Het vorige deel waarin ik onder meer naar Slovenië en Trieste toe ging staat hier.
Het jaar 2022 zit er weer bijna op. Ik ben weer regelmatig op pad geweest en ik heb daarbij zo veel bezocht en gezien dat ik dat onmogelijk in losse posts kan zetten. Deze post staat vol met foto’s uit diverse tochten die ik niet in losse posts heb gezet. Wellicht leuk te bekijken als je je het lazarus verveelt met kerst.
Landen die in deze post aan bod komen zijn: .
De Neustadt aller Neustädte
Wie mij volgt op Twitter, weet dat ik als doel heb alle stations te bezoeken met Neustadt in de naam. Deze wat aparte queeste is ooit ontstaan omdat ik het grappig vind dat er zo veel stations zijn die Neustadt heten en het is niet dat steden wijken hebben die 'Neustadt' heten: er zijn ook heuse plaatsen die platweg Neustadt heten en zo heb ik intussen er al een aantal gezien: Neustadt in Sachsen, Neustadt in Holstein, maar ook Dresden-Neustadt, Bremen-Neustadt etc. Er is slechts één Neustadt met een treinstation dat het predicaat Hauptbahnhof heeft en dat is Neustadt an der Weinstraße Hbf en die wilde ik dit jaar absoluut eens bezocht hebben.
Neustadt an der Weinstraße ligt in Rheinland-Pfalz en heel erg naast de deur is het niet. Ik moest dus van deze bedevaart naar de belangrijkste Neustadt een verlengd weekendje maken. Laat er nu net een 9-Euro-Ticket zijn die dat vast interessanter maakt, maar tegelijkertijd, om dit met alleen Nahverkehr te doen is van de gekken, dus heb ik gemakshalve Interrail gebruikt om wat Fernverkehr mee te smokkelen.
1. Ik ben blij dat ik met die chaos deze trein niet heb hoeven nemen: de RB 26 Köln - Mainz. Dat er niks fatsoenlijkers is op deze route is opmerkelijk, alhoewel je nog RE 5 hebt tot aan Koblenz. Tussen Koblenz en Mainz moet je kiezen tussen twee kanten van de Rijn. Deze trein, die de Linke Rheinstrecke volgt, zat stampensvol, telkens weer. Hier sta ik op station Koblenz Hbf te wachten op een trein naar Kaiserslautern, dus gelukkig hoef ik niet met deze druktemaker mee.
2. In Hochspeyer stap ik over op een S-Bahn naar Neustadt (Weinstr) Hbf. Onderweg komt er een en ander voorbij. Hier treffen we een ICE uit Parijs via Saarbrücken…
3. De RE 1 Mannheim - Koblenz, de vleugeltrein die niemand voor zijn lol in zijn geheel wil uitzitten.
4. Quietschie… Je kan zeggen wat je wil van de S-Bahn hier, maar ze hebben stopcontacten en wifi.
5. Een ritje in de S-Bahn later sta ik dan op station Neustadt (Weinstr) Hbf. Fancy stationnetje is dit wel!
6. Ik was op het goede moment daar, er was wat spoors stoomspektakel aan de gang.
7. Neustadt (Weinstr) is geen algeheel verkeerd oord eigenlijk.
8. Kleine hintjes van de Weinstraße vind je ook op de voetgangerstoplichten.
9. Naast Neustadt (Weinstr) Hbf heeft deze stad nog twee stations: Neustadt-Böbig en Neustadt (Weinstr) Süd. Ook die heb ik natuurlijk even aangedaan. Via Graben-Neudorf (da’s nog wat anders dan een Neustadt) neem ik een andere soort S-Bahn tot aan Karlsruhe Hbf en dat is zo’n ‘Stormtrooper’ geworden.
10. Een dagje later zit ik onder de grond KVV-Stadtbähne te kieken.
11. Daar ik toch Interrail heb, permitteer ik me een exotisch ritje naar huis, om vooral de drukke route langs de Rijn te vermijden. Het plan is om via Strasbourg en Sarreguemines naar huis te rijden. Ik heb in Strasbourg een overstap van meer dan een half uur op een trein naar Sarreguemines. Op het station, in de grote glazen... eh, koepel, tref ik een stadsplattegrond aan met daarop een ICE als symbool voor het treinstation, want weinig zo Frans als een ICE.
De tocht naar Sarreguemines gaat onnoemelijk traag, wisselend over matig spoor en dan weer redelijk ok spoor. Vlak na vertrek hebben we een keer moeten omsporen, voor welke reden dan ook. De Régiolis mag dan wel nieuw zijn, het betekent niet dat je daarmee de infrastructuur mag lagen vernachelen. Het moet ook gezegd dat die route wel erg aan de kronkelende kant was, door allerlei bebost gebied en dat maakt de route wel mooi.
12. Ik heb niet verwacht dat je hier in Strasbourg die Champagne-Ardenne-livrei aan kan treffen. Ik blijf het toch een verschrikkelijk bont gebeuren vinden voor dienstregelingen die je vaak alles behalve laten juichen…
13. Om in Sarreguemines te raken is toch een beste uitdaging. Er rijden niet zo heel erg veel treinen, zeker niet op zondagen. Tijdens het wachten op de trein naar Sarreguemines zie ik wat materieel staan dat intussen alweer bijna geschiedenis is.
14. Bij het binnenrijden van Sarreguemines tref ik twee walvissen aan met de Champagne-Ardenne-livrei. Ik wist helemaal niet dat die treinen ook die bonte bedoening hadden, maar zo uitbundig als op de AGC's zijn deze niet.
15. Dit station heeft drukkere tijden meegemaakt, zo lijkt het, met al die begroeiing.
16. In tegenstelling tot de sporen is het stationsgebouw toch wel degelijk opgeknapt.
17. Vanaf Sarreguemines kun je met de trein naar Saarbrücken toe. Er is een enkele RE die daarnaartoe rijdt en daar tussendoor heb je tramtreinen van de Saarbahn. Die tramtreinen mag je gebruiken met Interrail en hier komen ze altijd aan op ‘t Franse station.
18. Tussenhaltes. Ik wilde even Sarreguemines in, maar de volgende tramtrein werd in de app als opgeheven aangemerkt en met weinig resterende uren in de dag sloeg ik dat bezoekje maar even over.
19. Dan de tramtrein zelf: zo ziet 'ie eruit in Saarbrücken aan het 'Eurobahnhof'.
20. De lijn naar Sarreguemines was niet het enige nieuwe wat ik wilde doen vandaag. Om nog iets nieuws te kunnen doen ben ik na een rit in de RE 1 in Konz uitgestapt en heb ik gelopen naar Kreuz-Konz om met de RE 11 naar Luxemburg te sporen.
21. Ik had tot dan toe nog nooit over de lijn Arlon - Kleinbettingen - Luxemburg gereden en daar moest met die Interrail-pass als wapen maar eens verandering in komen zeker… De lijn zelf is niet zo heel spannend, maar het is wel leuk om die dan toch een keer afgevinkt te hebben.
22. Ik spoel even door: we zijn in Antwerpen. Als bonus worden we ook nog eens via Antwerpen-Oost omgeleid, met een lang oponthoud in Antwerpen-Luchtbal tot gevolg. Nóg een primeur vandaag!
23. Wat een winderig betonnen gedrocht is dat Luchtbal toch. Vroeger zag dit er héél anders uit.
24. Antwerpen-Oost heeft betere tijden gekend. Misschien gaat het ooit nog eens open met treinen die pendelen tussen Breda en Antwerpen-Centraal. Wie weet.
Een laatste keer per spoor naar Fehmarn
Treurig was het nieuws dat de treindienst van/naar Puttgarden opgeheven zou worden. Na de spoorlijn Nykøbing Fælster - Rødby moest nu het Duitse deel van de Vogelfluglinie/Fugleflugtslinjen er ook aan geloven. Nog voordat de laatste trein ooit vertrek, moest ik nog een tochtje maken naar Neustadt in Holstein (natuurlijk), Fehmarn-Burg en Puttgarden.
25. Het begint per ICE, want tja, ik heb nog steeds Interrail. Concreet per ICE Sprinter van Essen Hbf non-stop naar Hamburg. Da’s stevig.
26. In Hamburg spring ik op de drukke RE 8 die als zomerse eindbestemming Lübeck-Travemünde Strand heeft.
27. Het is ook hier weer tantoetje druk… Met veel mazzel heb ik een zitplek kunnen bemachtigen, maar genoeg volk moet blijven staan.
28. Blokken op Neustadt (Holstein). Dit station blijft na de sluiting van de lijn naar Puttgarden nog wel open. Neustadt ligt ook wat apart op een zijlijntje dat gek genoeg niet getroffen wordt door de sanering.
29. Boeren? Nee hoor, Schleswig-Holstein.
30. Pais en vree aan ‘t water. Het dorpje heeft wat kneuterigs, maar heel bijzonder is het niet.
31. Op naar Burg-Fehmarn, maar daarvoor moet ik eerst deze Lint hebben tot Sierksdorf, om terug te kruisen richting Puttgarden.
32. Op station Sierksdorf vertrekt de Lint, terug naar Lübeck.
33. Het spoorse verleden op een bord samengevat.
34. Tussen aankomst en vertrek in/uit Sierksdorf was er net genoeg tijd voor een klein rendez-vousje plaatselijk strand, waar je blijkbaar moet betalen om er überhaupt te mogen wezen.
35. Een Lint met bestemming Puttgarden rijdt met vertraging en dat maakt dat ik besluit om in Oldenburg in Holstein uit te stappen en de intercity te nemen naar Burg-Fehmarn. Puttgarden komt later nog aan de beurt…
36. Dit blauwe beest vangt zometeen de tocht terug naar Hamburg aan.
37. Even rondkijken op Burg-Fehmarn is zeker geen straf… Ik kan me goed voorstellen dat menigeen dit als vakantieadres heeft.
38. Altijd maar weer dat eeuwige Berlijn…
39. Er is geen trein naar Puttgarden de komende uren, maar wel de laatste bus van de dag die toevallig daarnaartoe rijdt vanuit Burg-Fehmarn. Bus 5751 heeft me hier aan de veerhaven gedropt.
40. Dit is alweer een herinnering, vandaag.
41. Het station is nog open, maar nu heb ik al de indruk van een ruïne. De brug die over de sporen heen loopt is een bouwval en de trappen er naartoe staan ogenschijnlijk op instorten.
42. Een herinnering aan de dienstregeling zoals die in 2022 (voor sluiting) was.
43. Eenmaal per dag kwam er, naast de RB85 ook een RE85 en die trein wordt, in plaats van met een Lint, door een 218 gereden met Dosto-rijtuigen. Zeer sfeervol!
44. Ik weet eigenlijk niet of ze alles laten verkrotten zoals in Italië, of dat ze alles meteen slopen. Hoe dan ook: de RE85 kon hier nog gewoon reizigers oppikken.
45. De machinist is een grapjas. Als je nu per trein naar Denemarken toe wilt, moet je weliswaar via Padborg, dus geheel incorrect is het niet.
46. Kopmaken in Burg-Fehmarn. Tweemaal op dezelfde dag hier een 218 vastleggen. Dat kon toen planmatig…
47. Terug in Hamburg, met drie keer Dosto’s in verschillende kleurstellingen: Nah.SH, DB Regio en metronom.
48. Een dag later was ik op zoek naar de waterstoftreinen, maar die reden in het weekend niet, leek het erop.
49. Dan maar Bremen-Neustadt afvinken.
50. O heerlijk, Duitse voorstadhaltes.
51. Bremen-Neustadt met random stationsbonsaiboom.
Rothenburg ob der Tauber en Würzburg
Met een feest dat Interrail heet en een zorgvuldig uitgedokterd weekend had ik eens zin om een voor mij onbekend stuk Bayern op te zoeken. Met een vertrek vanuit Nederland op zaterdag en een terugkeer op zondag is dat niet echt te doen, dus heb ik de oude gewoonte weer opgepakt om op vrijdagavond na het werk op de trein te springen naar een plek waar je niet al te laat met de trein komen kunt en waar je nog enigszins betaalbaar kunt overnachten. Die plek werd Offenbach am Main. Het zou de eerste keer worden dat ik per ICE vanuit Amsterdam helemaal naar Frankfurt (Main) Hbf zou gaan reizen. Voor de verandering verloopt de reis probleemloos en we komen op tijd aan in de grootste stad van de deelstaat Hessen. Een ritje met de S-Bahn later was ik voor middernacht al aan het tukken.
52. Offenburg (Main) Hbf. Ja, wat moet je hiervan zeggen?
53. Vergane glorie. Leegstand. Een architectuur die men ooit mooi vond.
54. Hier wacht ik op een trein van RB 51 naar Hanau.
55. Daar zul je het beest hebben... een Bombardier Itino. Geen Lint dus. Wel met van die gare diagonale ramen die die Regioshuttles ook hebben.
56. Hoge perronnummers, daar zijn ze goed in, hier in Duitsland.
57. Eerste tussenstop dit weekend: Aschaffenburg, met letters in Arial.
58, 59. Geen onaardig stadje...
60. Een HLB-Grinsekatze, terwijl ik een Desiro classic afwacht. Het betreft RB 88 met bestemming Miltenberg. Deze trein volgt een mooie route langs de rivier de Main...
61. Desiro Classic? Desiro Classic.
62. Op het eindpunt Miltenberg stap ik uit om het oude binnenstadje eens wat te gaan leren kennen.
63. Steden met oude stadspoorten krijgen altijd een punt erbij.
64. Ik ben maar eens omhoog naar het kasteel gelopen en dan is dit het uitzicht over de oude stad.
65. Vakwerkhuizen, dat is Duitsland. Genoeg bonuspunten te vergeven hier.
66. De rit gaat verder richting Lauda per RE 87. Onderweg passeren we het niet onaardig ogende stadje Wertheim am Main, waar de rivier de Tauber uitmondt in de rivier de Main. Het is wat jammer dat deze trein en de RB 88 slechts eenmaal per twee uur rijden, anders had ik hier ook nog wel even een wandelingetje ingepland.
67. Na een keer overstappen in Lauda op een trein van RB 85 ben ik aangekomen in Würzburg Hbf waar ik nog een overstap heb staan. Tijdens het wachten kijk ik wat rond op het stationsplein en daar komt toevallig een tram voorbij met een hoop hartjes erop.
68. Het is zowat alsof ik alle RB's en RE's neem die een getal hebben in de 80. Hier hebben we RB 80 met bestemming Treuchtlingen die ik neem tot Steinach bei Rothenburg op der Tauber, een hele mond vol. Degenen die die stationsnamen nog erger kunnen maken qua lengte blijven nog altijd de Fransen en Italianen...
69. Gelukkig kort men de stationsnaam op het station in kwestie zelf wel af: Steinach (b Rothenburg o d T), want wie boeit nou echt wat daar op die afgekorte woorden staat? Zolang je maar niet op Steinach in Tirol raakt of zo...
70. Een LINT op het pendellijntje RB 82 naar Rothenburg ob der Tauber.
71. Zonder tussenhaltes, nog vlak voor zes uur in de avond, aangekomen op het eindpunt.
72. Er is nog daglicht, het is immers juli. Tijd om de mooie oude binnenstad te verkennen, die één van de meestbezochte toeristische trekpleisters is van Duitsland.
73. Het is wel in te beelden waarom dat zo is. Die hele binnenstad lijkt nog gaaf te zijn en het is alles behalve een straf om hier naartoe te komen. Je bent er wel flink lang voor onderweg, maar vooruit, je hebt hier niet echt langer dan een dag nodig.
74. Deze foto kennen we allemaal.
75. Voor de liefhebber...
76. Etenstijd! Ik heb geen zin om een toeristisch overprijst restaurant op te gaan zoeken, dus hou ik het op de Landwehrbräu bij de Siebersturm waar ik deze vullende salade eet...
77. ...en eens en pint tot me neem, gemengd met siroop.
78. Na het eten is het nog licht en is loop ik nog een half rondje over de lange stadsmuur waar je vrij op klimmen kan.
79. De volgende dag is het tijd om Rothenburg te verlaten.
80. Terug in Steinach speel ik met het idee om de trein naar Neustadt an der Aisch te nemen, maar het wordt bloedheet vandaag en ik wil sowieso nog Würzburg bezoeken wanneer de temperaturen nog te harden zijn en dus bewaar ik deze voor een andere keer... Het is wel grappig dat deze trein niet alleen Neustadt als bestemming heeft, maar ook als 'doopnaam'...
81. Quietschietijd...
82. In Würzburg neem ik (met het 9 Euro Ticket) het stadsbusje die naar de top van de vesting rijdt. Het is zo'n gek klein Mercedes-geval.
83. Tijd om de kolos eens van dichtbij te bekijken.
84. Ik krijg hier een beetje Praag-gevoelens bij.
85. Een kasteel op een vesting. Dat is imposant.
86. Daar hebben we de rivier de Main weer...
87. Het is bijna alsof je op de Karelsbrug in Praag loopt, behalve dat het hier wat ingetogener is.
88. Tramtijd!
89. Rood-witte kerken zie je niet bij ons. Hooguit vind je er een in Liège.
90. Dit is ook Würzburg, of nou ja, je zou bijna denken dat het Wenen is.
91. Vandaag zal ik toch echt weer naar huis toe moeten en dat kan in twee overstappen. Vanaf hier neem ik deze ICE tot aan Frankfurt(Main)Hbf.
92.Frankfurt(Main) Flughafen. Ik ben hier eens door de luchthaven aan het lopen, op zoek naar het Regionalbahnhof, gewoonweg omdat ik daar nog nooit geweest ben. Eigenlijk ben ik hier vooral omdat ICE 104 uit Basel niet op het Hauptbahnhof stopt, maar wel op de luchthaven.
93. Toen kwam de ICE met wat vertraging aanrijden. Ik heb een reservering, maar guess what, de airco in een zeker rijtuig is defect en het is erg druk aan boord. Die rode linten hebben niet lang volgehouden hier.
94. We komen in Köln aan en het is proppen geblazen, terwijl het bloedheet is buiten en in de trein. Ik heb overwogen om een ICE naar Brussel te nemen om zo de - op dat moment notoir drukke - ICE te ontvluchten/vermijden, maar die trein reed bij wijze van met plus honderd miljoen en die viel ook uit in Köln, dus moest ik wel de trein naar Amsterdam nemen... staand, zwetend, urenlang. In dit soort situaties komt het noodwater tevoorschijn.
Eenmaal in Arnhem ontvlucht ik de ICE en neem ik de IC naar Amsterdam. Ik ga niet langer in dat broeinest vol Covid-hoestend volk onderweg zijn. Ik kon niet eens naar de eerste klasse toe vluchten in Nederland. Ach ja... de contrasten zijn enorm. Op de heenweg heb ik geen problemen gehad en was de tocht aangenaam, maar de weg terug was een drama. Hoe dan ook... eindelijk weer in Nederland, zometeen in een rustige trein terug naar huis.
Deel 2 met daarin de Mont-Blanc, de Jura, een stuk Niedersachsen en Noord-Frankrijk staat hier.
Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (94f)
Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (94f)
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op za 14 jan 2023, 12:11, 5 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (95f)
Mooi verslag weer Jammer dat ik niet wat meer tijd had om de stad te bekijken toen ik zelf in Würzburg was een paar jaar terug zie ik wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (95f)
Mooi verslag! Rothenburg ob der Tauber en Miltenberg staan al een tijdje heel hoog op mijn bucketlist, en jouw foto's bewijzen dubbel en dwars waarom.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (95f)
Miltenberg, in 1995 was ik daar. Ik had op mijn modelspoorbaan een bouwpakket van twee vakwerkhuizen uit Miltenberg (foto 65) en ik wilde eens het echte voorbeeld zien. In de buurt heb je ook nog Wertheim dat ook de moeite waard is. Ook een leuk zijlijntje.
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (95f)
Pfoe, mooi fotoverslag. Inspiratie voor 2023 weer opgedaan
Re: Van alles en nog wat in 2022, deel 1 (94f)
Dank, ik had even wat bevestiging nodig dat Duitsland ook hele mooie hoekjes heeft.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten