Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Bericht door Milco »

In de zomermaanden rijden er op de spoorbaan tussen het Haarlemmermeerstation in Amsterdam en Bovenkerk (maar momenteel tot aan Amstelveen Parklaan vanwege werkzaamheden aan de A9) historische trams. Jaarlijks wordt dit rijseizoen afgesloten op met een “Amsterdamse Dag” op de laatste zondag van oktober. Op deze dag reden er uitsluitend trams die vroeger in Amsterdam reden op de genoemde spoorlijn. Daarnaast reed er een zestal oude trams een route tussen het Haarlemmermeerstation en het Muiderpoortstation en reed er een zestal historische bussen tussen het Haarlemmermeerstation, station Zuid, het Amstelstation en het Muiderpoortstation.

Vandaag, zondag 30 oktober 2022, was voor dit jaar de “Amsterdamse Dag”, waarbij er dus historische bussen en trams in Amsterdam reden. Uiteraard was ik vandaag in Amsterdam te vinden, ik heb dan ook leuke foto’s gemaakt en diverse ritten gemaakt met de bussen en trams “van vroeger”! :D

Nadat ik met de metro op Amsterdam Zuid was gearriveerd liep ik vrijwel direct naar de Parnassusweg om de elke 20 minuten rijdende busdienst te kunnen onderscheppen. Hopend dat de bussen niet een andere route zouden kiezen bleef ik toch op de Parnassusweg. Nadat de eerste rit om 11:00 uur vanaf het Haarlemmermeerstation was vertrokken, zag ik deze enkele minuten later inderdaad aan komen rijden! Zodoende kon ik deze GVB 422 mooi op de foto zetten op de Parnassusweg in Amsterdam:
AfbeeldingIMG_5622 by Milco Oudeboon, on Flickr

Nadat ik het hier wel prima vond, liep ik wel een klein stukje terug om de volgende rit ook maar af te wachten. Deze werd gereden met de blauwe DAF met het nummer 110 die ik dus eveneens op de Parnassusweg op de foto kon zetten:
AfbeeldingIMG_5660 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna liep ik terug naar station Amsterdam Zuid om de volgende rit af te wachten om daarmee naar het Amstelstation te gaan. De rit bleek gereden te worden door de rode DAF-bus met het nummer 301, die hierna nog wel voorbij komt. Nadat ik bij de chauffeur, met contant geld, een dagkaart kocht die daarna met een kniptang werd bewerkt, want nostalgie, koos ik een mooi plekje om mee te reizen tot het Amstelstation.

Nadat ik aldaar even een broodje en wat drinken had gehaald besloot ik op het Julianaplein weer wat volgende ritten af te wachten. Na ongeveer twintig minuten kwam deze iets minder oude 373 aangereden, een bustype dat in lichtblauwe kleuren ook nog in Almere heeft gereden:
AfbeeldingIMG_5696 by Milco Oudeboon, on Flickr

De volgende rit naar het Muiderpoortstation werd dan weer uitgevoerd met deze 281, een bus van het type Kromhout uit 1957 aldus de gegevens van het RDW:
AfbeeldingIMG_5726 by Milco Oudeboon, on Flickr

Niet veel later kon ik vanaf dezelfde locatie, maar dan zowat een kwartslag gedraaid, de eerdergenoemde 301 op de foto zetten die inmiddels weer onderweg is naar het Haarlemmermeerstation:
AfbeeldingIMG_5741 by Milco Oudeboon, on Flickr

Daarna liep ik terug naar de bushalte om met de volgende rit door te reizen. Dat deed ik met een recentere bus, een Berkhof Jonckheer uit 1999 die dus pas zelfs vier jaar jonger is dan ik ben:
AfbeeldingIMG_5754 by Milco Oudeboon, on Flickr

Eenmaal gearriveerd bij het Muiderpoortstation kon ik de GVB 156 nog mooi op de foto zetten naast een huidige stadsbus die zelfs camera’s heeft in plaats van spiegels:
AfbeeldingIMG_5760 by Milco Oudeboon, on Flickr

Het Muiderpoortstation was vandaag niet alleen het keerpunt van de historische bussen; ook de trams reden tussen het Haarlemmermeer- en het Muiderpoortstation, alwaar op dezelfde wijze werd gekeerd als de reguliere lijn 1. Zo kon ik op het eindpunt, dat zich in de Celebesstraat bevindt, deze oude trams spotten. Twee wagons, hoge instap, dwarsbanken; wat een verschil met nu:
AfbeeldingIMG_5775 by Milco Oudeboon, on Flickr

In de Minahassastraat kon ik even later de 794 op de foto zetten die later nog in de reguliere GVB-kleuren in dienst heeft gereden en nu weer zijn oude kleurstelling heeft:
AfbeeldingIMG_5801 by Milco Oudeboon, on Flickr

Ook de 820 heeft nog vrij recent bij het GVB gereden, maar rijdt nu zijn rondjes als museumwagen en trof ik hier aan op het eindpunt in de Celebesstraat in de Indische Buurt:
AfbeeldingIMG_5811 by Milco Oudeboon, on Flickr

Inmiddels was bus 156 weer gaan rijden en zodoende kon ik deze op de foto zetten tijdens het keren op de Insulindeweg:
AfbeeldingIMG_5817 by Milco Oudeboon, on Flickr

Even later kon ik op de Insulindeweg weer “een oude blauwe tram”, zoals mijn ouders zeggen, op de foto zetten:
AfbeeldingIMG_5845 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna liep ik weer terug naar de Minahassastraat om de grijze 586 op de foto te kunnen zetten. Het ziet er nog relatief modern uit, maar achterop de tram was, zoals vroeger gebruikelijk, een brievenbus bevestigd:
AfbeeldingIMG_5871 by Milco Oudeboon, on Flickr

Afbeeldingthumbnail_9c8947e4-3ab3-4d77-9299-a75e76fc657c (1) by Milco Oudeboon, on Flickr


Inmiddels was de blauwe bus 110 gearriveerd bij het Muiderpoortstation en deze kon ik op de Insulindeweg dan ook mooi op de foto zetten met een elektrische Citea op de achtergrond:
AfbeeldingIMG_5895 by Milco Oudeboon, on Flickr

Voor de laatste keer liep ik naar de Minahassastraat om een oude tram met het nummer 533 op de foto te kunnen zetten:
AfbeeldingIMG_5920 by Milco Oudeboon, on Flickr

Daarna kon ik de oude rode DAF 301 nog mooi op de foto zetten tijdens het keren op de Insulindeweg:
AfbeeldingIMG_5972 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna zette ik nog de gele tram 602 op de foto die hier aan komt rijden op de Insulindeweg:
AfbeeldingIMG_5978 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna reisde ik met de 533 naar het Haarlemmermeerstation. Aldaar had men de vrij recent aangeschafte museumtram 919 geparkeerd, die tot vorig jaar nog zijn ritjes reed in Amsterdam en Amstelveen:
AfbeeldingIMG_5984 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna was het tijd om de spoorlijn naar Amstelveen op te gaan. Met een oude blauwe tram met het nummer 454, die zometeen nog voorbij komt, reisde ik naar het voorlopige eindpunt nabij de Parklaan in Amstelveen. Nadat ik was uitgestapt kon ik tram 307 hier op de foto zetten die juist aan zijn terugrit naar het Haarlemmermeerstation was begonnen:
AfbeeldingIMG_6007 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna besloot ik langs de route te gaan lopen. Het werd helaas flink bewolkt, maar ik heb mijn best gedaan om er nog wat leuke plaatjes uit te kunnen persen. Bij de tramhalte Molenweg, alwaar je als het doordeweeks was zou kunnen overstappen op buslijn 186 van Connexxion, zette ik tram 72 op de foto:
AfbeeldingIMG_6032 by Milco Oudeboon, on Flickr

Even later kon ik vanaf dezelfde locatie de 454 op de foto zetten, die mij naar de Parklaan had vervoerd en hier weer onderweg is naar het Haarlemmermeerstation: AfbeeldingIMG_6077 by Milco Oudeboon, on Flickr

Een halte verder, die Karselaan heet, zette ik tram 401 op de foto die onderweg is naar de Parklaan, terwijl de conducteur even uitstapt om met zijn rode vlag het verkeer tegen te houden:
AfbeeldingIMG_6155 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna liep ik door naar de Kalfjeslaan. Hier maakte ik de laatste foto, wederom de 454 met een met de rode vlag zwaaiende conducteur erbij:
AfbeeldingIMG_6198 by Milco Oudeboon, on Flickr

Hierna liep ik door naar de Frietfabriek om mezelf eens lekker te trakteren, alvorens weer naar huis te reizen. Ik hoop dat jullie het een leuk verslag vinden! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Bericht door umbusko »

Wat een prachtfoto's! Ik had geen idee dat er nog zoveel oud materieel rijvaardig is, erg leuk! *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Bericht door Ardan »

Leuk! Mooie afwisseling in materieel ook!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Bericht door Hainje »

Leuk! :D
Heb de dag voor volgend jaar ook alvast in mijn agenda gezet.
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Bericht door Etienne »

Ook bekende hobbyisten en chauffeurs zijn er te zien op de foto's.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Terug in de tijd met de Amsterdamse Dag (24 foto’s)

Bericht door Daniel »

Leuke plaatjes :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten