Bad Kreuznach, good choice? [32]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Bad Kreuznach, good choice? [32]

Bericht door Cookie »

Begin oktober ging het weer eens richting de Hunsrück. Oorspronkelijk wilde ik via het Luxemburgse Clervaux naar Trier reizen, maar in het weekend voor vertrek was duidelijk dat het op de reisdag mooi weer zou worden. In eerste instantie wijzigde het plan daarom naar wandelen bij Boppard in het Obere Mittelrheintal, maar de avond voor vertrek koos ik toch voor de omgeving van het kuuroord Bad Kreuznach in het Naheland. Bovendien kon ik dankzij gunstigere verbindingen anderhalf uur later vertrekken, wel zo lekker na een werkdag. De reisoptie via Luxemburg was achteraf gezien overigens ook niet haalbaar geweest, want er werd in België gestaakt op mijn reisdag. Omdat ik deze keer een 1e klas Interrail (tien dagen in twee maanden) had en geen Sparpreis, was ik flexibel in de planning. Voor het Boppard-plan had ik echter al wel zitplaatsreserveringen gemaakt. Gelukkig was dit bij de České dráhy gedaan, waardoor ik deze nog kon annuleren. Via de DB heb ik nu een plek gereserveerd in ICE 105 richting Keulen en in de EC richting Koblenz. Laatstgenoemde betreft Eurocity 9 en uiteraard ga ik daar in het panoramarijtuig reizen. Dankzij een onlangs gekregen Kulanzgutschein van de DB kostte de reservering mij niets, ideaal. Voor de verandering was mijn eindstation met dit gewijzigde reisplan niet Trier Hbf, maar Türkismühle in het Saarland.

Op woensdag 5 oktober is dan de zevende reisdag van de Interrail aangebroken. Omdat mijn Weekend Vrij op deze doordeweekse dag niet geldig is, ga ik mijn tweede en daarmee laatste reisdag binnen Nederland opmaken. Ik moet me enigszins haasten om de Sprinter van 7.53 uur te halen vanaf Apeldoorn Osseveld, gelukkig met succes. Normaal gesproken pak ik deze trein als ik naar kantoor ga, maar vandaag stap ik in Deventer over op de intercity richting Arnhem Centraal. Bij de overstap valt het me op dat de Sprinter blijkbaar ook toe is aan vakantie, de SNG filmt aan de buitenzijde namelijk het Franse bedevaartsoord Lourdes als bestemming.

In Arnhem stap ik over op de ICE en ik ben blij dat ik heb gereserveerd, want de 1e klas is behoorlijk druk. Op mijn gereserveerde stoel zit al een aardig geïnstalleerd iemand en het duurt een tijdje totdat diegene zijn spullen heeft gepakt. Mijn buurman, reisgenoot van deze persoon, vertelt me later dat de reserveringsdisplays hun niet waren opgevallen. Zij konden een week eerder geen plekken meer reserveren, toch fijn dat dit mij een dag voor vertrek wel lukte voor het stuk naar Köln Hbf :) . Onderweg wordt omgeroepen dat de mondkapjes vanaf Oberhausen Hbf gedragen moeten worden. Een aangename meevaller als je rekent op mondkapjes vanaf de grens, het voelt toch een beetje als dat vurig gewenste uitstel bij een deadline. De conducteur checkt bij de controleronde voor het eerst ook mijn reizen in de Interrail-app, de afgelopen zes reisdagen voldeed de vierkante barcode.

Afbeelding
ICE na aankomst op Köln Hbf

Op Köln Hbf heb ik een mooie overstap van 8 minuten. De Eurocity komt echter iets vertraagd binnen en in het panoramarijtuig valt het al snel op dat er geen reserveringskaartjes hangen. Later wordt omgeroepen dat in de gehele trein geen reserveringsaanduidingen aanwezig zijn. Ik heb op de gok een andere plek ingenomen dan gereserveerd, zodat ik in de rijrichting en aan de Rijnzijde kan zitten. In het bezit van een goede zitplaats ben ik blij dat na Keulen, dus perfect op tijd voor de Rijn, de zon doorbreekt :) . Op weg naar Bonn is er een stukje slechts een spoor beschikbaar. Hierdoor lopen we vertraging op en uiteindelijk komen we ongeveer 10 minuten te laat aan op Koblenz Hbf, waar ik moet overstappen. Onderweg heeft zich gelukkig niemand meer gemeld op mijn ingenomen plek en het uitzicht vanuit de panoramawagen mag er zeker zijn. Ik had daarom best nog even willen blijven zitten voor het uitzicht ten zuiden van Koblenz. Maar omdat Eurocity 9 niet op Bingen (Rhein) Hbf stopt, zou de aankomst op mijn tussenstops dan erg laat worden.

Afbeelding
Eurocity 9 rijdt Köln Hbf binnen

Afbeelding
Panoramarijtuig na aankomst op Koblenz Hbf

De overstaptijd is door de vertraging vrij kort, maar voldoende om snel een bak cappuccino te halen. Deze betaal ik contant, zodat ik het wisselgeld straks in Bad Kreuznach kan gebruiken om een kluisje te betalen. Vanaf Koblenz Hbf zet ik mijn reis voort in een LINT van vlexx. Dit is een dochteronderneming van de Regentalbahn, die indirect weer in handen is van de Italiaanse staatsspoorwegen. De stoelen zitten voor een LINT opvallend goed, dat heb ik bij dit materieel wel eens anders gezien. Ook bij de Bentheimer Eisenbahn viel me een tijdje geleden al op dat de LINT best comfortabel kan zijn. Tot aan Bingen (Rhein) Hbf volgt de trein de linker Rijnoever. Ik kan van het uitzicht nog altijd ontzettend genieten en met de zon erbij is het natuurlijk helemaal perfect. Onderweg passeren we ook de Loreley, waar ik dit voorjaar was. Omdat de trein als RE rijdt, wordt er lekker doorgereden. Helaas trekt het kort voor Bingen dicht, dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Afbeelding
Trein richting Bad Münster am Stein op Koblenz Hbf

Afbeelding
Uitzicht tussen Spay en Boppard Hbf

Afbeelding
Uitzicht op de Loreley

Afbeelding
Uitzicht op Kaub, met links Burg Gutenfels en rechts (in de Rijn) Burg Pfalzgrafenstein

Bij Bingen verlaten we de Linke Rheinstrecke en rijden vervolgens verder over de hier ongeëlektrificeerde Nahetalbahn. Het mag geen verrassing heten dat het spoor de rivier de Nahe volgt. In Bad Münster am Stein stap ik uit voor mijn eerste tussenstop. Tijdens de wandeling van straks heb ik uitzicht op dit station, maar ik wil het ook wel even van dichtbij zien.

Bad Münster am Stein is een Trennungsbahnhof, hier splitst de Alsenztalbahn zich af van de Nahetalbahn. Het ligt in een Stadtteil van Bad Kreuznach (Bad Münster am Stein-Ebernburg) en beschikt over vier perronsporen. Ondanks dit aantal lijkt de tijd er stil te hebben gestaan, zoals wel vaker in Duitsland :P . Het oude stationsgebouw met daarin een Stellwerk maakt het nostalgische plaatje compleet. Het station wordt door diverse RB's en RE's aangedaan en daardoor is hier genoeg activiteit. De LINT'en, waarop ik het Landesdesign niet vind misstaan, overheersen. Daarnaast duikt er af en toe een Talent op. Jammer genoeg laat de zon het nog afweten, in tegenstelling tot de weersvoorspelling.

Afbeelding
Perrons Bad Münster am Stein

Afbeelding
Een trein naar Kaiserslautern Hbf verlaat station Bad Münster am Stein

Afbeelding
Stationsgebouw Bad Münster am Stein

Afbeelding
Achterzijde stationsgebouw Bad Münster am Stein met daarin ook het Stellwerk

Afbeelding
Een trein naar Mainz Hbf op station Bad Münster am Stein

Afbeelding
Een trein naar Saarbrücken Hbf op station Bad Münster am Stein

Zo'n 30 minuten later pak ik de trein terug naar station Bad Kreuznach. Aldaar dump ik wat spullen in een kluisje en ga vervolgens naar de supermarkt. Voorzien van een Frikadelle im Brötchen en wat proviand is het daarna tijd om te beginnen met de 'VitalTour Rotenfels'. Door de winkelstraat, die qua architectuur niet bijster aantrekkelijk is, loop ik naar mijn startpunt bij de Nahe. Intussen is de zon ook weer terug, perfect! De wandeling begint al snel met een klim en op meerdere punten heb ik een mooi uitzicht over het iets minder mooie Bad Kreuznach. De stad kent namelijk relatief veel blokkerige bebouwing en het totaalplaatje is niet direct zeer aantrekkelijk. Gelukkig maakt de heuvelachtige omgeving dit wel goed, maar in eerste instantie heb ik er wel enigszins spijt van dat ik niet in een dorpje tussen Koblenz en Bingen ben uitgestapt.

Afbeelding
Trein na aankomst op station Bad Kreuznach

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Alte Nahebrücke in Bad Kreuznach

Afbeelding
Uitzicht op Bad Kreuznach vanaf de Teetempel I

Afbeelding
Uitzicht op Bad Kreuznach vanaf de Teetempel II

Afbeelding
Herfststemming in het bos

Afbeelding
Uitzicht op blokkerige bebouwing in Bad Kreuznach

Maar naarmate de wandeling vordert, word ik steeds positiever over het gebied. Verder ben ik blij dat ik, met temperaturen die deze oktoberdag boven de 20 graden uitkomen, vanmorgen voor een korte broek heb gekozen. In Nederland was het hiermee best frisjes, nu is het heerlijk. De route is afwisselend en verloopt door bos, langs rotsen en door heuvels met wijngaarden. Daarnaast heb je meermaals uitzicht op het spoor, waarbij het soms zoeken is naar de trein :) . Hoogtepunt is de Rotenfels, een rotswand van 202 meter hoog en daarmee de hoogste tussen de Alpen en Scandinavië.

Afbeelding
Een trein heeft zojuist het station van Bad Münster am Stein verlaten en passeert de spoorbrug over de Nahe. Op de achtergrond is de rotsformatie Rheingrafenstein te zien.

Afbeelding
Rotsen onderweg I

Afbeelding
Rotsen onderweg II

Afbeelding
Uitzicht op Bad Münster am Stein-Ebernburg, links ligt het station

Afbeelding
Uitzicht vanaf de Rotenfels Bastei. Links is de Rotenfels te zien, in het dal stroomt de Nahe en rijdt een trein naar Idar-Oberstein.

Afbeelding
Es geht!! :)

Afbeelding
Verderop is er op de Götzenfels weer uitzicht op de Rotenfels en de Nahe. Onderin rijdt een trein richting Bad Münster am Stein.

Aan het begin van de avond is het duidelijk te merken dat het herfst is: de schaduwen worden langer, maar gelijktijdig is de omgeving nog mooier in het zachte zonlicht. Op een bepaald moment klinkt het luchtalarm nog voor een aardige tijd, maar ik kan er niks over terugvinden op mijn mobiel. Ik heb het overleefd in elk geval ;) .

Afbeelding
Uitzicht op de Rotenfels, aan het begin van de avond ligt er een lange schaduw over het gebied

Afbeelding
Uitzicht op Bad Münster am Stein-Ebernburg met Burg Ebernburg

Afbeelding
Wijnbouw bij Traisen I

Afbeelding
Wijnbouw bij Traisen II

Er is ook een groot nadeel aan de herfst: het is vroeg donker. Dit was vooraf lichtelijk ingecalculeerd (lees: het loopt vast niet zo'n vaart), maar ik ontkom er niet aan om een klein stuk door een donker bos te lopen. Bewapend met de zaklamp van mijn telefoon ben ik daarna gelukkig snel terug op verlicht terrein. Door een aantrekkelijk ouder stukje van Bad Kreuznach loop ik naar het eindpunt, waarna het hoog tijd is voor avondeten.

Afbeelding
Ondergaande zon

Afbeelding
Uitzicht op Bad Kreuznach vanaf het Kauzenbergplateau bij het invallen van de avond

De temperatuur is nog altijd aangenaam en ik kies bij de Kleine Kneipe voor een zitplaats buiten. Helaas blijkt de bediening er dusdanig traag te zijn, dat ik mijn geplande trein in principe niet meer ga redden. Het eten is gelukkig wel oké, net zoals het feit dat mijn trein vertraagd blijkt te zijn. Mogelijk kan ik de vlexx richting Türkismühle daardoor toch nog halen :) .

Ik haast me dus naar het station, leeg mijn kluisje en ga vervolgens naar het perron. De moeite is niet tevergeefs, want ik ben op tijd. Er is zelfs genoeg tijd om het Stellwerk op het perron nog even op de foto te zetten. Een wachtende passagier die ik als bijvangst op de foto heb staan, is hier echter een stuk minder enthousiast over. De kennismaking met deze Duitser is niet bepaald gezellig te noemen. Maar goed, met ongeveer een kwartier vertraging komt mijn trein binnenrijden. Deze rijdt met een aardige capaciteit en zit voor het tijdstip ook opvallend vol. Na een verder niet spannende rit door de avond kom ik een uurtje later aan in Türkismühle, immer noch met een vertraging van zo'n 15 minuten. Hier word ik met de auto opgehaald.

Het was al met al een geslaagde dag! Ondanks dat het niet bepaald een exotische reis was, was deze zevende Interrailreisdag toch wel een van de betere. In plaats van een lange vermoeiende reis van A naar B, zijn dit soort tripjes lekker relaxed. Ook al vond ik het net niet helemaal ideaal dat ik relatief lang onderweg was naar mijn eerste tussenstop, eigenlijk was ik daar al bijna op mijn eindstation. Verder vond ik het wat minder ontspannen om de dag voor vertrek nog te moeten werken, een dagje vrij ertussen was fijner geweest. Dat zijn echter de details, de omgeving van Bad Kreuznach heeft mij aangenaam verrast en ik heb zeker geen spijt van mijn keuze. Helaas ontbrak de tijd om de stad zelf wat uitgebreider te bekijken, in elk geval heb ik lelijke en mooie kanten gezien van het kuuroord. Maar aangezien het vermoedelijk niet mijn laatste bezoek aan het Naheland is geweest, komt er ongetwijfeld een nadere verkenning in de toekomst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bad Kreuznach, good choice? [32]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje zo :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bad Kreuznach, good choice? [32]

Bericht door waldo79 »

Ah, weer een mooi stukje Duitsland te ontdekken. Bedankt voor het delen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Bad Kreuznach, good choice? [32]

Bericht door umbusko »

Leuk kort verslagje, dank! :)
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bad Kreuznach, good choice? [32]

Bericht door Gebruikersnaam »

Mooi verslag, en zoals waldo79 al zegt, weer een mooi stukje Duitsland om te ontdekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten