Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3414
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Met het einde van het jaar in zicht blikte ik zoals zoveel mensen eens terug op het afgelopen jaar en realiseerde me dat ik nog geen verslagje van mijn afgelopen vakantie had geplaatst. Ik denk echter dat jullie het wel een leuk reisje vinden om eens wat over te lezen en te zien.
De bestemming was eigenlijk niet eens zo gek ver van huis, maar toch een bestemming waar ik hier op het forum nog nauwelijks wat over gelezen heb.De reis ging dit jaar naar de Kanaaleilanden. Net als het Isle of Man horen die eilanden niet bij het Verenigd Koninkrijk, maar zijn ze autonome bezittingen van de Britse kroon.
De reis naar de Kanaaleilanden doen we per trein en boot, via het Verenigd Koninkrijk. Zo kunnen we op de heenweg ook een tussenstop maken in het zuiden van Engeland:
1. We vertrekken vanaf Rotterdam Centraal, voor mij de eerste keer dat ik vanaf hier de Eurostar neem. De wachtruimte voelt wat claustrofobisch en op een verstopte koffie-automaat na is er niet veel te doen. Maar uiteindelijk mogen we dan de trein in, rechtstreeks naar London. Tijdens de tussenstop in Brussel scoor ik nog een gratis koffie bij de Eurostarbar. Waarom is niet helemaal duidelijk, de barman lijkt wat wanhopig .
Eurostar at Rotterdam Central station by Zugführer, on Flickr
2. Rond 5 uur arriveren we op St Pancras en daar halen we wat te eten alvorens we met de trein naar station London Bridge doorreizen. Daar vertrekt de trein naar onze eerste bestemming: Battle. Het interieur van de Southeastern trein is bijzonder krap, er is nauwelijks een gangpad over.
Southeastern train interior by Zugführer, on Flickr
3. De aankomst in Battle, waar we de eerste twee nachten van onze vakantie zullen verblijven.
Battle train station by Zugführer, on Flickr
4. In Battle vond ooit de Battle of Hastings plaats. Ter nagedachtenis is er een abdij gebouwd, zogezegd op de exacte locatie waar Harold II in 1066 overleed. Het is de belangrijkste bezienswaardigheid van Battle, en we vermaken ons een aardig deel van de dag. Geen foto van de abdij zelf, maar een blik vanaf de toegangspoort richting de stad.
Battle view from abbey gate by Zugführer, on Flickr
5. De volgende dag vervolgen we onze reis naar het zuiden. Vanuit Battle is het maar een klein stukje naar de kust. Gelukkig hadden we gisteren al treinkaartjes gekocht, de automaat crashte toen namelijk nadat ik mijn bankpas had geprobeerd te gebruiken, moest volledig opnieuw opstarten en was na 5 minuten pas weer bruikbaar.
Battle train station by Zugführer, on Flickr
6. We stappen over op St. Leonards Warrior Square, een klein station in een buitenwijk van Hastings, dat precies tussen twee tunnels ingeklemd ligt. Hier vandaan nemen we een trein naar het vlakbij gelegen Bexhill-On-Sea, waar ik graag het Sovereign Light Cafe wil bezoeken.
St Leonards Warrior Square train station by Zugführer, on Flickr
7. Na ons bezoek aan Bexhill-on-Sea reizen we via Brighton naar Portsmouth. Hier zijn we eigenlijk alleen maar omdat we morgen hier de boot zullen nemen, maar als je er dan toch bent is het natuurlijk de moeite waard om even naar de Hovercraft te kijken in de haven.
Hovercraft at Portsmouth by Zugführer, on Flickr
8. De hovercraft vaart van Portsmouth naar het Isle of Wight. Ook de moeite waard om eens heen te reizen, bijvoorbeeld voor de Island Line. Wij hebben echter andere prioriteiten deze vakantie, en houden het dus bij een blik op het eiland.
Hovercraft at Portsmouth by Zugführer, on Flickr
9. De hovercraft is de enige resterende commerciële hovercraftverbinding ter wereld. Er gaan ook "normale" ferry's naar de overkant, die doen er wel wat langer over. De hovercraft is binnen 10 minuten aan de overkant en vaart/vliegt vrij snel over het water. De aankomst en het vertrek zijn best spectaculair om te zien.
Hovercraft at Portsmouth by Zugführer, on Flickr
10. Portsmouth heeft ook een mooi treinstation, waar wij voorlopig echter geen gebruik meer van zullen maken.
Portsmouth & South Sea train station by Zugführer, on Flickr
11. We vertrekken in alle vroegte namelijk naar de haven. Hier vandaan zullen we vandaag met de langzame boot naar Guernsey varen. We vertrekken om 9 uur en arriveren rond 5 uur 's middags pas op Guernsey. Toch had deze verbinding onze voorkeur, omdat mijn vriendin nogal snel misselijk wordt op snellere boten, weten we uit ervaring. Het heeft ook wel wat, zo'n langzame dag op zee.
Portsmouth International Port by Zugführer, on Flickr
De twee grootste kanaaleilanden zijn Guernsey en Jersey en daarnaast zijn er nog wat kleinere eilanden, waarvan wij ook Herm, Sark en Lihou zullen bezoeken. Het eiland Alderney is ook het bezoeken waard, bijvoorbeeld voor de enige nog bestaande spoorlijn op de kanaaleilanden, maar lastig in onze planning in te passen (zoals je merkt skip ik per ongeluk alle eilanden met spoorlijnen tijdens deze reis).
Er gaat sinds kort wel een boot op en neer van Guernsey naar Alderney, maar dat vonden we een weinig aantrekkelijke optie. Het is een goede reden om nog eens terug te komen naar deze hoek.
12. Bij aankomst in St Peter Port op Guernsey nog een blik op onze boot, de Commodore Clipper. Hij vaart straks nog verder naar Jersey en dan terug naar Portsmouth. Zo vaart de Commodore Clipper steeds in 24 uur tijd een rondje van Portsmouth overdag heen richting de kanaaleilanden en 's nachts terug naar Engeland.
Commodore Clipper at St Peter Port harbour, Guernsey by Zugführer, on Flickr
13. St Peter Port, de "hoofdstad" van Guernsey, is een leuk plaatsje. Het ligt grotendeels op een heuvel, die je al snel beklimt als je van de haven af loopt. Ook ons hotel ligt op die heuvel. We kijken nog eens terug naar de haven, waar de Commodore Clipper nog ligt. Rechts ook het "Castle Cornet", één van de bezienswaardigheden hier.
View over St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
14. We zijn ongeveer een week op Guernsey, maar niet alleen voor Guernsey zelf. Vanaf Guernsey willen we ook enkele andere eilanden bezoeken en daar beginnen we de volgende ochtend meteen mee. Het dichtst bij Guernsey ligt het eiland Herm, op ongeveer een kwartier varen. Er zijn twee bedrijven die een veerdienst naar het eiland onderhouden, wij varen met de "Isle of Herm" die het minst populair lijkt te zijn. Hier komt ons bootje de haven binnen varen.
"Isle of Herm" arriving at Inter Island Quay, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
15. Herm is een heerlijk eiland om een dagje overheen te lopen. Er woont slechts een handjevol mensen. Een blik op de haven en het eiland Jethou (en op de achtergrond Guernsey).
View to Herm harbour and Jethou by Zugführer, on Flickr
16. Het is een warme dag en er is weinig beschutting op het eiland, toch lopen we het hele eiland rond op ons gemak. Hier een blik op het mooie Shell Beach aan de oostkant van het eiland.
Shell Beach, Herm by Zugführer, on Flickr
17. Op de kanaaleilanden leven papegaaiduikers, maar het is niet eenvoudig die te spotten. Aan de zuidoostkant van Herm, vast niet geheel toevallig in de Puffin Bay, kunnen we er echter een paar op de foto zetten. Met het blote oog zien we alleen witte stipjes, maar ingezoomd zijn het onmiskenbaar papegaaiduikers :-)
Puffins in the Puffin Bay, Herm by Zugführer, on Flickr
18. De boot terug vertrekt van de Rosiere Steps in plaats van de haven waar we vanochtend afgezet werden. Dat heeft te maken met het lage getijde, de haven is nu niet meer bevaarbaar voor de boot. Het getijdeverschil is op de kanaaleilanden bijzonder groot, het verschil tussen eb en vloed kan meer dan 10 meter zijn.
Rosiere steps, Herm by Zugführer, on Flickr
19. Nog een blik terug naar Herm als we vertrekken. Ook nu weer blijkt onze boot bijna helemaal leeg te zijn, bijna iedereen wacht op de boot van de concurerende maatschappij, die vooral in lijkt te spelen op dagjesmensen die niet van tevoren een kaartje hebben geboekt.
View to Herm from departing boat by Zugführer, on Flickr
20. Het getijdeverschil is terug in de haven van St Peter Port ook goed te zien. Het water is nog lang niet op zijn laagste punt, maar de boten liggen hier toch al zo goed als droog nu.
St Peter Port low tide by Zugführer, on Flickr
21. Nog een blik op St Peter Port en Herm en Jethou op de achtergrond. In de haven ligt de Commodore Clipper weer, die heeft er weer een rondje op zitten.
View over St Peter Port by Zugführer, on Flickr
22. De volgende twee dagen blijven we op Guernsey, want hier is ook het een en ander te bekijken. De eerste dag bezoeken we het Castle Cornet 's ochtends en aan het einde van de middag lopen we nog naar de noordkust, waar het ook erg mooi is.
L'Ancresse Beach, Guernsey by Zugführer, on Flickr
23. De volgende dag beginnen we 's ochtends op de Victoria tower. Die kun je beklimmen door de sleutel op te halen in een nabijgelegen museum. Het levert een mooi uitzicht over St Peter Port op. Er liggen vandaag twee cruiseschepen voor anker. Op de achtergrond van links naar rechts Herm, Jethou en Sark.
View from Victoria Tower, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
24. De cruiseschepen kunnen niet in de haven aanmeren omdat het daar lang niet diep genoeg voor is. Daarom blijven ze liggen op enige afstand van de kust en varen er de hele dag bootjes op en neer om cruisepassagiers naar het eiland te brengen. Dit tafereel zagen we meerdere dagen, veel cruiseschepen liggen hier een dagje stil en de cruisepassagiers overspoelen dan het stadje.
Cruise ship anchored in Guernsey by Zugführer, on Flickr
25. Vandaag reizen we per bus naar de little chapel, buiten St Peter Port een van de belangrijkste toeristische attracties op Guernsey. Het is een kapel met een geschiedenis van ruim 100 jaar, versierd met allerlei scherfjes en schelpjes. Van binnen is hij verrassend ruim, het is eigenlijk een aaneenschakelijk van meerdere ruimtes aan elkaar.
The little chapel, Guernsey by Zugführer, on Flickr
26. We wandelen verder richting de luchthaven en komen onderweg een paar echte Guernsey koeien tegen.
Guernsey cows by Zugführer, on Flickr
27. De luchthaven van Guernsey is klein, maar belangrijk gezien de locatie van het eiland. Er zijn zelfs directe vluchten naar Rotterdam en Groningen. In ons hotel kwamen we Groningers tegen die met zo'n vlucht hier waren beland en hadden besloten zich te laten verrassen door hoe het hier zou zijn (ze vonden het verrassend leuk, terecht).
Guernsey airport terminal by Zugführer, on Flickr
28. We reizen nog verder met een busje naar de westkust, waar we tot slot Fort Grey vandaag bezoeken. Zoals de naam al doet vermoeden is dat een wit fort op een eilandje in de baai. Binnen is een klein maar interessant museumpje over schipbreuken ingericht. Die zijn er hier namelijk nogal wat geweest.
Fort Grey, Guernsey by Zugführer, on Flickr
29. Een nieuwe dag, en een nieuwe bestemming. Het eiland Sark, dat op een klein uurtje varen van Guernsey ligt. De boot komt hier de haven binnen, hij vertrekt aan dezelfde kade waar de boot naar Herm vertrekt.
Ship to Sark arriving at Inter Island Quay, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
30. Net als Herm is Sark een erg mooi eiland. Het is een maatje groter en heeft zo'n 500 inwoners. In tegenstelling tot Herm zijn hier wat meer winkeltjes en kun je fietsen huren. Dat doen wij overigens niet, het is veel leuker om over de kleine paadjes te wandelen. De wegen zijn vrijwel allemaal onverhard, auto's zijn verboden. Hoewel ik het nooit heb meegemaakt voelt het alsof je hier terugkeert naar de middeleeuwen. Hier een blik in de hoofdstraat.
Sark main street by Zugführer, on Flickr
31. Een van de mooiste stukjes is aan de zuidkant, waar een smalle landstrook het hoofdeiland verbindt met "Little Sark"
La Coupée and Little Sark by Zugführer, on Flickr
32. Hoewel het weer behoorlijk warm is lopen we vrijwel het hele eiland rond en bekijken we alle dingen die we willen zien. Zo ook dit "window in the rock" aan de westkant. Aan het einde van het gat is een afgrond naar beneden de zee in.
Window in the rock, Sark by Zugführer, on Flickr
33. Om bootreizigers van de haven in het dorp te krijgen is er een "busdienst" bestaande uit tractors met een aanhangwagen. Hier staat een tractor bij de "bushalte" in het dorp.
Sark harbour shuttle by Zugführer, on Flickr
34. Er is ook een tankstation voor de landbouwvoertuigen.
Sark pumping station by Zugführer, on Flickr
Niet slecht, zo'n literprijs :-)
Sark pumping station by Zugführer, on Flickr
35. Een blik op de haven. Het laatste stukje van de weg is zowaar geasfalteerd, hoewel er geschermd wordt met het niet aanwezig zijn van geasfalteerde wegen hier. Het enige goede nieuws is dat het asfalt van zo'n slechte kwaliteit is dat het aan het smelten is met de huidige temperatuur.
Sark view to harbour by Zugführer, on Flickr
36. De boot terug naar Guernsey. Jammer dat ik 's ochtends bij aankomst geen foto heb gemaakt, toen stond het water veel lager en konden we via een trap het bovenste niveau bereiken.
Ship to Guernsey at Sark harbour by Zugführer, on Flickr
37. Vanaf de boot nog een blik op het window in the rock van foto 32, om een idee te geven van de situatie (het vierkantje precies in het midden van de foto).
Window in the rock, Sark by Zugführer, on Flickr
38. Bij aankomst op Guernsey, hier is het hoogteverschil van het water wel te zien (vergeleken bij foto 29 vanochtend).
Inter Island Quay, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
39. We hebben nog twee dagen op Guernsey over en vandaag reizen we weer wat rond per bus. Een mooie gelegenheid om te laten zien wat voor busjes er rond rijden op Guernsey. Veel groter past ook niet op de smalle straatjes van het eiland. Hier een bus bij Pembroke Bay, de eindhalte van lijn 12 aan de noordkust.
Bus stop Pembroke Bay, Guernsey by Zugführer, on Flickr
40. Een paar uur later komt er aan de westkust bij Cobo nog een file aan schoolbusjes langs, een stuk of 6 achter elkaar.
School busses in Guernsey by Zugführer, on Flickr
41. Onze laatste dag op Guernsey besluiten we 's ochtends nog naar Lihou te gaan. Lihou is een eiland aan de westkant van Guernsey en is alleen bereikbaar in weken met lage waterstand. Dan valt de zee één keer per dag droog genoeg om gedurende een paar uur de oversteek te kunnen maken naar het eiland. Toevallig is net vandaag de oversteek voor het eerst weer te maken. Het voelt als een soort wadlopen.
View to Lihou from Guernsey by Zugführer, on Flickr
42. Een blik van Lihou terug naar Guernsey. Op Lihou staat ook een huis, het Lihou House, dat je kunt afhuren.
View to Guernsey from Lihou by Zugführer, on Flickr
43. Nog een blik op het busstation van St Peter Port voor we Guernsey weldra zullen verlaten.
St Peter Port bus station (Town Terminus) by Zugführer, on Flickr
44. Ook naar Jersey reizen we met de Commodore Clipper. Die vertrok vanochtend dus in Portsmouth, brengt ons nu aan het begin van de avond naar Jersey en vaart dan gedurende de nacht weer terug naar Portsmouth. Het is een uurtje of 2 varen, ook al valt de afstand wel mee. Hier hebben we Jersey al in zicht.
Commodore Clipper view to Jersey by Zugführer, on Flickr
45. Er was ons op Guernsey al "gewaarschuwd" dat de sfeer op Jersey wat anders zou zijn. Het is er wat grootser, minder relaxed en toeristischer. We horen ook meer Frans op straat, vermoedelijk doordat het voor Franse toeristen makkelijker is een dagje naar Jersey te gaan dan naar Guernsey. Nabij ons hotel ligt een aardig strandje.
Beach and sea, Le Dicq , Jersey by Zugführer, on Flickr
46. Onze eerste dag op Jersey bezoeken we de belangrijkste attractie van St. Helier, de hoofdstad van Jersey: het Elizabeth Castle. Ook het wandelpad naar het Elizabeth Castle valt slechts een paar uur per dag droog. Daarbuiten kun je niet te voet naar het kasteel toe.
Elizabeth Castle causeway by Zugführer, on Flickr
47. Om toeristen toch naar het fort te kunnen brengen, ook bij hoog water, is er een oplossing bedacht. Een amfibievoertuig rijdt op en neer van de kust naar het fort. Bij laag water zoals nu als auto, bij hoog water als boot. Best nuttig hier, want een gewone boot zou het grootste deel van de dag ook niet kunnen varen.
Elizabeth Castle causeway and wading vehicle by Zugführer, on Flickr
48. Een blik op het Elizabeth Castle vanaf de achterzijde.
View to Elizabeth Castle from by Zugführer, on Flickr
49. Nog eens een vogel tussendoor. Dit is de oyster catcher (scholekster), ook een karakteristieke vogel die we hier veel zien en horen.
Oyster catchers near Elizabeth Castle, Jersey by Zugführer, on Flickr
50. De volgende dag gaan we Jersey per bus verkennen. Eerst reizen we naar de noordwestpunt, waar we een mooie wandeling maken van Grosnez Castle naar L'Etacq, wat zuidelijker.
Les Landes, view to L'Etacq, Jersey by Zugführer, on Flickr
51. Ik vergeet een bus op de foto te zetten, maar hier in ieder geval een slechte foto van het busstation van St Helier. Dat heeft vaste perrons per lijn, met schuifdeuren die pas open gaan als de bus aan het perron staat.
Jersey bus station (Liberation station) by Zugführer, on Flickr
52. De andere bestemming voor vandaag is juist de oostkust van Jersey, waar we Gorey en het Mont Orgueil Castle bezoeken. Dat is eigenlijk veel leuker dan het Elizabeth Castle. Hier een blik vanuit het kasteel naar Gorey. Hier is ook goed te zien dat het momenteel eb is, varen gaat er met deze boten voorlopig niet van komen :-)
View over Gorey from Mont Orgueil castle, Jersey by Zugführer, on Flickr
53. De dag er na is alweer onze laatste dag op Jersey. Ik word wakker met koorts en blijf de rest van de dag ziek, zwak en misselijk. We wilden nog naar de botanische tuinen bij het Samarés Manor, maar daar komt niets meer van terecht. In plaats daarvan checken we zo laat mogelijk uit in het hotel en de rest van de dag lig ik in het gras van het Howard Davis Park. Pas tegen de avond gaat het iets beter en we lopen op ons gemak naar het centrum. We hoeven pas rond 8 uur bij de haven te zijn, vlak daarvoor neem ik deze foto.
In het havengebouw wachten we met een handjevol passagiers uiteindelijk ruim 3 uur voor we de boot op mogen. Rond half 12 verlaten we Jersey, ruim 2 uur later dan gepland.
Jersey, view over St Aubin's Bay by Zugführer, on Flickr
54. We arriveren 's ochtends met 1:15 uur vertraging in Portsmouth. De haven ligt ruim 2 kilometer lopen van het station waar we de trein van 8:37 graag willen halen. Daar hebben we uiteindelijk nog maar een half uur voor, en dat is nog best krap met mijn nog steeds zieke lichaam. Maar we slagen er uiteindelijk wel in, ik kan zelfs nog een snelle foto nemen van de South Western Railway trein die ons naar London terug zal brengen.
Portsmouth & South Sea train station by Zugführer, on Flickr
55. London Waterloo, een van de mooiste stations van de Britse hoofdstad. Voor ons bijna het eindpunt van onze reis. We reizen met de underground terug naar St Pancras en met de Eurostar via Brussel terug naar Nederland.
London Waterloo train station by Zugführer, on Flickr
De kanaaleilanden waren een leuke vakantiebestemming die ik van harte aan kan raden, met name Guernsey en de eilanden die vanaf daar te bereiken zijn. Ik kom vast nog wel eens terug, bijvoorbeeld om Alderney (ook) met een bezoekje te vereren.
De bestemming was eigenlijk niet eens zo gek ver van huis, maar toch een bestemming waar ik hier op het forum nog nauwelijks wat over gelezen heb.De reis ging dit jaar naar de Kanaaleilanden. Net als het Isle of Man horen die eilanden niet bij het Verenigd Koninkrijk, maar zijn ze autonome bezittingen van de Britse kroon.
De reis naar de Kanaaleilanden doen we per trein en boot, via het Verenigd Koninkrijk. Zo kunnen we op de heenweg ook een tussenstop maken in het zuiden van Engeland:
1. We vertrekken vanaf Rotterdam Centraal, voor mij de eerste keer dat ik vanaf hier de Eurostar neem. De wachtruimte voelt wat claustrofobisch en op een verstopte koffie-automaat na is er niet veel te doen. Maar uiteindelijk mogen we dan de trein in, rechtstreeks naar London. Tijdens de tussenstop in Brussel scoor ik nog een gratis koffie bij de Eurostarbar. Waarom is niet helemaal duidelijk, de barman lijkt wat wanhopig .
Eurostar at Rotterdam Central station by Zugführer, on Flickr
2. Rond 5 uur arriveren we op St Pancras en daar halen we wat te eten alvorens we met de trein naar station London Bridge doorreizen. Daar vertrekt de trein naar onze eerste bestemming: Battle. Het interieur van de Southeastern trein is bijzonder krap, er is nauwelijks een gangpad over.
Southeastern train interior by Zugführer, on Flickr
3. De aankomst in Battle, waar we de eerste twee nachten van onze vakantie zullen verblijven.
Battle train station by Zugführer, on Flickr
4. In Battle vond ooit de Battle of Hastings plaats. Ter nagedachtenis is er een abdij gebouwd, zogezegd op de exacte locatie waar Harold II in 1066 overleed. Het is de belangrijkste bezienswaardigheid van Battle, en we vermaken ons een aardig deel van de dag. Geen foto van de abdij zelf, maar een blik vanaf de toegangspoort richting de stad.
Battle view from abbey gate by Zugführer, on Flickr
5. De volgende dag vervolgen we onze reis naar het zuiden. Vanuit Battle is het maar een klein stukje naar de kust. Gelukkig hadden we gisteren al treinkaartjes gekocht, de automaat crashte toen namelijk nadat ik mijn bankpas had geprobeerd te gebruiken, moest volledig opnieuw opstarten en was na 5 minuten pas weer bruikbaar.
Battle train station by Zugführer, on Flickr
6. We stappen over op St. Leonards Warrior Square, een klein station in een buitenwijk van Hastings, dat precies tussen twee tunnels ingeklemd ligt. Hier vandaan nemen we een trein naar het vlakbij gelegen Bexhill-On-Sea, waar ik graag het Sovereign Light Cafe wil bezoeken.
St Leonards Warrior Square train station by Zugführer, on Flickr
7. Na ons bezoek aan Bexhill-on-Sea reizen we via Brighton naar Portsmouth. Hier zijn we eigenlijk alleen maar omdat we morgen hier de boot zullen nemen, maar als je er dan toch bent is het natuurlijk de moeite waard om even naar de Hovercraft te kijken in de haven.
Hovercraft at Portsmouth by Zugführer, on Flickr
8. De hovercraft vaart van Portsmouth naar het Isle of Wight. Ook de moeite waard om eens heen te reizen, bijvoorbeeld voor de Island Line. Wij hebben echter andere prioriteiten deze vakantie, en houden het dus bij een blik op het eiland.
Hovercraft at Portsmouth by Zugführer, on Flickr
9. De hovercraft is de enige resterende commerciële hovercraftverbinding ter wereld. Er gaan ook "normale" ferry's naar de overkant, die doen er wel wat langer over. De hovercraft is binnen 10 minuten aan de overkant en vaart/vliegt vrij snel over het water. De aankomst en het vertrek zijn best spectaculair om te zien.
Hovercraft at Portsmouth by Zugführer, on Flickr
10. Portsmouth heeft ook een mooi treinstation, waar wij voorlopig echter geen gebruik meer van zullen maken.
Portsmouth & South Sea train station by Zugführer, on Flickr
11. We vertrekken in alle vroegte namelijk naar de haven. Hier vandaan zullen we vandaag met de langzame boot naar Guernsey varen. We vertrekken om 9 uur en arriveren rond 5 uur 's middags pas op Guernsey. Toch had deze verbinding onze voorkeur, omdat mijn vriendin nogal snel misselijk wordt op snellere boten, weten we uit ervaring. Het heeft ook wel wat, zo'n langzame dag op zee.
Portsmouth International Port by Zugführer, on Flickr
De twee grootste kanaaleilanden zijn Guernsey en Jersey en daarnaast zijn er nog wat kleinere eilanden, waarvan wij ook Herm, Sark en Lihou zullen bezoeken. Het eiland Alderney is ook het bezoeken waard, bijvoorbeeld voor de enige nog bestaande spoorlijn op de kanaaleilanden, maar lastig in onze planning in te passen (zoals je merkt skip ik per ongeluk alle eilanden met spoorlijnen tijdens deze reis).
Er gaat sinds kort wel een boot op en neer van Guernsey naar Alderney, maar dat vonden we een weinig aantrekkelijke optie. Het is een goede reden om nog eens terug te komen naar deze hoek.
12. Bij aankomst in St Peter Port op Guernsey nog een blik op onze boot, de Commodore Clipper. Hij vaart straks nog verder naar Jersey en dan terug naar Portsmouth. Zo vaart de Commodore Clipper steeds in 24 uur tijd een rondje van Portsmouth overdag heen richting de kanaaleilanden en 's nachts terug naar Engeland.
Commodore Clipper at St Peter Port harbour, Guernsey by Zugführer, on Flickr
13. St Peter Port, de "hoofdstad" van Guernsey, is een leuk plaatsje. Het ligt grotendeels op een heuvel, die je al snel beklimt als je van de haven af loopt. Ook ons hotel ligt op die heuvel. We kijken nog eens terug naar de haven, waar de Commodore Clipper nog ligt. Rechts ook het "Castle Cornet", één van de bezienswaardigheden hier.
View over St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
14. We zijn ongeveer een week op Guernsey, maar niet alleen voor Guernsey zelf. Vanaf Guernsey willen we ook enkele andere eilanden bezoeken en daar beginnen we de volgende ochtend meteen mee. Het dichtst bij Guernsey ligt het eiland Herm, op ongeveer een kwartier varen. Er zijn twee bedrijven die een veerdienst naar het eiland onderhouden, wij varen met de "Isle of Herm" die het minst populair lijkt te zijn. Hier komt ons bootje de haven binnen varen.
"Isle of Herm" arriving at Inter Island Quay, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
15. Herm is een heerlijk eiland om een dagje overheen te lopen. Er woont slechts een handjevol mensen. Een blik op de haven en het eiland Jethou (en op de achtergrond Guernsey).
View to Herm harbour and Jethou by Zugführer, on Flickr
16. Het is een warme dag en er is weinig beschutting op het eiland, toch lopen we het hele eiland rond op ons gemak. Hier een blik op het mooie Shell Beach aan de oostkant van het eiland.
Shell Beach, Herm by Zugführer, on Flickr
17. Op de kanaaleilanden leven papegaaiduikers, maar het is niet eenvoudig die te spotten. Aan de zuidoostkant van Herm, vast niet geheel toevallig in de Puffin Bay, kunnen we er echter een paar op de foto zetten. Met het blote oog zien we alleen witte stipjes, maar ingezoomd zijn het onmiskenbaar papegaaiduikers :-)
Puffins in the Puffin Bay, Herm by Zugführer, on Flickr
18. De boot terug vertrekt van de Rosiere Steps in plaats van de haven waar we vanochtend afgezet werden. Dat heeft te maken met het lage getijde, de haven is nu niet meer bevaarbaar voor de boot. Het getijdeverschil is op de kanaaleilanden bijzonder groot, het verschil tussen eb en vloed kan meer dan 10 meter zijn.
Rosiere steps, Herm by Zugführer, on Flickr
19. Nog een blik terug naar Herm als we vertrekken. Ook nu weer blijkt onze boot bijna helemaal leeg te zijn, bijna iedereen wacht op de boot van de concurerende maatschappij, die vooral in lijkt te spelen op dagjesmensen die niet van tevoren een kaartje hebben geboekt.
View to Herm from departing boat by Zugführer, on Flickr
20. Het getijdeverschil is terug in de haven van St Peter Port ook goed te zien. Het water is nog lang niet op zijn laagste punt, maar de boten liggen hier toch al zo goed als droog nu.
St Peter Port low tide by Zugführer, on Flickr
21. Nog een blik op St Peter Port en Herm en Jethou op de achtergrond. In de haven ligt de Commodore Clipper weer, die heeft er weer een rondje op zitten.
View over St Peter Port by Zugführer, on Flickr
22. De volgende twee dagen blijven we op Guernsey, want hier is ook het een en ander te bekijken. De eerste dag bezoeken we het Castle Cornet 's ochtends en aan het einde van de middag lopen we nog naar de noordkust, waar het ook erg mooi is.
L'Ancresse Beach, Guernsey by Zugführer, on Flickr
23. De volgende dag beginnen we 's ochtends op de Victoria tower. Die kun je beklimmen door de sleutel op te halen in een nabijgelegen museum. Het levert een mooi uitzicht over St Peter Port op. Er liggen vandaag twee cruiseschepen voor anker. Op de achtergrond van links naar rechts Herm, Jethou en Sark.
View from Victoria Tower, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
24. De cruiseschepen kunnen niet in de haven aanmeren omdat het daar lang niet diep genoeg voor is. Daarom blijven ze liggen op enige afstand van de kust en varen er de hele dag bootjes op en neer om cruisepassagiers naar het eiland te brengen. Dit tafereel zagen we meerdere dagen, veel cruiseschepen liggen hier een dagje stil en de cruisepassagiers overspoelen dan het stadje.
Cruise ship anchored in Guernsey by Zugführer, on Flickr
25. Vandaag reizen we per bus naar de little chapel, buiten St Peter Port een van de belangrijkste toeristische attracties op Guernsey. Het is een kapel met een geschiedenis van ruim 100 jaar, versierd met allerlei scherfjes en schelpjes. Van binnen is hij verrassend ruim, het is eigenlijk een aaneenschakelijk van meerdere ruimtes aan elkaar.
The little chapel, Guernsey by Zugführer, on Flickr
26. We wandelen verder richting de luchthaven en komen onderweg een paar echte Guernsey koeien tegen.
Guernsey cows by Zugführer, on Flickr
27. De luchthaven van Guernsey is klein, maar belangrijk gezien de locatie van het eiland. Er zijn zelfs directe vluchten naar Rotterdam en Groningen. In ons hotel kwamen we Groningers tegen die met zo'n vlucht hier waren beland en hadden besloten zich te laten verrassen door hoe het hier zou zijn (ze vonden het verrassend leuk, terecht).
Guernsey airport terminal by Zugführer, on Flickr
28. We reizen nog verder met een busje naar de westkust, waar we tot slot Fort Grey vandaag bezoeken. Zoals de naam al doet vermoeden is dat een wit fort op een eilandje in de baai. Binnen is een klein maar interessant museumpje over schipbreuken ingericht. Die zijn er hier namelijk nogal wat geweest.
Fort Grey, Guernsey by Zugführer, on Flickr
29. Een nieuwe dag, en een nieuwe bestemming. Het eiland Sark, dat op een klein uurtje varen van Guernsey ligt. De boot komt hier de haven binnen, hij vertrekt aan dezelfde kade waar de boot naar Herm vertrekt.
Ship to Sark arriving at Inter Island Quay, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
30. Net als Herm is Sark een erg mooi eiland. Het is een maatje groter en heeft zo'n 500 inwoners. In tegenstelling tot Herm zijn hier wat meer winkeltjes en kun je fietsen huren. Dat doen wij overigens niet, het is veel leuker om over de kleine paadjes te wandelen. De wegen zijn vrijwel allemaal onverhard, auto's zijn verboden. Hoewel ik het nooit heb meegemaakt voelt het alsof je hier terugkeert naar de middeleeuwen. Hier een blik in de hoofdstraat.
Sark main street by Zugführer, on Flickr
31. Een van de mooiste stukjes is aan de zuidkant, waar een smalle landstrook het hoofdeiland verbindt met "Little Sark"
La Coupée and Little Sark by Zugführer, on Flickr
32. Hoewel het weer behoorlijk warm is lopen we vrijwel het hele eiland rond en bekijken we alle dingen die we willen zien. Zo ook dit "window in the rock" aan de westkant. Aan het einde van het gat is een afgrond naar beneden de zee in.
Window in the rock, Sark by Zugführer, on Flickr
33. Om bootreizigers van de haven in het dorp te krijgen is er een "busdienst" bestaande uit tractors met een aanhangwagen. Hier staat een tractor bij de "bushalte" in het dorp.
Sark harbour shuttle by Zugführer, on Flickr
34. Er is ook een tankstation voor de landbouwvoertuigen.
Sark pumping station by Zugführer, on Flickr
Niet slecht, zo'n literprijs :-)
Sark pumping station by Zugführer, on Flickr
35. Een blik op de haven. Het laatste stukje van de weg is zowaar geasfalteerd, hoewel er geschermd wordt met het niet aanwezig zijn van geasfalteerde wegen hier. Het enige goede nieuws is dat het asfalt van zo'n slechte kwaliteit is dat het aan het smelten is met de huidige temperatuur.
Sark view to harbour by Zugführer, on Flickr
36. De boot terug naar Guernsey. Jammer dat ik 's ochtends bij aankomst geen foto heb gemaakt, toen stond het water veel lager en konden we via een trap het bovenste niveau bereiken.
Ship to Guernsey at Sark harbour by Zugführer, on Flickr
37. Vanaf de boot nog een blik op het window in the rock van foto 32, om een idee te geven van de situatie (het vierkantje precies in het midden van de foto).
Window in the rock, Sark by Zugführer, on Flickr
38. Bij aankomst op Guernsey, hier is het hoogteverschil van het water wel te zien (vergeleken bij foto 29 vanochtend).
Inter Island Quay, St Peter Port, Guernsey by Zugführer, on Flickr
39. We hebben nog twee dagen op Guernsey over en vandaag reizen we weer wat rond per bus. Een mooie gelegenheid om te laten zien wat voor busjes er rond rijden op Guernsey. Veel groter past ook niet op de smalle straatjes van het eiland. Hier een bus bij Pembroke Bay, de eindhalte van lijn 12 aan de noordkust.
Bus stop Pembroke Bay, Guernsey by Zugführer, on Flickr
40. Een paar uur later komt er aan de westkust bij Cobo nog een file aan schoolbusjes langs, een stuk of 6 achter elkaar.
School busses in Guernsey by Zugführer, on Flickr
41. Onze laatste dag op Guernsey besluiten we 's ochtends nog naar Lihou te gaan. Lihou is een eiland aan de westkant van Guernsey en is alleen bereikbaar in weken met lage waterstand. Dan valt de zee één keer per dag droog genoeg om gedurende een paar uur de oversteek te kunnen maken naar het eiland. Toevallig is net vandaag de oversteek voor het eerst weer te maken. Het voelt als een soort wadlopen.
View to Lihou from Guernsey by Zugführer, on Flickr
42. Een blik van Lihou terug naar Guernsey. Op Lihou staat ook een huis, het Lihou House, dat je kunt afhuren.
View to Guernsey from Lihou by Zugführer, on Flickr
43. Nog een blik op het busstation van St Peter Port voor we Guernsey weldra zullen verlaten.
St Peter Port bus station (Town Terminus) by Zugführer, on Flickr
44. Ook naar Jersey reizen we met de Commodore Clipper. Die vertrok vanochtend dus in Portsmouth, brengt ons nu aan het begin van de avond naar Jersey en vaart dan gedurende de nacht weer terug naar Portsmouth. Het is een uurtje of 2 varen, ook al valt de afstand wel mee. Hier hebben we Jersey al in zicht.
Commodore Clipper view to Jersey by Zugführer, on Flickr
45. Er was ons op Guernsey al "gewaarschuwd" dat de sfeer op Jersey wat anders zou zijn. Het is er wat grootser, minder relaxed en toeristischer. We horen ook meer Frans op straat, vermoedelijk doordat het voor Franse toeristen makkelijker is een dagje naar Jersey te gaan dan naar Guernsey. Nabij ons hotel ligt een aardig strandje.
Beach and sea, Le Dicq , Jersey by Zugführer, on Flickr
46. Onze eerste dag op Jersey bezoeken we de belangrijkste attractie van St. Helier, de hoofdstad van Jersey: het Elizabeth Castle. Ook het wandelpad naar het Elizabeth Castle valt slechts een paar uur per dag droog. Daarbuiten kun je niet te voet naar het kasteel toe.
Elizabeth Castle causeway by Zugführer, on Flickr
47. Om toeristen toch naar het fort te kunnen brengen, ook bij hoog water, is er een oplossing bedacht. Een amfibievoertuig rijdt op en neer van de kust naar het fort. Bij laag water zoals nu als auto, bij hoog water als boot. Best nuttig hier, want een gewone boot zou het grootste deel van de dag ook niet kunnen varen.
Elizabeth Castle causeway and wading vehicle by Zugführer, on Flickr
48. Een blik op het Elizabeth Castle vanaf de achterzijde.
View to Elizabeth Castle from by Zugführer, on Flickr
49. Nog eens een vogel tussendoor. Dit is de oyster catcher (scholekster), ook een karakteristieke vogel die we hier veel zien en horen.
Oyster catchers near Elizabeth Castle, Jersey by Zugführer, on Flickr
50. De volgende dag gaan we Jersey per bus verkennen. Eerst reizen we naar de noordwestpunt, waar we een mooie wandeling maken van Grosnez Castle naar L'Etacq, wat zuidelijker.
Les Landes, view to L'Etacq, Jersey by Zugführer, on Flickr
51. Ik vergeet een bus op de foto te zetten, maar hier in ieder geval een slechte foto van het busstation van St Helier. Dat heeft vaste perrons per lijn, met schuifdeuren die pas open gaan als de bus aan het perron staat.
Jersey bus station (Liberation station) by Zugführer, on Flickr
52. De andere bestemming voor vandaag is juist de oostkust van Jersey, waar we Gorey en het Mont Orgueil Castle bezoeken. Dat is eigenlijk veel leuker dan het Elizabeth Castle. Hier een blik vanuit het kasteel naar Gorey. Hier is ook goed te zien dat het momenteel eb is, varen gaat er met deze boten voorlopig niet van komen :-)
View over Gorey from Mont Orgueil castle, Jersey by Zugführer, on Flickr
53. De dag er na is alweer onze laatste dag op Jersey. Ik word wakker met koorts en blijf de rest van de dag ziek, zwak en misselijk. We wilden nog naar de botanische tuinen bij het Samarés Manor, maar daar komt niets meer van terecht. In plaats daarvan checken we zo laat mogelijk uit in het hotel en de rest van de dag lig ik in het gras van het Howard Davis Park. Pas tegen de avond gaat het iets beter en we lopen op ons gemak naar het centrum. We hoeven pas rond 8 uur bij de haven te zijn, vlak daarvoor neem ik deze foto.
In het havengebouw wachten we met een handjevol passagiers uiteindelijk ruim 3 uur voor we de boot op mogen. Rond half 12 verlaten we Jersey, ruim 2 uur later dan gepland.
Jersey, view over St Aubin's Bay by Zugführer, on Flickr
54. We arriveren 's ochtends met 1:15 uur vertraging in Portsmouth. De haven ligt ruim 2 kilometer lopen van het station waar we de trein van 8:37 graag willen halen. Daar hebben we uiteindelijk nog maar een half uur voor, en dat is nog best krap met mijn nog steeds zieke lichaam. Maar we slagen er uiteindelijk wel in, ik kan zelfs nog een snelle foto nemen van de South Western Railway trein die ons naar London terug zal brengen.
Portsmouth & South Sea train station by Zugführer, on Flickr
55. London Waterloo, een van de mooiste stations van de Britse hoofdstad. Voor ons bijna het eindpunt van onze reis. We reizen met de underground terug naar St Pancras en met de Eurostar via Brussel terug naar Nederland.
London Waterloo train station by Zugführer, on Flickr
De kanaaleilanden waren een leuke vakantiebestemming die ik van harte aan kan raden, met name Guernsey en de eilanden die vanaf daar te bereiken zijn. Ik kom vast nog wel eens terug, bijvoorbeeld om Alderney (ook) met een bezoekje te vereren.
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Mooi verslag!!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39713
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Mooi verslag En flauw dat je de middeleeuwen niet meegemaakt hebt hoor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Ah, een reis naar een weinig voor de hand liggende bestemming
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Als ik me goed herinner van een bezoek decennia geleden had Jersey (of anders was het Guernsey) twee concurrerende busmaatschappijen. Bizar.
Op Guernsey kon ik een fiets huren, daarmee is vrijwel het hele eiland op één dag te doen.
Op Guernsey kon ik een fiets huren, daarmee is vrijwel het hele eiland op één dag te doen.
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Fraai verslag. Ooit bekeken als vakantiebestemming maar vond de reis wel wat prijzig. Vandaar dat we toen maar iets anders zijn gaan boeken
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Leuk verslag! Als ik een kleine kritische noot mag plaatsen: ik vind de foto's persoonlijk wat klein en iedere foto aanklikken om hem groter te krijgen is ook weer zo wat. Maar erg leuk om eens iets van deze eilanden te zien!
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3414
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Die busmaatschappijen kan ik niets over terug vinden, maar het zou met niets verbazen.diederickx schreef: ↑za 31 dec 2022, 19:44 Als ik me goed herinner van een bezoek decennia geleden had Jersey (of anders was het Guernsey) twee concurrerende busmaatschappijen. Bizar.
Op Guernsey kon ik een fiets huren, daarmee is vrijwel het hele eiland op één dag te doen.
Een fiets is inderdaad wel een goed idee voor een eiland als Guernsey. De bussen gaan niet superfrequent. Geen Waalse frequenties, maar als ik het goed onthouden heb is er een ringlijn die eens per uur rond rijdt en de lijnen haaks er op (St Peter Port - kust) meestal 2x per uur. Best een geschikt eiland om te fietsen ook, weinig reliëf en het verkeer is niet al te druk.
Ik weet niet hoe veel de rechtstreekse vluchten vanuit Nederland kosten. Vanuit Engeland met de boot was het niet heel goedkoop, maar ook wel logisch aangezien het best een eind varen is. Via Frankrijk kun je er waarschijnlijk wel wat goedkoper komen. Ter plaatse is het niet supergoedkoop maar ook niet superduur, in mijn ervaring.
Ik heb ze in bulk een maatje groter gemaakt, twijfel altijd welke ik moet kiezen
Re: Zugführer on tour #23: the Channel Islands (Guernsey & Jersey)
Veel fijner zo, dank!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten