Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Chrysa »

Het vorige deel eindigde ik in Gällivare, een dorpje aan het noordelijke einde van de Inlandsbanan, diep in Lapland. In dit deel zullen we weer naar het zuiden afzakken, heel veel blijft er inmiddels niet over om per spoor te bezoeken in het hoge noorden. Maar eerst blijven we twee nachtjes in Gällivare. Niet dat we verwachtten hier een volle dag nodig te hebben, maar ik heb na heel veel zoeken een actie van het lokale grote hotel gevonden, waar we twee nachten voor €160 konden krijgen. De rest hier in de streek zat allemaal boven de €150 per nacht, en dat was me echt te duur.
Zo zitten we voor een voor deze streek schappelijke prijs in het Grand Hotel Lapland, het is weer eens wat anders dan al die pauperhotels van de afgelopen twee weken. :’)

Afbeelding

Dat zo’n luxe hotel wennen is werd ook tijdens het inbegrepen ontbijt duidelijk. Ik had tijdens het boeken gevraagd om een vegan ontbijt, want je weet nooit of ze er wat mee doen. Tijdens het ontbijt heb ik net mijn hele bord vol geschept met bonen, brood, soja-yoghurt en muesli wanneer iemand naar me toekomt: “Hadden jullie het vegan ontbijt besteld?” Had dat even gezegd, dat staat nog in de keuken.” Juist ja. :’) Toen kregen we ook nog een heel bord met allerlei vegan vleeswaren en dergelijke. Volgens mij ben ik 3 kilo zwaarder die ontbijtzaal uitgekomen als dat ik erin ging, :’)

Waar we in Tromsø geluk hadden met het weer, is het in Gällivare een stuk normaler weer voor deze streek. Het zal niet warmer worden dan een graad of 12 en er komen een aantal buien aan.
Eerst maar eens even naar het lokale VVV-kantoor dus zodat we gericht kunnen lopen en hopelijk niet al te nat regenen. Dat kantoor zit in het schattige stationsgebouwtje van de stad, en zit midden in een verbouwing; degene die achter het loket hoort te staan is datzelfde loket nog in elkaar aan het schroeven. We krijgen van hem een kaartje met alle attracties erop (niet veel) en een advies over hoe we met zo weinig mogelijk buskaartjes alles kunnen zien. :’) Ook hebben toeristenkantoren normaal een klein winkeltje met allerlei souvenirs uit de streek. Hier hebben ze ook zoiets, maar ze verkopen alleen maar mug-gerelateerde objecten. Wanneer al de sneeuw hier smelt staat alles vol stilstaand water, wat ervoor zorgt dat muggen zich gigantisch veel voortplanten hier. Gelukkig is het koud genoeg voor lange mouwen, maar mijn legging prikken die muggen dwars doorheen.

Afbeelding

We gaan eerst naar een museumpje in het centrum, waar van alles staat uitgesteld over de geschiedenis van de stad en streek hier. Helaas is een groot deel eentalig Zweeds of tweetalig Zweeds/Sami, maar de kunst is ook gewoon leuk om te zien. Om bij dat museum te komen lopen we nog langs een kerkje.

Afbeelding

Het museum zit in het linker gebouw, wat een van de weinige oude gebouwen hier lijkt te zijn. Het rechter gebouw is een stijl die je best veel ziet bij moderne gebouwen in het hoge noorden. Het moet maar net je smaak zijn. De felle kleuren hou ik wel vak, maar de vorm …

Afbeelding

De geschiedenis van Gällivare is vooral gerelateerd aan de mijnbouw die hier gebeurt. Samen met het nabijgelegen Kiruna wordt er hier in de grond gegraven naar ijzer. Dit betekent dat de spoorlijn naar Narvik de drukste spoorlijn van Zweden is, door de enorme hoeveelheden ijzer die vervoerd worden naar de haven daar. Ook in het museum zijn treintjes te vinden:

Afbeelding

Dit schattige dingetje moet volgens mij gewoon een Y1 voorstellen zoals de Inlandsbanan heeft, maar mij doet het meer denken aan hun motordraisine. Nooit geweten dat die dingen bestonden, maar wat een schattige treintjes!
En tja, waar maak je een diorama van in een dorp als dit? Van de mijn natuurlijk:

Afbeelding

Afbeelding

In het dorp staat ook nog een infocentrum. Net als in Kiruna wordt in Gällivare namelijk het centrum verplaatst, want de noordelijke wijk Malmberget staat op instorten door het vele graven. Op Google Maps kan je al een enorm gat zien. Omdat het mijnbouwbedrijf LKAD hier verantwoordelijk voor is gaan ze voor de mensen in Malmberget nieuwe huizen bouwen, en in dit infocentrum kan je zien hoe veel beter al die nieuwe huizen wel niet zijn. Het is een glad PR-praatje die je met een karrenvracht zout moet nemen, maar de VR-brillen en filmpjes over hoe ze de oude huizen van sommige mensen over de weg hebben verplaatst zijn de moeite waard.

Eenmaal weer buiten komt lijn 46 voorbij. De streekbussen hier rijden met touringcars, maar gezien de afstanden is dat ook niet zo gek. Deze bus gaat naar Pajala, een dorpje aan de Finse grens. Vanaf hier nog meer dan 2 uur rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Wij gaan niet zo ver, we lopen eerst naar het station en vanaf daar nemen we lijn 1 naar Dundret, welke met deze Volvo-bussen rijdt zoals die vroeger ook op de Qliner naar Alphen a/d Rijn zaten.

Dundret is een berg en wijk aan de zuidkant van Gällivare, en we hopen hier een mooi uitzicht te krijgen. Dat lukt niet, het zit vol muggen en het pad naar boven is een grote modderpoel. :’)

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer we beneden komen is de bus natuurlijk al lang weer weg, en de volgende komt pas over een uur. We lopen daarom terug richting het centrum over een soort snelfietspad. Tot mijn verbazing werd het nog redelijk gebruikt ook. De volgende bus 1 richting Dundret passeert ons hier.

Afbeelding

Net ten zuiden van het station zit een parkje met een kapelletje. Helaas is het niet open, het ziet er keurig onderhouden uit.

Afbeelding

We drinken even wat koffie in de lobby van ons hotel, wat recht tegenover het station zit, en gaan dan weer snel door. We nemen weer lijn 1, maar dit keer naar het andere eindpunt: Malmberget, die wijk met dat enorme gat.
Op het station staat nog deze rare bus geparkeerd, zouden mensen zoveel bagage meesjouwen of wordt er meteen een pallet zooi mee vervoerd?

Afbeelding

Afbeelding

Vergeleken met Malmberget is Doel een bruisende wereldstad, maar er zijn toch wel wat bijzondere dingen te vinden: Er is een straatje nagebouwd met oude houten huisjes zoals hier in de 19e eeuw stonden, en er staat wat kunst verspreid.

Afbeelding

Het geheel heeft wel wat weg van de Duitse kerstmarkthuisjes, maar dan wat triester, er is helemaal niemand nu, hoewel er soms wel wat evenementen schijnen te zijn.

Afbeelding

Waar de mensen weg zijn, nemen anderen de vrijgekomen ruimte graag in.

Afbeelding

De sinkhole zelf kan je helaas niet bijkomen, er staan hekken ruim omheen zodat je er niet eens een glimp van op kan vangen. Daarom lopen we het oude straatje uit en terug naar de bushalte. Vanuit de bus zien we nog de kerk van Malmberget. Een bijzondere stijl, ik vind het wel wat hebben.

Afbeelding

Onze buschauffeur deze rit is een van de weinige mensen hier die geen Engels spreekt, maar hij doet zijn best. Hij vertelt dat hij hier zes jaar geleden vanuit Eritrea op zo’n gammel vluchtelingenschip over de Middellandse zee is gestoken, en nu in Noord-Zweden terecht is gekomen. Inmiddels rijdt hij hier al wat jaren rond als buschauffeur, spreekt hij vloeiend Zweeds en loopt hij rond in een t-shirt, ook al is het twaalf graden. Prima ingeburgerd wat dat betreft, maar zelf ben ik hier blij met mijn jas.
Bij de hypermarkt ten noorden van het centrum nemen we afscheid, het is tijd om wat eten te halen. Bij de ICA staat dit gekke kunstwerk wat bestaat uit allerlei huisjes. Er stond geen enkele uitleg bij of iets, maar het ziet er leuk uit.

Afbeelding

Vanavond is onze laatste avond in Zweden, dus het is tijd voor een traditionele Zweedse lekkernij: Pizza Trocadero, oftewel een pizza met banaan, ananas en currypoeder. Het smaakt beter dan dat het klinkt, en currypoeder gaat nu standaard op mijn pizza’s.

Afbeelding

Na het eten loop ik nog even naar het dakterras van het hotel, de nachttrein naar Stockholm is een uur te laat en kan elk moment binnen komen rijden:

Afbeelding

De volgende ochtend hoost het buiten en komt het kwik niet boven de 9C uit, dus we blijven lekker tot het laatste moment in de ontbijtzaal hangen. Onze trein gaat pas om 11:56, dus we kunnen ons flink volvreten. Eenmaal op het perron komt de trein maar liefst 6 minuten te vroeg binnenrijden vanuit Kiruna en stopt helemaal op het puntje van het perron, waardoor we alsnog natgeregend zijn. Deze 2-baks X52-treintjes zijn heerlijk, ondanks hun 2+3-opstelling. Ze zijn erg breed, waardoor de stoelen een normale breedte zijn. Ook is er ondanks het kleine formaat een cafeetje aanwezig, waar je voor een schappelijke prijs koffie kan halen. Ook staat de verwarming lekker hoog.

Afbeelding

De machinist houdt de vaart erin, we komen op het volgende station Murjek 10 minuten te vroeg binnen, en ook op ons eindstation Luleå C zijn we ruim op tijd.

Luleå is met 50000 inwoners de grootste stad van Zwedens noordelijkste provincie, Norrbotten. Ondanks dat het qua inwoners weinig voorstelt heb je het idee in een veel grotere plaats te zijn, het is best levendig op straat.

Afbeelding

Afbeelding

Aan het water is een evenement bezig. Het lijkt allemaal erg chaotisch: Er is een kermis, er staan foodtrucks, er is een verzameling klassieke auto’s geparkeerd, er is een markt en er staan kraampjes van politieke partijen en een stand van een of andere streamingaanbieder. Iemand van de Zweedse socialisten spreekt ons aan, en hoewel ik zonder Zweeds stemrecht weinig voor haar kan betekenen, vertelt ze ons wel dat het evenement zo chaotisch bedoeld is: “We hebben niet veel dagen met goed weer, dus we organiseren alles gewoon tegelijk!”.
Afbeelding
Afbeelding

We zijn ruim op tijd weer terug op het station, onze trein staat nog geparkeerd op een zijspoor. Ondanks dat het nog anderhalf uur duurt voor de eerste nachttrein naar Stockholm vertrekt, zit het station al vol mensen met rolkoffers, ze zijn er vroeg bij.

Afbeelding

Met de rode trein gaan we mee tot Boden, een rit van een half uurtje. Boden is een leuk stationnetje, de tunnel zit helemaal vol met treingerelateerde schilderingen.

Afbeelding

Afbeelding

Niet veel later komt onze trein al aan, het is eenzelfde trein als we net in zaten, maar deze is blauw met geel. Onze vorige trein staat er ook nog steeds, de weinige treinen die hier rijden bieden wel overstappen op elkaar.

Afbeelding
Waar gaan we met deze trein heen? Nou, naar…
Afbeelding

We boemelen rustig naar station Kalix, en dan gaat het gas er flink op. Het spoor tussen Kalix en Haparanda is in 2013 heropend op een nieuw tracé. Oh, en die kleine X52-treintjes? Die rijden hier dus gewoon 200. Ik vind het prachtig, zo’n hogesnelheidslijn door het niks.

Afbeelding
Sinds 2021 rijden hier weer passagierstreinen, wat betekent dat de stations recent opgeknapt zijn. Station Haparanda is een pareltje, het is een soort museumpje geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Haparanda loopt het spoor verder met zowel de Zweedse als Finse breedte tot in Tornio, over deze grensbrug. Heel veel treinen zullen er niet rijden, want er wordt zo te zien menig hond hier uitgelaten.

Afbeelding

Vanaf de brug lopen we langs de rivier een stukje naar het noorden, om daar via een winkelcentrum de grens over te steken. We komen nog terecht in een of andere klassieke auto-meeting, er rijden een paar honderd jaren 50-60 Amerikaanse auto’s rond. Ook staan er meerdere standbeelden van dieren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de grens staat meteen een Finse supermarkt waar we ons avondeten van vandaag halen. Voor mij wordt het een Fat Lizard-biertje en een magnetronmaaltijd met datumkorting, die ik op kamertemperatuur op ga eten. :’)
Tornio als plaatsje stelt niet heel veel voor, maar ze hebben duidelijk hun best gedaan om er wat van te maken. Aan het water staan wat bankjes, er staat vrij veel kunst en alles ligt er keurig bij. Helaas is het vrij dood op straat, maar het is dan ook al tegen 21 uur dat we hier rondlopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar ze van het plaatsje nog wat gemaakt hebben, kan ik dat over het station niet zeggen. Haparanda ligt er prachtig bij, maar Tornio Itäinen (oost, ook al is hier maar één station) is een perron in het niks met in totaal één bankje. Er rijden hier dan ook maar enkele treinen per week. Dit zijn wel meteen nachttreinen tussen Kolari en Helsinki, welke ook auto’s vervoeren. Deze rijden onder PYO-nummers, in tegenstelling tot de nachttreinen naar Rovaniemi die onder IC-nummers rijden. PYO staat voor Pika Yöjuna, wat zoiets als “snelle nachttrein” betekent. Dat deze trein maar liefst 4 uur trager is op het traject Oulu – Helsinki dan de Pendolino’s en een uur trager dan de nachttrein uit Rovaniemi negeren we dan maar even.

Tussen Kolari en Oulu wordt met twee diesellocomotieven gereden, vanaf Oulu gaan we elektrisch verder. Hoewel we pas om 00:10 op Oulu staan, staat de halve trein op het perron te paffen in plaats van een poging wat slaap te vatten. Het barrijtuig was ook bomvol, ondanks dat een biertje bijna 9 euro kost hier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer ik wakker word is meteen duidelijk waarom we zo traag zijn vergeleken met andere nachttreinen op deze route. Bij station Pasila staan we drie kwartier stil om de autotransportrijtuigen af te koppelen, welke naar het speciale autotreinstation gerangeerd worden. Naast dit station ligt een busdepot, waar vele bussen met HSL-livrei geparkeerd staan.

Afbeelding

Om 10:45 staan we dan eindelijk op station Helsinki, we hebben heerlijk uitgeslapen, iets wat je in een nachttrein niet al te vaak kan doen.
Ik vind de VR-rijtuigen erg schattig met hun groene tekeningen aan de zijkant, helaas heb ik geen foto van de Moomin-trein kunnen nemen die ons later deze dag voorbijkwam.

Afbeelding

Eerst is het tijd voor ontbijt, ik zag op internet een zaakje dat verse karjalanpiirakka (Een soort roggegebakjes met rijstvulling) verkoopt. Typisch Fins en heel erg lekker. Mijn vriendin houdt het bij wat taart.

Afbeelding

Met onze buik gevuld gaan we de stad maar eens verkennen. We blijven hier twee nachten, dus we houden het nu bij een klein rondje door het centrum voordat we ons appartement in kunnen en onze rugzakken kunnen droppen. We beginnen bij het parlementsgebouw, lopen door de winkelstraat Aleksanterinkatu naar de kathedraal en eindigen weer bij het centraal station.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na twee uur begin ik weer wat trek te krijgen. Het is tijd voor iets van de bekende keten met de gele bogen. De McRye is een stuk lekkerder dan hun normale brood, en heel erg Fins.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug op het centraal station nemen we een voorstadtreintje naar halte Malmi, welke vlak bij onze overnachtingsplaats ligt. In Helsinki rijden alle voorstadlijnen met deze Flirtjes over lijnen die een letter hebben gekregen. Deze rijdt op lijn P, de ringlijn die Helsinki met haar vliegveld verbindt. Ook deze treinen hebben van binnen een 2+3-opstelling, maar ze lijken ook wat breder vergeleken met de Stadler-treinen die bij ons rijden.

Afbeelding

We droppen onze bagage in ons appartement en lopen weer terug naar station Malmi. Onderweg komt er een Pendolino van VR voorbij.

Afbeelding

We nemen de trein terug naar het centraal station van Helsinki, waar we doorlopen richting de waterkant. De #1 attractie van Finland volgens vele sites is het eilandje Suomenlinna, een klein forteilandje voor de kust van Helsinki. Je kan met een regulier HSL-kaartje mee op de veerboot, dus voor het geld hoef je het niet te laten. Sowieso kan ik de kans om met een pontje mee te gaan natuurlijk niet laten liggen.

Afbeelding

Het rondje begint bij het graf van Augustin Ehrensvärd, degene die dit fort ontworpen heeft.

Afbeelding

Vanaf daar lopen we door naar het zuidelijke eind van het eiland, wat verder niemand lijkt te doen. Hier liggen allerlei fortificaties. Ik ben hier wel eens in de winter geweest toen er niemand was, en dacht toen bij mezelf: “In de zomer is het hier vast drukker.” Nee dus, ook in de zomer is het hier hartstikke rustig, en dat ondanks dat dit de #1 attractie van Finland schijnt te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg lopen we nog langs het enorme droogdok, welke nog altijd in gebruik is.

Afbeelding

We nemen het pontje weer terug naar Helsinki, waar we wat eten en teruggaan naar ons appartement.

Afbeelding

De volgende dag blijven we ook weer de hele dag in Helsinki. We lopen vooral heel erg veel zonder een vooropgezet plan, maar toch komen we veel leuke dingetjes tegen.
We beginnen onze wandeling bij het pretpark van Helsinki, Linnanmäki geheten. Het betekent zoiets als Kasteelheuvel. Om daar te komen nemen we wel een klein stukje de trein, om nou helemaal vanuit Malmi te lopen gaat me iets te ver, en met interrail kost het ons toch niks.

Afbeelding

Linnanmäki is een pretpark, maar in tegenstelling tot de pretparken hoe ik ze ken kan je hier gewoon naar binnen lopen. Je hebt alleen een polsbandje nodig die als dagkaart geldt voor de attracties, of je kan tickets per attractie kopen.


Afbeelding

Afbeelding

Vanaf daar lopen we naar de rozentuin van Helsinki. Helaas is het gebouwtje gesloten op maandag, maar de tuin is toegankelijk.

Afbeelding

Ietsje verderop halen we een hamburger bij de Hesburger en lopen we verder naar het trammuseum van Helsinki. Het museumpje is vrij klein, maar de toegang is gratis dus we hebben niks te verliezen. Binnen staan wat oude trams opgesteld en hangen er onder andere oude posters van de opening van de metro van Helsinki.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via het Sibeliuspark…

Afbeelding

…gaat het vervolgens naar de baai Seurasaarenselkä, waar we wat eten aan de waterkant. Iemand lijkt hier zijn bureaustoel vergeten te zijn. :’)

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf hier gaan we via de Taco Bell (vriendin had zin in cola, en daar kan je onbeperkt navullen :’) ) terug naar het centrum, waar we nog even de oude markthal inlopen. Het ziet er knus uit, maar het is er qua prijzen duidelijk op toeristen gericht.

Afbeelding

In het centrum halen we nog wat snacks voor de volgende dag en dan gaan we weer naar ons appartement.
De volgende ochtend in de laatste dag in het noorden, vandaag nemen we de boot naar Tallinn. Om daar te komen nemen we alweer de trein naar station Helsinki, en vanaf daar de tram naar de Länsiterminaali 2. Op het station zie ik de meest fancy Burger King die ik ooit heb gezien:

Afbeelding

Je kan voor deze boten een Interrailkorting krijgen, maar je moet dan wel even langs het personeel om een ticket te krijgen, de self check-in weet geen raad met je reservering. Een overtocht kostte ons ongeveer 15 euro per persoon.
In de terminal zitten de meeste mensen al aan het bier, ondanks dat een halve liter 8 euro kost en het 9:30 in de ochtend is. Finnen. :’) Een half uur voor vertrek mogen we aan boord, we reizen met de Megastar van Tallink.

Afbeelding

De boot is enorm, met meerdere restaurants, een bar, een zaal met allerlei stoelen, een supermarkt en een terras. Het is overal echter zo druk dat het lijkt alsof ze het eten gratis weggeven, wat helaas niet zo is. Ook hier kost een biertje 8 euro, en ook hier is iedereen zich lam aan het zuipen. Ik koop aan boord alleen twee flessen Koskenkorva Salmiakki, zonder me te realiseren dat ik die nu half Europa door moet sjouwen. :’)

Afbeelding

We varen de baai van Helsinki uit voor de overtocht naar Tallinn, een vaart van ongeveer 80km, welke twee uur duurt. Volgens mij een best redelijk tempo voor zo’n enorm schip.

Afbeelding

Tallinn komt al vrij snel in zicht.

Afbeelding

Deze boten zijn vooral populair bij Finnen, die als dagexcursie naar Tallinn gaan. Niet in de laatste plaats omdat de alcohol daar een stuk goedkoper is. Estland heeft de accijnzen echter ook verhoogd, dus veel Finnen rijden nu door naar Letland om daar bij de eerste Superalko groot in te slaan. In de veerhaven hangen allerlei slogans over wat er nog meer is in Estland, het klinkt een beetje als een wanhopige poging om de toeristen wat meer te spreiden.

Afbeelding

We gaan eerst naar ons hotel om onze tassen weg te leggen. Tallinn is een verrassend dure plaats, dus we zitten aan de rand van de stad. De tweede nacht moeten we zelfs helemaal Tallinn uit, door een concert van Rammstein in de stad was er niets meer te krijgen voor onder 200 euro per nacht.
Om bij ons hotel te komen lopen we eerst een stukje, vanaf waar we de bus pakken. De bussen in Tallinn zijn moderne bussen, vooral Solarissen en Volvo’s rijden hier rond. Ook heeft Tallinn wat fietsinfrastructuur, maar die wordt niet erg veel gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Het hotel van vanavond is het grootste pauperhotel wat ik heb meegemaakt tot nu toe. Wanneer we aankomen staat de eigenaresse in trainingspak met een baby in haar handen buiten te roken, en onze kamer is sinds de Sovjettijd niet veranderd. Er zit zelfs een gat in de muur en het behang is afschuwelijk, maar ik heb geen stofje kunnen ontdekken, alles was brandschoon. En ach, het was nog geen 35 euro voor een nachtje.

Afbeelding

We gaan direct weer terug, maar halverwege het centrum stappen we uit de bus om een stukje langs de waterkant te lopen. Het pad bestaat uit Sovjetbetonplaten, en er is ook nog allerlei betonnen spul te vinden. Ook staat er een monument voor Michael Park, een Engelse rallynavigator. Hij is verongelukt met een Estse coureur, vandaar dat het monument hier staat. Verder stinkt de zee hier best wel, dus we stappen snel weer een bus in.

Afbeelding

Afbeelding

Het centrum van Tallinn is een prachtig oud stadje. Het is er wel erg toeristisch dus bij de restaurants zou ik weg blijven, maar het is lekker slenteren door de straatjes en langs de stadsmuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het centrum zitten heel veel ambassades. De meest opvallende dit jaar is natuurlijk de Russische ambassade. Elk raam is bedekt met spiegelglas, en er is een hek voor het pand gezet waar allerlei teksten over de genocide tegen de Oekraïners in de Tweede Wereldoorlog zijn geplaatst, maar ook veel eigen posters zijn opgehangen door de Esten zelf. Het geheel is van dichtbij erg indrukwekkend.

Afbeelding

Naast het station van Tallinn zit een soort foodhall, waar we vanavond zullen eten. Hier zit een zaak die Minipannkooks verkoopt. Ziet er bekend uit…

Afbeelding

Wij gaan echter voor een Estse variant op een andere bekende Nederlandse maaltijd, de kapsalon. :D

Afbeelding

Hierna lopen we nog even langs het opgeknapte oude haventerrein richting het busstation, wat onder een winkelcentrum zit. In het busstation nemen we een bus terug naar het ons hotelletje.

Afbeelding

Afbeelding

We liggen weer op tijd op bed, het is toch wel vermoeiend om elke dag 15+ kilometer te lopen. De volgende dag zullen we geen rust hebben. De Estse treinen rijden niet heel frequent, waardoor we weer op tijd op pad gaan. Dat bewaar ik echter voor het volgende deel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje wederom :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door waldo79 »

Sluit ik me bij aan.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Mikos »

Het was interessanter dan een of andere voetbalwedstrijd die op de achtergrond aan stond :mrgreen: Ik denk dat de felle kleuren van gebouwen vooral in de donkere winterperiode met sneeuw hun uitwerking hebben. Daar denken ze op IJsland trouwens heel anders over, want daar is de favoriete landskleur grijs... :X

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door AppleMoose »

was weer heerlijk om te lezen :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Gebruikersnaam »

Estland *O* Leuk verslag om te lezen! Ik zou de route die jij hebt afgelegd graag in omgekeerde richting willen afleggen als ik terug ga naar Nederland, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor. En goeie inkopen gedaan op de boot, ik vind dat Koskenkorva Salmiakki het erg lekker spul.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door umbusko »

Jaloers! :X Wat een leuk en leerzaam verslag weer! Maar, wat doet Krtek in hemelsnaam in Finland? :shock: Nooit gedacht dat mijn sleutelhanger overeenkomsten zou vertonen met een Finse trein. :mrgreen:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Tom024 »

Talinn *O*
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Chrysa »

Dank voor de reacties!
umbusko schreef: ma 19 dec 2022, 01:17 Jaloers! :X Wat een leuk en leerzaam verslag weer! Maar, wat doet Krtek in hemelsnaam in Finland? :shock: Nooit gedacht dat mijn sleutelhanger overeenkomsten zou vertonen met een Finse trein. :mrgreen:
Dat beest kwam me al bekend voor toen ik later in Tsjechie kwam... Ik dacht dat hij Fins was, dus sorry daarvoor. :p
Mikos schreef: zo 18 dec 2022, 20:22 Ik denk dat de felle kleuren van gebouwen vooral in de donkere winterperiode met sneeuw hun uitwerking hebben.
Dat komt in een volgend deel. *O*
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door ICE11 »

Chrysa schreef: zo 18 dec 2022, 17:03 Op het station staat nog deze rare bus geparkeerd, zouden mensen zoveel bagage meesjouwen of wordt er meteen een pallet zooi mee vervoerd?
Het laatstgenoemde. De streekbussen worden vooral in het noorden van Zweden vaak gebruikt om afgelegen dorpen te verzorgen.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Polaroyd7 »

Jeut, wat een lange tocht bij elkaar, maar als ik inschat hoeveel reisdagen dit nu waren, lijkt het nog vrij gemiddeld te zijn met zo'n, twee à drie weken? Ik vind het leuk om te lezen hoe die bestemmingen toch allemaal wat anders ogen. Het imago wat ik heb van Noorwegen, maar vooral van Zweden en Finland, is dat alles er deprimerend hetzelfde uitziet buiten de grote steden. Vaak ben je wel gebonden aan 'dezelfde dorpen/stadjes' omdat daar nu eenmaal 'de enige spoorlijn in de hele wijde omgeving ligt', maar dat daar dan nog wat afwisseling in te vinden is, is aanlokkelijk. Een bus nemen doet echt wonderen. In Nederland heb ik moeite om uit te leggen hoe verschillende dorpen en steden in Nederland juist niet identiek aan elkaar zijn.

Ik vond het al verwonderlijk hoe Tallinn, na lid geworden te zijn van de EU, niet intussen al flink duurder is geworden, met Helsinki als noorderbuur. De oude binnenstad ziet er geheel niet verkeerd uit zeg. Nog wat oude trams erbij en het wordt nog eens de moeite om volgend jaar of het jaar erop in te plannen, maar ik sta er niet meer zo om te springen als voorheen. Ik heb een deel van de route via Rusland immers in zijn geheel weggekrast uit de plannen en dat zou wel een wezenlijk onderdeel zijn geweest. Maar eens zien hoe het er twintig jaar later bij ligt...

Wel ben ik toch maar eens aan het kijken of ik Bergen (van deel 2) naar volgend jaar kan tillen en wat andere zaken uit kan stellen.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Chrysa »

Polaroyd7 schreef: wo 28 dec 2022, 20:42 Jeut, wat een lange tocht bij elkaar, maar als ik inschat hoeveel reisdagen dit nu waren, lijkt het nog vrij gemiddeld te zijn met zo'n, twee à drie weken? Ik vind het leuk om te lezen hoe die bestemmingen toch allemaal wat anders ogen.
Van Lausanne in deel 1 tot Tallinn is 18 dagen, dus 2½ week.
Polaroyd7 schreef: wo 28 dec 2022, 20:42 Het imago wat ik heb van Noorwegen, maar vooral van Zweden en Finland, is dat alles er deprimerend hetzelfde uitziet buiten de grote steden. Vaak ben je wel gebonden aan 'dezelfde dorpen/stadjes' omdat daar nu eenmaal 'de enige spoorlijn in de hele wijde omgeving ligt', maar dat daar dan nog wat afwisseling in te vinden is, is aanlokkelijk. Een bus nemen doet echt wonderen.
Deels klopt het wel, hoewel een bus ook niet per se helpt buiten de steden. Er zijn heel veel dorpjes en uitzichtpunten waar je denkt "Heh, leuk", maar je na een half uurtje wel weer door wilt. Allemaal dingen waardoor het met OV en haar waardeloze dienstregelingen en soms dure ritkaartjes in de argelegen gebieden eigenlijk niet te doen is, ook niet met de bus. Daarom staat per auto naar de Noordkaap nog hoog op mijn bucketlist.
Polaroyd7
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 00:09
Locatie: Kennemerland

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Polaroyd7 »

Chrysa schreef: wo 28 dec 2022, 23:54 Deels klopt het wel, hoewel een bus ook niet per se helpt buiten de steden. Er zijn heel veel dorpjes en uitzichtpunten waar je denkt "Heh, leuk", maar je na een half uurtje wel weer door wilt. Allemaal dingen waardoor het met OV en haar waardeloze dienstregelingen en soms dure ritkaartjes in de argelegen gebieden eigenlijk niet te doen is, ook niet met de bus. Daarom staat per auto naar de Noordkaap nog hoog op mijn bucketlist.
Reizen in het buitenland is hoe dan ook altijd een beetje huilen wat betreft geluk hebben dat er iets rijdt en dan ga je op een gegeven moment je reisbewegingen ook aanpassen aan "in de ochtend rijden er treinen één kant op en in de avond treinen de andere kant op" en hoop je maar dat er dienstregelingen naar mate het weer beter wordt ook beter worden, maar dan heb je het over toeristisch beter lopende plekken. Ik hoop vaak ermee weg te komen door niet in een stad te overnachten, maar aan een belangrijk OV-knooppunt, zodat ik - indien aanwezig - een bus/trein eerder kan pakken.

Neem als voorbeeld een route Bergen - Flåm - Oslo. Je kan in de ochtend weg, maar dan kan je niet veel vroeger aankomen in Flåm dan met de eerste trein van de dag en vroegere bussen heb je verder ook niet met de voorstadstreintjes, waardoor je waarschijnlijk een ophoping krijgt met allemaal reizigers die denken "laten we met de eerste trein gaan, dan valt het hopelijk mee met de drukte", in plaats van dat spreiding een ding is.

Of het godvergeten gat Audun-le-Roman. Doordeweeks is het huilen, zaterdags rijdt er niks en zondags is het ook huilen en een combootje Audun-le-Tiche - Audun-le-Roman is zonder een (vouw)fiets gewoon niet te doen. Dan zou ik zo weer die wandeling langs de RAVeL met de fiets aan de hand audunnetjes overdoen, maar niet heus. Zo veel ideeën, zo beperkt OV-keus, maar tegelijkertijd ook zo veel andere keus, want voor ieder ondoenlijk plan heb je weer tientallen andere bestemmingen. Als je een rijbewijs hebt vervalt al die stress en is het een kwestie van 'Rij er naartoe wanneer je er zin in hebt' en zie je uiteindelijk nog het meest. Er valt voor alles wat voor te zeggen. Ik heb alvast geen rijbewijs, ik vind rijden doodeng en ergens vind ik het voldoening geven om te kunnen stellen "dat ik ergens met het OV heb kunnen komen". Helaas meer een uitdaging dan hoe je hoopt dat het is en haast masochistisch, want dat je er voor de zoveelste keer een AGC voor moet nemen, nou ja... zolang het maar rijdt!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door waldo79 »

Goede instelling wat mij betreft. Met het openbaar vervoer is het meer een uitdaging om ergens te komen, maar ik ben verrast door de locaties die je allemaal weet te bereiken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door ZO6176 »

Een zeer vermakelijk verslag. Leuke foto's
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Meltrain »

Wederom een mooi verslag. :D
Was het in Gällivare niet juist dat het dorp verplaatst wordt omdat de mijn uitgebreid wordt?

Hoe lang van tevoren plan je zo'n reis nu eigenlijk?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Sophie's interrailzomer #4 (95f)

Bericht door Chrysa »

Het eerste stuk tot Gällivare was begin mei geboekt voor begin juli. Alles na Gällivare heb vanuit het hotel in Hamburg geregeld uit deel 1, of nog later. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten