbeelding

Aan spoor 2, met de rug tegen spoor 1, ligt de restauratie.

Afbeelding

Afbeelding

Spoor 1 maakt dat Coimbra niet echt een kopstation was; tussen 1906 en 2009 reden er in de dagrand, voorafgegaan door een man met een vlag, treinen over straat tussen Coimbra en Coimbra-Parque, wat het begin-/eindpunt was van het lijntje naar Lousã. Allemaal verleden tijd. De draden boven de weg zijn voor een trolleybus die bij mijn beste weten eveneens verleden tijd is.

Afbeelding

Afbeelding

En in december 2023 zal ook het doek vallen voor het lijntje tussen Coimbra en Coimbra-B, en daarmee voor station Coimbra. Wat rest is Coimbra-B met zijn onverklaarbare naam. Hieronder is het begin van het op te heffen lijntje te zien; de hoofdlijn richting Lissabon buigt naar rechts. De sporen op Coimbra-B zijn overigens onnavolgbaar genummerd: 8 - 7 - 2 - 1 - 3 - 4 - 5.

Afbeelding

Achter ons bevindt zich het stationsgebouw op een eilandperron. Het idee is dat met het vervallen van spoor 7 en 8, die in hoofdzaak gebruikt worden voor de bediening van het lijntje naar Coimbra, het stationsgebouw aan de straat komt te liggen. Saillant detail: Aan het perron van spoor 8 is de huidige hoofdtoegang te zien - althans voor wie niet met de auto komt.
PHS

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door PHS »

Leuk verslag, ik heb mij ook altijd al afgevraagd waarom er een Coimbra-A en een Coimbra-B is :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door umbusko »

Je bedoelt: geen Coimbra-A, of lees ik het verslag nou verkeerd? ;) Dank diederickx, interessant leesvoer!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door The Greyhound »

Op de lijn naar Lousa reden de Allan stellen van de CP, familie van onze DE1 en voorzien van dezelfde brommende AEC motor en zwengeltjes waar je eindeloos aan moest draaien om het raam open te krijgen. Op een gegeven moment kreeg men het plan dit lijntje om te bouwen tot sneltramlijn en begon in 2009 ook echt de verbouwing. Toen de oude rails was opgebroken, was het geld op…
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door Chrysa »

Dat die trolleylijnen er nog hangen verbaast me wel, die bussen rijden al vijf jaar niet meer volgens mij.

Leuk verslag, zelf zal ik er niet meer op tijd komen. Heb je een idee waarom die lijn dicht gaat? Coimbra is toch best een flinke stad...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door Ardan »

Leuk, je leert nog eens wat *O*
Ik doe ook maar wat
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door diederickx »

Chrysa schreef: za 08 okt 2022, 23:46Heb je een idee waarom die lijn dicht gaat? Coimbra is toch best een flinke stad...
Als ik het goed begrepen heb komt het puur uit de kokers van de stad Coimbra. Ze willen één "centraal" station en dat is Coimbra-B; de tramtrein die The Greyhound noemde zou niet alleen de lijn naar Lousã bedienen maar ook over de boulevard naar het Estação Nova rijden (dezelfde route waar ook het straatspoor lag/ligt), en van daar uit over de te converteren spoorbaan naar Coimbra-B. Daarmee zou een hoogwaardige stad/streeklijn ontstaan. Later is dat door geldgebrek een "metrobus" geworden (gelede bus over deels vrije baan) maar het idee blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door The Greyhound »

Ik kwam dit interessante artikel tegen over de ontwikkelingen rondom het OV in en om Coimbra. De trolleybus is blijkbaar officieel nog steeds niet opgeheven, maar rijdt door wegwerkzaamheden niet op dit moment.

https://www.urban-transport-magazine.c ... is-coming/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door Meltrain »

Interessant verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Klein verslag van een laatste ademtocht: Coimbra

Bericht door ODRAIL »

Een leuk en boeiend verslag ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten