Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door Chrysa »

Waar we in deel 1 in een vrijwel rechte lijn van Lausanne naar Tromsø reisden, is dit deel qua route iets chaotischer. (A)

Na aankomst in Tromsø lopen we eerst van de veerhaven naar ons hotel om onze tassen te droppen. Bij de check-in krijgen we meteen een sleutel met een heel groot stuk plastic eraan. “This is to open the windows, it’s extremely hot today. Please bring it back in 5 minutes.”. Zo gezegd, zo gedaan. Het kwik heeft hier vandaag 29C aangetikt, en omdat het hier 24 uur per dag licht is koelt het ’s nachts ook niet erg af. Maar goed, de hitte in onze kamer is van latere zorg. Eerst maar eens Tromsø verkennen.
Bij de veerhaven ligt het prachtige onverharde busstation. Ik neem aan dat dit tijdelijk is, maar het leek er ook niet op alsof er nog iets aan dit veld gedaan zou gaan worden.

Afbeelding

Wanneer we het voetgangersgebied in het centrum in lopen, krijgen we meteen een gratis smoothie in onze handen gedrukt ter promotie van een of ander merk. Tot nu toe valt het dus best mee met de voedselprijzen. :D

Afbeelding

Omdat alleen een smoothie qua lunch niet geweldig is, lopen we ook een supermarkt in. Ik moet zeggen, de Noorse knijpfruit-smaken zijn minder lekker dan de onze. (A)

Afbeelding

Middenin Tromsø staat dit hele kleine kioskje, wat een aantal flinke claims doet. De kleinste bar in het universum en de beste hotdogs ter wereld, juist. Zouden ze ergens buiten planeet aarde dan betere hotdogs hebben? De vent achter de balie is in ieder geval aardig en mijn hotdog smaakt prima, maar voor 50kr mag dat ook wel.

Afbeelding

Aan de andere kant van de winkelstraat zijn we het centrum al door, het is erg klein. Tijd voor iets anders: Een heuvel beklimmen voor wat uitzicht. Voordat we daar zijn moeten we echter eerst die enorme brug over het fjord over. Onderweg komt een bus ons tegemoet, het is hier een komen en gaan van bussen.

Afbeelding

Richting zuiden heb je een aardig uitzicht. Rechts ligt een boot van de Hurtigruten, een soort ferry/cruise die de hele kust van Noorwegen afgaat.

Afbeelding

Aan de oostkant buigt de brug wat af. Als je erop loopt lijkt het vrij vlak, maar het is toch een aardig steile helling die je op en af loopt. Aan de zuidkant is het voetpad, aan de noordkant ligt een fietspad. Gelukkig maar, want fietsen en voetgangers naast elkaar past echt niet. De Noren nemen de verkeersborden ook iets serieuzer dan Nederlanders. Geen idee of de boetes voor dit soort dingen ook zo hoog zijn als de beruchte boetes voor automobilisten.z

Afbeelding

Ook komt hier nog een dubbeldekkerbus voorbij. Je kan vanaf hier helemaal naar Bodø met deze bus. Je zal er wel een extra hypotheek voor moeten afsluiten, want het is een flink stuk en naar Harstad was al een duur grapje.

Afbeelding

Vanaf hier willen we de berg Storsteinen beklimmen. Dat kan met een kabelbaantje, maar dat kost maar liefst 35 euro. Dat is me te gortig, dus dan maar lopen. Omdat er veel mensen over denken zoals wij en dus lopend naar boven gaan, sleet het pad nogal hard. Daarom is er de Sherpatrappa aangelegd. Er zijn een aantal bouwvakkers uit Nepal ingevlogen om dit aan te leggen. :’) De 1203 treden naar de top klinkt niet zo zwaar, maar als we aan komen lopen blijkt het dat we nog een flink stukje moeten klimmen naar het begin van de trap. Onderweg halen we nog wat boodschappen bij de Spar.

Afbeelding

De klim is met mijn long covid-longetjes vrij zwaar, maar het uitzicht is het dubbel en dwars waard.

Afbeelding

Wanneer we boven zijn komt er vlak boven ons hoofd een traumahelikopter over vliegen. Met de wegen hier die vooral de kustlijnen volgen is een ambulance meestal een vrij trage optie, dus dan is zo’n heli een mooie uitkomst. Het is wel een flink apparaat, lijkt me toch een stuk moeilijker landen dan de helikopters die ze bij ons gebruiken.

Afbeelding

Op het uitzichtplatform eten we een aantal wraps met nuggets, sla en tacosaus uit de Spar onderaan de berg. Daarna lopen we de hele trap weer af en de brug weer over. Het is inmiddels al 22:00 en ook vandaag was weer een lange dag, dus we willen naar bed. Onderweg naar ons hotel komen we nog langs deze kerk. Net zoals veel gebouwen hier gebouwd met hout, in twee kleuren. Ik vind het een leuke bouwstijl, het doet erg gezellig aan.

Afbeelding

Om half 1 ’s nachts kijk ik nog even uit het raam. Gelukkig hebben alle gebouwen hier blinderende gordijnen, dat is in Finland wel anders.

Afbeelding

De volgende ochtend is het tijd voor ketterij, we gaan terug naar het zuiden per vliegtuig. Om bij het vliegveld te komen kunnen we met de bus, maar een kaartje is 4 euro en dat is ons toch echt te duur. Het alternatief is een wandeling van 5 kilometer door de stad. Halverwege stoppen we nog bij een klein meertje om wat te lunchen. Dat doen we wel op een rots, de bankjes zijn ondergekakt door de vele meeuwen hier.

Afbeelding

Het is een zaterdag midden in de zomer, en op mijn telefoon zag ik de horrorverhalen over urenlange rijen op Schiphol al voorbij komen. We waren daarom ook aardig te vroeg op het vliegveld, maar bij aankomst was er zowaar geen enkele persoon voor ons in de rij. Oeps… We hebben de tijd aardig gevuld met vliegtuigjes kijken en schaken op mijn telefoon. :’)

Afbeelding

Tromsø is geen bijzonder druk vliegveld, maar het is wel een hub van Noorse maatschappij Widerøe. Deze maatschappij vliegt met allemaal Dash 8 propellervliegtuigjes naar vrijwel elke plek in Noorwegen die plat genoeg is voor een landingsbaan. Vanuit Tromsø vliegen ze bijvoorbeeld naar Kirkenes en Hammerfest, maar met hun nieuwe vloot Embraervliegtuigen is ook Bergen een bestemming nu. Wij vliegen echter met Norwegian, welke een van de vele dagelijkse vluchten naar Oslo verzorgt, met deze Boeing 737. We vertrekken 20 minuutjes te laat, maar zijn op tijd in Oslo.

Afbeelding
Afbeelding

De vlucht is niet zo spannend, maar het uitzicht is fenomenaal op de plekken zonder bewolking. We stijgen naar het noorden op om vervolgens meteen om te keren. Buiten Tromsø zelf is het landschap meteen leeg.

Afbeelding

In Oslo komen we aan op een verre gate, en dat betekent bussen. Op vliegvelden zie je vaak Cobussen, die enorme brede bussen met meer deuren dan stoelen. Op Oslo Gardermoen gebruiken ze echter doodnormale e-Citea’s zoals we ze ook kennen uit Eindhoven. Ze hebben zelfs maar aan 1 kant deuren. Het is even wennen. Waar Tromsø 29C was, komt het kwik hier niet verder dan 18 graden.

Afbeelding

Eenmaal in de terminal ben je nog altijd op een kilometer of 40 van Oslo. Om in het centrum te komen leidt alles je naar de heel dure Flytoget. Je kan hier met je interrail in, maar dan betaal je wel een toeslag van een paar euro. Dit is ook een van de twee treindiensten in Europa die ik ken die een mascotte hebben.

Afbeelding
Wij nemen de gewone trein naar het centrum, lijn L12 naar Kongsberg via Oslo S. Net zo snel als de Flytoget, maar dan wel gewoon gratis met onze interrailpassen. De treinen zien er alleen wat minder gelikt uit, hoewel er met een Flirt ook weinig mis is.

Afbeelding

Op Oslo S gaan we naar de Burger King, want mijn vriendin heeft heel erg zin in een burger, en ik heb ook wel honger. Hulde aan het personeel daar, ik bestelde extra jalapeno op mijn burger en er zaten wel 40 plakjes op. In Nederland krijg ik er altijd maar 3 ofzo. :’)
In de centrale hal hangt dit enorme bord met alle vertrektijden. Opvallend is het extra rijtje voor planmatig gecancelde ritten. Het is zomer, en dat betekent Buss for tog-seizoen in Noorwegen. Ik heb aardig hieromheen kunnen plannen, andere mensen hadden wat minder geluk als ik de berichten op dit forum zag. Misschien is Voss om half 5 in de ochtend ook wel mooi, weet ik veel.

Afbeelding

We slapen net buiten het centrum, naast station Grefsen. Ik had heel leuk een hostel naast een station uitgezocht, maar helemaal niet gekeken hoeveel treinen daar daadwerkelijk reden. Een 2-uursdienst dus, en wij hadden de trein net gemist. Dan maar lopen. Onderweg komen we nog een tram tegen van het gemeentelijke bedrijf Sporveien.

Afbeelding

Het OV van Oslo is samengebracht in vervoersverbond Ruter, welke alles verzorgen behalve de daadwerkelijke exploitatie. Welk bedrijf daarachter zit is niet altijd duidelijk, ze hebben een vrij gelikte livrei doorgevoerd. Blauw is spoorvervoer, rood zijn stadsbussen en groen zijn streekbussen, die je nog best ver buiten Oslo tegen kan komen.

Afbeelding

In Oslo heb je een park met heel veel vreemde standbeelden, maar ook daarbuiten kom je rare dingen tegen, zoals deze bust van een baby.

Afbeelding
Die avond in het hotel is er een of ander concert op TV, waar alle bekende Noorse Eurovisie-inzendingen van de afgelopen paar jaar voorbij kwamen. :’) We zijn vroeg naar bed gegaan.

Ondanks de vele slaap begint de volgende ochtend matig. Ook nu missen we een trein op station Grefsen, dus we lopen direct naar het metrostation er vlak naast, wat dan weer Sinsen heet. Sinsen ligt aan de metroringlijn, maar deze zomer waren er echter werkzaamheden. Wij stappen dus de metro de verkeerde kant op. :’) Gelukkig kom ik er snel achter en stappen we een halte later weer uit, om daar meteen een trein van lijn 4 in te stappen. Die gaat dus ook de verkeerde kant op, ver het centrum uit. :’) Ook die heb ik gelukkig snel door, en zo staan we een kwartier later weer op station Sinsen. De derde trein gaat gelukkig wel de goede kant op.

Afbeelding

We lopen in het centrum eerst via Karl Johans Gate richting het koninklijk paleis. Onderweg komen we langs het Nationaltherater, welke mij opvallend klein lijkt.

Afbeelding

Aan het einde van de straat loop je recht op het paleis af.

Afbeelding

Vanaf hier lopen we linksaf door een woonwijk richting het waterfront. Er is hier een of ander groot stadsvernieuwingsproject geweest met een grote nieuwe promenade, genaamd Aker Brygge. Het ziet er gelikt uit, maar wel een beetje generiek. In Malmö is ook zo’n wijk volgens mij.
Afbeelding

Bij Aker Brygge is ook de veerhaven. Wanneer wij komen aanlopen ligt er net een pontje klaar die naar de vele eilandjes net voor de kust vaart. Je mag hier met je OV-kaartje gewoon in, dus we lopen meteen door. Deze ferry nemen we naar eiland Gressholmen.
Zo vaar je opeens tussen de gekleurde Noorse huisjes aan de waterkant. Dit is hemelsbreed misschien net een kilometer van het centrum van Oslo.

Afbeelding

De boot die ons naar Gressholmen gebracht heeft is de Oslofjord 1. Samen met slechts 1 ander persoon stappen we hier uit. Er is regen voorspeld, daarom zal het hier rustig zijn. De laatste stop van dit bootje is het eiland Langøyene, wat op Google Maps lijkt alsof het gewoon 1 groot strand is. Ik ben benieuwd hoe druk deze bootjes op warme dagen zijn.

Afbeelding

Op Gressholmen is eigenlijk niks. Er zitten een roeivereniging en een café, maar verder is het alleen natuur.

Afbeelding

Half life 2, anyone?

Afbeelding

Na het hele eiland rond gelopen te zijn komen we precies op tijd terug bij de veerhaven, waar we 1 halte meegaan naar het volgende eiland. Ondertussen wordt het aardig donker, vijf minuten nadat we aangekomen zijn begint het te stortregenen en rennen we weer terug naar de veerhaven.
Afbeelding

Eenmaal op het vasteland proppen we ons een tram in, welke we nemen tot het centraal station.

Afbeelding

Daar raken we verdwaald in het winkelcentrum, we blijven gewoon zo lang mogelijk overdekt lopen tot we wel naar buiten moeten. :’) Vanaf de loopbrug heb je uitzicht op allerlei bussen die voorbijkomen.

Afbeelding

We halen een falafelwrap, wat zo’n beetje het meest betaalbare is qua eten hier, en lopen meteen weer verder. Het laatste op de planning vandaag is Akershus, een oude vesting die nog altijd in gebruik is door het leger, maar ook vol toeristen zit. Helaas is een vrij groot deel een bouwput.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een deel van het stationsgebouw is nu een soort markthal-achtig iets met horeca. Het ziet er erg gelikt uit, maar daar zijn de prijzen dan ook naar.

Afbeelding

Hierna gaan we op tijd weer naar ons hostel. Na 20 kilometer lopen zijn onze voeten aardig moe. De volgende ochtend is weer een reisdag, en dit keer zijn we wel op tijd voor de trein vanaf station Grefsen. Het is een mooi stationnetje met een extreem aangeharkt grasveld. Ook is het bemand, ik had dit land wel wat efficiënter verwacht.

Afbeelding

Onze trein stopt op het houten spoor 2. We reizen mee tot eindhalte Oslo S.

Afbeelding

Bij Oslo S staat dit ding. Wie weet wat het is mag het zeggen.

Afbeelding

Vandaag nemen we de Bergensbanen naar Bergen. Een rit van 7 uur voor hemelsbreed 300 kilometer. Dat belooft een bochtig traject te gaan worden. Normaal rijdt deze trein via Drammen, maar door werkzaamheden daar is onze trein omgeleid via Roa, waar we via een spoor dat normaal alleen voor goederentreinen wordt gebruikt weer aansluiten op de normale route vanaf Hønefoss. Deze trein bestaat uit een locomotief El18, een soort Re460, en rijtuigen type 7. Er zit vreemd genoeg ook een couchetterijtuig tussen, maar de trein is helemaal volgeboekt dus de extra capaciteit is hard welkom.

Afbeelding

De overgang van stad naar natuur is erg plotseling, direct na het laatste flatgebouw rijden we al langs een meer aan de ene kant en dichte bossen aan de andere kant. Ondertussen komen er twee mensen van de bordbistro met wel 40 papieren tasjes heen en weer gelopen, dit zal wel de catering voor de comfort-class zijn?
Bij Hønefoss zijn we een paar minuten te vroeg door de aangepaste dienstregeling, dus we hebben hier een wat langere stop. Het perron ligt op een brug, dus de halve trein staat hier meteen om foto’s te nemen. :’)

Afbeelding

Het meer Ustevatnet ligt op 1000 meter hoogte, de temperatuur is gezakt van 20 graden in Oslo naar 12 graden hier.

Afbeelding
Iets verder komen we aan bij Finse, het hoogste punt van de Noorse spoorwegen op 1222 meter. Het kwik is gezakt naar 9 graden en opeens is alles wit. En dit is begin juli… Ik ben benieuwd hoe het er hier in de winter uitziet. Goed excuus om een keer terug te gaan toch?

Afbeelding

In Myrdal stapt 50% van de trein over op de Flåmbana. Verder is er ook niks hier. Na dit station duiken wij een lange tunnel in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze trein bij aankomst in Bergen, Er rijdt hier volgens mij maar 1 trein per uur, ik vind het nog een aardig groot station.

Afbeelding

Bergen is door zijn ligging tussen zeven bergen de natste plek van Europa, het regent hier 239 dagen per jaar. Ook vandaag regende het, maar gelukkig waren het meerdere korte buitjes. We lopen van het station het centrum in, op zoek naar koffie.

Afbeelding

Lijn 5 naar Sletten ( :’) ) komt ook nog voorbij.

Afbeelding

Bergen is bekend om de gekleurde huisjes, die overal in de stad staan.

Afbeelding

Maar het bekendste is natuurlijk Bryggen, een district met houten huizen en staten bij de haven. Ik moet zeggen, het viel een beetje tegen… Deze huisjes staan overal in Noorwegen, hier staan ze alleen wat dichter op elkaar. De “skyline” is bekend, maar dat zijn ook meteen de souvenirwinkeltjes van diezelfde skyline.

Afbeelding

De houten straatjes zijn wel weer leuk.

Afbeelding

Afbeelding

We lopen naar het einde van het schiereiland, waar de oude vesting is. Hier was men een of ander evenement aan het opbouwen, dus we konden er helaas niet in.

Afbeelding

Dan maar de andere kant op, richting het iets nieuwere centrum. Vanaf de baai heb je een goed zicht op Bryggen.

Afbeelding

Bergen heeft een tramlijn, de Bybanen. Deze rijdt van het centrum naar de luchthaven en weer terug, met een 5-minutendienst. Wij nemen deze tram tot Nesttun Sentrum . Onderweg komen we langs mooie haltes zoals Florida, Sletten, Slettebakken, en Hop. Ik hoorde wat gegniffel in de tram, ik ben niet de enige Nederlander hier. :’) Verder had ik al geen hoge pet op van het Noorse eten, maar het meisje voor me eet een droog pakje instant noedels weg. Lekker krokant denk ik, maar gadverdamme.

Afbeelding

In Nesttun halen we meteen ons avondeten, we hebben namelijk een keukentje vanavond. Zo’n diepvrieszak roerbakgroente zou ik thuis nooit kopen, maar op vakantie is het verrekte handig. Potje saus en een pak noedels erbij en je hebt voor 4 euro voor 2 mensen eten.
Wanneer we naar buiten komen komt er weer een tram voorbij.

Afbeelding

Wij lopen echter een halte terug naar busstation Nesttun Terminal, waar we bus 90 nemen. Deze lijn loopt parallel aan een museumspoortje, de Gamle Vossebanen. Tegenwoordig ligt station Bergen aan het einde van een lange spoortunnel onder een berg door, maar vroeger liep het spoor om de berg heen. Die route is bewaard gebleven en in de zomer rijden er nu in het weekend stoomtreinen overheen. Ook opvallend: Het kenteken van de bus begint met ZX, wat staat voor Hammerfest. Dat is hier toch een aardig eindje vandaan. Noorse kentekens hebben altijd 2 letters vooraan en de letters lopen op. AA staat voor Halden, helemaal tegen de Zweedse grens aan in het zuiden, en ZZ komt uit Lakselv, aan de noordkust in Finnmark.

Afbeelding

Vanavond slapen we op camping Grimen. Vooral omdat het de goedkoopste accommodatie was, maar kijk wat voor een schattige huisjes aan een meer je hier krijgt! Wij slapen ook in zo’n mooi rood hutje, waar zelfs een keukentje inzit.

Afbeelding

De volgende ochtend regent het voor de verandering, het blijft immers Bergen. We nemen bus 90 terug naar Nesttun waar we een overstap hebben op de tram. In de 4 minuten die voor die overstap staan kan ik precies nog even de Coop inlopen om de pantlotteriet te verliezen. :’)

Afbeelding

De tram nemen we dit keer echter de andere kant op, richting het vliegveld. De tram rijdt tot recht onder de terminal, ideaal. We nemen de roltrap naar boven, waar we meteen worden geconfronteerd met een belangrijke vraag.

Afbeelding

Na weer binnen 10 minuten door de securitycheck te zijn, waar mijn vriendin na 1x geluk toch haar fles zonnebrand is kwijtgeraakt, gaan we naar de gate. Ook dit keer weer een bus, nog een Citea SLF-A. Prima busjes, maar voor dit gebruik niet erg geschikt.

Afbeelding

Na de redelijk stille 737-800 van Norwegian is zo’n rammelbak even wennen, wat een herrie aan boord. Ook de motoren hangen niet optimaal wat het uitzicht betreft, maar soms kan je nog een glimp opvangen van het landschap. Verder is het toch te bewolkt. Oh ja, we vliegen naar Trondheim trouwens.

Afbeelding

Bij aankomst op Trondheim kan de kist nog even op de foto:

Afbeelding

Het vliegveld van Trondheim is erg klein, en dat komt goed uit: Binnen 5 minuten nadat we het vliegtuig uit stappen staan we al op het perron voor de trein naar het centrum van Trondheim, die niet al te vaak rijdt. Rondom Trondheim rijdt een soort voorstadtrein een uursdienst. Daarbuiten lopen de frequenties al snel terug naar enkele treinen per dag. Deze treinen worden gereden door SJ, welke deze concessie ongeveer tegelijktijdig won als VY haar concessie voor de treinen naar Narvik kreeg. Logisch allemaal, maar hoera voor de marktwerking. *O* Al het materieel in Noorwegen (behalve de couchette-rijtuigen van Vy) zijn toch eigendom van 1 staatsbedrijf, dus als passagier merk je er weinig van. Deze trein is alleen blauw waar ze in Oslo nog groen waren.

Afbeelding

De trein rijdt de hele route langs het water, dus zorg dat je aan de goede kant zit. Dat zaten wij eerst namelijk niet. :’)

Afbeelding

In Trondheim moeten we ons door een kleine menigte wurmen, het station is namelijk een bouwput en dus wat krapper dan normaal. Ook hier is het Buss for Tog-seizoen, de spoorlijn naar Storlien in Zweden wordt geëlektrificeerd.

Afbeelding

Waar Oslo Ruter heeft, heeft Trondheim AtB. Deze rijdt met deze olijfgroene bussen rond in en rond Trondheim. Er is ook een tramlijn bergop, maar die keert vreemd genoeg al buiten het centrum.

Afbeelding

Omdat het inmiddels al 12 uur is en we nog niet gegeten hebben gaan we eerst wat lunch halen. Vandaag doen we dat bij Erlings, een piepklein zaakje dat wordt gerund door 1 persoon, wiens hoofd ook meteen het logo is. Daar eten we iets dat ik al op meer plekken in Noorwegen heb gezien: De Tacopizza. :’) Het idee is raar en het ziet er vreemd uit, maar het is echt heerlijk. We praten nog wat met de eigenaar. Hij heeft een jaar lang thuis zijn recepten geperfectioneerd en is toen dit zaakje begonnen. Ook zegt hij dat Trondheim de tweede meest regenachtige plek is van Noorwegen, na Bergen. Ook hier regent het inderdaad flink buiten.

Afbeelding

Eenmaal buiten staan we weer langs een drukke busverbinding, het is hier een komen en gaan van bussen. Op lijn 2 zitten deze dubbelgelede Van Hool-bussen, en op de streekbussen rijden grote Scanias, bekend bij ons van de Bizzliners van EBS.

Afbeelding

Maar Trondheim als stad is vooral bekend van dit: De Nidaros-kathedraal. Nidaros is de oude naam van Trondheim, toen het nog de hoofdstad van Noorwegen was. De kathedraal komt uit de 13e eeuw en is de noordelijkste kathedraal ter wereld.

Afbeelding

Vanaf de kerk lopen we over de Gamle Bybro richting het centrum. Hier heb je een mooi uitzicht over de gekleurde huisjes van Trondheim. Ik vind ze stiekem mooier dan die in Bergen.

Afbeelding


Afbeelding

Aan de oostkant van het centrum heb je allerlei schattige straatjes met klinkers en houten gekleurde huisjes, zoals deze:

Afbeelding

Ook Heuliez heeft hier wat bussen rondrijden. Zo heb je er nog nooit van gehoord, zo kom je ze opeens overal tegen.

Afbeelding

Een vreemdere eend in de bijt is deze touringcar van Vy richting Oslo. Er ligt gewoon een spoorlijn tussen deze twee plaatsen, maar er rijdt ook een bus. Ik zou liever zien dat ze de frequentie wat ophogen, maar goed.

Afbeelding

Onderweg terug naar het station lopen we nog langs een ander mooi kerkje:

Afbeelding

Bij station Skansen stappen we op de trein richting ons hotel.

Afbeelding

Meteen nadat we Trondheim S uitrijden realiseer ik me echter dat we de vesting van Trondheim compleet gemist hebben… Bij station Lilleby stappen we weer uit en lopen we een paar kilometer terug naar de vesting. Zeiknat geregend komen we boven, het uitzicht is er best aardig.

Afbeelding

De zon laat zich ook nog even zien, eerst via deze regenboog…

Afbeelding

…En daarna rechtstreeks.

Afbeelding

We lopen bergaf naar Trondheim S om daar weer de trein richting ons hotel te pakken. De conducteur komt langs, ziet dat we met Interrail reizen en vraagt waar we naartoe gaan.
"Where are you going"
"To hell"
"And back?" En hij lachte. Het is al een flauw grapje, maar zelfs degene die hier elke dag komt voor z'n werk moest er nog om lachen blijkbaar. :’)

Afbeelding

Op station Hell staat een vrij aardig stationsgebouwtje, wat nu in gebruik lijkt te zijn als woonhuis.

Afbeelding

Ons hotel ligt echter nog een stukje verderop, bij Stjørdal. We doen wat inkopen bij het Hellsenteret en lopen vervolgens langs het vliegveld richting ons hotel. Helaas ligt daar maar een pad naartoe, en dat deelt enkele tunnels met de snelweg. Wat een herrie.

Afbeelding

Inmiddels is het al na 8 uur en we zijn doodmoe na 22km lopen met onze zware rugzakken. Meteen naar bed dus, morgen weer vroeg op. De volgende ochtend begint al goed, volgens de borden is er een ontsporing op station Trondheim. Klinkt vrij ernstig, maar qua vertragingen lijkt het allemaal mee te vallen.

Afbeelding

Onze trein komt gewoon op tijd binnen op dit ook al mooie stationnetje. Vandaag reizen we naar Oslo. Eerst deze stopper terug naar Trondheim en dan met de Intercity naar Oslo, een rit van een uur of 7.

Afbeelding

Ik haal op Trondheim S een voor Noorwegen goedkope bak koffie (2 euro voor een grote bak) en loop naar het perron. Onze trein heeft inmiddels een kwartier vertraging volgens de borden, en het perron staat op het overdekte deel bomvol met mensen. 10 minuten na vertrektijd komt er achteruit een trein binnen gereden en kunnen we eindelijk naar binnen. Het is hier maar 12 graden en ik heb het erg koud.

Afbeelding

De railcatering in Noorwegen lijkt aardig gestandaardiseerd te zijn. Vy werd laatst op de Twittersferen berucht vanwege hun bizarre eten in het restauratierijtuig, maar SJ Nord verkoopt die rotzooi ook gewoon aldus het online menu.

Afbeelding

Wij houden het op ons zelf meegebrachte eten, net als de persoon voor ons die direct na vertrek begint aan een fles vodka. Het is half 11 ’s ochtends, maar goed. Ik zie hoe hij vrij snel de helft van de fles wegtikt en vervolgens in slaap valt. :’) De trein gaat vanuit Trondheim direct van de kust af, de bergen in. Het eerste stuk gaat constant door riviervalleien, maar de hoofdstroom slaat elke keer af waardoor de rivier wel 4 keer van naam veranderd. Het breedste stuk heet de Gaula, maar daarna rijden we langs de Sokna, de Orkla en de Byna. Over afslaan gesproken, bij Støren slaat ook het spoor richting Røros af, wat ook een mooie spoorlijn schijnt te zijn. Volgend jaar misschien.

Afbeelding

Bij het Kongsvoll staat een vrij groot stationsgebouw, gezien we in de middle of nowhere zitten.

Afbeelding

Dat compenseert aardig voor de verder enorme leegte hier. We zitten hier bij Hjerkinn op het hoogste punt van de lijn, 1016 meter boven zeeniveau.

Afbeelding

Vlak voor Dombås is een vrij sterke daling, met wat haarspeldbochten zakken we naar het station aldaar, waar de lijn uit Åndalsnes aansluit.

Afbeelding

Vanaf Dombås rijden we door een vallei, langs een rivier die steeds breder en wilder wordt, om bij Lillehammer in een meer uit te monden. Vanaf hier gaat de snelheid eindelijk iets omhoog.

Afbeelding

Hoewel we na Lillehammer eindelijk een beetje doorrijden, hebben we bij aankomst in Oslo 38 minuten vertraging. Met hard rennen kunnen we nog net mee net de volgende trein naar Asker.
Asker is deze zomer een druk station, en het eindpunt van de voorstadtreinen uit Oslo. Er zijn werkzaamheden waardoor we vanaf hier met de bus verder moeten.

Afbeelding

Nou dacht ik de Noorse uitspraak wel door te hebben, maar als iemand van Vy vraagt waar we heen moeten en ik “Skoppum” antwoord hij iets als “Sjen” antwoordt. Dat blijkt dus de uitspraak van Skien te zijn. :’)

De bus brengt ons naar Sande, waar we voor het laatste stukje naar Skoppum weer met een trein verder moeten. Waar het met bussen op Asker erg goed geregeld was, hebben we hier een overstap van 40 minuten. Dat had beter gekund. De conducteur in de verte schreeuwt ons toe dat we achterin moeten gaan zitten. Het voorste stel zit inderdaad bomvol, in de achterste hebben we een wagon voor onszelf.

Afbeelding

In Skoppum wacht een vriend van me ons op en brengt ons naar onze slaapplek voor de komende dagen. Daar sluit ik dit deel van het verslag af, ik probeer het op ~100 foto’s per deel te houden.

De Noorse natuur is een stuk bijzonderder dan de steden, maar Bergen en Trondheim zijn twee schattige stadjes die prachtig zijn gelegen en zeker een bezoekje waard zijn. Oslo viel een beetje tegen, het is een prima stad maar had niet de wauw-factor die Stockholm wel had, en met wat de hotels hier kosten kan je beter ergens anders in Noorwegen heen gaan. In het volgend deel doen we een beetje van beiden. ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door AppleMoose »

Dat is een mooi "reisje" geweest :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door en-es »

Grefsen. Heel lang geleden een paar keer geslapen in een jeugdherberg vlakbij.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door DDietzen »

Leuk verslag, en een feest van herkenning van Oslo tot en met Nesttun :D Hoe Voss er om half vijf in de ochtend uitziet ben ik nooit achtergekomen, aangezien we hadden besloten om te boeken naar de dagtrein (en sowieso het slaaprijtuig was geschrapt dus we zittend de korte nacht door zouden hebben moeten brengen).
Enerzijds geen spijt van, want zoals je zelf ook al aanstipt was het landschap veel te mooi om doorheen te slapen. Al is er veel sneeuw gesmolten in een paar weken tijd, want van al het wit dat jullie hadden gespot, was niet veel meer over toen wij langskwamen eind juli.
Anderzijds hadden we een Flirt uit de regionale dienst die van Oslo naar Voss reed (denk eens terug aan de Flirts waar jullie mee hebben gereisd, en dan vijfenhalf uur lang :') ), ipv de loc met rijtuigen én catering die jullie was voorgeschoteld. En stiekem had ik ergens toch liever gehad dat de slaaptrein helemaal tot Bergen reed, om mijn groep te tonen hoe nachttreinen óók kunnen zijn, want die waren niet heel enthousiast over de krappe couchettes en korte nacht in de Snälltåget.

Bij ons in de groep zaten twee meiden die telkens "hop hop gas erop" riepen als we haast moesten maken, dus toen we halte Hop tegenkwamen was het daarmee goed lachen! Naast de haltes/voorstadjes Sletten en Slettebakken ben ik overigens ook een uithangbord voor een of ander bootbedrijf genaamd "Beffen" tegengekomen in de haven :lol:

Jaloers op die camping en het uitzicht daar, die hadden we ook overwogen maar uiteindelijk niet gekozen. En onze huisjes bij camping Midttun waren lang niet zo schattig als die van jullie :cry:

Ik kijk uit naar het volgende deel! (En verdorie, nu krijg ik kriebels om zelf een reisverslag te gaan schrijven)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door umbusko »

Erg leuk tweede deel! *O* In Oslo en Bergen ben ik ooit geweest (ik was een jas vergeten mee te nemen, ook in de zomer niet aan te raden :') ), maar verder noordelijk moet ik dan toch ook nog maar een keer doen. Ik heb trouwens muziek op de achtergrond opstaan en terwijl ik "De klim is met mijn long covid-longetjes vrij zwaar" las, hoorde ik op de achtergrond "took my breath away". :lol:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door Chrysa »

Geen zorgen, die jas was ik ook vergeten. :')
DDietzen schreef: zo 09 okt 2022, 11:28 Leuk verslag, en een feest van herkenning van Oslo tot en met Nesttun :D Hoe Voss er om half vijf in de ochtend uitziet ben ik nooit achtergekomen, aangezien we hadden besloten om te boeken naar de dagtrein (en sowieso het slaaprijtuig was geschrapt dus we zittend de korte nacht door zouden hebben moeten brengen).
Enerzijds geen spijt van, want zoals je zelf ook al aanstipt was het landschap veel te mooi om doorheen te slapen. Al is er veel sneeuw gesmolten in een paar weken tijd, want van al het wit dat jullie hadden gespot, was niet veel meer over toen wij langskwamen eind juli.
Anderzijds hadden we een Flirt uit de regionale dienst die van Oslo naar Voss reed (denk eens terug aan de Flirts waar jullie mee hebben gereisd, en dan vijfenhalf uur lang :') ),
Een goede keuze. :p Ik vind die Flirt-treintjes zeker niet verkeerd zitten, maar zo lang zou ik er ook niet in willen zitten nee. :')
De camping was eigenlijk vooral gekozen omdat dit veruit de goedkoopste optie was, het uitzicht was vooral een erg leuke verrassing.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door waldo79 »

Wederom weer 20 minuten leesplezier voor mij :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door Tom024 »

Weer een leuk verslag, maar wat een tempo. -0- In het begin van het verslag dacht ik: die heeft geluk gehad met het weer. En toen sloeg het om. ;)

Ik hoop komende dinsdagavond vanuit Stockholm met de nachttrein naar Narvik te reizen. *O*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door Chrysa »

Tom024 schreef: zo 09 okt 2022, 20:09 En toen sloeg het om. ;)
Het blijft Noorwegen he, het is nooit langer dan 3 uur droog. :')

Veel plezier! Het uitzicht aan de rechterkant is over het algemeen beter. Na Abisko stroomt de trein vrij leeg, dan kan je een couchette-coupé voor jezelf claimen en heb je aan beide kanten ramen die open kunnen.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door rooddolfijn »

Chrysa schreef: za 08 okt 2022, 23:38 ... Het OV van Oslo is samengebracht in vervoersverbond Ruter, welke alles verzorgen behalve de daadwerkelijke exploitatie. Welk bedrijf daarachter zit is niet altijd duidelijk, ze hebben een vrij gelikte livrei doorgevoerd. Blauw is spoorvervoer, rood zijn stadsbussen en groen zijn streekbussen, die je nog best ver buiten Oslo tegen kan komen.
Ruter heeft zelfs een hele website gewijd aan uitleg van hun brand: https://brand.ruter.no/d/3LOphUstQWYz (helaas alleen in het Noors beschikbaar).
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door ICE11 »

Spannend te zien dat daar in het hoge noorden in de zomer nog tulpen bloeien. En het Noorse systeem van de kentekens kende ik ook nog niet! Maar twee Euro voor een grote mok koffie toch niet duur? Dat is hier inmiddels ook de gewone prijs op een station.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie's interrailzomer #2 (99f)

Bericht door Meltrain »

Erg mooi verslag (net als deel 1). :D Mijn enige treinreis in Noorwegen ging van Voss naar Bergen.
(Ik loop heel erg achter met het lezen van verslagen, dus ik heb vandaag pas deel 1 en 2 gelezen. :oops: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten