Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Chrysa »

Waar we in deel 1 en 2 heel veel treinkilometers hebben gemaakt, gaan we het nu wat rustiger doen. Het vorige deel eindigde ik op station Skoppum, waar we worden opgehaald door een vriend van me. In ruil voor op een hond passen mogen we een paar dagen gratis in een huis van zijn familie blijven, wat in het dure Noorwegen goed van past komt. Voor mijn doen hebben we een paar dagen rust gehad, terwijl die vriend zei dat hij nog nooit zo’n drukke week gehad heeft. :’)
Die vriend heeft ook zijn drone meegenomen, en ik heb even wat foto’s van hem gejat. Zo zien we hier Horten, waar we een paar dagen blijven:

Afbeelding

En dit is Kaisa, de hond. Hartstikke lief beest, en precies het goede formaat dat je nog wel sterker bent dan haar, maar ze je bij het wandelen vooruit trekt zodat je niet te veel inspanning hoeft te doen. :mrgreen:

Afbeelding

We halen die avond wat boodschappen en doen verder niks meer, het was een lange reisdag. De volgende ochtend staan we weer vroeg op. We rijden naar Borre. Hier is een museum over de vikinggeschiedenis van deze streek, en er is een klein dorpje nagebouwd naast enkele oude grafheuvels. Het museumpje is klein en hebben we al vrij snel gezien, maar wanneer we wat speelgoedwapens oppakken in het nagebouwde dorpje rent er al snel een LARPer op ons af die meteen in de aanval gaat. We raken aan de praat over de geschiedenis hier.

Afbeelding

Tussen de middag gaan we weer thuis lunchen en halen we de hond op. Terwijl we rustig zitten te eten (Tacopizza!) komt deze boot door het Oslofjord varen: :’)

Afbeelding

In de middag lopen we een rondje door de bossen. De wandelroute die we volgen is helemaal overstroomd, het is vrij zwaar om de hond uit het water te houden, want dat beest is toch verdomde sterk als ze ergens haar zinnen op heeft gezet.

Afbeelding

De dag erna gaan we naar Oslo. Zelfs met 2 mensen die gratis reizen en een auto die 1 op 10 rijdt is dat hier goedkoper dan de trein. :’) Omdat we het centrum al gezien hebben gaan we naar het Vigelandsparken. Dit enorme park staat vol met allerlei sculpturen van Gustav Vigeland. Het zijn vooral allerlei mensen in vreemde poses, maar ook een grote monolith.

Afbeelding

Vooral dit standbeeld van een man die allerlei babies van zich af houdt zie ik op internet regelmatig voorbij komen:

Afbeelding

Waar we heen gewoon over de snelweg zijn gereden, nemen we terug een binnendoorroute. Nog op de ring van Oslo komt deze midlifecrisismobiel ons voorbij, met twee mannen erin. _O_

Afbeelding

We rijden binnendoor langs het Oslofjord over landweggetjes. Bij Svelvik moeten we met een pontje mee naar de overkant. Dit schijnt de kortste veerroute van Noorwegen te zijn en lijkt meer op de rivierpontjes zoals we ze in Nederland hebben. Het gaat hier erg soepel, bij het oprijden van de boot scant iemand je kenteken, en betaling wordt automatisch gedaan via het Autopass-systeem wat hier ook voor de tolwegen gebruikt wordt.

Afbeelding

Bij de veerhaven staat ook deze Ruter-streekbus klaar, met een afschuwelijke kleur zoals ze die ook bij Liemobil hebben. Het valt tenminste wel op.

Afbeelding

Afbeelding

Iets verder op de route stoppen we nog een paar keer om de hond wat te laten rennen en zwemmen voor we weer naar Horten rijden. Vlak voor het dorp staat er nog een hele kudde herten vlak naast de weg, ze zijn niet bepaald schuw hier.

Afbeelding

9 juli is alweer de laatste volle dag in Horten, we kunnen natuurlijk niet te lang op een plek blijven. Vandaag lopen we een wandelroute op het nabijgelegen eilandje Løvøya. Volgens het internet is dit een makkelijke route, maar de route zal wel zijn uitgezet door een berggeit of iets dergelijks, want halverwege moeten we ons met een touw een berg op trekken. Verder is het hier mooi wandelen. We zien veel herten en andere beestjes. Het is hier prima vertoeven, je kijkt hier mooi over het Oslofjord en de hond lijkt het allemaal ook leuk te vinden, ook al kost dat laatste volgens mij weinig moeite. We tilden een hele boomstam het meer in en die probeerde ze ook gewoon te apporteren.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende ochtend was het alweer tijd om te vertrekken. De neef van mijn vriend hier brengt ons naar de veerhaven van Horten, vanwaar we de voor voetgangers gratis veerboot nemen naar Moss, aan de overkant van het Oslofjord. Hier nemen we afscheid van elkaar, waar hij naar het vliegveld gaat om terug naar Nederland te vliegen en wij richting Zweden gaan.

De veerdienst hier wordt uitgevoerd met dit soort boten, sommige ervan schijnen elektrisch te zijn, maar eerlijk gezegd ben ik vergeten of de onze dat ook is.

Afbeelding

Ook aan deze kant van het Oslofjord is het Buss for Tog-seizoen. Ook hier is alles netjes geregeld, met knalgele bewegwijzering en mensen in hesjes die kaartjes controleren voor het instappen.

Afbeelding

De bus die ons naar Rygge gaat brengen komt een minuutje of vijf voor vertrektijd aangereden, gezien het kenteken is dit er een uit het hoge noorden.

Afbeelding

Het stukje naar Rygge is maar een paar kilometer, waar we overstappen op deze Type 73 welke in tegenstelling tot de groene Flirts en rijtuigen op de andere lijnen, rood met grijs is. Volgens mij is dit niet de oude NSB-livrei, weet iemand meer? Verder vind ik het maar lomp uitziende dingen, met die enorme neus.
Deze lijn heeft een lijnnummer: de R20. Wat in Noorwegen een regionale trein is zou bij ons een intercity zijn, ze leggen allemaal grote afstanden af met niet al te veel stops.

Afbeelding

Helaas zijn we in Rugge angekomen na de snelbus uit Oslo, wat betekent dat de trein al bomvol zit wanneer we het perron op lopen. Deze trein nemen we naar Göteborg, een rit van 3 uur. Drie hele lange uren, want een kind in de wagon speelde constant Baby Shark af op een telefoon. :X Vlak voor Göteborg C staat nog deze Flixtrain geparkeerd. Na Duitsland is Zweden het tweede EU-land waar de markt volledig is open is gegooid, en nu kan je naast SJ dus ook met Flixtrain of MTR tussen Stockholm en Göteborg reizen.

Afbeelding

We komen op tijd in Göteborg aan, waar we direct richting de botanische tuin lopen die vlakbij het station ligt. Het is prachtig weer vandaag en we zijn duidelijk niet de enige die dit dacht, want het is hartstikke druk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We lopen wat rond in de tuinen en gaan daarna richting het centrum. Inmiddels is het al een uur of 3 en we beginnen honger te krijgen. We hebben een zaakje gevonden op internet, maar om daar te komen moeten we het hele centrum door, dus dan doen we eerst nog wat sightseeing.
In Göteborg rijden veel trammetjes in allerlei soorten en maten. De meest opvallende vind ik deze dikke dingen, van type M31. Mooi is anders.

Afbeelding

In het centrum staat de Domkyrkan, een relatief jonge kerk uit de 19e eeuw.

Afbeelding

Waar de kerk bij mij in het dorp schilderijen aan de muur heeft van de lijdensweg van Jezus, hangt hier een schilderij van een tram. Ook leuk. :D

Afbeelding

En wat eet je dan in Göteborg? Een Göteborgar natuurlijk! Na bijna twee weken in Noorwegen is uit eten gaan opeens weer relatief betaalbaar, en zelfs mijn biertje kost maar 4 euro, wat voor Zweedse begrippen schijnbaar erg goedkoop is. Volgens mij is Zweden een stuk lakser qua alcohol-wetgeving, hoewel bier maar 3.5% alcohol mag hebben op veel plaatsen vallen de prijzen erg mee.

Afbeelding

Met onze buik gevuld lopen we weer verder. De expreslijnen lijken hier met blauw-roze bussen te rijden, ik vind ze er leuk uitzien.

Afbeelding

Op de achtergrond van de vorige foto zag je al een heuvel, dus ook hier moet ik eraan geloven. Net als in Tromsø moet ik lopend een berg op. We gaan de Skansen op, een heuvel met een burcht erop waar je een mooi uitzicht over de stad zou moeten hebben. De weg omhoog is steil, en normaal alleen voor voetgangers. Vandaag wordt er echt een of ander promotiefilmpje opgenomen, waardoor er toch twee auto’s te zien waren. Iemand enig idee wat dit voor een ding is?

Afbeelding

Bovenaan kan je over het centrum heen kijken. Het staat eigenlijk allemaal te dicht op elkaar om veel meer dan alleen daken te kunnen zien.

Afbeelding

Op onze route omlaag is de kans om auto’s tegen te komen gelukkig wat kleiner.

Afbeelding

Eenmaal beneden lopen we via de wijk Haga met haar smalle oude straatjes terug naar het centrum. Nergens zien steden er zo gezellig uit als in Scandinavië naar mijn mening, met haar houten huisjes en plantjes overal.

Afbeelding

Afbeelding

We halen wat snacks bij de Lidl en gaan dan richting ons hostel, waar we werkelijk een enorme kamer hebben. Had dan meteen een badkamertje ingebouwd denk ik dan, er is plek zat. :’)

De volgende dag kunnen we zowaar een beetje uitslapen, onze trein gaat pas om 10 uur in de ochtend. We lopen rustig naar het CS en ik haal daar een bak koffie met studentenkorting (danku Z2N voor de tip). Onze eerste trein van vandaag is deze X40, twee kleine dubbeldekstreinen die aan elkaar zijn gekoppeld en alsnog maar vijf wagons lang is. Ondanks het boemeltreinformaat gaan deze dingen gewoon 200km/h, en van binnen zijn ze helemaal prima.

Afbeelding

In Hallsberg stappen we uit, waar we een overstap van 50 minuten hebben. We halen wat lunch bij de ICA en eten die in een parkje op. Hallsberg is een klein plaatsje wat vanwege de ligging een groot spoorwegknooppunt is tussen de lijn Göteborg – Stockholm en de lijn Mälmo – Östersund. Mij deed het denken aan Olten in Zwitserland, ook zo’n plaats waar mensen alleen komen om over te stappen.

Afbeelding

Vanaf Hallsberg nemen we de Tåg i Bergslagen naar Mora Strand, een rit van 4 uur in een X52. Ondanks de 2+3 indeling zijn de stoelen zeer comfortabel, maar de WC was ronduit smerig. Gelukkig waren er meerdere lange stops van 20 minuten onderweg. Het is een mooie rit, maar het schiet met al die stops voor geen meter op.

Afbeelding

Afbeelding

Mora is een klein provinciestadje en het is hier dan ook vrij dood wanneer we hier aankomen. Toch lijkt er nog wel wat moois te zijn, hoewel het qua geschiedenis wel meevalt, overal komt vooral een skirace terug.

Afbeelding

De kloktoren staat hier niet op, maar naast de kerk. Vroeger was het binnendeel ook in gebruik als opslag voor lijken, maar daar werd in de 17e eeuw al geklaagd over de stank. :’)

Afbeelding

Deze ijzeren poort is de finish van deVasa-skirace. Het heeft denk ik dezelfde status als de Elfstedentocht bij ons, hoewel deze nog wel elk jaar door kan gaan. Vandaag is het hier bijna 30 graden, dus ski’s zijn er niet te vinden.

Afbeelding

We lopen langs het water naar de supermarkt. Die in het centrum heeft weinig keuze en het is nog lang licht, dus we lopen naar de hypermarkt buiten het centrum, langs het meer. Onderweg zien we de spoorbrug op de lijn naar het zuiden.

Afbeelding

In Zweden spreekt men Zweeds, en betaalt men met de Zweedse kroon. Mijn verbazing was dan ook vrij groot toen ik deze winkel zag. :’)

Afbeelding

Op de terugweg lopen we niet langs het meer, maar langs de hoofdweg. Achteraf gezien een foute keuze, want de gemiddelde automobilist in Mora lijkt een 15-jarige te zijn in een enorme Amerikaanse pick-up die gekeurd is als tractor met bijbehorend enorm stereosysteem. Ik wist dat deze populair waren in Zweden, maar ik heb ze nergens zo veel gezien als hier.
Zweedse supermarkten zijn erg leuk, want ze hebben veel rare dingen. Het leukste Scandinavische product dat ik vond was roggemelk. Het smaakt nog verrassend lekker ook, erg romig.

Afbeelding

Mora is een kopstation, en met de normale spoorwegen kun je hier alleen maar terug naar het zuiden. Mora is echter ook het zuidelijke eindpunt van de Inlandsbanan, een toeristisch spoorlijntje dat wonderbaarlijk genoeg Interrail accepteert, alleen een reservering van 5 euro per persoon per traject is aangeraden. Een schijntje, voor 10 euro kan je twee dagen rondstuiteren door afgelegen Zweedse bossen. Ja, we zijn helemaal van Tromsø naar het zuiden gereisd om nu weer terug de poolcirkel in te gaan. :’) De trein rijdt Östersund – Mora – Östersund in 1 dag, dus wij vertrekken pas rond 1 uur in de middag. Ik kan de heenrit naar Mora nog leuk vastleggen bij de laatste trekpleister van Mora, het traditionele rode Dala-paard, een icoon van deze streek. In Avesta staat nog een veel grotere.

Afbeelding

De rit van Mora naar Östersund gaat gebeuren met die Y1-treinstel. Inlandsbanan heeft nog 4 van deze dingen, 2 voor het noordelijke deel van de lijn, 1 voor dit zuidelijke deel en 1 reserve. Er was een vijfde, maar die is een week voordat wij hier waren afgebrand omdat er te veel bladeren en andere rotzooi in de motor terecht waren gekomen. Zoals misschien bekend heeft Inlandsbanan enkele Syntus-Lintjes gekocht, maar deze zijn nog niet in dienst. Op het traject tussen Brunflo en Östersund wordt op het normale spoor gereden, en dus moeten alle Zweedse veiligheidssystemen ingebouwd worden. Deze treinen zijn daarvoor naar oost-Polen vertrokken, naar een fabriek waar voornamelijk Oekraïners werkten… De inbouw heeft dus wat vertraging opgelopen.
Naast een dienstregeling krijgen we ook een menukaart, de trein heeft een aantal geplande stops en je kan aan boord eten bestellen. De keuzes zijn beperkt maar de prijzen vallen nog wel mee, en deze railbus heeft ook gewoon koffie en snacks aan boord. Echte Zweedse Fika is percolatorkoffie uit een thermoskan en een voorverpakt kaneelbroodje.

Afbeelding

Afbeelding

Naast ons zit een Duitse man, hij zegt dat hij al sinds 1994 deze lijn wilde doen, maar het kwam er elke keer maar niet van. Nu was hij met zijn vrouw op vakantie en kon hij eindelijk mee. Zijn vrouw zit blijkbaar nog ergens op de camping. Had die dan meegenomen lijkt me, is toch een stuk gezelliger.

Kort na vertrek stoppen we op een brug. In het ravijn ligt een rivier met een boomstammenglijbaan, bedoeld voor de houtkap in de bossen hier. Naast de 1x/dag rijdende Inlandsbanan rijden hier ook nog af en toe houttreinen, hoewel dat ook niet frequent is.

Afbeelding

Na een fotostop van enkele minuten stuiteren we weer verder op het hobbelige spoor. Een half uurtje later horen we opeens een harde klap. We hebben een rendier aangereden. De treinen rijden hier niet vaak dus er schijnen erg veel beesten op het spoor te lopen, en als er dan wel een treintje komt rennen ze recht vooruit in plaats van het spoor af. Slim als een wolf je achterna zit, maar voor een trein kan je beter opzij stappen. De machinist begint meteen te schrijven en te bellen. Dit heeft twee redenen: De landeigenaar heeft recht op het vlees van het zojuist aangereden beest, en er wordt altijd een opruimcrew gestuurd. Een karkas op het spoor kan roofdieren aantrekken en dan rijdt de volgende trein misschien een beer dood, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Afbeelding

Dan is het al tijd voor onze eerste stop vandaag. In Fågelsjö konden we allerlei broodjes en dergelijke bestellen, wat ik ook gedaan had. Helaas zijn ze mijn broodje vergeten… De machinist hoorde dit, en gaf me een van de bananen die hij had meegenomen. Daarom heet het zeker de InlandsBanan. (A)
Hij vertelt dat zijn zus veganistisch is en ook vaak de lul is bij restaurants en dergelijke, dus hij vond het nogal zielig.

Afbeelding

Afbeelding

:pos:

Afbeelding

Vlak voor Sveg zit een van de twee gedeelde auto/treinbruggen op de route.

Afbeelding

In Sveg hebben we een stop van een half uur. Weet je nog dat ik zei dat een van deze treinen afgebrand was door bladeren? Hier spuit de machinist ons treinstel even schoon, zodat de resterende vier stellen het hopelijk wel uithouden tot de nieuwe treinen er zijn.

Afbeelding

In Sveg komt ook deze bus van Länstrafiken voorbij, wat de normale manier is van reizen tussen Östersund en Mora. De bus is frequenter, maar ondanks dat is het voor mij een makkelijke keuze voor de trein.

Afbeelding

Sveg heeft ook een vliegveldje, het is raar om middenin de oneindige bossen opeens een kaal veld te zien.

Afbeelding

En daar is ons tweede rendier van vandaag, deze overleeft het wel.

Afbeelding

Een volgende halte is Svenstavik C. C wordt als letter gebruikt voor centrale stations, grote transportknooppunten, toch? Hier niet, maar vroeger was hier een oud station Svenstavik. Dit lag echter vrij ver buiten het centrum dus het is gesloten.

Afbeelding

Östersund heeft een eigen variant op het Loch Ness-monster, waarvan allerlei standbeelden door het centrum geplaatst zijn. Een van deze dingen lijkt een beetje verdwaald, want naast station Röjan staat er ook een.

Afbeelding

In Åsarna hebben we nog een dinerstop van een uurtje, waar ik een vrij onschuldige Zweedse pizza wegeet.

Afbeelding

Vanaf hier hang ik de rest van de rit in de deuropening naar de cabine en ik raak aan de praat met de machinist. De rest van het jaar is hij machinist in het zuiden van Zweden, maar in de zomer rijdt hij bij de Inlandsbanan. Als ik vraag hoe het bevalt, zegt hij “Kijk om je heen, dit is toch geweldig? Lekker hele dagen rondstuiteren op dit overgroeide spoor in een oude trein!” En gelijk heeft hij, deze rit is genieten. Als ik zeg dat ik Nederlands ben pakt hij opeens een fluit en speelt hij het Wilhelmus, terwijl de trein doorkachelt met 80 kilometer per uur. Juist, die zag ik niet aankomen. :’) De melodie van het Wilhelmus is blijkbaar ook in het buitenland bekend, in een wat ander tempo: https://youtu.be/5Sd8AObuACM

Afbeelding

We hebben het over dat de spoorlijn naar Narvik de drukste lijn van Zweden is, en ik vraag of deze lijn enig goederenverkeer ziet uit het hoge noorden. Het antwoord is nee, de bedding van deze lijn is veel te zwak en zo’n ertstrein zou direct wegzakken. Houttransport kan nog net. De machinist heeft wel met zo’n driedelige ertstreinlocomotief gereden blijkbaar, en hij zoekt onder het rijden wat foto’s op. Dat kan nog net, want we zijn bijna bij Brunflo en daar gaan we het normale spoor op.

Afbeelding

Na Brunflo gaat het gas erop, we mogen eindelijk een stukje harder dan 80. Dit treintje is echter vrij oud en niet zo krachtig. We kunnen nog net de 110 aantikken voor we weer moeten remmen om Östersund binnen te rijden. In Östersund neem ik afscheid van de machinist en word ik opgewacht door een vriend van me. Ik ken deze vriend al bijna tien jaar via internet, maar dit is pas de tweede keer dat we elkaar in het echt zien. Een paar jaar terug stuurde hij opeens een foto vanuit de Mcdonald’s in Breda waarna ik die kant op ben geracet. Dit bezoekje is gelukkig iets meer gepland dan dat. :’)
Na onze spullen gedropt te hebben in ons hotel lopen we naar zijn huis, waar we een paar biertjes drinken.

Afbeelding

De volgende ochtend blijven we in Östersund, onze vriend gaat ons een tour van de stad geven. We beginnen bij Jamtli, een openluchtmuseum over het leven van Zweden in het verleden. Er staat een enorme rij voor de ingang, maar als je via de bijbehorende camping naar binnen loopt sta je ook gratis in het museum. :’) Onderweg komen we nog een stadsbus tegen, deze zijn hier een soort vanillevlageel.

Afbeelding

Dit Japanse restaurant schijnt vrij beroemd te zijn, met rijkelui die vanuit Stockholm op en neer vliegen puur om hier te eten. Het gebouw zelf staat hier wel een beetje raar.

Afbeelding

En zo sta je opeens in Jamtli.

Afbeelding

Vanaf Jamtli lopen we langs het meer met haar bonen…

Afbeelding

…en de badkamertegeltjespyramide die een elektriciteitsonderstation verbergt…

Afbeelding

…naar een replica van een vikingsteen die hier gevonden is.

Afbeelding

Inmiddels is het al tijd voor lunch, en de vikingsteen ligt handig bij een Coop. Tijd voor inkopen dus. Zweedse Fika is een stuk gebak wat bedoeld is voor een heel gezin alleen opvreten terwijl je een berg oploopt.

Afbeelding

Onderweg komt er nog een streekbus voorbij.

Afbeelding

En zo sta je op een heuvel met een uitzicht. Helaas gaat het ongeveer twee minuten nadat we boven komen hard regenen. Het geeft wel een mooie lucht, maar ik had geen jas bij me. :’)

Afbeelding

Afbeelding

Snel weer heuvelaf dus, het begint te onweren en erg beschut staan we niet op de berg. Het pad omlaag is een gravelpad onder de stoeltjeslift van de skipiste door, dus uiteraard ga ik onderuit en zo ben ik snel beneden. Onder het bloed, dat wel. :’) In het centrum staan nog meer van deze beesten zoals er een in het meer zou moeten zitten. Dit monster heet Birgit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van al dat lopen krijg je honger, en het was alweer anderhalf uur geleden dat ik een heel gebak naar binnen had gewerkt. Tijd voor een burger en een berg friet dus.

Afbeelding

En goed, nog een zo’n beest dan om het af te leren.

Afbeelding

Ook deze avond worden er weer een paar biertjes gedronken en veel bijgepraat, maar de volgende dag moeten we alweer vroeg op, dus om 23:00 liggen we al op bed.

Vandaag is het tijd voor de noordelijke helft van de Inlandsbanan, een rit die van 07:30 tot bijna 22:00 gaat duren. Gelukkig is het hier de hele dag licht, maar wat een pokkeneind was dit zeg. :’) Het treinstel staat al klaar op station Östersund C. Onze machinist vandaag is bekend van de afleveringen van Railaway die hier ook geweest is. Voor we instappen haal ik nog wat ontbijt op het station, een vegan hotdog en een halve liter koffie, wat me bij elkaar maar drie euro kost. Een koopje, in Zwitserland betaal ik alleen voor zo’n worst al drie euro in de supermarkt.

Afbeelding

Inlandsbanan heeft ook enkele goederenlocomotieven, welke onder de naam Inlandståg rijden.

Afbeelding

Station Häggenås. Het gele bord wat je ziet is een “ijzeren conducteur”. Als je mee wilt draai je het bord om in de richting van de trein die je wilt nemen. De machinist heeft nog nooit iemand gezien die op dit station in of uit is gestapt.

Afbeelding

Afbeelding

“Bil” betekent auto. :’)

Afbeelding

Ook bij station Hoting staat een streekbus klaar om dezelfde route te rijden als wij, maar dan sneller en saaier.

Afbeelding

Deze stroomtrein zal ons voorlopig echter niet inhalen.

Afbeelding

Station Hoting is niet bijzonder druk, het is een klein dorpje van niks zoals er veel zijn aan deze lijn. Er is echter wel een enorme houtterminal. Naast het ene passagierstreintje per dag rijden hier ook elke dag houttreinen naar Östersund. Wij bouwen hier opeens 20 minuten vertraging op die we de rest van de rit ook niet meer zullen inlopen, het spoor is in hele slechte conditie hier en hobbelt enorm.

Afbeelding

Onze machinist van vandaag is niet zo praatgraag als die van twee dagen geleden, maar op een belangrijke vraag geeft hij nog wel antwoord: We mogen (nog ruim 10 uur) in de achterste cabine zitten. Daar zeg ik geen nee tegen, want zo’n plekje krijg je niet vaak!

Afbeelding

Net boven Vilhelmina hebben we weer een etensstop, wij hebben niks besteld. Ook al heeft dit zaakje in de middle of nowhere vegan opties, 15 euro voor een kebab gaat mij iets te ver. We gebruiken de tijd om wat rond te lopen en wat plaatjes te schieten.
Dit dorp heet overigens Vilhelmina omdat het is vernoemd naar iemand uit het Zweedse koninklijk huis. Door een dorp te hernoemen was het vroeger makkelijker om een eigen gemeente te worden.

Afbeelding

Onderweg kruisen we talloze wilde rivieren.

Afbeelding

In Sorsele kruisen we met de tegentrein uit Gällivare. Hier zit de machinist op die wij hadden op de rit vanuit Mora. Hij herkent ons nog en zwaait, maar omdat we zo veel te laat zijn moeten we snel door.

Afbeelding

Renviken, Rendierbaai in het Nederlands. Hier liggen geen wegen heen, alleen met deze trein kan je er komen.

Afbeelding

En daar zitten dus rendieren. Check.

Afbeelding

In Arvidsjaur stroomt de trein leeg, er zat een groep van 30 mensen in onze trein die hier naar een hotel gaan. We tanken even bij en maken hier kop. Normaal zouden we hier in een restaurant zitten, maar om wat vertraging in te lopen wordt het eten als takeaway naar de trein gebracht.

Afbeelding

Leuk zo’n enorme dienstregeling, maar er klopt geen zak van. :’)

Afbeelding

Ik moet nu toch wel eens naar de wc. Wanneer ik opsta zegt een reisgenoot tegen me dat de deur erg klemt en je wat kracht moet zetten. 10 seconden later beuk ik de deur open, tot grote schrik van het kind dat daar net op de wc zat. :’) Doe dan ook de WC op slot.

Ietsje later rijden we over de andere gecombineerde auto-/spoorbrug op de Inlandsbanan.

Afbeelding

Afbeelding

Zo dichtbij hebben we de rendieren nog niet gezien. Helaas zal er later in de rit weer een sneuvelen onder de trein.

Afbeelding

Inmiddels zijn we al weer ver noordelijk, en dat betekent weer een langere stop. Op de poolcirkel is een stationnetje gebouwd en een bord neergezet zodat je als toerist op de foto kan. Tja, het is wat minder bijzonder als je twee weken geleden nog verder noordelijk stond… Het is hier wel mooi.

Afbeelding

In Jokkmokk wordt van personeel gewisseld voor de laatste twee uur van de rit. Vroeger reed het personeel het hele eind van Östersund naar Gällivare, maar dat mag blijkbaar niet meer van de Zweedse arbo.
Het stationsgebouwtje is erg schattig.

Afbeelding

Ook zit hier de enige tunnel van de Inlandsbanan.

Afbeelding

Onze nieuwe conductrice is een Sami-vrouw die in haar jeugd naar het zuiden van Zweden is verhuisd, maar deze zomer terug naar haar roots is gegaan en naar het noorden is verhuisd. Ze vindt het jammer dat deze streek leegloopt en de Sami naar steden verhuizen, maar is wel blij dat de Sami-cultuur weer zichtbaar wordt, net als in veel landen moesten minderheden hier hun cultuur verbergen.

Het spoor is er hier slecht aan toe, we rijden grote stukken nog maar 40. Het geld om het te fixen was al vrijgemaakt, maar het werk moest nog uitgevoerd worden. De vertraging die we hadden ingelopen door de korte kering in Arvidsjaur hebben we inmiddels weer terug.

Afbeelding

Zweden staat bekend als het land van de vele meren, dan kan een stuwmeer er ook nog wel bij.

Afbeelding

Afbeelding

We komen steeds dichterbij Gällivare, het eindpunt van vandaag. Ondertussen heeft de conductrice ook een fluit tevoorschijn getoverd, en we krijgen een heel concert over de omroep. :’) Hoogtepunt is wel Tangoa Jällivaarassa, de Gällivaarse tango die bekend schijnt te zijn. https://www.youtube.com/watch?v=g6Pg9xfLWf0

Afbeelding

Het was een lange rit, maar we zijn in Gällivare. Dit is voorlopig het noordelijkste wat ik zal komen. Ons hotel zit meteen tegenover het station en hier zullen we twee nachten blijven.

Ik sluit dit deel hier weer af, het wordt veel te lang zo. Excuses voor de vertraging, ik had het vrij druk en kon geen tijd vinden om te schrijven. Hopelijk inspireer ik iemand met deze verslagen, zoals jullie mij ook geïnspireerd hebben voor vele reisjes afgelopen jaar.
Laatst gewijzigd door Chrysa op ma 28 nov 2022, 02:16, 21 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Mikos »

De veerdienst hier wordt uitgevoerd met dit soort boten, sommige ervan schijnen elektrisch te zijn, maar eerlijk gezegd ben ik vergeten of de onze dat ook is.
Deze kan niet elektrisch zijn, want er is geen bovenleiding. :Y

Wat doe je jezelf toch weer aan? Wel een mooie trip zo. :pos:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Chrysa »

Mikos schreef: ma 28 nov 2022, 00:54 Wat doe je jezelf toch weer aan? Wel een mooie trip zo. :pos:
Ik heb de hele zomer geen problemen gehad met in slaap komen. (A)

Er stonden wel veel spelfouten in, toch maar even gefixt zoals valt te zien aan de 20 edits. :')
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door waldo79 »

Eens met Mikos :Y
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door nvdw »

Ga zo voort Chrysa! Lang of niet, ik lees je verslagen graag.
Chrysa schreef: ma 28 nov 2022, 00:02Vandaag wordt er echt een of ander promotiefilmpje opgenomen, waardoor er toch twee auto’s te zien waren. Iemand enig idee wat dit voor een ding is?
Da's een Lynk & Co 01 (ja, met ampersand), een plug-in hybride met dezelfde techniek als de Volvo XC40. Het is een dochtermerk van het Chinese Geely (tevens eigenaar van Volvo) met kantoor in Göteborg.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Etienne »

Wat een verslag _O_
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Cas »

Zoals altijd weer absoluut genieten!


請勿靠近車門
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door diederickx »

Chrysa schreef: ma 28 nov 2022, 00:02Nog op de ring van Oslo komt deze midlifecrisismobiel ons voorbij, met twee mannen erin.
Lijkt mij meer een ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ-stel (letters doorhalen die niet van toepassing zijn).
De veerdienst hier wordt uitgevoerd met dit soort boten, sommige ervan schijnen elektrisch te zijn, maar eerlijk gezegd ben ik vergeten of de onze dat ook is.
Bastø II is van 1997 en niet elektrisch; dat begint pas bij Bastø IV.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door April064 »

Prachtig verslag, ik vind vooral die treinen op de Inlandsbanan en die "mid-life crisismobiel" in Oslo erg leuk :P.
zij/haar/hen/hun
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door erka »

Superleuk verslag! Zweden, ik zou er kunnen wonen. Wel de voordelen van Scandinavië maar niet dat krampachtige van Noren en Denen. Beetje losser allemaal.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door umbusko »

Prachtig! :D Die Inlandsbanan zien er echt de moeite waard uit, zeker nu er nog oude meuk op rijdt. Wel apart dat ook bij deze snelheden toch die rendieren eraan gaan. Hoe rendierbotsingbestendig zijn Lints eigenlijk? :mrgreen:

Ik geef het niet graag toe, maar ik moest lachen om de makkelijke wandelroute die uitgezet was door een berggeit, en om InlandsBanan. :') Zo flauw. :')

En zeker inspirerend! Dat doet me eraan denken, toch weer eens proberen tijd vrij te maken om het volgende verslagje te typen...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door AppleMoose »

Mooie reis, leuk verslag :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Chrysa »

Dank voor de reacties iedereen!
nvdw schreef: ma 28 nov 2022, 11:36
Da's een Lynk & Co 01 (ja, met ampersand), een plug-in hybride met dezelfde techniek als de Volvo XC40. Het is een dochtermerk van het Chinese Geely (tevens eigenaar van Volvo) met kantoor in Göteborg.
Ah, die heeft iemand in de straat hier. Mijn smaak is het niet maar het zag er wel netjes uit.
diederickx schreef: ma 28 nov 2022, 13:54 Lijkt mij meer een ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ-stel (letters doorhalen die niet van toepassing zijn).
Huh? :s
umbusko schreef: wo 30 nov 2022, 03:17 Prachtig! :D Die Inlandsbanan zien er echt de moeite waard uit, zeker nu er nog oude meuk op rijdt. Wel apart dat ook bij deze snelheden toch die rendieren eraan gaan. Hoe rendierbotsingbestendig zijn Lints eigenlijk? :mrgreen:
Zo'n Y1 ziet er ook niet bijzonder stevig uit vind ik. Normaal ben ik geen fan van die oude meuk, maar op zo'n museumlijntje is het toch wel heerlijk raamhangen uit zo'n ding.

Er zijn ook een paar beesten net niet geraakt. De machinist remt zodra hij een dier ziet (ook omdat de reizigers graag foto's willen), maar de remweg van zo'n Y1 is erg lang, en die rendieren springen ook totaal niet opzij.

Ik ga maar eens aan deel vier beginnen, ik heb nog een paar duizend foto's om door te sorteren. :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door AppleMoose »

Chrysa schreef: ma 28 nov 2022, 00:02Het stukje naar Rygge is maar een paar kilometer, waar we overstappen op deze Type 73 welke in tegenstelling tot de groene Flirts en rijtuigen op de andere lijnen, rood met grijs is. Volgens mij is dit niet de oude NSB-livrei, weet iemand meer? Verder vind ik het maar lomp uitziende dingen, met die enorme neus.
Afbeelding
Vergeten tijdens het plaatsen van mijn vorige post, maar deze huisstijl stamt wel degelijk uit de NSB-tijd. Dit is volgens mij ook de laatste huisstijl geweest van NSB, voordat het bedrijf VY werd en de groene huisstijl werd geïntroduceerd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Daniel »

Nu pas de tijd gehad het te lezen, maar een prachtverslag zeg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door Meltrain »

Het is wederom een erg mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Sophie's interrailzomer #3 (105f)

Bericht door ZO6176 »

Een erg fraai verslag.
De Inlandsbahnen staan hoog hoog op mijn wensenlijst. Een vriend van me heeft die jaren geleden bereden. Waren toen ook al van die fraaie foto's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten